FIAT TEMPRA HIJ Om rekening mee te houden 1 Miljoen Mazda's 626 in Europa Doe je samen! MotoRAI, van 26 t/m 28 oktober: R I J I M P R E S S I E i 351035 csi OPPERMANS f Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o. St ft r 1990-pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 25 oktober 1990 - pagina 7 '90 Cachet '88 '83 e rugleuning is helaas niet traploos iard verstelbaar, maar over het zitcom- Selecta Digitaal Stuurbekrachtiging ;8 o,- (vervolg van blz. 1) Defender EUROPA HEEFT EEN NIEUWE TOP ’I Primera 1.6 mazna 'BAAR 1 Mascagnistraat 531 (Tilburg Noord), tel. 013-563956 Croma Tempr^ I Ascona drs'85-'86 ;l Vectra 4-drs il Rekord '83-’84-'87 ;l Omega '87 '87 '87 gei is e Ka< op »k- Ml. ornaat jriolet nbo dettGT ’87"] NISSAN GARAGE PENISSEN BV^ Het leveringsprogramma zal in eerste instantie bestaan uit de 1.6 liter met vijfbak in alle uitvoerin gen: basis, S en SX. Daarnaast geven ïxtra itge- bum- imbi htwagen ielbedrijf ENDONK BV traat 52 erkel-Enschot 1206 adres voor: WE Opel srstellen llaties uringsbedrijf APK IMENT Morgen, vrijdag 26 oktober gaat de MotoRAI voor het publiek open. In de Amstelhal en Verbin dingshal van het RAI-complex staan alle soorten en maten motor fietsen, maar ook onderdelen, ac cessoires, gereedschappen en kleding. De MotoRAI duurt tot en met zondag 28 oktober en is op vrijdag en zaterdag geopend van 10.00 tot 21.00 uur en op zondag van 10.00 tot 17.00 uur. NUOOK3'S„ Bezoekers betalen een entree van f. 12,50. Kinderen van 4 tot en met 11 jaar, houders van een PAS 65, alsmede groepen (mits van te vo ren aangekondigd) betalen een gereduceerd tarief van f.7,50. Ook io er een trein- toegangsregeling. larten kunnen worden gekocht alle NS-stations. Naast al het nieuws op motorge- 82.84.86 Fiat is in zijn historie altijd groot geweest in kleintjes. Modellen als de Topolino, 500,127, Panda en Uno zorg(d)en voor een groot deel van de omzet. In de hoge re marktsegmenten lukte het de Italiaanse gigant niet om vaste voet aan de grond te krijgen. De prachtige 130 en bijvoorbeeld de 132 en Argenta konden het publiek vooral in de exportlanden niet bekoren. Het merk pro beert nu vanuit het Tipo-concept de middenklasse te veroveren. Het sedanmodel, Tempra genaamd, moet het gaan opnemen tegen toppers als de Peugeot 405, Opel Vectra en Ford Sierra. Deze 'gevestigde orde' zal echter terdege rekening moeten houden met de ver sterkte Italiaanse concurrentie. Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, tel. 013-683911 De Land Rover Discovery is een bijzonder luxueuze auto, die erg comfortabel rijdt zowel op de ver harde weg als een ongebaande ondergrond. Door de hoge zit en de vierkante neus krijg je een machtig gevoel. Het overhellen in bochten is even wennen. De vijf- deurs carrosserie zorgt voor een net iets rustigere vlakverdeling. De prijzen van de vijfdeurs zijn vanwege de extra portierfen en de hogere specificatie uiteraard fors meer dan van de bestaande drie- deurs. De V8i 5- deurs kost I I a tomaat sel I Senator 0 E aut re merken ia'83 1986 '85 '87 '80 v.a. 29«19Sj“" ind. BTW Operational lease-prijs 789,- excl. BTW/mnd 48 mnd/80.000 km De 2 Eter motor heeft multi-point injectie gekoppeld aan een motor- managementsysteem en levert zo doende 115 pk bij 5750 tr/min. Het maximale koppel bedraagt 159 Nm en wordt net als bij de 1.6 bij 3000 tr/min bereikt. De 2 liter is in de praktijk onderin wat rumoeri ger dan de 1.6, maar is juist bij ho gere snelheden rustiger. De bete re prestaties zijn echter zeer merk- Met een lengte van 4,35 meter is de Tempra redelijk compact ge bleven, wat overigens niet in het De komende maanden zal het Fiat-programma nog met enkele andere kleine nieuwtjes worden uitgebreid. De Panda Selecta met ECVT wordt voor net iets minder dan f.16.000,= aangeboden. De Fiat Uno zal worden geleverd met 1.1 liter Fire-motor terwijl de 2 liter Tipo GT nu voor f.34.200,= bij de dealer staat. Vorige maand overi gens werd het miljoenste exem plaar van deze auto geprodu ceerd. Een groot pluspunt van de Tem pra is de standaard stuurbekrach tiging. Dit is natuurlijk een prettige voorziening, die het manouvreren met de minimaal 1046 kg wegen de auto er alleen maar makkelij ker op maakt. De handgeschakel- de vijfbak laat zich zeer gemakke lijk bedienen en doet exact zijn werk. Het lijkt erop dat de Italia nen het maken van versnellings bakken nu voorgoed onder de knie hebben. De basis Tempra is verder voor zien van een analoog klokje, in •50,- •50,- •50,- •50,- •50,- •50,- •50,- S- 60S hoogte verstelbaar stuur, in hoog te verstelbare veiligheidsgordels, -ilbare dashboardverlichting eurig in de achterbank weg gewerkte gordels achter. De S-uit- voering voegt hier nog een aantal handige zaken aan toe, zoals een toerenteller, getint glas, een digi taal klokje, elektrisch bediende zijruiten en centrale portierver- grendeling. Naar verwachting zal deze behoorlijk complete S-uitvoe- ring het beste gaan verkopen. Tot slot is er dan nog de zeer com plete SX met verwarming voor de achterpassagiers en een rolgor dijn (naast het genoemde digitale dashboard, centrale armsteun en hoofdsteunen achterin). De Fiat Tempra zal op de Neder landse markt in vier motorvarian- ten worden geleverd, te beginnen bij de twee benzine krachtbron nen. De 1.6 liter in nieuwste uitga ve is zojuist ook in de Tipo be schikbaar gekomen. Het gaat om een krachtbron met exact 1581 cc inhoud en een vermogen van 78 pk. De motor levert een maximaal koppel van 124 Nm bij 3000 tr/ min. De brandstoftoevoer wordt geregeld door een Bosch SPI single-point injectiesysteem, waardoor de montage van een geregelde katalysator mogelijk werd. Deze 'schone' Tempra levert zeer behoorlijk prestaties zoals een top van 168 km/u en een ac celeratie van 0 tot 100 in 13,8 se conden. De 1.6 liter motor valt op door zijn enorme rust en souples se, vooral in de onderste toerenre- gionen. Vanuit de laagste toeren tallen trekt de krachtbron zonder horten of stoten door. Bij 120 km/u echter draait de krukas al met 4000 tr/min wat het nodige geluid met zich meebrengt. Motormanagement Ook deze nieuwe garantie-rege- ling is vanaf 19 oktober ingegaan. Vanaf deze datum geldt een fa brieksgarantie van drie jaar op alle mechanische delen en de elektrische installatie tot maxi mum 100.000 kilometers. Verder hebben Mazda personenauto's een garantie van drie jaar zonder kilometerbeperking op de lak en van zes jètar tegen doorroesten van binnenuit. neerklapbare achterbank, twee van binnenuit verstelbare buiten spiegels, aërodynamische wiel doppen, Millionaire-typebena- ming en in de kleur van de carros serie gespoten deurhendels. De sedan wordt aangeboden voor f.29.450,= terwijl voor de hatch back f.30.450,= betaald moet wor den. Tevens breidt Mazda de fabriek garantie uit op al haar modellei De Tempra heeft een inmiddels bekend basisconcept. Onderhuids zijn er veel overeenkomsten met de Fiat Tipo en Lancia Dedra. Aan de buitenkant doet niets aan deze verwantschap denken. De auto heeft een lage, wat spitse neuspartij, terwijl juist de achter kant bijzonder hoog is opgetrok ken. Door deze aërodynamisch gunstige bouw heeft de Fiat Tem pra een Cw-waarde van 0,28 wat meer dan keurig is. De hoge ach terkant geeft de mogelijkheid voor langgerekte lichtunits, die een for se opening laten voor een brede kofferklep. Deze opent tot c bumper en geeft zo een me ke toegang tot de bagageruimte met een forse inhoud van 500 liter. De Tempra heeft achter de achter deuren nog een extra ruitje, wat natuurlijk het zicht iets vergroot, maar wat voornamelijk de vorm geving verfraait. De auto heeft een grille in de car- rosseriekleur, kunststof bumpers die tevens een spoilerwerking hebben, stootstrips op de flanke" en twee buitenspiegels. Uiteraai zijn de verdere uiterlijke details afhankelijk van de uitrusting die wordt gekozen. Fiat brengt een basis-veriant, de S en SX. De wiel doppen van de basisversie zijn van een eenvoudig ontwerp, maar ogen goed. Dat smaken verschil len, blijkt uit het feit dat de dop pen die op de duurdere SX wor den geleverd mij totaal niet aan spreken. De als extra leverbare lichtmetalen velgen echter de Tempra net dat beetje exh cachet. De S-uitvoering heeft tint glas. De SX krijgt verder h pers in de carrosseriekleur. baar. De auto haalt een top van 195 km/u en sprint in 10,1 secon den van 0 tot 100. De enige motor die we niet aan de tand konden voelen, is de 1.9 liter diesel van 65 pk. Dit is uiteraard het echte werkpaard onder de Tempra's met een top van 162 km/ u en een acceleratie van 0 tot 100 in 18,9 seconden. Echter de meest prettige krachtbron in de Tempra Tempra is dezelfde ruwoliestoker met tur- in februc bo. Opmerkelijk is dat deze motor in vergelijking met de Tipo een stuk rustiger is geworden. Met zijn 90 pk is hij zelfs sneller dan de 1.6 liter benzine. De turbodiesel sprint in 12,1 seconden naar de 100 km/ u, terwijl een maximale snelheid van 178 km/u mogelijk is. De rij-eigenschappen zijn van alle drie de gereden motorvarianten uitstekend. De auto is comfortabel geveerd eerde het ee~ liaanse auto betaamt aan de weg. De stuurbekrachtiging maakt hem rond de rechtuitstand wat vaag, maar heb je eenmaal op een bochtig .traject de smaak te pak ken, dan is de Tempra uitermate betrouwbaar en gemakkelijk hard door een curve te sturen. Dertien jaar geleden kwam Maz da met zijn eerste 626 op de markt. Het ging toen nog om een model met achterwielaandrijving. Uit de fabriek in Hiroshima rolde in 1983 de eerste voorwielaangedreven 626 die voor Europa werd gepre senteerd op de Auto Rai in dat jaar. Het model heeft in al zijn ver schijningsvormen een grote, trou we klantenkring gekregen. On langs werd het één miljoenste exemplaar in Europa afgeleverd. Van dit grote aantal vond maar liefst tien procent zijn weg naar de Nedelandse automobilist. Sinds vrijdag 19 oktober is de campagne "Thanks a million" van start gegaan, ter gelegenheid van dit enorme aantal en ter introduc tie van de Mazda 626 Millionaire. Het betreft hier een speciale uit voering gebaseerd op de 626 met 1.8 12-kleppenmotor van 90 pk. De auto is te koop als vierdeurs se dan en vijfdeurs hatchback, waarbij het standaardpakket is voorzien van vijfversnellingsbak, zonwerend glas, in delen f.88.950,= terwijl voor de diesel f.1.000,= minder wordt gevraagd. De 3-deurs V8i staat voor f.76.950, in de prijslijst met een zelfde verschil voor de diesel. Op grijs kenteken kost de TDi f.54.950,=Er geldt hierbij een meerprijs van duizend gulden zo wel voor de V8i motor als de ver hoogde uitvoering zonder geblin deerde ruiten. Tot slot is er een vijfdeurs TDi op grijs kenteken vanaf f.62.950, Land Rover heeft overigens beslo ten om de immer populaire 90 en 110 een naam te geven. Deze be kende modellen zullen voortaan als Land Rover Defender door het leven gaan. Deze auto's zullen vanaf de Rai met de TDi-motor ge leverd worden. De Fiat Tempra werd ruim een half jaar geleden op de thuis markt gelanceerd. Een land als Frankrijk volgde nog voor de zo mer, terwijl Nederland met de offi ciële introductiedatum van 6 de cember aanstaande, tot de laat- sten behoort. wordt de 2 liter alleen als comple te SX geleverd. In januari volgen de diesels, de 1.9 liter als S en de Turbodiesel als SX. In februari zal ook de Tempra 1.6 met continu va riabele transmissie leverbaar worden. Selecta genaamd. Hier mee zijn alle modellen van dit merk, met uitzondering van de met CVT leverbaar. De 1 Station Wagon wordt ook lari op de Rai voorgesteld en zal snel daarna leverbaar wor den. De prijs wordt nog even ge heim gehouden door de impor teur. Toch heeft men belooft het basismodel, de 1.6, te gaan leve ren voor een bedrag net onder de 1.29.000, Gezien de ruime car- i mogelijk is. rosserie, fijne motor en complete ihappen zijn van alle uitrusting met ondermeer stuurbe- e gereden motorvarianten krachtiging, is dat meer dan con tend. De auto is comfortabel currerend. Fiat hoopt in 1991 4500 ïveerd en plakt zoals het een Ita- Tempra in ons land af te kunnen zetten. el Corsa rs'84-'87 Irs. Van1987 il Kadett Irs'85-’86-'87-'88 Irs'86-'87 Irs'83-'84-'85-'87 sel 3-drs.'84-'88 •avan 3-drs'83-85 avan 5-drs'85 avan diesel 3-drs.'83 •avan diesel verstelbaar, maar over het zitcom fort valt verder niet te klagen. Ook achterin is het goed toeven in de Tempra. Het dashboard is vrij rechthoekig van vormgeving en kent twee ver schijningsvormen. De basis en S worden geleverd met een analoge variant. Het instrumentarium is re delijk compleet en goedoverzich- telijk. De SX kent net als de duur dere Tipo-versies een digitaal dashboard wat bijzonder uitge breid is. De afleesbaarheid is ech ter nog steeds minder dan van een conventioneel exemplaar. Gelukkig kan door de verstel- baarheid van het stuur een goed zicht op de meters verkregen wor den. De multifunctionele sprieten aan de stuurkolom zijn wat schuin naar beneden geplaatst. Deze op stelling is eerst wat wennen, maar geeft in het donker een onbelem merd zicht op de vele verlichte functie- aanduidingen. interieur te merken is. De auto biedt middels zijn vier portieren een uitermate ruime instap. De in- regelt richting doet warm aan en je voelt en kei ad” de je er snel in thuis. Alle varianten hebben een velours bekleding, waarbij de SX van een chiquer dessin is voorzien. Deze meest complete uitvoering heeft boven dien hoofdsteunen achterin, een middenarmsteun op de achter bank en een armsteun op de be stuurdersstoel. Het is echter uiter mate vreemd dat in deze uitgave de hoogteverstelling alleen tegen meerprijs wordt geleverd. De bied, wordt het publiek ook bezig gehouden bij de motoropstapda- gen. Mensen met of zonder rijbe wijs kunnen een blokje op een mo tor rijden. Verder is er een foto-ex- positie, zijn er sleutelwedstrijden, een trial-ballet en staat er een ra ce-simulator. Bovendien kan het publiek de mooiste zelfbouwmotor kiezen alsmede de motorsportman en motorfiets van het jaar. Op za terdag 27 oktober vertrekt om streeks 11.00 uur vanaf de RAI de zogenaamde Bikers-parade, een feestelijke motortocht door Am sterdam, een ware promotie voor het motorrijden. Tot slot zullen er ook dit jaar weer vele prominen ten op motorsportgebied op de RAI aanwezig zijn zoals Benny Jansen, Frans Geurts van Kessel, Hans Spaan en Wilco Zeelenberg. De MotoRAI, doe je samen! O

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 31