SUBARU
MINI-JUMBO
SDX
TECHNISCHE
gegevens
en Zn.
s
Het kleine gigantje
jrs
Motorspektakel in Baarle-Nassau
A
U
NS
VAN
WEST
GARAGE DENISSEN BV
p
>r 1990-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 november 1990 - pagina 3
jzigingen voorbehouden.
5
Vijfversnellingsbak
een.
intie
Economisch
>rme
s de
Zitcomfort
Gestroomlijnd
tklasse
8-1988,92.000 km
schuifdak, alarm.
.X, 6 cylinder
onkerblauw.
(foto: Geert van Loon)
j Denissen zéér zonnig
bijzondere auto voor u
PK gekeurd.
04255-4500
Diti
wan
Jumbo weet hiei
komen. 7
van 136
t najaar is de stemming bij I
ant wij hebben nu een heel I
SDX biedt vergt een extra uitg
van duizend gulden, zodat deze
als driedeurs f.14.995,= kost. Tot
slot is er een vijfdeurs SDX voor
1.15.595,=.
Een lekke band 1.
Wat nu
De Subaru Mini-Jumbo lijkt klein,
maar is in werkelijkheid erg groot.
De 4 cylindermotor is bijzonder
prettig en geeft de auto goede
BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911*
18
s S
Merk en type: Subaru Mini-Jumbo
SDX 3-deurs
tlasse
6-1988 27.000 km
6-1985 53.000 km
8-1988 31.000 km
4- 1986 71.000 km
5- 1985 t/m 4-1989
10-1986 t/m 10-1988
De toekomst van kleine auto's lijkt rooskleurig te zijn.
Ze zijn immers makkelijk in het steeds drukker worden
de verkeer, de over het algemeen kleine motoren sprin
gen gunstig om met brandstof, terwijl door de steeds
verdergaande technische ontwikkelingen het comfort
en rij-gedrag aanmerkelijk zijn verbeterd. De markt van
kleine auto's wordt op dit moment beheerst door een
reeks Japanners en een enkele Europeaan. Toch zijn er
steeds weer geruchten dat meerdere fabrikanten dit
stapje terug in de nabije toekomst willen doen. We re
den met de onlangs vernieuwde Subaru Mini Jumbo
SDX.
4 De kleine Mini-Jumbo kreeg een
iporteur heeft hier jaar geleden een 4 cyliiylermotor arote
jekozen. Ze verko- met een inhoud van 758 cc en een
vermogen van 42 pk. Deze kracht- n
bron is gekoppeld aan een hand-
geschakelde vijfversnellingsbak.
In het uitlaatsysteem is een onge
regelde katalysator opgenomen.
De slechts 625 kg wegende Mini-
weet hiermee vlot vooruit te
Zo haalt de auto een top
km/u en weet binnen 17
verzorgd. Naast de grote snel
heidsmeter zitten metertje voor
temperatuur en brandstofniveau.
De verwarming en ventilatie wor
den met vier schuiven bediend.
Vooral bij een compleet aange
slagen voorruit, heeft deze instal
latie even tijd nodig.
De portieren zijn slechts gedeelte
lijk bekleed. Zowel aan boven- als
onderkant is een brede strook me
taal in de carrosseriekleur zicht
baar. De bekleding van de stoe
len is ook op een deel van de por
tieren te vinden. Het geheel ziet er
echter aardig uit, het fleurt het in
terieur zelfs wat op. Het dak is
aan de binnenkant ook gedeelte
lijk bekleed, aan de randen is ook
weer de carrosserie te zien.
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 758 cc
Boring x slag: 56 x 77 mm
Vermogen: 42 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 59 Nm bij 3600 tr/min
Afmetingen: lengte 3,275 meter,
uil en gemakkelijke
taling. Showroom
opend vanaf 10 uur
VA^
auto’s met
/ag-garantie
vijs, APK WN,
ieu inspectie
10.000 km beurt
GOIRLE
bo automateriaal)
Ie oplossing,
ers in plaats
>ak. Eh een
Zeer opvallend aan de Mini-Jum
bo is de enorme binnenruimte.
Door de hoge koets is er aan
hoofdruimte geen gebrek, terwijl
ook voor benen voldoende plaats
beschikbaar is. Het is enorm knap
dat dit in zo'n compacte auto mo
gelijk is. De voorstoelen zijn aan
de kleine kant en bieden in snel
genomen bochten weinig zijde
lingse steun. Toch is het zitcomfort
ook op langere ritten meer dan re
delijk. Het dashboard is eenvou
dig van opzet, maar oogt netjes en
Op dinsdag 27 november organi
seert Suzuki-dealer Gijsbers aan
de Bosscheweg 296 in Tilburg een
gratis pech-onderweg cursus voot
iedereen die daar interesse in
heeft. Iedereen ergert zich regel
matig aan verkeerd afgestelde
koplampen, hoe stel je dit zelf af.
Wat te doen als er een ventilator-
riem breekt? Hoe verwissel ik een
wiel of een lampje? Verder zal er
ook worden gewezen op het be
lang van klein onderhoud en het
belang van beurten bij weinig ki
lometers. Wist u dat uw luchtfilter
een zomer- en winterstand kan
hebben? Gijsbers vermeldt met
klem dat deze avond geen ver-
koopdemonstratie wordt gehou
den. Iedereen is welkom, dus niet
alleen Suzuki-rijders. Liefhebbers
dienen zich echter wel van te vo
ren op te geven bij Gijsbers Til
burg, telefoon 013-355655, toestel
6. Mocht de belangstelling zo
groot dat de groep te omvangrijk
wordt, dan zal de cursus meerde
re malen worden gegeven.
De Sunny 1.61 GT boordevol aantrekkelijke extra’s t.w.v.
2.300,- waarvoor u nu slechts 300, betaalt.
Aanstaande zondag 18 november
wordt op het Enclavecircuit in
Baarle-Nassau- Hertog de Super
Mekaniekerscross gehouden. Dit
jaarlijks terugkerende evenement
wordt door de M.C.C. Baarle-Nas-
sau-Hertog georganiseerd en be
looft weer het nodige aan spekta
kel op te leveren. Dat deze organi
satie dit jaar tien jaar bestaat zal
niet onopgemerkt voorbij gaan.
Aan de cross wordt deelgenomen
door zo'n 450 liefhebbers en 40
topcoureurs uit binnen- en buiten
land. De liefhebbers rijden in ne
gen categoriën, allen bestaande
uit 2 manches van 10 minuten en
één ronde. Wilco Zeelenberg, vijf
de bij het Nederlands wegrace-
kampioenschap 250 cc verruilt
zondag zijn wegracer voor een
crossmotor.
In de Superklasse zijn toppiloten
als Marnic Bervoets, Jo Martens,
Jacky Martens, Johan Boonen en
Erwin Hendrickx te vinden. In de
Superklasse worden ook 2 man
ches verreden, echter van 20 mi
nuten en twee rondes lang.
Het evenement duurt van 10.00 tot
17.00 uur. De eerste manche van
de Superklasse start om 12.30 uur.
Het circuit is overzichtelijk en
biedt voor het publiek veel kijk
plezier door de vele springschan-
sen. Op het terrein is verder een
feesttent aanwezig met een disco.
De entree is vastgesteld op f.10,
SUNNY 1.6iGT l!
UW VOORDEEL 2.000,- TOT 3.000,-
Sunny LX-3-d«ur» J 23.995,-
Uw wort—1|2.000,-
royale inruilpnjs tot zo'n 1.000,- extra.
Uw totool voortooi 3.000,-
Voor 1991 is voornamelijk het
uiterlijk van de kleine reus aange
past. De neus van de auto is maar
liefst acht centimeter langer ge
worden. Hierdoor kan het geheel
nu wat gestroomlijnder op de rest
van de auto aansluiten. De snuit
heeft afgeronde koplampen en
een grille die met een in de car
rosseriekleur gespoten rand wordt
omgeven. De keurig vormgegeven
voorbumper heeft een geïnte
greerde spoiler en biedt plaats
aan richtingaanwijzers en stads
lichten. Aan de achterkant is niets
veranderd. De hoge lichtunits bie
den daar een brede opening voor
de derde of vijfde deur, die volle
dig tot op de bumper opengaat.
Bij de SDX is de bagageruimte af
gedekt met een hoedeplank en is
de rugleuning van de achterbank
in twee delen neerklapbaar. Hier
door is de Mini-Jumbo voor veel
boodschappen geschikt.
Het programma bestaat uit de ba
sis DL en de door ons gereden
SDX. Al vanaf de DL is de Mini-
Jumbo voorzien van driepuntsgor-
dels achter, zijruitontwaseming,
ruitewissers met twëe snelheden
en een wis-was-stand, achterruit-
verwarming, een gelaagde voor
ruit, mistachterlicht en halogeen
koplampen. Iedere Mini- Jumbo
heeft bovendien schijfremmen
voor en een rembekrachtiger. De
SDX is completer met een van bin
nenuit te openen achterklep, een
aansteker, interval op de ruitewis
sers, een achterruitwisser die bij
regenachtig weer meer dan wel
kom is, getint glas, fraaie wieldop
pen en een dagteller. De SDX is
ook als vijfdeurs leverbaar.
De voorportieren van de drie
deurs zijn behoorlijk groot, wat
uiteraard de instap vergemakke
lijkt. Toch is het voor achterpassa-
giers een heel gewurm om hun
zeer behoorlijke zitplaatsen te be
reiken. De ruitstijl van het portier
is dun. Dit heeft tot gevolg dat aan
bestuurderskant deze stijl na en
kele duizenden kilometers wat
speling krijgt en bij hoge snelhe
den wat gaat fluiten. Het vreemde
is dat dit mankement bij veel Ja
panse auto's wordt bemerkt en
door al die jaren heen blijkbaar
nog niet onder de knie is gekre
gen.
De Subaru Mini-Jumbo is niet al
leen een prettig en makkelijk rij
dende auto, maar is bovendien
economisch zeer verantwoord. De
kleine viercylinder neemt slechts
genoegen met 1 liter op 16 kilome
ter. Wordt er echter zeer rustig ge
reden, dan zijn uitschieters tot 1 op
20 mogelijk.
Een andere economisch gunstige
kant zijn de aanschafprijzen. De
reeks begint bij de basis DL voor
f.l3.995,=De extra luxe die de
seconden vanuit stilstand de 100
km/u te bereiken. De kracht van
de Mini-Jumbo zit vooral bij snel
heden tot zo'n 70 km/u. Zo wist het
kleine ding bij stoplichten 6en
grote, snelle turbodiesel de baas
jven. Dat de eigenaar van
deze auto dat niet leuk vond,
bleek wel uit het feit, dat hij enige
minuten later met een hoogst ille
gale noodgang voorbij kwam.
De vier 12 inch wielen zijn onaf
hankelijk opgehangen. De wiel
basis heeft bij een totale wagen-
lengte van 3,27 meter een vrijwel
maximale waarde van 2,29 meter.
Hierdoor is de Subaru voor een
kleine auto behoorlijk comfortabel
geveerd. De hoogte is met 1,42
meter fors, waardoor het olifantje
duidelijk last heeft van zijwind.
Zeker als de windkracht hoog is,
moet je bij het voorbij rijden van
vrachtwagens op de snelweg erg
oppassen. Na het passeren van
de cabine krijgt de auto van opzij
een forse klap, die hem behoorlijk
uit z'n koers brengt.
De Subaru Mini-Jumbo biedt zijn
bestuurder een enorme dosis rij
plezier. Allereerst is de auto zoals
gezegd behoorlijk snel. Daarnaast
is de bediening van besturing en
versnellingsbak heerlijk licht. De
auto heeft door zijn hoge koets een
relatief groot ruitoppervlak, waar
door ook met het uitzicht niets mis
is. De motor geeft aan het interieur
een veel prettiger geluid door,
dan de tot voor kort gebruikte 2-
pitter.
prestaties. De auto is compleet
met een vijfbak, onafhankelijke
wielophanging en rembekrachti-
ging. De uitrusting zou hier en
daar wat aangevuld kunnen wor
den, bijvoorbeeld met een tweede
buitenspiegel en een klokje. Het
benzineverbruik is meer dan gun
stig, terwijl de binnenruimte ver
rassend groot is.
Subaru speelt in het geheel een
bescheiden rol op de Nederland
se markt. De import* 1 1
duidelijk voor wxxlv-
pen liever ieder jaar een vrijwel
gelijkblijvend aantal auto's, zodat
de dealers hiervan goed kunnen
bestaan, dan dat ze in de top mee
draaien en van jaar tot jaar een
sterk wisselend resultaat berei
ken. De Mini-Jumbo is net als de
Justy en Legacy een aantrekkelij
ke auto in zijn klasse.
breedte 1,395 meter
Gewicht: 625 kg
Prestaties: topsnelheid 136 km/u
acceleratie 0 tot 100 in 17 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 4,4 liter/100
km
bij 120 km/u 6,0 liter/100 km
stad 6,6 liter/100 km
Prijs: 1.14.995,=
t