AUDI 100
•Al-
8
Eerste actie Pro Auto geslaagd
Suzuki-dealer Gijsbers helpt Sinterklaas
RS
>T bv
AUTOMOBILIST
LAAT U NIET LANGER
UITMELKEN!
M
J
P
R
E
S
S
R
E
J
BENZ
WES
Een ecologisch
geoptimaliseerd concept!
^Tilburg
784
Henny Hemmes met Nissan
seizoen '91 in
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 november 1990 - pagina 7
ber 1990 - pagina 6
“I
I
I
I
o
Q o
idurende
oktober,
ïmber en
itgebreid
Herd met
ekkelijke
dingen....
Quattro
Hyundai
Scharnieren
0;
!l. 013/321405
B.V.
DOR
ERIGE
NTRUM
inschaf van
edurende
Tilburg
)67
jzon-
die
issis-
EDRIJF
elbedrijf Tilburg
.ijving een
,elijk is. In
ïrcylinder is
□en van
5-pitter is
>tor, die
cylinder motor met dubbele bo
venliggende nokkenassen en vier
kleppen per cylinder drijft alle
vier de wielen aan. De auto is ver
der voorzien van twee turbo's en
intercoolers. Natuurlijk vinden we
ook Multi-Link wielophanging,
vierwielbesturing en ABS, technie
ken die ook op de Nissan 300 ZX
zijn toegepast. Henny Hemmes zal
met deze technieken ver komen.
Afgelopen dinsdag 27 november wist de Stichting ter
belangenbehartiging van de automobilist Pro Auto en
kele honderden automobilisten te mobiliseren om in
Den Haag op het Binnenhof een manifest aan minister
Maij-Weggen en kamerleden aan te bieden. Ook werd
ter gelegenheid van deze eerste officiële actie van de
stichting een ludieke poster onthuld. Hierop houdt Ruud
Lubbers een VW Kever omhoog, zodat Maij-Weggen,
gezeten op een melkkrukje de auto goed kan uitmelken.
Lubbers roept hierbij "Kom op Maij, er zit nog meer
in!".
Dusseldorf - Als we zo'n twintig jaar in de historie terug
gaan, zien we Audi in het begin van de jaren zeventig
met zeer eigenzinnige modellen als de 60 en 90. Het
merk opereerde nog volledig los van Volkswagen en
kwam ondermeer voort uit DKW. Aan het einde van
datzelfde decennium oogde het Audi-programma al
veel algemener. In 1982 werd met het uitbrengen van
de nieuwe 100, die meteen de "Auto van het Jaar"-titel
kreeg, de eerste poging gedaan het merk omhoog te til
len. Het 'dure' merk uit de VAG-stal moest kunnen con-
Het totale programma moet uitein
delijk zeven verschillende moto
ren omvatten. Later volgend jaar
volgen een 115 pk 4 cylinder, de
2.3 liter 20V turbo en de twee die
sels. Het gamma start bij de 2 liter
4 cylinder van 101 pk. De 1310 kg
wegende kolos is hiermee geen
topsporter, zoals valt te begrijpen.
De auto levert een top van 182
km/u en trekt in 12,6 seconden
van 0 tot 100 km/u. Net als alle
voorwielaangedreven Audi 100's
is ook de vier cylinder leverbaar
met een viertraps automaat. De 4-
pitter is verder voorzien van een
stuurbekrachtiging en beschikt
over schijfremmen voor en trom-
melremmen achter.
De eerste auto waar we op de
weg mee mochten kennis maken
was de 2.3 liter quattro. De motor
is bekend, maar werd op een aan
tal punten herzien. De vijfcylinder
is goed voor 133 pk, waarmee met
voor- of vierwielaandrijv"
top van 202 km/u mogelijl
tegenstelling tot de vier'"’
deze krachtbron voorzien
multipoint injectie. De 5-p’
een prettige rustige mot—
Eind november en begin december is voor Sinterklaas en zijn zwarte Pieten een drukke tijd. Er moeten immers veel kadootjes worden ingepakt.
Ook moet de Sint veel bezoeken afleggen aan vrijwel alle plaatsen in het land. In Tilburg komt hij veel in actie. Gelukkig wordt hij hier onder
steund door Suzuki-dealer Gijsbers die bij de verschillende optochten zorgt voor het vervoer van maar liefst tien Pieten.
Stichting ter belangenbehartiging van de automobilist. Postbus 5795, 3008 AT Rotterdam Fax: 01862-3428
uitlaatgassen, maar ook wat be
treft productiemethoden voldoet
de nieuwe 100 volledig aan de
eisen. In Duitsland noemen ze dit
heel mooi een "Eco- optimiertes
Konzept" of in goed Nederlands
een ecologisch geoptimaliseerd
concept.
zullen ook de twee quattro-versies
met de automatische versnellings
bak kunnen worden geleverd.
De auto zal op de Amsterdamse
Rai zijn tentoonstellingsdebuut be
leven. De dealers krijgen de auto
eind januari. De prijzen zijn echter
nog niet bekend. Toch moet er ge
rekend worden op zo'n f.58.000,=
voor de 4 cylinder en waarschijn
lijk ruim f.90.000,= voor de zespit-
ter. Forse bedragen die echter
volledig in de pas lopen met Mer
cedes en BMW, en dat is immers
wat Audi wil.
Audi verwacht met de nieuwe 100
in ieder geval de huidige klanten
te behouden en vooral met de V6
een veroveringspotentieel te bezit
ten. Na onze eerste indrukken,
kunnen we gerust stellen dat een
bezoek aan de Audi-showroom
eind januari zeer de moeite
waard is.
Nederlands snelste vrouw, ofwel
tweevoudig Nederlands kam
pioen Henny Hemmes gaat in het
seizoen 1991 rijden met een Nis
san Skyline GT-R in het Neder
lands Kampioenschap Produktie-
wagens Groep N. Deze auto werd
in 1989 voor het eerst in races ge
bruikt. In datzelfde jaar won de
Nissan in Engeland het Groep N
Kampioenschap. De 2,6 liter zes-
Ruim tweehonderd bezorgde
automobilisten waren dinsdag
middag op het Malieveld, het
startpunt van de demonstratie. In
overleg met de aanwezige politie
werd de route naar het Binnenhof
afgelegd over de trambaan. Het
zou immers niet goed zijn om als
Pro Auto de automobilisten in Den
Haag te hinderen.
Het was aanvankelijk de bedoe
ling de poster door Maij-Weggen
zelf te laten onthullen. Zoals ver
wacht ging de minister deze con
frontatie uit de weg. Tegen het
einde van de happening kwam zij
het Binnenhof opgereden en wist
snel naar binnen 'te vluchten'.
Van achter een raam keek ze nog
wel even hoe ze op de affiche van
3 bij 4 meter was afgebeeld.
Het onthullen werd zodoende door
de voorzitter van Pro Auto ge
daan. Eversdijk nam echter wel
even de tijd de stichting aan te ho
ren en nam het manifest voor eer
ste en tweede kamer in ontvangst.
Hij meldde dat hij blij was dat Pro
Auto op tijd met haar standpunten
naar voren was gekomen en no
digde de stichting uit aanwezig te
zijn bij de behandeling van de be
groting voor Verkeer en Water
staat (vandaag) en de vergade
ringen van de vaste kamercom
missie op 3 en 10 december. Uiter
aard zal Pro Auto aan deze uitno
digingen gevolg geven. Het geeft
in ieder geval een heel klein
beetje hoop dat er ook naar de
stem van de automobilist geluis
terd gaat worden. Maar Pro Auto
zal haar poot nog lang stijf moe
ten houden.
of (DOOR DE REGERING)
Het is voor iedere automobilist die
van zijn vervoermiddel houdt van
belang lid te worden van Pro
Auto. Informatie en aanmelding
bij Pro-Auto, Postbus 5795, 3008
AT Rotterdam, telefoon 01864-
3175.
echter bij hogere toeren wat rauw
klinkt. De prestaties zijn meer dan
netjes met een acceleratie van 0
tot 100 in 10,4 seconden voor de
Quattro. Opvallend is de bij:
der lichte stuurbekrachtiging,
pas bij hogere snelheden in as
tentie afneemt. Vanaf de 5-cylin-
der is de nieuwe 100 standaard
uitgerust met ABS in combinatie
met vier schijfremmen. De uitrus
ting is completer met ondermeer
centrale vergrendeling, een lees
lampje aan passagierskant en
elektrisch bediende en verwarm
de buitenspiegels.
Volledig nieuw is de 2.8 Eter V6.
De naam Audi 200 is bij de nieu
we serie volledig verdwenen. De
nieuwe krachtbron ligt in de leng
terichting voorin en is goed voor
een vermogen van 174 pk bij 5500
tr/min. Het koppel van 245 Nm
wordt al bij 3000 tr/min bereikt.
Iedere cylinderrij beschikt over
een eigen katalysator en lambda-
sonde. Tussen de voorwielaandrij-
ver en de quattro zijn geen presta-
tieverschillen. De auto haalt een
top van 218 km/u en trekt in 8 se
conden naar de 100 km/u. Uiter
aard is de automaat-versie wat
trager. Deze viertraps bak heeft
een sport-schakelaar, waardoor
de schakelmomenten worden ver
legd. De bak functioneert geruis
loos en bijna zonder het overscha
kelen te laten merken. De motor
zelf is meer dan stil. Liefhebbers
die 6 cylindermotoren roemen om
hun machtige geluid, komen bij
de nieuwe Audi-motor bedrogen
O
De nieuwe 100 is vreemd genoeg
enkele centimeters smaller gewor
den, zonder dat de binnenruimte
hieronder te lijden heeft gehad.
Nee, het interieur is zelfs ruimer
de aanblik. Bij de vijf- en zes
j je consoje en
portierpanelen gebruik gei*,
van hout, wat bijzonder glanzend
jg en er zodoencJe wat sJjq.
j uitziet. Het stuurwiel is be-
-van vorm met zijn forse stoot
kussen. Nieuw is echter dat hier
achter een airbag schuil kan
gaan. De verdere interieurinrich
ting is dik in orde. Afhankelijke
van de uitvoering worden ver
schillende bekledingsstoffen gele
verd, waarbij de Quattro-stoelen
met het logo zijn bedrukt. Onder
het rijden valt de enorme stilte op,
zowel bij de vijf- als zescylinder.
Dit is ondermeer bereikt door een
nieuwe isolatie van de vloer, door
gebruik te maken van een mat uit
één geheel. De auto komt ook vei
lig over. Standaard is voortaan
het procon-ten systeem, wat door
Audi werd ontwikkeld. Bij een
aanrijding wordt de stuurkolom
ingetrokken en worden de inzit
tenden voorin door gordelspan-
ners vast op hun stoel getrokken.
Een andere verandering op vei
ligheidsgebied is de extra verste
viging in de portieren voor een
betere bescherming bij zijdelingse
aanrijdingen. Daarnaast is bij de
ontwikkeling ook naar het milieu
gekeken. Niet alleen wat betreft
uit. De krachtbron is vrijwel niet te
horen. Als topmodel uit de 100-
reeks is de V6 wat uitrusting be
treft nog iets completer met buiten
spiegels in de carrosseriekleur,
een zogenaamd auto-check-sys-
teem op het dashboard en andere
bekleding op stoelen en deurpa
nelen. Daarnaast is fraaie lederen
bekleding tegen meerprijs lever
baar.
Rijdend met de nieuwe Audi 100
doet je beseffen, dat het merk in
de afgelopen acht tot tien jaar in
derdaad tot de Duitse top is door
gedrongen en op veel punten to
taal niet meer onderdoet voor zijn
concurrenten.
Het leveringsprogramma zal zoals
gezegd volgend jaar nog worden
uitgebreid met vier motoren, ter
wijl de Avant op basis van dit
nieuwe model pas in 1992 ver
wacht wordt. In de loop van 1991
1988 I
1985 I
1983 I
1982 I
In eerste aanblik lijkt de nieuwe
Audi 100 als twee druppels water
op zijn voorganger, maar heeft hij
de neus van de V8 kregen en de
achterlichten van de 80. De con
structeur zou echter willen, dat je
zo gemakkelijk een nieuw model
kunt maken. Hoe meer je de nieu
weling bekijkt, des te duidelijker
wordt het dat we hier met een
compleet nieuwe auto te maken
hebben. Een belangrijk deel van
de bodemgroep echter bleef on
gewijzigd, waardoor lengte en
wielbasis vrijwel gelijk bleven.
worden. Het dak werd namelijk
breder, waardoor de zijruiten wat
rechterop zijn komen staan. Afge
zien van de forsere binnenruimte
zorgt dit ook voor minder instra
ling van de zon wat een positief
effect heeft op de temperatuur bij
warm weer.
Het spreekt voor zich, dat ondanks
de sterke gelijkenis met de derde
generatie, alle plaatwerkdelen
anders zijn. Inderdaad lijkt de
herkenbare grille van de Audi V8
nu als family-look te worden ge
hanteerd. De bumpers zijn in de
carrosseriekleur gespoten en be
schikken over een dikke stoot-
rand, die als beschermstrip over
de flanken wordt doorgetrokken.
De basis-versie heeft fraaie en
zeer aërodynamisch ogende wiel-
platen, terwijl er ook een tweetal
lichtmetalen velgen leverbaar
zijn.
Aan de achterkant zien we inder
daad sterk op de 80 gelijkende
achterlichten, waarvan echter
werd verzekerd, dat ze volledig
anders zijn. Overigens verdwijnt
de sterke gelijkenis met het huidi
ge model volledig, als je de twee
auto's naast elkaar zet. De nieu
weling is veel moderner. De kof
ferklep gaat heel ver open, waar
bij de scharnieren volledig buiten
de bagageruimte blijven.
In het interieur lijkt weinig veran
derd. Dat was ook nauwelijks no
dig, daar de Audi 100 onlangs
nog een volledig nieuw dash
board had gekregen. Maar ook
hier is het weer de schijn die be
driegt.
Het instrumentarium is volledig
nieuw, al biedt het een vertrouw
de aanblik. Bij de vijf- en zescylin
der wordt op de console en de
portierpanelen gebruik gemaakt
is gelakt e
curreren met namen als Mercedes en BMW. Nu de vier- ken<?v™Z
de generatie Audi 100 voor de deur staat, lijkt dat be
hoorlijk gelukt te zijn. We reden onder andere met de
nieuwe 2.8 liter V6.
.1990
.1988
.1988
.1987
.1987
1986
1985
1985
1985
.1984
.1984
.1983
.1982
.1982
.1982