OLDSMOBILE 88
Auto-industrie EG
heeft toekomst
I
O
Autovisie
Jaarboek
IN;
'91
Jaguar succesvol
i
R
IN
E
K
S
S
K
L
A
I
E
I
Erwin Doctor
Volvo eerste
deelnemer
Nationale
Auto Pas
2,5 miljoen keer
Voyager
;rbv
SPIJKERS BV
U RIJDT HIER ZOMAAR NIET WEG
MET UW NIEUWE GEBRUIKTE AUTO
ZEGT EDGERBRANDA
:'WÏ
naar Opel
ler 1990-pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
.495,-.
Transistorradio
en
n de
4A.
hun Japanse concurrenten.
Peugeot dealer Goirle
Dorpstraat 47 Tel. 013/347771
Martin Bar
Commissar
Waar auto’s op handen worden
gedragen!
m Porsche,
120 km/u,
Iter.
:swogen Groep
/bedrijf Tilburg
13-321405.
Een occasion krijgt hier eerst een grote beurt,
wordt vervolgens winterklaar gemaakt en APK-
gekeurd en daarna nog eens zorgvuldig in de
was gezet.
Tot slot krijgt u nog eens 4 maanden Peugeot
garantie op uw nieuwe automobiel.
Big, bigger,
the biggest
Een jaar of tien geleden waren oude Amerikaanse
auto's ronduit ordinair. Haast niemand durfde zich in
zo'n 'sloep' te vertonen. Toch is de waardering de laat
ste jaren voor de enorme afmetingen, grote motoren,
ronde vormen en forse hoeveelheden blinkend chroom
enorm toegenomen. Vooral Amerikaanse auto's uit de
jaren vijftig zijn erg 'in'. Mensen die in die tijd jong wa
ren dromen van rock-and-roll, juke-boxes en daarbij
hoort nu eenmaal een schitterende Amerikaanse ca
briolet. Een prima voorbeeld van dit type auto is de
Oldsmobile 88 convertible, hier in de uitvoering van
1958.
Internationaal Nederlands Rally-
kampioen Erwin Doctor zijn met
zijn navigator Theo Badenberg in
het seizoen 1991 uitkomen voor het
Opel Dealer Team Holland
(ODTH). Zij zullen aan alle rally's
van het Internationaal Neder
lands Kampioenschap gaan deel
nemen. Het ODTH onder leiding
van Henk van der Lee zal een
compleet nieuwe Kadett GSi 16V
Groep A opbouwen, waarbij Er
win tevens over een reserve-auto
kan beschikken. Erwin Doctor
vindt het een aangename uitda
ging om nu voor het ODTH te
gaan rijden. Immers zijn eerste
rally reed hij ook in een Opel.
Het team Peter van Merkesteijn en
Hans van Beek, die voor het
ODTH de derde plaats in het ral-
lykampioenschap 1990 wist te be
halen, zullen volgend jaar vanwe
ge maatschappelijke verplichtin
gen niet meer rijden. Uiteraard
wil voorzitter van de Opel Sport-
commissie Jaap Zwart met Erwin
Doctor volgend jaar een nog beter
resultaat.
De vier chromen lijnen op de ach
terflanken maken deze auto zeer
herkenbaar. Een aardig detail
zijn de achterlichten. Door de ron-
loppen domine-
i bediening van
dio. In some/
de Oldsmob.-
sistorradio er ge
ilen. Gevoed
de heer Bangemann gelooft daar
niet in. De GoU-crisis met een
daaraan gepaard gaande stij
ging van de benzineprijs zal de
burger misschien aanzetten zijn
rijstijl te veranderen. Hij gaat wel
licht langzamer rijden of mis
schien koopt hij een zuinigere
auto maar hij ruilt zijn wagen niet
in voor een fiets of het openbaar
vervoer. Hij blijft auto's kopen.
Hetzelfde geldt voor de man die
een groot belang hecht aan de
bescherming van het milieu. Hij
gaat op zoek naar een schonere
auto, maar het blijft een auto.
Wat de import van de Japanse
auto's betreft herinnerde de heer
Bangemann eraan dat de EG nog
steeds de grootste autofabrikant
ter wereld is en 35% van de we
reldmarkt bezit tegen 25% voor de
Verenigde Staten en 25% voor Ja
pan. Volgens de heer Bangem
zou het afremmen van de Japa
import en het instellen van quc
de Europese industrie alleen
maar verzwakken, doordat de
produktie te veel op de nationr
markten georienteerd zou won
en de montagebanden langza
zouden gaan lopen.
Hij vindt de beste oplossing ee
controle op de import van Japc
wagens via een toezichtsystee:
dat door de Japanners tot 1998
werd aanvaard. Tenslotte wac
Na Auto '91 en Autotest '91 is
nu ook het Autovisie Jaar
boek '91 in de kiosken be
schikbaar. Het boekwerk wat
door de redactie van het
autoblad Autovisie werd sa
mengesteld is met 556 pagi
na's weer dikker dan vorig
jaar. Hiervan worden 306
bladzijden door het catalo
gusdeel in beslag genomen.
Alle auto's die in Nederland
kunnen worden gekocht, in
clusief de kit-cars, worden
onder de aandacht gebracht.
Zoals gebruikelijk zijn ook
weer 50 autotests in het boek
te vinden van een flink aan
tal actuele auto's. Verder
verhalen over de rol die de
auto speelt voor het staatsin-
komen, de auto als kunstob
ject, de spectaculaire Groep
C-racerij, een tweetal be
faamde auto-ontwerpers
(Giugaro en Gandini) en een
compleet overzicht van alle
autotelefoons. Natuurlijk is
ook weer de jaarlijkse puzzel
in het boek te vinden, ditmaal
moeten nummerborden uit
vreemde landen worden her
kend. De prijs is met f.29,90
gelijk gebleven, dus krijg je
dit jaar nog meer waar voor
je geld.
Maar ook over de grote plas, in de
Verenigde Staten deed Jaguar het
goed met 14.091 eenheden over de
eerste negen maanden, wat een
verbetering van 1,5% betekent. Tot
slot blijft Japan dé grote groei
markt. Over de eerste maanden
werden daar 1681 Jaguars afge
zet, een groei van 43,2%.
de vorm lijken ze haast op de
vlampijpen van een vliegtuig en
dat was ook de bedoeling van de
ontwerpers. Kom je bij een tank
station, wat natuurlijk regelmatig
voorkomt, dan is het even zoeken
naar de vuldop. Deze blijkt name
lijk verstopt te zijn onder het vleu
geltje van het linker achterlicht.
Andere typische kenkerken zijn
het ornament op de neus, de tien
losse letters op de motorkap die
de naam "O L D S M O B IL E"
vormen en de dikke chroomrand
die rond de koplampen beginnen
en doorlopen tot ver over de por
tieren. Op het moment dat gebo
gen ruiten in Europa nog relatief
nieuw waren, wisten de Amerika
nen hun glaswerk al de meest
kunstzinnige vormen te geven. De
voorruit van deze 88 gaat hele
maal om het hoekje.
De stijl gebruikt bij het uiterlijk
wordt volledig in het interieur
doorgezet. De stoelen zijn bij dit
exemplaar in wit en blauw (kunst-
?)leer uitgëvoerd. Beide kleuren
komen ook terug op de deurpane
len en het dashboard. Het instru
mentarium is volledig met chroom
stijging van nieuwe inschrijvingen
met circa 3 miljoen wagens bete
kent. Deze voorspellingen moeten
dan nog naar boven worden bij
gesteld in verband met de ope
ning van de Oosteuropese mark
ten. De heer Bangemann merkte
op dat alleen al de vraag uit de
vroegere DDR circa 800.000 wa
gens kan belopen.
Dat kan wel zijn, zeggen de pessi
misten, maar dan is er ook nog
een Golf- crisis, een milieupro
bleem en een import van Japanse
wagens die samen de Europese
productie kunnen drukken. Maar
clusieve importeur aangewezen,
wat op korte termijn de verkopen
met 118% heeft doen toenemen.
omgeven. Grote knc
ren, ze zijn voor de
verlichting en de radic
ge uitvoeringen van a.
Ie 88 was de transi
makkelijk uit te haLx*.
door een batterij was hij ook bui
ten te auto te gebruiken als
draagbaar exemplaar.
De Nationale Auto Pas zal
vanaf februari 1991 op grote
schaal met een campagne
aan het publiek worden voor
gesteld. De Nationale Auto
Pas moet het 'rommelen' met
kilometerstanden in de toe
komst voorkomen. Volvo Ne
derland stelt zich als eerste
importeur garant dat zijn
dealerorganisatie aan dit ini
tiatief gaat deelnemen. Hier
door hebben de Volvo-dea-
lers als eersten toegang tot
de databank van de Natio
nale Auto Pas. De Volvo dea
lerorganisatie werkt al jaren
met een geautomatiseerd
Dealer Administratie Sys
teem (DAS).
heeft een volledig elektrisch be
diende kap, die uiteraard bij stil-
imi- stand, bij voorkeur met veel pu-
lobi- bliek eromheen geopend en ge
sloten dient te worden. Ondanks
het feit dat de modellen van Olds
mobile voor 1958 wat minder bij
de Amerikanen destijds in de
smaak vielen, werden er in totaal
zo'n 300.000 gemaakt verdeeld
over alle carrosserievarianten
van de 88 en de 98 met een lange
re wielbasis.
Alhoewel de auto destijds mis
schien wat overdreven werd ge
vonden, zelfs door de Amerikanen
zelf, maakt hem nu tot een bijzon
der begerenswaardig verzamel
object. Vrijwel alle stijlkenmerken
uit de roemruchte jaren vijftig zijn
in de 88 verwerkt. Mensen die op
zoek zijn naar een dergelijke ja
ren vijftig cabriolet, moeten voor
een auto in goede staat toch al
snel rekenen op aanschafprijzen
vanaf zo'n f.35.000,=/40.000,
tectionisten, dat een politiek vc
alles of niets wel ééns op "niet
kan uitdraaien.
Nu moeten de Europese autoc<
structeurs profiteren van deze
adempauze om een oplossing
vinden voor hun tekortkomingt
en aan de verbruikers auto's 1:
ingemann, de Europese
aris die verantwoordelijk
is voor het industriebeleid, gelooft
niet dat het einde van de auto
boom in zicht is. Sedert 1984, een
van de magere jaren van de Euro
pese auto-productie, heeft de
auto-industrie in de EG jaar na
jaar alle records gebroken. De
heer Bangemann ziet geen teke
nen die op een spectaculaire te
rugval in deze sector wijzen.
Volgens de voorspellingen moet
het Europese wagenpark tegen
1998 zo'n 15 miljoen nieuwe auto's
omvatten, hetgeen een jaarlijkse
Op het vasteland van Europa
werden over de eerste acht maan
den van 1990 6% meer Jaguars
verkocht. Dit komt neer op 5838
eenheden. De groei in Nederland
is echter nog veel groter. Het aan
tal verkochte auto's steeg van 282
naar 414 stuks, een toename van
47%. Ook in België, Frankrijk, Ita
lië en Zwitserland zag het merk
zijn verkoopaantallen stijgen. In
Luxemburg, Portugal en Dene
marken is sinds korte tijd een ex-
Kort geleden werd in de
Chrysler-fabriek in St. Louis
de 2,5 miljoenste Voyager
gebouwd. Het ging om een
auto met 3,3 liter injectie mo
tor met electronisch geregel
de viertrapsautomaat. In
1983 werd de eerste auto
geïntroduceerd, waarmee
het merk een nieuw markt
segment creeerde. Tot nu toe
wist Chrysler in 1990 met de
Voyager een marktaandeel
in dit segment te behalen van
45 procent. Sinds 1987 is de
Voyager ook in Europa te
koop, waarmee het merk in
ons werelddeel in 1990 een
marktaandeel van 16% in het
segment wist te bewerkstelli
gen. Van januari tot en met
september werden 9.493
Voyagers verkocht, in tegen
stelling tot 6.001 exemplaren
in dezelfde periode van vorig
jaar.
Jachthaven
Voorin ligt, hoe kan het ook an
ders, een forse V8 met een inhoud
van ongeveer 6 liter. Afhankelijk
van de uitvoering leverde dit or
gel 265 of 305 pk, wat voor een
Amerikaan meer dan veel is. Met
een opvoerset en dubbele vier-
poorts carburateurs kon het ver
mogen nog worden opgekrikt tot
312 pk. Uiteraard is de auto voor
zien van stuurbekrachtiging, wat
geen overbodige luxe is bij een
lengte van ver over de vijf meter
en een totaalgewicht van ruim
2100 kg. De kracht van de motor
wordt via een automatische ver
snellingsbak met bedieningshen-
del aan de stuurkolom aan de
achterwielen doorgegeven. De
auto wist een top van zo'n 180 km/
u te behalen, wat echter door de
typisch Amerikaanse wegligging
niet aan te raden is. Er wordt van
dit soort auto's immers spottend
beweerd, dat hun wegligging
meer thuishoort in een jachthaven.
De Oldsmobile 88 was in verschil
lende uitvoeringen leverbaar. On
der andere de zogenaam Holiday,
wat de Amerikanen noemen een
vierdeurs hardtop. Daarnaast was
er onder meer de Fiesta, een forse
stationwagon. Van alle varianten
is uiteraard onze convertible de
meest aantrekkelijke. De auto
Zoevend komt het witte gevaarte
de hoek om gezet. Er is vrijwel
niemand die op straat loopt, die
zijn hoofd niet draait. De witte car
rosserie wordt van alle kanten
versierd met chroom. Een forse
voor- en achterbumper zetten de
carrosserielijnen voort. Bij de Olds
Eighty-Eight was ook een zoge
naamde continental-kit leverbaar,
waarbij het rerservewiel achterop
werd gemonteerd. Uiteraard
kwam er dan tegelijker tijd een
soort uitgeschoven bumper bij.
RENAULT]
DE AUTOMAAT - Donderdag 22 november 1990 - pagina 7
t ORBl
MB
||k - wp -