7E7L
MINI COOPER
BMW
325i..318i
7
I
7
Het verleden is voorbij
Oplage93.750 ex.
Rij-impressie
□nica
ice
o.a.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Prognose
autoverkoop:
stabiel
Deze week
in de
Automaat
Het verleden
is terug
ito
lenten
Fotograferen
nber 1990 - pagina 34
Donderdag 13 december 1990
I
ook alle
Vreemd eigenlijk dat veel mensen denken dat de Mini
v leeiim eiyeiiiijK aai veei mensen ueimeii aai au i*mn .Qar
al lang uit productie is, terwijl deze sympathieke kleine koel
Monte Carlo
Tony Vos
Lees verder op blz. 9
len
Autotest:
Citroen XMV6.24
pag.3
Jaargang 2
Nummer 48
net iet,
eenhe
Rij-impressie:
Rover 216 GTi
pag.9
lerslot
afstand
search
eoband
Gratis milieu-inspectie
bij Adr.v.d.Ven
pag.3
auto na 31 jaar nog steeds springlevend is. In Japan is
het op dit moment een echte bestseller, waarvan er op
jaarbasis maar liefst 10.000 worden verkocht. Vooral
deze grote populariteit op de Japanse markt heeft Rover
ertoe gebracht de Mini in sportieve Cooper-versie weer
in productie te nemen. De laatste officiële Cooper ging
in het begin van de jaren zeventig uit productie, nadat
het autootje vele rally-overwiningen op zijn naam had
geschreven. We reden met de oude, nieuwe telg.
Voor de ontwikkeling van de nieuwste Cooper werd
uiteraard weer nauw samengewerkt met John Cooper.
Er werd uitgegaan van de laatst geproduceerde Cooper
S. Dwars voorin ligt de nieuwste versie van de 1275 cc
krachtbron die met ongeregelde katalysator een vermo
gen levert van 61 pk. Uiteraard kunnen we de Mini
Cooper niet vergelijken met het huidige GTi-geweld,
maar voor een net 3-meter lange dwerg is een top van
150 km/u meer dan sportief. Het sprintje van 0 tot 100
km/u wordt zelfs binnen 11,5 seconden volbracht.
Als een soort van kerstgeschenk introduceert BMW vlak
voor het einde van dit jaar zijn nieuwe 3-serie, een mo
del wat voor maar liefst 60% van de omzet moet gaan
zorgen. Dat de ontwikkelingsafdeling van BMW alles
heeft gegeven, wordt al gauw duidelijk als je de auto in
levende lijve ziet. Eenmaal achter het stuur plaatsgeno
men en suisent over 's lands wegen bekruipt je een ge
voel van diepe bewondering, dat al snel in genegen
heid omslaat. We reden met de 4 cylinder 318i en de 6
cylinder 325i, de eerste twee modellen die zullen wor
den geleverd.
Met de huidige 7-serie baarde BMW enkele jaren terug
veel opzien. De auto was opvallend modern van lijn en
brak met vele tradities. De succesvolle 5-serie ziet er
eigenlijk als een compacte 7 uit, maar door zijn gedron
gen uiterlijk oogt hij nog fraaier. Je zou kunnen ver
wachten dat BMW naar de nieuwe 3-serie deze lijn zou
gaan voortzetten. Niets is minder waar, ook met de
kleinste telg breekt het merk met alle tradities.
Belangstelling
Het gaat er bij goede prestaties
immers alleen maar om dat de be
stuurder het idee heeft dat het
hard gaat. Door de lage zit en de
kleine carrosserie wordt dit effect
dan ook helemaal bereikt.
Het Coopertje, zoals hij nu al
wordt genoemd, ziet er leuk uit. De
klant kan kiezen uit wit met een
zwart dak of de kleuren zwart,
rood en racing green gecombi
neerd met een wit dak. Ook de
maal nieuw en heeft ten opzichte
van de voorganger een aantal be
langrijke structurele wijzigingen
ondergaan. Op de achterbank is
nu veel meer beenruimte. De oude
3-serie stond min of meer als een
2+2 bekend, maar is nu een echte
vierzitter geworden. De voorstoe
len zijn van een nieuw ontwerp en
zitten uitstekend. De zitting en
rugleuning zijn behoorlijk hard,
maar dat went snel. Op alle mo
dellen wordt dezelfde stevige stof
gebruikt, die ook op de deurpane
len terug te vinden is. De bestuur
dersstoel is in hoogte verstelbaar.
Achter glas
Natuurlijk heeft de nieuwe 3-reeks
aërodynamische gunstige eigen
schappen zoals een lage neus en
hoge achtersteven. Het unieke zit
'm nou juist in de harmonische
manier waarop al deze kenmer
ken met elkaar verenigd zijn. Het
meest opvallende is wellicht de
neus. De dubbele koplampen zijn
achter glas geplaatst. Hiertussen
in zit de grille die voortaan alleen
bestaat uit de twee BMW-nieren.
Uiteraard zorgen de sleuven in de
voorbumper voor extra luchttoe
voer. De 4,43 meter lange 3-serie
heeft een elegant silhouet met vier
grote portieren, beschermstrips en
fraaie wielen. De doppen die tot
en met de 320i worden geleverd
zijn zeer origineel van ontwerp,
terwijl de op de 325i standaard
gemonteerde lichtmetalen exem
plaren ook duidelijk van BMW-
signatuur zijn. Een grote verbete
ring ten opzichte van de oude se
rie is dat de kofferklep nu diep is
uitgesneden en zorgt voor een ge-
makkelijke belading. De klep
gaat enorm ver open, zodat ook
het stoten van het voorhoofd niet
mogelijk is. De inhoud van de ba
gageruimte is met 435 liter heel
behoorlijk. Jammergenoeg kent
BMW bij de nieuwe 3-reeks niet
de mogelijkheid van een
neerklapbare achterbank.
Het interieur is uiteraard hele-
jaar minimaal 350 worden ver-
:ht.
De sportiviteit van de auto is in het
interieur ook te merken. De stoelen
zijn met leuke velours bekleding
overtrokken. Het Cooper-embleem
is terug te vinden op het met leer
beklede sportstuur, terwijl het
dashboard bestaat uit drie klok
ken, waarvan er één een toeren-
teller is. Verdere elementen zijn
ook uit de andere Mini-modellen
bekend. Helaas is de auto voor
zien van een vierversnellingsbak,
wat vooral bij hogere toeren het
interieur geluid onaangenaam
maakt. Toch is het rijden in de Mi
ni Cooper van begin tot eind ge
nieten. Je hebt het idee alsof je in
een klassieker rijdt.
Plastic
Jammer is dat de achterkant van
de rugleuning helemaal van plas
tic is. Dit ziet er een beetje goed
koop uit, maar is bovendien niet
vriendelijk voor de knieen van de
achterpassagiers die hiermee
constant in botsing komen. Een
voordeel is echter wel dat de ach-
terpassagier niet meer met zijn
knieen in de rug van de bestuur
der kan porren.
BMW staat bekend vanwege zijn
naar de bestuurder toegebogen
instrumentenpanelen. In de 3-se
rie vinden we hiervan de laatste
dóórontwikkeling. Het geheel is
sportief en rond van vormgeving.
De totale afzet van personen
auto's in de wereld blijft dit
jaar met 35,5 miljoen eenhe
den (+0,4%) stabiel. In Euro
pa moet rekening worden ge
houden met een lichte afna
me van 1 procent tot 13,3 mil
joen wagens. In de VS loopt
de afzet van personenauto's
opnieuw verder terug met
bijna 5 procent tot 10,4 mil
joen eenheden, maar daarte
genover staat een flinke ver-
koopverbetering van ruim 12
procent tot bijna 5 miljoen
auto's in Japan, zodat de to
tale vraag naar personenau
to's nagenoeg onveranderd
blijft. Dit blijkt uit de jongste
prognose van het Engelse
onderzoeksbureau DRI Euro
pe.
DRI tekent in het rapport aan
uit te gaan van een scenario
waarbij in het Golfgebied
geen oorlog uitbreekt en de
olieprijs geleidelijk daalt van
33 dollar tot ca. 25 dollar per
vat in 1992. Na 1991 zou de
afzetin de wereld hierdoor
volgens de onderzoekers
weer flink aantrekken tot bij
na 37 miljoen voertuigen
(+4%) in 1992 om tenslotte in
1995 op zo'n 40 miljoen wa
gens uit te komen.
Ook in Europa ziet DRI op de
middellange termijn goede
kansen. De mogelijkheden
die het Europa van 1992 en
de ontwikkelingen in Oost-
Europa bieden, zouden de
autoverkopen hier in 1995 op
een niveau van 14,9 miljoen
stuks moeten brengen. Het
land dat hier het meest van
zal profiteren is Duitsland.
Met een sterke economie en
groeipercentages van het
Bruto Nationaal Produkt en
de particuliere consumptie
van respectievelijk 3,7 en
4,2% in 1990 rekenen de on
derzoekers volgend jaar op
een verkooptoename van
maar hef st 250.000 wagens
tot 3,24 miljoen stuks in het
herenigde Duitsland.
Voor het Verenigd Koninkrijk
zijn de verwachtingen min
der optimistisch. Het restric
tieve monetaire beleid, de
hoge rentestand en de daar
mee samenhangende lage
investeringsgraad hebben
duidelijk hun weerslag op de
autoverkopen tot gevolg ge
had. Dit jaar wordt dan ook
een daling van 12 procent tot
ets boven de 2 miljoen
ieden voorzien, een ni
veau waar men ook in 1991
niet bovenuit zal komen.
Evenals Duitsland kan ook
Frankrijk bogen op een ster
ke economische groei, die
gepaard gaat met een van
de laagste inflatiepercenta
ges in Europa. De verlaging
van het BTW-percentage van
25 tot 22% in september heeft
het consumptiegedrag posi
tief beinvloed en zal dit jaar
leiden tot een record afzet
van 2,4 miljoen personenau
to's (+4,1%)
De markt in Italië komt dit
jaar op ongeveer 2,3 miljoen
voertuigen uit (-1,2%) en
daalt in 1991 verder met ruim
8% tot 2,1 miljoen auto's. Be
langrijke oorzaak hiervan is
het ongunstige fiscale regiem
dat in dit land voor de aan
schaf en het gebruik van
auto's geldt, aldus DRIEuro
pe. (Bron: Rai)
velgen maken het geheel com
pleet. De Mini Cooper ziet er zon
dermeer aantrekkelijk uit, een
echte liefhebbers-auto. Getuige
de vele reacties die de importeur
de afgelopen tijd heeft ontvangen
is er veel belangstelling. Naar
verwachting zullen er volgend
De wegligging is goed te noemen.
Door de lage carrosserie plakt de
auto aan het wegdek en kan er
behoorlijk fors door een bocht ge
gaan worden. De vier kleine
wieltjes met 145/70 SR 12 banden
staan op de uiterste hoeken van
de auto, iets wat destijds (in 1959)
5. Bij zijn intro-
e werd de Mini ook geprezen
vanwege de voorwielaandrijving
en dwars geplaatste
De nieuwe Mini Co<
leven tegemoet als 1
De rijkwaliteiten
wat gedateerd, maar het rijplezier
is er niet minder om geworden. In
tegen stelling tot de bestaande va
rianten zullen we dit model als
een echte man-mini moeten zien.
Echte autofanaten zullen er lang
op hebben gewacht totdat het ko
pen van een heuse Cooper binnen
bereik kwam. De Cooper wordt
aangeboden net onder de twintig
duizend gulden.
Nog even kort de geschiedenis.
De eerste Cooper verscheen in
1961 met een 997 cc motor van 55
pk en een top van 137 km/u. Het
eigenwijze autootje met zwart of
wit dak bleek ineens erg populair
bij Engelse zakenlieden. In 1962
volgde de eerste overwinning in
de Tulpenrally, terwijl de snellere
Cooper'S' met 70 pk uit zijn 1071
cc krachtbron in 1964 de Rally
van Monte Carlo op zijn naam zet
te. In 1965 en 1967 zegevierde een
Cooper'S' met 76 pk 1.3 liter motor
in Monte Carlo. Maar ook bij de
Britse RAC Rally, de Alpine en
Acropolis Rally waren Coopers in
de voorste regionen te vinden.
Tussen 1961 en 1969 werden er
100.000 Coopers verkocht, terwijl
de Cooper'S' tot 1971 in productie
bleef met een eindstand van
45.000 exemplaren.
Een journalist produceert per
definitie tekst, dat wordt van
hem verwacht. Als je echter
wekelijks een totaal-product
als een autokrant moet afle
veren, blijft het daar niet bij.
Testauto's moeten op de ge-
voelige plaat worden vastge
legd, terwijl er bij introduc
ties ook driftig het fototoestel
ter hand wordt genomen. Bij
goed weer en een aardige
achtergrond is dit deel van
het werk snel gepiept, im
mers met een moderne auto
matische camera hoef je
eigenlijk niets meer te doen
dan door het kijkglaasje te
kijken en af te drukken. En
goede fotograaf zorgt ervoor
dat zowel auto als omgeving
scherp wordt afgedrukt en
klaar is Kees.
Tegen de winter, als mist, re
gen en sneeuw zich aandie
nen wordt dit deel van het
'vak' moeilijker. Dan blijkt in
eens de kleur van de auto
erg belangrijk te zijn voor het
welslagen van het plaatje.
Een witte carrosserie is met
zonnig weer vaak een na
deel, daar naden en lijnen
van deuren dichtvloeien. In
het donkere weer van de
laatste tijd is wit of een ande
re lichte kleur een enorm
voordeel.
Vorige week zat het me niet
mee (wat fotografie betreft).
In twee dagen tijd, waarin
het constant leek te regenen
en onophoudelijk donker be
wolkt was, werd ik geacht
een donker grijze Audi en
donker groen metallic Ci
troën voor u allen vast te leg
gen. Je gaat dan op zoek
naar lichte achtergronden en
droge plekjes. Alle techni
sche kunstgrepen die je be
kend zijn pas je toe, met als
resultaat dat maar een heel
klein deel als bruikbaar kan
worden aangemerkt.
In de winter is het wel eens
aardig om een leuke foto in
de sneeuw te maken. Ik heb
afgelopen week geleerd dat
je daar niet te lang mee moe
ten wachten, een dag later
kan de witte deken geheel
verdwenen zijn. Toen de eer
ste laag goed en wel lag heb
ik de Pontiac Trans Sport
voor de eerste de beste witte
bomenhaag neergezet en ge
knipt. Het resultaat ziet u over
een week...
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
buitenspiegels zijn in dat geval
wit. Details die van de oude Coo
per werden overgenomen zijn de
chromen grille met dikke lamellen ae auto, iets wat aesujasy
en natuurlijk de originele Cooper- volledig nieuw was. Bij zijl
badges. De leuke lichtmetalen ducüe werd de Mim ?ok 9'
i i i i i dp UnflTWlP IfTcnf
ilaatste motor.
>oper gaat een
tweede auto.
n zijn na 31 jaar
maar het rijplez
i geworden,
bestaande