SUBARU MINI-JUMBO SDX TECHNISCHE gegevens en Zn. s Het kleine gigantje jrs Motorspektakel in Baarle-Nassau A U NS VAN WEST GARAGE DENISSEN BV p >r 1990-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 15 november 1990 - pagina 3 jzigingen voorbehouden. 5 Vijfversnellingsbak een. intie Economisch >rme s de Zitcomfort Gestroomlijnd tklasse 8-1988,92.000 km schuifdak, alarm. .X, 6 cylinder onkerblauw. (foto: Geert van Loon) j Denissen zéér zonnig bijzondere auto voor u PK gekeurd. 04255-4500 Diti wan Jumbo weet hiei komen. 7 van 136 t najaar is de stemming bij I ant wij hebben nu een heel I SDX biedt vergt een extra uitg van duizend gulden, zodat deze als driedeurs f.14.995,= kost. Tot slot is er een vijfdeurs SDX voor 1.15.595,=. Een lekke band 1. Wat nu De Subaru Mini-Jumbo lijkt klein, maar is in werkelijkheid erg groot. De 4 cylindermotor is bijzonder prettig en geeft de auto goede BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911* 18 s S Merk en type: Subaru Mini-Jumbo SDX 3-deurs tlasse 6-1988 27.000 km 6-1985 53.000 km 8-1988 31.000 km 4- 1986 71.000 km 5- 1985 t/m 4-1989 10-1986 t/m 10-1988 De toekomst van kleine auto's lijkt rooskleurig te zijn. Ze zijn immers makkelijk in het steeds drukker worden de verkeer, de over het algemeen kleine motoren sprin gen gunstig om met brandstof, terwijl door de steeds verdergaande technische ontwikkelingen het comfort en rij-gedrag aanmerkelijk zijn verbeterd. De markt van kleine auto's wordt op dit moment beheerst door een reeks Japanners en een enkele Europeaan. Toch zijn er steeds weer geruchten dat meerdere fabrikanten dit stapje terug in de nabije toekomst willen doen. We re den met de onlangs vernieuwde Subaru Mini Jumbo SDX. 4 De kleine Mini-Jumbo kreeg een iporteur heeft hier jaar geleden een 4 cyliiylermotor arote jekozen. Ze verko- met een inhoud van 758 cc en een vermogen van 42 pk. Deze kracht- n bron is gekoppeld aan een hand- geschakelde vijfversnellingsbak. In het uitlaatsysteem is een onge regelde katalysator opgenomen. De slechts 625 kg wegende Mini- weet hiermee vlot vooruit te Zo haalt de auto een top km/u en weet binnen 17 verzorgd. Naast de grote snel heidsmeter zitten metertje voor temperatuur en brandstofniveau. De verwarming en ventilatie wor den met vier schuiven bediend. Vooral bij een compleet aange slagen voorruit, heeft deze instal latie even tijd nodig. De portieren zijn slechts gedeelte lijk bekleed. Zowel aan boven- als onderkant is een brede strook me taal in de carrosseriekleur zicht baar. De bekleding van de stoe len is ook op een deel van de por tieren te vinden. Het geheel ziet er echter aardig uit, het fleurt het in terieur zelfs wat op. Het dak is aan de binnenkant ook gedeelte lijk bekleed, aan de randen is ook weer de carrosserie te zien. Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 758 cc Boring x slag: 56 x 77 mm Vermogen: 42 pk bij 6000 tr/min Koppel: 59 Nm bij 3600 tr/min Afmetingen: lengte 3,275 meter, uil en gemakkelijke taling. Showroom opend vanaf 10 uur VA^ auto’s met /ag-garantie vijs, APK WN, ieu inspectie 10.000 km beurt GOIRLE bo automateriaal) Ie oplossing, ers in plaats >ak. Eh een Zeer opvallend aan de Mini-Jum bo is de enorme binnenruimte. Door de hoge koets is er aan hoofdruimte geen gebrek, terwijl ook voor benen voldoende plaats beschikbaar is. Het is enorm knap dat dit in zo'n compacte auto mo gelijk is. De voorstoelen zijn aan de kleine kant en bieden in snel genomen bochten weinig zijde lingse steun. Toch is het zitcomfort ook op langere ritten meer dan re delijk. Het dashboard is eenvou dig van opzet, maar oogt netjes en Op dinsdag 27 november organi seert Suzuki-dealer Gijsbers aan de Bosscheweg 296 in Tilburg een gratis pech-onderweg cursus voot iedereen die daar interesse in heeft. Iedereen ergert zich regel matig aan verkeerd afgestelde koplampen, hoe stel je dit zelf af. Wat te doen als er een ventilator- riem breekt? Hoe verwissel ik een wiel of een lampje? Verder zal er ook worden gewezen op het be lang van klein onderhoud en het belang van beurten bij weinig ki lometers. Wist u dat uw luchtfilter een zomer- en winterstand kan hebben? Gijsbers vermeldt met klem dat deze avond geen ver- koopdemonstratie wordt gehou den. Iedereen is welkom, dus niet alleen Suzuki-rijders. Liefhebbers dienen zich echter wel van te vo ren op te geven bij Gijsbers Til burg, telefoon 013-355655, toestel 6. Mocht de belangstelling zo groot dat de groep te omvangrijk wordt, dan zal de cursus meerde re malen worden gegeven. De Sunny 1.61 GT boordevol aantrekkelijke extra’s t.w.v. 2.300,- waarvoor u nu slechts 300, betaalt. Aanstaande zondag 18 november wordt op het Enclavecircuit in Baarle-Nassau- Hertog de Super Mekaniekerscross gehouden. Dit jaarlijks terugkerende evenement wordt door de M.C.C. Baarle-Nas- sau-Hertog georganiseerd en be looft weer het nodige aan spekta kel op te leveren. Dat deze organi satie dit jaar tien jaar bestaat zal niet onopgemerkt voorbij gaan. Aan de cross wordt deelgenomen door zo'n 450 liefhebbers en 40 topcoureurs uit binnen- en buiten land. De liefhebbers rijden in ne gen categoriën, allen bestaande uit 2 manches van 10 minuten en één ronde. Wilco Zeelenberg, vijf de bij het Nederlands wegrace- kampioenschap 250 cc verruilt zondag zijn wegracer voor een crossmotor. In de Superklasse zijn toppiloten als Marnic Bervoets, Jo Martens, Jacky Martens, Johan Boonen en Erwin Hendrickx te vinden. In de Superklasse worden ook 2 man ches verreden, echter van 20 mi nuten en twee rondes lang. Het evenement duurt van 10.00 tot 17.00 uur. De eerste manche van de Superklasse start om 12.30 uur. Het circuit is overzichtelijk en biedt voor het publiek veel kijk plezier door de vele springschan- sen. Op het terrein is verder een feesttent aanwezig met een disco. De entree is vastgesteld op f.10, SUNNY 1.6iGT l! UW VOORDEEL 2.000,- TOT 3.000,- Sunny LX-3-d«ur» J 23.995,- Uw wort—1|2.000,- royale inruilpnjs tot zo'n 1.000,- extra. Uw totool voortooi 3.000,- Voor 1991 is voornamelijk het uiterlijk van de kleine reus aange past. De neus van de auto is maar liefst acht centimeter langer ge worden. Hierdoor kan het geheel nu wat gestroomlijnder op de rest van de auto aansluiten. De snuit heeft afgeronde koplampen en een grille die met een in de car rosseriekleur gespoten rand wordt omgeven. De keurig vormgegeven voorbumper heeft een geïnte greerde spoiler en biedt plaats aan richtingaanwijzers en stads lichten. Aan de achterkant is niets veranderd. De hoge lichtunits bie den daar een brede opening voor de derde of vijfde deur, die volle dig tot op de bumper opengaat. Bij de SDX is de bagageruimte af gedekt met een hoedeplank en is de rugleuning van de achterbank in twee delen neerklapbaar. Hier door is de Mini-Jumbo voor veel boodschappen geschikt. Het programma bestaat uit de ba sis DL en de door ons gereden SDX. Al vanaf de DL is de Mini- Jumbo voorzien van driepuntsgor- dels achter, zijruitontwaseming, ruitewissers met twëe snelheden en een wis-was-stand, achterruit- verwarming, een gelaagde voor ruit, mistachterlicht en halogeen koplampen. Iedere Mini- Jumbo heeft bovendien schijfremmen voor en een rembekrachtiger. De SDX is completer met een van bin nenuit te openen achterklep, een aansteker, interval op de ruitewis sers, een achterruitwisser die bij regenachtig weer meer dan wel kom is, getint glas, fraaie wieldop pen en een dagteller. De SDX is ook als vijfdeurs leverbaar. De voorportieren van de drie deurs zijn behoorlijk groot, wat uiteraard de instap vergemakke lijkt. Toch is het voor achterpassa- giers een heel gewurm om hun zeer behoorlijke zitplaatsen te be reiken. De ruitstijl van het portier is dun. Dit heeft tot gevolg dat aan bestuurderskant deze stijl na en kele duizenden kilometers wat speling krijgt en bij hoge snelhe den wat gaat fluiten. Het vreemde is dat dit mankement bij veel Ja panse auto's wordt bemerkt en door al die jaren heen blijkbaar nog niet onder de knie is gekre gen. De Subaru Mini-Jumbo is niet al leen een prettig en makkelijk rij dende auto, maar is bovendien economisch zeer verantwoord. De kleine viercylinder neemt slechts genoegen met 1 liter op 16 kilome ter. Wordt er echter zeer rustig ge reden, dan zijn uitschieters tot 1 op 20 mogelijk. Een andere economisch gunstige kant zijn de aanschafprijzen. De reeks begint bij de basis DL voor f.l3.995,=De extra luxe die de seconden vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. De kracht van de Mini-Jumbo zit vooral bij snel heden tot zo'n 70 km/u. Zo wist het kleine ding bij stoplichten 6en grote, snelle turbodiesel de baas jven. Dat de eigenaar van deze auto dat niet leuk vond, bleek wel uit het feit, dat hij enige minuten later met een hoogst ille gale noodgang voorbij kwam. De vier 12 inch wielen zijn onaf hankelijk opgehangen. De wiel basis heeft bij een totale wagen- lengte van 3,27 meter een vrijwel maximale waarde van 2,29 meter. Hierdoor is de Subaru voor een kleine auto behoorlijk comfortabel geveerd. De hoogte is met 1,42 meter fors, waardoor het olifantje duidelijk last heeft van zijwind. Zeker als de windkracht hoog is, moet je bij het voorbij rijden van vrachtwagens op de snelweg erg oppassen. Na het passeren van de cabine krijgt de auto van opzij een forse klap, die hem behoorlijk uit z'n koers brengt. De Subaru Mini-Jumbo biedt zijn bestuurder een enorme dosis rij plezier. Allereerst is de auto zoals gezegd behoorlijk snel. Daarnaast is de bediening van besturing en versnellingsbak heerlijk licht. De auto heeft door zijn hoge koets een relatief groot ruitoppervlak, waar door ook met het uitzicht niets mis is. De motor geeft aan het interieur een veel prettiger geluid door, dan de tot voor kort gebruikte 2- pitter. prestaties. De auto is compleet met een vijfbak, onafhankelijke wielophanging en rembekrachti- ging. De uitrusting zou hier en daar wat aangevuld kunnen wor den, bijvoorbeeld met een tweede buitenspiegel en een klokje. Het benzineverbruik is meer dan gun stig, terwijl de binnenruimte ver rassend groot is. Subaru speelt in het geheel een bescheiden rol op de Nederland se markt. De import* 1 1 duidelijk voor wxxlv- pen liever ieder jaar een vrijwel gelijkblijvend aantal auto's, zodat de dealers hiervan goed kunnen bestaan, dan dat ze in de top mee draaien en van jaar tot jaar een sterk wisselend resultaat berei ken. De Mini-Jumbo is net als de Justy en Legacy een aantrekkelij ke auto in zijn klasse. breedte 1,395 meter Gewicht: 625 kg Prestaties: topsnelheid 136 km/u acceleratie 0 tot 100 in 17 sec. Verbruik: bij 90 km/u 4,4 liter/100 km bij 120 km/u 6,0 liter/100 km stad 6,6 liter/100 km Prijs: 1.14.995,= t

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 33