Rover 216 GTi
ibv
BMW325i„318i
Ah
r
Rappe afronding
E
S
S
I
E
R
M
P
R
I
I
J
)eek -
Honda met extra veiligheid
200 Audi's voor Nederlands Olympisch Fonds
Camel Trophy
1991 in Tanzania
en Burundi
Pro Auto: tolheffing
in Randstad wanbeleid
De nieuwe BMW 3-serie in première
dit
'ilburg
1784
Schokgolf
bij Renova in de showroom
DE AUTOMAAT - Donderdag 13 december 1990 - pagina 9
iber 1990-pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
ja
“I
O*
0 o
7
durende
11.6 li-
on-
oktober,
en
mber en
tgebreid
ierd met
skkelijke
lingen....
ie
ile-
Hyundai
TANZANIA BURUNDI '91
6.900,-
6.500,*
1.900,-
nschaf van
idurende
De prijzen van de nieuwe 3-reeks
zijn zoals te verwachten hoger uit
gevallen dan van de oude serie.
rozen
lakel-
sruit naast de
ide
ïzelf-
Met
6.900, -
6.900, *
j geleden
motor vai
3 kg
groter
auto's
ner r
prestaties zijn met een top j,
km/u en een acceleratie van 0 tot
100 in 12,9 seconden meer dan ge
middeld.
snellingsbak. De prijzen lopen uit
een van 1.31.495,= voor de 414 Si
tot 1.40.595,= voor de 416 GSi
automaat.
Uit een enquete onder de leden
leidt de Rai al dat export van ge
bruikte auto's zal leiden tot betere
doorstroming bij de autohandel.
Dit betekent weer een stimulans
voor de verkoop van nieuwe voer
den. Dat komt niet alleen de
anche ten goede, net betekent
a-‘3 belastingopbrengst
3TW maken samen zo'n
I procent van de catalogusprijs
uit) voor de schatkist. Berekenin
gen wijzen uit dat, indien 3,5 ge
ëxporteerde auto's van drie jaar
ou één extra nieuw verkochte auto
opleveren, er een batig saldo voor
de staatskas ontstaat. Het eflect is
uiteraard gunstig indien de export
oudere auto's betreft.
komen, is er sprake van milieuver
betering. Daar komen ze immers
in de plaats van ouderwetse
(tweetakt) auto's die veelal aan
geen enkele eis op het gebied van
uitlaatgassen voldoen.
der het rijden direct te merken is.
Ribbels in het wegdek worden
dan ook goed aan de inzittenden
doorgegeven, wat het sportieve
effect alleen maar verhoogd.
Het interieur is luxe afgewerkt met
gedeeltelijk lederen stoelbekle-
ding, elektrisch bediende buiten
spiegels met verwarming, elek
trisch bediende zijruiten, stuurbe
krachtiging, in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel en natuurlijk
weer wdrtelnotehout op het dash
board. De snelle topper uit de
Rover 200-serie is direct leverbaar
voor op vf 1 gulden na veertigdui
zend florijnen.
zouden dus niet meer onder de
heffing moeten vallen. Uit onder
zoek door deskundigen op het ge
bied van belastingwetgeving is
gebleken, dat de maatregel wets
technisch gemakkelijk is uit te
voeren.
^0^
bedrijven verzorgen de besticke-
riAr en de Internationale Reis- en
K^ietbrief en de Wegenwacht-
pas.
Vervolg van blz. 1
Zowel het comfort als het wegge
drag zijn merkbaar verbeterd.
Volledig nieuw is de achteras, die
eerder in de Z1 werd gebruikt,
maar op de 3-serie is aangepast.
Een speciale constructie zorgt er
voor dat ook in bochten de band
loodrecht op het wegdek blijft, zo
dat er van verlies van grip nau
welijks sprake is. Het is BMW ge
lukt om tot een ideale gewichts
verdeling te komen van 50% op de
voorwielen en de andere helft op
de achterwielen. Dit zorgt ervoor
dat de nieuweling een vrijwel
neutraal weggedrag vertoont.
Ook in zeer snel genomen boch
ten, heeft hij nog niet de neiging
uit te breken.
Audi importeur Pon's Automobiel
handel uit Leusden stelt 200 Audi
80's beschikbaar aan de Neder
landse topsporters die zich nomi
neren voor de Olympische Spelen
in 1992 in Barcelona en Albertvil
le. De auto's werden onlangs sym
bolisch overgedragen door L.A.
Ladage, commercieel directeur
van Pon. Ieder half jaar of om de
12.500 kilometer wordt de Audi 80
omgeruild voor een nieuwe. De
actie loopt tot en met de Zomer
spelen van 1992. Als tegenpresta
ties kunnen de Audi-dealers en de
importeur de sponsoractie gebrui
ken voor publicitaire doeleinden
bij bijvoorbeeld shows, openinger
of introducties.
Alle 200 auto's zijn wit van Ideur,
„hebben een 1.6 liter benzinemotor,
radio/cassettespeler, centrale
vergrendeling en stuurbekrachti
ging. De deuren en motorkap zijn
voorzien van kleurrijke besticke-
Tenslotte wijst de Rai er op dat
‘ere uitvoer van gebruikte
o's een bijdrage tot een scho-
milieu levert. De oudere auto's
die uit Nederland verdwijnen wor
den immers vervangen door
schondere nieuwe auto's. Dit jaar
was al 70 procent van alle nieuw
verkochte auto's uitgerust met een
geregelde drieweg katalysator.
Ook in de landen waar de ge
bruikte Nederlandse auto's terecht
De 316i, die begin volgend jaar le
verbaar zal worden, kost
f.44.900, en dat lijkt in eerste in
stantie uiterst fors. Toch zal de po
pulariteit van de 3-serie enorm op
leven, zodat voor de werkelijke
koper dit geen belemmering zal
betekenen. BMW realiseert zich
echter ter dege dat door deze
prijsstelling een behoorlijk deel
Z1 achteras
Het tweede model is wederom
318i, die met een 4 pitter uit dez
de familie wordt geleverd. Md
1796 cc is deze krachtbron goed
voor 113 pk en een iets hogere top
en snellere acceleratie. Wat uit
rusting betreft komen beide 4 cy
linders vrijwel overeen. De 318i
heeft echter standaard stuurbe
krachtiging, een toerenteller en
centrale portiervergrendeling.
De twee 6 cylinder 24-kleppers
vormen het neusje van de zalm.
De 320i heeft een inhoud van 2 li
ter en een vermogen van 150 pk,
terwijl de 2,5 liter 325i 192 paarde-
krachten op de weg brengt. De
topsnelheden bedragen respectie
velijk 214 en 233 km/u terwijl het
bekende sprintje in 9,8 en 7,9 se
conden kan worden volbracht.
Alle modellen uit de nieuwe 3-se-
rie kunnen tegen meerprijs wor
den voorzien van een automati
sche versnellingsbak. Bij de 4 cy
linders gaat het om een bak met
vier opbrengingen, terwijl de 6-
pitters een automatische gescha
kelde vijfbak kennen. Overigens
voldoen de standaard gemonteer
de handgeschakelde vijfbakken
bijzonder goed. Ze laten zich
exact bedienen. Er is gekc
voor een ongewijzigd schc
schema met de achtei
eerste versnelling.
Amelsvoort.
In de brief wordt er op gewezen
dat er thans in Oost-Europa grote
behoefte bestaat aan gebruikte
auto's van behoorlijke kwaliteit. In
Nederland zijn deze voertuigen
beschikbaar, evenals in andere
Westeuropese landen. De Neder
landse auto's zijn echter te duur
voor de export, omdat ze een hoog
aandeel belasting (BVB) bevatten.
Nederland verkeert dus in een na
delige concurrentie positie. An
ders dan de BTW wordt de BVB
bij export namelijk niet terugge
geven. De Rai acht een gedeelte
lijke - dat wil zeggen naar rato
van de waarde van de gebruikte
auto - teruggaaf billijk omdat de
bedoeling van de BVB is het bin
nenlands verbruik te belasten.
Auto's die worden geëxporteerd,
Compleet
De 400 valt met zijn lengte van
4,37 meter in het segment van de
Opel Vectra en Ford Siërra. Het
model zal voornamelijk aanspre
ken bij de zakelijk rijder die zich
van de grote massa wil onder
scheiden.
een bruikbt
ter, terwijl c
vrijwel one
De organisatie heeft de steun ge
kregen van de regeringen van
beide landen, alsmede die van de
lokale milieu-organisaties. De
deelnemers passeren onder meer
de Rufiji rivier die als decor dien
de voor de verfilming van het door
John Houston geschreven epos
'The African Queen'. De Camel
Trophy 1991 finisht in de buurt van
moeten dan ook gezien de plek waar de rivier de Nijl ont-
s een luchtballon die springt en David Livingstone zijn
laatste rustplaats vond.
Honda heeft twee veiligheidsvoor
zieningen gereed voor productie,
j een airbag voor de voorpassagiei
en een gordelspanner.
Al langer
konden verschillende Honda-mo-
dellen worden voorzien van een
airbag voor de bestuurder. De
werking van het exemplaar voor
de bijrijder is identiek. Als er van
een drietal sensoren er twee tege
lijk een zeer sterke vertraging
constateren (botsing), wordt door
een elektrische ontsteking een
chemische reaktie op gang ge
bracht. Hierdoor komt ongeveer
150 liter ongeschadelijk gas vrij,
waarmee de airbag wordt opge
blazen. Het lichaam wordt hier
door opgevangen, waarna de air
bag weer leegloopt. Het opblazen
De bagageruimte heeft
bare inhoud van 410 li-
1 de interieurafmetingen
gd bleven. Een
particuliere 3-kopers af zal vallen.
Naar verwachting zal dan ook
75% van de verkoop in het zakelij
ke segment terecht komen. Het
tweede model is de 318i voor
f.49.900,De leaseprijzen zijn
vergelijkbaar aan die van het vo
rige model, terwijl de 318i voor de
zelfde maandbedragen wordt
aangeboden als de grote concur
rent, de Mercedes 190 1.8E. De 6
cylinders zijn meteen fors duur
der, de 320i wordt aangeboden
voor f.59.900, en zit op het zelfde
niveau als de 518i. De 325i kost
f.75.500, maar heeft ondermeer
standaard ABS. Tot slot komt rond
mei volgend jaar ook de 325 td,
een turbodiesel waarvan de cylin-
derinhoud iets is toegenomen. De
prijs is vastgesteld op f.63.700,=.
De huidige 3-reeks zal voorlopig
nog leverbaar blijven. De 2-deurs
modellen blijven nog minimaal
een jaar, terwijl de cabriolet en
touring nog langer in de prijslij
sten zullen voorkomen. In de loop
van 1991 verschijnt er een coupé-
versie van het nieuwe model met
twee deuren. De coupé zal echter
in geen geval goedkoper zijn dan
de vierdeurs.
De twee uitstroomopeningen die
in het geheel zijn opgenomen, zijn
volledig de bestuurder van nut.
De voorpassagier heeft twee
eigen exemplaren. Het klokken
deel bestaat uit een brandstofme-
ter, temperatuurmeter, snelheids
meter en een toerenteller met ge-
bruiksmeter (deze laatste niet bij
de 316i). Het stuurwiel met een
fors stootkussen heeft aan de ran
den de bedieningsknoppen voor
de claxon. De complete regeling
van de verlichting zit aan de lin
ker kant aan het stuur en op het
dashboard. Op de middenconsole
worden verwarming en ventilatie
bediend, zit de eventuele boord
computer en diefstalbeveiliging
o
en is ruimte voor een radio.
BMW gaat in de nieuwe 3-serie
voorlopig vier benzinemotoren le
veren en één diesel. De basisver
sie wordt de 316i met de nog niet
zo lang geleden geïntroduceerde
1596 cc motor van 100 pk. Door de
slechts 3 kg zwaardere carrosse- Tk f Til TTt
rie weegt deze versie 1130 kg .De Rai 710001 161000001 DVD
prestaties zijn met een top van 191
Niet alleen de Nederlandse auto
branche, maar ook de overheid
en de maatschppij, zijn gebaat bij
een teruggaafregeling voor de
Bijzondere Verbruiksbelasting
(BVB) bij de export van gebruikte
auto's. Zo'n maatregel behoeft de
staat geen geld te kosten. Boven
dien draagt de grotere export van
gebruikte auto's die zo mogelijk
wordt gemaakt, bij tot een verbe
tering van het milieu zowel hier
als elders in Europa. De regeling
kan bij resolutie door de staatsse
cretaris worden toegepast. Een
wetswijziging is niet nodig. Dit is tuigt
de kern van een brief die de Rai brar
heeft gestuurd aan de staatssecre- ook extra
taris van Financiën, drs. M.J.J. van (BVB BI
- - 40-
Dit. jaar zal de Camel Trophy eer
der worden gehouden dan ge
bruikelijk. Op 9 mei gaat de cara-
vaan van start in Dar es Salaam
in Tanzania in het Oosten van
Afrika. Het traject wat voert langs
de plaatsen Mikumi, Kitunda en
Kasulu is ongeveer de route die
door ontdekkingsreiziger David
Livingstone werd afgelegd tijdens
zijn zoektocht naar de oorsprong
van de rivier de Nijl.
Het eindpunt
is de stad Bujum Bura in Burundi
aan de oever van het Tanganyika
mper. De start vindt plaats aan het
eiSde van het regenseizoen. De
kondities zullen zwaar zijn. Als
prachtig decor dient de Hima
laya. In 1991 zal de route worden
gereden met de nieuwe Land
Rover Discovery vijfdeurs.
Productieplannen bestaan er voor
dit model uiteraard niet. Fritz
Mayhew, chef- ontwerper ziet het
meer als een creatieve verken
ning.
lel is dat eventuele gelui- Ford trekt op dit moment de we-
de achterwielophanging reld over met de ShocccWave,
zijn. De verdere een prototype wat in het Ford
n zijn niet merk- Concept Centre in Califomië
i de 200 werd ontwikkeld. Het gaat om een
tweedeurs coupé-achtig model
voorzien van een 3 liter 24-klep-
pen V6-motor met dubbele boven
liggende nokkenassen. Deze
krachtbron komt van Yamaha
ligt ook in de Taurus SHO. De
ShocccWave heeft permanente
vierwielaandrijving, een computer
gestuurde achterspoiler en een vi
deocamera in plaats van een bin
nenspiegel. De carrosserie is van
kunststof, terwijl bij de koplampen
en achterlichten gebruik is ge
maakt van vezeloptiek voor de
lichtoverdracht.
openbaar vervoer is geen echt al
ternatief, ook niet voor het sociale
en recreatieve verkeer. De bus en
trein zijn geen concurrent van de
auto. Stichting Pro Auto beveelt
een verbeterde infrastructuur aan,
wat de bereikbaarheid vergroot
en de fileproblematiek oplost. Zij
wijst de kamerleden er verder op
dat steeds meer geledingen in de
Nederlandse samenleving weer
stand gaan bieden tegen het anti-
autobeleid van de overheid. De
tolplannen i
worden als
moet worden doorgeprikt.
Naast de vijfdeurs en de sedan,
die ook bij Honda bekend zijn, le
vert Rover een driedeurs model.
Deze variant heeft een sportieve
uitstraling. Geen wonder dat juist
de snelle 216 GTi deze carrosserie
heeft gekregen. Overigens is er
ook een Rover 214 Si 3-deurs die
voor het huidige aanschafbedrag
van de 214 Si 5-deurs zal worden
aangeboden.
De Rover 216 GTi heeft een 1.6 li
ter Honda motor met dubbele bo-
geregelde drieweg katalysator.
De GSi is nog completer dan de Si
met elektrisch bediende portier
ruiten en buitenspiegels (ook ver
warmd), verstelbare lendesteun
op de bestuursstoel, hoofdsteunen
voor de achterpassagiers en wor-
telnotehout op de portieren. De
zelfde auto is ook leverbaar met
een automatische viertraps ver-
Crashboxen
Natuurlijk is de door ons gereden
325i met zijn sterke motor een
groot genoegen, maar ook de
minder gemotoriseerde 318i weet
zich sportief te gedragen. BMW
venliggende nokkenas, zoals be
kend uit de Civic CRX. De 16-
klepper weet een vermogen van
122 pk op de voorwielen over te
brengen. De GTi is uiterlijk her
kenbaar aan de gebruikelijke
bumperspoilers, spoiler op de
achterklep, bescheiden skirts,
fraaie vijfspaaks lichtmetalen vel
gen en laagprofiél banden. De
prestaties van de GTi liggen net
iefiPboven die van de 216 GSi. De
auto haalt een top van 196 km/u
en trekt in 9,5 seconden van 0 tot
100. Belangrijker zijn echter de
veranderingen in wegligging. De
216 GTi heeft stuggere vereji en
zwaardere schokdempers wat
gebeurt in een achtste van een se
conde.
De gordelspanner voorkomt een
voorwaartse verplaatsing van het
lichaam bij een aanrijding. Op
het moment van de klap wordt de
gordel strak gespannen ook weer
gestuurd door sensoren. Langs
elektrische weg wordt een kleine
explosie veroorzaakt, waardoor
een zuiger door een cylinder
wordt bewogen. Deze zuiger is
verbonden aan een tandwielover
brenging die de gordel enkele
centimeters oprolt. Deze hande
ling duurt 0,021 seconden, waar
door het lichaam voor de werke
lijk klap wordt vastgetrokken. De
ze voorziening reduceert samen
met de airbag het letsel bij een
aanrijding aanzienlijk.
Voor het invoeren van tolheffing in
de Randstad in de spits heeft
Stichting Pro Auto geen goed
woord over. Het is een kille belas
tingheffing, volgens de stichting,
wat ook in haar brief van 9 de
cember jl. aan de leden van de
Tweede Kamer werd duidelijk ge
maakt. De automobilist brengt in
1990 12,6 miljard gulden op aan
belastingen en accijnzen, waar
van 10 miljard opgaat aan alge
mene middelen. Pro Auto is er ver
der van overtuigd dat de Neder
landse economie in hoge mate af
hankelijk is van de mobiliteit. Het
zet met deze 3-serie zondermeer
nieuwe standaarden neer. Het zal
voor de concurrentie moeilijk zijn
dit snel weer in te halen.
Op het gebied van veiligheid
heeft BMW een naam hoog te
houden. De bumpers zijn verend
opgehangen, zodat een aanrij
ding tot 4 km/u zonder schade
kan worden overleefd. Verder
heeft de auto zogenaamde crash-
boxen die de schade tot 15 km/u
zeer beperkt houden.
Rover heeft zojuist de ontbrekende modellen in zijn 200-
reeks op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Het
gaat hier om het nieuwe basismodel, de 214 Si met een
driedeurs carrosserie, de absolute top, de 216 GTi ook
als driedeurs en een vierdeurs sedan-reeks die als 400-
I serie door het leven zal gaan. Door de enorme populari
teit in eigen land heeft het voor de export even geduurd
I voordat het totale programma op stapel stond. Inmid
dels zijn de maximale levertijden teruggebracht tot een
aanvaardbare tweeeneenhalve maand. We reden met
de sportieve 216 GTi.
De Rover 200 werd zoals bekend in nauwe samenwer
king met Honda ontwikkeld. Vandaar dat de Honda
Concerto er vrijwel gelijk uitziet. Het zijn de details die
de Rover tot een echte Engelse auto maken. Honda le
vert in een aantal landen ook de Concerto sedan, die
weer als twee druppels water op de Rover 400 lijkt. In vrijwel ongewijzigd bleven. Een
ons land zal deze auto alleen in zijn Engelse versie op belangrijk verschil is de hoofd-
de markt komen. r,UlmJe achterin die door de ver
der doorgetrokken daklijn forser
is. Een ander voordeel van het se-
I danmodel is dat eventuele gelui
den van de achr
minder hoorbaar z”
rij-eigenschappen zijn
baar te onderscheiden van
drie- en vijfdeurs. De Rover 400
wordt aangeboden als 414 Si met
de inmiddels bekende 1.4 liter 16-
kleppen motor met single-point in
jectie en een vermogen van 92 pk.
De auto onderscheidt zich van de
concurrentie door een complete
basisuitrusting met onder meer
centrale portiervergrendeling,
groen getint glas en wortelnote-
hout op het dashboard. De 414
haalt een top van 169 km/u en
trekt in 12,4 seconden vanuit stil
stand naar de 100 km/u. De Rover
416 GSi heeft een multi-point Hon
da motor met 1.6 liter inhoud en
een vermogen van 112 pk. Deze
snellere variant heeft een top van
190 km/u en een acceleratie van 0 Mayhe
tot 100 in 10,1 seconden. Beide mo-
torvarianten zijn voorzien van een
ring met het logo van het Neder
lands Olympisch Comité en de
bescheiden beeldmerken van 3M
en de ANWB Wegenwacht. Deze