90 91 ti bu rg ■“Hm or" I I I f 1 nI I f I r. - I I 1 z yw Bi DEZE WEEK TIPS VOOR DE VOLGENDE WEEK FILMAGENDA FILMHUIS TILBURG llts val k 1 j - 1 u Mi J 1 E J f - 1 ’11 it a Donderdag 8 november 1990 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER imber 1990-pagina 8 rgel, er i vloer, irdt de ïnselijke ind, ver- WIE IS BANG VOOR VIRGINIA WOOLF? 4 jaar. ■uundie saiiet danst Pepita (Jorge Fatauros) istechnisc waarin hij drickx 10 NOVEMBER: DAG VAN DE KUNSTUITLEEN DONDERDAGAVOND: MUZIEKAVOND lasmi ij Galerie een ande CUADRO FLAMENCO SUVER NUVER DE WEG VAN HET VLEES DE KORRE: OBLOMOV ERVEN DE WIT MET HET VOLKSTUINCOMPLEX’ PAUL VAN VLIET, JUBILEUMSHOW SHAKESPEARE’S RICHARD II COUP D’AMOUR/LE PIED DANS L’EAU ELLA SNOEP: EEN ODYSSEE’ duidelijk inzano, HET NATIONALE BALLET ROMANTISCH-KLASSIEK PROGRAMMA RONDOM PETIPA snie- een I TRESTLE THEATRE COMPANY I TIES THAT BIND s 1990 gehouden. Twee ieaters. Gekozen is voor Hugo Metsers, die zich van een heel andere i worden gespeeld door: Metta Gramberg en Peer van den Berg, Dette Glashouwer en Henk Zwart. Zij worden r: llo Fay (78) danseres, Pieter Hes (75) danser/zanger en Lucas ■- - - sporen in het (variété)theater al lang ver en een vriendschap tegen wil en dank. Pannekoek dirigeert zijn vio- lipper strijdt tegen de oprukkende natuur. achtergrond een hypermodern crematorium, twee riooljourna- begint de speurtocht langs Bogart, buren, bloemen, bierkrat- laskabouters. t van 11 november tot a.s. werken van de Til- Leny Hendrickx. De ex- zijds uit schilderijen in mpte kleuren, die de xte omgeving weerspie- rat de tentoonstelling ;t eenzelfde palet inge- het gezicht van één ar de notenstrijd om i de overige prijzen onder bevinden zich re zeer bekende mu- i uit de streek, waar- kes”, ”De Vip-kus”, ”De Naagers” en De kapellen ”D’Am- ;es” spelen een thuis- ns op radio the Daltons. Zaterdag itse rockers live op ra- het programma Paper- i wordt tussen 19.00 en ij twee nummers. Dit aan de Paperclip-pop- tlopen zaterdag de fina- ort komt bovendien de e ’House’ uit, waarvan smaakt. eskimovrouw. Op haar :r. «Vertel nog eens het •ote reis, en over hoe ik :n». Manok is oud en egt ze haar spullen klaar :rtellen. Voor de laatste H OOH 16 009 LTU'|SfBouw^1 ®esterplein 1 reserveren van maandag tot en met zaterdag van Het Filmhuis is op zondag gesloten. 9 9 - P P Het programma voor deze week vindt u op pagina 17 in de rubriek Films. Louis Bouwmeesterplein 1 Telefoon 013-362033 Reserveren aan de kassa ma. t.e.m. za. 11.00 -16.00 uur Telefonisch reserveren 013-432220 ma. t.e.m. za. 13.00-16.00 uur iter ijsbeer r, 15.00 uur reacties op de voorstel- lijn», speciaal gemaakt Irie tot zeven jaar en ge- •o Terra, komt Poppen et een nieuwe voorstel- in de kleutertijd, «De nt om 16.00 uur en zes gelegenheden in Moergestel, te weten: ”De Brouwer”, ’”t e Klaore”, ”De Veerkes”. Een des- •ordeelt de muzikale deelnemende gezel- mstreeks 20.30 uur in nr” de prijswinnaars jit de Russische literatuur. i te betrekken bij een diepmens izelf en met elkaar is ontroerer vrijdag 9 november studiozaal. 20.30 uur Bart 3udel en Frits van Oostenbruugen geven in ’Het Volkstuincomplex, een humoristische kijk op de alledaagse werkelijkheid. Twee aangrenzende tuintjes en eei len en trompetnarcissen, Schipper Het s zeldzaam mooi weer. Op de listen ruiken een smerig zaakje. Hier begint de speur ten,begraafplaatsen, botsingen en baskabouters. Toegang: 15,-JUP: 10,- zaterdag 10 november studiozaal. 20.30 uur Iedereen denkt dat Julie een stil en verlegen meisje is, maar ze is zich ervan bewust dat ze een angstaanjagende erfenis verbergt. ’Ties That Bind’ voert ons mee in de ontplooiing van een meisje in de tienerleeftijd, dat verstrikt zit in een web van hopeloze relaties. De Trestle Company, die veel bijva| krijgt van zowel critici als publiek, is dè maskertheatergroep in Engeland. In deze vorrstelling verbindt trstle Company het komische met het tragische, terwijl het doorgaat met het verkennen van verschillende presentatietechnieken tegen de achtergrond van script, film en oorspronkelijke muziek. Toegang: 20,- JUP: 10,- ‘ten oen Bogaard) 2 finalisten choreografenconcours dinsdag 13 november. 20.15 uur Begin 1990 werd in Groningen het Internationaal Choreografen Concours finalisten van dit concours houden een tournee langs de Nederlandse the< Stichting Coup d’amour en het Franse dansgezelschap Le Pied dans L'eau. Coup d’Amour danst ’Natieven’, een choreografie van Feri de Geus. In dit stuk verlangen drie dansers en twee danseressen naar liefde en vriendschap. Dat dat niet zonder slag of stoot bereikt kan worden, tonen de botsingen tussen beide partijen waarbij zang en dans worden gehanteerd als strijdmiddelen. 'Natieven’ is een dynamische voorstelling, voortgestuwd door ritmische a-ca- pella compositie van Stephan van Campenhout. In ’Masminin’ van Le Pied dans L’eau wordt de ontmoeting tussen een man en vrouw geobser veerd. De moderne danser kan zowel het mannelijke als het vrouwelijke onderzoeken, de dansers gaan heen en weer tussen twee stereotypen: Le Mas(culin Fe)minin. De choreografie van ’Masminin’ is van Pierre Hermet. De twee gekozen choreografieën zijn geheel verschillend van karakter zodat er een boeiend to taalprogramma ontstaat, dat vele dansliefbbers zal aanspreken. Toegang: 20,- en 17,50 (JUP geldig) maandag 19 november schouwburgzaal. 20.15 uur In dit programma staat de negentiende eeuv?“ traal. De uit Frankrijk afkomstige Petipa geldt als gron< Petipa was een typische vertegenwoordiger van de vooral om de - danstechnische virtuoze - vorm gaat. Hij w; divertissementen waarin hij het publiek kon overstelpen door is Petipa van doorslaggevend -J klassieke ballet. Het Nationale Ballet presenteert in deze voorstelling twee fragmenten uit wereldberoemde ballet ten van Petipa: 'Het Zwanemeer’ (dat hij creëerde in samenwerking met Lev Ivanov) en ’Paquita’. Met ’La Sylphide’ van Petipa’s opvolger Michel Fokine wordt het programma afgesloten en wordt tevens een link gelegd naar de ontwikkeling van het ballet in deze eeuw. Toegang: 30,- en 27,50 (JUP geldig) donderdag 8 november studiozaal. 20.30 uur De drie leden van Suver Nuver kennen elkaar van de mime-opleiding aan de Amsterdamse Thea terschool. Zij brachten tot nu toe twee voorstelling uit: 'Suver Nuver’, waarvoor zij de Mimeprijs 1988 wonnen en ’Gleon’, die door de pers o.a. ’’overtuigend”, ’’verrassend” en ’’bijzonder amu sant” werd genoemd. Het uitgangspunt voor hun nieuwe produktie is hun gemeenschappelijke fascinatie voor het va riététheater. 'De Weg van het Vlees’ is dan ook een voorstelling vol vermaak, schone schijn, waaghalzerij en exibitionisme. De leden van Suver Nuver zijn: P-r*““ in hun show ondersteund door: llo Fay (78) danseres, Verbeek (62) danser. Deze zestigplussers hebben hun i diend. Toegang: 17,50 (JUP geldig) Zaterdag 10 november neemt Kunstuitleen Tilburg deel aan de landelijke dag van de kunstuileen. In het kader van de jublieummanifestatie '35 jaar kunstuitleen in Nederland’ staan de deuren open van ruim 50 uitleencentra. Deze werken alle zonder winstoogmerk en zijn verbonden aan de FKU, landelijke federatie kunstuitleen. Bij de Kunstuitleen Tilburg kunt u van 10.00 tot 17.00 uur terecht voor informatie. Voor een bedrag vanaf 2,50 per mand kunt u al een schilderij, tekening, grafiek, keramiek of beeld lenen. Elke nieuwe abonnee die op deze dag lid wordt krijgt een kunst- kadobon t.w.v. 10,- cadeau. Met deze bon kan de bijvoorbeeld de huur van een kunstwerk wor den betaald. De Kunstuitleen zal tevens een gedeelte van haar nieuwe aanwinsten presenteren. i Biest-Houtakker orga- >ndag een concert met n bodem: Cécile Cooy- Geerinckx (dwarsfluit), «de concert in een serie werken uitgevoerd van >unod, Debussy en Ra- dinsdag 13 november studiozaal. 20.30 uur Ella Snoep brengt marionettentheater voor volwassenen. Haar eerste voorstelling voor volwasse nen is een volwaardige uitvoering van Homerus 'Odysseus'. De avonturen van Odysseus kun je beschouwen als een sprookje, het is echter ook een metafoor voor een mens op zoek naar wie hij is. Odysseus in de versie van Ella Snoep is een opschepper, opportunist, avonturier en levensger ter: 'Je kan beter een man in bed hebben die zich als een zwijn gedraagt dan een man die zwijn nadoet’’, zegt hij tegen de vrouw die uit liefhebberij mannen in zwijnen verandert. Eta Snoep en Luc van de Lagemaat spelen in een regie van Rieks Swarte. Toegang: 15,-(JUP geldig) ktheater van de bovenste Iet Zuidelijk Toneel met )e Ijsbeer» van poppen en bij: ’t Heks, Lanner- Trestle Theatre Company «Ties that bind» woensdag 14 november studiozaal. 20.30 uur Oblomov is een edelman die alle kenmerkende trekken van zijn zijn onverwoestbare neiging tot traagheid. Iwan Gontscharov h< personage een nieuw begrip in Rusland d< persoonlijking van de eeuwenlange Russis mov tekent Gontscharov de historische Gontscharov wilde in zijn roman de ovs schap en het nieuwe Rusland 2 1858 in Rusland nog meer dan mensen. ’Oblomov’ is een bewerking naar de gelijknamige klassieker ui Karst Woudstra regisseert deze komedie en weet de mensen 1 tragedie. Het gevecht van de mensen op het toneel met zichzs rassend of gewoon grappig. Toegang: 17,50 (JUP geldig) i stand vertoont en in het bijzonder .na., wv>>k~<.«».v» heeft met dit, door hem gecreëerde ioen ontstaan: het Oblomovisme. Oblomov wordt de ver- ische achterstand. Aan de hand van het leven van Oblo- le persectiefloosheid van de Russische adel. /ergang beschrijven van het oude Rusland met zijn lijfeigen- zonder lijfeigenschap. Volgens een officiële statistiek waren er in i 22 miljoen lijfeigenen, op een bevolking van ongeveer 67 miljoen dcnderdag 8, vrijdag 9 en zaterdag 10 november Ir december 1989 stroomden vijf maal 1700 bezoekers naar het Circustheater in Scheveningen v»or de jubileumshow van Paul van Vliet. Dit overweldigend enthousiasme heeft Paul van Vliet tóen besluiten zijn jubileumshow één seizoen lang overal in Nederland te spelen. \olgens plan en verwachting laat Van Vliet alle grote komische jongens als ’Majoor Kees’ en ’Ba- on Taets’ de revue passeren, maar u ziet ze in een nieuwe uitrusting. Naast de lollige types zijn »r de ingehouden verhalen van de columnist, enkele kleurrijke scènes en indrukwekkende chan sons. Jacques d’Ancona noemt de voorstellingsavond ”een belevenis” en Jaap Koopmans spreekt in de Haagsche Courant van ”Een must voor iedere Van Vliet liefhebber”. De muziek is van: Rob van Kreeveld, lex Jaspers, Ben van der Linden en John Eskes. Toegang: 30,-en 27,50 L jwse balletleider en choreograaf Marius Petipa cen- t als grondlegger van de Frans-Russische balletstijl. liger van de laatromantiek doordat het in zijn balletten - vorm gaat. Hij was het meest geïnteresseerd in grootse kon overstelpen met schitterende dansvondsten. Hier- belang geworden voor het gezicht van het academische of 21.00 uur lova» is een overvloed i bittere bijsmaak, er is Antwerps café-org :n kapotte houten en. Een bijna cyL._ ofschoon niemand kan t lot is er geen greintje evskaja slaat alcoholis- zij hen «scheppers van iet als kinderen». is geschreven in 1971, ge drank was die men in i. Rond wat flessen van nk luchten drie mannen scheidingen, echtgeno- Tussen het zuipen door waarbij ze er niet voor op te lichten. :ken drie vrouwen, on- jn van een moeiteloos nversatie op de verjaar- hun kwalen, kinderen, handigheid van de alco- ie doorgaan voor hun jkt er gemoedelijk aan is slechts schijn. maandag 12 november schouwburgzaal.20.15 uur ’Richard II’, is het eerste koningsdrama van de drie, die in Schouwburg Tilburg te zien zijn. Sa men beschrijven de drie stukken de Rozenoorlog en tonen de bloedige strijd om de Engelse troon in de late middeleeuwen. De stukken zijn echter op zichzelf staande voorstellingen. In deze produktie van Shakespeare's historische stukken met een topbezetting van acteurs en gebaseerd op een nieuwe vertaling, wordt niet louter een beeld gegeven van de opkomst en on dergang van de Engelse Koningen. Regisseur Adrian Brine: "Die Koningen zijn prototypen van nensen die met macht bekleed zijn en daardoor in de problemen komen”. Acteur Pierre Bokma: "Als het Koningskind Richard zijn kroon kwijt raakt, reageert hij alsof zijn speelgoed wordt afgenomen. In 'Richard II’ spelen mee: Ton Lutz, Pierre Bokma, Allard van der Scheer, Nelly Frijda, Sjoerd Pleijsier e.v.a. Toegang: 30,-en 27,50. (JUP geldig) woensdag 14 november schouwburgzaal. 20.15 uur Cuadro Flamenco bestaat uit drie jonge flamenco-kunstenaars, die internationaal hun sporen hebben verdiend: Ricardo Mendeville (gitaar), Eric Vaarzon Morel (gitaar) en Cora Weggeman (dans). Zij spelen samen met grote Spaanse flamenco-namen in een theaterprogramma, waarin alle fa cetten van de flamenco op overtuigende wijze aan bod komen. Zo worden zij bijgestaan door An tonio Alfonso, de eerste danser van het Nationale Ballet van Spanje én een van de grote flamen- co-zangers uit Spanje. Samen brengen zij een warmbloedig en sfeervol flamenco-programma dat zich van andere zal scheiden door een groot vakmanschap. Toegang: 22,50 een 20,- Vorige week lieten wij u al weten dat er elke donderdagavond in Brasserie du Theatre een live- ’muziek/theater’programma wordt gepresenteert door Lauran van der Sanden. Op 8 november heeft het programma als thema ’Latin’. Gasten zijn Elise v.d. Ven: vocals, Paul van den Berg: per cussie, André Maes: drums. Op 15 november speelt Lauran van der Sanden eigen werk, gasten zijn: Huub Huys: tenorsax en Tony de Roy: altsax. U bent welkom vanaf 21.00 uur. De toegang is gratis. met Pleuni Touw en Hugo Metsers zondag 18 november schouwburgzaal. 20.15 uur De inhoud van Edward Albee’s bestseller uit de toneelwereld zal iedereen genoegzaam bekend zijn. Het echtpaar Martha en George maken elkaar op alle mogelijke manieren het leven zuur, maar kunnen ook niet zonder elkaar. Waanneer zij bezoek krijgen speelt het echtpaar met en ten koste van hun gasten en wanneer George tenslotte het bestaan van hun denkbeeldige zoon ont kent, valt de bodem uit hun beider bestaan weg. De hoofdrollen worden vertolkt door Pleuni Touw en I kant laten zien dan u gewend bent. De andere rollen Reinout Bussemaker. ’Wie is bang voor Virginia Woolf?’ is een bizarre en navrante voorstelling, mede dankzij de artis tieke injecties van Anne Marie Prins. Toegang: 25,-en 22,50 Coup'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 9