NISSAN PRIMERA 2.0 SLX Knappe Jap!? Nieuwe Clio in Franse sfeer onthaald bij van der Boom r fc - S3 hr VEN )022 w meer Sarlat is niet AUTOTEST OUT GIJSBERS TILBURG B.V. pRF Auto's steeds knapper 29.195,- incl. BTW detilburgse koerier DE AUTOMAAT - Donderdag 8 november 1990- pagina 3 ivember 1990 - pagina! lenklasse ifortklasse 16-klepper zijka i vier type: Nissan Primera 2.0 Huurkoop Leasing EUROPA HEEFT EEN NIEUWE TOP w - gevoerd T Primera 1.6 1532 st en vervolgens •ag bovenop ter e basisprijs van laar keuze. Sinds 1982 is Nissan de meest verkochte Japanse auto in ons land. Vooral de Micro, Sunny en Bleubird zijn The New Giant Suzuki Ako CD, met sublieme Sony radio/CD-speler. Wij bieden u een mogelijk heid tot: ROMEO ulietta 101984 101984 Bosscheweg 296, TILBURG Telefoon 013-355655 IE NISSAN^ GARAGE ■kDENISSEN BV. 2.80 SLX. 6 cylinder 00 km. donkerblauw x> 1.6 S, 8-1988,92.000 km metallic, schuifdak, alarm. bijna fl. 2.600,-. nimaa! tl. 1.699,- la fl. 2.600,-! lieuwe Citroen tegen een lage wij u binnen kort in onze b showroom? s diesel, 11-1984,116.000 km .3 LX, 5-1987,51.000 km TL Broadway, 4-1986, 72.000 km inny1.3/1.6LX/SLX, )85t./m. 4-1989 1.4,4-1987,73.000 km Test’0' xetf' t Ja- merken relatief klein is. Toch duri an zich de Nissan het aan de nieuwe Pri mera speciaal voor Europa te ma ken. De auto wordt als sedan en hatchback ook in Europa ge maakt en mag dan ook onbeperkt in alle Europese landen worden Vooral aangeboden. be- Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, tel. 013-683911 Merk en SLX 4-d Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 86 x 86 mm Vermogen: 115 pk bij 6000 tr/min Koppel: 166 Nm bij 4000 tr/min Prestaties: topsnelheid 200 km/u acceleratie 0-100 in 9,9 sec. Afmetingen: lengte 4,40 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1160 kg Verbruik: bij 90 km/u 6.0 liter/100 km bij 120 km/u 7,9 liter/100 km stad 10,9 titer/100 km Prijs: f.37.395,= doen. De auto heeft ruim voldoen- ««.u. ^.«erin en is vrijwel M -- “T V“'-inooit rumoerig. De Primera 2.0 hiervoor verantwoordelijk. Als we echter de cijfers over komt meer dan vlot met het ver- de eerste negen maanden van dit jaar zien, lijkt het als- keer mee, getuige ook de top van - of Nissan het dit jaar niet zal redden. Vanwege het enorme succes van de 323, ligt Mazda op kop. Nissan Motor Nederland heeft echter alle vertrouwen in de H nieuwe Primera, een auto waarmee de achterstand in H de laatste maanden van het jaar moet worden ingelo- H pen. De Primera, een Europese Japanner of Japanse Europeaan die we reden in de 2 liter SLX-uitvoering. estW .Het is geen nieuws meer dat ^^^^■panse automobielfabrikanten zich met speciaal ontwikkelde model- -len richten op specifieke markten. Je kimt er niet omheen dat auto's als de Lexus LS 400, Nissan 300 ZX en Mazda MX5 voor de Ameri kaanse markt bedoeld zijn, in de Zuideuropese landen i staan nog veel import- beperken de maatregelen, zodat de volledi ge Europese markt voor Japanse diend en heeft uitstroomoper^*- gen zowel in het midden als aan de zijkanten van het dashboard. De vier portierenruiten worden elektrisch bediend, net zoals de antenne en buitenspiegels, die bo vendien elektrisch verwarmd kun nen worden. Uiteraard heb je een ruim uitzicht naar buiten door ge tint glas. Zoals bij moderne se dans normaal is, is de kofferbak bij inparkeren niet zichtbaar. Al leen de GT met forse spoiler heeft deze eigenschap niet. Verdere standaardspecificaties zijn een in hoogte verstelbaar stuur, verstel bare hoofdsteunen op de achter bank, centrale portiervergrende- ling, 4 speakers, in hoogte verstel bare rolgordels voor, van binnen uit te openen bagage- en benzi- neklep, een digitaal klokje en ver warming voor de achterpassa- giers. Wat wil je nog meer. Toch levert Nissan boven deze comple te SLX nog de SGX die ondermeer voorzien is van airconditioning en lichtmetalen wielen. ver open en geven een makkelijke en ruime toegang tot het interieur. Di rect valt de enorm complete uit rusting op. De stoelen en achter bank zijn met een velours stof be kleed. De bestuurdersstoel in zo wel aan de voor- als achterkant in hoogte verstelbaar. De rugleuning geeft voldoende zijdelingse steun. De ruimte achterin kan als nor- Het pi achtige automuseum lat in de Franse Dordogne 1 zijn poorten onlangs geslote 26 in originele staat tentoon de auto's zijn naar geruchte kocht aan een handelaar in Het Franse oldtimer-blad "I de l'auto" toonde een grote met daarop vrijwel alle Bug Ie kunt natuurlijk verheugd zijn, daar de kans nu groot is dat alle auto's gerestaureerd zullen gaan worden en in handen komen van echte liefhebbers. Van de andere kant is er een uniek museum ver dwenen, waar de auto's eens te den waren hoe ze waren gevon den, en niet tot blinkens toe ge poetst in de schijnwerpers. Er zijn zoveel automusea met blinkend chroom, daarentegen was het mu seum in Sarlat uniek. Helaas voor de mensen die van plan waren de komende zomervakantie naar Sarlat af te reizen. Voor wie het museum de afgelopen twee jaar wel heeft bezocht, kan blij zijn. De unieke auto's zijn misterieus naar koven gekomen en zijn in dezelfde waas van geheimzinnigheid weer ’erdwenen. Jammer! maal worden gekenschetst, het kan beter maar ook veel slechter. Overigens kan de rugleuning worden neergeklapt. Helaas ont- staat er dan geen forse laadvloer. er verzorgd uit met ondermeer Er bevindt zich slechts een wat groot uitgevallen gat tussen kof ferbak en passagierscomparti- rips ment. tot De lijst ferklep. Deze klep gaat bovendien dashboard --- j grote ba gageruimte makkelijk kan worden ingeladen en je niet je hoofd kunt stoten. gezet. De basis 1.6L is er al vanaf f.29.195,=. Onze 2.0 SLX kost f.37.395,= en ook dat is meer dan gunstig gezien de fijne motor en bijzonder complete uitvoering. Overigens is er ook een 1.6 en 2.0 LX. De Hatchback met dezelfde specificaties is er vanaf de 1.6 LX voor f.31.845,=. De dieselreeks- start bij de 2.0 LX voor f.37.395,= terwijl het duurste model de 2.0 GT Hatchback is voor 1.56.445, Nissan heeft met de Primera in de hogere middenklasse een ijzer sterke aanbieding, waar toppers als de Opel Vectra, Ford Sierra en Peugeot 405 zeker concurrentie van mogen verwachten. De auto is compleet, voorzien van een pretti ge motor, ziet er weinig opwin dend, maar verzorgd uit en is bij zonder gunstig geprijsd. Het enige nadeel wat we hebben kunnen vinden is het vreemd kleine gat tussen kofferbak en passagiers- compartiment. Het terras zal voorlopig nog tot het einde van het jaar blijven staan. Dus ga gerust eens bij Van der Boom langs om de Franse sfeer te 'proeven' en de levenslustige Clio of één van de andere aantrekke lijke Renault-modellen eens van nabij te bekijken en te rijden. Het Primera-programma kan wor den geleverd met vier motoren, een 2 liter diesel, 2 liter multipoint injectie, de 1.6 titer met elektro nisch geregelde carburateur en de 2 liter monopoint injectie. De SLX-versie is alleen leverbaar met deze laatste krachtbron, en zal la ter ook als diesel beschikbaar ko- Drukknoppen men. De motor levert een vermo gen van 115 pk wat bij 6000 tr/min De portieren gaan prettig volledig beschikbaar is. Het maxi male koppel van 166 Nm is be hoorlijk hoog en laat bij 4000 tr/ min al volledig van zich gebruik maken. Ontwikkelingen staan nooit stil, dat is duidelijk aan dit concept te merken. Nissan heeft de 2 liter 16- klepper volledig van de typische nadelen van een meerkleppenmotor kunnen ont- Onder de leuze "Auto's worden 1 steeds knapper" lanceren i BOVAG en RAI een grote voor lichtingscampagne, waarbij de beide organisaties de consument inzicht willen geven in de snelle technische ontwikkelingen en de innovatieve technieken die de autobranche aanwendt om zijn producten schoner, veiliger, zuini ger en stiller te maken. Per jaar worden door de autofabrikanten 50 miljard gulden uitgegeven aan Financiering research. Ook automobielbedrij ven investeren grote bedragen in apparatuur en milieuvriendelijke methodes. Sinds de oliecrisis zijn auto's zo'n 30% zuiniger geworden. De veilig heid is enorm verbeterd door het toepassen van ABS, kreukelzones, kunststoffen, airbag en een gea vanceerde autogordel. Natuurlijk zijn moderne auto's met een gere gelde driewegkatalysator tot 90% schoner. Binnen 10 jaar zal vrijwel het volledige Nederlandse auto park aan de US'83-norm voldoen. Uiteraard staat de ontwikkeling niet stil. Experimenten worden uit- -.__.d op het gebied van alter natieve brandstoffen, betere isola- tietechnieken en het gebruik van electronica voor een lager ge wicht en zuiniger verbruik. De BOVAG/RAI campagne "Auto's worden steeds knapper" duurt in ieder geval tot en met de Auto RAI '91 die wordt gehouden van 7 tot en met 17 februari. ,_t aan standaard geleverde zaken is bij de SLX erg lang. Het d-1 is voorzien van een toerenteller, de verwarming wordt gedeeltelijk met drukknoppen be- Pluspunt diend en heeft uitstroomopenin- De bediening van de Primera gaat licht, zoals je dat van een Ja panse auto mag verwachten. Vrij wel alle uitvoeringen worden standaard met stuurbekrachtiging geleverd, een installatie die bij een totaalgewicht van 1160 kg best welkom is. Een groot pluspunt van de Primera is de Multi-Link voorwielophanging. Deze con structie werd voor het eerst toege past op de 300 ZX. De 300 ZX heeft echter een Multi-Link achterwiel- ophanging, terwijl de constructie bij de Primera op de voorwielen is toegepast. Zonder een technische uiteenzetting te geven, zorgt Multi- Link ervoor dat het loopvlak van de banden altijd vlak op het weg dek staat, ook in bochten. Hier door houden de banden onder al le omstandigheden de volledige grip. Mede daardoor rijdt de Pri mera bijzonder veilig. De voor- wielaandrijver beschikt over een bovengemiddelde wegligging en is behoorlijk sportief een hoek om te zetten. Door deze prettige eigenschappen ga je de Primera snel waarderen. De eerder ge noemde tegenstanders van Japan se auto's, kunnen niets anders dan erkennen dat er op de Prime ra 'helaas' niets aan te merken is. Een groter compliment kunnen fa briek, importeur en dealers im mers niet krijgen. De toekomst van de Primera ziet er daarom goed uit. Een 2 liter motor van moderne constructie met goede prestaties, beweegt zich zo rond een gemid deld verbruik van 1 op 10. De Nis san Primera springt daar positief bovenuit met een testverbruik van 1 op 11,2. Nissan heeft zijn Primera bijzon der scherp geprijsd op de markt Sinds 1 november is de Renault Clio in Nederland te koop. Echter al vanaf 20 oktober stond de auto in de showroom bij de Tilburgse Renault-dealer Van der Boom aan de Goirkestraat. Vanaf die datum worden klanten en geïnteresseer den onthaalt op het speciaal voor de Clio gebouwde Franse terras waar natuurlijk een Frans wijntje wordt geschonken en een pianist voor de juiste ambiance zorgt. Na tuurlijk staat de Clio in verschil lende verschijningsvormen voor het terras geparkeerd, want een Franser uitzicht dan een Renault- showroom met een aantal nieuwe Clio's is bijna niet voor te stellen. Operational lease-prijs 789,- excl. BTW/mnd 48 mnd/80.000 km doen. De auto h de kracht ondei ”~jit rumoerig. De Primera ~omt meer dan vlot met het teer 200 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,9 seconden. Het uiterlijk van de Primera zal door iedereen verschillend wor den beoordeeld. Het steeds klei ner wordende groepje tegenstan ders van Japanse auto's zal roe pen dat Nissan allerhande stijl kenmerken van Europese concur renten heeft nageaapt. Toch kun nen ook zij niet ontkennen dat de Primera er bijzonder goed uitziet. De auto heeft fraaie, vloeiend ver lopende carrosserielijnen en oogt zodoende gedistingeerd. De Pri mera zal een prima toekomst tege moet gaan als zakenauto. De auto ziet ^2.111 bumpers in de carrosseriekleur, twee buitenspiegels, een meege spoten grille, nette beschermstrip en wieldoppen en een volledig tr aan de bumper te openen kof ferklep. Deze klep gaal erg ver open, zodat de astel- trailer

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 25