Rover 216 GTi ibv BMW325i„318i Ah r Rappe afronding E S S I E R M P R I I J )eek - Honda met extra veiligheid 200 Audi's voor Nederlands Olympisch Fonds Camel Trophy 1991 in Tanzania en Burundi Pro Auto: tolheffing in Randstad wanbeleid De nieuwe BMW 3-serie in première dit 'ilburg 1784 Schokgolf bij Renova in de showroom DE AUTOMAAT - Donderdag 13 december 1990 - pagina 9 iber 1990-pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER ja “I O* 0 o 7 durende 11.6 li- on- oktober, en mber en tgebreid ierd met skkelijke lingen.... ie ile- Hyundai TANZANIA BURUNDI '91 6.900,- 6.500,* 1.900,- nschaf van idurende De prijzen van de nieuwe 3-reeks zijn zoals te verwachten hoger uit gevallen dan van de oude serie. rozen lakel- sruit naast de ide ïzelf- Met 6.900, - 6.900, * j geleden motor vai 3 kg groter auto's ner r prestaties zijn met een top j, km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12,9 seconden meer dan ge middeld. snellingsbak. De prijzen lopen uit een van 1.31.495,= voor de 414 Si tot 1.40.595,= voor de 416 GSi automaat. Uit een enquete onder de leden leidt de Rai al dat export van ge bruikte auto's zal leiden tot betere doorstroming bij de autohandel. Dit betekent weer een stimulans voor de verkoop van nieuwe voer den. Dat komt niet alleen de anche ten goede, net betekent a-‘3 belastingopbrengst 3TW maken samen zo'n I procent van de catalogusprijs uit) voor de schatkist. Berekenin gen wijzen uit dat, indien 3,5 ge ëxporteerde auto's van drie jaar ou één extra nieuw verkochte auto opleveren, er een batig saldo voor de staatskas ontstaat. Het eflect is uiteraard gunstig indien de export oudere auto's betreft. komen, is er sprake van milieuver betering. Daar komen ze immers in de plaats van ouderwetse (tweetakt) auto's die veelal aan geen enkele eis op het gebied van uitlaatgassen voldoen. der het rijden direct te merken is. Ribbels in het wegdek worden dan ook goed aan de inzittenden doorgegeven, wat het sportieve effect alleen maar verhoogd. Het interieur is luxe afgewerkt met gedeeltelijk lederen stoelbekle- ding, elektrisch bediende buiten spiegels met verwarming, elek trisch bediende zijruiten, stuurbe krachtiging, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en natuurlijk weer wdrtelnotehout op het dash board. De snelle topper uit de Rover 200-serie is direct leverbaar voor op vf 1 gulden na veertigdui zend florijnen. zouden dus niet meer onder de heffing moeten vallen. Uit onder zoek door deskundigen op het ge bied van belastingwetgeving is gebleken, dat de maatregel wets technisch gemakkelijk is uit te voeren. ^0^ bedrijven verzorgen de besticke- riAr en de Internationale Reis- en K^ietbrief en de Wegenwacht- pas. Vervolg van blz. 1 Zowel het comfort als het wegge drag zijn merkbaar verbeterd. Volledig nieuw is de achteras, die eerder in de Z1 werd gebruikt, maar op de 3-serie is aangepast. Een speciale constructie zorgt er voor dat ook in bochten de band loodrecht op het wegdek blijft, zo dat er van verlies van grip nau welijks sprake is. Het is BMW ge lukt om tot een ideale gewichts verdeling te komen van 50% op de voorwielen en de andere helft op de achterwielen. Dit zorgt ervoor dat de nieuweling een vrijwel neutraal weggedrag vertoont. Ook in zeer snel genomen boch ten, heeft hij nog niet de neiging uit te breken. Audi importeur Pon's Automobiel handel uit Leusden stelt 200 Audi 80's beschikbaar aan de Neder landse topsporters die zich nomi neren voor de Olympische Spelen in 1992 in Barcelona en Albertvil le. De auto's werden onlangs sym bolisch overgedragen door L.A. Ladage, commercieel directeur van Pon. Ieder half jaar of om de 12.500 kilometer wordt de Audi 80 omgeruild voor een nieuwe. De actie loopt tot en met de Zomer spelen van 1992. Als tegenpresta ties kunnen de Audi-dealers en de importeur de sponsoractie gebrui ken voor publicitaire doeleinden bij bijvoorbeeld shows, openinger of introducties. Alle 200 auto's zijn wit van Ideur, „hebben een 1.6 liter benzinemotor, radio/cassettespeler, centrale vergrendeling en stuurbekrachti ging. De deuren en motorkap zijn voorzien van kleurrijke besticke- Tenslotte wijst de Rai er op dat ‘ere uitvoer van gebruikte o's een bijdrage tot een scho- milieu levert. De oudere auto's die uit Nederland verdwijnen wor den immers vervangen door schondere nieuwe auto's. Dit jaar was al 70 procent van alle nieuw verkochte auto's uitgerust met een geregelde drieweg katalysator. Ook in de landen waar de ge bruikte Nederlandse auto's terecht De 316i, die begin volgend jaar le verbaar zal worden, kost f.44.900, en dat lijkt in eerste in stantie uiterst fors. Toch zal de po pulariteit van de 3-serie enorm op leven, zodat voor de werkelijke koper dit geen belemmering zal betekenen. BMW realiseert zich echter ter dege dat door deze prijsstelling een behoorlijk deel Z1 achteras Het tweede model is wederom 318i, die met een 4 pitter uit dez de familie wordt geleverd. Md 1796 cc is deze krachtbron goed voor 113 pk en een iets hogere top en snellere acceleratie. Wat uit rusting betreft komen beide 4 cy linders vrijwel overeen. De 318i heeft echter standaard stuurbe krachtiging, een toerenteller en centrale portiervergrendeling. De twee 6 cylinder 24-kleppers vormen het neusje van de zalm. De 320i heeft een inhoud van 2 li ter en een vermogen van 150 pk, terwijl de 2,5 liter 325i 192 paarde- krachten op de weg brengt. De topsnelheden bedragen respectie velijk 214 en 233 km/u terwijl het bekende sprintje in 9,8 en 7,9 se conden kan worden volbracht. Alle modellen uit de nieuwe 3-se- rie kunnen tegen meerprijs wor den voorzien van een automati sche versnellingsbak. Bij de 4 cy linders gaat het om een bak met vier opbrengingen, terwijl de 6- pitters een automatische gescha kelde vijfbak kennen. Overigens voldoen de standaard gemonteer de handgeschakelde vijfbakken bijzonder goed. Ze laten zich exact bedienen. Er is gekc voor een ongewijzigd schc schema met de achtei eerste versnelling. Amelsvoort. In de brief wordt er op gewezen dat er thans in Oost-Europa grote behoefte bestaat aan gebruikte auto's van behoorlijke kwaliteit. In Nederland zijn deze voertuigen beschikbaar, evenals in andere Westeuropese landen. De Neder landse auto's zijn echter te duur voor de export, omdat ze een hoog aandeel belasting (BVB) bevatten. Nederland verkeert dus in een na delige concurrentie positie. An ders dan de BTW wordt de BVB bij export namelijk niet terugge geven. De Rai acht een gedeelte lijke - dat wil zeggen naar rato van de waarde van de gebruikte auto - teruggaaf billijk omdat de bedoeling van de BVB is het bin nenlands verbruik te belasten. Auto's die worden geëxporteerd, Compleet De 400 valt met zijn lengte van 4,37 meter in het segment van de Opel Vectra en Ford Siërra. Het model zal voornamelijk aanspre ken bij de zakelijk rijder die zich van de grote massa wil onder scheiden. een bruikbt ter, terwijl c vrijwel one De organisatie heeft de steun ge kregen van de regeringen van beide landen, alsmede die van de lokale milieu-organisaties. De deelnemers passeren onder meer de Rufiji rivier die als decor dien de voor de verfilming van het door John Houston geschreven epos 'The African Queen'. De Camel Trophy 1991 finisht in de buurt van moeten dan ook gezien de plek waar de rivier de Nijl ont- s een luchtballon die springt en David Livingstone zijn laatste rustplaats vond. Honda heeft twee veiligheidsvoor zieningen gereed voor productie, j een airbag voor de voorpassagiei en een gordelspanner. Al langer konden verschillende Honda-mo- dellen worden voorzien van een airbag voor de bestuurder. De werking van het exemplaar voor de bijrijder is identiek. Als er van een drietal sensoren er twee tege lijk een zeer sterke vertraging constateren (botsing), wordt door een elektrische ontsteking een chemische reaktie op gang ge bracht. Hierdoor komt ongeveer 150 liter ongeschadelijk gas vrij, waarmee de airbag wordt opge blazen. Het lichaam wordt hier door opgevangen, waarna de air bag weer leegloopt. Het opblazen De bagageruimte heeft bare inhoud van 410 li- 1 de interieurafmetingen gd bleven. Een particuliere 3-kopers af zal vallen. Naar verwachting zal dan ook 75% van de verkoop in het zakelij ke segment terecht komen. Het tweede model is de 318i voor f.49.900,De leaseprijzen zijn vergelijkbaar aan die van het vo rige model, terwijl de 318i voor de zelfde maandbedragen wordt aangeboden als de grote concur rent, de Mercedes 190 1.8E. De 6 cylinders zijn meteen fors duur der, de 320i wordt aangeboden voor f.59.900, en zit op het zelfde niveau als de 518i. De 325i kost f.75.500, maar heeft ondermeer standaard ABS. Tot slot komt rond mei volgend jaar ook de 325 td, een turbodiesel waarvan de cylin- derinhoud iets is toegenomen. De prijs is vastgesteld op f.63.700,=. De huidige 3-reeks zal voorlopig nog leverbaar blijven. De 2-deurs modellen blijven nog minimaal een jaar, terwijl de cabriolet en touring nog langer in de prijslij sten zullen voorkomen. In de loop van 1991 verschijnt er een coupé- versie van het nieuwe model met twee deuren. De coupé zal echter in geen geval goedkoper zijn dan de vierdeurs. De twee uitstroomopeningen die in het geheel zijn opgenomen, zijn volledig de bestuurder van nut. De voorpassagier heeft twee eigen exemplaren. Het klokken deel bestaat uit een brandstofme- ter, temperatuurmeter, snelheids meter en een toerenteller met ge- bruiksmeter (deze laatste niet bij de 316i). Het stuurwiel met een fors stootkussen heeft aan de ran den de bedieningsknoppen voor de claxon. De complete regeling van de verlichting zit aan de lin ker kant aan het stuur en op het dashboard. Op de middenconsole worden verwarming en ventilatie bediend, zit de eventuele boord computer en diefstalbeveiliging o en is ruimte voor een radio. BMW gaat in de nieuwe 3-serie voorlopig vier benzinemotoren le veren en één diesel. De basisver sie wordt de 316i met de nog niet zo lang geleden geïntroduceerde 1596 cc motor van 100 pk. Door de slechts 3 kg zwaardere carrosse- Tk f Til TTt rie weegt deze versie 1130 kg .De Rai 710001 161000001 DVD prestaties zijn met een top van 191 Niet alleen de Nederlandse auto branche, maar ook de overheid en de maatschppij, zijn gebaat bij een teruggaafregeling voor de Bijzondere Verbruiksbelasting (BVB) bij de export van gebruikte auto's. Zo'n maatregel behoeft de staat geen geld te kosten. Boven dien draagt de grotere export van gebruikte auto's die zo mogelijk wordt gemaakt, bij tot een verbe tering van het milieu zowel hier als elders in Europa. De regeling kan bij resolutie door de staatsse cretaris worden toegepast. Een wetswijziging is niet nodig. Dit is tuigt de kern van een brief die de Rai brar heeft gestuurd aan de staatssecre- ook extra taris van Financiën, drs. M.J.J. van (BVB BI - - 40- Dit. jaar zal de Camel Trophy eer der worden gehouden dan ge bruikelijk. Op 9 mei gaat de cara- vaan van start in Dar es Salaam in Tanzania in het Oosten van Afrika. Het traject wat voert langs de plaatsen Mikumi, Kitunda en Kasulu is ongeveer de route die door ontdekkingsreiziger David Livingstone werd afgelegd tijdens zijn zoektocht naar de oorsprong van de rivier de Nijl. Het eindpunt is de stad Bujum Bura in Burundi aan de oever van het Tanganyika mper. De start vindt plaats aan het eiSde van het regenseizoen. De kondities zullen zwaar zijn. Als prachtig decor dient de Hima laya. In 1991 zal de route worden gereden met de nieuwe Land Rover Discovery vijfdeurs. Productieplannen bestaan er voor dit model uiteraard niet. Fritz Mayhew, chef- ontwerper ziet het meer als een creatieve verken ning. lel is dat eventuele gelui- Ford trekt op dit moment de we- de achterwielophanging reld over met de ShocccWave, zijn. De verdere een prototype wat in het Ford n zijn niet merk- Concept Centre in Califomië i de 200 werd ontwikkeld. Het gaat om een tweedeurs coupé-achtig model voorzien van een 3 liter 24-klep- pen V6-motor met dubbele boven liggende nokkenassen. Deze krachtbron komt van Yamaha ligt ook in de Taurus SHO. De ShocccWave heeft permanente vierwielaandrijving, een computer gestuurde achterspoiler en een vi deocamera in plaats van een bin nenspiegel. De carrosserie is van kunststof, terwijl bij de koplampen en achterlichten gebruik is ge maakt van vezeloptiek voor de lichtoverdracht. openbaar vervoer is geen echt al ternatief, ook niet voor het sociale en recreatieve verkeer. De bus en trein zijn geen concurrent van de auto. Stichting Pro Auto beveelt een verbeterde infrastructuur aan, wat de bereikbaarheid vergroot en de fileproblematiek oplost. Zij wijst de kamerleden er verder op dat steeds meer geledingen in de Nederlandse samenleving weer stand gaan bieden tegen het anti- autobeleid van de overheid. De tolplannen i worden als moet worden doorgeprikt. Naast de vijfdeurs en de sedan, die ook bij Honda bekend zijn, le vert Rover een driedeurs model. Deze variant heeft een sportieve uitstraling. Geen wonder dat juist de snelle 216 GTi deze carrosserie heeft gekregen. Overigens is er ook een Rover 214 Si 3-deurs die voor het huidige aanschafbedrag van de 214 Si 5-deurs zal worden aangeboden. De Rover 216 GTi heeft een 1.6 li ter Honda motor met dubbele bo- geregelde drieweg katalysator. De GSi is nog completer dan de Si met elektrisch bediende portier ruiten en buitenspiegels (ook ver warmd), verstelbare lendesteun op de bestuursstoel, hoofdsteunen voor de achterpassagiers en wor- telnotehout op de portieren. De zelfde auto is ook leverbaar met een automatische viertraps ver- Crashboxen Natuurlijk is de door ons gereden 325i met zijn sterke motor een groot genoegen, maar ook de minder gemotoriseerde 318i weet zich sportief te gedragen. BMW venliggende nokkenas, zoals be kend uit de Civic CRX. De 16- klepper weet een vermogen van 122 pk op de voorwielen over te brengen. De GTi is uiterlijk her kenbaar aan de gebruikelijke bumperspoilers, spoiler op de achterklep, bescheiden skirts, fraaie vijfspaaks lichtmetalen vel gen en laagprofiél banden. De prestaties van de GTi liggen net iefiPboven die van de 216 GSi. De auto haalt een top van 196 km/u en trekt in 9,5 seconden van 0 tot 100. Belangrijker zijn echter de veranderingen in wegligging. De 216 GTi heeft stuggere vereji en zwaardere schokdempers wat gebeurt in een achtste van een se conde. De gordelspanner voorkomt een voorwaartse verplaatsing van het lichaam bij een aanrijding. Op het moment van de klap wordt de gordel strak gespannen ook weer gestuurd door sensoren. Langs elektrische weg wordt een kleine explosie veroorzaakt, waardoor een zuiger door een cylinder wordt bewogen. Deze zuiger is verbonden aan een tandwielover brenging die de gordel enkele centimeters oprolt. Deze hande ling duurt 0,021 seconden, waar door het lichaam voor de werke lijk klap wordt vastgetrokken. De ze voorziening reduceert samen met de airbag het letsel bij een aanrijding aanzienlijk. Voor het invoeren van tolheffing in de Randstad in de spits heeft Stichting Pro Auto geen goed woord over. Het is een kille belas tingheffing, volgens de stichting, wat ook in haar brief van 9 de cember jl. aan de leden van de Tweede Kamer werd duidelijk ge maakt. De automobilist brengt in 1990 12,6 miljard gulden op aan belastingen en accijnzen, waar van 10 miljard opgaat aan alge mene middelen. Pro Auto is er ver der van overtuigd dat de Neder landse economie in hoge mate af hankelijk is van de mobiliteit. Het zet met deze 3-serie zondermeer nieuwe standaarden neer. Het zal voor de concurrentie moeilijk zijn dit snel weer in te halen. Op het gebied van veiligheid heeft BMW een naam hoog te houden. De bumpers zijn verend opgehangen, zodat een aanrij ding tot 4 km/u zonder schade kan worden overleefd. Verder heeft de auto zogenaamde crash- boxen die de schade tot 15 km/u zeer beperkt houden. Rover heeft zojuist de ontbrekende modellen in zijn 200- reeks op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Het gaat hier om het nieuwe basismodel, de 214 Si met een driedeurs carrosserie, de absolute top, de 216 GTi ook als driedeurs en een vierdeurs sedan-reeks die als 400- I serie door het leven zal gaan. Door de enorme populari teit in eigen land heeft het voor de export even geduurd I voordat het totale programma op stapel stond. Inmid dels zijn de maximale levertijden teruggebracht tot een aanvaardbare tweeeneenhalve maand. We reden met de sportieve 216 GTi. De Rover 200 werd zoals bekend in nauwe samenwer king met Honda ontwikkeld. Vandaar dat de Honda Concerto er vrijwel gelijk uitziet. Het zijn de details die de Rover tot een echte Engelse auto maken. Honda le vert in een aantal landen ook de Concerto sedan, die weer als twee druppels water op de Rover 400 lijkt. In vrijwel ongewijzigd bleven. Een ons land zal deze auto alleen in zijn Engelse versie op belangrijk verschil is de hoofd- de markt komen. r,UlmJe achterin die door de ver der doorgetrokken daklijn forser is. Een ander voordeel van het se- I danmodel is dat eventuele gelui den van de achr minder hoorbaar z” rij-eigenschappen zijn baar te onderscheiden van drie- en vijfdeurs. De Rover 400 wordt aangeboden als 414 Si met de inmiddels bekende 1.4 liter 16- kleppen motor met single-point in jectie en een vermogen van 92 pk. De auto onderscheidt zich van de concurrentie door een complete basisuitrusting met onder meer centrale portiervergrendeling, groen getint glas en wortelnote- hout op het dashboard. De 414 haalt een top van 169 km/u en trekt in 12,4 seconden vanuit stil stand naar de 100 km/u. De Rover 416 GSi heeft een multi-point Hon da motor met 1.6 liter inhoud en een vermogen van 112 pk. Deze snellere variant heeft een top van 190 km/u en een acceleratie van 0 Mayhe tot 100 in 10,1 seconden. Beide mo- torvarianten zijn voorzien van een ring met het logo van het Neder lands Olympisch Comité en de bescheiden beeldmerken van 3M en de ANWB Wegenwacht. Deze

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 43