VOLKSWAGEN POLO ITO 4^ Het nieuwe instappen snnn mazDa De gezamenlijke Oisterwijkse dealers organiseren DE DEALERS VAN DE AUTO-PARELS VAN BRABANT MET ECHT VOOR UW AUTO! De auto-parels van Brabant staan voor u klaar in Oisterwijk! 'I RENAULT IH HONDA GM El NISSAN 5 REDENEN OM IN OISTERWIJK EEN AUTO TE KOPEN: 100^zS^r: l\\ -- *8 3er 1990 - pagina 10 DE AUTOMAAT - Donderdag 4 oktober 1990 - pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER BBS velgen Digijet Frisse kleuren -i glad 0/960 orzien iti-slip Ji mo- Turbo :ppen. gheid, fs- lieuwe ma ai lijn. n met lellen. A. VERHOEVEN B.V. JAC. BOSMANS B.V. OPEL CEVO B.V. SPOORMAKERS B.V. Gebruikte Wagens ULJPtus Systeem Volvo Leaselijn 03458-8222 04166-2450. 013-360015. C. VAN BAAST OISTERWIJK B.V. K. V.D. BOOM OISTERWIJK B.V. GEBR. VULLINGS OISTERWIJK B.V. AUTO OISTERWIJK B.V. m, met het luropese Sprendlingenstraat 12 04242-83226 5061 KN Oisterwijk Beneluxstraat 8 04242-83905 5061 KE Oisterwijk Sprendlingenstraat 10 04242-84683 5061 KN Oisterwijk Beneluxstraat 16 04242-16081 5061 KE Oisterwijk Burg. Vogelslaan 1 04242-88201 5062 KN Oisterwijk Sprendlingenstraat 27 04242-15959 5061 KM Oisterwijk Dit Sprendlingenstraat 5 04242-82429 5061 KM Oisterwijk Beneluxstraat 6 04242-15931 5061 KE Oisterwijk O ven. k ab.v. 13/422133 FAuöiWva-g /e 2.0i >2.500,- I Volkswagen doet vooral goede zaken met de Golf, die zich ondanks zijn leeftijd nog steeds in een grote be langstelling mag verheugen. Onder die Golf zit al sinds 1975 de Polo, het zogenaamde instapmodel van het Duitse merk. Tot nu toe zijn er zo'n 3 miljoen exempla ren gemaakt, op dit moment in een ritme van 1000 een heden per dag. Voor 1991 is de Polo op veel belangrijke punten herzien, zowel wat betreft uiterlijk, interieur als de techniek. We reden met alle varianten in de omge ving van de Volkswagen-stad Wolfsburg. 2J°0a20^o<,e'- ft. UUr ZOND^^K: 1. Drie maanden volledige garantie! 2. Gunstige werkplaatstarieven! 3. Persoonlijke service en aandacht! 4. Concurrerende prijzen! 5. Keuze uit alle merken! Dij ons geven. /AN HET JAAR. De basis 1 liter motor is in principe een oude bekende, maar was al enige tijd niet meer leverbaar. De reden hiervoor was simpel. De 1 liter was niet verkrijgbaar met ka talysator. Daar is inmiddels ver andering in gekomen. Met elektro nisch geregelde centrale injectie en een geregelde driewegkataly sator is de opgefriste basiskracht- De Polo heeft in zijn segment van kleine auto's een marktaandeel van ongeveer 6 procent in Europa. De aanvoerder is hier de Fiat Uno (16,5%) gevolgd door de Renault 5 (13,6%) en de Peugeot 205 (13,5%). In 1991 hoopt de fabriek 290.000 Polo's te kunnen verkoper zwaartepunt op de Zuidei x markten als Italië, Spanje en Frankrijk. Uiteraard zijn de prijzen van de Polo-reeks ten opzichte van het vorige model gestegen. Zo kost het nieuwe basismodel f.19,997,=. Voor dat bedrag krijg je een 1.05 Jiter Fox. Dezelfde auto met 1.3 li ter van 55 pk kost f.20.865,=Ove rigens is er geen enkele verschil tussen de 3-deurs en de coupé. De CL- reeks start bij f.21.150,= voor de 1.05 liter. De CL 75 pk bijvoor beeld kost al f.26.300, De GT met dezelfde krachtbron staat voor f.28.060,= in de prijslijst. Tot slot is er de Polo sedan vanaf f .22.860,=De prijs van de prima G40 is nog niet bekend. Het programma van de nieuwe Polo zal voor Nederland bestaan uit eenentwintig verschillende va rianten. In totaal zijn er vijf ver schillende motoren beschikbaar en drie uitrustingsvarianten. De nieuwe Polo is makkelijk te her kennen aan het duidelijk fraaiere uiterlijk met nieuwe grille en kop lampen, andere achterlichtunits en gewijzigde achterklep met gro tere ruit. De top van het programma wordt de Polo G40 met een 1.3 liter G-lader motor van 113 pk. Bij de Polo wordt een G-lader met klei nere diameter gebruikt in vergelij king met de Golf en Corrado. Met deze versie komt de Polo in het GTi- segment binnen. We mochten dit snoepje beproeven op de openbare weg, maar ook op een deel van de Volkswagen test baan. Tot 160 km/u is de G40 enorm snel. De auto heeft echter een top van 196 km/u waar veel andere 'snelle jongens' in het ver keer mee voor schut gezet kunnen worden. Het bekende sprintje vraagt slechts 8,6 seconden tijd. Deze prima prestaties worden aan de buitenkant uitgestraald door de fraaie BBS lichtmetalen wielen Volkswagens kent bij de Polo drie en de 'G40' vermelding op voor en carrosserievarianten. Bekend is achterkant. De auto heeft een uiteraard het driedeurs model wat compleet dashboard met toeren- er een beetje stationcar-achtig uit- teller en zeer sportieve stoelen, ziet. Dit betekent ook dat deze Voor het gooi- en smijtwerk, waar auto bijzonder goed als kleine be- de G40 uitermate voor geschikt is, stelauto of gezinsvervoermiddel bieden de stoelen veel steun aan kan worden ingezet. De driedeurs lenden en bovenbenen. De bestu- coupé oogt merkbaar jonger, ring gaat lekker direct, terwijl de versnellingsbak zich met de korte schakelpook vlot laat bedienen. Liefhebbers zullen echter nog tot begin volgend jaar op de G40 moeten wachten, terwijl alle ande re modellen al van 19 oktober in de showroom staan. bron goed voor 45 pk. De ver nieuwde Polo weet hiermee een top te bereiken van 145 km/u en sprint binnen 20,5 seconden van 0 tot 100 km/u. In het verkeer vol doet zelfs deze laagste motorise- ring erg goed. Rumoerig is hij geenszins, terwijl de trekkracht erg meevalt. Zeker met alle snel heidslimieten in het achterhoofd, is de 1043 cc motor geen slechte keuze. De bestaande 1.3 liter is in twee variantén leverbaar. Met het elek tronische inspuitsysteem Digijet levert de motor 55 pk, terwijl met Digifant inspuiting dezelfde' krachtbron goed is voor 75 pk. Ook deze beide motoren doen rus tig hun werk en voldoen goed. Uiteraard is de sterkste versie merkbaar sneller. De topsnelhe den bedragen respectievelijk 154 en 172 km/u terwijl het sprintje vanuit stilstand tot 100 km/u in 15,5 en 12,1 seconden wordt af ge legd. De 1.3 liter dieselmotor die al eni ge jaren in de Polo té vinden is, kreeg een langere slag, waardoor het volume steeg tot 1398 cc. Het vermogen bleef met 48 pk vrijwel gelijk. De auto haalt een top van 142 km/u en weet in 19,5 secon den de 100 km/u te bereiken. De diesel is dus wat prestaties betreft vrijwel gelijk aan de 1 liter benzi ne. Ook deze krachtbron is rede lijk stil. >ogt merkbaar jonger, maar heeft een iets kleiner baga- gevolume. Voor een klein deel van de Polo-verkopen is de twee- deurs sedan verantwoordelijk. F' model komt in nieuwe gedaante als 1 liter en 1.3 CL beschilbaar. Uiteraard is ook hier het front aangepast, terwijl ook van alle technische veranderingen wordt geprofiteerd. De achterkant is echter ongewijzigd gebleven. De driedeurs en coupé kunnen worden geleverd als Fox, CL en GT. De CL kent alle vier de ge noemde motorvarianten en is zon der twijfel de meest aantrekkelij ke. De auto heeft leuke wieldop pen, flankbeschermers en twee buitenspiegels. Ook het interieur, met een compleet nieuw dash board is modern ingericht. Leuke en frisse kleuren zijn in de bekle ding verwerkt. De stoelen zitten goed en de auto komt lekker ruim over. De Fox is meer op een jong publiek gemaakt. Op de portier- panelen, die voortaan de volledi ge deuren bedekken, zijn bij de carrosseriekleur passende lijnen aangebracht, die het geheel aar dig opfrissen. Op de specifieke bekledingsstoffen in de Fox zijn moderne kleuren nog prominenter aanwezig. De Fox wordt geleverd als 1 liter, 1.3 55 pk en als diesel. De GT is voor de sportieve Polo- rijder en kent alleen de twee 1.3 motorvarianten. De stoelen zijn merkbaar harder, wat niet ieder een zal appreciëren. In het inte rieur wordt de hoofdkleur zwart met wat rode accenten afgewis seld. Het nieuwe dashboard ziet er goed uit. We kunnen gerust stellen dat de Polo ingrijpend vernieuwd is. De ingenieurs hebben zich er niet met een nieuw grilletje vanaf gemaakt. Buiten het dak, de bod emplaat en de deuren zijn alle plaatwerkdelen vernieuwd. Daar naast werden ook delen van de ophanging gewijzigd en worden iets stuggere veren gemonteerd. Mazda Peugeot/ Bedrijfsweg Talb°’

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 33