ESCORT XM DIESEL met uitlaatgasrecirculatie y Auto het Jaar 1991 Acties EER! krijgt Goud in Oostenrijk Opbouw Nederlands wagenpark Oplage: 93.650 ex. Frankrijk o.a. Bijlage van: DeTilburgse Koerier Deze week in de Automaat I I Der 1990-pagina 24 Donderdag 29 november 1990 RENAULT CLIO n AT 40 haven) De auto is onder meer voorzien pag.7 Autotest: Volkswagen Polo CL Coupé pag.3 Vialle heeft vertrouwen in toekomst LPG pag.9 Jaargang 2 Nummer 46 Rij-impressie: Audi 100 r ‘SE uitgave van 5r i.s.m. ,..t in geheel si Enschot, 315.380 374.974 440.573 447.108 487.857 555.486 550.171 474.800 486.717 De nieuwe Ford Escort is door Oostenrijkse beroemdheden en le zers van het maandblad Freie Fahrt uitgeroepen tot winnaar van de "Grosser Osterreichischer Automobilpreis 1990". De 38-kop- pige jury stond onder het leider schap van Formule 1-coureur Gerhard Berger en voormalig ski- kampioen Franz Klammer en ver der alle toonaangevende Oosten rijkse autojoumalisten. De vijftien deelnemende auto's werden be oordeeld op technische kwaliteit, De Automaat is een v:* De Tilburgse Koerier i. D.A.T.O. en verschijnt L_ Tilburg, Goirle, Riel, Loor Zand, Udenhout, Berkel E Oisterwijk, Moergestel Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Citroën heeft bij het schoner ma ken van zijn dieselmotoren niet gekozen voor de voor de hand lig gende katalysator, maar geeft er de voorkeur aan de motoren van af de ontwikkeling vriendelijker voor het milieu te maken. Zo zijn de beide 12-kleppen diesels een enorme stap in de goede richting. Eigenlijk geheel volgens verwachting is de nieuwe Re nault Clio door een jury van 58 Europese autojournalis- ten uitgeroepen tot de nieuwe "Auto van het Jaar". Ieder jurylid mocht 25 punten toekennen aan de 14 deelnemende auto's, met een maximum van 10 punten per auto. Zo zijn maximaal 580 punten te vergaren. De Clio verwierf hiervan 312 punten, wat neerkomt op 53,8% van het totale aantal. van ABS, mistlampen in de voor bumper, elektrische ruitbediening, centrale vergrendeling met af standsbediening, getint glas, ver stelbaar stuur, elektrische stoel- verstelling en automatische tem peratuurregeling. De XM Turbo D12 Ambiance EGR kost f.74.000,Tegelijkertijd wordt ook de ongeblazen versie aangebo den in de basisuitvoering, de zo genaamde niveau 1Deze auto kost f.55.000,=. Het XM-program- ma bestaat nu uit negen verschil lende versies, drie 4-cylinder, drie 6-cylinders en drie diesels. Het CBS houdt veel statistie ken bij, die onder andere door de Rai regelmatig wor den gepubliceerd. Zo wordt precies bijgehouden hoeveel auto's er uit de verschillende bouwjaren nog aanwezig zijn. Zo zijn er in ons land (stand 1 augustus) nog ruim 1 miljoen auto's met een bouw jaar van 1980 of ouder. Dat is altijd nog twintig procent van het totale wagenpark. Neder land is dus zuinig op zijn auto's. Wie in een auto uit 1981 rijdt en denkt daarmee een zeldzaamheid te zijn, komt bedrogen uit. Maar liefst 315.380 auto's uit 1981 staan nog in ons land gere gistreerd, dat is meer dan 80 procent van het totaal aantal verkochte auto's in dat jaar. Uiteraard neemt dit percenta ge toe naarmate het bouw jaar nieuwer is. Het aantal auto's van jonge leeftijd wat door een ongeval of overma tige slijtage uit het verkeer wordt genomen, is per bouw jaar zeer gering en blijft be perkt tot enkele tientallen tot maximaal honderden exem plaren. Het aantal geregistreerde auto 's per bouwjaar is als volgt: 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 Totale wagenpark: 5.509.173 eenheden (Bron: Rai) Het uitlaatgasrecirculatiesysteem doet daar nog een schepje boven op. Het gaat om een computerge stuurd systeem wat tot doel heeft de uitstoot aan stikstofoxiden (NOx) te verminderen. Dit gebeurt De doorbraak van de Japanners leek dit jaar erg dicht bij. Immers, nog nooit heeft een Japanse auto de eerste plaats behaald. Nissan y had goede hoop met zijn in Euro- Q J f pa geproduceerde en speciaal voor onze markt ontwikkelde Pri mera. Helaas waren de 258 be haalde punten slechts goed voor een meer dan verdiende tweede plaats. De auto heeft vooral veel punten gekregen van de Noordeu- ropese juryleden. Door de vier Ne derlandse journalisten (Paul Krol, Nico de Jong, Fred van de Vlugt en Willem Leniger) werd de auto als eerste getipt. Nummer drie is de Opel Calibra geworden met 183 punten. door een deel van de uitlaatgas sen in het inlaatspruitstuk te laten recirculeren. De hoeveelheid, uit laatgassen die worden terugege- voerd worden berekend aan de hand van bedrijfsomstandighe den zoals toerental, belasting en atmosferische druk. Hierbij treedt slechts een minimaal verlies in het koppel op, waardoor de prestaties vrijwel gelijk blijven. Dit recircula- tiesysteem wordt geleverd op de Citroen XM Turbo D12 in de uiterst complete Ambiance-uitvoering. betrouwbaarheid, zuinigheid, vei ligheid, waar voor het geld en mi lieuvriendelijkheid. De Escort ze gevierde voor de Opel Calibra en Nissan Primera. Aan de verkie zing deden alle op de Oostenrijk se markt nieuwe auto's mee. De prijs werd op 26 november aan Ford uitgereikt door dr. Rudolf Streicher, hoofd van het Oosten rijkse Ministerie voor Verkeer en Genationaliseerde Industrieën in het Laxenburg Paleis te Wenen. Binnen een week tijd hebben er tegenstrijdige acties plaatsge vonden van voor- en tegenstan ders van 'de auto'. Afgelopen vrijdagmiddag was het aan mijn vrienden van "Milieudefensie" en "Natuur en Milieu" de beurt om op viaducten spandoeken op te hangen waarop werd duide lijk gemaakt dat het autoverkeer gehalveerd zou moeten worden. Een behoorlijk ongenuanceerde uitspraak, want dit kun je op ve lerlei manieren uitleggen. In ieder geval werd de vrijdag- avondspits gekozen om hun me ning aan de heren en dames automobilisten duidelijk te ma ken. Het is altijd moeilijk om dit soort organisaties, waar veel Ne derlanders het mee oneens zijn, te kunnen pakken. Ze weten de publieke opinie zo te bespelen, dat er eigenlijk geen weerwoord kan komen. Een tweede actie betrof deze week de onthulling van de pos ter van de Stichting Pro Auto. Een veel aardigere en ludiekere actie met duidelijk een zeer ern stige ondertoon. Wexzijn het als automobilisten zat om door de overheid gepakt te worden. Het werk wat Pro Auto doet, is uitste kend. Het is immers geen sinecu re om 5,5 miljoen automobilisten in opstand te krijgen. Dat lukt je nooit, maar met enkele duizen den die het voortouw nemen, heb je als belangenbehartigers toch een behoorlijke stem. Pro Auto bestaat niet uit ordinaire baricade-opwerpers, dat is im mers niet de aard van een ge middelde automobilist. Pro Auto volgt nauwgezet alle overheids maatregelen en zal alleen tot ac tie overgaan als dat werkelijk noodzakelijk is. Nee, de tegenstanders van de auto zijn pas echt hypocriet. Toen ik vrijdagmiddag getuige was van het ophangen van één van de vele spandoeken, zag ik wel iets heel tegenstrijdigs. Op het viaduct stonden twee auto's geparkeerd, zijn er werkelijk acht mensen nodig om een spandoek op te hangen. Als je zoiets ziet, dan is het inderdaad zo dat het autoverkeer gehal veerd kan worden. Laten ze eerst bij zichzelf beginnen, af ge zien van het feit dat het sowieso belachelijk is dat tegenstanders van de auto in een auto rijden... Tony Vos kend op de elfde plaats, terwijl de rij wordt afgesloten door de Toyo ta Starlet, MR2 en Celica. De BMW 850i was aanvankelijk ook op de lijst te vinden, maar werd uiteindelijk toch als een coupé- versie van de 7- serie aangemerkt en deed zo niet mee. De Renault Clio is de achtentwin tigste "Auto van het Jaar". Renault behaalde deze titel al twee keer eerder, in 1965 met de 16 en in 1981 met de 9. Van de 28 auto's die de eer te beurt viel, zijn er maar liefst 10 uit Frankrijk, 9 uit Duitsland (de Escort inbegrepen), 6 uit Italië en 3 uit Engeland. In 1963 werd de Rover 2000 als eer ste "Auto van het Jaar" gekozen. De verkiezing is een initiatief van het Nederlandse blad Autovisie, dat jaarlijks met zes buitenlandse collegabladen de organisatie voor zijn rekening neemt. De prijs wordt op 14 januari 1991 in Rome aan de president-directeur van Renault, Raymond Levy, uitge reikt. De uitverkiezing van de Re nault Clio als "Auto van het Jaar" betekent dat Renault weer hele maal 'back in business' is. Frankrijk Een gedeelde vierde en vijfde plaats is er weggelegd voor de Mazda MX-5 en Peugeot 605. Hierbij is het wederom opvallend dat het Europese chauvinisme wordt doorbroken door een twee de slimme Japanse auto. Op num mer zes staat de Toyota Previa, met een zeer eigentijds ontwerp. De nieuwe Ford Escort, wiens voorganger in 1981 de titel ver wierf, kon de juryleden minder bekoren. Deze auto, die internatio naal niet zo best werd ontvangen, moet het met een zevende plaats doen. De Lancia Dedra doet het met 68 punten en een achtste plaats beter dan zijn Fiat-twee- lingbroer de Tempra, die met 38 punten genoegen moet nemen met een tiende notering. Er tussenin staat een Engels/Japans duo, de Rover 200 en Honda Concerto. De eigenlijk niet volledig nieuwe Rover 100 scoort nog zeer uitste- “T 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 25