Auto's tot f 15.000,
SCHADE? Ca bij Or. (ar
te raden!
De onderkant van de markt DEEL II
Suzuki
Alto CD
Dr.Car
P. SMULDERS
I
'50.
0,-ü
50,-!!
Seat richt zich op Econosport
Achter de hekken
van de autosport
IANTIE
land
OCCASION-CENTRUM
AUTOSCHADES
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 oktober 1990 - pagina 9
r 1990 - pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
se
86 133.000 km
85 121.000 km
Skoda
Dacia
i/was op
drading v
1987,
FSO
EL!!
S50045
ral
1989
>ncar
B.V.
OOK HET ADRES VOOR
7.00 uur.
imiet uitstijgt.
Ito
I
1988
1987
GLX1987
1987
1987
1987
1986
1984-1985
1986
1984
1985
1987
is heel
tfeit
ver-
TIS
)0,-ü
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
zilver-
988,
ïnaar.
Veruit de meest moderne auto uit
Oost Europa is de Skoda Favorit
en het is dan ook ronduit verba-
deurs,
metallic,
vermogen van 50 tot 150 pk. Ver
der wordt bij Seat gedacht aan
vierwielaandrijving en - bestu
ring, aktieve vering en ABS.
Enkele weken terug hebben we een zestal auto's be
handeld die allemaal voor een bedrag onder de
f.15.000,= te koop zijn. Het betrof hier de Suzuki Alto,
Seat Marbella, Subaru Mini-Jumbo, Fiat Panda, Mini en
Daihatsu Cuore. Allemaal kleine auto's uit West Europa
en Japan die zich in een grote populariteit mogen ver
heugen. De autokoper met maximaal f.15.000,= op zak
kan echter nog bij vijf andere merken terecht, allemaal
afkomstig uit Oost Europa die te samen een aanbod
hebben van acht verschillende modellen. In deze twee
de episode lopen we ze alle acht na.
iesel, in
jwd in
Van
50,-!!
sche merk Lada heeft
Is de eer de goedkoopste
In de boekhandel ligt sinds kort
het sympathieke boekje "Achter
de hekken van de autosport". Zo
wel de teksten als de fotografie
zijn van de hand van de 25- jarige
autosportfanaat Patrick Beckers
uit Zoetermeer. Al 12 jaar lang
volgt hij verschillende takken van
autosport op de voet. Beckers
heeft zich voornamelijk toegelegd
op de Formule 1, Formule 3000,
World Sports Prototype Cham
pionship en de Amerikaanse
CART-Indy serie. Het is een boek
je geworden voor de echte fanaat.
Vrijwel alle wetenswaardigheden,
overwinningen, ongelukken en de
verschillende auto's gebruikt van
1982 tot 1989 zijn erin te vinden.
zingwekkend, dat deze auto nog
steeds niet door de Nederlandse
automobilist is ontdekt. De auto
heeft een door de Italiaanse top
ontwerper Bertone getekende
koets. De vijfdeurs Favorit is een
ruime auto en oogt modern. Ook
het interieur ziet er aardig uit. Het
dashboard is herkenbaar van Ita
liaanse signatuur en afhankelijk
van de uitvoering compleet met
een toerenteller. De Skoda Favorit
L wordt standaard uitgevoerd met
een prettig schakelende vijfver-
snellingsbak. Deze zit gekoppeld
ring. De Alto C
als basis, een
leveringskosten f. 14.535,= kos
Voor de Alto CD hoeft slechts
f.14.995,= te worden afgereke
Voor een meerprijs van f.460,
wordt het complete pakket aa
boden.
Door de nog steeds groeiende ver-'
keersdrukte op de snelwegen en
in de steden zullen kleine auto's
meer en meer populair gaan wor
den vanwege verschillende han
dige eigenschappen. Het rijden in
een kleine auto wil echter niet
zeggen, dat dat gepaard moet
gaan met een gemis a
zuki bewijst met de AU
De toekomst van Oost Europese
merken is behoorlijk onzeker. De
meeste fabrikantep hebben uit het
verleden al vergaande contacten
met Westerse concerns, zodat het
voortbestaan van productiefacili
teiten wel gewaarborgd blijft.
Maar op dit moment is het aanbod
nog uitgebreid.
Het Poolse merk FSO is weer te
rug van weg-geweest. Enkele ja-
ren geleden namen we afscheid
van de oude 1500 en de relatief
moderne Polonez. Sinds een ruim
jaar zag importeur Abimex weer
brood in het merle. Aan de basis
van het programma staat de oude
Classic met 1.5 liter motor ook van
Fiat-ontwerp. Met een vermogen
van 82 pk en gekoppeld aan een
vijfbak is de 1025 kg wegende
Poolse kolos goed voor een top
van 145 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 20 seconden. De
zelfde auto is ook als ruime sta
tioncar leverbaar. De Classic is
echter lang niet het belangrijkst
model voor FSO. De auto wordt
als sedan aanboden vanaf
f.10.499,= en als stationcar voor
f,12.999,=.
In ieder geval wat betreft koets en
interieur is de FSO Prima veel mo
derner. Ten opzichte van de oude
Polonez heeft de auto een moder
ner front, extra zijruiten achter en
als injectie ook een gewijzigde
achterzijde. Technisch komt de
auto zeer met de Classic overeen.
Voorin ligt ook de 1481 cc motor
van 82 pk die de achterwielen
aandrijft. De Prima is een ruime
vierpersoons auto met de handige
mogelijkheden van de vijfde deur.
Het Spaanse merk Seat presen
teert op de Parijse salon de zoge
naamde Proto C, een auto uit de
Econosport-klasse. De Proto C
heeft veel praktische eigenschap
pen zoals een goed zitcomfort en
voldoende binnenruimte voor een
heel gezin, maar vooral ook
brandstofzuinigheid gepaard met
veel rijplezier en hoge prestaties.
Het prototype is 3,94 meter lang en
1,66 meter breed. De koets is zeer
gestroomlijnd en oogt sportief. De
motorruimte biedt plaats aan
krachtbronnen met een inhoud
van 1000 tot meer dan 2000 cc met
Het laat
bewust
dat dit merk nog op
landse markt wordt
is het belang ervan i
Het gaat jaarlijks om slechts tien
tallen auto's verdeeld over alle
modellen. De modellen 1210 stan
daard en 1310 TX als sedan en
stationcar vallen binnen de vijf
tienduizend gulden grens. De
auto's hebben vrijwel onveran
derd de carrosserie van de Re
nault 12. De auto heeft echte reen
auto op de Nederlandse markt
aan te bieden al voor f.9.995,=
staat er een 2105 1.2E voor de
deur. De oude 1198 cc motor levert
een vermogen van 60 pk waarmee
de net geen 1000 kg wegende La
da een top van 140 km/u weet te
behalen. Voor de acceleratie van
0 tot 100 km/u is 17 seconden no
dig. De Lada 2105 1.2E is echt een
auto voor de automobilist die
geen eisen stelt, maar voor zijn
'zuur verdiende geld graag een
nieuw vervoermiddel aanschaft.
Het concept van de Lada 2105 is
nog steeds dat van de Fiat 124. De
Lada 2105 is ook leverbaar met
een 1.5 liter motor van 75 pk,
waardoor de prestaties iets beter
worden. Vooral in deze versie is
de auto zeer geschikt voor het
trekken van een caravan. De La
da 2107 is het topmodel uit de
reeks achterwielaangedreven
auto's van het merk. Standaard
wordt deze geleverd met een 1.5
liter motor gekoppeld aan een vijf-
versnellingsbak. De uitrusting is
over de hele linie wat royaler, ter
wijl de auto uiterlijk herkenbaar is
aan de gewijzigde grille met
chroom omlijsting. De Lada 2105
1.5 kost f. 12.995, terwijl de 2107
met dezelfde motor voor f. 14.695,
in de prijslijst staat.
Daarnaast heeft Lada ook een ba
sisversie van de Samara net on
der de vijftienduizend gulden. Het
gaat om een driedeursmodel met
1.1 liter krachtbron. Uiteraard is
xie Samara een veel modernere
auto met de motor een aandrijving
voorin. De carrosserie is veel
eigentijdser. De 1.1 liter motor le
vert 55 pk en is gekoppeld aan
een vierbak. De auto is goed voor
een top van 140 km/u en een ac
celeratie van 0 tot 100 in 16 secon
den. De prijs: f.14.795,=.
de 1.3 E, terwijl de iets completere
1.3 L voor f.14.495,= in de lijst
staat.
Skoda heeft overigens ook nog de
136 Rapid Coupe voor f.13.495,=.
Met de motor en aandrijving ach
terin is dit niet bepaald een mo
dern concept, maar zal sportieve
rijders die niet met Skoda bekend
zijn, versteld doen staan. Het is
bovendien de enige coupé die
voor een dergelijk laag bedrag
wordt aangeboden.
Seat laat bewust de nieuwe Proto
C aan het grote publiek zien, om
eventuele opmerkingen in de ver
dere ontwikkelingen mee te kun
nen nemen. Het merk heeft er bij
de Proto T en TL die het laatste
jaar zijn getoond, geen geheim
gemaakt van het feit dat deze auto
behoorlijk veel weg heeft van de
nieuwe Toledo die volgend jaar
zal verschijnen.
Yugo
Het Joegoslavische merk Yugo
richt zich voornamelijk op de
markt van kleine auto's en concur
reert zodoende met de Fiat Panda
en Seat Marbella. Onderhuids zijn
de Yugo 45 A en 55 A op oude
Fiat-techniek gemaakt. De 45
heelt een bekende 900 cc motor
gekoppeld aan een vierversnel-
lingbak, terwijl de 55 over 1100 cc
beschikt eni een extra versnelling
heeft. De krachtbronnen leveren
een vermogen van respectievelijk
45 en 55 pk waarmee topsnelhe
den van 135 en 147 km/u kunnen
worden gehaald. De acceleratie
n 0 tot 100 geschiedt in 20 en
,8 seconden. De bagageruimte
n de 3,49 meter lange auto is te
rieren van 170 tot 450 liter. In
t interieur is op eenvoudige wij-
gebruik gemaakt van vlotte
surencombinaties. Standaard
>rden de Yugo's 45 en 55 uitge-
st met een gelaagde voorruit,
chter buitenspiegel, antenne,
s/was op de achterruit en voor-
sdrading voor radio. De Yugo
A kost f.12.295,= terwijl voor de
srkere 1100 motor met vijfbak
3.995,= betaald dient te wor-
m. Als topmodel is er nog de
A met 1.3 liter motor met vijfbak
i lichtmetalen wielen voor een
Peugeot 205 XE 1988
Lada 2105 1987
Citroën BX 1987
Mitsubishi Colt 1500 automaat 1987
Renault 25 GTS automaat1986
Mitsubishi Lancer Rally Art 1986
Ford Escort 1985
Opel Ascona LPG 1985
Seat 127 1985
Opel Rekord bestel diesel 1984
Mitsubishi Colt 4 drs1983
Mitsubishi Tredia 1983
Opel Kadett stationcar1983
BMW 316 LPG 1982
AUTOMOBIELBEDRIJF
Goirkestraat 144A, Tilburg
013/421820-420067
Om het boekje, wat in een oplage
van 2000 stuks is gedrukt, betaal
baar te houden is het geheel in
eigen beheer uitgebracht. De re
delijke tot goede foto's zijn alle
maal in zwart-wit uitgevoerd, ter
wijl de kaft een full-color prent
draagt. De teksten en overzichten
zijn in een typemachine letter uit
gevoerd, maar zijn goed leesbaar.
De teksten zijn duidelijk geschre
ven en voor iedere beetje autogek
goed te begrijpen. Het boekwerk
je is één van de weinige Neder
landstalige werkje op dit gebied.
"Achter de hekken van de auto
sport" is voor f.19,95 verkrijgbaar
in de boekhandel (ISBN 90-
800526-1-2).
aan een bekende motor. Met een
inhoud van 1289 cc en voorzien
van een ongeregelde katalysator
in het uitlaatsysteem is deze oude
vertrouwde krachtbron goed voor
63 pk. De 3,84 meter lange en 840
kg zware Favorit weet hiermee
behoorlijk met het verkeer mee te
komen. Zo is een top van 150 km/u
mogelijk en weet de Favorit bin
nen 14 seconden vanuit stilstand
de 100 km/u te bereiken. De ba
gageruimte heeft in standaardop
stelling een volume van 291 liter,
maar dit kan door het neerklap
pen van de achterbank worden
uitgebreid tot 1038 liter, zodat de
Favorit als een echte werkezel
kan worden ingezet.
De Skoda Favorit paart een mo
dern uiterlijk met goede rij-eigen-
schappen en een zeer vriendelijk
prijskaartje. Voor f. 13.995,= koop
je bij Skoda een ruime vierper
soons auto, die er ook kwalitatief
best mag zijn. We mogen de Sko
da Favorit gerust de beste aan
bieding in het aanbod aan Oost-
europese auto's noemen. Voor het
genoemde bedrag levert Skoda
Standaard heeft Prima een vijfver- kleinere motor dan we aanvanke
lijk van Renault gewend waren.
Met 1178 cc wordt een vermogen
van 40 pk geleverd, goed voor een
top van 135 km/u en een accele
ratie van 0 tot 100 in 19 seconden.
Ten opzichte van het Renault mo
del is de Dacia te herkennen aan
andere wielen, vier ronde kop
lampen en in de kleur zwart uitge
voerde bumpers, deurkrukken en
raamomlijsting. De Dacia 1210
staat in de prijslijst voor
f.12.380,=. Daarnaast is er ook de
Dacia 1310 wel met de van Re
nault bekende 1289 cc motor nu
met 54 pk en een topsnelheid van
1310 is ook de
bekende stationcar-variant lever
baar. De Dacia 1310 kost als se
dan f.13.580,= en als stationcar
f,14.890,=.
De vraag is of het zeer geringe
succes van Dacia te danken is
aan het produkt zelf of dat het dui
delijk ligt aan de weinig actieve
importeur, ÏDacia heeft in eigen
land inmiddels een 'nieuw' model,
een soort van hatchback versie
ook weer op Renault 12-basis.
atste merk in het rijtje is heel Onafhankelijk van het feit wat de
st Dacia. Ondanks het feit toekomst voor de Oost Europese
t merk nog op de Neder- merken zal zijn, bieden ze stuk
geïmporteerd, voor stuk veel auto voor weinig
niet erg groot, geld. De kwaliteit is niet altijd ze-
m slechts tien- ker, maar je mag voor dergelijk
>id over alle lage bedragen ook weer niet alles
m 1210 stan- verwachten. De beste aanbieding
is zondermeer de Skoda Favorit,
die nog steeds niet vlot wil verko
pen. De meest goedkope auto is
de Lada 2105 1.2, die daardoor
een speciale plaats op onze markt
inneemt.
lak gespoten en is opgesierd r
vrolijke muzieknoten. Ook de
rechter buitenspiegel is stan
daard. De meest aantrekkelijk
eigenschap van de Alto CD is
standaard aanwezige Sony ra
dio/CD-speler inclusief speak
antenne en inbouw. Deze stere
installatie heeft zelfs een inge
bouwde eindversterker. De me
prijs voor dit pakke
he
snellingsbak.
Nog betrekkelijk nieuw in het pro
gramma is de Prima injectie. De
Nederlandse importeur heeft sa
men met TNO en de fabriek een
injectiesysteem voor de oude Fiat-
krachtbron ontwikkeld. De Prima
kan dus nu met centrale injectie,
motormanagementsysteem en ge
regelde driewegkatalysator wor
den aangeboden.
Van de Prima bestaan verschil
lende uitrustingsvarianten zoals
de OLE en SLX. De basisvariant
beschikt al over een toerenteller,
breedstralers en verstralers,
hoofdsteunen, twee buitenspiegels 140 km/u. Van de
en een voorspoiler en dat alles
voor f.12.499,=. De completere
SLX is voorzien van een sport
stuur, tweedbekleding, beklede
deurpanelen en een betere ge
luidsisolatie. Deze auto kost
f. 13.749,=De CLE met injectiemo-
tor is ook nog net onder het gestel
de bedrag te koop: f.13.999,
7