NISSAN PRIMERA
2.0 SLX
Knappe Jap!?
Nieuwe Clio in Franse sfeer
onthaald bij van der Boom
r
fc -
S3
hr
VEN
)022
w
meer
Sarlat
is niet
AUTOTEST
OUT
GIJSBERS TILBURG B.V.
pRF
Auto's steeds
knapper
29.195,- incl. BTW
detilburgse koerier
DE AUTOMAAT - Donderdag 8 november 1990- pagina 3
ivember 1990 - pagina!
lenklasse
ifortklasse
16-klepper
zijka
i vier
type: Nissan Primera 2.0
Huurkoop
Leasing
EUROPA HEEFT EEN NIEUWE TOP
w
- gevoerd
T
Primera 1.6
1532
st en vervolgens
•ag bovenop ter
e basisprijs van
laar keuze.
Sinds 1982 is Nissan de meest verkochte Japanse auto
in ons land. Vooral de Micro, Sunny en Bleubird zijn
The New Giant Suzuki Ako CD,
met sublieme Sony radio/CD-speler.
Wij bieden u
een mogelijk
heid tot:
ROMEO
ulietta
101984
101984
Bosscheweg 296, TILBURG
Telefoon 013-355655
IE NISSAN^
GARAGE
■kDENISSEN BV.
2.80 SLX. 6 cylinder
00 km. donkerblauw
x> 1.6 S, 8-1988,92.000 km
metallic, schuifdak, alarm.
bijna fl. 2.600,-.
nimaa! tl. 1.699,-
la fl. 2.600,-!
lieuwe Citroen
tegen een lage
wij u binnen
kort in onze
b showroom?
s
diesel, 11-1984,116.000 km
.3 LX, 5-1987,51.000 km
TL Broadway, 4-1986,
72.000 km
inny1.3/1.6LX/SLX,
)85t./m. 4-1989
1.4,4-1987,73.000 km
Test’0'
xetf'
t Ja- merken relatief klein is. Toch duri
an zich de Nissan het aan de nieuwe Pri
mera speciaal voor Europa te ma
ken. De auto wordt als sedan en
hatchback ook in Europa ge
maakt en mag dan ook onbeperkt
in alle Europese landen worden
Vooral aangeboden.
be-
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, tel. 013-683911
Merk en
SLX 4-d
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 86 x 86 mm
Vermogen: 115 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 166 Nm bij 4000 tr/min
Prestaties: topsnelheid 200 km/u
acceleratie 0-100 in 9,9 sec.
Afmetingen: lengte 4,40 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1160 kg
Verbruik: bij 90 km/u 6.0 liter/100
km
bij 120 km/u 7,9 liter/100 km
stad 10,9 titer/100 km
Prijs: f.37.395,=
doen. De auto heeft ruim voldoen-
««.u. ^.«erin en is vrijwel
M -- “T V“'-inooit rumoerig. De Primera 2.0
hiervoor verantwoordelijk. Als we echter de cijfers over komt meer dan vlot met het ver-
de eerste negen maanden van dit jaar zien, lijkt het als- keer mee, getuige ook de top van
- of Nissan het dit jaar niet zal redden. Vanwege het
enorme succes van de 323, ligt Mazda op kop. Nissan
Motor Nederland heeft echter alle vertrouwen in de
H nieuwe Primera, een auto waarmee de achterstand in
H de laatste maanden van het jaar moet worden ingelo-
H pen. De Primera, een Europese Japanner of Japanse
Europeaan die we reden in de 2 liter SLX-uitvoering.
estW
.Het is geen nieuws meer dat
^^^^■panse automobielfabrikanten zich
met speciaal ontwikkelde model-
-len richten op specifieke markten.
Je kimt er niet omheen dat auto's
als de Lexus LS 400, Nissan 300 ZX
en Mazda MX5 voor de Ameri
kaanse markt bedoeld zijn,
in de Zuideuropese landen i
staan nog veel import- beperken
de maatregelen, zodat de volledi
ge Europese markt voor Japanse
diend en heeft uitstroomoper^*-
gen zowel in het midden als aan
de zijkanten van het dashboard.
De vier portierenruiten worden
elektrisch bediend, net zoals de
antenne en buitenspiegels, die bo
vendien elektrisch verwarmd kun
nen worden. Uiteraard heb je een
ruim uitzicht naar buiten door ge
tint glas. Zoals bij moderne se
dans normaal is, is de kofferbak
bij inparkeren niet zichtbaar. Al
leen de GT met forse spoiler heeft
deze eigenschap niet. Verdere
standaardspecificaties zijn een in
hoogte verstelbaar stuur, verstel
bare hoofdsteunen op de achter
bank, centrale portiervergrende-
ling, 4 speakers, in hoogte verstel
bare rolgordels voor, van binnen
uit te openen bagage- en benzi-
neklep, een digitaal klokje en ver
warming voor de achterpassa-
giers. Wat wil je nog meer. Toch
levert Nissan boven deze comple
te SLX nog de SGX die ondermeer
voorzien is van airconditioning en
lichtmetalen wielen.
ver
open en geven een makkelijke en
ruime toegang tot het interieur. Di
rect valt de enorm complete uit
rusting op. De stoelen en achter
bank zijn met een velours stof be
kleed. De bestuurdersstoel in zo
wel aan de voor- als achterkant in
hoogte verstelbaar. De rugleuning
geeft voldoende zijdelingse steun.
De ruimte achterin kan als nor-
Het pi achtige automuseum
lat in de Franse Dordogne 1
zijn poorten onlangs geslote
26 in originele staat tentoon
de auto's zijn naar geruchte
kocht aan een handelaar in
Het Franse oldtimer-blad "I
de l'auto" toonde een grote
met daarop vrijwel alle Bug
Ie kunt natuurlijk verheugd zijn,
daar de kans nu groot is dat alle
auto's gerestaureerd zullen gaan
worden en in handen komen van
echte liefhebbers. Van de andere
kant is er een uniek museum ver
dwenen, waar de auto's eens te
den waren hoe ze waren gevon
den, en niet tot blinkens toe ge
poetst in de schijnwerpers. Er zijn
zoveel automusea met blinkend
chroom, daarentegen was het mu
seum in Sarlat uniek. Helaas voor
de mensen die van plan waren de
komende zomervakantie naar
Sarlat af te reizen. Voor wie het
museum de afgelopen twee jaar
wel heeft bezocht, kan blij zijn. De
unieke auto's zijn misterieus naar
koven gekomen en zijn in dezelfde
waas van geheimzinnigheid weer
’erdwenen. Jammer!
maal worden gekenschetst, het
kan beter maar ook veel slechter.
Overigens kan de rugleuning
worden neergeklapt. Helaas ont-
staat er dan geen forse laadvloer.
er verzorgd uit met ondermeer Er bevindt zich slechts een wat
groot uitgevallen gat tussen kof
ferbak en passagierscomparti-
rips ment.
tot De lijst
ferklep. Deze klep gaat bovendien dashboard
--- j grote ba
gageruimte makkelijk kan worden
ingeladen en je niet je hoofd kunt
stoten.
gezet. De basis 1.6L is er al vanaf
f.29.195,=. Onze 2.0 SLX kost
f.37.395,= en ook dat is meer dan
gunstig gezien de fijne motor en
bijzonder complete uitvoering.
Overigens is er ook een 1.6 en 2.0
LX. De Hatchback met dezelfde
specificaties is er vanaf de 1.6 LX
voor f.31.845,=. De dieselreeks-
start bij de 2.0 LX voor f.37.395,=
terwijl het duurste model de 2.0
GT Hatchback is voor 1.56.445,
Nissan heeft met de Primera in de
hogere middenklasse een ijzer
sterke aanbieding, waar toppers
als de Opel Vectra, Ford Sierra en
Peugeot 405 zeker concurrentie
van mogen verwachten. De auto is
compleet, voorzien van een pretti
ge motor, ziet er weinig opwin
dend, maar verzorgd uit en is bij
zonder gunstig geprijsd. Het enige
nadeel wat we hebben kunnen
vinden is het vreemd kleine gat
tussen kofferbak en passagiers-
compartiment.
Het terras zal voorlopig nog tot het
einde van het jaar blijven staan.
Dus ga gerust eens bij Van der
Boom langs om de Franse sfeer te
'proeven' en de levenslustige Clio
of één van de andere aantrekke
lijke Renault-modellen eens van
nabij te bekijken en te rijden.
Het Primera-programma kan wor
den geleverd met vier motoren,
een 2 liter diesel, 2 liter multipoint
injectie, de 1.6 titer met elektro
nisch geregelde carburateur en
de 2 liter monopoint injectie. De
SLX-versie is alleen leverbaar met
deze laatste krachtbron, en zal la
ter ook als diesel beschikbaar ko- Drukknoppen
men. De motor levert een vermo
gen van 115 pk wat bij 6000 tr/min De portieren gaan prettig
volledig beschikbaar is. Het maxi
male koppel van 166 Nm is be
hoorlijk hoog en laat bij 4000 tr/
min al volledig van zich gebruik
maken. Ontwikkelingen staan
nooit stil, dat is duidelijk aan dit
concept te merken. Nissan heeft
de 2 liter 16- klepper volledig van
de typische nadelen van een
meerkleppenmotor kunnen ont-
Onder de leuze "Auto's worden
1 steeds knapper" lanceren
i BOVAG en RAI een grote voor
lichtingscampagne, waarbij de
beide organisaties de consument
inzicht willen geven in de snelle
technische ontwikkelingen en de
innovatieve technieken die de
autobranche aanwendt om zijn
producten schoner, veiliger, zuini
ger en stiller te maken. Per jaar
worden door de autofabrikanten
50 miljard gulden uitgegeven aan
Financiering research. Ook automobielbedrij
ven investeren grote bedragen in
apparatuur en milieuvriendelijke
methodes.
Sinds de oliecrisis zijn auto's zo'n
30% zuiniger geworden. De veilig
heid is enorm verbeterd door het
toepassen van ABS, kreukelzones,
kunststoffen, airbag en een gea
vanceerde autogordel. Natuurlijk
zijn moderne auto's met een gere
gelde driewegkatalysator tot 90%
schoner. Binnen 10 jaar zal vrijwel
het volledige Nederlandse auto
park aan de US'83-norm voldoen.
Uiteraard staat de ontwikkeling
niet stil. Experimenten worden uit-
-.__.d op het gebied van alter
natieve brandstoffen, betere isola-
tietechnieken en het gebruik van
electronica voor een lager ge
wicht en zuiniger verbruik.
De BOVAG/RAI campagne
"Auto's worden steeds knapper"
duurt in ieder geval tot en met de
Auto RAI '91 die wordt gehouden
van 7 tot en met 17 februari.
,_t aan standaard geleverde
zaken is bij de SLX erg lang. Het
d-1 is voorzien van een
toerenteller, de verwarming wordt
gedeeltelijk met drukknoppen be- Pluspunt
diend en heeft uitstroomopenin-
De bediening van de Primera
gaat licht, zoals je dat van een Ja
panse auto mag verwachten. Vrij
wel alle uitvoeringen worden
standaard met stuurbekrachtiging
geleverd, een installatie die bij
een totaalgewicht van 1160 kg
best welkom is. Een groot pluspunt
van de Primera is de Multi-Link
voorwielophanging. Deze con
structie werd voor het eerst toege
past op de 300 ZX. De 300 ZX heeft
echter een Multi-Link achterwiel-
ophanging, terwijl de constructie
bij de Primera op de voorwielen is
toegepast. Zonder een technische
uiteenzetting te geven, zorgt Multi-
Link ervoor dat het loopvlak van
de banden altijd vlak op het weg
dek staat, ook in bochten. Hier
door houden de banden onder al
le omstandigheden de volledige
grip. Mede daardoor rijdt de Pri
mera bijzonder veilig. De voor-
wielaandrijver beschikt over een
bovengemiddelde wegligging en
is behoorlijk sportief een hoek om
te zetten. Door deze prettige
eigenschappen ga je de Primera
snel waarderen. De eerder ge
noemde tegenstanders van Japan
se auto's, kunnen niets anders
dan erkennen dat er op de Prime
ra 'helaas' niets aan te merken is.
Een groter compliment kunnen fa
briek, importeur en dealers im
mers niet krijgen. De toekomst van
de Primera ziet er daarom goed
uit.
Een 2 liter motor van moderne
constructie met goede prestaties,
beweegt zich zo rond een gemid
deld verbruik van 1 op 10. De Nis
san Primera springt daar positief
bovenuit met een testverbruik van
1 op 11,2.
Nissan heeft zijn Primera bijzon
der scherp geprijsd op de markt
Sinds 1 november is de Renault
Clio in Nederland te koop. Echter
al vanaf 20 oktober stond de auto
in de showroom bij de Tilburgse
Renault-dealer Van der Boom aan
de Goirkestraat. Vanaf die datum
worden klanten en geïnteresseer
den onthaalt op het speciaal voor
de Clio gebouwde Franse terras
waar natuurlijk een Frans wijntje
wordt geschonken en een pianist
voor de juiste ambiance zorgt. Na
tuurlijk staat de Clio in verschil
lende verschijningsvormen voor
het terras geparkeerd, want een
Franser uitzicht dan een Renault-
showroom met een aantal nieuwe
Clio's is bijna niet voor te stellen.
Operational lease-prijs 789,- excl. BTW/mnd 48 mnd/80.000 km
doen. De auto h
de kracht ondei
”~jit rumoerig. De Primera
~omt meer dan vlot met het
teer
200 km/u en een acceleratie van 0
tot 100 in 9,9 seconden.
Het uiterlijk van de Primera zal
door iedereen verschillend wor
den beoordeeld. Het steeds klei
ner wordende groepje tegenstan
ders van Japanse auto's zal roe
pen dat Nissan allerhande stijl
kenmerken van Europese concur
renten heeft nageaapt. Toch kun
nen ook zij niet ontkennen dat de
Primera er bijzonder goed uitziet.
De auto heeft fraaie, vloeiend ver
lopende carrosserielijnen en oogt
zodoende gedistingeerd. De Pri
mera zal een prima toekomst tege
moet gaan als zakenauto. De auto
ziet ^2.111
bumpers in de carrosseriekleur,
twee buitenspiegels, een meege
spoten grille, nette beschermstrip
en wieldoppen en een volledig tr
aan de bumper te openen kof
ferklep. Deze klep gaal
erg ver open, zodat de
astel-
trailer