LAND ROVER
DISCOVERY
SUZUKI SWIFT GTI
t
■nr
I
f
II
I
5-DEURS
Verwennerij O
J
I
i
f
S"
2
Speedster
A
1
1
3
o.a.
Bijlage van: DeTilburgseK®erier
-
Deze week
in de
Automaat
8
I
I w
2
8
<2
I O
I
I w
31
s?
Italiaanse
wetgeving
■1990-pagina 24
■<utl
H-A
Oplage: 93.365 ex.
Donderdag 25 oktober 1990
GO
CD
Lees verder op pagina 7
W aarschuwingslicht
GO
Promotioneel
Tony Vos
ÖL.
Injectie
g 9-13
Schade waarde-garantie
bij Dato-deaïers
pag. 3
Jaargang 2
Nummer 41
CD
(Q
O
Autotest:
Ford Escort 1.6 CLX
pag. 3
c
Q.
CD
CD
3.
g
en
S
co
PO
W
4. Ford:
5. Mazda:
6. Renault:
7. Nissan:
8. Volvo:
9. Toyota;
10. Fiat:
k
De vijfdeurs op geel kenteken
wordt altijd als zevenpersoons ge-
co
00
I w
Vierpuntsgordels
italysator volledig aan de De Swift GTi heeft een leuke, com
plete uitvoering. Toch kan het na-
0
t Ö3
1. General Motors:
62.490(58.871)
2. PSA: 53.731(50.060)
3. VW/Audi: 43.322(40.053)
41.002(43.767)
23.287(18.825)
23.104 (23.738)
21.910(24.968)
20.851 (20.248)
20.236(21.369)
19.763(20.896)
I X
PO
cn
GO
leverd, waarbij de uitklapbare
stoeltjes achterin dus standaard
zijn. Land Rover heeft voc
deurs specifieke lichtmeL
gen ontworpen, die niet
driedeurs te koop zijl
gingspunten van de
gordels v<
terwijl eei
maakt.
I
De Swift GTi staat al bekend van
wege zijn sportieve prestaties. De
101 pk sterke 1.3 liter 16-kleppen-
motor is goed voor een top van
182 km/u en een acceleratie van 0
tot 100 in 9 seconden. Uiteraard
voldoet de auto met zijn geregelde
3-weg katalysator volledig aan de
US-83-norm. Een ideale auto voor
- Beige' leverbaar. De Het maken van een cabriolet is niet simpelweg het ver-
ikken is uitgebreid wijderen van een dak en klaar is Kees. Dat daar tech-
- r?]S- a. .roen' nisch en wat betreft ontwerp het een en ander bij komt briole^e make
kijken, moge duidelijk zijn. De Duitse firma Zender l_.
de autosalon van Genve in maart dit jaar. Een vrolijk
ogende auto, wat in eerste aanblik alleen als prototype
gemaakt leek te zijn. Toch waren de plannen van Zen
der zo serieus, dat de auto in Duitsland inmiddels te
'hTS' koop is. Voor Nederland is er nog geen typegoedkeu- een
ring. Deze spectaculaire Swift-variant is nu te zien in de histratiefzijn
showroom van Suzuki-dealer Gijsbers aan de Bossche- beugels direc
>T 1 1*” 1
weg m Tilburg.
het brandstofverbruik gunstiger is
geworden. De topsnelheid be
draagt ruim 160 km/u, terwijl de
acceleratie van 0 tot 100 in onge
veer 13 seconden wordt volbracht.
De 2.5 liter turbodiesel met directe
inspuiting is onveranderd lever
baar. Deze is goed voor een ver
mogen van 111 pk, maar levert
met 265 Nm zelfs een iets hoger
koppel dan de V8. Dit maximale
koppel wordt bovendien bij een
De begin dit jaar op de Nederlandse markt geïntrodu
ceerde Land Rover Discovery heeft in zijn korte bestaan
zijn kwaliteiten bewezen. Immers de afmattende Camel
Trophy werd dit jaar direct met deze auto's verreden.
Het leveringsprogramma bestond aanvankelijk uit een
driedeurs model met direct ingespoten dieselmotor of
de bekende V8 met 3,5 liter inhoud. Beide varianten
waren ook op grijs kenteken leverbaar, eventueel met
een verhoogd dak, waarbij de zijruiten gehandhaafd
mogen blijven. De Discovery is in korte tijd het best ver
kochte produkt van Land Rover geworden. De aanvan
kelijke productie van 350 eenheden per dag, is inmid
dels opgevoerd tot een maximaal aantal van 650 per
dag. Voor 1991 is het programma uitgebreid met een
vijfdeurs variant en een V8 met katalysator.
Voor 1991 hebben alle Discovery's
een aantal veranderingen onder
gaan. Zo is naast de 'Sonar Blue'
kleurstelling voor het interieur nu
ook 'Bahama Bei<
keuze aan lakke*
met Pennine G..,_,
Pebblestone Beige, Garrigade
Groen (metallic), Armada Goud
(metallic) en Savarine Wit. In het
interieur zorgen extra luchtstroom-
openingen aan weerszijden van
het dashboard voor een verbeter
de ontwaseming van de zijruiten.
Verdere wijzigingen betreffen de
intervalstand op de achterruit
ser en een waarschuwingslicl
onder het slot van de achterdeur.
Deze brandt bij ingeschakelde
verlichting en geopende achter
deur.
Belangrijk is de uitbreiding van
het programma met een vijfdeurs
versie. Dat een dergelijke variant
op komst was, was makkelijk te
voorspellen. Onderhuids is de Dis
covery behoorlijk vergelijkbaar
aan de Range Rover. Ook de
voorportieren zijn van dit model
overgenomen. De vijfdeurs, die
ook bij de Range Rover beschik
baar is, was een logisch vervolg.
Men verwacht de vijfdeurs vooral
te verkopen aan mensen die an
ders wellicht een luxe stationcar
zouden aanschaffen. Er is dan ook
gekozen voor een rijkere stan
daardspecificatie ten opzichte
van de driedeurs. Zo heeft de auto
elektrisch bediende voor- en ach-
terportierruiten, waarbij de ach
terste ruiten door de bestuurder
kunnen worden geblokkeerd.
Centrale vergrendeling en hoge-
druk koplampsproeiers worden
tevens standaard geleverd. De
buitenspiegels zijn elektrisch ver
stelbaar en bovendien verwarmd.
Ook in Nederland is de Discovery
behoorlijk succesvol. Voor 56% be
staan de verkopen uit de versies
op grijs kenteken, waarbij vooral
het verhoogde dak erg populair
is. Over het geheel gezien kiest
80% van de klanten voor een die
selmotor. De verkopen van de
Range "Rovèr zijn nauwelijks door
de Discovery aangetast. De enige
teruggang is in de verkopen van
Range Rovers met grijs kenteken
te bemerken.
aanzienlijk lager toerental bereikt.
We moeten de TDi dan ook zien
als een echt werkpaard. Deson
danks is deze auto altijd nog goed
voor een top van 146 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in ruim 18
seconden.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
makkelijk parkeren in de stad, ho
ge gemiddelden op de snelweg
en heerlijk scheuren op slingeren
de buitenweggetjes.
tuurlijk nog veel gekker. Zender
wist van deze vlotte jongen een
-'nculairder ogende ca
briolet te maken. Uiteraard werd
het dak verwijderd. Verder is de
toonde zijn Suzuki Swift GTi Speedster voor het eerst op voorruit maar liefst veertien centi-
meter verlaagd. Aan beide kanten
is het onderstel verstevigd met for
se dwarsliggers die in het inte
rieur te zien zijn. Aan de achterzij
de heeft Zender een kunststof kof-
ferdeksel gemonteerd, met daar-
>rtieve spoiler. Heel il-
:;~i de twee witte, stalen
beugels direct achter de stoelen.
Natuurlijk heeft de Swift Speedster
ook een zwarte softtop die boven
de vobrruit wordt vastgemaakt en
aan de achterkant met drukkers
op z'n plaats wordt gehouden.
Het complete dashboard en het
kleine sportstuur zijn onveranderd
uit de Swift GTi overgenomen. De
vier zitplaatsen uit de standaard
Swift zijn omgeruild voor twee for
se kuipstoelen in een felle kleur
blauw uitgevoerd. Uiteraard ho-
Auto verkopen
eerste 9
maanden: nog
steeds lichte
verbetering
De Rai heelt onlangs de cij
fers bekend gemaakt van de
autoverkopen in ons land
over de eerste 9 maanden
van dit jaar. Óver het totaal
zien we nog een kleine verbe
tering van 417.089 exempla
ren in de vergelijkbare perio
de van vorig jaar tot 421.879
nu. Natuurlijk zijn er een aan
tal merken die fors zijn geste
gen, een klem aantal gelijk-
blijvers en een behoorlijk
aantal dat op verlies staat.
Alfa Romeo doet het nog
steeds goed en verkocht maar
liefst 31 meer. Rover kon tot
en met september nog niet
echt profiteren van zijn nieu
we modellen, zodat er nog
van een klein verlies sprake
is. BMW vertoont in afwach
ting van de nieuwe 3-serie
een kleine daling. Chrysler
zet zijn opgaande lijn voort en
verkocht bijna tweeduizend
nieuwe auto's. Fiat moest
ruim duizend eenheden laten
vallen op een totaal van
20.896 vorig jaar.
Heel verklaarbaar is de neer
gang van Ford. De nieuwe
Escort, voor het merk de be
langrijkste auto, is net op de
markt en zal volgend jaar
voor een forse verbetering
zorgen. General Motors doet
het zowel met zijn Amerikaan
se auto's als Opel erg goed
Honda bleef redelijk stabiel,
wat ook geldt voor Hyundai,
jaguar wist van 381 naar 425
te komen, terwijl Lada de
neergaande lijn doorzet. Lan
cia doet het goed, terwijl
Mazda de grootste stijger is in
absolute zin. Vooral dankzij
de nieuwe 323 verkocht het
merk 4.462 auto 's meer en is
nu de best verkochte Japanse
auto. Mercedes zit tevens in
een dalende lijn, terwijl Mit
subishi nu eindelijk weer aan
het omhoog krabbelen is. Nis
san moest ruim drieduizend
auto's prijsgeven, maar zal
dit volgend jaar met de nieu
we Primera en op komst zijn
de Sunny goed gaan maken.
PSA blijft het goed doen. Zo
wel Peugeot als Citroen de
den het uitstekend. Renault
daalde een paar honderd
eenheden, duidelijk in af
wachting van de Clio. Saab
daalde, terwijl Seat nog een
lichte verbetering wist te be
werkstelligen. Skoda daalde
nog steeds onverklaarbaar
fors, terwijl Subaru een paar
honderd auto's meer wist af te
zetten. Suzuki moest ook wat
terrein inleveren, terwijl Toyo
ta de stormschade van het
begin van het jaar bijna te
boven is. VW en Audi doen
het prima, terwijl Volvo met
een kleine stijging stabiel te
noemen is.
De top tien ziet er als volgt uit
(tussen haakjes de verkoop-
aantallen over de vergelijk
bare periode van vorig jaar):
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
ren bij dit soort sportief meubilair
vierpuntsgordels.
De Swift Speedster wordt tot nu
toe alleen in de kleur wit gemaakt
voorzien van grote rode "Speed
ster"-vermeldingen op flanken en
motorkap. Standaard zijn ook de
vijfspaaks lichtmetalen velgen,
natuurlijk van Zender-design.
Rij-impressie:
Fiat Tempra
pag. 7
Zoals gezegd is een ander be-
Ilangrijk nieuwtje de toevoeging
mdaard van een brandstofinjectiesysteem
oor de vijf- aan de bekende 3,5 liter V8 motor,
ïtalen vel- Door deze voorziening wordt de
met op de krachtbron nu geleverd met een
zijn. De bevesti- geregelde driewegkatalysator.
Je veiligheids- Het geleverde vermogen is toege-
'-•ordels voorin zijn verstelbaar, nomen tot 153 pk, wat een winst
;n rolhoes over de baga- betekent van 6,5^CT® vermogen
geruimte de uitrusting compleet wordt bovendien bij een iets lager
toerental bereikt, wahrdoor ook
Rijden was helaas niet mogelijk.
Ik moest mijn impressie dan ook
beperken tot enkele tientallen me
ters, om de auto bij het fotografe
ren te verzetten. De stoelen zitten
in ieder geval als gegoten. Alleen
vergt het uitstappen enige gewen
ning en lenigheid. Het grappige,
volledig rechte pookje ligt lekker
in de hand en ik zag me al over
een zomerse boulevard rijden.
Maar helaas, voor Nederland is
er nog geen typegoedkeuring. Dit
enige exemplaar is eigendom van
Suzuki-importeur Nimag, die de
auto alleen wil gebruiken voor
promotionele doeleinden. Het is
dan ook zeer de vraag of de auto
ooit in ons land op de weg zal ko
men. De markt is er rijp voor als je
ziet dat het Roadster-segment flink
aan het uitbreiden is, met auto's
als de Mazda MX-5, Alfa Spider
en onze eigen Max. Aan de ande
re kant heeft Suzuki zelf in Japan
ook aardige cabriolets op het pro
gramma, maar daarvan is niets
over export bekend.
We zullen daarom alleen van de
Swift van Zender moeten dromen.
Dat kan overigens nog tot en met
aanstaande zaterdag in de show
room van Suzuki-dealer Gijsbers.
De auto zal ook nog zondag, maar
dan uiteraard achter glas, te zien
zijn. Sjef Gijsbers heeft de Swift
GTi Zender in huis ter gelegen
heid van zijn Swift-show. Uiter
aard zijn alle andere Swift model
len in de showroom vertegen
woordigd en die zijn wel te koop.
Loop eens even binnen, raak ver
liefd op de Speedster, en leer de
fantastische eigenschappen van
de Swift met dak kennen.
De overheid heeft grote in
vloed, ook op automobilisten
en de verkoop van personen
auto's. Natuurlijk ondervin
den wij aan den lijve de Ne
derlandse bemoeienis, maar
ook in andere landen doen
zich vergelijkbare taferelen
voor. Wij betalen onevenre
dig veel wegenbelasting op
diesel- en LPG-auto's. In Ita
lië wordt de wegenbelasting
voor een groot deel geba
seerd op de cylinderinhoud.
Hoe groter de motor, hoe
meer de eigenaar moet beta
len. De premies lopen be
hoorlijk op, waardoor kleine
motoren erg populair zijn.
Toch willen ook Italianen ge
nieten van alle luxe die door
de verschillende autofabri
kanten worden aangeboden.
Bij ons is een luxe versie vaak
alleen in combinatie met de
sterkste motor te koop. In Ita
lië zien de leveringsprogram
ma's er heel anders uit.
Kijk er niet van op als je in
een advertentie een Golf GL
van het huidige type tegen
komt met een 1050 cc kracht
bron, die we bij ons alleen uit
de Polo kennen. Of wat dacht
je van een Ford Escort Ca
briolet met lederen bekleding
en vele andere luxe uitrus-
tingsdetails, voortbewogen
dooreen 1.3 liter krachtbron
op gas. Fiat levert bij ons al
jaren de Uno met 1.6 liter die-
selkrachtbron. In het eigen
land kent het merk de 1.3 liter
turbodiesel met een vergelijk
baar vermogen. De meest
luxe uitvoering van de Re
nault 19 heet bij ons de TXE
en heeft een 17 liter kracht
bron. In de Italiaanse steden
zie je wat uitrusting betreft
dezelfde auto echter als TRE
met 1.2 liter motor.
Door deze manier van belas
tingheffing, worden grote
auto's voornamelijk als diesel
verkocht. Dit verklaart ook
voor eèn deel dat er weinig
Italiaanse auto's zijn met een
grote benzinemotor. De Lan
cia Thema V6 en Alfa 164 3.0
V6 zijn voornamelijk voor de
export. De Italiaan die zich in
deze regionen bevindt, kiest
eerder voor de 2 liter turbo
motor die in beide auto's te
koop is...
¥V
83-LT