SUZUKI VX 800 HONDA PAN EUROPEAN ST 110 0 FORD ESCORT SEEKA [ONS Grand Tourisme. Fiat Tipo GT maakt programma compleet Lagere prijs voor Kadett 1.8i T A A M O R M 3X7 r -XI» - w 1 i DE AUTOMAAT - Donderdag 15 november 1990 - pagina 9 iber 1990 - pagina 8 DETILBURGSE KOERIER ilaag laat Neutraalstand Zithouding NAULT ians B.V. Schakelschokken juwe B.V. DA IERS B.V. Barbecue VEN B.V. imte is voor s. De Seeka S E ook in de 'nc Orion zal wc maar zal itraat 16 16081 •isterwijk Instraat 27 5959 isterwijk nstraat 12 13226 isterwijk traaf 8 3905 sterwijk PLijk instraat 35 82429 listerwijk Islaan 1 8201 sterwijk istraatIO 1683 sterwijk heb- >P te Wagens teem gret buit klec in voelt zich op de iste thuis, daar is smaakt. De han- stad is redelijk. *^e Pan Europear r-echt weg het bes -Ij immers voor gei delbaarheid in de t ompleet met kilo :dige garantie statieven en aandacht ten keuringen De nieuwe VX800 oogt gewoon goed. Hij ziet eruit zoals je van een motor verwacht. Voor en ach ter staat hij op vijfspaaks sterwie- len, hij heeft een 'gewone' ronde koplamp met daarnaast twee ron de richtingaanwijzers en vanaf de twee in V-vorm opgestelde cylin ders lopen twee 'gewoon' ronde uitlaten. Suzuki noemt het zelf een no-nonsense motorfiets en daar mee is de lading inderdaad be hoorlijk gedekt. Het ontwerp is zondermeer ge slaagd. Het front oogt voornaam met zijn brede koplamp en geinte- greerde richtingaanwijzers. De Suzuki VX800 zit in het pro gramma precies tussen de nieuw» Bandit 400 en de GSX1100. Voor een bedrag van f.13.999,= staat hij bij je voor de deur. Overigens biedt Suzuki voor evenveel de GSX600F, een motor die echter veel meer op sportiviteit en veel minder op ontspanning is ge bouwd. Niet alleen bij auto's, maar ook bij motorfietsen wordt de afkorting GT, of Grand Tourisme gebruikt. Een snel le machine die uitermate geschikt is voor lange reizen, een echte kilometervreter. Honda ontwikkelde speciaal voor de Europese markt de Pan European ST 1100, een eigentijds model net onder de Gold Wing, die uiteraard meer Amerikaans gericht is. Zijn wij Europeanen nou zo anders dat een Japanse firma speciaal voor ons een specifiek model dient te ontwerpen. In ieder geval is het resultaat een prettige verschijning met uitstekende rij- eigenschappen. We hebben de laatste jaren in de motorwereld een trend doorgemaakt dat het allemaal maar sneller moest. Meer ceecee's voor veel meer pk's, beter ge stroomlijnde kuipen voor nog hogere snelheden, het kon niet op. Nu echter de motorverkopen een behoorlijk stijgende lijn vertonen, krijgen we gelukkig meer te ma ken met wat minder opgedirkte exemplaren die boven dien behoorlijk betaalbaar zijn. De Suzuki VX800 houdt eigenlijk het midden tussen een toermotor en de beken de chopper-modellen. UK B.V. Het is een heerlijke toerfiets om met snelheden tot zo'n 100 km/u over de buitenwegen te rijden. Ook op de snelweg handhaaft hi] zich uitstekend, voor een deel te danken aan zijn hoge gewicht. Toch mis je boven de 120 km/u duidelijk een beschermende kuip Je bent zondermeer slachtoffer van vele vliegen en regenbuien. Gemiddeld kwam de VX800 14,5 kilometer op 1 liter Eurosuper, wat voor een dergelijke machine bij rustig rijden normaal te noemen is. Volgens opgave is een topsnel heid van 190 km/u mogelijk. Het af-fabriek geleverde instru mentarium is eenvoudig i voering maar redelijk coi met een snelheidsmeter n meter- en dagteller en ee teller. Verder zitten er controle- lampjes voor de oliedruk, de nei traalstand van de versnellings bak, de richtingsaanwijzers en 1 grootlicht. Alle bedieningsknop pen zitten aan het stuur en bevir den zich eigenlijk op de bekend plaatsen. De Suzuki VX800 is da ook beslist een machine waar "Jan-en-alleman" makkelijk op zal wegrijden. van 90 pk. De Seeka beschikt ver der over een vijfbak, stuurbe krachtiging en vierwielaandrij- ving. De grondspeling is met 5 centimeter vergroot. Voornaamste uiterlijke verschillen met de pro ductie Escort zijn de voor- en ach terbumper, wielkastranden, dor- pelschilden, de gedeelde ach terklep en het reservewiel dat op een beugel achterop is gemon teerd. De standaard trekhaak is afneembaar. In de voorbumper zijn twee schijnwerpers geplaatst die makkelijk afneembaar zijn en stelling tot de 1.6i met een deel baar neerklapbare achterbank geleverd. De 1.8i motor levert uiteraard een hoger koppel en een 15 pk hoger vermogen. General Motors Nederland heeft de prijs van de 1.8i verlaagd, daar zij de vraag van de 1.6i-va- rianten niet aan kan. De importeur hoopt met een gunstiger geprijsde 1.8i een goed alternatief te bie den. Zware jongens De kuip loopt behoorlijk breed uit. Dit is bijzonder comfortabel bij ho gere snelheden. Je zit lekker uit de wind, terwijl je bij een normaal re genbuitje nog behoorlijk droog blijft ook. Onder aan de kuip zitten aan weerszijde grote driehoekige punten. Dit zijn een soort van bum pers. Als deze twee blokken door een smal straatje gaan, gaat alles er doorheen. Bovendien is het een enorme hulp als de 283 kg zware Honda bij stilstaan zijn gewicht in Opel heeft de prijs van zijn Kadett met 1.8 liter injectiemotor met 3- weg katalysator verlaagd. Bij de Frisco- en Beauty-uitvoering be draagt deze verlaging f.500, waardoor het verschil met de 1.6i motor is gereduceerd tot f.500, De Kadett LS en Kadett Life wor den met 1.8i tevens f.500, goed koper. Het verschil met de 1.6i ver sies bedraagt hier f.900, De 1.8i LS en Life worden echter in tegen- De Pan European heeft een vijf- versnellingsbak, waarbij de twee hoogste overbrengingen een over drive karakter hebben. Het scha kelen gaat uitermate licht en ge makkelijk. In de aandrijfas naar het achterwiel is een transmissie- demper opgenomen, die er voor zorgt dat schakelschokken en klei ne reactiekrachten bij gas afslui ten worden opgevangen. Helaas wordt op het dashboard niet weergegeven in welke versnelling de bak staat. Overigens kunnen we inderdaad van een echt dash board spreken. Het lijkt zelfs be hoorlijk op dat van de Civic CRX. Links zit een snelheidsmeter, ter wijl rechts een toerenteller is aan gebracht. Er tussenin zit een tem peratuur- en brandstofmeter. Vooral dat laatste is bij een motor fiets zeer ongebruikelijk. De Pan European heeft zelfs, voor als de tankinhoud een minimum is gena derd, een controlelampje. Hier door is de met de hand te verstel len brandstofkraan met een reser vestand komen te vervallen. De Honda heeft overigens ook nog een digitaal klokje en enkele op- bergvakjes in de bovenkant van en op- kuip. De spiegels zijn werkelijk ik in- ideaal geplaatst. Je kijkt namelijk ■steiae oerijaer noen zoaoende precies onder je armen door langs nmg te schakelen. Het geluid je heen, it door de krachtbron wordt ge- De Pan Ei de rust hij dashboard en is vera^, van stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en elektrisch be diende voorportierruiten. De nieu we Fiat Tipo 2.0 i.e. GT staat bij de dealer voor f.34.200,= houd verdeeld over twee cylin ders die dwars onder de tank zijn geplaatst. Er wordt een maximaal vermogen geleverd van 61,2 pk bij 6800 tr/min terwijl het maximale koppel van 72 Nm al bij 5400 tr/ min beschikbaar is. De motor maakt een beschaafd geluid, wat ook in de hogere toerenregionen niet onaantrekkelijk wordt: Met zijn motorinhoud is de VX800 geen kleintje. Ook zijn gewicht van 230 kg (droog) is aan de forse kant. Toch hebben we met een handelbare machine te maken, die makkelijk op z'n bok te zetten is. Ook wat kleinere mensen kun nen zonder veel toeren met hun voeten aan de grond. De licht voorovergebogen zithouding is ook op langere ritten redelijk com fortabel. De tank met een inhoud de schaal gooit en omvalt. De ma chine blijft dan keurig op de rub ber blok hangen en valt zo niet op zijn spiegels of kuip. De Pan Euro pean is een zware jongen die bij voorkeur ook door zware jongens (of meisjes) bereden dient te wor den. Kleine mensen kunnen niet makkelijk met hun voeten aan de grond en voor het gewicht moet je ook de nodige kracht in huis I ben. Als de motor eenmaal oj gang is, gaat alles vanzelf. De 1084 cc motor is een in lengte richting geplaatste V4 met vier kleppen per cylinder. Het maxi male vermogen van 100 pk is bij 7400 tr/min beschikbaar, terwijl het gigantische koppel van 111 Nm al bij 6000 tr/min volledig te gebruiken is. Dit betekent dat de 4 pitter vanuit de laagste toerenre gionen zonder horten en stoten op trekt. De op comfort en gemak in gestelde berijder hoeft zodoende weii wat produceerd is bijzonder frac Ook bij hogere toeren blijft c volledig gehandhaafd. met een lengte van 2,28 meter is hij immers niet compact te noe men. Handig zijn de standaard geleverd de koffers die afzonder lijk te verwijderen zijn. Beide heb ben een inhoud van 35 liter en zijn bijvoorbeeld handig om een helm in op te bergen. Met twee schijven voor en één schijf achter beschikt de Pan European over een enorme rem- kracht voor een veilige en korte remweg. De Pan European is het op één na duurste model van Honda. Hij staat in de prijslijst voor f.24.995,=Door deze hoge, ma niet onterechte aanschafprijs, 2 deze Honda slechts een kleine doelgroep aanspreken. De Pan European is verkrijgbaar in de kleuren rood, groen en zilver. een opwindbare kabel van 3 me ter hebben. In de buitenspiegel- huizen zijn richtlichten geinte- rtveerd. Het 'bandenspoor' wat de ^ditenkant siert, is ook op de be kleding terug te vinden. Ford presenteerde op de Birmingham Motor Show en de Salon d'Auto in Parijs een nieuwe concept-auto, de Escort Seeka. Zoals gebruikelijk is dit exemplaar ont staan in nauwe samenwerking met Ghia in Turijn. Het gaat om een Escort Wagon die is om te toveren tot een veelzijdig voertuig voor het buitenleven. De auto is in donkergrijs metallic gespoten voor zien van turquoise en karmozijnrode striping in de vorm van een banden spoor. De Escort Seeka is voorzien van ook in de 'normale' Escort en een 1.8 liter turbodieselmotor, een Orion zal worden geleverd. Deze krachtbron die vanaf volgend jaar krachtbron levert een vermogen Natuurlijk is de Seeka nog aan trekkelijker gemaakt met een forse audio- installatie met CD-wisse- laar voor 10 CD's. De luidsprekers achterin zijn ook buiten de auto aan te sluiten. Andere zaken die in de Seeka te vinden zijn, zijn een deelbaar neerklapbare achter bank met middenarmsteun, weg- klapbaar kinderzitje, een ruimte voor twee éénliterilessen en een 4 inch kleurentelevisie met video-re corder. Ghia heeft zich volledig op dit ontwerp kunnen uitleven met zijn ingebouwde picknick- en barbecue-apparatuur. Het dak is wel heel bijzonder ge construeerd. Normaal heeft de Seeka een groot te openen dak, maar voor speciale omstandighe den kan een grote dakkoffer wor den gemonteerd, die volledig in het ontwerp wordt opgenomen. Uit deze koffer kan een zijluifel wor den uitgetrokken, terwijl er uiter aard ruimte is voor langgerekte bagage. De Seeka profiteert ook van alle moderne telecommunica- tie-apparatuur zoals een hands free telefoon en draagbare fax. Uiteraard blijft het in dit geval al leen bij één exemplaar, alhoewel Volkswagen het onlangs met de Golf Country heeft gewaagd een dergelijk model op de markt te brengen, dus wie weet. Fiat heeft zijn leveringsprogram ma in Nederland uitgebreid met de eerder geïntroduceerde Tipo 2.0 GT. Deze auto heeft een 1995 cc 4 cylinder motor met een ver mogen van 115 pk. Uiteraard is deze krachtbron voorzien van multi-point injectie en een kataly sator voor een 'schone' uitlaatga semissie en twee balans assen voor een rustige loop. Het hoge De Honda Pan European is een koppel van 159 Nm wordt bij 3300 indrukwekkende verschijning. Het tr/mm geproduceerd en zorgt spatbord boven het voorwiel de voor vlotte prestaties zoals een top iorse kui brede tank en de kof. Van 1 e?nVn acceJerale fers zijn in één kleur gespoten en van 0 tot 100 in 10,5 seconden On- vonnen zodoende ee* dynamisch ders e en remmen zijn aan dit geheel. Ons testexemplaar had prestatieniveau aangepast. De GT bovendien een topkoffer die tegen wordt geleverd met een digitaal méerprijs kan worden geleverd, dashboard en is verder voorzien De VX800 wordt geleverd in prachtig zilvergrijs metallic, don kerrood metallic of zwart. Drie kleuren die goed bij het klassieke imago van de machine passen. De krachtbron heeft zijn 805 cc in- van 19 liter is behoorlijk breed. Koppeling en remmen zijn makk lijk te bedienen en goed doseer baar. De vijfversnellingsbak het de eerste overbrenging omlaag en de anderen omhoog en laat zich naar behoren bedienen. De bak brengt de krachten van de motor over op de cardan die op zijn beurt het achterwiel aandrij «^1 H r J F4 3^2

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 39