a 2S Si DAIHATSU De Japanse mini_ CUORE groeit groter SUZUKI SAMURAI RHINO NIEUWE 3-SERIE VAN BMW NU OFFICIEEL I JpT Oplage: 93.365 ex. Bi R I J I M S S P R E I E o.a. Bijlage V«„: DeTilburgseltosrte, in 95,- 60,- Deze week in de Automaat Clio lied r J I I L V 1990 -pagina 18 Donderdag 18 oktober 1990 Katalysator Inparkeren Uitstelbaar pag.9 Ft ’66 42624 koopavond *®ken De la Chapelle Parcours Autotest: Toyota Previa GL pag.3 Miniatuurauto's kijken in Deventer Philips en Opel samen in autoradio Jaargang 2 Nummer 40 Daihatsu heeft zich er niet met een nieuwe neus alleen afgemaakt. Rij-impressie: VW Golf Country pag.9 )p Anjer ht jvenslange p materiaal en abricagefouten. irkomt Her worden ly radio/ aakerset it 357a 40680 (hoek P'u'. straat) Maar ook op andere BMW heeft de eerste officiële fo- to's vrijgegeven van zijn nieuwe 3-serie, een auto die begin vol gend jaar in de verkoop zal gaan. De Steeg - Als we de kleine Japanse auto's naast elkaar zetten, dan kon tot voor kort over allemaal worden verteld dat ze een lengte had den van 3,195 meter. Dit hing samen met een speciale wetgeving in het land van herkomst. Deze wet is onlangs gewijzigd, zodat de lengte van de inmiddels geïntroduceerde en nog te verwachten nieuwe modellen groter is. Na Su baru, die de Mini-Jumbo van een nieuwe en vooral langere neus voorzag, is het nu de beurt aan Daihatsu die met een nieuwe Cuore op de proppen komt. stralers. Rhino-kopers i verwend door een Son] cassetterecorder met spec en antenne. Uiteraard is dit appa raat op slede gemonteerd. Meene men is zo gemakkelijk gemaakt, maar in de safety-box die stevig aan de carrosserie is verankert kan de radio samen met andere kostbaarheden veilig worden op geborgen. Al deze extra's vertegenwoordi gen een waarde van f.3.5Q0, Hiervan wordt slechts een klein deel in rekening gebracht, zodat de auto bij de dealer staat voor f.21.995,=. De Samurai Rhino heeft slechts één nadeel, de auto is in een beperkte oplage leverbaar. Heel feestelijk is de knalgele biki- ni-top die standaard wordt gele verd en prettig is voor al die da gen dat het net te fris is om volle dig open te rijden. De stoere witte bull-bar dient onder meer ter be scherming van de grille en ver- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Philips Car Stereo en General Motors Europe hebben een overeenkomst getekend voor een vergaande commerciële samenwerking op het gebied van autoradio's. De overeen komst houdt in dat alle Opel- garages op het Europese con tinent een uniforme en homo gene reeks autoradio's zullen gaan aanbieden, die worden geleverd door Philips. De ra dio's, die variëren van een voudige typen met of zonder cassettespeler tot en met gea vanceerde uitvoeringen met cassettespeler of Compact Diskspeler, zullen zowel de merknaam Philips als Opel dragen. De standaardisatie van het autoradiopark van de Opel- dealers beoogt uniforme marktbenadering. Deze loopt vooruit op de gemeenschap pelijke Europese markt met vrij verkeer van goederen, personen, kapitaal en dien sten, die eind 1992 zijn beslag moet krijgen. Het gaat in eerste instantie om een vierdeurs variant, terwijl een tweedeurs en cabriolet pas later volgen. De auto heeft uiteraard verschillende stijlkenmerken van de 5- en 7-serie, maar oogt vooral aan de voorkant heel anders van wege de dubbele koplampen ach ter één glas en een grille die al- Als je de Cuore ziet staan, denk je misschien dat een kleine auto niet volwassen kan rijden. Dat is na het instappen en wegrijden volle dig voorbij. De Cuore is een ide aal vervoermiddel in het steeds drukker wordende verkeer in de stad, maar ook op de snelweg. De carrosserie is zeer overzichtelijk wat het inparkeren er zeer makke lijk op maakt. De prijzen zijn ten opzichte van het vorige model niet veel geste gen. De Cuore TG staat vanaf 1 november bij de dealers voor f.13.395,=. Dat is maar twee hon derd gulden meer dan de voor ganger en voor dat bedrag krijgt de klant een completere uitrusting en een volledig nieuwe auto. De TS gaat f. 14.395, kosten, terwijl voor de twee deuren extra zeshon derd betaald dient te worden. Het zelfde bedrag moet worden uitge legd voor de zeer complete TX, terwijl de CX voor 1.15.595,= te koop is. Daihatsu Holland hoopt mede door de introductie van de nieuwe Cuore en de steeds beter lopende verkopen van de Applause vol gend jaar meer dan 10.000 auto's van het merk Daihatsu te gaan verkopen. "Een godin uit oude tijden, brengt de klasse entre-nous. Ben je twintig, ben je tach tig. Rij je rustig, ben je jach tig. Hou je van snel et com fortable, na uren rijden nog niet moe. Wil je graag ont spannen sturen. Heb je vaak een rendez-vous... Deze korte zinnen geven in een 4 minuten een 22 secon den durend vlot liedje de belangrijkste eigenschap pen weer van de nieuwe Renault Clio. Het chanson is speciaal in opdracht van Renault Nederland ge maakt en wordt gezongen door Rob Janszen, bekend van "Hoe is het mogelijk". Het lied werd voor de eerste maal uitgevoerd tijdens de dealer-introductie van de nieuwe auto in Apeldoorn. Een slim nummer wat rustig begint, maar waarbij het tempo voerd. het nooit men oma De kleine Cuore heeft een com pleet nieuwe carrosserie gekre gen, die uiteraard nog wel sterk Vanwege het 25-jarig be staan van de Nederlandse Al gemene Miniatuur Auto Club (Namac), wordt op dit mo ment in Deventer een giganti sche tentoonstelling gehou den van miniatuur auto's, vrachtwagens en landbouw- tractoren. Verdeeld over ze ventig vitrines staan maar liefst 4000 kleintjes te pronken in de meest uiteenlopende vormen, schalen en soorten. Iedere vitrine heefteen thema zoals racewagens, vrachtwa gens, sportwagens, auto's uit een bepaald land of van één automerk of één modellenfa brikant. De Namac laat met deze ten toonstelling zien hoe veelzij dig het verzamelen van mi niatuurauto's kan zijn. Op 24 september jl. is de ten toonstelling geopend door Mr. Pieter van Vollenhoven. Het evenement duurt nog tot 4 november. Plaats van hande len is de Bergkerk in het hartje van de oude stad De venter, vlakbij het Speelgoed- en Blikmuseum, waar tegelijk een aparte tentoonstelling mi- niatuur-brandweerwagens te zien is. Van dinsdag tot en met zaterdag is de Bei;gkerk geopend van 10.00 tot 17.00 uur en op zondag van 14.00 tot 17.00 uur. De entree be draagt f.2,50 per persoon en kinderen tot 12 jaar en 65+ers betalen f.l,=. Een aardige tip voor de nog resterende da gen van de herfstvakantie. leen uit de BMW-nieren bestaat. Het motorenprogramma zal voor lopig bestaan uit de 4 cylinders 1.6 en 1.8 van respectievelijk 100 en 113 pk en de 6 cylinder 24- kleppers met 2.0 en 2.5 liter in houd en 150 en 192 pk. De BMW ingenieurs hebben maar liefst 8 jaar aan deze nieuweling gewerkt en stelden hoge eisen aan com fort, rijeigenschappen en ontzag voor het milieu. Meer nieuws over de nieuwe 3-serie zal spoedig vol gen. aan zijn voorganger doet denken. Wat direct opvalt, zijn de afgeron de koplampen met in de duurdere modellen een kader om de grille die in de carrosseriekleur gespo ten is. De achterkant oogt merk baar minder vierkant dan voor heen. Volgens de importeur was dat ook de enige kritiek die poten tiële klanten op het uiterlijk van de voorganger hadden. Door de ge wijzigde bollere klep en nieuwe lichtunits heeft de Cuore net die iets frissere aanblik. De auto is nu 3,29 meter lang, maar nog wel steeds 1,395 meter breed. De binnenruimte was altijd al fors, zodat daar weinig aan ge sleuteld diende te worden. Toch is ook hier 5 centimeter gewonnen. Vooral ook op de schouderhoogte is het interieur ruimer. Belangrijk voor het rijcomfort is het verlengen van de wielbasis met 3 centimeter tot 2,28 meter. Uiteraard is de onafhankelijke achterwielophanging gehand haafd, maar zit nu zover naar achteren dat de wielkasten niet in het interieur steken en zodoende de achterbank breder is gewor den. Wat motor betreft wordt weer te ruggegrepen op de bekende 3 cy linder van 847 cc, die echter op een aantal belangrijke punten is aangepast. De krachtbron levert een vermogen van 41 pk. Hiermee weet de 640 kg wegende dwerg een top van 135 km/u te bereiken, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 in 17,6 seconden wordt volbracht. De motor wordt gevoed middels een elektronisch geregelde feed back Mikuni Kogyo carburateur, zodat de montage van een gere gelde drieweg katalysator moge lijk werd. De nieuwe Daihatsu Cuore voldoet nu volledig aan de US'83-norm. Uiteraard kan er uit sluitend op ongelode benzine wor den gereden.r punten is de Cuore uitermate vriendelijk voor het milieu. Een actief koolstoffilter zorgt ervoor dat benzinedampen niet naar bui ten komen. Verder zijn alle pak kingen, remvoeringen en de kop- pelingsplaat van asbest-vrij mate riaal. stelbare zijruiten in de 3-deurs uit gave. Het modellenprogramma bestaat uit de basis TG met kunstlederen binnenbekleding. Daarna volgt de TS met ondermeer een mist- achterlicht, interval op de ruite- wissers, hoedeplank en een spie geltje in de rechter zonneklep. De CS is identiek aan de TS, maar heeft vijf deuren. De TX en CX zit ten nog ruimer in hun uitrusting met ondermeer bumpers in de carrosseriekleur, ruitewisser met sproei-installatie, stoffen bekle ding en van binnenuit te ontgren delen achterklep. Suzuki brengt een exclusieve uit voering van zijn populaire Samu rai tegen een zeer aantrekkelijke prijs. De Samurai Rhino is ver krijgbaar in de kleuren zwart en wit en draagt vrolijke Rhino-stri- ping op de flanken. Op de hoes van het reservewiel staat ook de naam "Rhino" vermeldt evenals het merkteken, een neushoorn. De softtop met geblindeerde ruiten is in beide uitgaves wit uitgevoerd. constant wordt opge- Jammer eigenlijk dat ''it op de radio zal ko- idat de merknaam Renault twee keer voor en het woord "Clio" uit aard aanhoudelijk wordt uitgezongen. Maar ook Re nault Nederland is er verder niets mee van plan. Het zou echter een perfecte radio boodschap kunnen zijn. Maar op het moment dat ze bij PR op het idee kwamen, waren alle campagnes al voor een groot deel uitge werkt. De reclamemensen zullen echter met een ver domd sterke spot moeten ko men, willen ze beter scoren dan met dit lied. Misschien dat over enige tijd toch op deze 'gouden vondst' zal worden terug gegrepen. Maar voor het geval dit niet gebeurt, nog even wat re gels: "Wil je onderweg genieten, dan ben je aan de Clio toe. Een auto voor cosmopolie- ten, dan ben je aan de Clio toe. Wil je naar Rusland of naar Spanje, of naar Parijs, wat doet 't er toe. In een Europese kanjer, dan ben je aan de Clio toe... Tony Vos Alle Cüore-uitvoeringen zijn stan daard voorzien van een vijfver- snellingsbak, die met kabels wordt bediend en zodoende pro bleemloos licht inschakeld. Het remsysteem is voorzien van be krachtiging en geventileerde schijven op de voorwielen. Dit maakt de Cuore ook tot een veili ge auto. Standaard zijn verder een ge laagde voorruit, halogeen kop lampen, een interval op de ruite- wissers en een tweede buitenspie gel. Het ruitoppervlak is groter ge worden, voor een beter en veiliger uitzicht. Uiteraard is naast de buitenkant ook het interieur aangepast met een nieuw dashboard, wat veel boller van vormgeving is en bre dere voorstoelen voor een betere zit. Verder hebben alle varianten verstelbare hoofdsteunen en uit- r5

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 19