ESCORT
XM DIESEL
met uitlaatgasrecirculatie
y
Auto
het
Jaar
1991
Acties
EER!
krijgt Goud
in Oostenrijk
Opbouw
Nederlands
wagenpark
Oplage: 93.650 ex.
Frankrijk
o.a.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Deze week
in de
Automaat
I
I
Der 1990-pagina 24
Donderdag 29 november 1990
RENAULT CLIO
n
AT 40
haven)
De auto is onder meer voorzien
pag.7
Autotest:
Volkswagen
Polo CL Coupé
pag.3
Vialle heeft
vertrouwen in
toekomst LPG
pag.9
Jaargang 2
Nummer 46
Rij-impressie:
Audi 100
r
‘SE
uitgave van
5r i.s.m.
,..t in geheel
si Enschot,
315.380
374.974
440.573
447.108
487.857
555.486
550.171
474.800
486.717
De nieuwe Ford Escort is door
Oostenrijkse beroemdheden en le
zers van het maandblad Freie
Fahrt uitgeroepen tot winnaar van
de "Grosser Osterreichischer
Automobilpreis 1990". De 38-kop-
pige jury stond onder het leider
schap van Formule 1-coureur
Gerhard Berger en voormalig ski-
kampioen Franz Klammer en ver
der alle toonaangevende Oosten
rijkse autojoumalisten. De vijftien
deelnemende auto's werden be
oordeeld op technische kwaliteit,
De Automaat is een v:*
De Tilburgse Koerier i.
D.A.T.O. en verschijnt L_
Tilburg, Goirle, Riel, Loor
Zand, Udenhout, Berkel E
Oisterwijk, Moergestel
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Citroën heeft bij het schoner ma
ken van zijn dieselmotoren niet
gekozen voor de voor de hand lig
gende katalysator, maar geeft er
de voorkeur aan de motoren van
af de ontwikkeling vriendelijker
voor het milieu te maken. Zo zijn
de beide 12-kleppen diesels een
enorme stap in de goede richting.
Eigenlijk geheel volgens verwachting is de nieuwe Re
nault Clio door een jury van 58 Europese autojournalis-
ten uitgeroepen tot de nieuwe "Auto van het Jaar".
Ieder jurylid mocht 25 punten toekennen aan de 14
deelnemende auto's, met een maximum van 10 punten
per auto. Zo zijn maximaal 580 punten te vergaren. De
Clio verwierf hiervan 312 punten, wat neerkomt op
53,8% van het totale aantal.
van ABS, mistlampen in de voor
bumper, elektrische ruitbediening,
centrale vergrendeling met af
standsbediening, getint glas, ver
stelbaar stuur, elektrische stoel-
verstelling en automatische tem
peratuurregeling. De XM Turbo
D12 Ambiance EGR kost
f.74.000,Tegelijkertijd wordt ook
de ongeblazen versie aangebo
den in de basisuitvoering, de zo
genaamde niveau 1Deze auto
kost f.55.000,=. Het XM-program-
ma bestaat nu uit negen verschil
lende versies, drie 4-cylinder, drie
6-cylinders en drie diesels.
Het CBS houdt veel statistie
ken bij, die onder andere
door de Rai regelmatig wor
den gepubliceerd. Zo wordt
precies bijgehouden hoeveel
auto's er uit de verschillende
bouwjaren nog aanwezig
zijn. Zo zijn er in ons land
(stand 1 augustus) nog ruim 1
miljoen auto's met een bouw
jaar van 1980 of ouder. Dat is
altijd nog twintig procent van
het totale wagenpark. Neder
land is dus zuinig op zijn
auto's. Wie in een auto uit
1981 rijdt en denkt daarmee
een zeldzaamheid te zijn,
komt bedrogen uit. Maar
liefst 315.380 auto's uit 1981
staan nog in ons land gere
gistreerd, dat is meer dan 80
procent van het totaal aantal
verkochte auto's in dat jaar.
Uiteraard neemt dit percenta
ge toe naarmate het bouw
jaar nieuwer is. Het aantal
auto's van jonge leeftijd wat
door een ongeval of overma
tige slijtage uit het verkeer
wordt genomen, is per bouw
jaar zeer gering en blijft be
perkt tot enkele tientallen tot
maximaal honderden exem
plaren.
Het aantal geregistreerde
auto 's per bouwjaar is als
volgt:
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
Totale wagenpark: 5.509.173
eenheden
(Bron: Rai)
Het uitlaatgasrecirculatiesysteem
doet daar nog een schepje boven
op. Het gaat om een computerge
stuurd systeem wat tot doel heeft
de uitstoot aan stikstofoxiden
(NOx) te verminderen. Dit gebeurt
De doorbraak van de Japanners
leek dit jaar erg dicht bij. Immers,
nog nooit heeft een Japanse auto
de eerste plaats behaald. Nissan
y had goede hoop met zijn in Euro-
Q J f pa geproduceerde en speciaal
voor onze markt ontwikkelde Pri
mera. Helaas waren de 258 be
haalde punten slechts goed voor
een meer dan verdiende tweede
plaats. De auto heeft vooral veel
punten gekregen van de Noordeu-
ropese juryleden. Door de vier Ne
derlandse journalisten (Paul Krol,
Nico de Jong, Fred van de Vlugt
en Willem Leniger) werd de auto
als eerste getipt. Nummer drie is
de Opel Calibra geworden met
183 punten.
door een deel van de uitlaatgas
sen in het inlaatspruitstuk te laten
recirculeren. De hoeveelheid, uit
laatgassen die worden terugege-
voerd worden berekend aan de
hand van bedrijfsomstandighe
den zoals toerental, belasting en
atmosferische druk. Hierbij treedt
slechts een minimaal verlies in het
koppel op, waardoor de prestaties
vrijwel gelijk blijven. Dit recircula-
tiesysteem wordt geleverd op de
Citroen XM Turbo D12 in de uiterst
complete Ambiance-uitvoering.
betrouwbaarheid, zuinigheid, vei
ligheid, waar voor het geld en mi
lieuvriendelijkheid. De Escort ze
gevierde voor de Opel Calibra en
Nissan Primera. Aan de verkie
zing deden alle op de Oostenrijk
se markt nieuwe auto's mee. De
prijs werd op 26 november aan
Ford uitgereikt door dr. Rudolf
Streicher, hoofd van het Oosten
rijkse Ministerie voor Verkeer en
Genationaliseerde Industrieën in
het Laxenburg Paleis te Wenen.
Binnen een week tijd hebben er
tegenstrijdige acties plaatsge
vonden van voor- en tegenstan
ders van 'de auto'. Afgelopen
vrijdagmiddag was het aan mijn
vrienden van "Milieudefensie"
en "Natuur en Milieu" de beurt
om op viaducten spandoeken op
te hangen waarop werd duide
lijk gemaakt dat het autoverkeer
gehalveerd zou moeten worden.
Een behoorlijk ongenuanceerde
uitspraak, want dit kun je op ve
lerlei manieren uitleggen. In
ieder geval werd de vrijdag-
avondspits gekozen om hun me
ning aan de heren en dames
automobilisten duidelijk te ma
ken. Het is altijd moeilijk om dit
soort organisaties, waar veel Ne
derlanders het mee oneens zijn,
te kunnen pakken. Ze weten de
publieke opinie zo te bespelen,
dat er eigenlijk geen weerwoord
kan komen.
Een tweede actie betrof deze
week de onthulling van de pos
ter van de Stichting Pro Auto.
Een veel aardigere en ludiekere
actie met duidelijk een zeer ern
stige ondertoon. Wexzijn het als
automobilisten zat om door de
overheid gepakt te worden. Het
werk wat Pro Auto doet, is uitste
kend. Het is immers geen sinecu
re om 5,5 miljoen automobilisten
in opstand te krijgen. Dat lukt je
nooit, maar met enkele duizen
den die het voortouw nemen,
heb je als belangenbehartigers
toch een behoorlijke stem. Pro
Auto bestaat niet uit ordinaire
baricade-opwerpers, dat is im
mers niet de aard van een ge
middelde automobilist. Pro Auto
volgt nauwgezet alle overheids
maatregelen en zal alleen tot ac
tie overgaan als dat werkelijk
noodzakelijk is.
Nee, de tegenstanders van de
auto zijn pas echt hypocriet.
Toen ik vrijdagmiddag getuige
was van het ophangen van één
van de vele spandoeken, zag ik
wel iets heel tegenstrijdigs. Op
het viaduct stonden twee auto's
geparkeerd, zijn er werkelijk
acht mensen nodig om een
spandoek op te hangen. Als je
zoiets ziet, dan is het inderdaad
zo dat het autoverkeer gehal
veerd kan worden. Laten ze
eerst bij zichzelf beginnen, af ge
zien van het feit dat het sowieso
belachelijk is dat tegenstanders
van de auto in een auto rijden...
Tony Vos
kend op de elfde plaats, terwijl de
rij wordt afgesloten door de Toyo
ta Starlet, MR2 en Celica. De
BMW 850i was aanvankelijk ook
op de lijst te vinden, maar werd
uiteindelijk toch als een coupé-
versie van de 7- serie aangemerkt
en deed zo niet mee.
De Renault Clio is de achtentwin
tigste "Auto van het Jaar". Renault
behaalde deze titel al twee keer
eerder, in 1965 met de 16 en in
1981 met de 9. Van de 28 auto's
die de eer te beurt viel, zijn er
maar liefst 10 uit Frankrijk, 9 uit
Duitsland (de Escort inbegrepen),
6 uit Italië en 3 uit Engeland. In
1963 werd de Rover 2000 als eer
ste "Auto van het Jaar" gekozen.
De verkiezing is een initiatief van
het Nederlandse blad Autovisie,
dat jaarlijks met zes buitenlandse
collegabladen de organisatie
voor zijn rekening neemt. De prijs
wordt op 14 januari 1991 in Rome
aan de president-directeur van
Renault, Raymond Levy, uitge
reikt. De uitverkiezing van de Re
nault Clio als "Auto van het Jaar"
betekent dat Renault weer hele
maal 'back in business' is.
Frankrijk
Een gedeelde vierde en vijfde
plaats is er weggelegd voor de
Mazda MX-5 en Peugeot 605.
Hierbij is het wederom opvallend
dat het Europese chauvinisme
wordt doorbroken door een twee
de slimme Japanse auto. Op num
mer zes staat de Toyota Previa,
met een zeer eigentijds ontwerp.
De nieuwe Ford Escort, wiens
voorganger in 1981 de titel ver
wierf, kon de juryleden minder
bekoren. Deze auto, die internatio
naal niet zo best werd ontvangen,
moet het met een zevende plaats
doen. De Lancia Dedra doet het
met 68 punten en een achtste
plaats beter dan zijn Fiat-twee-
lingbroer de Tempra, die met 38
punten genoegen moet nemen met
een tiende notering. Er tussenin
staat een Engels/Japans duo, de
Rover 200 en Honda Concerto. De
eigenlijk niet volledig nieuwe
Rover 100 scoort nog zeer uitste-
“T 1