VOLKSWAGEN POLO
CL COUPE
F
:r
we
MSI
TER
Flinke belangstelling
U
cursus pech-onderweg
bij Gijsbers
K
LLE
Verdienstelijke opfrissing
Historisch race-spektakel
tijdens kerstvakantie in Autotron
AUTOTEST
PEL
GIJSBERS TILBURG B.V.
WW
t -XL
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 november 1990 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
ember 1990 - pagina 2
Fantasie
Kofferruimte
Sprieten
meter,
is
wat in deze
ivoor
Jaar
I
aal
W
^SUZUKI.
c
TERWIJK
>081
•EVDEALtR
IVANCHECK
let onze
vanceerde
iparatuur
lieren wij o.a.
jn, banden en
hting van uw
i. Dat is wel zo
vbaar en veilig,
idpleeg uw
>el-dealer.
The New Giant Suzuki Alto CD,
met sublieme Sony radio/CD-speler.
ken,
Dus
n een vijf-
banden
URGB.V.
EL. 013 - 43 00 05
Bosscheweg 296, TILBURG
Telefoon 013-355655
ystemen
R Marlboro
De 1.3 liter 55 pk motor wist een
net brandstofverbruik neer te zet
ten. Gemiddeld scoorden we 1 li
ter Eurosuper op 14 kilometer en
dat is in deze klasse goed.
lie van een ander.
5g bij dat niemand
r kent dan een
En ook bij uw Fiat
klaar terwijl u
iks namaak. Reken
r gaat niets boven
Fiat onderdeel.
Merk en type: Volkswagen Polo
CL Coupé
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1272 cc
Boring x slag: 75 x 72 mm
Vermogen: 55 pk bij 5200 tr/min
Koppel: 97 Nm bij 3000 tr/min
Prestaties: topsnelheid 154 km/u
Al sinds jaar en dag staat de Polo direct onder de popu
laire Golf in het Volkswagen-programma. Op het oog
lijkt echter het verschil tussen deze twee modellen zeer
gering, in ieder geval wat betreft de afmetingen. Kort
om, de Polo komt fors en ruim over. Toch hoort hij met
zijn lengte van 3,72 meter thuis in een lagere klasse
waar hij concurrenten als de Peugeot 205, Renault Clio
en Opel Corsa tegenkomt. Volkswagen biedt van zijn
instapmodel een ruime keus aan motoren, uitrustings-
niveau's en drie carrosserievarianten. Wij kozen voor
een Coupé met 1.3 liter motor in de CL-uitgave.
~zz z~;z oudere dames, dat
9 door de kniëen ging op het
nent dat de plaatsing van de
werd gedemonstreerd. Na
een leerzame avond ging ieder
een voldaan naar huis. Als er de
volgende keer een lampje kapot
is, kunnen ze dit meteen vervan
gen en ook bij een lekke band,
staan ze niet meer met de handen
in het haar.
In de CL is overigens de dash-
boardverlichting traploos regel
baar. De hoeveelheid knopjes valt
verder tegen. Links zit de hoofd
schakelaar voor de verlichting en
op de middenconsole kan de ach-
terruitverwarming worden aange
zet. Verwarming en ventilatie wor
den met drie draaiknoppen be
diend en hebben op het dash
board twee regelbare uitstroom-
openingen. De Polo mist evenwel
een mistachterlicl
tijd echt niet mee
De veranderingen betreffen ech
ter niet alleen de buitenkant. Ook
in het interieur zijn veel verander
de details te vinden. Belangrijk
hierbij is het nieuwe dashboard,
wat nu veel ronder van vorm is.
Voor de algehele bediening geldt
hetzelfde als voor de uitvoering en
afwerking: degelijk en solide. Wat
dat betreft is de Polo een auto
waar je lang mee vooruit kunt en
waarvan de inruilprijzen op een
zeer behoorlijk niveau blijven.
Het uitzicht rondom is goed. De
achterkant is makkelijk in te
schatten, terwijl ook de vierkante
neus niets aan de fantasie over
laat. Door zijn compacte afmetin
gen is de Polo een prima stadsau
to met goede eigenschappen voor
de grote weg. De kleinste VW zal
dan ook voornamelijk als gezins
auto worden verkocht.
acceleratie 0-100 in
Afmetingen: lengte 3,1
breedte 1,57 meter
Gewicht: 771 kg
Verbruik: bij 90 km/u 5,7 liter/100
km
bij 120 km/u 7,7 liter/100 km
stad 8,3 liter/100 km
Prijs: f.22
Voor het modellenjaar 1991 is de
Polo behoorlijk aangepakt. Op de
deuren en het dak na, zijn alle
zichtbare plaatwerkdelen veran
derd. Het geheel ziet er wat'boller
uit. De oude neus met rechtop
staande grille en ronde koplam
pen heeft plaats gemaakt voor
een schuin aflopend geheel met
rechthoekige lichtunits. De rich
tingaanwijzers zijn hier direct
naast geplaatst. Natuurlijk hoort
bij een nieuw front ook een gewij
zigde bumper.
De wielen hebben nieuwe dop
pen, wat eigenlijk de belangrijk
ste verandering aan het silhouet
is. Nieuw is wel de achterklep,
waar de ruit in gelijmd is en voort
aan de volle breedte beslaat. De
klep gaat net zoals bij het vorige
model tot aan de bumper open.
De achterlichten zijn wat groter
uitgevallen en geven het geheel
een frissere aanblik. Zowel als
Coupé en als driedeurs ziet de
nieuwe Polo er zondermeer fraai
er en moderner uit. Bij de nog
steeds leverbare 2 deurs sedan is
alleen de neus aangepast.
heid is geworden. De motor is le
vendig genoeg en levert nette
prestaties, maar is bij 120 km/u
behoorlijk rumoerig. Uiteraard is
een vijfbak wel tegen meerprijs te
bestellen.
Hoe vaak gebeurt het niet dat je
als automobilist door een klein
mankement komt stil te staan
langs de weg. Als je in zo'n geval
net iets meer van auto's weet, zijn
dit soort voorvallen snel te verhel
pen. Suzuki-dealer Gijsbers orga
niseerde afgelopen dinsdag een
gratis cursus pech-onderweg voor
iedereen die daar interesse in
had. Met zo'n 35 cursisten had J.
Smulders (verkoopleider) zijn klas
goed vol. Er werd uitgebreid inge
gaan op de functie en het vervan
gen van zaken als een V-snaar,
lampen en het wisselen van een
wiel. De groep belangstellenden
was zeer divers van samenstel
ling. Jonge mensen met hun rijbe
wijs net op zak zaten met evenveel
interesse te luisteren als oudere
dames en heren met veel meer rij
ervaring. Ondanks de duidelijke
De vernieuwde Polo ziet er aan
merkelijk leuker uit dan zijn voor
ganger. De metamorfose heeft
succes gehad. De auto is in een
groot aantal uitvoeringen lever
baar. De 55 pk sterke 1.3 motor
voldoet uitstekend en heeft een
gunstig brandstofverbruik. Helaas
komt de uitvoering zaken te kort
als een mistachterlicht en
versnellingsbak. Ook de b
zijn aan de smalle kant. De auto
heeft een degelijke afwerking en
goede rij-eigenschappen.
Het instrumentarium is speels van
opbouw met een grote snelheids
meter en twee kleinere ronde
klokken die in elkaar overvloeien.
De twee buitenspiegels kunnen
niet van binnenuit versteld wor
den.
De aankleding van het interieur is
netjes en degelijk. De vrij harde
stoelen zijn met een nette stof be
kleed, die ook op de deurpanelen
is terug te vinden. De Polo heeft
een zee aan opbergruimte in de
portieren, console en het dash
board.
De ruimte voorin is meer dan vol
doende. Ook langere personen
kunnen hun hoofd en benen goed
kwijt. Heel wat anders is het ach
terin gesteld. Zijn voorpassagiers
van een normaal postuur, dan is
de beenruimte achterin nog
slechts voor kinderen geschikt.
Het is vooral wat deze ruimte be
treft, dat je duidelijk kunt merken
dat de Polo een maatje kleiner is
dan de Golf. De kofferruimte
daarentegen is voor een dergelijk
compacte auto zeer fors met 295 li
ter in standaardopstelling. Door
het neerklappen van de achter
bank kan een ruimte van 1087 liter
ontstaan.
De 1.3 liter motor in de VW Polo
levert met Digi-jet multi-point in
spuiting een vermogen van 55 pk
bij 5200 tr/min en is uiteraard
voorzien van een geregelde drie
wegkatalysator. Deze tweede mo
tor uit het pallet is goed voor een
maximaal koppel van 97 Nm bij
3000 tr/min. Bij een totaalgewicht
van 771 kg voldoet deze kracht
bron ruim voldoende. Vooral bij
stadse snelheden komt de Polo
vlot mee. Op de snelweg echter
toont deze uitvoering zijn vol
gende gemis. De 1.3 55 pk motor
gekoppeld aan een vierversnel-
lingsbak en dat is toch iets wat
ook in deze klasse een zeldzaam-
Het Polo programma bestaat op
dit moment uit 20 mogelijkheden,
terwijl nummer 21 onderweg is. De
Polo-serie kent als basis de Fox
voor een jong publiek, de CL voor
mensen die minder van felle kleu
ren houden en de GT voor een
aantal sportievelingen. De prijzen
van de 3-deurs en coupé zijn
exact gelijk. De CL- uitgave is bo
vendien ook te vinden op de 2-
deurs sedan. De door ons gereden
CL coupé 1.3 55 pk staat in de
prijslijst voor f.22.020, Dat is ver
geleken met de concurrentie rede
lijk, maar niet meer dan dat.
Gelukkig zijn Volkswagen- kopers
niet anders gewend van hun
merk. Zou dezelfde auto zijn voor
zien van een mistachterlicht, een
vijfbak en bredere banden, dan
was dit bedrag ronduit scherp. De
serie begint bij de Fox met 1,05
motor voor f.19.997,=. De CL met
75 pk motor is meteen fors duurder
met f.26.300, Begin 1991 volgt
als topmodel, de G40 met 113 pk
sterke motor en een sportieve uit
rusting, een echte mini-GTi. De
prijs van deze snelle jongen is nog
niet bekend, maar zal zeker rond
de vijfendertigduizend liggen.
De Polo is redelijk strak geveerd,
maar daardoor niet oncomforta
bel. De besturing gaat bij lage
snelheden licht, deels te danken
aan de vrij smalle 145 R 13 ban
den, waarmee de CL wordt gele
verd. Deze banden vormen echter
bij hogere snelheden een wat be
perkende factor, vooral als er ste
vig een bocht wordt ingestuurd.
Van 20 december tot en met 6 ja
nuari wordt op het Autotron in
Rosmalen door de Historische
Auto Ren Club (HARC) een histo
risch racespektakel gehouden.
Het Autotron staat dan volledig in
het teken van het racen met oude
auto's. Er zullen zo'n zeventig bij
zondere racewagens te zien zijn,
waarvan een deel nog nooit eer
der in ons land vertoond. Ferra
ri's, Alfa Romeo's en unieke, kost
bare 'sigaren op wielen' staan er
naast toerwagens uit de jaren vijf
tig en zestig. Er zijn klassieke Vol-
vo's, maar ook een Fiat 500 in
Abarth 695 SS-uitvoering. Er is
zelfs een ongerestaureerde Alfa
wedstrijdauto uit de jaren dertig te
bewonderen. Deze auto maakt na
melijk deel uit van de collectie
"Slapende schoonheden" die lan
ge tijd bij een Franse zonderling
hebben gestaan, en waarvan een
deel in het onlangs gesloten mu
seum in Sarlat in de Dordogne te
zien was. Het geheel wordt ge
completeerd door verschillende
historische racefilms. Daarnaast
zal ook het Huis van de Toekomst
geopend zijn. Een bezoek aan het
Autotron in de Kerstvakantie is zo
doende leuk voor het hele gezin.
De toegangsprijs bedraagt f.12,50
en voor kinderen van 4 tot 12 jaar
f.7,50.
Hierin zijn een analoog uurwerk,
brandstof- en temperatuurmeter
opgenomen. Achter het nieuwe
tweespakige stuur zitten de uit de
Golf bekende dikke sprieten voor
de bediening van ruitewissers,
grootlicht en richtingaanwijzers.
De Polo haalt met deze krachtbron
een top van 154 km/u en trekt in
15,5 seconden van 0 naar 100 km/
u.
en heldere uitleg, waren er be
hoorlijk wat vragen over de eigen
specifieke auto. In vrijwel alle ge
vallen werd direct een antwoord
gegeven, vaak zelfs aan de hand
van een voorbeeld, immers Suzu
ki-dealer Gijsbers hééft in zijn
showroom een uitgebreid assorti
ment nieuwe en gebruikte auto's
met een groot aantal technische
verschillen.
Opvallend was de interesse van
een groepje oud« 1 J
zelfs door de
mome
krik v
de pl
;dem<