FORD SCORPIO
EINDE ZI
PRODUCTIE
IN ZICHT
RENAULT 19
16-KLEPPER
Einde van het
turbo-tijdperk?
te
als mobiel
kantoor
CARAVAN*
CAMPING RAI
JR
Oplage: 93.650 ex.
Scenario
c
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
SR
IB®*
Deze week
in de
Automaat
UBLE
1T//VG
o.a.:
ser 1990 - pagina 24
DejlutoMaat
Donderdag 22 november 1990
Tony Vos
pag.7
pag.3
Autotest:
Rover 114 GTa
Kom in vakantie-
stemming
op de Caravan
Camping Rai
Nieuws van de
Caravan Camping
Rai
23 t/m 28 novemberl90
AMSTERDAM rai
Jaargang 2
Nummer 45
e emulsie-
likt van de
in 3 versies;
te.
Tilburg,
lis
116 Tilburg
pag.9
Klassieker:
Oldsmobile 88
e!
3 woord
3urs te
ijfdeurs
11.550,—
ilmUI
modem, wat uiteraard via de
autotelefoon werkt. Een telefoon
heeft een 'hands-free' mogelijk
heid, is voorzien van 50 geheu
gens, automatischfe nummerher-
haling en een automatische ant-
Met het steeds drukker wordende verkeer, langere files
en zodoende langere rijtijden, zullen top-managers zich
tijdens hun autoritten zo nuttig mogelijk moeten maken.
Het monteren van een autotelefoon is slechts één van
de mogelijkheden. Ford bracht een Scorpio sedan naar
de firma Coleman-Milne in Bolton (GB) en liet deze
auto ombouwen tot een heus mobiel kantoor. Het lijkt
zo makkelijk om allerhande electronische apparatuur
als telefoon, computer en telefax in een auto te monte
ren. Toch moet er worden opgepast dat deze units niet
onderling gaan storen of erger nog, invloed hebben op
het motormanagement-systeem of de ABS-installatie.
paraat blijven gebruiken, in col..
binatie met meerkleppen-tech-
niek.
Dubbele koplampen
Door de 1764 cc krachtbron in de
Renault 19 16S worden met behulp
van twee extra kleppen per cylin- Yorde^ Wordt dit wer
der 137 wilde paarden geprodu- daan' da,n d® P,res
dan goed. De auto hac
km/u
Met de komst van meerkleps mo
toren lijkt de turbo binnen het Re-
nault-programma ten dode zijn
opgeschreven. De 5 GTturbo zal
in het voorjaar door de Clio 16-
klepper worden opgevolgd. Ook
de Renault 25 Turbo zal in 1992
moeten plaatsmaken voor een 24-
kleppen V6, terwijl dan alleen nog
de 21 in geblazen versie overblijft.
i
tussen de achterlichten. Natuurlijk
behoren ook twee in de carrosse-
riekleur gespoten buitenspiegels
en getint glas tot de standaarduit
voering.
Het interieur is zeer sportief inge
richt. De kuipvormige stoelen zijn
bekleed met een donkere stof, op
gefleurd met een rood lijntje. Het
driespakige sportstuur is gedeel
telijk met leer bekleed, terwijl ver
der een toerenteller, oliedruk- en
oliepeilcontrolemeter standaard
zijn. De boordcomputer geeft in-
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
formatie over zeven functies, maar
is alleen tegen meerprijs te bestel
len. Centrale vergrendeling met
afstandsbediening, elektrisch be
diende portierruiten en stuurbe
krachtiging maken het geheel
compleet. ABS en elektrisch be-
dienbare en verwarmde buiten
spiegels vergen een extra uitgave.
De Renault 19 16 S (de S staat hier
voor Soupapes, het Franse
voor kleppen) is als driedet
koop voor f.40.550,=. De vijfd»
en Chamade staan voor f.41 .f
in de prijslijst. Deze prijzen maken
hem met zijn complete uitrusting
bijzonder concurrerend voor het
voornamelijk Duitse overwicht in
deze klasse.
Na een lange periode van wachten, is de Renault 19 16-
klepper nu leverbaar op de Nederlandse markt. De
voornaamste reden voor dit lange wachten, ligt in het
feit dat de versie met katalysator nog niet beschikbaar
was. De Renault 19 16S zet de lijn van sportieve uitvoe
ringen van 'gewone' modellen voort. Hij werd voorafge
gaan door de Renaults Dauphine, 8 en 12 Gordini, de 5
Alpine en Turbo en Turbo-varianten van de 18 en 11. De
19 16-klepper is leverbaar in drie carrosserie-varianten,
de 3- en 5-deurs hatchback en de prachtige Chamade.
F. zonder katalysator. Het maximum
koppel van 158 Nm is bij 4250 tr/
min volledig beschikbaar. Kortom,
een echte meerklepper waarmee
voor sportief rijden de hogere toe-
renregionen opgezocht dienen te
worden. Wordt dit werkelijk ge-
istaties meer
goed. De auto haalt een top
van 212 km/u en sprint in 8,5 se
conden van 0 tot 100 km/u.
Natuurlijk past bij dit soort inner-
Van vrijdag 23 tot en met
woensdag 28 november
vfordt in de Amsterdamse Rai
weer je jaarlijkse Caravan
Camping tentoonstelling ge
houden. In het gehele Rai-
complex met een totale op
pervlakte van 63.000 vierkan
te meter staan 220 exposan
ten. Zij tonen het publiek alles
op het gebied van vouw-,
toer-, sta- en motorcaravans/
kampeerauto's, bagage-aan-
hangwagens, tenten, kam
peeruitrustingen, onderdelen,
toebehoren en accessoires.
Ook is er de nodige toeristi
sche informatie aanwezig.
De Caravan Camping Rai
is dagelijks geopend van
10.00 tot 18.00 uur. De toe
gangsprijs bedraagt f. 12,50
per persoon. Kinderen van 4
tot en met 11 jaar betalen net
als houders van een PAS 65
f.5, per persoon. Overigens
kunnen kinderen tot 8 jaar ge
durende de openingstijdens
voor enkele uren worden on
dergebracht in een crèche.
lijk geweld een agressief uiterlijk.
De lichtunits herbergen dubbele
koplampen. De in de carrosse-
riekleur gespoten bumpers heb
ben geïntegreerde spoilers, terwijl
de flanken van skirts voorzien zijn.
Op de achterklep van de hatch
back en de kofferklep van de
Chamade staat een redelijk forse
spoiler. Midden op de motorkap
bevindt zich een extra luchtinlaat.
Zeer fraai zijn de standaard licht
metalen velgen. De Chamade
heeft een speciale reflectieplaat
Hands-free
De Zenith HD Minisport PC is in
de rugleuning van de voorpassa-
giersstoel ingebouwd. De achter-
passagier rechts kan vanuit zijn'
positie de passagiersstoel verstel
len, waardoor de meest comforta
bele positie van het computertoet-
senbord kan worden verkozen.
Op de computer zijn aangesloten
een floppy-drive, prinfer en een
Zondagavond werd in het
programma Brandpunt van
de KRO uitgebreid aange
dacht besteed aan de Golf
crisis. Het ging ondermeer
over het scenario wat de
overheid heeft klaarliggen
voor het geval de olieproduc-
tie van Saoudie-Arabië tot
stilstand zou komen. Dit ge
beurt overigens alleen als
Irak zich meester weet te ma
ken van de productie-gebie-
den of deze met behulp van
bombardementen weet te ver
nietigen. Natuurlijk moet de
regering overal rekening mee
houden, maar een dergelijk
scenario lag natuurlijk al lan
ger klaar. We hebben immers
in de oliecris in het begin van
de jaren zeventig ervaringen
kunnen opdoen met auto-Joze
zondagen en benzine op de
bon. Er zijn immers meer re
denen te bedenken waardoor
er een olie-tekort zou kunnen
ontstaan, dan de Golf-crisis
alleen. Er zijn natuurlijk ook
vergelijkbare scenario's voor
kernrampen, oorlogen op
eigen grondgebied en ge
beurtenissen als vergiftiging
van drinkwater, grote bran
den en langdurig uitvallen
van electriciteit. Het is immers
heel verstandig om vroegtij
dig over dit soort onverwach
te gebeurtenissen na te den
ken.
Toch moet het onderwerp van
Brandpunt met 'stemmingma
kerij' bestempeld worden. Het
item werd gebracht als zou
den we morgen al benzine-
bonnen moeten gaan kopen.
Het leek er haast op alsof we
volgend weekend al niet
meer mogen rijden. Het is na
tuurlijk nog lang niet zover en
de kans dat het werkelijk ge
beurt, is erg gering. Het is pri
ma dat een actualiteitenru
briek ons verteld wat de over
heid allemaal doet, maar het
geheel had iets genuanceer
der naar voren gebracht mo
gen worden. Maar ach, de
KRO staat na het programma
"100 dagen zonder auto" al
niet als erg positief ten op
zichte van onze trouwe vier
wieler bekend. Bovendien
werd er gesproken over het
verlagen van de maximum
snelheid tot 80 of 90 km/u. Het
lijkt wel of de anti-auto-lobby
dan op zijn wenken wordt be
diend...
woordfunctie. Dit betekent dat ook
wanneer de auto is verlaten bood
schappen per fax kunnen worden
doorgegeven of in het computer
geheugen kunnen worden opge
slagen. De tweede telefoon, een
Motorola 9800X heeft uiteraard
een ander nummer en kan makke
lijk worden meegenomen. Dit toe
stel heeft 120 nummers in zijn ge
heugen en kan ook 'hands-free'
worden gebruikt.
De Scorpio waarin dit allemaal te
vinden is, is luxe afgewerkt met le
deren bekleding, moquette tapijt
en hout. Twee Hella halogeen-
spots zorgen voor extra licht in de
werkruimte.
Als de reacties van het publiek op
deze auto gunstig zijn, zal de
Scorpio Mobile office in beperkte
oplage in productie gaan.
De produktie van de fraaie BMW
Z1 Roadster loopt op een einde.
Aanvankelijk zouden er 5.000
exemplaren worden gemaakt.
Door de enorme vraag naar deze
auto werd echter de dagproductie
van 10 eenheden ongeveer ver
dubbeld. Het geplande aantal
van 5.000 werd deze zomer al ge
haald. BMW heeft echter nog een
reeks bestellingen die moeten
worden uitgeleverd. Daarom is
besloten de auto tot de zomer van
1991 te blijven produceren, maar
De in de Ford Scorpio Mobile offi
ce gemonteerde computer, de fax
en één van de twee telefoons kun
nen worden verwijderd en elders
worden gebruikt. De apparatuur
is zo compact uitgevoerd, dat er
weinig ruimte verloren is gegaan.
De meeste apparatuur is op de
'centrale ruggegraat' van de auto
gemonteerd, die loopt vanaf de
middenconsole tot de achterbank.
Die bank is nu 40/20/40 geschei
den, waarbij alleen de buitenste
er dan definitief een punt achter te delen neerklapbaar zijn,
zetten. Er zullen er dan bijna 8.000
zijn gemaakt in de fabriek in Mün
chen. De auto ging in 1988 voor
het eerst in produktie. De huidige
eigenaren van de Z1 zullen het
beperkte aantal toejuichen.
Gelukkig biedt de verlenging van
de produktie nog aan enkele lief
hebbers de mogelijkheid een Z1 te
bestellen, maar ze zullen dan wel
snel moeten zijn. De auto staat op
dit moment in de Nederlandse
prijslijst voor f. 145.950,