SUZUKI VX 800
HONDA PAN
EUROPEAN ST 110 0
FORD ESCORT SEEKA
[ONS
Grand Tourisme.
Fiat Tipo GT maakt
programma compleet
Lagere prijs voor
Kadett 1.8i
T
A
A
M
O
R
M
3X7
r -XI» -
w
1 i
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 november 1990 - pagina 9
iber 1990 - pagina 8
DETILBURGSE KOERIER
ilaag
laat
Neutraalstand
Zithouding
NAULT
ians B.V.
Schakelschokken
juwe
B.V.
DA
IERS B.V.
Barbecue
VEN B.V.
imte is voor
s. De Seeka
S E
ook in de 'nc
Orion zal wc
maar
zal
itraat 16
16081
•isterwijk
Instraat 27
5959
isterwijk
nstraat 12
13226
isterwijk
traaf 8
3905
sterwijk
PLijk
instraat 35
82429
listerwijk
Islaan 1
8201
sterwijk
istraatIO
1683
sterwijk
heb-
>P
te Wagens
teem
gret
buit
klec
in voelt zich op de
iste thuis, daar is
smaakt. De han-
stad is redelijk.
*^e Pan Europear
r-echt weg het bes
-Ij immers voor gei
delbaarheid in de t
ompleet
met kilo
:dige garantie
statieven
en aandacht
ten
keuringen
De nieuwe VX800 oogt gewoon
goed. Hij ziet eruit zoals je van
een motor verwacht. Voor en ach
ter staat hij op vijfspaaks sterwie-
len, hij heeft een 'gewone' ronde
koplamp met daarnaast twee ron
de richtingaanwijzers en vanaf de
twee in V-vorm opgestelde cylin
ders lopen twee 'gewoon' ronde
uitlaten. Suzuki noemt het zelf een
no-nonsense motorfiets en daar
mee is de lading inderdaad be
hoorlijk gedekt.
Het ontwerp is zondermeer ge
slaagd. Het front oogt voornaam
met zijn brede koplamp en geinte-
greerde richtingaanwijzers.
De Suzuki VX800 zit in het pro
gramma precies tussen de nieuw»
Bandit 400 en de GSX1100. Voor
een bedrag van f.13.999,= staat
hij bij je voor de deur. Overigens
biedt Suzuki voor evenveel de
GSX600F, een motor die echter
veel meer op sportiviteit en veel
minder op ontspanning is ge
bouwd.
Niet alleen bij auto's, maar ook bij motorfietsen wordt
de afkorting GT, of Grand Tourisme gebruikt. Een snel
le machine die uitermate geschikt is voor lange reizen,
een echte kilometervreter. Honda ontwikkelde speciaal
voor de Europese markt de Pan European ST 1100, een
eigentijds model net onder de Gold Wing, die uiteraard
meer Amerikaans gericht is. Zijn wij Europeanen nou
zo anders dat een Japanse firma speciaal voor ons een
specifiek model dient te ontwerpen. In ieder geval is het
resultaat een prettige verschijning met uitstekende rij-
eigenschappen.
We hebben de laatste jaren in de motorwereld een
trend doorgemaakt dat het allemaal maar sneller
moest. Meer ceecee's voor veel meer pk's, beter ge
stroomlijnde kuipen voor nog hogere snelheden, het
kon niet op. Nu echter de motorverkopen een behoorlijk
stijgende lijn vertonen, krijgen we gelukkig meer te ma
ken met wat minder opgedirkte exemplaren die boven
dien behoorlijk betaalbaar zijn. De Suzuki VX800 houdt
eigenlijk het midden tussen een toermotor en de beken
de chopper-modellen.
UK B.V.
Het is een heerlijke toerfiets om
met snelheden tot zo'n 100 km/u
over de buitenwegen te rijden.
Ook op de snelweg handhaaft hi]
zich uitstekend, voor een deel te
danken aan zijn hoge gewicht.
Toch mis je boven de 120 km/u
duidelijk een beschermende kuip
Je bent zondermeer slachtoffer
van vele vliegen en regenbuien.
Gemiddeld kwam de VX800 14,5
kilometer op 1 liter Eurosuper, wat
voor een dergelijke machine bij
rustig rijden normaal te noemen
is. Volgens opgave is een topsnel
heid van 190 km/u mogelijk.
Het af-fabriek geleverde instru
mentarium is eenvoudig i
voering maar redelijk coi
met een snelheidsmeter n
meter- en dagteller en ee
teller. Verder zitten er controle-
lampjes voor de oliedruk, de nei
traalstand van de versnellings
bak, de richtingsaanwijzers en 1
grootlicht. Alle bedieningsknop
pen zitten aan het stuur en bevir
den zich eigenlijk op de bekend
plaatsen. De Suzuki VX800 is da
ook beslist een machine waar
"Jan-en-alleman" makkelijk op
zal wegrijden.
van 90 pk. De Seeka beschikt ver
der over een vijfbak, stuurbe
krachtiging en vierwielaandrij-
ving. De grondspeling is met 5
centimeter vergroot. Voornaamste
uiterlijke verschillen met de pro
ductie Escort zijn de voor- en ach
terbumper, wielkastranden, dor-
pelschilden, de gedeelde ach
terklep en het reservewiel dat op
een beugel achterop is gemon
teerd. De standaard trekhaak is
afneembaar. In de voorbumper
zijn twee schijnwerpers geplaatst
die makkelijk afneembaar zijn en
stelling tot de 1.6i met een deel
baar neerklapbare achterbank
geleverd. De 1.8i motor levert
uiteraard een hoger koppel en
een 15 pk hoger vermogen.
General Motors Nederland heeft
de prijs van de 1.8i verlaagd,
daar zij de vraag van de 1.6i-va-
rianten niet aan kan. De importeur
hoopt met een gunstiger geprijsde
1.8i een goed alternatief te bie
den.
Zware jongens
De kuip loopt behoorlijk breed uit.
Dit is bijzonder comfortabel bij ho
gere snelheden. Je zit lekker uit de
wind, terwijl je bij een normaal re
genbuitje nog behoorlijk droog
blijft ook. Onder aan de kuip zitten
aan weerszijde grote driehoekige
punten. Dit zijn een soort van bum
pers. Als deze twee blokken door
een smal straatje gaan, gaat alles
er doorheen. Bovendien is het een
enorme hulp als de 283 kg zware
Honda bij stilstaan zijn gewicht in
Opel heeft de prijs van zijn Kadett
met 1.8 liter injectiemotor met 3-
weg katalysator verlaagd. Bij de
Frisco- en Beauty-uitvoering be
draagt deze verlaging f.500,
waardoor het verschil met de 1.6i
motor is gereduceerd tot f.500,
De Kadett LS en Kadett Life wor
den met 1.8i tevens f.500, goed
koper. Het verschil met de 1.6i ver
sies bedraagt hier f.900, De 1.8i
LS en Life worden echter in tegen-
De Pan European heeft een vijf-
versnellingsbak, waarbij de twee
hoogste overbrengingen een over
drive karakter hebben. Het scha
kelen gaat uitermate licht en ge
makkelijk. In de aandrijfas naar
het achterwiel is een transmissie-
demper opgenomen, die er voor
zorgt dat schakelschokken en klei
ne reactiekrachten bij gas afslui
ten worden opgevangen. Helaas
wordt op het dashboard niet
weergegeven in welke versnelling
de bak staat. Overigens kunnen
we inderdaad van een echt dash
board spreken. Het lijkt zelfs be
hoorlijk op dat van de Civic CRX.
Links zit een snelheidsmeter, ter
wijl rechts een toerenteller is aan
gebracht. Er tussenin zit een tem
peratuur- en brandstofmeter.
Vooral dat laatste is bij een motor
fiets zeer ongebruikelijk. De Pan
European heeft zelfs, voor als de
tankinhoud een minimum is gena
derd, een controlelampje. Hier
door is de met de hand te verstel
len brandstofkraan met een reser
vestand komen te vervallen. De
Honda heeft overigens ook nog
een digitaal klokje en enkele op-
bergvakjes in de bovenkant van
en op- kuip. De spiegels zijn werkelijk
ik in- ideaal geplaatst. Je kijkt namelijk
■steiae oerijaer noen zoaoende precies onder je armen door langs
nmg te schakelen. Het geluid je heen,
it door de krachtbron wordt ge- De Pan Ei
de rust hij
dashboard en is vera^,
van stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling en elektrisch be
diende voorportierruiten. De nieu
we Fiat Tipo 2.0 i.e. GT staat bij de
dealer voor f.34.200,=
houd verdeeld over twee cylin
ders die dwars onder de tank zijn
geplaatst. Er wordt een maximaal
vermogen geleverd van 61,2 pk bij
6800 tr/min terwijl het maximale
koppel van 72 Nm al bij 5400 tr/
min beschikbaar is. De motor
maakt een beschaafd geluid, wat
ook in de hogere toerenregionen
niet onaantrekkelijk wordt:
Met zijn motorinhoud is de VX800
geen kleintje. Ook zijn gewicht
van 230 kg (droog) is aan de forse
kant. Toch hebben we met een
handelbare machine te maken,
die makkelijk op z'n bok te zetten
is. Ook wat kleinere mensen kun
nen zonder veel toeren met hun
voeten aan de grond. De licht
voorovergebogen zithouding is
ook op langere ritten redelijk com
fortabel. De tank met een inhoud
de schaal gooit en omvalt. De ma
chine blijft dan keurig op de rub
ber blok hangen en valt zo niet op
zijn spiegels of kuip. De Pan Euro
pean is een zware jongen die bij
voorkeur ook door zware jongens
(of meisjes) bereden dient te wor
den. Kleine mensen kunnen niet
makkelijk met hun voeten aan de
grond en voor het gewicht moet je
ook de nodige kracht in huis I
ben. Als de motor eenmaal oj
gang is, gaat alles vanzelf.
De 1084 cc motor is een in lengte
richting geplaatste V4 met vier
kleppen per cylinder. Het maxi
male vermogen van 100 pk is bij
7400 tr/min beschikbaar, terwijl
het gigantische koppel van 111
Nm al bij 6000 tr/min volledig te
gebruiken is. Dit betekent dat de 4
pitter vanuit de laagste toerenre
gionen zonder horten en stoten op
trekt. De op comfort en gemak in
gestelde berijder hoeft zodoende
weii
wat
produceerd is bijzonder frac
Ook bij hogere toeren blijft c
volledig gehandhaafd.
met een lengte van 2,28 meter is
hij immers niet compact te noe
men. Handig zijn de standaard
geleverd de koffers die afzonder
lijk te verwijderen zijn. Beide heb
ben een inhoud van 35 liter en zijn
bijvoorbeeld handig om een helm
in op te bergen.
Met twee schijven voor en één
schijf achter beschikt de Pan
European over een enorme rem-
kracht voor een veilige en korte
remweg.
De Pan European is het op één na
duurste model van Honda. Hij
staat in de prijslijst voor
f.24.995,=Door deze hoge, ma
niet onterechte aanschafprijs, 2
deze Honda slechts een kleine
doelgroep aanspreken. De Pan
European is verkrijgbaar in de
kleuren rood, groen en zilver.
een opwindbare kabel van 3 me
ter hebben. In de buitenspiegel-
huizen zijn richtlichten geinte-
rtveerd. Het 'bandenspoor' wat de
^ditenkant siert, is ook op de be
kleding terug te vinden.
Ford presenteerde op de Birmingham Motor Show en
de Salon d'Auto in Parijs een nieuwe concept-auto, de
Escort Seeka. Zoals gebruikelijk is dit exemplaar ont
staan in nauwe samenwerking met Ghia in Turijn. Het
gaat om een Escort Wagon die is om te toveren tot een
veelzijdig voertuig voor het buitenleven. De auto is in
donkergrijs metallic gespoten voor zien van turquoise
en karmozijnrode striping in de vorm van een banden
spoor.
De Escort Seeka is voorzien van ook in de 'normale' Escort en
een 1.8 liter turbodieselmotor, een Orion zal worden geleverd. Deze
krachtbron die vanaf volgend jaar krachtbron levert een vermogen
Natuurlijk is de Seeka nog aan
trekkelijker gemaakt met een forse
audio- installatie met CD-wisse-
laar voor 10 CD's. De luidsprekers
achterin zijn ook buiten de auto
aan te sluiten. Andere zaken die
in de Seeka te vinden zijn, zijn een
deelbaar neerklapbare achter
bank met middenarmsteun, weg-
klapbaar kinderzitje, een ruimte
voor twee éénliterilessen en een 4
inch kleurentelevisie met video-re
corder. Ghia heeft zich volledig
op dit ontwerp kunnen uitleven
met zijn ingebouwde picknick- en
barbecue-apparatuur.
Het dak is wel heel bijzonder ge
construeerd. Normaal heeft de
Seeka een groot te openen dak,
maar voor speciale omstandighe
den kan een grote dakkoffer wor
den gemonteerd, die volledig in
het ontwerp wordt opgenomen. Uit
deze koffer kan een zijluifel wor
den uitgetrokken, terwijl er uiter
aard ruimte is voor langgerekte
bagage. De Seeka profiteert ook
van alle moderne telecommunica-
tie-apparatuur zoals een hands
free telefoon en draagbare fax.
Uiteraard blijft het in dit geval al
leen bij één exemplaar, alhoewel
Volkswagen het onlangs met de
Golf Country heeft gewaagd een
dergelijk model op de markt te
brengen, dus wie weet.
Fiat heeft zijn leveringsprogram
ma in Nederland uitgebreid met
de eerder geïntroduceerde Tipo
2.0 GT. Deze auto heeft een 1995
cc 4 cylinder motor met een ver
mogen van 115 pk. Uiteraard is
deze krachtbron voorzien van
multi-point injectie en een kataly
sator voor een 'schone' uitlaatga
semissie en twee balans assen
voor een rustige loop. Het hoge De Honda Pan European is een
koppel van 159 Nm wordt bij 3300 indrukwekkende verschijning. Het
tr/mm geproduceerd en zorgt spatbord boven het voorwiel de
voor vlotte prestaties zoals een top iorse kui brede tank en de kof.
Van 1 e?nVn acceJerale fers zijn in één kleur gespoten en
van 0 tot 100 in 10,5 seconden On- vonnen zodoende ee* dynamisch
ders e en remmen zijn aan dit geheel. Ons testexemplaar had
prestatieniveau aangepast. De GT bovendien een topkoffer die tegen
wordt geleverd met een digitaal méerprijs kan worden geleverd,
dashboard en is verder voorzien
De VX800 wordt geleverd in
prachtig zilvergrijs metallic, don
kerrood metallic of zwart. Drie
kleuren die goed bij het klassieke
imago van de machine passen.
De krachtbron heeft zijn 805 cc in-
van 19 liter is behoorlijk breed.
Koppeling en remmen zijn makk
lijk te bedienen en goed doseer
baar. De vijfversnellingsbak het
de eerste overbrenging omlaag
en de anderen omhoog en laat
zich naar behoren bedienen. De
bak brengt de krachten van de
motor over op de cardan die op
zijn beurt het achterwiel aandrij
«^1
H r J
F4
3^2