LAND ROVER DISCOVERY SUZUKI SWIFT GTI t ■nr I f II I 5-DEURS Verwennerij O J I i f S" 2 Speedster A 1 1 3 o.a. Bijlage van: DeTilburgseK®erier - Deze week in de Automaat 8 I I w 2 8 <2 I O I I w 31 s? Italiaanse wetgeving ■1990-pagina 24 ■<utl H-A Oplage: 93.365 ex. Donderdag 25 oktober 1990 GO CD Lees verder op pagina 7 W aarschuwingslicht GO Promotioneel Tony Vos ÖL. Injectie g 9-13 Schade waarde-garantie bij Dato-deaïers pag. 3 Jaargang 2 Nummer 41 CD (Q O Autotest: Ford Escort 1.6 CLX pag. 3 c Q. CD CD 3. g en S co PO W 4. Ford: 5. Mazda: 6. Renault: 7. Nissan: 8. Volvo: 9. Toyota; 10. Fiat: k De vijfdeurs op geel kenteken wordt altijd als zevenpersoons ge- co 00 I w Vierpuntsgordels italysator volledig aan de De Swift GTi heeft een leuke, com plete uitvoering. Toch kan het na- 0 t Ö3 1. General Motors: 62.490(58.871) 2. PSA: 53.731(50.060) 3. VW/Audi: 43.322(40.053) 41.002(43.767) 23.287(18.825) 23.104 (23.738) 21.910(24.968) 20.851 (20.248) 20.236(21.369) 19.763(20.896) I X PO cn GO leverd, waarbij de uitklapbare stoeltjes achterin dus standaard zijn. Land Rover heeft voc deurs specifieke lichtmeL gen ontworpen, die niet driedeurs te koop zijl gingspunten van de gordels v< terwijl eei maakt. I De Swift GTi staat al bekend van wege zijn sportieve prestaties. De 101 pk sterke 1.3 liter 16-kleppen- motor is goed voor een top van 182 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9 seconden. Uiteraard voldoet de auto met zijn geregelde 3-weg katalysator volledig aan de US-83-norm. Een ideale auto voor - Beige' leverbaar. De Het maken van een cabriolet is niet simpelweg het ver- ikken is uitgebreid wijderen van een dak en klaar is Kees. Dat daar tech- - r?]S- a. .roen' nisch en wat betreft ontwerp het een en ander bij komt briole^e make kijken, moge duidelijk zijn. De Duitse firma Zender l_. de autosalon van Genve in maart dit jaar. Een vrolijk ogende auto, wat in eerste aanblik alleen als prototype gemaakt leek te zijn. Toch waren de plannen van Zen der zo serieus, dat de auto in Duitsland inmiddels te 'hTS' koop is. Voor Nederland is er nog geen typegoedkeu- een ring. Deze spectaculaire Swift-variant is nu te zien in de histratiefzijn showroom van Suzuki-dealer Gijsbers aan de Bossche- beugels direc >T 1 1*” 1 weg m Tilburg. het brandstofverbruik gunstiger is geworden. De topsnelheid be draagt ruim 160 km/u, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 in onge veer 13 seconden wordt volbracht. De 2.5 liter turbodiesel met directe inspuiting is onveranderd lever baar. Deze is goed voor een ver mogen van 111 pk, maar levert met 265 Nm zelfs een iets hoger koppel dan de V8. Dit maximale koppel wordt bovendien bij een De begin dit jaar op de Nederlandse markt geïntrodu ceerde Land Rover Discovery heeft in zijn korte bestaan zijn kwaliteiten bewezen. Immers de afmattende Camel Trophy werd dit jaar direct met deze auto's verreden. Het leveringsprogramma bestond aanvankelijk uit een driedeurs model met direct ingespoten dieselmotor of de bekende V8 met 3,5 liter inhoud. Beide varianten waren ook op grijs kenteken leverbaar, eventueel met een verhoogd dak, waarbij de zijruiten gehandhaafd mogen blijven. De Discovery is in korte tijd het best ver kochte produkt van Land Rover geworden. De aanvan kelijke productie van 350 eenheden per dag, is inmid dels opgevoerd tot een maximaal aantal van 650 per dag. Voor 1991 is het programma uitgebreid met een vijfdeurs variant en een V8 met katalysator. Voor 1991 hebben alle Discovery's een aantal veranderingen onder gaan. Zo is naast de 'Sonar Blue' kleurstelling voor het interieur nu ook 'Bahama Bei< keuze aan lakke* met Pennine G..,_, Pebblestone Beige, Garrigade Groen (metallic), Armada Goud (metallic) en Savarine Wit. In het interieur zorgen extra luchtstroom- openingen aan weerszijden van het dashboard voor een verbeter de ontwaseming van de zijruiten. Verdere wijzigingen betreffen de intervalstand op de achterruit ser en een waarschuwingslicl onder het slot van de achterdeur. Deze brandt bij ingeschakelde verlichting en geopende achter deur. Belangrijk is de uitbreiding van het programma met een vijfdeurs versie. Dat een dergelijke variant op komst was, was makkelijk te voorspellen. Onderhuids is de Dis covery behoorlijk vergelijkbaar aan de Range Rover. Ook de voorportieren zijn van dit model overgenomen. De vijfdeurs, die ook bij de Range Rover beschik baar is, was een logisch vervolg. Men verwacht de vijfdeurs vooral te verkopen aan mensen die an ders wellicht een luxe stationcar zouden aanschaffen. Er is dan ook gekozen voor een rijkere stan daardspecificatie ten opzichte van de driedeurs. Zo heeft de auto elektrisch bediende voor- en ach- terportierruiten, waarbij de ach terste ruiten door de bestuurder kunnen worden geblokkeerd. Centrale vergrendeling en hoge- druk koplampsproeiers worden tevens standaard geleverd. De buitenspiegels zijn elektrisch ver stelbaar en bovendien verwarmd. Ook in Nederland is de Discovery behoorlijk succesvol. Voor 56% be staan de verkopen uit de versies op grijs kenteken, waarbij vooral het verhoogde dak erg populair is. Over het geheel gezien kiest 80% van de klanten voor een die selmotor. De verkopen van de Range "Rovèr zijn nauwelijks door de Discovery aangetast. De enige teruggang is in de verkopen van Range Rovers met grijs kenteken te bemerken. aanzienlijk lager toerental bereikt. We moeten de TDi dan ook zien als een echt werkpaard. Deson danks is deze auto altijd nog goed voor een top van 146 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in ruim 18 seconden. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur makkelijk parkeren in de stad, ho ge gemiddelden op de snelweg en heerlijk scheuren op slingeren de buitenweggetjes. tuurlijk nog veel gekker. Zender wist van deze vlotte jongen een -'nculairder ogende ca briolet te maken. Uiteraard werd het dak verwijderd. Verder is de toonde zijn Suzuki Swift GTi Speedster voor het eerst op voorruit maar liefst veertien centi- meter verlaagd. Aan beide kanten is het onderstel verstevigd met for se dwarsliggers die in het inte rieur te zien zijn. Aan de achterzij de heeft Zender een kunststof kof- ferdeksel gemonteerd, met daar- >rtieve spoiler. Heel il- :;~i de twee witte, stalen beugels direct achter de stoelen. Natuurlijk heeft de Swift Speedster ook een zwarte softtop die boven de vobrruit wordt vastgemaakt en aan de achterkant met drukkers op z'n plaats wordt gehouden. Het complete dashboard en het kleine sportstuur zijn onveranderd uit de Swift GTi overgenomen. De vier zitplaatsen uit de standaard Swift zijn omgeruild voor twee for se kuipstoelen in een felle kleur blauw uitgevoerd. Uiteraard ho- Auto verkopen eerste 9 maanden: nog steeds lichte verbetering De Rai heelt onlangs de cij fers bekend gemaakt van de autoverkopen in ons land over de eerste 9 maanden van dit jaar. Óver het totaal zien we nog een kleine verbe tering van 417.089 exempla ren in de vergelijkbare perio de van vorig jaar tot 421.879 nu. Natuurlijk zijn er een aan tal merken die fors zijn geste gen, een klem aantal gelijk- blijvers en een behoorlijk aantal dat op verlies staat. Alfa Romeo doet het nog steeds goed en verkocht maar liefst 31 meer. Rover kon tot en met september nog niet echt profiteren van zijn nieu we modellen, zodat er nog van een klein verlies sprake is. BMW vertoont in afwach ting van de nieuwe 3-serie een kleine daling. Chrysler zet zijn opgaande lijn voort en verkocht bijna tweeduizend nieuwe auto's. Fiat moest ruim duizend eenheden laten vallen op een totaal van 20.896 vorig jaar. Heel verklaarbaar is de neer gang van Ford. De nieuwe Escort, voor het merk de be langrijkste auto, is net op de markt en zal volgend jaar voor een forse verbetering zorgen. General Motors doet het zowel met zijn Amerikaan se auto's als Opel erg goed Honda bleef redelijk stabiel, wat ook geldt voor Hyundai, jaguar wist van 381 naar 425 te komen, terwijl Lada de neergaande lijn doorzet. Lan cia doet het goed, terwijl Mazda de grootste stijger is in absolute zin. Vooral dankzij de nieuwe 323 verkocht het merk 4.462 auto 's meer en is nu de best verkochte Japanse auto. Mercedes zit tevens in een dalende lijn, terwijl Mit subishi nu eindelijk weer aan het omhoog krabbelen is. Nis san moest ruim drieduizend auto's prijsgeven, maar zal dit volgend jaar met de nieu we Primera en op komst zijn de Sunny goed gaan maken. PSA blijft het goed doen. Zo wel Peugeot als Citroen de den het uitstekend. Renault daalde een paar honderd eenheden, duidelijk in af wachting van de Clio. Saab daalde, terwijl Seat nog een lichte verbetering wist te be werkstelligen. Skoda daalde nog steeds onverklaarbaar fors, terwijl Subaru een paar honderd auto's meer wist af te zetten. Suzuki moest ook wat terrein inleveren, terwijl Toyo ta de stormschade van het begin van het jaar bijna te boven is. VW en Audi doen het prima, terwijl Volvo met een kleine stijging stabiel te noemen is. De top tien ziet er als volgt uit (tussen haakjes de verkoop- aantallen over de vergelijk bare periode van vorig jaar): De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek ren bij dit soort sportief meubilair vierpuntsgordels. De Swift Speedster wordt tot nu toe alleen in de kleur wit gemaakt voorzien van grote rode "Speed ster"-vermeldingen op flanken en motorkap. Standaard zijn ook de vijfspaaks lichtmetalen velgen, natuurlijk van Zender-design. Rij-impressie: Fiat Tempra pag. 7 Zoals gezegd is een ander be- Ilangrijk nieuwtje de toevoeging mdaard van een brandstofinjectiesysteem oor de vijf- aan de bekende 3,5 liter V8 motor, ïtalen vel- Door deze voorziening wordt de met op de krachtbron nu geleverd met een zijn. De bevesti- geregelde driewegkatalysator. Je veiligheids- Het geleverde vermogen is toege- '-•ordels voorin zijn verstelbaar, nomen tot 153 pk, wat een winst ;n rolhoes over de baga- betekent van 6,5^CT® vermogen geruimte de uitrusting compleet wordt bovendien bij een iets lager toerental bereikt, wahrdoor ook Rijden was helaas niet mogelijk. Ik moest mijn impressie dan ook beperken tot enkele tientallen me ters, om de auto bij het fotografe ren te verzetten. De stoelen zitten in ieder geval als gegoten. Alleen vergt het uitstappen enige gewen ning en lenigheid. Het grappige, volledig rechte pookje ligt lekker in de hand en ik zag me al over een zomerse boulevard rijden. Maar helaas, voor Nederland is er nog geen typegoedkeuring. Dit enige exemplaar is eigendom van Suzuki-importeur Nimag, die de auto alleen wil gebruiken voor promotionele doeleinden. Het is dan ook zeer de vraag of de auto ooit in ons land op de weg zal ko men. De markt is er rijp voor als je ziet dat het Roadster-segment flink aan het uitbreiden is, met auto's als de Mazda MX-5, Alfa Spider en onze eigen Max. Aan de ande re kant heeft Suzuki zelf in Japan ook aardige cabriolets op het pro gramma, maar daarvan is niets over export bekend. We zullen daarom alleen van de Swift van Zender moeten dromen. Dat kan overigens nog tot en met aanstaande zaterdag in de show room van Suzuki-dealer Gijsbers. De auto zal ook nog zondag, maar dan uiteraard achter glas, te zien zijn. Sjef Gijsbers heeft de Swift GTi Zender in huis ter gelegen heid van zijn Swift-show. Uiter aard zijn alle andere Swift model len in de showroom vertegen woordigd en die zijn wel te koop. Loop eens even binnen, raak ver liefd op de Speedster, en leer de fantastische eigenschappen van de Swift met dak kennen. De overheid heeft grote in vloed, ook op automobilisten en de verkoop van personen auto's. Natuurlijk ondervin den wij aan den lijve de Ne derlandse bemoeienis, maar ook in andere landen doen zich vergelijkbare taferelen voor. Wij betalen onevenre dig veel wegenbelasting op diesel- en LPG-auto's. In Ita lië wordt de wegenbelasting voor een groot deel geba seerd op de cylinderinhoud. Hoe groter de motor, hoe meer de eigenaar moet beta len. De premies lopen be hoorlijk op, waardoor kleine motoren erg populair zijn. Toch willen ook Italianen ge nieten van alle luxe die door de verschillende autofabri kanten worden aangeboden. Bij ons is een luxe versie vaak alleen in combinatie met de sterkste motor te koop. In Ita lië zien de leveringsprogram ma's er heel anders uit. Kijk er niet van op als je in een advertentie een Golf GL van het huidige type tegen komt met een 1050 cc kracht bron, die we bij ons alleen uit de Polo kennen. Of wat dacht je van een Ford Escort Ca briolet met lederen bekleding en vele andere luxe uitrus- tingsdetails, voortbewogen dooreen 1.3 liter krachtbron op gas. Fiat levert bij ons al jaren de Uno met 1.6 liter die- selkrachtbron. In het eigen land kent het merk de 1.3 liter turbodiesel met een vergelijk baar vermogen. De meest luxe uitvoering van de Re nault 19 heet bij ons de TXE en heeft een 17 liter kracht bron. In de Italiaanse steden zie je wat uitrusting betreft dezelfde auto echter als TRE met 1.2 liter motor. Door deze manier van belas tingheffing, worden grote auto's voornamelijk als diesel verkocht. Dit verklaart ook voor eèn deel dat er weinig Italiaanse auto's zijn met een grote benzinemotor. De Lan cia Thema V6 en Alfa 164 3.0 V6 zijn voornamelijk voor de export. De Italiaan die zich in deze regionen bevindt, kiest eerder voor de 2 liter turbo motor die in beide auto's te koop is... ¥V 83-LT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 25