OLDSMOBILE 88 Auto-industrie EG heeft toekomst I O Autovisie Jaarboek IN; '91 Jaguar succesvol i R IN E K S S K L A I E I Erwin Doctor Volvo eerste deelnemer Nationale Auto Pas 2,5 miljoen keer Voyager ;rbv SPIJKERS BV U RIJDT HIER ZOMAAR NIET WEG MET UW NIEUWE GEBRUIKTE AUTO ZEGT EDGERBRANDA :'WÏ naar Opel ler 1990-pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER .495,-. Transistorradio en n de 4A. hun Japanse concurrenten. Peugeot dealer Goirle Dorpstraat 47 Tel. 013/347771 Martin Bar Commissar Waar auto’s op handen worden gedragen! m Porsche, 120 km/u, Iter. :swogen Groep /bedrijf Tilburg 13-321405. Een occasion krijgt hier eerst een grote beurt, wordt vervolgens winterklaar gemaakt en APK- gekeurd en daarna nog eens zorgvuldig in de was gezet. Tot slot krijgt u nog eens 4 maanden Peugeot garantie op uw nieuwe automobiel. Big, bigger, the biggest Een jaar of tien geleden waren oude Amerikaanse auto's ronduit ordinair. Haast niemand durfde zich in zo'n 'sloep' te vertonen. Toch is de waardering de laat ste jaren voor de enorme afmetingen, grote motoren, ronde vormen en forse hoeveelheden blinkend chroom enorm toegenomen. Vooral Amerikaanse auto's uit de jaren vijftig zijn erg 'in'. Mensen die in die tijd jong wa ren dromen van rock-and-roll, juke-boxes en daarbij hoort nu eenmaal een schitterende Amerikaanse ca briolet. Een prima voorbeeld van dit type auto is de Oldsmobile 88 convertible, hier in de uitvoering van 1958. Internationaal Nederlands Rally- kampioen Erwin Doctor zijn met zijn navigator Theo Badenberg in het seizoen 1991 uitkomen voor het Opel Dealer Team Holland (ODTH). Zij zullen aan alle rally's van het Internationaal Neder lands Kampioenschap gaan deel nemen. Het ODTH onder leiding van Henk van der Lee zal een compleet nieuwe Kadett GSi 16V Groep A opbouwen, waarbij Er win tevens over een reserve-auto kan beschikken. Erwin Doctor vindt het een aangename uitda ging om nu voor het ODTH te gaan rijden. Immers zijn eerste rally reed hij ook in een Opel. Het team Peter van Merkesteijn en Hans van Beek, die voor het ODTH de derde plaats in het ral- lykampioenschap 1990 wist te be halen, zullen volgend jaar vanwe ge maatschappelijke verplichtin gen niet meer rijden. Uiteraard wil voorzitter van de Opel Sport- commissie Jaap Zwart met Erwin Doctor volgend jaar een nog beter resultaat. De vier chromen lijnen op de ach terflanken maken deze auto zeer herkenbaar. Een aardig detail zijn de achterlichten. Door de ron- loppen domine- i bediening van dio. In some/ de Oldsmob.- sistorradio er ge ilen. Gevoed de heer Bangemann gelooft daar niet in. De GoU-crisis met een daaraan gepaard gaande stij ging van de benzineprijs zal de burger misschien aanzetten zijn rijstijl te veranderen. Hij gaat wel licht langzamer rijden of mis schien koopt hij een zuinigere auto maar hij ruilt zijn wagen niet in voor een fiets of het openbaar vervoer. Hij blijft auto's kopen. Hetzelfde geldt voor de man die een groot belang hecht aan de bescherming van het milieu. Hij gaat op zoek naar een schonere auto, maar het blijft een auto. Wat de import van de Japanse auto's betreft herinnerde de heer Bangemann eraan dat de EG nog steeds de grootste autofabrikant ter wereld is en 35% van de we reldmarkt bezit tegen 25% voor de Verenigde Staten en 25% voor Ja pan. Volgens de heer Bangem zou het afremmen van de Japa import en het instellen van quc de Europese industrie alleen maar verzwakken, doordat de produktie te veel op de nationr markten georienteerd zou won en de montagebanden langza zouden gaan lopen. Hij vindt de beste oplossing ee controle op de import van Japc wagens via een toezichtsystee: dat door de Japanners tot 1998 werd aanvaard. Tenslotte wac Na Auto '91 en Autotest '91 is nu ook het Autovisie Jaar boek '91 in de kiosken be schikbaar. Het boekwerk wat door de redactie van het autoblad Autovisie werd sa mengesteld is met 556 pagi na's weer dikker dan vorig jaar. Hiervan worden 306 bladzijden door het catalo gusdeel in beslag genomen. Alle auto's die in Nederland kunnen worden gekocht, in clusief de kit-cars, worden onder de aandacht gebracht. Zoals gebruikelijk zijn ook weer 50 autotests in het boek te vinden van een flink aan tal actuele auto's. Verder verhalen over de rol die de auto speelt voor het staatsin- komen, de auto als kunstob ject, de spectaculaire Groep C-racerij, een tweetal be faamde auto-ontwerpers (Giugaro en Gandini) en een compleet overzicht van alle autotelefoons. Natuurlijk is ook weer de jaarlijkse puzzel in het boek te vinden, ditmaal moeten nummerborden uit vreemde landen worden her kend. De prijs is met f.29,90 gelijk gebleven, dus krijg je dit jaar nog meer waar voor je geld. Maar ook over de grote plas, in de Verenigde Staten deed Jaguar het goed met 14.091 eenheden over de eerste negen maanden, wat een verbetering van 1,5% betekent. Tot slot blijft Japan dé grote groei markt. Over de eerste maanden werden daar 1681 Jaguars afge zet, een groei van 43,2%. de vorm lijken ze haast op de vlampijpen van een vliegtuig en dat was ook de bedoeling van de ontwerpers. Kom je bij een tank station, wat natuurlijk regelmatig voorkomt, dan is het even zoeken naar de vuldop. Deze blijkt name lijk verstopt te zijn onder het vleu geltje van het linker achterlicht. Andere typische kenkerken zijn het ornament op de neus, de tien losse letters op de motorkap die de naam "O L D S M O B IL E" vormen en de dikke chroomrand die rond de koplampen beginnen en doorlopen tot ver over de por tieren. Op het moment dat gebo gen ruiten in Europa nog relatief nieuw waren, wisten de Amerika nen hun glaswerk al de meest kunstzinnige vormen te geven. De voorruit van deze 88 gaat hele maal om het hoekje. De stijl gebruikt bij het uiterlijk wordt volledig in het interieur doorgezet. De stoelen zijn bij dit exemplaar in wit en blauw (kunst- ?)leer uitgëvoerd. Beide kleuren komen ook terug op de deurpane len en het dashboard. Het instru mentarium is volledig met chroom stijging van nieuwe inschrijvingen met circa 3 miljoen wagens bete kent. Deze voorspellingen moeten dan nog naar boven worden bij gesteld in verband met de ope ning van de Oosteuropese mark ten. De heer Bangemann merkte op dat alleen al de vraag uit de vroegere DDR circa 800.000 wa gens kan belopen. Dat kan wel zijn, zeggen de pessi misten, maar dan is er ook nog een Golf- crisis, een milieupro bleem en een import van Japanse wagens die samen de Europese productie kunnen drukken. Maar clusieve importeur aangewezen, wat op korte termijn de verkopen met 118% heeft doen toenemen. omgeven. Grote knc ren, ze zijn voor de verlichting en de radic ge uitvoeringen van a. Ie 88 was de transi makkelijk uit te haLx*. door een batterij was hij ook bui ten te auto te gebruiken als draagbaar exemplaar. De Nationale Auto Pas zal vanaf februari 1991 op grote schaal met een campagne aan het publiek worden voor gesteld. De Nationale Auto Pas moet het 'rommelen' met kilometerstanden in de toe komst voorkomen. Volvo Ne derland stelt zich als eerste importeur garant dat zijn dealerorganisatie aan dit ini tiatief gaat deelnemen. Hier door hebben de Volvo-dea- lers als eersten toegang tot de databank van de Natio nale Auto Pas. De Volvo dea lerorganisatie werkt al jaren met een geautomatiseerd Dealer Administratie Sys teem (DAS). heeft een volledig elektrisch be diende kap, die uiteraard bij stil- imi- stand, bij voorkeur met veel pu- lobi- bliek eromheen geopend en ge sloten dient te worden. Ondanks het feit dat de modellen van Olds mobile voor 1958 wat minder bij de Amerikanen destijds in de smaak vielen, werden er in totaal zo'n 300.000 gemaakt verdeeld over alle carrosserievarianten van de 88 en de 98 met een lange re wielbasis. Alhoewel de auto destijds mis schien wat overdreven werd ge vonden, zelfs door de Amerikanen zelf, maakt hem nu tot een bijzon der begerenswaardig verzamel object. Vrijwel alle stijlkenmerken uit de roemruchte jaren vijftig zijn in de 88 verwerkt. Mensen die op zoek zijn naar een dergelijke ja ren vijftig cabriolet, moeten voor een auto in goede staat toch al snel rekenen op aanschafprijzen vanaf zo'n f.35.000,=/40.000, tectionisten, dat een politiek vc alles of niets wel ééns op "niet kan uitdraaien. Nu moeten de Europese autoc< structeurs profiteren van deze adempauze om een oplossing vinden voor hun tekortkomingt en aan de verbruikers auto's 1: ingemann, de Europese aris die verantwoordelijk is voor het industriebeleid, gelooft niet dat het einde van de auto boom in zicht is. Sedert 1984, een van de magere jaren van de Euro pese auto-productie, heeft de auto-industrie in de EG jaar na jaar alle records gebroken. De heer Bangemann ziet geen teke nen die op een spectaculaire te rugval in deze sector wijzen. Volgens de voorspellingen moet het Europese wagenpark tegen 1998 zo'n 15 miljoen nieuwe auto's omvatten, hetgeen een jaarlijkse Op het vasteland van Europa werden over de eerste acht maan den van 1990 6% meer Jaguars verkocht. Dit komt neer op 5838 eenheden. De groei in Nederland is echter nog veel groter. Het aan tal verkochte auto's steeg van 282 naar 414 stuks, een toename van 47%. Ook in België, Frankrijk, Ita lië en Zwitserland zag het merk zijn verkoopaantallen stijgen. In Luxemburg, Portugal en Dene marken is sinds korte tijd een ex- Kort geleden werd in de Chrysler-fabriek in St. Louis de 2,5 miljoenste Voyager gebouwd. Het ging om een auto met 3,3 liter injectie mo tor met electronisch geregel de viertrapsautomaat. In 1983 werd de eerste auto geïntroduceerd, waarmee het merk een nieuw markt segment creeerde. Tot nu toe wist Chrysler in 1990 met de Voyager een marktaandeel in dit segment te behalen van 45 procent. Sinds 1987 is de Voyager ook in Europa te koop, waarmee het merk in ons werelddeel in 1990 een marktaandeel van 16% in het segment wist te bewerkstelli gen. Van januari tot en met september werden 9.493 Voyagers verkocht, in tegen stelling tot 6.001 exemplaren in dezelfde periode van vorig jaar. Jachthaven Voorin ligt, hoe kan het ook an ders, een forse V8 met een inhoud van ongeveer 6 liter. Afhankelijk van de uitvoering leverde dit or gel 265 of 305 pk, wat voor een Amerikaan meer dan veel is. Met een opvoerset en dubbele vier- poorts carburateurs kon het ver mogen nog worden opgekrikt tot 312 pk. Uiteraard is de auto voor zien van stuurbekrachtiging, wat geen overbodige luxe is bij een lengte van ver over de vijf meter en een totaalgewicht van ruim 2100 kg. De kracht van de motor wordt via een automatische ver snellingsbak met bedieningshen- del aan de stuurkolom aan de achterwielen doorgegeven. De auto wist een top van zo'n 180 km/ u te behalen, wat echter door de typisch Amerikaanse wegligging niet aan te raden is. Er wordt van dit soort auto's immers spottend beweerd, dat hun wegligging meer thuishoort in een jachthaven. De Oldsmobile 88 was in verschil lende uitvoeringen leverbaar. On der andere de zogenaam Holiday, wat de Amerikanen noemen een vierdeurs hardtop. Daarnaast was er onder meer de Fiesta, een forse stationwagon. Van alle varianten is uiteraard onze convertible de meest aantrekkelijke. De auto Zoevend komt het witte gevaarte de hoek om gezet. Er is vrijwel niemand die op straat loopt, die zijn hoofd niet draait. De witte car rosserie wordt van alle kanten versierd met chroom. Een forse voor- en achterbumper zetten de carrosserielijnen voort. Bij de Olds Eighty-Eight was ook een zoge naamde continental-kit leverbaar, waarbij het rerservewiel achterop werd gemonteerd. Uiteraard kwam er dan tegelijker tijd een soort uitgeschoven bumper bij. RENAULT] DE AUTOMAAT - Donderdag 22 november 1990 - pagina 7 t ORBl MB ||k - wp -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 31