FORD SCORPIO EINDE ZI PRODUCTIE IN ZICHT RENAULT 19 16-KLEPPER Einde van het turbo-tijdperk? te als mobiel kantoor CARAVAN* CAMPING RAI JR Oplage: 93.650 ex. Scenario c Bijlage van: DeTilburgse Koerier SR IB®* Deze week in de Automaat UBLE 1T//VG o.a.: ser 1990 - pagina 24 DejlutoMaat Donderdag 22 november 1990 Tony Vos pag.7 pag.3 Autotest: Rover 114 GTa Kom in vakantie- stemming op de Caravan Camping Rai Nieuws van de Caravan Camping Rai 23 t/m 28 novemberl90 AMSTERDAM rai Jaargang 2 Nummer 45 e emulsie- likt van de in 3 versies; te. Tilburg, lis 116 Tilburg pag.9 Klassieker: Oldsmobile 88 e! 3 woord 3urs te ijfdeurs 11.550,— ilmUI modem, wat uiteraard via de autotelefoon werkt. Een telefoon heeft een 'hands-free' mogelijk heid, is voorzien van 50 geheu gens, automatischfe nummerher- haling en een automatische ant- Met het steeds drukker wordende verkeer, langere files en zodoende langere rijtijden, zullen top-managers zich tijdens hun autoritten zo nuttig mogelijk moeten maken. Het monteren van een autotelefoon is slechts één van de mogelijkheden. Ford bracht een Scorpio sedan naar de firma Coleman-Milne in Bolton (GB) en liet deze auto ombouwen tot een heus mobiel kantoor. Het lijkt zo makkelijk om allerhande electronische apparatuur als telefoon, computer en telefax in een auto te monte ren. Toch moet er worden opgepast dat deze units niet onderling gaan storen of erger nog, invloed hebben op het motormanagement-systeem of de ABS-installatie. paraat blijven gebruiken, in col.. binatie met meerkleppen-tech- niek. Dubbele koplampen Door de 1764 cc krachtbron in de Renault 19 16S worden met behulp van twee extra kleppen per cylin- Yorde^ Wordt dit wer der 137 wilde paarden geprodu- daan' da,n d® P,res dan goed. De auto hac km/u Met de komst van meerkleps mo toren lijkt de turbo binnen het Re- nault-programma ten dode zijn opgeschreven. De 5 GTturbo zal in het voorjaar door de Clio 16- klepper worden opgevolgd. Ook de Renault 25 Turbo zal in 1992 moeten plaatsmaken voor een 24- kleppen V6, terwijl dan alleen nog de 21 in geblazen versie overblijft. i tussen de achterlichten. Natuurlijk behoren ook twee in de carrosse- riekleur gespoten buitenspiegels en getint glas tot de standaarduit voering. Het interieur is zeer sportief inge richt. De kuipvormige stoelen zijn bekleed met een donkere stof, op gefleurd met een rood lijntje. Het driespakige sportstuur is gedeel telijk met leer bekleed, terwijl ver der een toerenteller, oliedruk- en oliepeilcontrolemeter standaard zijn. De boordcomputer geeft in- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur formatie over zeven functies, maar is alleen tegen meerprijs te bestel len. Centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch be diende portierruiten en stuurbe krachtiging maken het geheel compleet. ABS en elektrisch be- dienbare en verwarmde buiten spiegels vergen een extra uitgave. De Renault 19 16 S (de S staat hier voor Soupapes, het Franse voor kleppen) is als driedet koop voor f.40.550,=. De vijfd» en Chamade staan voor f.41 .f in de prijslijst. Deze prijzen maken hem met zijn complete uitrusting bijzonder concurrerend voor het voornamelijk Duitse overwicht in deze klasse. Na een lange periode van wachten, is de Renault 19 16- klepper nu leverbaar op de Nederlandse markt. De voornaamste reden voor dit lange wachten, ligt in het feit dat de versie met katalysator nog niet beschikbaar was. De Renault 19 16S zet de lijn van sportieve uitvoe ringen van 'gewone' modellen voort. Hij werd voorafge gaan door de Renaults Dauphine, 8 en 12 Gordini, de 5 Alpine en Turbo en Turbo-varianten van de 18 en 11. De 19 16-klepper is leverbaar in drie carrosserie-varianten, de 3- en 5-deurs hatchback en de prachtige Chamade. F. zonder katalysator. Het maximum koppel van 158 Nm is bij 4250 tr/ min volledig beschikbaar. Kortom, een echte meerklepper waarmee voor sportief rijden de hogere toe- renregionen opgezocht dienen te worden. Wordt dit werkelijk ge- istaties meer goed. De auto haalt een top van 212 km/u en sprint in 8,5 se conden van 0 tot 100 km/u. Natuurlijk past bij dit soort inner- Van vrijdag 23 tot en met woensdag 28 november vfordt in de Amsterdamse Rai weer je jaarlijkse Caravan Camping tentoonstelling ge houden. In het gehele Rai- complex met een totale op pervlakte van 63.000 vierkan te meter staan 220 exposan ten. Zij tonen het publiek alles op het gebied van vouw-, toer-, sta- en motorcaravans/ kampeerauto's, bagage-aan- hangwagens, tenten, kam peeruitrustingen, onderdelen, toebehoren en accessoires. Ook is er de nodige toeristi sche informatie aanwezig. De Caravan Camping Rai is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur. De toe gangsprijs bedraagt f. 12,50 per persoon. Kinderen van 4 tot en met 11 jaar betalen net als houders van een PAS 65 f.5, per persoon. Overigens kunnen kinderen tot 8 jaar ge durende de openingstijdens voor enkele uren worden on dergebracht in een crèche. lijk geweld een agressief uiterlijk. De lichtunits herbergen dubbele koplampen. De in de carrosse- riekleur gespoten bumpers heb ben geïntegreerde spoilers, terwijl de flanken van skirts voorzien zijn. Op de achterklep van de hatch back en de kofferklep van de Chamade staat een redelijk forse spoiler. Midden op de motorkap bevindt zich een extra luchtinlaat. Zeer fraai zijn de standaard licht metalen velgen. De Chamade heeft een speciale reflectieplaat Hands-free De Zenith HD Minisport PC is in de rugleuning van de voorpassa- giersstoel ingebouwd. De achter- passagier rechts kan vanuit zijn' positie de passagiersstoel verstel len, waardoor de meest comforta bele positie van het computertoet- senbord kan worden verkozen. Op de computer zijn aangesloten een floppy-drive, prinfer en een Zondagavond werd in het programma Brandpunt van de KRO uitgebreid aange dacht besteed aan de Golf crisis. Het ging ondermeer over het scenario wat de overheid heeft klaarliggen voor het geval de olieproduc- tie van Saoudie-Arabië tot stilstand zou komen. Dit ge beurt overigens alleen als Irak zich meester weet te ma ken van de productie-gebie- den of deze met behulp van bombardementen weet te ver nietigen. Natuurlijk moet de regering overal rekening mee houden, maar een dergelijk scenario lag natuurlijk al lan ger klaar. We hebben immers in de oliecris in het begin van de jaren zeventig ervaringen kunnen opdoen met auto-Joze zondagen en benzine op de bon. Er zijn immers meer re denen te bedenken waardoor er een olie-tekort zou kunnen ontstaan, dan de Golf-crisis alleen. Er zijn natuurlijk ook vergelijkbare scenario's voor kernrampen, oorlogen op eigen grondgebied en ge beurtenissen als vergiftiging van drinkwater, grote bran den en langdurig uitvallen van electriciteit. Het is immers heel verstandig om vroegtij dig over dit soort onverwach te gebeurtenissen na te den ken. Toch moet het onderwerp van Brandpunt met 'stemmingma kerij' bestempeld worden. Het item werd gebracht als zou den we morgen al benzine- bonnen moeten gaan kopen. Het leek er haast op alsof we volgend weekend al niet meer mogen rijden. Het is na tuurlijk nog lang niet zover en de kans dat het werkelijk ge beurt, is erg gering. Het is pri ma dat een actualiteitenru briek ons verteld wat de over heid allemaal doet, maar het geheel had iets genuanceer der naar voren gebracht mo gen worden. Maar ach, de KRO staat na het programma "100 dagen zonder auto" al niet als erg positief ten op zichte van onze trouwe vier wieler bekend. Bovendien werd er gesproken over het verlagen van de maximum snelheid tot 80 of 90 km/u. Het lijkt wel of de anti-auto-lobby dan op zijn wenken wordt be diend... woordfunctie. Dit betekent dat ook wanneer de auto is verlaten bood schappen per fax kunnen worden doorgegeven of in het computer geheugen kunnen worden opge slagen. De tweede telefoon, een Motorola 9800X heeft uiteraard een ander nummer en kan makke lijk worden meegenomen. Dit toe stel heeft 120 nummers in zijn ge heugen en kan ook 'hands-free' worden gebruikt. De Scorpio waarin dit allemaal te vinden is, is luxe afgewerkt met le deren bekleding, moquette tapijt en hout. Twee Hella halogeen- spots zorgen voor extra licht in de werkruimte. Als de reacties van het publiek op deze auto gunstig zijn, zal de Scorpio Mobile office in beperkte oplage in productie gaan. De produktie van de fraaie BMW Z1 Roadster loopt op een einde. Aanvankelijk zouden er 5.000 exemplaren worden gemaakt. Door de enorme vraag naar deze auto werd echter de dagproductie van 10 eenheden ongeveer ver dubbeld. Het geplande aantal van 5.000 werd deze zomer al ge haald. BMW heeft echter nog een reeks bestellingen die moeten worden uitgeleverd. Daarom is besloten de auto tot de zomer van 1991 te blijven produceren, maar De in de Ford Scorpio Mobile offi ce gemonteerde computer, de fax en één van de twee telefoons kun nen worden verwijderd en elders worden gebruikt. De apparatuur is zo compact uitgevoerd, dat er weinig ruimte verloren is gegaan. De meeste apparatuur is op de 'centrale ruggegraat' van de auto gemonteerd, die loopt vanaf de middenconsole tot de achterbank. Die bank is nu 40/20/40 geschei den, waarbij alleen de buitenste er dan definitief een punt achter te delen neerklapbaar zijn, zetten. Er zullen er dan bijna 8.000 zijn gemaakt in de fabriek in Mün chen. De auto ging in 1988 voor het eerst in produktie. De huidige eigenaren van de Z1 zullen het beperkte aantal toejuichen. Gelukkig biedt de verlenging van de produktie nog aan enkele lief hebbers de mogelijkheid een Z1 te bestellen, maar ze zullen dan wel snel moeten zijn. De auto staat op dit moment in de Nederlandse prijslijst voor f. 145.950,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 25