VIALLE HEEFT VERTROUWEN IN TOEKOMST LPG DE EERSTE RISICOLOZE OCCASIONS VAN NEDERLAND IONS Lancia Plus Leasing voor particulieren ion FbinnenzjaaJ R11 iNRUIt MINSTENS ir 1 70% TERUG’- Katalysator belangrijk VW ponton uit 1966 voor motorrijtuigenbelasting O I - - AUTO KENNIS B.V. Nieuwe milieu-eisen ook goed voor kwaliteit Voorbereiding Tijsterman-equipe in volle gang •-X j I $8kBV ember 1990 - pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 29 november 1990 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER Gas-lucht-menger V ermogens verlies or de ver sing ook Inbouwstation ENAULT OB.V. j J i r VDA fcKERSB-V NU IN ONZE SHOWROOM: 4 K S E 19-84-BV Rixanor..^ V-A-G Hyundai Pony XP, 5-drs, GL Hyundai Pony XP, 3-drs, L Hyundai Pony XP, 4-drs, GL Hyundai Pony XP, 3-drs, L Hyundai Pony XP, 3-drs, GL Hyundai Pony XP, 5-drs, L Hyundai Pony XP, ■Mis, GL Hyundai Pony XP, 5-drs, GL Hyundai Pony XP, 5-drs, L 1988 15750,- 1988 14250,- 1987 14500,- 1987 12750,- 1987 13750,- 1987 13250,- 1986 12250,- 1986 10950,- 1986 9750,- Hyundai Pony XP, 5-drs, GIS 1985 9250,- Hyundai Stellar 2.0 GSL LPG Hyundai Stellar 1.6 SL Honda Qvid.5GL Seat Malaga 1.5 GL LPG Toyota Corolla 1,3 sedan Daihatsu Charade automaat Citroen Axel TRS Autogas Management Systeem Een belangrijke verandering bij gas-installaties is het zogenaam de AMS, het Autogas Manage ment Systeem. Sinds 1 juli 1990 tstraat 6 -15931 Oisterwijk jxstraat 8 2-83905 Oisterwijk Leharstraat 82, Tilburg Tel.: 013-554784 jikte Wagens 'ysteem Dat gelooft u nooit! Als u nu bij mij een gebruikte Hyundai koopt, doe ik u een ongelofelijk aanbod. Want als u ’m binnen 2 jaar weer bij ons inruilt voor een Hyundai, GEEF IK U MINSTENS 70% TERUG van wat u nu betaalt. In deze advertentie ziet u welke gebruikte Hyundai’s op dit moment in de showroom staan. Kom snel kijken. En laat deze kans niet aan u voorbij gaan! luxstraat 16 242-16081 (E Oisterwijk igenstraat 12 I2-83226 «I Oisterwijk igenstraat 27 12-15959 4 Oisterwijk igenstraat 10 2-84683 I Oisterwijk garantie :ven andacht Klanten met deze offi- ook al is hun istallatie niet bij deze dealer in- bouwd. 3EVEN B.V- bedrijven die de RDW keurings- bevoegdheid hebben.T”’ problemen kunnen bij ciële dealers terecht, installatie niet bij dez geb< igelslaan 1 2-88201 Oisterwijk ingenstraat 35 242-82429 IM Oisterwijk benzine, meer fabri- 1987 16500,- 1986 13750,- 1987 15750,- 1989 15750,- 1988 17750,- 1986 10750,- 1987 7750,- en vele andere voordelige aanbiedingen. Tevens demonstratie auto's Hyundai Sonata, Excel Scoupe (prijzen op aanvraag) Alle auto’s met 12 maanden BOVAG/HYUNDAI garantie. Informeer naar onze ideale garantie- voorwaarden. veren van een autogassysteem. maar het afleveren van een auU die goed rijdt op een alternatieve brandstof. Volgens Vialle Manager Martin Landman heeft het LPG-inbouw- station lang de naam gehad van het schuurtje achteraf. "Vialle wil daar vanaf, we leveren immers een gekwalificeerd produkt. We Een aantal jaren geleden pakte zich donkere wolken samen boven het moderne gebouw van Vialle in Son. Door het instorten van de LPG-markt in verschillende landen moest het werknemersaantal terug van 300 tot de huidige 120. Het scheelde niet veel of we hadden de naam Vialle in onze geschiedenisboeken kunnen bij schrijven. Het tij is echter volledig gekeerd. De verko pen van LPG- installaties zijn meer dan bevredigend en Vialle heeft een marktaandeel in ons land weten te be reiken van 53 procent. Sinds 1 juli van dit jaar is de wet geving voor LPG-installaties veranderd, wat hoge eisen stelt aan fabrikant en inbouwstation. lledige gi latstariev ice en aar rijzen <-keuringen Om zich goed te kunnen voorbereiden op de Pa- rijs-Dakar rally is het echtpaar Tijsterman afge reisd naar de uitgestrekte zandvlakte bij de Tune sische stad Nefta. Vlakbij de Algerijnse grens kan hun Toyota 4-Runner goed worden beproefd. Vo rig jaar kon het echtpaar helaas niet aan de start verschijnen, omdat de sponsoring niet rond was. Kees Tijsterman: "Ik wilde per se een Toyota 4- Runner omdat het de enige 4WD is met onafhan kelijke voorwielophanging. Daarbij heeft de auto schroefveren achter, een sterke benzinemotor en een aërodynamische carrosserie. De Nederland se firma Rucanor Sport, die ons ook al sponsorde in 1989, kwam snel tot overeenstemming met Toyo- ta-importeur Louwman en Parqui, waarna ik aan de slag kon om de 4-Runner te prepareren voor de standaard verbeterde T2 klasse. Als je ziet wat de wagen hier in de woestijn presteert, dan denk ik dat onze kansen groter zijn dan ooit, alhoewel je bij een rally de gekste dingen kunt verwach ten." willen ons marktaandeel behou den en liefst uitbouwen door het scholen van de monteurs van in- bouwstations, een goede aftersa les en een goede informatie van ons naar de inbouwstations." Vialle heeft een eigen dochter maatschappij voor de ontwikke lingen van onder meer computer gestuurde systemen. Landman: "Bij deze dochter, Gentec, zijn ze op dit moment druk bezig met een verdamperloos systeem, wat eind volgend jaar of begin 1992 op de markt moet komen." auto leidt tot een lager leasetarief. Motorrijtuigenbelasting en veze- kering zijn niet opgenomen, ter voorkoming van onnodige admini stratiekosten. Er vindt op gezette tijden verrekening plaats over de meer of minder gereden kilome ters. Aan het einde van de con tractperiode kan de cliënt de auto tegen het restbedrag ovememen of kiezen voor weer een nieuwe Lancia. Hyundai introduceert: Bijna 25 jaar geleden startte Vial le met het importeren van een Ita liaanse verdamper, het belang rijkste onderdeel van een gas-in- stallatie. Dit apparaat zorgt er im mers voor dat vloeibaar LPG wordt omgezet in gasvormig LPG. Doordat echter de technieken en eisen vanuit de markt aan veran deringen onderhevig zijn, bracht Vialle zo'n 6 jaar geleden een vol ledig in eigen huis ontwikkelde verdamper op de markt. Een groot verdampei voordeel hiervan was en is een 1 grote capaciteit en regelgebied, waardoor de verdamper zonder aanpassing ook voor grotere mo toren boven de 3 liter inhoud ge bruikt kan worden. Andere novi teiten die door Vialle op de markt werden gebracht in het verleden zijn het benzine- start-systeem en een speciaal type buitenvuller. kent dat de betrouwbaarheid van het systeem gedurende de gegarandeerde levens duur (80.000 km of 5 jaar) vaststaat. Wanneer bij een ty pe aanpassingen nodig wa ren om aan de normen te kun nen voldoen, zijn hierover af spraken gemaakt tussen fa- briek/importeur en het minis terie van VROM. Deze afspra ken betreffen zowel het door voeren van deze aanpassin gen in de productie als aan reeds geleverde auto's. een bord waarop duidelijk te le zen was dat het hier de controle van de motorrijtuigenbelasting betrof. In de jaren daarvoor moest iedere autobezitter zijn belasting persoonlijk op de 100 ontvangkan toren gaan betalen, en dat ieder kwartaal. In vijfentwintig jaar werd door het Cbm 100 miljoen keer een foto gemaakt, met recht de grootste fotograaf van ons land. De op dit moment gebruikte auto's zijn met moderne foto-ap- paratuur uitgerust en sommigen zelfs met een computer voor speci fieke controle. Dat de controles hun effect hebben blijkt dat met een groei van het wagenpark van Nederland in 1989 met 2,5% de groei van het belastingbetalende wagenpark 3,5% bedroeg. De Lancia-dealers bieden vanaf nu de zogenaamde "Lancia Plus Leasing" speciaal bedoeld voor de particuliere automobilist. Voor wie van de zaak een vergoeding ontvangt is dit leasecontract een interessante uitbreiding van de Lancia- dienstverlening. Het leasen van auto's is voor par ticulieren vaak niet aantrekkelijk. Immers zij moeten de BTW volle dig betalen. Omdat de financiële leasemethode wordt gevolgd, kan bij Lancia Plus Leasing een be staande auto wèl worden inge ruild en blijft de in rekening ge brachte rente onverkort aftrek baar voor de inkomstenbelasting. Onderhoud, reparaties en vervan ging van banden worden tegen een vast bedrag in het contract opgenompn. Een aanbetaling is niet nodig, maar de inruil van een Dat de geregelde katalysator zulke goede resultaten levert komt omdat de afstelling van deze auto’s vrijwel altijd elek tronisch geregeld en bewaakt wordt, waardoor deze gemid deld beter klopt en er ook minder spreiding in de resul taten optreedt. Vooral voor het terugdringen van de (ver zurende) stikstofoxiden (NOx) is deze technologie bijzonder geschikt. Ten opzichte van de huidige normen bedragen de' verminderingen ruim 80 pro cent voor koolmonoxide (CO), 85 tot 90 procent voor koolwa terstoffen (CxHy) en 90 pro cent voor stikstofoxiden (NOx). De filosofie bij Vialle is niet het le- Vialle zelf is voornamelijk een as- ïm, semblage-fabriek. Alle verschil- auto lende onderdelen worden gekocht van voornamelijk Nederlandse bedrijven en in sommige gevallen speciaal voor Vialle gemaakt. Steekproefsgewijs worden alle aangeleverde onderdelen aan een strenge controle onderwor pen. Vandaar dat Vialle na as semblage een uitstekende kwali teit kan garanderen. Verschillen de inbouwstations mogen zelf de keuring voor de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) doen. Het verkrijgen van die keuringsbevoegdheid is makkelijker als het geleverde ma teriaal van een hoge kwaliteit is. Voor Tilburg en omstreken is LPG inbouwstation Jansen in Hilvaren- beek aangesteld. De RDW stelt strenge eisen. Zo moet de inbouw- gang volgens voorschriften ge beuren, zoniet dan kan de be voegdheid direct worden inge trokken. De RDW stelt eisen aan de voorraad, de administratie, controle en inbouw. Deze druk die door de RDW wordt uitgevoerd, houdt echter de kwaliteit hoog. Naast de LPG-installaties met AMS geschikt voor injectiemoto- ren met een geregelde katalysa tor, blijven conventionele syste men nog in de handel voor auto's zonder katalysator of een ongere gelde kat. De prijs van een AMS- geregeld systeem ligt rond de f.3.000,=. We reden bij Vialle een kort tra ject mët een Volvo 460 Injection. Op de console laat een lampje zien op welke brandstof wordt ge reden. Het overschakelen gaat simpelweg door een schakelaar eenmaal aan te raken. Je voelt slechts een kleine schok. Het ver- mogensverlies bij rijden op LPG is nauwelijks merkbaar en bedraagt in het maximale geval 10% en dat is altijd nog minder dan het ver lies wat een airconditioning te weeg brengt. LPG is en blijft een schoon alter natief voor kilometervreters. Het omslagpunt ligt nog steeds rond de 20.000 tot 25.000 kilometer. Het op 31 oktober gepubli ceerde rapport over het steekproefprogramma lucht verontreiniging door auto's van het ministerie van VROM bevestigt het belang van de geregelde 3-weg katalysator voor het milieu. Auto's die met deze voorziening zijn uitge rust, blijken gemakkelijk te voldoen aan (strenge) Ameri kaanse normen voor uitlaat gas die in de EG op 1 januari 1993 van kracht worden. Deze voertuigen zijn 80-90 procent schoner dan auto’s die aan de bestaande Europese wet geving (Richtlijn 15-04) vol doen. Inmiddels is, dankzij de fiscale stimuleringsregeling die de overheid met mede- werking van de leden van de RAI heeft ingesteld, meer dan 70 procent van de verkochte nieuwe auto's (in 1990) voor zien van zo'n geregelde 3- weg katalysator. Dit consta teert de RAI in een eerste re actie op het rapport. In vergelijking met niet-kata- lysator voertuigen behoefde bij auto's met geregelde drie weg katalysator slechts wei nig aan de afstelling te wor den gecorrigeerd. Dit bete- In 1991 bestaat het Centraal bu reau motorrijtuigenbelasting pre cies 25 jaar. Dit betekent tevens dat dit bureau al 25 jaar lang een fotocontrole uitvoert, waarbij jaar lijks bijna 5 miljoen voertuigen worden gefotografeerd. De eerste mobiele fotocontroles werden in de tweede helft van de jaren zes tig uitgevoerd met Volkswagens van het ponton-type. VW-impor- teur Pon heeft in samenwerlring met het Belasting Museum een dergelijke auto laten restaureren en voorzien de originele Robot-fo- toapparatuur. Deze auto zal voort aan de hal van het Cbm in Apel doorn sieren. In 1966 werden de eerste 12 auto's van dit type door het Cbm in ge bruik genomen. Op het dak stond moeten alle auto's die op LPG rij den en voorzien zijn van een gere gelde driewegkatalysator ook op gas aan de gestelde emissie-eisen voldoen. Autogas was in het verle den altijd al een schonere motor brandstof dan benzine. Ook na de komst van de ongeregelde kataly sator bleef dat zo. Echter de gere gelde driewegkatalysator is auto gas wat uitstoot betreft de baas. ïCC1 AMS moet dan ook gezien worden brand. Via als een uitbreiding van het Motor Management Systeem van de auto zelf. Wordt er op benzine ge reden dan is het AMS volledig uit geschakeld. AMS regelt alle af sluiters electronisch en zorgt ver der voor de besturing van de stappenmotor die op de verdam per de toevoer van het vloeibare gas regelt. AMS krijgt informatie van het Motor Management Sys tem van de auto en van de lamb- da-sonde. Door deze voorzienin gen is nu een auto op gas weer schoner, dan een auto op Het vergt echter wel veel r ontwikkelingstijd voor een fabri kant als Vialle. Een elektrische in stallatie is voor ieder merk en type specifiek. Het AMS moet daarop aangepast worden. Zo vraagt een Volkswagen Golf 1.6 een andere programmering dan een Passat 1.6. Om tot de juiste programme ring te komen, heeft Vialle als eni ge in Nederland een emissie-test- bank. Het ontwikkelen van de juis te software voor een nieuwe auto duurt zo'n 12 a 13 weken. Daarna w - kan een compleet pakket met worden geleverd, inclusief de 18 jubilerend Centraal bureau pagina's dikke inbouwhandlei- x1 ding met duidelijk foto's. De rela tief lange ontwikkelingstijd zorgt er wel voor dat niet iedere auto meer op LPG kan rijden. Vialle moet immers bij de introductie van een nieuw model bepalen of het wel of geen typische 'gas-auto' zal worden. Naast het ontwikkelen van de be nodigde software, vraagt ook de gas-lucht- menger veel ontwikke lingstijd. Deze wordt onder de luchtfilter geplaatst en bij een single-point injectie onder de in jector. Via de gas-lucht-menger komt LPG in het inlaatsysteem te recht. Er wordt altijd gestart op benzine, waarna het systeem bin nen enkele seconden overscha- keld op gas. Martin Landman schat de toe komst van LPG rooskleurig in. "LPG is een mengsel van butaan en propaan wat als mengsel of af zonderlijk in de industrie wordt gebruikt. Ik verwacht dan ook geen accijns op LPG. Bovendien is LPG een afvalprodukt, wat in veel landen domweg wordt ver- wxuuvl. V*a een autogassysteem gebruik je in ieder geval de ener gie, terwijl je ook schoner rijdt dan op benzine." Door alle ontwikkelingen is het duidelijk dat ook aan inbouwsta tions hogere eisen worden ge steld. Vialle kent dan ook een ge selecteerd bestand aan autodea lers en inbouwstations die het ge schoolde personeel hebben om de inbouw van Vialle LPG-installa ties volgens richtlijn te kunnen doen. Daarnaast is er gekozen voor 22 service-dealers, die regio naal voor de aftersales zorgen, veel overleg hebben met Vialle zelf op technisch en commercieel gebied en de nodige ondersteu ning krijgen. Deze bedrijven krij gen in januari een testkast waar mee de complete kabelboom kan worden getest. Naast de 22 servi ce-dealers zijn er nog 43 hoofd dealers door Vialle aangesteld, De tarieven die worden gehan teerd zijn bij iedere dealer gelijk. Deze kan de klant direct en volle dig informeren. Circa vier dagen na de contractaanvraag kan er al worden gereden, mits de Lancia van keuze in voorraad is. Voor de ze leasevorm heeft importeur La- nim contact gezocht met Lease Consult en de Alcredis Bank.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 33