VOLKSWAGEN POLO CL COUPE F :r we MSI TER Flinke belangstelling U cursus pech-onderweg bij Gijsbers K LLE Verdienstelijke opfrissing Historisch race-spektakel tijdens kerstvakantie in Autotron AUTOTEST PEL GIJSBERS TILBURG B.V. WW t -XL DE AUTOMAAT - Donderdag 29 november 1990 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER ember 1990 - pagina 2 Fantasie Kofferruimte Sprieten meter, is wat in deze ivoor Jaar I aal W ^SUZUKI. c TERWIJK >081 •EVDEALtR IVANCHECK let onze vanceerde iparatuur lieren wij o.a. jn, banden en hting van uw i. Dat is wel zo vbaar en veilig, idpleeg uw >el-dealer. The New Giant Suzuki Alto CD, met sublieme Sony radio/CD-speler. ken, Dus n een vijf- banden URGB.V. EL. 013 - 43 00 05 Bosscheweg 296, TILBURG Telefoon 013-355655 ystemen R Marlboro De 1.3 liter 55 pk motor wist een net brandstofverbruik neer te zet ten. Gemiddeld scoorden we 1 li ter Eurosuper op 14 kilometer en dat is in deze klasse goed. lie van een ander. 5g bij dat niemand r kent dan een En ook bij uw Fiat klaar terwijl u iks namaak. Reken r gaat niets boven Fiat onderdeel. Merk en type: Volkswagen Polo CL Coupé Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1272 cc Boring x slag: 75 x 72 mm Vermogen: 55 pk bij 5200 tr/min Koppel: 97 Nm bij 3000 tr/min Prestaties: topsnelheid 154 km/u Al sinds jaar en dag staat de Polo direct onder de popu laire Golf in het Volkswagen-programma. Op het oog lijkt echter het verschil tussen deze twee modellen zeer gering, in ieder geval wat betreft de afmetingen. Kort om, de Polo komt fors en ruim over. Toch hoort hij met zijn lengte van 3,72 meter thuis in een lagere klasse waar hij concurrenten als de Peugeot 205, Renault Clio en Opel Corsa tegenkomt. Volkswagen biedt van zijn instapmodel een ruime keus aan motoren, uitrustings- niveau's en drie carrosserievarianten. Wij kozen voor een Coupé met 1.3 liter motor in de CL-uitgave. ~zz z~;z oudere dames, dat 9 door de kniëen ging op het nent dat de plaatsing van de werd gedemonstreerd. Na een leerzame avond ging ieder een voldaan naar huis. Als er de volgende keer een lampje kapot is, kunnen ze dit meteen vervan gen en ook bij een lekke band, staan ze niet meer met de handen in het haar. In de CL is overigens de dash- boardverlichting traploos regel baar. De hoeveelheid knopjes valt verder tegen. Links zit de hoofd schakelaar voor de verlichting en op de middenconsole kan de ach- terruitverwarming worden aange zet. Verwarming en ventilatie wor den met drie draaiknoppen be diend en hebben op het dash board twee regelbare uitstroom- openingen. De Polo mist evenwel een mistachterlicl tijd echt niet mee De veranderingen betreffen ech ter niet alleen de buitenkant. Ook in het interieur zijn veel verander de details te vinden. Belangrijk hierbij is het nieuwe dashboard, wat nu veel ronder van vorm is. Voor de algehele bediening geldt hetzelfde als voor de uitvoering en afwerking: degelijk en solide. Wat dat betreft is de Polo een auto waar je lang mee vooruit kunt en waarvan de inruilprijzen op een zeer behoorlijk niveau blijven. Het uitzicht rondom is goed. De achterkant is makkelijk in te schatten, terwijl ook de vierkante neus niets aan de fantasie over laat. Door zijn compacte afmetin gen is de Polo een prima stadsau to met goede eigenschappen voor de grote weg. De kleinste VW zal dan ook voornamelijk als gezins auto worden verkocht. acceleratie 0-100 in Afmetingen: lengte 3,1 breedte 1,57 meter Gewicht: 771 kg Verbruik: bij 90 km/u 5,7 liter/100 km bij 120 km/u 7,7 liter/100 km stad 8,3 liter/100 km Prijs: f.22 Voor het modellenjaar 1991 is de Polo behoorlijk aangepakt. Op de deuren en het dak na, zijn alle zichtbare plaatwerkdelen veran derd. Het geheel ziet er wat'boller uit. De oude neus met rechtop staande grille en ronde koplam pen heeft plaats gemaakt voor een schuin aflopend geheel met rechthoekige lichtunits. De rich tingaanwijzers zijn hier direct naast geplaatst. Natuurlijk hoort bij een nieuw front ook een gewij zigde bumper. De wielen hebben nieuwe dop pen, wat eigenlijk de belangrijk ste verandering aan het silhouet is. Nieuw is wel de achterklep, waar de ruit in gelijmd is en voort aan de volle breedte beslaat. De klep gaat net zoals bij het vorige model tot aan de bumper open. De achterlichten zijn wat groter uitgevallen en geven het geheel een frissere aanblik. Zowel als Coupé en als driedeurs ziet de nieuwe Polo er zondermeer fraai er en moderner uit. Bij de nog steeds leverbare 2 deurs sedan is alleen de neus aangepast. heid is geworden. De motor is le vendig genoeg en levert nette prestaties, maar is bij 120 km/u behoorlijk rumoerig. Uiteraard is een vijfbak wel tegen meerprijs te bestellen. Hoe vaak gebeurt het niet dat je als automobilist door een klein mankement komt stil te staan langs de weg. Als je in zo'n geval net iets meer van auto's weet, zijn dit soort voorvallen snel te verhel pen. Suzuki-dealer Gijsbers orga niseerde afgelopen dinsdag een gratis cursus pech-onderweg voor iedereen die daar interesse in had. Met zo'n 35 cursisten had J. Smulders (verkoopleider) zijn klas goed vol. Er werd uitgebreid inge gaan op de functie en het vervan gen van zaken als een V-snaar, lampen en het wisselen van een wiel. De groep belangstellenden was zeer divers van samenstel ling. Jonge mensen met hun rijbe wijs net op zak zaten met evenveel interesse te luisteren als oudere dames en heren met veel meer rij ervaring. Ondanks de duidelijke De vernieuwde Polo ziet er aan merkelijk leuker uit dan zijn voor ganger. De metamorfose heeft succes gehad. De auto is in een groot aantal uitvoeringen lever baar. De 55 pk sterke 1.3 motor voldoet uitstekend en heeft een gunstig brandstofverbruik. Helaas komt de uitvoering zaken te kort als een mistachterlicht en versnellingsbak. Ook de b zijn aan de smalle kant. De auto heeft een degelijke afwerking en goede rij-eigenschappen. Het instrumentarium is speels van opbouw met een grote snelheids meter en twee kleinere ronde klokken die in elkaar overvloeien. De twee buitenspiegels kunnen niet van binnenuit versteld wor den. De aankleding van het interieur is netjes en degelijk. De vrij harde stoelen zijn met een nette stof be kleed, die ook op de deurpanelen is terug te vinden. De Polo heeft een zee aan opbergruimte in de portieren, console en het dash board. De ruimte voorin is meer dan vol doende. Ook langere personen kunnen hun hoofd en benen goed kwijt. Heel wat anders is het ach terin gesteld. Zijn voorpassagiers van een normaal postuur, dan is de beenruimte achterin nog slechts voor kinderen geschikt. Het is vooral wat deze ruimte be treft, dat je duidelijk kunt merken dat de Polo een maatje kleiner is dan de Golf. De kofferruimte daarentegen is voor een dergelijk compacte auto zeer fors met 295 li ter in standaardopstelling. Door het neerklappen van de achter bank kan een ruimte van 1087 liter ontstaan. De 1.3 liter motor in de VW Polo levert met Digi-jet multi-point in spuiting een vermogen van 55 pk bij 5200 tr/min en is uiteraard voorzien van een geregelde drie wegkatalysator. Deze tweede mo tor uit het pallet is goed voor een maximaal koppel van 97 Nm bij 3000 tr/min. Bij een totaalgewicht van 771 kg voldoet deze kracht bron ruim voldoende. Vooral bij stadse snelheden komt de Polo vlot mee. Op de snelweg echter toont deze uitvoering zijn vol gende gemis. De 1.3 55 pk motor gekoppeld aan een vierversnel- lingsbak en dat is toch iets wat ook in deze klasse een zeldzaam- Het Polo programma bestaat op dit moment uit 20 mogelijkheden, terwijl nummer 21 onderweg is. De Polo-serie kent als basis de Fox voor een jong publiek, de CL voor mensen die minder van felle kleu ren houden en de GT voor een aantal sportievelingen. De prijzen van de 3-deurs en coupé zijn exact gelijk. De CL- uitgave is bo vendien ook te vinden op de 2- deurs sedan. De door ons gereden CL coupé 1.3 55 pk staat in de prijslijst voor f.22.020, Dat is ver geleken met de concurrentie rede lijk, maar niet meer dan dat. Gelukkig zijn Volkswagen- kopers niet anders gewend van hun merk. Zou dezelfde auto zijn voor zien van een mistachterlicht, een vijfbak en bredere banden, dan was dit bedrag ronduit scherp. De serie begint bij de Fox met 1,05 motor voor f.19.997,=. De CL met 75 pk motor is meteen fors duurder met f.26.300, Begin 1991 volgt als topmodel, de G40 met 113 pk sterke motor en een sportieve uit rusting, een echte mini-GTi. De prijs van deze snelle jongen is nog niet bekend, maar zal zeker rond de vijfendertigduizend liggen. De Polo is redelijk strak geveerd, maar daardoor niet oncomforta bel. De besturing gaat bij lage snelheden licht, deels te danken aan de vrij smalle 145 R 13 ban den, waarmee de CL wordt gele verd. Deze banden vormen echter bij hogere snelheden een wat be perkende factor, vooral als er ste vig een bocht wordt ingestuurd. Van 20 december tot en met 6 ja nuari wordt op het Autotron in Rosmalen door de Historische Auto Ren Club (HARC) een histo risch racespektakel gehouden. Het Autotron staat dan volledig in het teken van het racen met oude auto's. Er zullen zo'n zeventig bij zondere racewagens te zien zijn, waarvan een deel nog nooit eer der in ons land vertoond. Ferra ri's, Alfa Romeo's en unieke, kost bare 'sigaren op wielen' staan er naast toerwagens uit de jaren vijf tig en zestig. Er zijn klassieke Vol- vo's, maar ook een Fiat 500 in Abarth 695 SS-uitvoering. Er is zelfs een ongerestaureerde Alfa wedstrijdauto uit de jaren dertig te bewonderen. Deze auto maakt na melijk deel uit van de collectie "Slapende schoonheden" die lan ge tijd bij een Franse zonderling hebben gestaan, en waarvan een deel in het onlangs gesloten mu seum in Sarlat in de Dordogne te zien was. Het geheel wordt ge completeerd door verschillende historische racefilms. Daarnaast zal ook het Huis van de Toekomst geopend zijn. Een bezoek aan het Autotron in de Kerstvakantie is zo doende leuk voor het hele gezin. De toegangsprijs bedraagt f.12,50 en voor kinderen van 4 tot 12 jaar f.7,50. Hierin zijn een analoog uurwerk, brandstof- en temperatuurmeter opgenomen. Achter het nieuwe tweespakige stuur zitten de uit de Golf bekende dikke sprieten voor de bediening van ruitewissers, grootlicht en richtingaanwijzers. De Polo haalt met deze krachtbron een top van 154 km/u en trekt in 15,5 seconden van 0 naar 100 km/ u. en heldere uitleg, waren er be hoorlijk wat vragen over de eigen specifieke auto. In vrijwel alle ge vallen werd direct een antwoord gegeven, vaak zelfs aan de hand van een voorbeeld, immers Suzu ki-dealer Gijsbers hééft in zijn showroom een uitgebreid assorti ment nieuwe en gebruikte auto's met een groot aantal technische verschillen. Opvallend was de interesse van een groepje oud« 1 J zelfs door de mome krik v de pl ;dem<

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 27