VIALLE HEEFT VERTROUWEN
IN TOEKOMST LPG
DE EERSTE RISICOLOZE
OCCASIONS VAN NEDERLAND
IONS
Lancia Plus Leasing
voor particulieren
ion
FbinnenzjaaJ
R11 iNRUIt MINSTENS
ir 1 70% TERUG’-
Katalysator belangrijk
VW ponton uit 1966 voor
motorrijtuigenbelasting
O
I
- -
AUTO KENNIS B.V.
Nieuwe
milieu-eisen
ook goed
voor kwaliteit
Voorbereiding
Tijsterman-equipe
in volle gang
•-X j
I
$8kBV
ember 1990 - pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 november 1990 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
Gas-lucht-menger
V ermogens verlies
or de ver
sing ook
Inbouwstation
ENAULT
OB.V.
j J i
r
VDA
fcKERSB-V
NU IN ONZE SHOWROOM:
4
K S E
19-84-BV
Rixanor..^
V-A-G
Hyundai Pony XP, 5-drs, GL
Hyundai Pony XP, 3-drs, L
Hyundai Pony XP, 4-drs, GL
Hyundai Pony XP, 3-drs, L
Hyundai Pony XP, 3-drs, GL
Hyundai Pony XP, 5-drs, L
Hyundai Pony XP, ■Mis, GL
Hyundai Pony XP, 5-drs, GL
Hyundai Pony XP, 5-drs, L
1988 15750,-
1988 14250,-
1987 14500,-
1987 12750,-
1987 13750,-
1987 13250,-
1986 12250,-
1986 10950,-
1986 9750,-
Hyundai Pony XP, 5-drs, GIS 1985 9250,-
Hyundai Stellar 2.0 GSL LPG
Hyundai Stellar 1.6 SL
Honda Qvid.5GL
Seat Malaga 1.5 GL LPG
Toyota Corolla 1,3 sedan
Daihatsu Charade automaat
Citroen Axel TRS
Autogas Management
Systeem
Een belangrijke verandering bij
gas-installaties is het zogenaam
de AMS, het Autogas Manage
ment Systeem. Sinds 1 juli 1990
tstraat 6
-15931
Oisterwijk
jxstraat 8
2-83905
Oisterwijk
Leharstraat 82, Tilburg
Tel.: 013-554784
jikte Wagens
'ysteem
Dat gelooft u nooit! Als u nu bij mij een
gebruikte Hyundai koopt, doe ik u een
ongelofelijk aanbod. Want als u ’m
binnen 2 jaar weer bij ons inruilt voor
een Hyundai, GEEF IK U MINSTENS
70% TERUG van wat u nu betaalt.
In deze advertentie ziet u welke
gebruikte Hyundai’s op dit moment in
de showroom staan. Kom snel kijken.
En laat deze kans niet aan u voorbij
gaan!
luxstraat 16
242-16081
(E Oisterwijk
igenstraat 12
I2-83226
«I Oisterwijk
igenstraat 27
12-15959
4 Oisterwijk
igenstraat 10
2-84683
I Oisterwijk
garantie
:ven
andacht
Klanten met
deze offi-
ook al is hun
istallatie niet bij deze dealer in-
bouwd.
3EVEN B.V-
bedrijven die de RDW keurings-
bevoegdheid hebben.T”’
problemen kunnen bij
ciële dealers terecht,
installatie niet bij dez
geb<
igelslaan 1
2-88201
Oisterwijk
ingenstraat 35
242-82429
IM Oisterwijk
benzine,
meer
fabri-
1987 16500,-
1986 13750,-
1987 15750,-
1989 15750,-
1988 17750,-
1986 10750,-
1987 7750,-
en vele andere voordelige aanbiedingen.
Tevens demonstratie auto's Hyundai Sonata, Excel
Scoupe (prijzen op aanvraag)
Alle auto’s met 12 maanden BOVAG/HYUNDAI garantie.
Informeer naar onze
ideale garantie-
voorwaarden.
veren van een autogassysteem.
maar het afleveren van een auU
die goed rijdt op een alternatieve
brandstof.
Volgens Vialle Manager Martin
Landman heeft het LPG-inbouw-
station lang de naam gehad van
het schuurtje achteraf. "Vialle wil
daar vanaf, we leveren immers
een gekwalificeerd produkt. We
Een aantal jaren geleden pakte zich donkere wolken
samen boven het moderne gebouw van Vialle in Son.
Door het instorten van de LPG-markt in verschillende
landen moest het werknemersaantal terug van 300 tot
de huidige 120. Het scheelde niet veel of we hadden de
naam Vialle in onze geschiedenisboeken kunnen bij
schrijven. Het tij is echter volledig gekeerd. De verko
pen van LPG- installaties zijn meer dan bevredigend en
Vialle heeft een marktaandeel in ons land weten te be
reiken van 53 procent. Sinds 1 juli van dit jaar is de wet
geving voor LPG-installaties veranderd, wat hoge eisen
stelt aan fabrikant en inbouwstation.
lledige gi
latstariev
ice en aar
rijzen
<-keuringen
Om zich goed te kunnen voorbereiden op de Pa-
rijs-Dakar rally is het echtpaar Tijsterman afge
reisd naar de uitgestrekte zandvlakte bij de Tune
sische stad Nefta. Vlakbij de Algerijnse grens kan
hun Toyota 4-Runner goed worden beproefd. Vo
rig jaar kon het echtpaar helaas niet aan de start
verschijnen, omdat de sponsoring niet rond was.
Kees Tijsterman: "Ik wilde per se een Toyota 4-
Runner omdat het de enige 4WD is met onafhan
kelijke voorwielophanging. Daarbij heeft de auto
schroefveren achter, een sterke benzinemotor en
een aërodynamische carrosserie. De Nederland
se firma Rucanor Sport, die ons ook al sponsorde
in 1989, kwam snel tot overeenstemming met Toyo-
ta-importeur Louwman en Parqui, waarna ik aan
de slag kon om de 4-Runner te prepareren voor
de standaard verbeterde T2 klasse. Als je ziet wat
de wagen hier in de woestijn presteert, dan denk
ik dat onze kansen groter zijn dan ooit, alhoewel
je bij een rally de gekste dingen kunt verwach
ten."
willen ons marktaandeel behou
den en liefst uitbouwen door het
scholen van de monteurs van in-
bouwstations, een goede aftersa
les en een goede informatie van
ons naar de inbouwstations."
Vialle heeft een eigen dochter
maatschappij voor de ontwikke
lingen van onder meer computer
gestuurde systemen. Landman:
"Bij deze dochter, Gentec, zijn ze
op dit moment druk bezig met een
verdamperloos systeem, wat eind
volgend jaar of begin 1992 op de
markt moet komen."
auto leidt tot een lager leasetarief.
Motorrijtuigenbelasting en veze-
kering zijn niet opgenomen, ter
voorkoming van onnodige admini
stratiekosten. Er vindt op gezette
tijden verrekening plaats over de
meer of minder gereden kilome
ters. Aan het einde van de con
tractperiode kan de cliënt de auto
tegen het restbedrag ovememen
of kiezen voor weer een nieuwe
Lancia.
Hyundai introduceert:
Bijna 25 jaar geleden startte Vial
le met het importeren van een Ita
liaanse verdamper, het belang
rijkste onderdeel van een gas-in-
stallatie. Dit apparaat zorgt er im
mers voor dat vloeibaar LPG
wordt omgezet in gasvormig LPG.
Doordat echter de technieken en
eisen vanuit de markt aan veran
deringen onderhevig zijn, bracht
Vialle zo'n 6 jaar geleden een vol
ledig in eigen huis ontwikkelde
verdamper op de markt. Een groot verdampei
voordeel hiervan was en is een 1
grote capaciteit en regelgebied,
waardoor de verdamper zonder
aanpassing ook voor grotere mo
toren boven de 3 liter inhoud ge
bruikt kan worden. Andere novi
teiten die door Vialle op de markt
werden gebracht in het verleden
zijn het benzine- start-systeem en
een speciaal type buitenvuller.
kent dat de betrouwbaarheid
van het systeem gedurende
de gegarandeerde levens
duur (80.000 km of 5 jaar)
vaststaat. Wanneer bij een ty
pe aanpassingen nodig wa
ren om aan de normen te kun
nen voldoen, zijn hierover af
spraken gemaakt tussen fa-
briek/importeur en het minis
terie van VROM. Deze afspra
ken betreffen zowel het door
voeren van deze aanpassin
gen in de productie als aan
reeds geleverde auto's.
een bord waarop duidelijk te le
zen was dat het hier de controle
van de motorrijtuigenbelasting
betrof. In de jaren daarvoor moest
iedere autobezitter zijn belasting
persoonlijk op de 100 ontvangkan
toren gaan betalen, en dat ieder
kwartaal. In vijfentwintig jaar
werd door het Cbm 100 miljoen
keer een foto gemaakt, met recht
de grootste fotograaf van ons
land. De op dit moment gebruikte
auto's zijn met moderne foto-ap-
paratuur uitgerust en sommigen
zelfs met een computer voor speci
fieke controle. Dat de controles
hun effect hebben blijkt dat met
een groei van het wagenpark van
Nederland in 1989 met 2,5% de
groei van het belastingbetalende
wagenpark 3,5% bedroeg.
De Lancia-dealers bieden vanaf
nu de zogenaamde "Lancia Plus
Leasing" speciaal bedoeld voor
de particuliere automobilist. Voor
wie van de zaak een vergoeding
ontvangt is dit leasecontract een
interessante uitbreiding van de
Lancia- dienstverlening.
Het leasen van auto's is voor par
ticulieren vaak niet aantrekkelijk.
Immers zij moeten de BTW volle
dig betalen. Omdat de financiële
leasemethode wordt gevolgd, kan
bij Lancia Plus Leasing een be
staande auto wèl worden inge
ruild en blijft de in rekening ge
brachte rente onverkort aftrek
baar voor de inkomstenbelasting.
Onderhoud, reparaties en vervan
ging van banden worden tegen
een vast bedrag in het contract
opgenompn. Een aanbetaling is
niet nodig, maar de inruil van een
Dat de geregelde katalysator
zulke goede resultaten levert
komt omdat de afstelling van
deze auto’s vrijwel altijd elek
tronisch geregeld en bewaakt
wordt, waardoor deze gemid
deld beter klopt en er ook
minder spreiding in de resul
taten optreedt. Vooral voor
het terugdringen van de (ver
zurende) stikstofoxiden (NOx)
is deze technologie bijzonder
geschikt. Ten opzichte van de
huidige normen bedragen de'
verminderingen ruim 80 pro
cent voor koolmonoxide (CO),
85 tot 90 procent voor koolwa
terstoffen (CxHy) en 90 pro
cent voor stikstofoxiden (NOx).
De filosofie bij Vialle is niet het le- Vialle zelf is voornamelijk een as-
ïm, semblage-fabriek. Alle verschil-
auto lende onderdelen worden gekocht
van voornamelijk Nederlandse
bedrijven en in sommige gevallen
speciaal voor Vialle gemaakt.
Steekproefsgewijs worden alle
aangeleverde onderdelen aan
een strenge controle onderwor
pen. Vandaar dat Vialle na as
semblage een uitstekende kwali
teit kan garanderen. Verschillen
de inbouwstations mogen zelf de
keuring voor de RDW (Rijksdienst
Wegverkeer) doen. Het verkrijgen
van die keuringsbevoegdheid is
makkelijker als het geleverde ma
teriaal van een hoge kwaliteit is.
Voor Tilburg en omstreken is LPG
inbouwstation Jansen in Hilvaren-
beek aangesteld. De RDW stelt
strenge eisen. Zo moet de inbouw-
gang volgens voorschriften ge
beuren, zoniet dan kan de be
voegdheid direct worden inge
trokken. De RDW stelt eisen aan
de voorraad, de administratie,
controle en inbouw. Deze druk die
door de RDW wordt uitgevoerd,
houdt echter de kwaliteit hoog.
Naast de LPG-installaties met
AMS geschikt voor injectiemoto-
ren met een geregelde katalysa
tor, blijven conventionele syste
men nog in de handel voor auto's
zonder katalysator of een ongere
gelde kat. De prijs van een AMS-
geregeld systeem ligt rond de
f.3.000,=.
We reden bij Vialle een kort tra
ject mët een Volvo 460 Injection.
Op de console laat een lampje
zien op welke brandstof wordt ge
reden. Het overschakelen gaat
simpelweg door een schakelaar
eenmaal aan te raken. Je voelt
slechts een kleine schok. Het ver-
mogensverlies bij rijden op LPG is
nauwelijks merkbaar en bedraagt
in het maximale geval 10% en dat
is altijd nog minder dan het ver
lies wat een airconditioning te
weeg brengt.
LPG is en blijft een schoon alter
natief voor kilometervreters. Het
omslagpunt ligt nog steeds rond
de 20.000 tot 25.000 kilometer.
Het op 31 oktober gepubli
ceerde rapport over het
steekproefprogramma lucht
verontreiniging door auto's
van het ministerie van VROM
bevestigt het belang van de
geregelde 3-weg katalysator
voor het milieu. Auto's die met
deze voorziening zijn uitge
rust, blijken gemakkelijk te
voldoen aan (strenge) Ameri
kaanse normen voor uitlaat
gas die in de EG op 1 januari
1993 van kracht worden. Deze
voertuigen zijn 80-90 procent
schoner dan auto’s die aan
de bestaande Europese wet
geving (Richtlijn 15-04) vol
doen. Inmiddels is, dankzij de
fiscale stimuleringsregeling
die de overheid met mede-
werking van de leden van de
RAI heeft ingesteld, meer dan
70 procent van de verkochte
nieuwe auto's (in 1990) voor
zien van zo'n geregelde 3-
weg katalysator. Dit consta
teert de RAI in een eerste re
actie op het rapport.
In vergelijking met niet-kata-
lysator voertuigen behoefde
bij auto's met geregelde drie
weg katalysator slechts wei
nig aan de afstelling te wor
den gecorrigeerd. Dit bete-
In 1991 bestaat het Centraal bu
reau motorrijtuigenbelasting pre
cies 25 jaar. Dit betekent tevens
dat dit bureau al 25 jaar lang een
fotocontrole uitvoert, waarbij jaar
lijks bijna 5 miljoen voertuigen
worden gefotografeerd. De eerste
mobiele fotocontroles werden in
de tweede helft van de jaren zes
tig uitgevoerd met Volkswagens
van het ponton-type. VW-impor-
teur Pon heeft in samenwerlring
met het Belasting Museum een
dergelijke auto laten restaureren
en voorzien de originele Robot-fo-
toapparatuur. Deze auto zal voort
aan de hal van het Cbm in Apel
doorn sieren.
In 1966 werden de eerste 12 auto's
van dit type door het Cbm in ge
bruik genomen. Op het dak stond
moeten alle auto's die op LPG rij
den en voorzien zijn van een gere
gelde driewegkatalysator ook op
gas aan de gestelde emissie-eisen
voldoen. Autogas was in het verle
den altijd al een schonere motor
brandstof dan benzine. Ook na de
komst van de ongeregelde kataly
sator bleef dat zo. Echter de gere
gelde driewegkatalysator is auto
gas wat uitstoot betreft de baas. ïCC1
AMS moet dan ook gezien worden brand. Via
als een uitbreiding van het Motor
Management Systeem van de
auto zelf. Wordt er op benzine ge
reden dan is het AMS volledig uit
geschakeld. AMS regelt alle af
sluiters electronisch en zorgt ver
der voor de besturing van de
stappenmotor die op de verdam
per de toevoer van het vloeibare
gas regelt. AMS krijgt informatie
van het Motor Management Sys
tem van de auto en van de lamb-
da-sonde. Door deze voorzienin
gen is nu een auto op gas weer
schoner, dan een auto op
Het vergt echter wel veel r
ontwikkelingstijd voor een fabri
kant als Vialle. Een elektrische in
stallatie is voor ieder merk en type
specifiek. Het AMS moet daarop
aangepast worden. Zo vraagt een
Volkswagen Golf 1.6 een andere
programmering dan een Passat
1.6. Om tot de juiste programme
ring te komen, heeft Vialle als eni
ge in Nederland een emissie-test-
bank. Het ontwikkelen van de juis
te software voor een nieuwe auto
duurt zo'n 12 a 13 weken. Daarna w -
kan een compleet pakket met
worden geleverd, inclusief de 18 jubilerend Centraal bureau
pagina's dikke inbouwhandlei- x1
ding met duidelijk foto's. De rela
tief lange ontwikkelingstijd zorgt
er wel voor dat niet iedere auto
meer op LPG kan rijden. Vialle
moet immers bij de introductie van
een nieuw model bepalen of het
wel of geen typische 'gas-auto' zal
worden.
Naast het ontwikkelen van de be
nodigde software, vraagt ook de
gas-lucht- menger veel ontwikke
lingstijd. Deze wordt onder de
luchtfilter geplaatst en bij een
single-point injectie onder de in
jector. Via de gas-lucht-menger
komt LPG in het inlaatsysteem te
recht. Er wordt altijd gestart op
benzine, waarna het systeem bin
nen enkele seconden overscha-
keld op gas.
Martin Landman schat de toe
komst van LPG rooskleurig in.
"LPG is een mengsel van butaan
en propaan wat als mengsel of af
zonderlijk in de industrie wordt
gebruikt. Ik verwacht dan ook
geen accijns op LPG. Bovendien
is LPG een afvalprodukt, wat in
veel landen domweg wordt ver-
wxuuvl. V*a een autogassysteem
gebruik je in ieder geval de ener
gie, terwijl je ook schoner rijdt dan
op benzine."
Door alle ontwikkelingen is het
duidelijk dat ook aan inbouwsta
tions hogere eisen worden ge
steld. Vialle kent dan ook een ge
selecteerd bestand aan autodea
lers en inbouwstations die het ge
schoolde personeel hebben om de
inbouw van Vialle LPG-installa
ties volgens richtlijn te kunnen
doen. Daarnaast is er gekozen
voor 22 service-dealers, die regio
naal voor de aftersales zorgen,
veel overleg hebben met Vialle
zelf op technisch en commercieel
gebied en de nodige ondersteu
ning krijgen. Deze bedrijven krij
gen in januari een testkast waar
mee de complete kabelboom kan
worden getest. Naast de 22 servi
ce-dealers zijn er nog 43 hoofd
dealers door Vialle aangesteld,
De tarieven die worden gehan
teerd zijn bij iedere dealer gelijk.
Deze kan de klant direct en volle
dig informeren. Circa vier dagen
na de contractaanvraag kan er al
worden gereden, mits de Lancia
van keuze in voorraad is. Voor de
ze leasevorm heeft importeur La-
nim contact gezocht met Lease
Consult en de Alcredis Bank.