7E7L MINI COOPER BMW 325i..318i 7 I 7 Het verleden is voorbij Oplage93.750 ex. Rij-impressie □nica ice o.a. Bijlage van: DeTilburgse Koerier Prognose autoverkoop: stabiel Deze week in de Automaat Het verleden is terug ito lenten Fotograferen nber 1990 - pagina 34 Donderdag 13 december 1990 I ook alle Vreemd eigenlijk dat veel mensen denken dat de Mini v leeiim eiyeiiiijK aai veei mensen ueimeii aai au i*mn .Qar al lang uit productie is, terwijl deze sympathieke kleine koel Monte Carlo Tony Vos Lees verder op blz. 9 len Autotest: Citroen XMV6.24 pag.3 Jaargang 2 Nummer 48 net iet, eenhe Rij-impressie: Rover 216 GTi pag.9 lerslot afstand search eoband Gratis milieu-inspectie bij Adr.v.d.Ven pag.3 auto na 31 jaar nog steeds springlevend is. In Japan is het op dit moment een echte bestseller, waarvan er op jaarbasis maar liefst 10.000 worden verkocht. Vooral deze grote populariteit op de Japanse markt heeft Rover ertoe gebracht de Mini in sportieve Cooper-versie weer in productie te nemen. De laatste officiële Cooper ging in het begin van de jaren zeventig uit productie, nadat het autootje vele rally-overwiningen op zijn naam had geschreven. We reden met de oude, nieuwe telg. Voor de ontwikkeling van de nieuwste Cooper werd uiteraard weer nauw samengewerkt met John Cooper. Er werd uitgegaan van de laatst geproduceerde Cooper S. Dwars voorin ligt de nieuwste versie van de 1275 cc krachtbron die met ongeregelde katalysator een vermo gen levert van 61 pk. Uiteraard kunnen we de Mini Cooper niet vergelijken met het huidige GTi-geweld, maar voor een net 3-meter lange dwerg is een top van 150 km/u meer dan sportief. Het sprintje van 0 tot 100 km/u wordt zelfs binnen 11,5 seconden volbracht. Als een soort van kerstgeschenk introduceert BMW vlak voor het einde van dit jaar zijn nieuwe 3-serie, een mo del wat voor maar liefst 60% van de omzet moet gaan zorgen. Dat de ontwikkelingsafdeling van BMW alles heeft gegeven, wordt al gauw duidelijk als je de auto in levende lijve ziet. Eenmaal achter het stuur plaatsgeno men en suisent over 's lands wegen bekruipt je een ge voel van diepe bewondering, dat al snel in genegen heid omslaat. We reden met de 4 cylinder 318i en de 6 cylinder 325i, de eerste twee modellen die zullen wor den geleverd. Met de huidige 7-serie baarde BMW enkele jaren terug veel opzien. De auto was opvallend modern van lijn en brak met vele tradities. De succesvolle 5-serie ziet er eigenlijk als een compacte 7 uit, maar door zijn gedron gen uiterlijk oogt hij nog fraaier. Je zou kunnen ver wachten dat BMW naar de nieuwe 3-serie deze lijn zou gaan voortzetten. Niets is minder waar, ook met de kleinste telg breekt het merk met alle tradities. Belangstelling Het gaat er bij goede prestaties immers alleen maar om dat de be stuurder het idee heeft dat het hard gaat. Door de lage zit en de kleine carrosserie wordt dit effect dan ook helemaal bereikt. Het Coopertje, zoals hij nu al wordt genoemd, ziet er leuk uit. De klant kan kiezen uit wit met een zwart dak of de kleuren zwart, rood en racing green gecombi neerd met een wit dak. Ook de maal nieuw en heeft ten opzichte van de voorganger een aantal be langrijke structurele wijzigingen ondergaan. Op de achterbank is nu veel meer beenruimte. De oude 3-serie stond min of meer als een 2+2 bekend, maar is nu een echte vierzitter geworden. De voorstoe len zijn van een nieuw ontwerp en zitten uitstekend. De zitting en rugleuning zijn behoorlijk hard, maar dat went snel. Op alle mo dellen wordt dezelfde stevige stof gebruikt, die ook op de deurpane len terug te vinden is. De bestuur dersstoel is in hoogte verstelbaar. Achter glas Natuurlijk heeft de nieuwe 3-reeks aërodynamische gunstige eigen schappen zoals een lage neus en hoge achtersteven. Het unieke zit 'm nou juist in de harmonische manier waarop al deze kenmer ken met elkaar verenigd zijn. Het meest opvallende is wellicht de neus. De dubbele koplampen zijn achter glas geplaatst. Hiertussen in zit de grille die voortaan alleen bestaat uit de twee BMW-nieren. Uiteraard zorgen de sleuven in de voorbumper voor extra luchttoe voer. De 4,43 meter lange 3-serie heeft een elegant silhouet met vier grote portieren, beschermstrips en fraaie wielen. De doppen die tot en met de 320i worden geleverd zijn zeer origineel van ontwerp, terwijl de op de 325i standaard gemonteerde lichtmetalen exem plaren ook duidelijk van BMW- signatuur zijn. Een grote verbete ring ten opzichte van de oude se rie is dat de kofferklep nu diep is uitgesneden en zorgt voor een ge- makkelijke belading. De klep gaat enorm ver open, zodat ook het stoten van het voorhoofd niet mogelijk is. De inhoud van de ba gageruimte is met 435 liter heel behoorlijk. Jammergenoeg kent BMW bij de nieuwe 3-reeks niet de mogelijkheid van een neerklapbare achterbank. Het interieur is uiteraard hele- jaar minimaal 350 worden ver- :ht. De sportiviteit van de auto is in het interieur ook te merken. De stoelen zijn met leuke velours bekleding overtrokken. Het Cooper-embleem is terug te vinden op het met leer beklede sportstuur, terwijl het dashboard bestaat uit drie klok ken, waarvan er één een toeren- teller is. Verdere elementen zijn ook uit de andere Mini-modellen bekend. Helaas is de auto voor zien van een vierversnellingsbak, wat vooral bij hogere toeren het interieur geluid onaangenaam maakt. Toch is het rijden in de Mi ni Cooper van begin tot eind ge nieten. Je hebt het idee alsof je in een klassieker rijdt. Plastic Jammer is dat de achterkant van de rugleuning helemaal van plas tic is. Dit ziet er een beetje goed koop uit, maar is bovendien niet vriendelijk voor de knieen van de achterpassagiers die hiermee constant in botsing komen. Een voordeel is echter wel dat de ach- terpassagier niet meer met zijn knieen in de rug van de bestuur der kan porren. BMW staat bekend vanwege zijn naar de bestuurder toegebogen instrumentenpanelen. In de 3-se rie vinden we hiervan de laatste dóórontwikkeling. Het geheel is sportief en rond van vormgeving. De totale afzet van personen auto's in de wereld blijft dit jaar met 35,5 miljoen eenhe den (+0,4%) stabiel. In Euro pa moet rekening worden ge houden met een lichte afna me van 1 procent tot 13,3 mil joen wagens. In de VS loopt de afzet van personenauto's opnieuw verder terug met bijna 5 procent tot 10,4 mil joen eenheden, maar daarte genover staat een flinke ver- koopverbetering van ruim 12 procent tot bijna 5 miljoen auto's in Japan, zodat de to tale vraag naar personenau to's nagenoeg onveranderd blijft. Dit blijkt uit de jongste prognose van het Engelse onderzoeksbureau DRI Euro pe. DRI tekent in het rapport aan uit te gaan van een scenario waarbij in het Golfgebied geen oorlog uitbreekt en de olieprijs geleidelijk daalt van 33 dollar tot ca. 25 dollar per vat in 1992. Na 1991 zou de afzetin de wereld hierdoor volgens de onderzoekers weer flink aantrekken tot bij na 37 miljoen voertuigen (+4%) in 1992 om tenslotte in 1995 op zo'n 40 miljoen wa gens uit te komen. Ook in Europa ziet DRI op de middellange termijn goede kansen. De mogelijkheden die het Europa van 1992 en de ontwikkelingen in Oost- Europa bieden, zouden de autoverkopen hier in 1995 op een niveau van 14,9 miljoen stuks moeten brengen. Het land dat hier het meest van zal profiteren is Duitsland. Met een sterke economie en groeipercentages van het Bruto Nationaal Produkt en de particuliere consumptie van respectievelijk 3,7 en 4,2% in 1990 rekenen de on derzoekers volgend jaar op een verkooptoename van maar hef st 250.000 wagens tot 3,24 miljoen stuks in het herenigde Duitsland. Voor het Verenigd Koninkrijk zijn de verwachtingen min der optimistisch. Het restric tieve monetaire beleid, de hoge rentestand en de daar mee samenhangende lage investeringsgraad hebben duidelijk hun weerslag op de autoverkopen tot gevolg ge had. Dit jaar wordt dan ook een daling van 12 procent tot ets boven de 2 miljoen ieden voorzien, een ni veau waar men ook in 1991 niet bovenuit zal komen. Evenals Duitsland kan ook Frankrijk bogen op een ster ke economische groei, die gepaard gaat met een van de laagste inflatiepercenta ges in Europa. De verlaging van het BTW-percentage van 25 tot 22% in september heeft het consumptiegedrag posi tief beinvloed en zal dit jaar leiden tot een record afzet van 2,4 miljoen personenau to's (+4,1%) De markt in Italië komt dit jaar op ongeveer 2,3 miljoen voertuigen uit (-1,2%) en daalt in 1991 verder met ruim 8% tot 2,1 miljoen auto's. Be langrijke oorzaak hiervan is het ongunstige fiscale regiem dat in dit land voor de aan schaf en het gebruik van auto's geldt, aldus DRIEuro pe. (Bron: Rai) velgen maken het geheel com pleet. De Mini Cooper ziet er zon dermeer aantrekkelijk uit, een echte liefhebbers-auto. Getuige de vele reacties die de importeur de afgelopen tijd heeft ontvangen is er veel belangstelling. Naar verwachting zullen er volgend De wegligging is goed te noemen. Door de lage carrosserie plakt de auto aan het wegdek en kan er behoorlijk fors door een bocht ge gaan worden. De vier kleine wieltjes met 145/70 SR 12 banden staan op de uiterste hoeken van de auto, iets wat destijds (in 1959) 5. Bij zijn intro- e werd de Mini ook geprezen vanwege de voorwielaandrijving en dwars geplaatste De nieuwe Mini Co< leven tegemoet als 1 De rijkwaliteiten wat gedateerd, maar het rijplezier is er niet minder om geworden. In tegen stelling tot de bestaande va rianten zullen we dit model als een echte man-mini moeten zien. Echte autofanaten zullen er lang op hebben gewacht totdat het ko pen van een heuse Cooper binnen bereik kwam. De Cooper wordt aangeboden net onder de twintig duizend gulden. Nog even kort de geschiedenis. De eerste Cooper verscheen in 1961 met een 997 cc motor van 55 pk en een top van 137 km/u. Het eigenwijze autootje met zwart of wit dak bleek ineens erg populair bij Engelse zakenlieden. In 1962 volgde de eerste overwinning in de Tulpenrally, terwijl de snellere Cooper'S' met 70 pk uit zijn 1071 cc krachtbron in 1964 de Rally van Monte Carlo op zijn naam zet te. In 1965 en 1967 zegevierde een Cooper'S' met 76 pk 1.3 liter motor in Monte Carlo. Maar ook bij de Britse RAC Rally, de Alpine en Acropolis Rally waren Coopers in de voorste regionen te vinden. Tussen 1961 en 1969 werden er 100.000 Coopers verkocht, terwijl de Cooper'S' tot 1971 in productie bleef met een eindstand van 45.000 exemplaren. Een journalist produceert per definitie tekst, dat wordt van hem verwacht. Als je echter wekelijks een totaal-product als een autokrant moet afle veren, blijft het daar niet bij. Testauto's moeten op de ge- voelige plaat worden vastge legd, terwijl er bij introduc ties ook driftig het fototoestel ter hand wordt genomen. Bij goed weer en een aardige achtergrond is dit deel van het werk snel gepiept, im mers met een moderne auto matische camera hoef je eigenlijk niets meer te doen dan door het kijkglaasje te kijken en af te drukken. En goede fotograaf zorgt ervoor dat zowel auto als omgeving scherp wordt afgedrukt en klaar is Kees. Tegen de winter, als mist, re gen en sneeuw zich aandie nen wordt dit deel van het 'vak' moeilijker. Dan blijkt in eens de kleur van de auto erg belangrijk te zijn voor het welslagen van het plaatje. Een witte carrosserie is met zonnig weer vaak een na deel, daar naden en lijnen van deuren dichtvloeien. In het donkere weer van de laatste tijd is wit of een ande re lichte kleur een enorm voordeel. Vorige week zat het me niet mee (wat fotografie betreft). In twee dagen tijd, waarin het constant leek te regenen en onophoudelijk donker be wolkt was, werd ik geacht een donker grijze Audi en donker groen metallic Ci troën voor u allen vast te leg gen. Je gaat dan op zoek naar lichte achtergronden en droge plekjes. Alle techni sche kunstgrepen die je be kend zijn pas je toe, met als resultaat dat maar een heel klein deel als bruikbaar kan worden aangemerkt. In de winter is het wel eens aardig om een leuke foto in de sneeuw te maken. Ik heb afgelopen week geleerd dat je daar niet te lang mee moe ten wachten, een dag later kan de witte deken geheel verdwenen zijn. Toen de eer ste laag goed en wel lag heb ik de Pontiac Trans Sport voor de eerste de beste witte bomenhaag neergezet en ge knipt. Het resultaat ziet u over een week... De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur buitenspiegels zijn in dat geval wit. Details die van de oude Coo per werden overgenomen zijn de chromen grille met dikke lamellen ae auto, iets wat aesujasy en natuurlijk de originele Cooper- volledig nieuw was. Bij zijl badges. De leuke lichtmetalen ducüe werd de Mim ?ok 9' i i i i i dp UnflTWlP IfTcnf ilaatste motor. >oper gaat een tweede auto. n zijn na 31 jaar maar het rijplez i geworden, bestaande

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 35