a
2S
Si
DAIHATSU
De Japanse mini_ CUORE
groeit groter
SUZUKI
SAMURAI RHINO
NIEUWE 3-SERIE
VAN BMW
NU OFFICIEEL
I
JpT
Oplage: 93.365 ex.
Bi
R
I J
I
M
S
S
P
R
E
I
E
o.a.
Bijlage V«„: DeTilburgseltosrte,
in
95,-
60,-
Deze week
in de
Automaat
Clio lied
r J
I I
L V
1990 -pagina 18
Donderdag 18 oktober 1990
Katalysator
Inparkeren
Uitstelbaar
pag.9
Ft
’66
42624
koopavond
*®ken
De la Chapelle
Parcours
Autotest:
Toyota Previa GL
pag.3
Miniatuurauto's
kijken in
Deventer
Philips en
Opel samen
in autoradio
Jaargang 2
Nummer 40
Daihatsu heeft zich er niet met een
nieuwe neus alleen afgemaakt.
Rij-impressie:
VW Golf Country
pag.9
)p Anjer ht
jvenslange
p materiaal en
abricagefouten.
irkomt
Her
worden
ly radio/
aakerset
it 357a
40680
(hoek P'u'. straat)
Maar ook op andere BMW heeft de eerste officiële fo-
to's vrijgegeven van zijn nieuwe
3-serie, een auto die begin vol
gend jaar in de verkoop zal gaan.
De Steeg - Als we de kleine Japanse auto's
naast elkaar zetten, dan kon tot voor kort over
allemaal worden verteld dat ze een lengte had
den van 3,195 meter. Dit hing samen met een
speciale wetgeving in het land van herkomst.
Deze wet is onlangs gewijzigd, zodat de lengte
van de inmiddels geïntroduceerde en nog te
verwachten nieuwe modellen groter is. Na Su
baru, die de Mini-Jumbo van een nieuwe en
vooral langere neus voorzag, is het nu de beurt
aan Daihatsu die met een nieuwe Cuore op de
proppen komt.
stralers. Rhino-kopers i
verwend door een Son]
cassetterecorder met spec
en antenne. Uiteraard is dit appa
raat op slede gemonteerd. Meene
men is zo gemakkelijk gemaakt,
maar in de safety-box die stevig
aan de carrosserie is verankert
kan de radio samen met andere
kostbaarheden veilig worden op
geborgen.
Al deze extra's vertegenwoordi
gen een waarde van f.3.5Q0,
Hiervan wordt slechts een klein
deel in rekening gebracht, zodat
de auto bij de dealer staat voor
f.21.995,=. De Samurai Rhino heeft
slechts één nadeel, de auto is in
een beperkte oplage leverbaar.
Heel feestelijk is de knalgele biki-
ni-top die standaard wordt gele
verd en prettig is voor al die da
gen dat het net te fris is om volle
dig open te rijden. De stoere witte
bull-bar dient onder meer ter be
scherming van de grille en ver-
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Philips Car Stereo en General
Motors Europe hebben een
overeenkomst getekend voor
een vergaande commerciële
samenwerking op het gebied
van autoradio's. De overeen
komst houdt in dat alle Opel-
garages op het Europese con
tinent een uniforme en homo
gene reeks autoradio's zullen
gaan aanbieden, die worden
geleverd door Philips. De ra
dio's, die variëren van een
voudige typen met of zonder
cassettespeler tot en met gea
vanceerde uitvoeringen met
cassettespeler of Compact
Diskspeler, zullen zowel de
merknaam Philips als Opel
dragen.
De standaardisatie van het
autoradiopark van de Opel-
dealers beoogt uniforme
marktbenadering. Deze loopt
vooruit op de gemeenschap
pelijke Europese markt met
vrij verkeer van goederen,
personen, kapitaal en dien
sten, die eind 1992 zijn beslag
moet krijgen.
Het gaat in eerste instantie om een
vierdeurs variant, terwijl een
tweedeurs en cabriolet pas later
volgen. De auto heeft uiteraard
verschillende stijlkenmerken van
de 5- en 7-serie, maar oogt vooral
aan de voorkant heel anders van
wege de dubbele koplampen ach
ter één glas en een grille die al-
Als je de Cuore ziet staan, denk je
misschien dat een kleine auto niet
volwassen kan rijden. Dat is na
het instappen en wegrijden volle
dig voorbij. De Cuore is een ide
aal vervoermiddel in het steeds
drukker wordende verkeer in de
stad, maar ook op de snelweg. De
carrosserie is zeer overzichtelijk
wat het inparkeren er zeer makke
lijk op maakt.
De prijzen zijn ten opzichte van
het vorige model niet veel geste
gen. De Cuore TG staat vanaf 1
november bij de dealers voor
f.13.395,=. Dat is maar twee hon
derd gulden meer dan de voor
ganger en voor dat bedrag krijgt
de klant een completere uitrusting
en een volledig nieuwe auto. De
TS gaat f. 14.395, kosten, terwijl
voor de twee deuren extra zeshon
derd betaald dient te worden. Het
zelfde bedrag moet worden uitge
legd voor de zeer complete TX,
terwijl de CX voor 1.15.595,= te
koop is.
Daihatsu Holland hoopt mede
door de introductie van de nieuwe
Cuore en de steeds beter lopende
verkopen van de Applause vol
gend jaar meer dan 10.000 auto's
van het merk Daihatsu te gaan
verkopen.
"Een godin uit oude tijden,
brengt de klasse entre-nous.
Ben je twintig, ben je tach
tig. Rij je rustig, ben je jach
tig. Hou je van snel et com
fortable, na uren rijden nog
niet moe. Wil je graag ont
spannen sturen. Heb je
vaak een rendez-vous...
Deze korte zinnen geven in
een 4 minuten een 22 secon
den durend vlot liedje de
belangrijkste eigenschap
pen weer van de nieuwe
Renault Clio. Het chanson is
speciaal in opdracht van
Renault Nederland ge
maakt en wordt gezongen
door Rob Janszen, bekend
van "Hoe is het mogelijk".
Het lied werd voor de eerste
maal uitgevoerd tijdens de
dealer-introductie van de
nieuwe auto in Apeldoorn.
Een slim nummer wat rustig
begint, maar waarbij het
tempo
voerd.
het nooit
men oma
De kleine Cuore heeft een com
pleet nieuwe carrosserie gekre
gen, die uiteraard nog wel sterk
Vanwege het 25-jarig be
staan van de Nederlandse Al
gemene Miniatuur Auto Club
(Namac), wordt op dit mo
ment in Deventer een giganti
sche tentoonstelling gehou
den van miniatuur auto's,
vrachtwagens en landbouw-
tractoren. Verdeeld over ze
ventig vitrines staan maar
liefst 4000 kleintjes te pronken
in de meest uiteenlopende
vormen, schalen en soorten.
Iedere vitrine heefteen thema
zoals racewagens, vrachtwa
gens, sportwagens, auto's uit
een bepaald land of van één
automerk of één modellenfa
brikant.
De Namac laat met deze ten
toonstelling zien hoe veelzij
dig het verzamelen van mi
niatuurauto's kan zijn.
Op 24 september jl. is de ten
toonstelling geopend door
Mr. Pieter van Vollenhoven.
Het evenement duurt nog tot 4
november. Plaats van hande
len is de Bergkerk in het
hartje van de oude stad De
venter, vlakbij het Speelgoed-
en Blikmuseum, waar tegelijk
een aparte tentoonstelling mi-
niatuur-brandweerwagens te
zien is. Van dinsdag tot en
met zaterdag is de Bei;gkerk
geopend van 10.00 tot 17.00
uur en op zondag van 14.00
tot 17.00 uur. De entree be
draagt f.2,50 per persoon en
kinderen tot 12 jaar en 65+ers
betalen f.l,=. Een aardige tip
voor de nog resterende da
gen van de herfstvakantie.
leen uit de BMW-nieren bestaat.
Het motorenprogramma zal voor
lopig bestaan uit de 4 cylinders
1.6 en 1.8 van respectievelijk 100
en 113 pk en de 6 cylinder 24-
kleppers met 2.0 en 2.5 liter in
houd en 150 en 192 pk. De BMW
ingenieurs hebben maar liefst 8
jaar aan deze nieuweling gewerkt
en stelden hoge eisen aan com
fort, rijeigenschappen en ontzag
voor het milieu. Meer nieuws over
de nieuwe 3-serie zal spoedig vol
gen.
aan zijn voorganger doet denken.
Wat direct opvalt, zijn de afgeron
de koplampen met in de duurdere
modellen een kader om de grille
die in de carrosseriekleur gespo
ten is. De achterkant oogt merk
baar minder vierkant dan voor
heen. Volgens de importeur was
dat ook de enige kritiek die poten
tiële klanten op het uiterlijk van de
voorganger hadden. Door de ge
wijzigde bollere klep en nieuwe
lichtunits heeft de Cuore net die
iets frissere aanblik.
De auto is nu 3,29 meter lang,
maar nog wel steeds 1,395 meter
breed. De binnenruimte was altijd
al fors, zodat daar weinig aan ge
sleuteld diende te worden. Toch is
ook hier 5 centimeter gewonnen.
Vooral ook op de schouderhoogte
is het interieur ruimer.
Belangrijk voor het rijcomfort is
het verlengen van de wielbasis
met 3 centimeter tot 2,28 meter.
Uiteraard is de onafhankelijke
achterwielophanging gehand
haafd, maar zit nu zover naar
achteren dat de wielkasten niet in
het interieur steken en zodoende
de achterbank breder is gewor
den.
Wat motor betreft wordt weer te
ruggegrepen op de bekende 3 cy
linder van 847 cc, die echter op
een aantal belangrijke punten is
aangepast. De krachtbron levert
een vermogen van 41 pk. Hiermee
weet de 640 kg wegende dwerg
een top van 135 km/u te bereiken,
terwijl de acceleratie van 0 tot 100
in 17,6 seconden wordt volbracht.
De motor wordt gevoed middels
een elektronisch geregelde feed
back Mikuni Kogyo carburateur,
zodat de montage van een gere
gelde drieweg katalysator moge
lijk werd. De nieuwe Daihatsu
Cuore voldoet nu volledig aan de
US'83-norm. Uiteraard kan er uit
sluitend op ongelode benzine wor
den gereden.r
punten is de Cuore uitermate
vriendelijk voor het milieu. Een
actief koolstoffilter zorgt ervoor
dat benzinedampen niet naar bui
ten komen. Verder zijn alle pak
kingen, remvoeringen en de kop-
pelingsplaat van asbest-vrij mate
riaal.
stelbare zijruiten in de 3-deurs uit
gave.
Het modellenprogramma bestaat
uit de basis TG met kunstlederen
binnenbekleding. Daarna volgt
de TS met ondermeer een mist-
achterlicht, interval op de ruite-
wissers, hoedeplank en een spie
geltje in de rechter zonneklep. De
CS is identiek aan de TS, maar
heeft vijf deuren. De TX en CX zit
ten nog ruimer in hun uitrusting
met ondermeer bumpers in de
carrosseriekleur, ruitewisser met
sproei-installatie, stoffen bekle
ding en van binnenuit te ontgren
delen achterklep.
Suzuki brengt een exclusieve uit
voering van zijn populaire Samu
rai tegen een zeer aantrekkelijke
prijs. De Samurai Rhino is ver
krijgbaar in de kleuren zwart en
wit en draagt vrolijke Rhino-stri-
ping op de flanken. Op de hoes
van het reservewiel staat ook de
naam "Rhino" vermeldt evenals
het merkteken, een neushoorn. De
softtop met geblindeerde ruiten is
in beide uitgaves wit uitgevoerd.
constant wordt opge-
Jammer eigenlijk dat
''it op de radio zal ko-
idat de merknaam
Renault twee keer voor
en het woord "Clio" uit
aard aanhoudelijk wordt
uitgezongen. Maar ook Re
nault Nederland is er verder
niets mee van plan. Het zou
echter een perfecte radio
boodschap kunnen zijn.
Maar op het moment dat ze
bij PR op het idee kwamen,
waren alle campagnes al
voor een groot deel uitge
werkt. De reclamemensen
zullen echter met een ver
domd sterke spot moeten ko
men, willen ze beter scoren
dan met dit lied. Misschien
dat over enige tijd toch op
deze 'gouden vondst' zal
worden terug gegrepen.
Maar voor het geval dit niet
gebeurt, nog even wat re
gels:
"Wil je onderweg genieten,
dan ben je aan de Clio toe.
Een auto voor cosmopolie-
ten, dan ben je aan de Clio
toe.
Wil je naar Rusland of naar
Spanje,
of naar Parijs, wat doet 't er
toe.
In een Europese kanjer, dan
ben je aan de Clio toe...
Tony Vos
Alle Cüore-uitvoeringen zijn stan
daard voorzien van een vijfver-
snellingsbak, die met kabels
wordt bediend en zodoende pro
bleemloos licht inschakeld. Het
remsysteem is voorzien van be
krachtiging en geventileerde
schijven op de voorwielen. Dit
maakt de Cuore ook tot een veili
ge auto.
Standaard zijn verder een ge
laagde voorruit, halogeen kop
lampen, een interval op de ruite-
wissers en een tweede buitenspie
gel. Het ruitoppervlak is groter ge
worden, voor een beter en veiliger
uitzicht.
Uiteraard is naast de buitenkant
ook het interieur aangepast met
een nieuw dashboard, wat veel
boller van vormgeving is en bre
dere voorstoelen voor een betere
zit. Verder hebben alle varianten
verstelbare hoofdsteunen en uit-
r5