HONDA NSX 7/Z7Z.- De F-16 als voorbeeld RALLY NACHT VAN ACHTMAAL SAAB MET VERNIEUWDE TURBO-MOTOR Gelijk 1 ZultO°?Ite m Oplage: 93.365 ex. Fotowedstrijd De Automaat f o.a. Bijlage van: De Tilburgse Koerier Uw SAAB-dealer rii '99,- Deze week in de Automaat Enasa naar Iveco/Fiat Bod van Volvo en Renault op Skoda sx sr |l 10RNX5T 1990 - pagina 22 de/utollaat avond. Aluminium VTEC en WIS Prijzen Tony Vos .kilo kilo Pilburg, G tand, Udt A ..kilo Primera 1.6 ..kilo ..kilo ..kilo ..kilo ..kilo ..kilo pag.9 5/ X k >n 013-321405 i90 ERK K Donderdag 4 oktober 1990 JUCTIEPRIJS Autotest: Opel Corsa GL pag.3 Rij-impressie: Volkswagen Polo pag.ll Jaargang 2 Nummer 38 ur kan een foto van Auto's tot 15.000,- (deel 2) ’0922/350053 loten triG sineerd VAN EUROPA HEEFT EEN NIEUWE TOP taalkaarten <T roG draagt 1 sem. i xant van de Autobedrijf GULDENS!! ■amilie erhan- e zaak |vlng: Tilburg - - Baarle- BSt. «De daarna de weg DÉLHAIZE zijde. jduceert en een 10 omw/ Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor GARAGE DENISSEN BV. ot 19.00 uur 3.00 uur. Acht proeven worden 's avonds in het donker verreden. De eerste deelnemer vertrekt om 13.01 uur van het startpodium in de Leys- dreamhal in Roosendaal. Vanaf 18.45 uur vindt de herstart plaats vanaf de zelfde lokatie. Het eerste avondtrajekt doorkruist het dorp Achtmaal en is voor het publiek een aardig schouwspel. Rally-lief- hebbers kunnen het niet nalaten dit weekend in Achtmaal te gaan kijken. Volvo heelt bekend gemaakt mee te doen aan het bod wat Renault onlangs heeft ge daan op autofabrikant Sko da. Tussen beide Westeuro- pese fabrieken vond eerder dit jaar een forse aandelen ruil plaats. Vandaar dat het bod op Skoda door het twee tal gezamelijk werd uitge bracht. Andere bedrijven die een gooi doen naar het Tsje- choslowaakse Skoda zijn Volkswagen en General Mo tors. Wat er in de toekomst met Skoda onder de vlag van een groot concern gaat ge beuren is uiteraard niet be kend. Dat zal immers afhan gen van de voorstellen die door de afzonderlijke bieders zijn gedaan in verband met het behoud van werkgelegen heid en het al dan niet ver dwijnen van de naam Skoda. 24X33 cl 36,75 24X25 cl 20,50 24X25 cl 23,83 olse 29,94 24x33 d 38,77 24X33 cl 32,99 24x33 d 36,05 24X25 cl 16,61 24x33 c! 33,27 20X49 cl 36,00 24X25 cl 26,61 24X33 cl 28,83 24x33 d 28,83 24X33 cl 43,55 24X33 Cl 36,77 24X33 cl 36.77 24X25 cl 18,11 24X33 cl 20,99 24X 33 cl 27,72 24X25 cl 18,27 24X33 cl 29,72 24X33 cl 39,50 24X25 cl 22,16 Aanstaand weekend, zaterdag 6 en zondag 7 oktober wordt in de omgeving van Achtmaal (bij Roo sendaal) de voorlaatste rally van het Internationaal Nederlands ral- lykampioenschap verreden. De rally kent 14 klassementsproeven met een totale lengte van 132 km. Door toepassing van VTEC zijn echter koppel- en vermogens- kromme over een groot toerenbe- reik behoorlijk vlak, zodat er in al le toerenregionen voldoende trek kracht aanwezig is. Ondanks het ipv 3,90 5,90 5,90 4,90 voor een betere lichtopbrengst. De Saab 900-reeks heeft een iets grotere motor gekregen. De cylin- derinhoud steeg van 2.0 naar 2.1 liter. De krachtbron produ< een vermogen van 140 pk koppel van 180 Nm bij 290C min. v.a. 29»195j" ind. BTW Operational lease-prijs 789,- excl. BTW/mnd 48 mnd/80.000 km Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, tel. 013-683911 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Saab heeft bovendien de prijzen voor het nieuwe modellenjaar aangepast. Door verhoogde effi ciency en een iets minder comple te uitrusting zijn de prijzen over de hele linie scherper. Verschillende modellen zijn bovendien met een Griffin-pakket te bestellen, wat staat voor een selektie van de meest gevraagde optionals. De samenstelling van het pakket kan per type verschillen. De naam Griffin is een aanduiding voor dit pakket, en staat niet op de auto vermeld. De 900i met 2.1 liter 16- kleppenmotor start alg driedeurs bij f.49.950, De 9000i met 2 liter krachtbron is er alleen als vijf- deurs voor 1.59.950, De 2.3-16 kost zowel als vijfdeurs en sedan f.72.950,= terwijl de nieuwe 2.3 turbo te koop is vanaf f .92.450,= Echteld - Ieder automerk presenteert regelmatig op de verschillende internationale autotentoonstellingen di verse prototypes. De vaak zeer futuristisch gelijnde mo dellen tonen waartoe een merk in staat is, maar zullen nooit in productie gaan. Gelukkig op en enkele uitzon dering na. Afgelopen week maakten we op de weg kennis met de nieuwe Honda NSX, enkele jaren gele den als prototype getoond, nu werkelijkheid. Honda is hiermee het eerste Japanse merk wat in het Ferrari/ Porsche segment binnenkomt. De al zeer lange bekende 2 liter turbomotor van Saab heeft inmid dels plaats gemaakt voor een nieuwe variant gebaseerd op de 2.3 liter krachtbron. De motor heeft het zogenaamde Direct Ignition systeem en levert 200 pk bij 5000 tr/min en weet een koppel van 330 Nm neer te zetten bij slechts 2000 tr/min. Het verschil in vermogen tussen de 2.3 injectie en turbo is 50 pk. De auto haalt een top van 230 km/u en trekt in 8 seconden van nul tot honderd. Uit de korte tus- senacceleraties blijkt vooral de enorme souplesse. De motor is uitsluitend verkrijg baar in de Saab 9000 vijfdeurs en sedan. De versies met handge- schakelde vijfbak worden altijd geleverd met TCS, een tractie con trole systeem wat het spinnen van de wielen onder uiteenlopende omstandigheden voorkomt. Er kan ook worden gekozen voor een automaat zonder het TCS. Hier voor wordt geen meerprijs in reke ning gebracht. Alle vijfdeurs modellen van de Saab 9000 hebben voor het mo dellenjaar 1991 de schuin aflo pende neus van de sedan gekre gen. Het front ziet er zo voornamer uit en heeft grotere koplampen uitermate sportieve wagenkarak- ter is veel schakelen eigenlijk overbodig. Het moment dat de nokken computergestuurd ver steld worden, is een duidelijke verandering in het wagengeluid waarneembaar. Vanaf dat mo- inent (rond de 5.800 tr/min) waan Lees verder pagina 7 Het Spaanse staatsbedrijf INI, eigenaar van Enasa, de pro ducent van Pegaso vrachtwa gens, heeft 60 procen van de aandelen van de truckfabri- kant verkocht aan Iveco. Ive co heeft voor het belang een bedrag van 21,5 miljoen gul den betaald, met een optie binnen 6 jaar de resterende 40 procent te verwerven. Iveco, de vrachtautodivisie van Fiat is met INI overeen gekomen dat niet allen de ge zamenlijke fabrieken en de werkgelegenheid van Enasa worden behouden, maar dat ook alles zal worden gedaan om het aanbod van Pegaso vrachtwagens in zowel het zware als het lichte vrachtau- tosegment uit te breiden. De investeringen zal Fiat vol gens een woordvoerder niet alleen voor zijn rekening hoe ven te nemen. Het Spaanse staatsbedrijf heeft toegezegd hieraan mee te betalen. Met de overname van Enasa door het Fiat concern is een eind gekomen aan de over- namepogingen van de com binatie Daimler-Benz en MAN. Eerder maakte het Westduitse kartelbureau al bezwaar tegen de aankoop door Daimler en MAN, waar na de laatste zich terugtrok. Dankzij de overname krijgt Iveco/Enasa nu een aandeel van ongeveer 23 procent op de Europese vrachtauto- markt. (Bron: Rai) Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-aideling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De spectaculaire NSX is 4,40 me ter lang, 1,81 meter breed en slechts 1.17 meter laag. De Cw- waarde is niet kost wat kost zo laag mogelijk gehouden. Met 0,32 is hij dan ook geen topper. Maar dit betekent aan de andere kant dat er duidelijk rekening is gehou den met de bestuurder en passa gier. De hele auto is uit aluminium op gebouwd om een laag gewicht per pk te verkrijgen. Iedere paar- dekracht heeft bij deze Honda 5 kg voort te slepen. Niet alleen de koets is van het lichte materiaal vervaardigd, maar ook de com plete ophanging en bodemgfoep. Eigenlijk zijn slechts drie onderde len van 'ordinair' plaatstaal, te weten remschijven, remklauwen en een verbindingstang tussen de achterste ophangingspunten. Door het gebruik van aluminium is het totaalgewicht op 1370 kg uit gekomen. Zou de NSX van staal gemaakt zijn, dan was dit zeker enkele honderden kilo's méér ge weest. Honda heeft bij de NSX een ex treem lage liftcoefficient weten te verkrijgen. In de praktijk betekent dit dat er weinig verandering op treedt in de wegligging bij hoge en lage snelheden. Ook zijwind- gevoeligheid, daar heeft de NSX nooit van gehoord. De metingen aan het ontwerp zijn voor een deel in de windtunnel in de Noord-Oost polder uitgevoerd. Verder heeft Honda als uitgangspunt het F-16 vliegtuig genomen, gecombineerd met de Formule 1 techniek die het Japanse huis in bezit heeft. Cou reur Senna is in dit geval nauw bij de ontwikkeling betrokken ge weest. Uit verschillende opties heeft Hon da uiteindelijk voor een 3 Eter V6 gekozen met 4 kleppen per cylin der en het VTEC systeem waarbij de kleptiming en lichthoogte va riabel zijn. Bij 7300 tr/min levert de krachtbron een vermogen van 274 pk, terwijl het maximale kop pel van 284 Nm al bij 5400 tr/min volledig beschikbaar is. .kilo 9,90 .kilo 1 2,90 .kilo 13,90 kilo 8,90 4,90 2,90 kilo 3,90 .kilo 11,90 .kilo 12,90 „kilo 1 2,90 .kilo 8,90 ..kilo 9,90 ..kilo 1 3,90 ..kilo 8,90 9,90 5,90 7,90 ..kilo 1 1,90 Bij de introductie van de vernieuwde Volkswagen Polo bleek vorige week maar eens dat mensen die hoger in een organisatie staan, het niet automatisch altijd bij het rechte eind hebben. We waren als Ne derlanders samen met de Portugezen en Zweden in de omgeving van Wolfs burg te gast. Bij aankomst op de testbaan was ook een exemplaar van de 2-deurs sedan te zien, een versie die niet kon worden gereden. Korte tijd tevoor had zich echter iets rond deze auto afgespeeld. Die bewuste Polo sedan is maar in een beperkt aantal landen le verbaar. In Duitsland zelf in ieder geval niet. Het lijkt wel of de fabriek zich een beetje voor deze variant schaamt. Van hogerhand kreeg een jongeman de op dracht bij aankomst van de eerste journalisten de 2- deurs te verwijderen. Dit gebeurde echter onder pro test, daar hij zeker wist dat deze auto in één van de landen die te gast waren te koop zou zijn. Volgens zijn meerdere 'was dit absoluut niet het geval. En na enige woorden over en weer, ver dween de auto voor het ge bouw. Een collega-journa- list die dit tafereel had ga de geslagen, stapte op het moment dat de auto werd weggereden op de man af om zeer geïnteresseerd te vragen of er ook een 2- deurs sedan aanwezig was. Deze auto stond immers op zijn prijslijst. Ook tegen de journalist onkende de VW- man met klem dat deze auto in Nederland te koop zou worden. Toen uiteindelijk iemand van de Nederland se importeur bijsprong, kon hij tot reden worden ge bracht en mocht een triom fantelijk kijkende jonge be diende de auto weer voor het pand zetten... In samenwerking met General Motors Nederland, één van de cosponsors, organiseert De Auto maat een fotowedstrijd. Iedere be zoeker van de Nacht van Acht maal die zijn fototoestel mee neemt, kan een spectaculaire of gekke foto van één van de deelne mende Opeis maken. Uit alle in zendingen wordt de fraaiste geko zen die in aanmerking komt voor een prachtig Opel Calibra horlo ge. Zwart- wit en kleuren foto's in alle formaten zijn toegestaan. Ver meld achterop de foto wel duide lijk naam en adres. De winnende foto zal over enkele weken in De Automaat worden af gedrukt. De inzendingen dienen uiterlijk maandag 15 oktober te zijn inge leverd bij de Tilburgse Koerier aan het NS-plein 14. De Honda NSX is van voor tot ach ter apart. Het is een auto met zo genaamde middenmotor, zodat het compartiment voor de twee bevoorrechte inzittenden behoor lijk ver naar voren is geplaatst, eigenlijk vergelijkbaar met een Formule-1 auto. De lage neus heeft uiteraard klaplampen en met trost het Honda-em- bleem. Overigens is op de buiten kant van de NSX nergens de naam Honda te lezen, zodat niet- autokenners al meteen aan een Italiaans paard denken. De NSX valt op door zijn vloeiend verlo pende lijnen, beschaafde lucht- happers in de flanken en het ont breken van overdreven spoilers. Het dak en de ruitstijlen zijn niet in de carrosseriekleur uitgevoerd, maar zijn altijd zwart. De achter zijde doet een beetje denken aan een Civic CRX, vooral vanwege de vormgeving van de lichtunits. Sigs

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 23