MERCEDES S-KLASSE
AUDI 100 met een sterk profiel
PEUGEOT 205
ACCENT
Wrak van
een nieuwe dimensie
in veiligheid
tal
i
de weg
Oplage: 93.650 ex.
Bijlage van: De TilburgseKoerier
Introductie
Nationale
Auto Pas
Deze week
in de
Automaat
Auto RAI 91
van 7 t/m 17
februari
4
SS?
o.a.
mber 1990-pagina 30
©©^QotoDfflaaö
Donderdag 15 november 1990
-^4
12 Cylinders
Binnenruimte
6 cylinders
Tony Vos
Autotest:
Subaru
Mini lumbo SDX
pag.3
Jaargang 2
Nummer 44
Volkswagen en Audi heb
ben er een gebruik van
gemaakt om vlak voor de
werkelijke perspresentatie
van
een nieuw model bekend
te maken, zo ook bij de
nieuwe 100 van Audi. De
een aanvulling
van de
ouw. U kunt dus
nzet voor:
iiden artsen en
ikeling en groei
n adviezen eh
ndig te blijven
zijn voorganger als basis.
Naast de bekende 2 liter 4
cylinder, 2,3 liter vijfcylin-
der en de diesel, komt er
nu ook een volledig nieu
we 2,8 liter V6. Overigens
verdwijnt het typenummer
200.
Motormaat:
Suzuki VX 800
Honda Pan European
pag.9
rieten
sn.
van gro-
1 laten
1 al een
Duurtest:
Hyundai Excel
SX injection
pag.7
eniging onder
«gymnastiek en
kraam-
ging assisteren
er en kind tijdens
ile huishoudelijke
te adviseren en
niging diëtisten in
ie wijkverpleging
in huis.
De nieuwe 100 ziet er herkenbaar
uit, maar heeft enkele kenmerken
van de V8 overgenomen zoals de
arte gaat
hemabijeen-
ran onderwerpen,
ugentraining,
alcohol en
i de Thuiszorgwinkel:
Anita Severijnen
Hal
hydraulische stuur-
en een sportieve af-
het onderstel voor
jgcontact. De gro-
zijn voorzien van
typische neuspartij en de wat
zwaarder ogende carrosserie. De
achterlichten lijken veel op die
van de Audi 80.
Wat ontwerp betreft mogen we bij
de nieuwe S-klasse niet op een
paleisrevolutie rekenen. De auto
lijkt bijzonder veel op zijn voor
ganger en de 200/300-reeks. Na
tuurlijk prijkt boven de grille de
bekende Mercedes-ster. De ach
terkant kenmerkt zich door een
behoorlijk brede C-stijl, terwijl de
achterlichten natuurlijk geribbeld
zijn uitgevoerd. Dit zorgt ervoor
dat als de units vuil worden de
lichtopbrengst niet sterk vermin
derd. Zoals bij de andere Merce-
des-modellen inmiddels gebruike
lijk wordt de onderkant van de
Op de BOVAG Autodag is de
Nationale Auto Pas voor de
leden geïntroduceerd. Het
gaat om een registratiesys
teem van kilometerstanden,
tot nu toe intern bekend als
het Car History Systeem. Dit is
een databank waarin kilome
terstanden van personenau
to's worden ingevoerd. Na
verloop van tijd wordt met dit
systeem een kilometerhistorie
opgebouwd van het Neder
landse wagenpark. Onlogi
sche verschillen in kolometer-
standen worden op deze wij
ze opgemerkt, hetgeen voor
kopers van occasions (consu
ment én autobedrijf) uiter
aard een waardevol gegeven
is. Het is de bedoeling dat
volgend jaar februari het
nieuwe systeem met een grote
publiciteitscampagne bekend
wordt gemaakt. Dan kan de
consument ook om auto's met
Nationale Auto Pas gaan vra
gen in de showrooms. Voor
die tijd zullen de ANWB-tech-
nostations en de BOVAG-
autobedrijven worden aange
sloten en geïnstrueerd.
De loopbaan van de huidige Mercedes S-klasse loopt
ten einde. Twaalf jaar lang heeft dit model de top van
het programma bezet. De auto heeft in deze periode zijn
hoge veiligheidsniveau op de weg bewezen. De S-klas-
se werd in de Verenigde Staten tweemaal achter elkaar
uitgeroepen tot de veiligste auto. Natuurlijk zijn alle er
varingen met dit model opgedaan uitgewerkt en ver
werkt in de opvolger, die in maart op de Automobielsa-
lon van Genève aan het publiek zal worden gepresen
teerd. Mercedes heeft nu ook de eerste foto vrijgegeven,
waardoor de geheimzinnige periode van vele spionfo-
to's voorbij is.
De nieuw ontwikkelde V6 heeft
een exacte inhoud van 2771 cc en
levert met injectie en twee gere
gelde katalysatoren een vermo
gen van 174 pk bij 5500 tr/min. De
Audi 100 V6 kan zowel met voor-
als vierwielaandrijving worden
geleverd. De versie met alleen
aandrijving op de voorste twee
wielen haalt een top van 218 km/u
en trekt in 8 seconden naar de 100
km/u. De V6 is gekoppeld aan
een handgeschakelde vijfbak of
een viertrapsautomaat. De Quat-
tro zal voorlopig alleen in hand
geschakelde versie worden gele
verd.
De basis motor wordt de 2 liter
van 101 pk met 4 cylinder, bekend
uit de Audi 80. De bekende 2.3 li
ter vijfpitter is op details verbeterd
en levert nu 133 paardekrachten.
De ongeblazen en geblazen die
sels zullen in eerste instantie nog
niet leverbaar zijn. Zowel de 2.3
als 2.8 zijn als Quattro leverbaar.
De voorwielophanging is op alle
punten herzien, waarbij precisie-
afstellingen gewijzigd zijn voor
een nog veiliger en comfortabeler
rijgedrag. De nieuweling heeft
verder een grotere spoorbreedte
suwê veer- en demperafstel-
100 wordt standaard
geleverd met h
bekrachtiging
stemming van i
een nog beter wee
te 15-inchwiel
195/65 bandei
Mercedes introduceerde in het
huidige model zaken als ABS, Air
bag en andere ontwikkelingen ter
verhoging van de veiligheid. De
nieuwe generatie krijgt onder
meer een innovatief motormana
gement voor een geoptimaliseerd
koppel en gunstige uitlaatgase
missies. De auto wordt bovendien
CFK-vrij (Chloor, Fluor en Kool
waterstof) geproduceerd. Dit be
treft vooral onderdelen als de air
conditioning, brandblusser, las-
naadafdichtingen, bij de produc
tie gebruikte onthechtingsmidde-
len en kunststof interieurdelen zo
als dashboardbekleding, hand
schoenenkastje en deurpanelen.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riet, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Door constructieve maatregelen is
de nieuwe 100 nu stijver gewor
den, voor een deel dankzij het ver-
lijmen van het dak met het dakfra
me. De auto als geheel is niet lan
ger geworden, terwijl ook de wiel
basis gelijk bleef. Wel gewijzigd
zijn de breedte, die met 3,7 centi
meter afnam bij een gelijkblijven
de binnenruimte en de hoogte die
met 1 centimeter toenam voor nog
meer hoofdruimte. Het dak is bre
der, waardoor de zijruiten veel
rechter staan.
Het interieur werd op vele punten
aangepast, al is de vormgeving
van het dashboard gelijk geble
ven. De grote kofferruimte heeft
een inhoud van 510 liter volgend
VDA-meting. Overigens is er geen
verschil in kofferinhoud bij de
voorwielaangedreven varianten
en de Quattro.
Natuurlijk is bij de nieuwe 100
weer uitsluitend gebruik gemaakt
van volledig verzinkt plaatstaal
voor een lange levensduur. Stan
daard zijn een vijfbak, getint glas
en centrale vergrendeling. Verder
wordt iedere Audi 100 voortaan
geleverd met het Procon-ten sys
teem en extra flankbescherming
in de portieren. Procon-ten zorgt
ervoor dat bij een aanrijding de
stuurkolom wordt ingetrokken. Dit
voorkomt onnodig letsel. Vanaf de
2.3 is de 100 uitgerust met een toe-
renteller, digitaalklokje en elek
trisch verstelbare en verwarmde
buitenspiegels.
Volgende week mogen we voor
het eerst met de nieuwe Audi 100
op de weg kennismaken. Het uit
gebreide verslag hiervan is te le
zen twee nummers vanaf nu.
Volgend jaar wordt van 7 tot
en met 17 februari weer de
tweejaarlijke Auto Rai gehou
den. Op een tentoonstellings-
oppervlak van 65.000 vier
kante meter, verdeeld over 9
hallen, biedt de Rai een com
pleet overzicht van de pro
gramma's van de verschillen
de automerken. Uiteraard
maken ook accessoires deel
uit van het expositieprogram-
ma.
De aanvraag voor standruim-
te overtrof ook deze keer weer
de beschikbare ruimte. De
ruim opgezette Auto Rai 91 is
dagelijks geopend van 10 tot
17 uur, door de week ook 's
avonds van 19 tot 22 uur. De
toegangsprijs zal f.l3,= be
dragen. Uiteraard gelden er
kortingen voor kinderen,
groepen en houders van een
Pas 65.
Peugeot Talbot Nederland heeft
zojuist de tweede generatie van
de 205 Accent op de Nederlandse
markt geintroduceerd. Mede
dankzij deze aantrekkelijke uit
voering is de 205 in ons land al ja-
ren een groot verkoopsucces
(sinds 1985). Van de eerste serie
zijn er 40.000 eenheden 205 Ac
cent verkocht. Het "Sterk Num
mer" in Accent-uitgave is voor
1991 nog aantrekkelijker ge
maakt, uitrusting, binnenbekle-
ding en carrosseriedecoratie zijn
hierbij gewijzigd. De auto heeft
een 1.1 liter injectiemotor van 60
pk, die is gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak. Uiter
aard is deze 'schone' auto voor
zien van een geregelde drieweg-
kat.
Een aantrekkelijke eigenschap
van de 205, naast zijn prettige rij
en wegliggingseigenschappen, is en nieuwe vee
de hoge waarde bij inruil. De 205 ling. De Audi
Accent is er uitsluitend met een geleverd met i
driedeurs carrosserie in de kleu
ren Wit, Rood en donker Grijs Me
tallic. De 205 Accent kost
f19.995,Voor metaallok dient
f.740, te worden bijbetaald.
carrosserie beschermd door bre
de strips die ter hoogte van de
bumpers worden doorgetrokken.
Onder de grote motorkap zijn een
aantal bekende 6 en 8 cylinder
krachtcentrales te vinden. Nieuw
is echter een heuse VI2, waarmee
Mercedes de BMW 750 wil jaan
beconcurreren. Zoals de foto vaag
laat zien, is de vermelding "V12"
op de zijkant, net achter de ach-
terportieren te vinden.
De veiligheid is voor Mercedes zo
als gezegd erg belangrijk. Voor
de achterzijde zijn nieuwe tests
ontwikkeld die zoveel mogelijk
met de praktijk overeenkomen. Zo alvast alle gegevens
is er een a-symmetrische botsing
met verschillende stootobjecten.
Hierbij kan het gaan om een per
sonenauto die door het bij het
remmen verkregen duikeffect juist nieuweling heeft zichtbaar
de achter-onderzijde van zijn ziin vooraanfier „]s b„sia
botspartner zal vervormen. Een
bestelauto echter kan juist door
zijn hogere constructie de achter-
bovenzijde deformeren. Ook de
flanken van de nieuwe S-serie
werden aan dezelfde hoge belas-
tingsproeven onderworpen.
De nieuwe Mercedes S-klasse
heeft het meest kostbare ontwikke
lingsprogramma van alle auto's
achter de rug. Dat hij zijn toekom
stige inzittenden een nieuwe di
mensie aan veiligheid kan bie
den, staat al vast!
Velen zullen zich nog 'Het
wrak van de weg'herinneren,
een vast onderdeel van Tros
Kies Keurig. Door de komst
van de APK is er veel ten goe
de aan het Nederlandse wa
genpark veranderd. Reden
voor de programmamakers
om dit onderdeel te schrap
pen. Voor de liefhebbers van
ogenschijnlijk in scene gezette
sloopauto's die aan het dage
lijks verkeer zouden deelne
men, is er goed nieuws. Het
wrak van de weg komt terug.
Er blijken ondanks APK nog
voldoende opmerkelijke en
opmerkelijk gevaarlijke auto's
in het verkeer rond te rijden.
De Tros was in het verleden
origineel in het bedenken van
een manier waarop de auto
definitief niet meer in staat
werd gesteld zijn functie uit te
voeren. Met twee bulldozers
vermorzelen, er een zware
boom op laten vallen, i
te hoogte een vrije val
maken, het is allemaal i
keer geprobeerd. Bij de nieu
we reeks zal alleen een mi-
lieu-vriendelijk manier van
'opruimen'gekozen moeten
worden.
Toch moest ik begin deze
week heel sterk aan dit pro-
gramma-item denken toen ik
op de snelweg een auto voor
me zag rijden waarvan het
rechter achterwiel bijzonder
zenuwachtig op en neer
zwalkte. Met maar liefst twee
auto's wisten we de verwon
derde bestuurder aan de kant
te krijgen. Wat bleek! De auto
kwam net van de garage,
waar in ieder geval dit wiel
verwijderd was geweest. De
vier wielmoeren zaten bijna
los. Helemaal geen wrak van
de weg, de auto was pas twee
jaar oud. De bestuurder merk
te niets. Hij had nog het geluk
dat hij in een Citroën reed,
had het wiel de auto verlaten,
dan blijft een auto met hydro-
pneumatische vering gewoon
op drie wielen rijden en klapt
niet direct op de grond. Het
hele voorval bewijst in ieder
geval dat een goede garage
erg belangrijk is voor uw
eigen veiligheid, maar dat
overal fouten worden ge
maakt...
NB