AUDI 100 •Al- 8 Eerste actie Pro Auto geslaagd Suzuki-dealer Gijsbers helpt Sinterklaas RS >T bv AUTOMOBILIST LAAT U NIET LANGER UITMELKEN! M J P R E S S R E J BENZ WES Een ecologisch geoptimaliseerd concept! ^Tilburg 784 Henny Hemmes met Nissan seizoen '91 in DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 29 november 1990 - pagina 7 ber 1990 - pagina 6 “I I I I o Q o idurende oktober, ïmber en itgebreid Herd met ekkelijke dingen.... Quattro Hyundai Scharnieren 0; !l. 013/321405 B.V. DOR ERIGE NTRUM inschaf van edurende Tilburg )67 jzon- die issis- EDRIJF elbedrijf Tilburg .ijving een ,elijk is. In ïrcylinder is □en van 5-pitter is >tor, die cylinder motor met dubbele bo venliggende nokkenassen en vier kleppen per cylinder drijft alle vier de wielen aan. De auto is ver der voorzien van twee turbo's en intercoolers. Natuurlijk vinden we ook Multi-Link wielophanging, vierwielbesturing en ABS, technie ken die ook op de Nissan 300 ZX zijn toegepast. Henny Hemmes zal met deze technieken ver komen. Afgelopen dinsdag 27 november wist de Stichting ter belangenbehartiging van de automobilist Pro Auto en kele honderden automobilisten te mobiliseren om in Den Haag op het Binnenhof een manifest aan minister Maij-Weggen en kamerleden aan te bieden. Ook werd ter gelegenheid van deze eerste officiële actie van de stichting een ludieke poster onthuld. Hierop houdt Ruud Lubbers een VW Kever omhoog, zodat Maij-Weggen, gezeten op een melkkrukje de auto goed kan uitmelken. Lubbers roept hierbij "Kom op Maij, er zit nog meer in!". Dusseldorf - Als we zo'n twintig jaar in de historie terug gaan, zien we Audi in het begin van de jaren zeventig met zeer eigenzinnige modellen als de 60 en 90. Het merk opereerde nog volledig los van Volkswagen en kwam ondermeer voort uit DKW. Aan het einde van datzelfde decennium oogde het Audi-programma al veel algemener. In 1982 werd met het uitbrengen van de nieuwe 100, die meteen de "Auto van het Jaar"-titel kreeg, de eerste poging gedaan het merk omhoog te til len. Het 'dure' merk uit de VAG-stal moest kunnen con- Het totale programma moet uitein delijk zeven verschillende moto ren omvatten. Later volgend jaar volgen een 115 pk 4 cylinder, de 2.3 liter 20V turbo en de twee die sels. Het gamma start bij de 2 liter 4 cylinder van 101 pk. De 1310 kg wegende kolos is hiermee geen topsporter, zoals valt te begrijpen. De auto levert een top van 182 km/u en trekt in 12,6 seconden van 0 tot 100 km/u. Net als alle voorwielaangedreven Audi 100's is ook de vier cylinder leverbaar met een viertraps automaat. De 4- pitter is verder voorzien van een stuurbekrachtiging en beschikt over schijfremmen voor en trom- melremmen achter. De eerste auto waar we op de weg mee mochten kennis maken was de 2.3 liter quattro. De motor is bekend, maar werd op een aan tal punten herzien. De vijfcylinder is goed voor 133 pk, waarmee met voor- of vierwielaandrijv" top van 202 km/u mogelijl tegenstelling tot de vier'"’ deze krachtbron voorzien multipoint injectie. De 5-p’ een prettige rustige mot— Eind november en begin december is voor Sinterklaas en zijn zwarte Pieten een drukke tijd. Er moeten immers veel kadootjes worden ingepakt. Ook moet de Sint veel bezoeken afleggen aan vrijwel alle plaatsen in het land. In Tilburg komt hij veel in actie. Gelukkig wordt hij hier onder steund door Suzuki-dealer Gijsbers die bij de verschillende optochten zorgt voor het vervoer van maar liefst tien Pieten. Stichting ter belangenbehartiging van de automobilist. Postbus 5795, 3008 AT Rotterdam Fax: 01862-3428 uitlaatgassen, maar ook wat be treft productiemethoden voldoet de nieuwe 100 volledig aan de eisen. In Duitsland noemen ze dit heel mooi een "Eco- optimiertes Konzept" of in goed Nederlands een ecologisch geoptimaliseerd concept. zullen ook de twee quattro-versies met de automatische versnellings bak kunnen worden geleverd. De auto zal op de Amsterdamse Rai zijn tentoonstellingsdebuut be leven. De dealers krijgen de auto eind januari. De prijzen zijn echter nog niet bekend. Toch moet er ge rekend worden op zo'n f.58.000,= voor de 4 cylinder en waarschijn lijk ruim f.90.000,= voor de zespit- ter. Forse bedragen die echter volledig in de pas lopen met Mer cedes en BMW, en dat is immers wat Audi wil. Audi verwacht met de nieuwe 100 in ieder geval de huidige klanten te behouden en vooral met de V6 een veroveringspotentieel te bezit ten. Na onze eerste indrukken, kunnen we gerust stellen dat een bezoek aan de Audi-showroom eind januari zeer de moeite waard is. Nederlands snelste vrouw, ofwel tweevoudig Nederlands kam pioen Henny Hemmes gaat in het seizoen 1991 rijden met een Nis san Skyline GT-R in het Neder lands Kampioenschap Produktie- wagens Groep N. Deze auto werd in 1989 voor het eerst in races ge bruikt. In datzelfde jaar won de Nissan in Engeland het Groep N Kampioenschap. De 2,6 liter zes- Ruim tweehonderd bezorgde automobilisten waren dinsdag middag op het Malieveld, het startpunt van de demonstratie. In overleg met de aanwezige politie werd de route naar het Binnenhof afgelegd over de trambaan. Het zou immers niet goed zijn om als Pro Auto de automobilisten in Den Haag te hinderen. Het was aanvankelijk de bedoe ling de poster door Maij-Weggen zelf te laten onthullen. Zoals ver wacht ging de minister deze con frontatie uit de weg. Tegen het einde van de happening kwam zij het Binnenhof opgereden en wist snel naar binnen 'te vluchten'. Van achter een raam keek ze nog wel even hoe ze op de affiche van 3 bij 4 meter was afgebeeld. Het onthullen werd zodoende door de voorzitter van Pro Auto ge daan. Eversdijk nam echter wel even de tijd de stichting aan te ho ren en nam het manifest voor eer ste en tweede kamer in ontvangst. Hij meldde dat hij blij was dat Pro Auto op tijd met haar standpunten naar voren was gekomen en no digde de stichting uit aanwezig te zijn bij de behandeling van de be groting voor Verkeer en Water staat (vandaag) en de vergade ringen van de vaste kamercom missie op 3 en 10 december. Uiter aard zal Pro Auto aan deze uitno digingen gevolg geven. Het geeft in ieder geval een heel klein beetje hoop dat er ook naar de stem van de automobilist geluis terd gaat worden. Maar Pro Auto zal haar poot nog lang stijf moe ten houden. of (DOOR DE REGERING) Het is voor iedere automobilist die van zijn vervoermiddel houdt van belang lid te worden van Pro Auto. Informatie en aanmelding bij Pro-Auto, Postbus 5795, 3008 AT Rotterdam, telefoon 01864- 3175. echter bij hogere toeren wat rauw klinkt. De prestaties zijn meer dan netjes met een acceleratie van 0 tot 100 in 10,4 seconden voor de Quattro. Opvallend is de bij: der lichte stuurbekrachtiging, pas bij hogere snelheden in as tentie afneemt. Vanaf de 5-cylin- der is de nieuwe 100 standaard uitgerust met ABS in combinatie met vier schijfremmen. De uitrus ting is completer met ondermeer centrale vergrendeling, een lees lampje aan passagierskant en elektrisch bediende en verwarm de buitenspiegels. Volledig nieuw is de 2.8 Eter V6. De naam Audi 200 is bij de nieu we serie volledig verdwenen. De nieuwe krachtbron ligt in de leng terichting voorin en is goed voor een vermogen van 174 pk bij 5500 tr/min. Het koppel van 245 Nm wordt al bij 3000 tr/min bereikt. Iedere cylinderrij beschikt over een eigen katalysator en lambda- sonde. Tussen de voorwielaandrij- ver en de quattro zijn geen presta- tieverschillen. De auto haalt een top van 218 km/u en trekt in 8 se conden naar de 100 km/u. Uiter aard is de automaat-versie wat trager. Deze viertraps bak heeft een sport-schakelaar, waardoor de schakelmomenten worden ver legd. De bak functioneert geruis loos en bijna zonder het overscha kelen te laten merken. De motor zelf is meer dan stil. Liefhebbers die 6 cylindermotoren roemen om hun machtige geluid, komen bij de nieuwe Audi-motor bedrogen O De nieuwe 100 is vreemd genoeg enkele centimeters smaller gewor den, zonder dat de binnenruimte hieronder te lijden heeft gehad. Nee, het interieur is zelfs ruimer de aanblik. Bij de vijf- en zes j je consoje en portierpanelen gebruik gei*, van hout, wat bijzonder glanzend jg en er zodoencJe wat sJjq. j uitziet. Het stuurwiel is be- -van vorm met zijn forse stoot kussen. Nieuw is echter dat hier achter een airbag schuil kan gaan. De verdere interieurinrich ting is dik in orde. Afhankelijke van de uitvoering worden ver schillende bekledingsstoffen gele verd, waarbij de Quattro-stoelen met het logo zijn bedrukt. Onder het rijden valt de enorme stilte op, zowel bij de vijf- als zescylinder. Dit is ondermeer bereikt door een nieuwe isolatie van de vloer, door gebruik te maken van een mat uit één geheel. De auto komt ook vei lig over. Standaard is voortaan het procon-ten systeem, wat door Audi werd ontwikkeld. Bij een aanrijding wordt de stuurkolom ingetrokken en worden de inzit tenden voorin door gordelspan- ners vast op hun stoel getrokken. Een andere verandering op vei ligheidsgebied is de extra verste viging in de portieren voor een betere bescherming bij zijdelingse aanrijdingen. Daarnaast is bij de ontwikkeling ook naar het milieu gekeken. Niet alleen wat betreft uit. De krachtbron is vrijwel niet te horen. Als topmodel uit de 100- reeks is de V6 wat uitrusting be treft nog iets completer met buiten spiegels in de carrosseriekleur, een zogenaamd auto-check-sys- teem op het dashboard en andere bekleding op stoelen en deurpa nelen. Daarnaast is fraaie lederen bekleding tegen meerprijs lever baar. Rijdend met de nieuwe Audi 100 doet je beseffen, dat het merk in de afgelopen acht tot tien jaar in derdaad tot de Duitse top is door gedrongen en op veel punten to taal niet meer onderdoet voor zijn concurrenten. Het leveringsprogramma zal zoals gezegd volgend jaar nog worden uitgebreid met vier motoren, ter wijl de Avant op basis van dit nieuwe model pas in 1992 ver wacht wordt. In de loop van 1991 1988 I 1985 I 1983 I 1982 I In eerste aanblik lijkt de nieuwe Audi 100 als twee druppels water op zijn voorganger, maar heeft hij de neus van de V8 kregen en de achterlichten van de 80. De con structeur zou echter willen, dat je zo gemakkelijk een nieuw model kunt maken. Hoe meer je de nieu weling bekijkt, des te duidelijker wordt het dat we hier met een compleet nieuwe auto te maken hebben. Een belangrijk deel van de bodemgroep echter bleef on gewijzigd, waardoor lengte en wielbasis vrijwel gelijk bleven. worden. Het dak werd namelijk breder, waardoor de zijruiten wat rechterop zijn komen staan. Afge zien van de forsere binnenruimte zorgt dit ook voor minder instra ling van de zon wat een positief effect heeft op de temperatuur bij warm weer. Het spreekt voor zich, dat ondanks de sterke gelijkenis met de derde generatie, alle plaatwerkdelen anders zijn. Inderdaad lijkt de herkenbare grille van de Audi V8 nu als family-look te worden ge hanteerd. De bumpers zijn in de carrosseriekleur gespoten en be schikken over een dikke stoot- rand, die als beschermstrip over de flanken wordt doorgetrokken. De basis-versie heeft fraaie en zeer aërodynamisch ogende wiel- platen, terwijl er ook een tweetal lichtmetalen velgen leverbaar zijn. Aan de achterkant zien we inder daad sterk op de 80 gelijkende achterlichten, waarvan echter werd verzekerd, dat ze volledig anders zijn. Overigens verdwijnt de sterke gelijkenis met het huidi ge model volledig, als je de twee auto's naast elkaar zet. De nieu weling is veel moderner. De kof ferklep gaat heel ver open, waar bij de scharnieren volledig buiten de bagageruimte blijven. In het interieur lijkt weinig veran derd. Dat was ook nauwelijks no dig, daar de Audi 100 onlangs nog een volledig nieuw dash board had gekregen. Maar ook hier is het weer de schijn die be driegt. Het instrumentarium is volledig nieuw, al biedt het een vertrouw de aanblik. Bij de vijf- en zescylin der wordt op de console en de portierpanelen gebruik gemaakt is gelakt e curreren met namen als Mercedes en BMW. Nu de vier- ken<?v™Z de generatie Audi 100 voor de deur staat, lijkt dat be hoorlijk gelukt te zijn. We reden onder andere met de nieuwe 2.8 liter V6. .1990 .1988 .1988 .1987 .1987 1986 1985 1985 1985 .1984 .1984 .1983 .1982 .1982 .1982

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 31