VOLKSWAGEN POLO
ITO
4^
Het nieuwe instappen
snnn
mazDa
De gezamenlijke Oisterwijkse dealers
organiseren
DE DEALERS VAN DE AUTO-PARELS VAN BRABANT
MET ECHT VOOR UW AUTO!
De auto-parels van Brabant
staan voor u klaar
in Oisterwijk!
'I
RENAULT
IH HONDA
GM
El NISSAN
5 REDENEN
OM IN OISTERWIJK
EEN AUTO TE KOPEN:
100^zS^r:
l\\
--
*8
3er 1990 - pagina 10
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 oktober 1990 - pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
BBS velgen
Digijet
Frisse kleuren
-i glad
0/960
orzien
iti-slip
Ji mo-
Turbo
:ppen.
gheid,
fs-
lieuwe
ma
ai lijn.
n met
lellen.
A. VERHOEVEN B.V.
JAC. BOSMANS B.V.
OPEL
CEVO B.V.
SPOORMAKERS B.V.
Gebruikte Wagens
ULJPtus Systeem
Volvo Leaselijn 03458-8222
04166-2450.
013-360015.
C. VAN BAAST
OISTERWIJK B.V.
K. V.D. BOOM
OISTERWIJK B.V.
GEBR. VULLINGS
OISTERWIJK B.V.
AUTO OISTERWIJK
B.V.
m, met het
luropese
Sprendlingenstraat 12
04242-83226
5061 KN Oisterwijk
Beneluxstraat 8
04242-83905
5061 KE Oisterwijk
Sprendlingenstraat 10
04242-84683
5061 KN Oisterwijk
Beneluxstraat 16
04242-16081
5061 KE Oisterwijk
Burg. Vogelslaan 1
04242-88201
5062 KN Oisterwijk
Sprendlingenstraat 27
04242-15959
5061 KM Oisterwijk
Dit
Sprendlingenstraat 5
04242-82429
5061 KM Oisterwijk
Beneluxstraat 6
04242-15931
5061 KE Oisterwijk
O
ven.
k
ab.v.
13/422133
FAuöiWva-g
/e 2.0i
>2.500,- I
Volkswagen doet vooral goede zaken met de Golf, die
zich ondanks zijn leeftijd nog steeds in een grote be
langstelling mag verheugen. Onder die Golf zit al sinds
1975 de Polo, het zogenaamde instapmodel van het
Duitse merk. Tot nu toe zijn er zo'n 3 miljoen exempla
ren gemaakt, op dit moment in een ritme van 1000 een
heden per dag. Voor 1991 is de Polo op veel belangrijke
punten herzien, zowel wat betreft uiterlijk, interieur als
de techniek. We reden met alle varianten in de omge
ving van de Volkswagen-stad Wolfsburg.
2J°0a20^o<,e'-
ft. UUr
ZOND^^K:
1. Drie maanden volledige garantie! 2. Gunstige werkplaatstarieven!
3. Persoonlijke service en aandacht! 4. Concurrerende prijzen! 5. Keuze uit alle merken!
Dij ons
geven.
/AN HET JAAR.
De basis 1 liter motor is in principe
een oude bekende, maar was al
enige tijd niet meer leverbaar. De
reden hiervoor was simpel. De 1
liter was niet verkrijgbaar met ka
talysator. Daar is inmiddels ver
andering in gekomen. Met elektro
nisch geregelde centrale injectie
en een geregelde driewegkataly
sator is de opgefriste basiskracht-
De Polo heeft in zijn segment van
kleine auto's een marktaandeel
van ongeveer 6 procent in Europa.
De aanvoerder is hier de Fiat Uno
(16,5%) gevolgd door de Renault 5
(13,6%) en de Peugeot 205 (13,5%).
In 1991 hoopt de fabriek 290.000
Polo's te kunnen verkoper
zwaartepunt op de Zuidei x
markten als Italië, Spanje en
Frankrijk.
Uiteraard zijn de prijzen van de
Polo-reeks ten opzichte van het
vorige model gestegen. Zo kost het
nieuwe basismodel f.19,997,=.
Voor dat bedrag krijg je een 1.05
Jiter Fox. Dezelfde auto met 1.3 li
ter van 55 pk kost f.20.865,=Ove
rigens is er geen enkele verschil
tussen de 3-deurs en de coupé. De
CL- reeks start bij f.21.150,= voor
de 1.05 liter. De CL 75 pk bijvoor
beeld kost al f.26.300, De GT
met dezelfde krachtbron staat
voor f.28.060,= in de prijslijst. Tot
slot is er de Polo sedan vanaf
f .22.860,=De prijs van de prima
G40 is nog niet bekend.
Het programma van de nieuwe
Polo zal voor Nederland bestaan
uit eenentwintig verschillende va
rianten. In totaal zijn er vijf ver
schillende motoren beschikbaar
en drie uitrustingsvarianten. De
nieuwe Polo is makkelijk te her
kennen aan het duidelijk fraaiere
uiterlijk met nieuwe grille en kop
lampen, andere achterlichtunits
en gewijzigde achterklep met gro
tere ruit.
De top van het programma wordt
de Polo G40 met een 1.3 liter
G-lader motor van 113 pk. Bij de
Polo wordt een G-lader met klei
nere diameter gebruikt in vergelij
king met de Golf en Corrado. Met
deze versie komt de Polo in het
GTi- segment binnen. We mochten
dit snoepje beproeven op de
openbare weg, maar ook op een
deel van de Volkswagen test
baan. Tot 160 km/u is de G40
enorm snel. De auto heeft echter
een top van 196 km/u waar veel
andere 'snelle jongens' in het ver
keer mee voor schut gezet kunnen
worden. Het bekende sprintje
vraagt slechts 8,6 seconden tijd.
Deze prima prestaties worden aan
de buitenkant uitgestraald door
de fraaie BBS lichtmetalen wielen
Volkswagens kent bij de Polo drie en de 'G40' vermelding op voor en
carrosserievarianten. Bekend is achterkant. De auto heeft een
uiteraard het driedeurs model wat compleet dashboard met toeren-
er een beetje stationcar-achtig uit- teller en zeer sportieve stoelen,
ziet. Dit betekent ook dat deze Voor het gooi- en smijtwerk, waar
auto bijzonder goed als kleine be- de G40 uitermate voor geschikt is,
stelauto of gezinsvervoermiddel bieden de stoelen veel steun aan
kan worden ingezet. De driedeurs lenden en bovenbenen. De bestu-
coupé oogt merkbaar jonger, ring gaat lekker direct, terwijl de
versnellingsbak zich met de korte
schakelpook vlot laat bedienen.
Liefhebbers zullen echter nog tot
begin volgend jaar op de G40
moeten wachten, terwijl alle ande
re modellen al van 19 oktober in
de showroom staan.
bron goed voor 45 pk. De ver
nieuwde Polo weet hiermee een
top te bereiken van 145 km/u en
sprint binnen 20,5 seconden van 0
tot 100 km/u. In het verkeer vol
doet zelfs deze laagste motorise-
ring erg goed. Rumoerig is hij
geenszins, terwijl de trekkracht
erg meevalt. Zeker met alle snel
heidslimieten in het achterhoofd,
is de 1043 cc motor geen slechte
keuze.
De bestaande 1.3 liter is in twee
variantén leverbaar. Met het elek
tronische inspuitsysteem Digijet
levert de motor 55 pk, terwijl met
Digifant inspuiting dezelfde'
krachtbron goed is voor 75 pk.
Ook deze beide motoren doen rus
tig hun werk en voldoen goed.
Uiteraard is de sterkste versie
merkbaar sneller. De topsnelhe
den bedragen respectievelijk 154
en 172 km/u terwijl het sprintje
vanuit stilstand tot 100 km/u in
15,5 en 12,1 seconden wordt af ge
legd.
De 1.3 liter dieselmotor die al eni
ge jaren in de Polo té vinden is,
kreeg een langere slag, waardoor
het volume steeg tot 1398 cc. Het
vermogen bleef met 48 pk vrijwel
gelijk. De auto haalt een top van
142 km/u en weet in 19,5 secon
den de 100 km/u te bereiken. De
diesel is dus wat prestaties betreft
vrijwel gelijk aan de 1 liter benzi
ne. Ook deze krachtbron is rede
lijk stil.
>ogt merkbaar jonger,
maar heeft een iets kleiner baga-
gevolume. Voor een klein deel
van de Polo-verkopen is de twee-
deurs sedan verantwoordelijk. F'
model komt in nieuwe gedaante
als 1 liter en 1.3 CL beschilbaar.
Uiteraard is ook hier het front
aangepast, terwijl ook van alle
technische veranderingen wordt
geprofiteerd. De achterkant is
echter ongewijzigd gebleven.
De driedeurs en coupé kunnen
worden geleverd als Fox, CL en
GT. De CL kent alle vier de ge
noemde motorvarianten en is zon
der twijfel de meest aantrekkelij
ke. De auto heeft leuke wieldop
pen, flankbeschermers en twee
buitenspiegels. Ook het interieur,
met een compleet nieuw dash
board is modern ingericht. Leuke
en frisse kleuren zijn in de bekle
ding verwerkt. De stoelen zitten
goed en de auto komt lekker ruim
over. De Fox is meer op een jong
publiek gemaakt. Op de portier-
panelen, die voortaan de volledi
ge deuren bedekken, zijn bij de
carrosseriekleur passende lijnen
aangebracht, die het geheel aar
dig opfrissen. Op de specifieke
bekledingsstoffen in de Fox zijn
moderne kleuren nog prominenter
aanwezig. De Fox wordt geleverd
als 1 liter, 1.3 55 pk en als diesel.
De GT is voor de sportieve Polo-
rijder en kent alleen de twee 1.3
motorvarianten. De stoelen zijn
merkbaar harder, wat niet ieder
een zal appreciëren. In het inte
rieur wordt de hoofdkleur zwart
met wat rode accenten afgewis
seld.
Het nieuwe dashboard ziet er
goed uit. We kunnen gerust stellen
dat de Polo ingrijpend vernieuwd
is. De ingenieurs hebben zich er
niet met een nieuw grilletje vanaf
gemaakt. Buiten het dak, de bod
emplaat en de deuren zijn alle
plaatwerkdelen vernieuwd. Daar
naast werden ook delen van de
ophanging gewijzigd en worden
iets stuggere veren gemonteerd.
Mazda
Peugeot/
Bedrijfsweg Talb°’