Auto's tot f 15.000, SCHADE? Ca bij Or. (ar te raden! De onderkant van de markt DEEL II Suzuki Alto CD Dr.Car P. SMULDERS I '50. 0,-ü 50,-!! Seat richt zich op Econosport Achter de hekken van de autosport IANTIE land OCCASION-CENTRUM AUTOSCHADES DE AUTOMAAT - Donderdag 4 oktober 1990 - pagina 9 r 1990 - pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER se 86 133.000 km 85 121.000 km Skoda Dacia i/was op drading v 1987, FSO EL!! S50045 ral 1989 >ncar B.V. OOK HET ADRES VOOR 7.00 uur. imiet uitstijgt. Ito I 1988 1987 GLX1987 1987 1987 1987 1986 1984-1985 1986 1984 1985 1987 is heel tfeit ver- TIS )0,-ü Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg zilver- 988, ïnaar. Veruit de meest moderne auto uit Oost Europa is de Skoda Favorit en het is dan ook ronduit verba- deurs, metallic, vermogen van 50 tot 150 pk. Ver der wordt bij Seat gedacht aan vierwielaandrijving en - bestu ring, aktieve vering en ABS. Enkele weken terug hebben we een zestal auto's be handeld die allemaal voor een bedrag onder de f.15.000,= te koop zijn. Het betrof hier de Suzuki Alto, Seat Marbella, Subaru Mini-Jumbo, Fiat Panda, Mini en Daihatsu Cuore. Allemaal kleine auto's uit West Europa en Japan die zich in een grote populariteit mogen ver heugen. De autokoper met maximaal f.15.000,= op zak kan echter nog bij vijf andere merken terecht, allemaal afkomstig uit Oost Europa die te samen een aanbod hebben van acht verschillende modellen. In deze twee de episode lopen we ze alle acht na. iesel, in jwd in Van 50,-!! sche merk Lada heeft Is de eer de goedkoopste In de boekhandel ligt sinds kort het sympathieke boekje "Achter de hekken van de autosport". Zo wel de teksten als de fotografie zijn van de hand van de 25- jarige autosportfanaat Patrick Beckers uit Zoetermeer. Al 12 jaar lang volgt hij verschillende takken van autosport op de voet. Beckers heeft zich voornamelijk toegelegd op de Formule 1, Formule 3000, World Sports Prototype Cham pionship en de Amerikaanse CART-Indy serie. Het is een boek je geworden voor de echte fanaat. Vrijwel alle wetenswaardigheden, overwinningen, ongelukken en de verschillende auto's gebruikt van 1982 tot 1989 zijn erin te vinden. zingwekkend, dat deze auto nog steeds niet door de Nederlandse automobilist is ontdekt. De auto heeft een door de Italiaanse top ontwerper Bertone getekende koets. De vijfdeurs Favorit is een ruime auto en oogt modern. Ook het interieur ziet er aardig uit. Het dashboard is herkenbaar van Ita liaanse signatuur en afhankelijk van de uitvoering compleet met een toerenteller. De Skoda Favorit L wordt standaard uitgevoerd met een prettig schakelende vijfver- snellingsbak. Deze zit gekoppeld ring. De Alto C als basis, een leveringskosten f. 14.535,= kos Voor de Alto CD hoeft slechts f.14.995,= te worden afgereke Voor een meerprijs van f.460, wordt het complete pakket aa boden. Door de nog steeds groeiende ver-' keersdrukte op de snelwegen en in de steden zullen kleine auto's meer en meer populair gaan wor den vanwege verschillende han dige eigenschappen. Het rijden in een kleine auto wil echter niet zeggen, dat dat gepaard moet gaan met een gemis a zuki bewijst met de AU De toekomst van Oost Europese merken is behoorlijk onzeker. De meeste fabrikantep hebben uit het verleden al vergaande contacten met Westerse concerns, zodat het voortbestaan van productiefacili teiten wel gewaarborgd blijft. Maar op dit moment is het aanbod nog uitgebreid. Het Poolse merk FSO is weer te rug van weg-geweest. Enkele ja- ren geleden namen we afscheid van de oude 1500 en de relatief moderne Polonez. Sinds een ruim jaar zag importeur Abimex weer brood in het merle. Aan de basis van het programma staat de oude Classic met 1.5 liter motor ook van Fiat-ontwerp. Met een vermogen van 82 pk en gekoppeld aan een vijfbak is de 1025 kg wegende Poolse kolos goed voor een top van 145 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 20 seconden. De zelfde auto is ook als ruime sta tioncar leverbaar. De Classic is echter lang niet het belangrijkst model voor FSO. De auto wordt als sedan aanboden vanaf f.10.499,= en als stationcar voor f,12.999,=. In ieder geval wat betreft koets en interieur is de FSO Prima veel mo derner. Ten opzichte van de oude Polonez heeft de auto een moder ner front, extra zijruiten achter en als injectie ook een gewijzigde achterzijde. Technisch komt de auto zeer met de Classic overeen. Voorin ligt ook de 1481 cc motor van 82 pk die de achterwielen aandrijft. De Prima is een ruime vierpersoons auto met de handige mogelijkheden van de vijfde deur. Het Spaanse merk Seat presen teert op de Parijse salon de zoge naamde Proto C, een auto uit de Econosport-klasse. De Proto C heeft veel praktische eigenschap pen zoals een goed zitcomfort en voldoende binnenruimte voor een heel gezin, maar vooral ook brandstofzuinigheid gepaard met veel rijplezier en hoge prestaties. Het prototype is 3,94 meter lang en 1,66 meter breed. De koets is zeer gestroomlijnd en oogt sportief. De motorruimte biedt plaats aan krachtbronnen met een inhoud van 1000 tot meer dan 2000 cc met Het laat bewust dat dit merk nog op landse markt wordt is het belang ervan i Het gaat jaarlijks om slechts tien tallen auto's verdeeld over alle modellen. De modellen 1210 stan daard en 1310 TX als sedan en stationcar vallen binnen de vijf tienduizend gulden grens. De auto's hebben vrijwel onveran derd de carrosserie van de Re nault 12. De auto heeft echte reen auto op de Nederlandse markt aan te bieden al voor f.9.995,= staat er een 2105 1.2E voor de deur. De oude 1198 cc motor levert een vermogen van 60 pk waarmee de net geen 1000 kg wegende La da een top van 140 km/u weet te behalen. Voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u is 17 seconden no dig. De Lada 2105 1.2E is echt een auto voor de automobilist die geen eisen stelt, maar voor zijn 'zuur verdiende geld graag een nieuw vervoermiddel aanschaft. Het concept van de Lada 2105 is nog steeds dat van de Fiat 124. De Lada 2105 is ook leverbaar met een 1.5 liter motor van 75 pk, waardoor de prestaties iets beter worden. Vooral in deze versie is de auto zeer geschikt voor het trekken van een caravan. De La da 2107 is het topmodel uit de reeks achterwielaangedreven auto's van het merk. Standaard wordt deze geleverd met een 1.5 liter motor gekoppeld aan een vijf- versnellingsbak. De uitrusting is over de hele linie wat royaler, ter wijl de auto uiterlijk herkenbaar is aan de gewijzigde grille met chroom omlijsting. De Lada 2105 1.5 kost f. 12.995, terwijl de 2107 met dezelfde motor voor f. 14.695, in de prijslijst staat. Daarnaast heeft Lada ook een ba sisversie van de Samara net on der de vijftienduizend gulden. Het gaat om een driedeursmodel met 1.1 liter krachtbron. Uiteraard is xie Samara een veel modernere auto met de motor een aandrijving voorin. De carrosserie is veel eigentijdser. De 1.1 liter motor le vert 55 pk en is gekoppeld aan een vierbak. De auto is goed voor een top van 140 km/u en een ac celeratie van 0 tot 100 in 16 secon den. De prijs: f.14.795,=. de 1.3 E, terwijl de iets completere 1.3 L voor f.14.495,= in de lijst staat. Skoda heeft overigens ook nog de 136 Rapid Coupe voor f.13.495,=. Met de motor en aandrijving ach terin is dit niet bepaald een mo dern concept, maar zal sportieve rijders die niet met Skoda bekend zijn, versteld doen staan. Het is bovendien de enige coupé die voor een dergelijk laag bedrag wordt aangeboden. Seat laat bewust de nieuwe Proto C aan het grote publiek zien, om eventuele opmerkingen in de ver dere ontwikkelingen mee te kun nen nemen. Het merk heeft er bij de Proto T en TL die het laatste jaar zijn getoond, geen geheim gemaakt van het feit dat deze auto behoorlijk veel weg heeft van de nieuwe Toledo die volgend jaar zal verschijnen. Yugo Het Joegoslavische merk Yugo richt zich voornamelijk op de markt van kleine auto's en concur reert zodoende met de Fiat Panda en Seat Marbella. Onderhuids zijn de Yugo 45 A en 55 A op oude Fiat-techniek gemaakt. De 45 heelt een bekende 900 cc motor gekoppeld aan een vierversnel- lingbak, terwijl de 55 over 1100 cc beschikt eni een extra versnelling heeft. De krachtbronnen leveren een vermogen van respectievelijk 45 en 55 pk waarmee topsnelhe den van 135 en 147 km/u kunnen worden gehaald. De acceleratie n 0 tot 100 geschiedt in 20 en ,8 seconden. De bagageruimte n de 3,49 meter lange auto is te rieren van 170 tot 450 liter. In t interieur is op eenvoudige wij- gebruik gemaakt van vlotte surencombinaties. Standaard >rden de Yugo's 45 en 55 uitge- st met een gelaagde voorruit, chter buitenspiegel, antenne, s/was op de achterruit en voor- sdrading voor radio. De Yugo A kost f.12.295,= terwijl voor de srkere 1100 motor met vijfbak 3.995,= betaald dient te wor- m. Als topmodel is er nog de A met 1.3 liter motor met vijfbak i lichtmetalen wielen voor een Peugeot 205 XE 1988 Lada 2105 1987 Citroën BX 1987 Mitsubishi Colt 1500 automaat 1987 Renault 25 GTS automaat1986 Mitsubishi Lancer Rally Art 1986 Ford Escort 1985 Opel Ascona LPG 1985 Seat 127 1985 Opel Rekord bestel diesel 1984 Mitsubishi Colt 4 drs1983 Mitsubishi Tredia 1983 Opel Kadett stationcar1983 BMW 316 LPG 1982 AUTOMOBIELBEDRIJF Goirkestraat 144A, Tilburg 013/421820-420067 Om het boekje, wat in een oplage van 2000 stuks is gedrukt, betaal baar te houden is het geheel in eigen beheer uitgebracht. De re delijke tot goede foto's zijn alle maal in zwart-wit uitgevoerd, ter wijl de kaft een full-color prent draagt. De teksten en overzichten zijn in een typemachine letter uit gevoerd, maar zijn goed leesbaar. De teksten zijn duidelijk geschre ven en voor iedere beetje autogek goed te begrijpen. Het boekwerk je is één van de weinige Neder landstalige werkje op dit gebied. "Achter de hekken van de auto sport" is voor f.19,95 verkrijgbaar in de boekhandel (ISBN 90- 800526-1-2). aan een bekende motor. Met een inhoud van 1289 cc en voorzien van een ongeregelde katalysator in het uitlaatsysteem is deze oude vertrouwde krachtbron goed voor 63 pk. De 3,84 meter lange en 840 kg zware Favorit weet hiermee behoorlijk met het verkeer mee te komen. Zo is een top van 150 km/u mogelijk en weet de Favorit bin nen 14 seconden vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. De ba gageruimte heeft in standaardop stelling een volume van 291 liter, maar dit kan door het neerklap pen van de achterbank worden uitgebreid tot 1038 liter, zodat de Favorit als een echte werkezel kan worden ingezet. De Skoda Favorit paart een mo dern uiterlijk met goede rij-eigen- schappen en een zeer vriendelijk prijskaartje. Voor f. 13.995,= koop je bij Skoda een ruime vierper soons auto, die er ook kwalitatief best mag zijn. We mogen de Sko da Favorit gerust de beste aan bieding in het aanbod aan Oost- europese auto's noemen. Voor het genoemde bedrag levert Skoda Standaard heeft Prima een vijfver- kleinere motor dan we aanvanke lijk van Renault gewend waren. Met 1178 cc wordt een vermogen van 40 pk geleverd, goed voor een top van 135 km/u en een accele ratie van 0 tot 100 in 19 seconden. Ten opzichte van het Renault mo del is de Dacia te herkennen aan andere wielen, vier ronde kop lampen en in de kleur zwart uitge voerde bumpers, deurkrukken en raamomlijsting. De Dacia 1210 staat in de prijslijst voor f.12.380,=. Daarnaast is er ook de Dacia 1310 wel met de van Re nault bekende 1289 cc motor nu met 54 pk en een topsnelheid van 1310 is ook de bekende stationcar-variant lever baar. De Dacia 1310 kost als se dan f.13.580,= en als stationcar f,14.890,=. De vraag is of het zeer geringe succes van Dacia te danken is aan het produkt zelf of dat het dui delijk ligt aan de weinig actieve importeur, ÏDacia heeft in eigen land inmiddels een 'nieuw' model, een soort van hatchback versie ook weer op Renault 12-basis. atste merk in het rijtje is heel Onafhankelijk van het feit wat de st Dacia. Ondanks het feit toekomst voor de Oost Europese t merk nog op de Neder- merken zal zijn, bieden ze stuk geïmporteerd, voor stuk veel auto voor weinig niet erg groot, geld. De kwaliteit is niet altijd ze- m slechts tien- ker, maar je mag voor dergelijk >id over alle lage bedragen ook weer niet alles m 1210 stan- verwachten. De beste aanbieding is zondermeer de Skoda Favorit, die nog steeds niet vlot wil verko pen. De meest goedkope auto is de Lada 2105 1.2, die daardoor een speciale plaats op onze markt inneemt. lak gespoten en is opgesierd r vrolijke muzieknoten. Ook de rechter buitenspiegel is stan daard. De meest aantrekkelijk eigenschap van de Alto CD is standaard aanwezige Sony ra dio/CD-speler inclusief speak antenne en inbouw. Deze stere installatie heeft zelfs een inge bouwde eindversterker. De me prijs voor dit pakke he snellingsbak. Nog betrekkelijk nieuw in het pro gramma is de Prima injectie. De Nederlandse importeur heeft sa men met TNO en de fabriek een injectiesysteem voor de oude Fiat- krachtbron ontwikkeld. De Prima kan dus nu met centrale injectie, motormanagementsysteem en ge regelde driewegkatalysator wor den aangeboden. Van de Prima bestaan verschil lende uitrustingsvarianten zoals de OLE en SLX. De basisvariant beschikt al over een toerenteller, breedstralers en verstralers, hoofdsteunen, twee buitenspiegels 140 km/u. Van de en een voorspoiler en dat alles voor f.12.499,=. De completere SLX is voorzien van een sport stuur, tweedbekleding, beklede deurpanelen en een betere ge luidsisolatie. Deze auto kost f. 13.749,=De CLE met injectiemo- tor is ook nog net onder het gestel de bedrag te koop: f.13.999, 7

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 31