HONDA NSX
7/Z7Z.-
De F-16 als voorbeeld
RALLY NACHT VAN ACHTMAAL
SAAB MET VERNIEUWDE
TURBO-MOTOR
Gelijk
1
ZultO°?Ite
m
Oplage: 93.365 ex.
Fotowedstrijd De Automaat
f
o.a.
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Uw SAAB-dealer
rii
'99,-
Deze week
in de
Automaat
Enasa naar
Iveco/Fiat
Bod van
Volvo en
Renault op
Skoda
sx
sr
|l
10RNX5T
1990 - pagina 22
de/utollaat
avond.
Aluminium
VTEC en WIS
Prijzen
Tony Vos
.kilo
kilo
Pilburg, G
tand, Udt
A
..kilo
Primera 1.6
..kilo
..kilo
..kilo
..kilo
..kilo
..kilo
pag.9
5/ X
k
>n 013-321405
i90
ERK
K
Donderdag 4 oktober 1990
JUCTIEPRIJS
Autotest:
Opel Corsa GL
pag.3
Rij-impressie:
Volkswagen Polo
pag.ll
Jaargang 2
Nummer 38
ur
kan een
foto van
Auto's tot 15.000,-
(deel 2)
’0922/350053
loten
triG
sineerd
VAN
EUROPA HEEFT EEN NIEUWE TOP
taalkaarten
<T
roG
draagt
1 sem. i
xant van de
Autobedrijf
GULDENS!!
■amilie
erhan-
e zaak
|vlng: Tilburg -
- Baarle-
BSt. «De
daarna de weg
DÉLHAIZE
zijde.
jduceert
en een
10 omw/
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoor
GARAGE
DENISSEN BV.
ot 19.00 uur
3.00 uur.
Acht proeven worden 's avonds in
het donker verreden. De eerste
deelnemer vertrekt om 13.01 uur
van het startpodium in de Leys-
dreamhal in Roosendaal. Vanaf
18.45 uur vindt de herstart plaats
vanaf de zelfde lokatie. Het eerste
avondtrajekt doorkruist het dorp
Achtmaal en is voor het publiek
een aardig schouwspel. Rally-lief-
hebbers kunnen het niet nalaten
dit weekend in Achtmaal te gaan
kijken.
Volvo heelt bekend gemaakt
mee te doen aan het bod wat
Renault onlangs heeft ge
daan op autofabrikant Sko
da. Tussen beide Westeuro-
pese fabrieken vond eerder
dit jaar een forse aandelen
ruil plaats. Vandaar dat het
bod op Skoda door het twee
tal gezamelijk werd uitge
bracht. Andere bedrijven die
een gooi doen naar het Tsje-
choslowaakse Skoda zijn
Volkswagen en General Mo
tors. Wat er in de toekomst
met Skoda onder de vlag van
een groot concern gaat ge
beuren is uiteraard niet be
kend. Dat zal immers afhan
gen van de voorstellen die
door de afzonderlijke bieders
zijn gedaan in verband met
het behoud van werkgelegen
heid en het al dan niet ver
dwijnen van de naam Skoda.
24X33 cl 36,75
24X25 cl 20,50
24X25 cl 23,83
olse 29,94
24x33 d 38,77
24X33 cl 32,99
24x33 d 36,05
24X25 cl 16,61
24x33 c! 33,27
20X49 cl 36,00
24X25 cl 26,61
24X33 cl 28,83
24x33 d 28,83
24X33 cl 43,55
24X33 Cl 36,77
24X33 cl 36.77
24X25 cl 18,11
24X33 cl 20,99
24X 33 cl 27,72
24X25 cl 18,27
24X33 cl 29,72
24X33 cl 39,50
24X25 cl 22,16
Aanstaand weekend, zaterdag 6
en zondag 7 oktober wordt in de
omgeving van Achtmaal (bij Roo
sendaal) de voorlaatste rally van
het Internationaal Nederlands ral-
lykampioenschap verreden. De
rally kent 14 klassementsproeven
met een totale lengte van 132 km.
Door toepassing van VTEC zijn
echter koppel- en vermogens-
kromme over een groot toerenbe-
reik behoorlijk vlak, zodat er in al
le toerenregionen voldoende trek
kracht aanwezig is. Ondanks het
ipv
3,90
5,90
5,90
4,90
voor een betere lichtopbrengst.
De Saab 900-reeks heeft een iets
grotere motor gekregen. De cylin-
derinhoud steeg van 2.0 naar 2.1
liter. De krachtbron produ<
een vermogen van 140 pk
koppel van 180 Nm bij 290C
min.
v.a. 29»195j" ind. BTW
Operational lease-prijs 789,- excl. BTW/mnd 48 mnd/80.000 km
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, tel. 013-683911
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Saab heeft bovendien de prijzen
voor het nieuwe modellenjaar
aangepast. Door verhoogde effi
ciency en een iets minder comple
te uitrusting zijn de prijzen over de
hele linie scherper. Verschillende
modellen zijn bovendien met een
Griffin-pakket te bestellen, wat
staat voor een selektie van de
meest gevraagde optionals. De
samenstelling van het pakket kan
per type verschillen. De naam
Griffin is een aanduiding voor dit
pakket, en staat niet op de auto
vermeld. De 900i met 2.1 liter 16-
kleppenmotor start alg driedeurs
bij f.49.950, De 9000i met 2 liter
krachtbron is er alleen als vijf-
deurs voor 1.59.950, De 2.3-16
kost zowel als vijfdeurs en sedan
f.72.950,= terwijl de nieuwe 2.3
turbo te koop is vanaf f .92.450,=
Echteld - Ieder automerk presenteert regelmatig op de
verschillende internationale autotentoonstellingen di
verse prototypes. De vaak zeer futuristisch gelijnde mo
dellen tonen waartoe een merk in staat is, maar zullen
nooit in productie gaan. Gelukkig op en enkele uitzon
dering na. Afgelopen week maakten we op de weg
kennis met de nieuwe Honda NSX, enkele jaren gele
den als prototype getoond, nu werkelijkheid. Honda is
hiermee het eerste Japanse merk wat in het Ferrari/
Porsche segment binnenkomt.
De al zeer lange bekende 2 liter
turbomotor van Saab heeft inmid
dels plaats gemaakt voor een
nieuwe variant gebaseerd op de
2.3 liter krachtbron. De motor heeft
het zogenaamde Direct Ignition
systeem en levert 200 pk bij 5000
tr/min en weet een koppel van 330
Nm neer te zetten bij slechts 2000
tr/min. Het verschil in vermogen
tussen de 2.3 injectie en turbo is 50
pk. De auto haalt een top van 230
km/u en trekt in 8 seconden van
nul tot honderd. Uit de korte tus-
senacceleraties blijkt vooral de
enorme souplesse.
De motor is uitsluitend verkrijg
baar in de Saab 9000 vijfdeurs en
sedan. De versies met handge-
schakelde vijfbak worden altijd
geleverd met TCS, een tractie con
trole systeem wat het spinnen van
de wielen onder uiteenlopende
omstandigheden voorkomt. Er kan
ook worden gekozen voor een
automaat zonder het TCS. Hier
voor wordt geen meerprijs in reke
ning gebracht.
Alle vijfdeurs modellen van de
Saab 9000 hebben voor het mo
dellenjaar 1991 de schuin aflo
pende neus van de sedan gekre
gen. Het front ziet er zo voornamer
uit en heeft grotere koplampen
uitermate sportieve wagenkarak-
ter is veel schakelen eigenlijk
overbodig. Het moment dat de
nokken computergestuurd ver
steld worden, is een duidelijke
verandering in het wagengeluid
waarneembaar. Vanaf dat mo-
inent (rond de 5.800 tr/min) waan
Lees verder pagina 7
Het Spaanse staatsbedrijf INI,
eigenaar van Enasa, de pro
ducent van Pegaso vrachtwa
gens, heeft 60 procen van de
aandelen van de truckfabri-
kant verkocht aan Iveco. Ive
co heeft voor het belang een
bedrag van 21,5 miljoen gul
den betaald, met een optie
binnen 6 jaar de resterende
40 procent te verwerven.
Iveco, de vrachtautodivisie
van Fiat is met INI overeen
gekomen dat niet allen de ge
zamenlijke fabrieken en de
werkgelegenheid van Enasa
worden behouden, maar dat
ook alles zal worden gedaan
om het aanbod van Pegaso
vrachtwagens in zowel het
zware als het lichte vrachtau-
tosegment uit te breiden.
De investeringen zal Fiat vol
gens een woordvoerder niet
alleen voor zijn rekening hoe
ven te nemen. Het Spaanse
staatsbedrijf heeft toegezegd
hieraan mee te betalen.
Met de overname van Enasa
door het Fiat concern is een
eind gekomen aan de over-
namepogingen van de com
binatie Daimler-Benz en
MAN. Eerder maakte het
Westduitse kartelbureau al
bezwaar tegen de aankoop
door Daimler en MAN, waar
na de laatste zich terugtrok.
Dankzij de overname krijgt
Iveco/Enasa nu een aandeel
van ongeveer 23 procent op
de Europese vrachtauto-
markt. (Bron: Rai)
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-aideling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De spectaculaire NSX is 4,40 me
ter lang, 1,81 meter breed en
slechts 1.17 meter laag. De Cw-
waarde is niet kost wat kost zo
laag mogelijk gehouden. Met 0,32
is hij dan ook geen topper. Maar
dit betekent aan de andere kant
dat er duidelijk rekening is gehou
den met de bestuurder en passa
gier.
De hele auto is uit aluminium op
gebouwd om een laag gewicht
per pk te verkrijgen. Iedere paar-
dekracht heeft bij deze Honda 5
kg voort te slepen. Niet alleen de
koets is van het lichte materiaal
vervaardigd, maar ook de com
plete ophanging en bodemgfoep.
Eigenlijk zijn slechts drie onderde
len van 'ordinair' plaatstaal, te
weten remschijven, remklauwen
en een verbindingstang tussen de
achterste ophangingspunten.
Door het gebruik van aluminium is
het totaalgewicht op 1370 kg uit
gekomen. Zou de NSX van staal
gemaakt zijn, dan was dit zeker
enkele honderden kilo's méér ge
weest.
Honda heeft bij de NSX een ex
treem lage liftcoefficient weten te
verkrijgen. In de praktijk betekent
dit dat er weinig verandering op
treedt in de wegligging bij hoge
en lage snelheden. Ook zijwind-
gevoeligheid, daar heeft de NSX
nooit van gehoord. De metingen
aan het ontwerp zijn voor een deel
in de windtunnel in de Noord-Oost
polder uitgevoerd. Verder heeft
Honda als uitgangspunt het F-16
vliegtuig genomen, gecombineerd
met de Formule 1 techniek die het
Japanse huis in bezit heeft. Cou
reur Senna is in dit geval nauw bij
de ontwikkeling betrokken ge
weest.
Uit verschillende opties heeft Hon
da uiteindelijk voor een 3 Eter V6
gekozen met 4 kleppen per cylin
der en het VTEC systeem waarbij
de kleptiming en lichthoogte va
riabel zijn. Bij 7300 tr/min levert
de krachtbron een vermogen van
274 pk, terwijl het maximale kop
pel van 284 Nm al bij 5400 tr/min
volledig beschikbaar is.
.kilo 9,90
.kilo 1 2,90
.kilo 13,90
kilo 8,90
4,90
2,90
kilo 3,90
.kilo 11,90
.kilo 12,90
„kilo 1 2,90
.kilo 8,90
..kilo 9,90
..kilo 1 3,90
..kilo 8,90
9,90
5,90
7,90
..kilo 1 1,90
Bij de introductie van de
vernieuwde Volkswagen
Polo bleek vorige week
maar eens dat mensen die
hoger in een organisatie
staan, het niet automatisch
altijd bij het rechte eind
hebben. We waren als Ne
derlanders samen met de
Portugezen en Zweden in
de omgeving van Wolfs
burg te gast. Bij aankomst
op de testbaan was ook een
exemplaar van de 2-deurs
sedan te zien, een versie die
niet kon worden gereden.
Korte tijd tevoor had zich
echter iets rond deze auto
afgespeeld. Die bewuste
Polo sedan is maar in een
beperkt aantal landen le
verbaar. In Duitsland zelf in
ieder geval niet. Het lijkt
wel of de fabriek zich een
beetje voor deze variant
schaamt. Van hogerhand
kreeg een jongeman de op
dracht bij aankomst van de
eerste journalisten de 2-
deurs te verwijderen. Dit
gebeurde echter onder pro
test, daar hij zeker wist dat
deze auto in één van de
landen die te gast waren te
koop zou zijn. Volgens zijn
meerdere 'was dit absoluut
niet het geval. En na enige
woorden over en weer, ver
dween de auto voor het ge
bouw. Een collega-journa-
list die dit tafereel had ga
de geslagen, stapte op het
moment dat de auto werd
weggereden op de man af
om zeer geïnteresseerd te
vragen of er ook een 2-
deurs sedan aanwezig was.
Deze auto stond immers op
zijn prijslijst. Ook tegen de
journalist onkende de VW-
man met klem dat deze auto
in Nederland te koop zou
worden. Toen uiteindelijk
iemand van de Nederland
se importeur bijsprong, kon
hij tot reden worden ge
bracht en mocht een triom
fantelijk kijkende jonge be
diende de auto weer voor
het pand zetten...
In samenwerking met General
Motors Nederland, één van de
cosponsors, organiseert De Auto
maat een fotowedstrijd. Iedere be
zoeker van de Nacht van Acht
maal die zijn fototoestel mee
neemt, kan een spectaculaire of
gekke foto van één van de deelne
mende Opeis maken. Uit alle in
zendingen wordt de fraaiste geko
zen die in aanmerking komt voor
een prachtig Opel Calibra horlo
ge. Zwart- wit en kleuren foto's in
alle formaten zijn toegestaan. Ver
meld achterop de foto wel duide
lijk naam en adres. De winnende
foto zal over enkele weken in De
Automaat worden af gedrukt. De
inzendingen dienen uiterlijk
maandag 15 oktober te zijn inge
leverd bij de Tilburgse Koerier
aan het NS-plein 14.
De Honda NSX is van voor tot ach
ter apart. Het is een auto met zo
genaamde middenmotor, zodat
het compartiment voor de twee
bevoorrechte inzittenden behoor
lijk ver naar voren is geplaatst,
eigenlijk vergelijkbaar met een
Formule-1 auto. De lage neus
heeft uiteraard klaplampen en
met trost het Honda-em-
bleem. Overigens is op de buiten
kant van de NSX nergens de
naam Honda te lezen, zodat niet-
autokenners al meteen aan een
Italiaans paard denken. De NSX
valt op door zijn vloeiend verlo
pende lijnen, beschaafde lucht-
happers in de flanken en het ont
breken van overdreven spoilers.
Het dak en de ruitstijlen zijn niet in
de carrosseriekleur uitgevoerd,
maar zijn altijd zwart. De achter
zijde doet een beetje denken aan
een Civic CRX, vooral vanwege
de vormgeving van de lichtunits.
Sigs