MERCEDES S-KLASSE AUDI 100 met een sterk profiel PEUGEOT 205 ACCENT Wrak van een nieuwe dimensie in veiligheid tal i de weg Oplage: 93.650 ex. Bijlage van: De TilburgseKoerier Introductie Nationale Auto Pas Deze week in de Automaat Auto RAI 91 van 7 t/m 17 februari 4 SS? o.a. mber 1990-pagina 30 ©©^QotoDfflaaö Donderdag 15 november 1990 -^4 12 Cylinders Binnenruimte 6 cylinders Tony Vos Autotest: Subaru Mini lumbo SDX pag.3 Jaargang 2 Nummer 44 Volkswagen en Audi heb ben er een gebruik van gemaakt om vlak voor de werkelijke perspresentatie van een nieuw model bekend te maken, zo ook bij de nieuwe 100 van Audi. De een aanvulling van de ouw. U kunt dus nzet voor: iiden artsen en ikeling en groei n adviezen eh ndig te blijven zijn voorganger als basis. Naast de bekende 2 liter 4 cylinder, 2,3 liter vijfcylin- der en de diesel, komt er nu ook een volledig nieu we 2,8 liter V6. Overigens verdwijnt het typenummer 200. Motormaat: Suzuki VX 800 Honda Pan European pag.9 rieten sn. van gro- 1 laten 1 al een Duurtest: Hyundai Excel SX injection pag.7 eniging onder «gymnastiek en kraam- ging assisteren er en kind tijdens ile huishoudelijke te adviseren en niging diëtisten in ie wijkverpleging in huis. De nieuwe 100 ziet er herkenbaar uit, maar heeft enkele kenmerken van de V8 overgenomen zoals de arte gaat hemabijeen- ran onderwerpen, ugentraining, alcohol en i de Thuiszorgwinkel: Anita Severijnen Hal hydraulische stuur- en een sportieve af- het onderstel voor jgcontact. De gro- zijn voorzien van typische neuspartij en de wat zwaarder ogende carrosserie. De achterlichten lijken veel op die van de Audi 80. Wat ontwerp betreft mogen we bij de nieuwe S-klasse niet op een paleisrevolutie rekenen. De auto lijkt bijzonder veel op zijn voor ganger en de 200/300-reeks. Na tuurlijk prijkt boven de grille de bekende Mercedes-ster. De ach terkant kenmerkt zich door een behoorlijk brede C-stijl, terwijl de achterlichten natuurlijk geribbeld zijn uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat als de units vuil worden de lichtopbrengst niet sterk vermin derd. Zoals bij de andere Merce- des-modellen inmiddels gebruike lijk wordt de onderkant van de Op de BOVAG Autodag is de Nationale Auto Pas voor de leden geïntroduceerd. Het gaat om een registratiesys teem van kilometerstanden, tot nu toe intern bekend als het Car History Systeem. Dit is een databank waarin kilome terstanden van personenau to's worden ingevoerd. Na verloop van tijd wordt met dit systeem een kilometerhistorie opgebouwd van het Neder landse wagenpark. Onlogi sche verschillen in kolometer- standen worden op deze wij ze opgemerkt, hetgeen voor kopers van occasions (consu ment én autobedrijf) uiter aard een waardevol gegeven is. Het is de bedoeling dat volgend jaar februari het nieuwe systeem met een grote publiciteitscampagne bekend wordt gemaakt. Dan kan de consument ook om auto's met Nationale Auto Pas gaan vra gen in de showrooms. Voor die tijd zullen de ANWB-tech- nostations en de BOVAG- autobedrijven worden aange sloten en geïnstrueerd. De loopbaan van de huidige Mercedes S-klasse loopt ten einde. Twaalf jaar lang heeft dit model de top van het programma bezet. De auto heeft in deze periode zijn hoge veiligheidsniveau op de weg bewezen. De S-klas- se werd in de Verenigde Staten tweemaal achter elkaar uitgeroepen tot de veiligste auto. Natuurlijk zijn alle er varingen met dit model opgedaan uitgewerkt en ver werkt in de opvolger, die in maart op de Automobielsa- lon van Genève aan het publiek zal worden gepresen teerd. Mercedes heeft nu ook de eerste foto vrijgegeven, waardoor de geheimzinnige periode van vele spionfo- to's voorbij is. De nieuw ontwikkelde V6 heeft een exacte inhoud van 2771 cc en levert met injectie en twee gere gelde katalysatoren een vermo gen van 174 pk bij 5500 tr/min. De Audi 100 V6 kan zowel met voor- als vierwielaandrijving worden geleverd. De versie met alleen aandrijving op de voorste twee wielen haalt een top van 218 km/u en trekt in 8 seconden naar de 100 km/u. De V6 is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak of een viertrapsautomaat. De Quat- tro zal voorlopig alleen in hand geschakelde versie worden gele verd. De basis motor wordt de 2 liter van 101 pk met 4 cylinder, bekend uit de Audi 80. De bekende 2.3 li ter vijfpitter is op details verbeterd en levert nu 133 paardekrachten. De ongeblazen en geblazen die sels zullen in eerste instantie nog niet leverbaar zijn. Zowel de 2.3 als 2.8 zijn als Quattro leverbaar. De voorwielophanging is op alle punten herzien, waarbij precisie- afstellingen gewijzigd zijn voor een nog veiliger en comfortabeler rijgedrag. De nieuweling heeft verder een grotere spoorbreedte suwê veer- en demperafstel- 100 wordt standaard geleverd met h bekrachtiging stemming van i een nog beter wee te 15-inchwiel 195/65 bandei Mercedes introduceerde in het huidige model zaken als ABS, Air bag en andere ontwikkelingen ter verhoging van de veiligheid. De nieuwe generatie krijgt onder meer een innovatief motormana gement voor een geoptimaliseerd koppel en gunstige uitlaatgase missies. De auto wordt bovendien CFK-vrij (Chloor, Fluor en Kool waterstof) geproduceerd. Dit be treft vooral onderdelen als de air conditioning, brandblusser, las- naadafdichtingen, bij de produc tie gebruikte onthechtingsmidde- len en kunststof interieurdelen zo als dashboardbekleding, hand schoenenkastje en deurpanelen. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riet, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Door constructieve maatregelen is de nieuwe 100 nu stijver gewor den, voor een deel dankzij het ver- lijmen van het dak met het dakfra me. De auto als geheel is niet lan ger geworden, terwijl ook de wiel basis gelijk bleef. Wel gewijzigd zijn de breedte, die met 3,7 centi meter afnam bij een gelijkblijven de binnenruimte en de hoogte die met 1 centimeter toenam voor nog meer hoofdruimte. Het dak is bre der, waardoor de zijruiten veel rechter staan. Het interieur werd op vele punten aangepast, al is de vormgeving van het dashboard gelijk geble ven. De grote kofferruimte heeft een inhoud van 510 liter volgend VDA-meting. Overigens is er geen verschil in kofferinhoud bij de voorwielaangedreven varianten en de Quattro. Natuurlijk is bij de nieuwe 100 weer uitsluitend gebruik gemaakt van volledig verzinkt plaatstaal voor een lange levensduur. Stan daard zijn een vijfbak, getint glas en centrale vergrendeling. Verder wordt iedere Audi 100 voortaan geleverd met het Procon-ten sys teem en extra flankbescherming in de portieren. Procon-ten zorgt ervoor dat bij een aanrijding de stuurkolom wordt ingetrokken. Dit voorkomt onnodig letsel. Vanaf de 2.3 is de 100 uitgerust met een toe- renteller, digitaalklokje en elek trisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Volgende week mogen we voor het eerst met de nieuwe Audi 100 op de weg kennismaken. Het uit gebreide verslag hiervan is te le zen twee nummers vanaf nu. Volgend jaar wordt van 7 tot en met 17 februari weer de tweejaarlijke Auto Rai gehou den. Op een tentoonstellings- oppervlak van 65.000 vier kante meter, verdeeld over 9 hallen, biedt de Rai een com pleet overzicht van de pro gramma's van de verschillen de automerken. Uiteraard maken ook accessoires deel uit van het expositieprogram- ma. De aanvraag voor standruim- te overtrof ook deze keer weer de beschikbare ruimte. De ruim opgezette Auto Rai 91 is dagelijks geopend van 10 tot 17 uur, door de week ook 's avonds van 19 tot 22 uur. De toegangsprijs zal f.l3,= be dragen. Uiteraard gelden er kortingen voor kinderen, groepen en houders van een Pas 65. Peugeot Talbot Nederland heeft zojuist de tweede generatie van de 205 Accent op de Nederlandse markt geintroduceerd. Mede dankzij deze aantrekkelijke uit voering is de 205 in ons land al ja- ren een groot verkoopsucces (sinds 1985). Van de eerste serie zijn er 40.000 eenheden 205 Ac cent verkocht. Het "Sterk Num mer" in Accent-uitgave is voor 1991 nog aantrekkelijker ge maakt, uitrusting, binnenbekle- ding en carrosseriedecoratie zijn hierbij gewijzigd. De auto heeft een 1.1 liter injectiemotor van 60 pk, die is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Uiter aard is deze 'schone' auto voor zien van een geregelde drieweg- kat. Een aantrekkelijke eigenschap van de 205, naast zijn prettige rij en wegliggingseigenschappen, is en nieuwe vee de hoge waarde bij inruil. De 205 ling. De Audi Accent is er uitsluitend met een geleverd met i driedeurs carrosserie in de kleu ren Wit, Rood en donker Grijs Me tallic. De 205 Accent kost f19.995,Voor metaallok dient f.740, te worden bijbetaald. carrosserie beschermd door bre de strips die ter hoogte van de bumpers worden doorgetrokken. Onder de grote motorkap zijn een aantal bekende 6 en 8 cylinder krachtcentrales te vinden. Nieuw is echter een heuse VI2, waarmee Mercedes de BMW 750 wil jaan beconcurreren. Zoals de foto vaag laat zien, is de vermelding "V12" op de zijkant, net achter de ach- terportieren te vinden. De veiligheid is voor Mercedes zo als gezegd erg belangrijk. Voor de achterzijde zijn nieuwe tests ontwikkeld die zoveel mogelijk met de praktijk overeenkomen. Zo alvast alle gegevens is er een a-symmetrische botsing met verschillende stootobjecten. Hierbij kan het gaan om een per sonenauto die door het bij het remmen verkregen duikeffect juist nieuweling heeft zichtbaar de achter-onderzijde van zijn ziin vooraanfier „]s b„sia botspartner zal vervormen. Een bestelauto echter kan juist door zijn hogere constructie de achter- bovenzijde deformeren. Ook de flanken van de nieuwe S-serie werden aan dezelfde hoge belas- tingsproeven onderworpen. De nieuwe Mercedes S-klasse heeft het meest kostbare ontwikke lingsprogramma van alle auto's achter de rug. Dat hij zijn toekom stige inzittenden een nieuwe di mensie aan veiligheid kan bie den, staat al vast! Velen zullen zich nog 'Het wrak van de weg'herinneren, een vast onderdeel van Tros Kies Keurig. Door de komst van de APK is er veel ten goe de aan het Nederlandse wa genpark veranderd. Reden voor de programmamakers om dit onderdeel te schrap pen. Voor de liefhebbers van ogenschijnlijk in scene gezette sloopauto's die aan het dage lijks verkeer zouden deelne men, is er goed nieuws. Het wrak van de weg komt terug. Er blijken ondanks APK nog voldoende opmerkelijke en opmerkelijk gevaarlijke auto's in het verkeer rond te rijden. De Tros was in het verleden origineel in het bedenken van een manier waarop de auto definitief niet meer in staat werd gesteld zijn functie uit te voeren. Met twee bulldozers vermorzelen, er een zware boom op laten vallen, i te hoogte een vrije val maken, het is allemaal i keer geprobeerd. Bij de nieu we reeks zal alleen een mi- lieu-vriendelijk manier van 'opruimen'gekozen moeten worden. Toch moest ik begin deze week heel sterk aan dit pro- gramma-item denken toen ik op de snelweg een auto voor me zag rijden waarvan het rechter achterwiel bijzonder zenuwachtig op en neer zwalkte. Met maar liefst twee auto's wisten we de verwon derde bestuurder aan de kant te krijgen. Wat bleek! De auto kwam net van de garage, waar in ieder geval dit wiel verwijderd was geweest. De vier wielmoeren zaten bijna los. Helemaal geen wrak van de weg, de auto was pas twee jaar oud. De bestuurder merk te niets. Hij had nog het geluk dat hij in een Citroën reed, had het wiel de auto verlaten, dan blijft een auto met hydro- pneumatische vering gewoon op drie wielen rijden en klapt niet direct op de grond. Het hele voorval bewijst in ieder geval dat een goede garage erg belangrijk is voor uw eigen veiligheid, maar dat overal fouten worden ge maakt... NB

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 31