FIAT TEMPRA
HIJ
Om rekening mee te houden
1 Miljoen Mazda's 626 in Europa
Doe je samen!
MotoRAI,
van 26 t/m 28 oktober:
R
I J I
M
P
R
E
S
S
I
E
i
351035
csi OPPERMANS
f Enige officiële Mazda-dealer
voor Tilburg e.o.
St
ft
r 1990-pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 25 oktober 1990 - pagina 7
'90
Cachet
'88
'83
e rugleuning is helaas niet traploos
iard verstelbaar, maar over het zitcom-
Selecta
Digitaal
Stuurbekrachtiging
;8
o,-
(vervolg van blz. 1)
Defender
EUROPA HEEFT EEN NIEUWE TOP
’I
Primera 1.6
mazna
'BAAR 1
Mascagnistraat 531 (Tilburg Noord), tel. 013-563956
Croma
Tempr^
I Ascona
drs'85-'86
;l Vectra
4-drs
il Rekord
'83-’84-'87
;l Omega
'87
'87
'87
gei
is e
Ka<
op
»k-
Ml.
ornaat
jriolet
nbo
dettGT ’87"]
NISSAN
GARAGE
PENISSEN BV^
Het leveringsprogramma zal in
eerste instantie bestaan uit de 1.6
liter met vijfbak in alle uitvoerin
gen: basis, S en SX. Daarnaast
geven
ïxtra
itge-
bum-
imbi
htwagen
ielbedrijf
ENDONK BV
traat 52
erkel-Enschot
1206
adres voor:
WE Opel
srstellen
llaties
uringsbedrijf APK
IMENT
Morgen, vrijdag 26 oktober gaat
de MotoRAI voor het publiek
open. In de Amstelhal en Verbin
dingshal van het RAI-complex
staan alle soorten en maten motor
fietsen, maar ook onderdelen, ac
cessoires, gereedschappen en
kleding. De MotoRAI duurt tot en
met zondag 28 oktober en is op
vrijdag en zaterdag geopend van
10.00 tot 21.00 uur en op zondag
van 10.00 tot 17.00 uur.
NUOOK3'S„
Bezoekers betalen een entree van
f. 12,50. Kinderen van 4 tot en met
11 jaar, houders van een PAS 65,
alsmede groepen (mits van te vo
ren aangekondigd) betalen een
gereduceerd tarief van f.7,50. Ook
io er een trein- toegangsregeling.
larten kunnen worden gekocht
alle NS-stations.
Naast al het nieuws op motorge-
82.84.86
Fiat is in zijn historie altijd groot geweest in kleintjes.
Modellen als de Topolino, 500,127, Panda en Uno
zorg(d)en voor een groot deel van de omzet. In de hoge
re marktsegmenten lukte het de Italiaanse gigant niet
om vaste voet aan de grond te krijgen. De prachtige 130
en bijvoorbeeld de 132 en Argenta konden het publiek
vooral in de exportlanden niet bekoren. Het merk pro
beert nu vanuit het Tipo-concept de middenklasse te
veroveren. Het sedanmodel, Tempra genaamd, moet
het gaan opnemen tegen toppers als de Peugeot 405,
Opel Vectra en Ford Sierra. Deze 'gevestigde orde' zal
echter terdege rekening moeten houden met de ver
sterkte Italiaanse concurrentie.
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, tel. 013-683911
De Land Rover Discovery is een
bijzonder luxueuze auto, die erg
comfortabel rijdt zowel op de ver
harde weg als een ongebaande
ondergrond. Door de hoge zit en
de vierkante neus krijg je een
machtig gevoel. Het overhellen in
bochten is even wennen. De vijf-
deurs carrosserie zorgt voor een
net iets rustigere vlakverdeling.
De prijzen van de vijfdeurs zijn
vanwege de extra portierfen en de
hogere specificatie uiteraard fors
meer dan van de bestaande drie-
deurs. De V8i 5- deurs kost
I I a
tomaat
sel
I Senator
0 E aut
re merken
ia'83
1986
'85
'87
'80
v.a. 29«19Sj“" ind. BTW
Operational lease-prijs 789,- excl. BTW/mnd 48 mnd/80.000 km
De 2 Eter motor heeft multi-point
injectie gekoppeld aan een motor-
managementsysteem en levert zo
doende 115 pk bij 5750 tr/min. Het
maximale koppel bedraagt 159
Nm en wordt net als bij de 1.6 bij
3000 tr/min bereikt. De 2 liter is in
de praktijk onderin wat rumoeri
ger dan de 1.6, maar is juist bij ho
gere snelheden rustiger. De bete
re prestaties zijn echter zeer merk-
Met een lengte van 4,35 meter is
de Tempra redelijk compact ge
bleven, wat overigens niet in het
De komende maanden zal het
Fiat-programma nog met enkele
andere kleine nieuwtjes worden
uitgebreid. De Panda Selecta met
ECVT wordt voor net iets minder
dan f.16.000,= aangeboden. De
Fiat Uno zal worden geleverd met
1.1 liter Fire-motor terwijl de 2 liter
Tipo GT nu voor f.34.200,= bij de
dealer staat. Vorige maand overi
gens werd het miljoenste exem
plaar van deze auto geprodu
ceerd.
Een groot pluspunt van de Tem
pra is de standaard stuurbekrach
tiging. Dit is natuurlijk een prettige
voorziening, die het manouvreren
met de minimaal 1046 kg wegen
de auto er alleen maar makkelij
ker op maakt. De handgeschakel-
de vijfbak laat zich zeer gemakke
lijk bedienen en doet exact zijn
werk. Het lijkt erop dat de Italia
nen het maken van versnellings
bakken nu voorgoed onder de
knie hebben.
De basis Tempra is verder voor
zien van een analoog klokje, in
•50,-
•50,-
•50,-
•50,-
•50,-
•50,-
•50,-
S- 60S
hoogte verstelbaar stuur, in hoog
te verstelbare veiligheidsgordels,
-ilbare dashboardverlichting
eurig in de achterbank weg
gewerkte gordels achter. De S-uit-
voering voegt hier nog een aantal
handige zaken aan toe, zoals een
toerenteller, getint glas, een digi
taal klokje, elektrisch bediende
zijruiten en centrale portierver-
grendeling. Naar verwachting zal
deze behoorlijk complete S-uitvoe-
ring het beste gaan verkopen.
Tot slot is er dan nog de zeer com
plete SX met verwarming voor de
achterpassagiers en een rolgor
dijn (naast het genoemde digitale
dashboard, centrale armsteun en
hoofdsteunen achterin).
De Fiat Tempra zal op de Neder
landse markt in vier motorvarian-
ten worden geleverd, te beginnen
bij de twee benzine krachtbron
nen. De 1.6 liter in nieuwste uitga
ve is zojuist ook in de Tipo be
schikbaar gekomen. Het gaat om
een krachtbron met exact 1581 cc
inhoud en een vermogen van 78
pk. De motor levert een maximaal
koppel van 124 Nm bij 3000 tr/
min. De brandstoftoevoer wordt
geregeld door een Bosch SPI
single-point injectiesysteem,
waardoor de montage van een
geregelde katalysator mogelijk
werd. Deze 'schone' Tempra levert
zeer behoorlijk prestaties zoals
een top van 168 km/u en een ac
celeratie van 0 tot 100 in 13,8 se
conden. De 1.6 liter motor valt op
door zijn enorme rust en souples
se, vooral in de onderste toerenre-
gionen. Vanuit de laagste toeren
tallen trekt de krachtbron zonder
horten of stoten door. Bij 120 km/u
echter draait de krukas al met
4000 tr/min wat het nodige geluid
met zich meebrengt.
Motormanagement
Ook deze nieuwe garantie-rege-
ling is vanaf 19 oktober ingegaan.
Vanaf deze datum geldt een fa
brieksgarantie van drie jaar op
alle mechanische delen en de
elektrische installatie tot maxi
mum 100.000 kilometers. Verder
hebben Mazda personenauto's
een garantie van drie jaar zonder
kilometerbeperking op de lak en
van zes jètar tegen doorroesten
van binnenuit.
neerklapbare achterbank, twee
van binnenuit verstelbare buiten
spiegels, aërodynamische wiel
doppen, Millionaire-typebena-
ming en in de kleur van de carros
serie gespoten deurhendels. De
sedan wordt aangeboden voor
f.29.450,= terwijl voor de hatch
back f.30.450,= betaald moet wor
den.
Tevens breidt Mazda de fabriek
garantie uit op al haar modellei
De Tempra heeft een inmiddels
bekend basisconcept. Onderhuids
zijn er veel overeenkomsten met
de Fiat Tipo en Lancia Dedra.
Aan de buitenkant doet niets aan
deze verwantschap denken. De
auto heeft een lage, wat spitse
neuspartij, terwijl juist de achter
kant bijzonder hoog is opgetrok
ken. Door deze aërodynamisch
gunstige bouw heeft de Fiat Tem
pra een Cw-waarde van 0,28 wat
meer dan keurig is. De hoge ach
terkant geeft de mogelijkheid voor
langgerekte lichtunits, die een for
se opening laten voor een brede
kofferklep. Deze opent tot c
bumper en geeft zo een me
ke toegang tot de bagageruimte
met een forse inhoud van 500 liter.
De Tempra heeft achter de achter
deuren nog een extra ruitje, wat
natuurlijk het zicht iets vergroot,
maar wat voornamelijk de vorm
geving verfraait.
De auto heeft een grille in de car-
rosseriekleur, kunststof bumpers
die tevens een spoilerwerking
hebben, stootstrips op de flanke"
en twee buitenspiegels. Uiteraai
zijn de verdere uiterlijke details
afhankelijk van de uitrusting die
wordt gekozen. Fiat brengt een
basis-veriant, de S en SX. De wiel
doppen van de basisversie zijn
van een eenvoudig ontwerp, maar
ogen goed. Dat smaken verschil
len, blijkt uit het feit dat de dop
pen die op de duurdere SX wor
den geleverd mij totaal niet aan
spreken. De als extra leverbare
lichtmetalen velgen echter
de Tempra net dat beetje exh
cachet. De S-uitvoering heeft
tint glas. De SX krijgt verder h
pers in de carrosseriekleur.
baar. De auto haalt een top van
195 km/u en sprint in 10,1 secon
den van 0 tot 100.
De enige motor die we niet aan de
tand konden voelen, is de 1.9 liter
diesel van 65 pk. Dit is uiteraard
het echte werkpaard onder de
Tempra's met een top van 162 km/
u en een acceleratie van 0 tot 100
in 18,9 seconden. Echter de meest
prettige krachtbron in de Tempra Tempra
is dezelfde ruwoliestoker met tur- in februc
bo. Opmerkelijk is dat deze motor
in vergelijking met de Tipo een
stuk rustiger is geworden. Met zijn
90 pk is hij zelfs sneller dan de 1.6
liter benzine. De turbodiesel sprint
in 12,1 seconden naar de 100 km/
u, terwijl een maximale snelheid
van 178 km/u mogelijk is.
De rij-eigenschappen zijn van alle
drie de gereden motorvarianten
uitstekend. De auto is comfortabel
geveerd eerde het ee~
liaanse auto betaamt aan de weg.
De stuurbekrachtiging maakt hem
rond de rechtuitstand wat vaag,
maar heb je eenmaal op een
bochtig .traject de smaak te pak
ken, dan is de Tempra uitermate
betrouwbaar en gemakkelijk hard
door een curve te sturen.
Dertien jaar geleden kwam Maz
da met zijn eerste 626 op de markt.
Het ging toen nog om een model
met achterwielaandrijving. Uit de
fabriek in Hiroshima rolde in 1983
de eerste voorwielaangedreven
626 die voor Europa werd gepre
senteerd op de Auto Rai in dat
jaar. Het model heeft in al zijn ver
schijningsvormen een grote, trou
we klantenkring gekregen. On
langs werd het één miljoenste
exemplaar in Europa afgeleverd.
Van dit grote aantal vond maar
liefst tien procent zijn weg naar de
Nedelandse automobilist.
Sinds vrijdag 19 oktober is de
campagne "Thanks a million" van
start gegaan, ter gelegenheid van
dit enorme aantal en ter introduc
tie van de Mazda 626 Millionaire.
Het betreft hier een speciale uit
voering gebaseerd op de 626 met
1.8 12-kleppenmotor van 90 pk. De
auto is te koop als vierdeurs se
dan en vijfdeurs hatchback,
waarbij het standaardpakket is
voorzien van vijfversnellingsbak,
zonwerend glas, in delen
f.88.950,= terwijl voor de diesel
f.1.000,= minder wordt gevraagd.
De 3-deurs V8i staat voor
f.76.950, in de prijslijst met een
zelfde verschil voor de diesel. Op
grijs kenteken kost de TDi
f.54.950,=Er geldt hierbij een
meerprijs van duizend gulden zo
wel voor de V8i motor als de ver
hoogde uitvoering zonder geblin
deerde ruiten. Tot slot is er een
vijfdeurs TDi op grijs kenteken
vanaf f.62.950,
Land Rover heeft overigens beslo
ten om de immer populaire 90 en
110 een naam te geven. Deze be
kende modellen zullen voortaan
als Land Rover Defender door het
leven gaan. Deze auto's zullen
vanaf de Rai met de TDi-motor ge
leverd worden.
De Fiat Tempra werd ruim een
half jaar geleden op de thuis
markt gelanceerd. Een land als
Frankrijk volgde nog voor de zo
mer, terwijl Nederland met de offi
ciële introductiedatum van 6 de
cember aanstaande, tot de laat-
sten behoort.
wordt de 2 liter alleen als comple
te SX geleverd. In januari volgen
de diesels, de 1.9 liter als S en de
Turbodiesel als SX. In februari zal
ook de Tempra 1.6 met continu va
riabele transmissie leverbaar
worden. Selecta genaamd. Hier
mee zijn alle modellen van dit
merk, met uitzondering van de
met CVT leverbaar. De
1 Station Wagon wordt ook
lari op de Rai voorgesteld
en zal snel daarna leverbaar wor
den. De prijs wordt nog even ge
heim gehouden door de impor
teur. Toch heeft men belooft het
basismodel, de 1.6, te gaan leve
ren voor een bedrag net onder de
1.29.000, Gezien de ruime car-
i mogelijk is. rosserie, fijne motor en complete
ihappen zijn van alle uitrusting met ondermeer stuurbe-
e gereden motorvarianten krachtiging, is dat meer dan con
tend. De auto is comfortabel currerend. Fiat hoopt in 1991 4500
ïveerd en plakt zoals het een Ita- Tempra in ons land af te kunnen
zetten.
el Corsa
rs'84-'87
Irs. Van1987
il Kadett
Irs'85-’86-'87-'88
Irs'86-'87
Irs'83-'84-'85-'87
sel 3-drs.'84-'88
•avan 3-drs'83-85
avan 5-drs'85
avan diesel 3-drs.'83
•avan diesel
verstelbaar, maar over het zitcom
fort valt verder niet te klagen. Ook
achterin is het goed toeven in de
Tempra.
Het dashboard is vrij rechthoekig
van vormgeving en kent twee ver
schijningsvormen. De basis en S
worden geleverd met een analoge
variant. Het instrumentarium is re
delijk compleet en goedoverzich-
telijk. De SX kent net als de duur
dere Tipo-versies een digitaal
dashboard wat bijzonder uitge
breid is. De afleesbaarheid is ech
ter nog steeds minder dan van
een conventioneel exemplaar.
Gelukkig kan door de verstel-
baarheid van het stuur een goed
zicht op de meters verkregen wor
den. De multifunctionele sprieten
aan de stuurkolom zijn wat schuin
naar beneden geplaatst. Deze op
stelling is eerst wat wennen, maar
geeft in het donker een onbelem
merd zicht op de vele verlichte
functie- aanduidingen.
interieur te merken is. De auto
biedt middels zijn vier portieren
een uitermate ruime instap. De in- regelt
richting doet warm aan en je voelt en kei
ad” de je er snel in thuis. Alle varianten
hebben een velours bekleding,
waarbij de SX van een chiquer
dessin is voorzien. Deze meest
complete uitvoering heeft boven
dien hoofdsteunen achterin, een
middenarmsteun op de achter
bank en een armsteun op de be
stuurdersstoel. Het is echter uiter
mate vreemd dat in deze uitgave
de hoogteverstelling alleen tegen
meerprijs wordt geleverd. De
bied, wordt het publiek ook bezig
gehouden bij de motoropstapda-
gen. Mensen met of zonder rijbe
wijs kunnen een blokje op een mo
tor rijden. Verder is er een foto-ex-
positie, zijn er sleutelwedstrijden,
een trial-ballet en staat er een ra
ce-simulator. Bovendien kan het
publiek de mooiste zelfbouwmotor
kiezen alsmede de motorsportman
en motorfiets van het jaar. Op za
terdag 27 oktober vertrekt om
streeks 11.00 uur vanaf de RAI de
zogenaamde Bikers-parade, een
feestelijke motortocht door Am
sterdam, een ware promotie voor
het motorrijden. Tot slot zullen er
ook dit jaar weer vele prominen
ten op motorsportgebied op de
RAI aanwezig zijn zoals Benny
Jansen, Frans Geurts van Kessel,
Hans Spaan en Wilco Zeelenberg.
De MotoRAI, doe je samen!
O