RENAULT AE
3
SUBARU MINI-JUMBO
Nieuw snuitje voor
't fantje
SUBARU
KONING, KEIZER, ADMIRAAL...
LEXUS LS 400
WEST
Renault levert
F1-motoren
aan Ligier
1 Ml
te 1
ilw
Ier 1990-pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 27 september 1990- pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
nu
■■■■■■MB
zilvergrijs
Vervolg van pagina 1
KORVELSEWEG 99. TILBURG. Tel. 35.55.75
24 uursservice
1035
de toekomst
Baarn. -
ven.
gaan en is alleen nog maar te koop met de pittige
4-pitter.
We reden de SDX met vijf deuren.
js de
s niet
Vele kilo-
de Renault
De klant
deling k
ML
:nt moet een betere behan-
krijgen, dan bij de concur-
celeratie van 0 tot 100 in 17 secon
den. Veel belangrijker zijn echter
de vlotte prestaties tot zo'n 60 km/
u. In het uitlaatsysteem is een On
geregelde driewegkatalysator op
genomen, zodat aan de K9 emis-
sie-eisen kan worden voldaan.
Ook standaard vanaf het basis
model is de vijfversnellingsbak
neus op de Subaru
rgd voor een grotere
cicine auto is maar
gegroeid. Voor-
-Jumbo namelijk
meter, een voor
c uuuodng in
Voor
jraard niet no-
Alhoewel het Franse merk Renault voornamelijk
bekend is vanwege zijn personenauto's, is het op de
bedrijfsautomarkt geen vreemde. Al in het begin van
deze eeuw reden er Renault bestel- en vrachtauto's
rond en startte men in Billancourt in 1906 de productie
van stadsbussen. Het huidige Renault Vehicules
Industriels is een wijd vertakte organisatie met
steunpunten in vele landen. Het programma bestaat uit
zes verschillende series met een enorme keuze aan
cabine-uitvoeringen, motoren en opbouw-
mogelijkheden. We reden met de nieuwste telg van het
merk, de futuristische AE, waarmee Renault de
concurrentie een flinke stap terug zet.
Mini-Jumbo is de mogelijkheid
vier volwassenen ruim in de auto
te laten plaatsnemen. Zowel voor-
als achterin is been- en hoofd
ruimte in meer dan voldoende ma
te aanwezig. De viercylindermotor
met een inhoud van 758 cc en een
vermogen van 42 pk is goed voor
een top van 136 km/u en een ac-
die met een lange pook uiterst
precies bedient wordt.
De choke heeft een verklikker-
lampje wat gaat branden als de
motor op temperatuur is en deze
voorziening kan worden inge
drukt. Het leveringsprogramma is
gelijk gebleven: de driedeurs DL
en SDX en de vijfdeurs SDX. De
kleuren zilvergrijs en lichtgroen
zijn komen te vervallen. Nieuw zijn
de tinten donkergroen en donker
blauw. Verder zijn alle modellen
te leveren in wit, rood en metaal
donkergrijs en zwart.
i auto’s met
rag-garantie
vijs, APK+VVN,
eu inspectie
10.000 km beurt
en Zn.
QOIRLE
x> automateriaal)
uil en gemakkelijke
aling. Showroom
jperid vanaf 10 uur
VA*''*
Als de ontwikkelingen zich door
zetten zal het belang van Renault
als bedrijfswagenproducent de
komende jaren toenemen. On
langs heeft men namelijk te ken
nen gegeven het belang in het
Amerikaanse Mack uit te breiden
van de huidige 46% tot de volle
100%. Als dat doorgaat wordt
Renault samen met Mack en
Volvo de grootste vrachtwagen-
groep ter wereld.
oèWrs
Magnum
Een tweede snelheidsmeter met
tachograaf zit aan de linker kant.
De cabine is zeer compleet met
elektrisch bediende portierruiten
en elektrische spiegels. De stoelen
zijn met een stevige, moderne stof
bekleed en voor de bijrijder voor
zien van armleuningen. Het uit
zicht is royaal met een totaal ruit-
oppervlak van 4,2 vierkante me
ter. Het bed heeft een lengte van
1,90 meter en is 0,75 meter breed.
Een tweede bed kan tegen meer
prijs worden geleverd. De volle
dig gesynchroniseerde B18 ver
snellingsbak heeft 16 overbren
gingen vooruit, twee zogenaamde
kruipgangen en 2 versnellingen
achteruit. De bediening gaat licht
en eenvoudig.
iig van de mechnische
mten gescheiden cabine
jpgehangen voor veel
i ieder wegdek. Op het
.4 je instapt hoor je de
het geheel in even-
brengen. Standaard zijn
ing, geïnte-
getint glas,
s zonne-
ide buiten-
Rijdend in de Lexus zijn eigenlijk
nauwelijks negatieve punten te
noemen. De auto is ruim, compleet
en bijzonder comfortabel. Eigen
lijk betreft het enige kritiekpuntje
de wat vage besturing boven de
180 km/u.
Wat betreft de verkoop is er voor
de Lexus-organisatie nog veel te
doen. De auto heeft, zoals zij zelf
zeggen, drie problemen: de Lexus
heeft een beginnend imago, is van
Japanse herkomst en heeft een on
bekende inruilwaarde. Het markt
segment tussen de f.100.000,= en
f.200.000, is heel klein. In ons
land betreft het ongeveer 2000
auto's. Importeur Louwman en
Parqui verwacht hier een markt
aandeel van 5 procent te kunnen
behalen, wat neerkomt op 100
auto's. Helaas zal het aanbod
schaars zijn, vanwege het enorme
succes van de auto in Japan en op
de Amerikaanse markt.
De zes Nederlandse dealers zijn
gevestigd in Den Haag, Arnhem,
Groningen, Venlo, Breda en in de
buurt van Amsterdam. Deze zes
ste mo- hebben een investering van
11992 f.750.000,= moeten doen inclusief
twee demonstratie-auto's.
Mack-aggregaat
De AE is leverbaar in twee motor-
varianten. De AE 380 heeft een V8
met 12 liter inhoud van Renault
zelf. De krachtbron levert 374 pk
bij 1900 tr/min. Voor wie dat nog
niet genoeg is, is er de AE 500 met
een Mack-aggregaat met even
eens 8 cylindeiin V-vorm. Bij 2100
tr/min wordt het maximale vermo
gen van 503 pk bereikt. Het is ove
rigens niet de eerste keer dat
Renault een krachtbron van zijn
halfdochter gebruikt. Ook de fraai
gevormde FR1 touringcar kan met
een Mack-motor worden geleverd.
Zowel de AE 380 als AE 500 heb
ben een G.V.W. van 19 ton en een
treingewicht van 50 ton. Stan
daard worden de motoren gevoed
vanuit een 550 liter tank. Tegen
meerprijs is afhankelijk van de
chassis- uitvoering een tweede
tank van 400 of 550 liter mogelijk.
De Renault AE is als trekker ver
krijgbaar met vier of zes wielen,
waarvan er respectievelijk twee of
vier worden aangedreven. Als
chassis kent de AE de mogelijkhe
den 4x2 en 6x2. Deze vier moge
lijkheden zijn te combineren met
de twee motoren én de standaard
of Magnum cabine, zodat het tota
le programma op dit moment uit
zestien varianten bestaat.
We reden met het tweede exem
plaren in ons land, op dit moment
gestationeerd bij Renault bedrijfs
wagendealer Van Spreeuwel uit
Hilvarenbeek en Hapert.
bruik zeer binnen de perken met
een gemiddelde van 1 op 8,5.
De prijs van de auto bedraagt in
standaarduitvoering f.138.810,=.
Het schuifdak kost f.3.280,de le
deren bekleding f.5.105,= en de
luchtvering inclusief automatische
niveauregeling f.5.105,=. De
meest complete Lexus komt zo op
£152.300,=.
De kansen van de Lexus zijn in
Europa moeilijk in te schatten. De
auto zal eerst naam moeten ma
ken en daar zullen de eerste ge
bruikers voor moeten dienen. Zij
krijgen een bijzonder prettige en
complete auto die ze snel in hun
vriendenkring en bij relaties zul
len aanprijzen. Als dat laatste lukt
kan straks worden gezegd: Ko-
ning. Keizer, Admiraal, de Lexus
rijden ze allemaal.
rerende merken. De eerste 36
maanden kan gebruik worden ge
maakt van een 24 uursservice met
een volledige dekking in Europa.
Deze service is opgezet in samen
werking met Europ Assistance. In
geval van een servicebeurt wordt
de auto bij de klant opgehaald en
wordt een vervangende auto ach
tergelaten. Deze vervangende
auto is óf een andere Lexus of een
Toyota Camry V6 automaat. In
middels hebben twee bekende
leasemaatschappijen zich bereid
verklaard de restwaarde op het
niveau te zetten van de BMW 7351
en Mercedes 420 S. En uiteraard
geldt de van Toyota bekende ga
rantie van 3 jaar op de hele auto.
Tijdens onze testrit voornamelijk
met hoge snelheid over de Duitse
autobaan bleef het brandstofver-
De volledi- -
component,
is verend op
comfort op it
moment dat
luchtvering het gt
wicht brengen. St
verder airconditioninc
greerde zijspoilers, c,_.
elektrisch bedienbare
schermen en verwarmt
spiegels.
Daarnaast is er een nog complete
re Magnum uitgdve die wordt
voorzien van een standkachel,
koelkast, centrale vergrendeling
met afstandsbediening en wiel-
sierringen. Uiteraard zijn er nog
een aantal opties via de Renault
Boutique verkrijgbaar. Hiermee is
de Renault AE tot een nog comple
ter leefvertrek om te vormen met
lederen bekleding, televisie en
een handig eettafeltje. De uitste
kende isolatie zorgt voor een aan
genaam geluidsniveau binnenin.
Op maandag 17 september j.l.
hebben de heren Bernard Casin
en Guy Ligier, respectievelijk al
gemeen directeur van Renault
Sport en lid van de raad van be
stuur van Ligier Sport een contract
ondertekend omtrent de levering
van Renault Formule 1 motoren
aan het Ligier-team. De eerst
toren zullen voor het seizoen L
geleverd worden. Het contract is
gesloten voor een periode van
drie jaar. Deze ontwikkeling past
precies in de trend dat leveran
ciers van F1 motoren aan twee
teams hun producten leveren.
Volwassenen
Verder worden ter verhoging van
comfort en stabiliteit voortaan
standaard 145/70 R 12 banden
gemonteerd. Vreemd genoeg zijn
de stootstrips op de flanken ver
dwenen, terwijl dit soort auto's
uitermate geschikt zijn voor druk
stadsverkeer en daar veelal de
meeste deukjes worden veroor
zaakt.
Veruit de sterkste kant van de
De nieuwe rö”
heeft gezorgd i
lengte. De kleii
liefst 8 centimeter c
heen viel de Mini-j
net onder de 3,20 meier, een voor
Japan belangrijke afmeting in
verband met wetgeving. Voor
Europa is dat uiteraard niet no
dig. Vanaf de voorruit is alles
nieuw. De motorkap is boller, ter
wijl het geheel inclusief de bum
per verder naar voren steekt. Op
vallend zijn ook de nieuwe kop
lampen en gewijzigde grille.
Halogeen
De DL is voorzien van verstelbare
rugleuningen, driepuntsgordels
achterin, een ruitewisser met twee
snelheden, achterruitverwarming,
een gelaagde voorruit, mistach-
terlicht en achteruitrijlampen, een
rembekrachtiger en halogeen
koplampen. De SDX voegt daar
nog het een en ander aan toe,
zoals een deelbaar neerklapbare
achterbankrugleuning, hoede-
plank, van binnenuit te openen
achterklep, een intervalstand op
de ruitwissers, een achterruitwis-
ser, getint glas, dagteller en fraaie
wieldoppen.
De Mini-Jumbo rijdt bijzonder
prettig en gemakkelijk. Het ruit-
oppervlak is groot, zodat je een
ruim uitzicht hebt naar alle kan
ten. De bediening is licht en de
motor doet rustig zijn werk.
Heel netjes heeft de importeur de
prijzen exact gelijk gehouden. De
3 deurs DL kost daarom f. 13.995,-.
De completere SDX kost in dezelf
de carrosserie-variant f.14.995,-.
De twee deuren extra vergen een
investering van zeshonderd
gulden.
Vlakke cabinevloer
De nieuwe AE is nog volledig in
eigen huis ontwikkeld en kwam
bij zijn introductie enkele maan
den terug als een volledige ver
rassing. Het uiterlijk van de nieu
weling is ronduit indrukwekkend.
De cabine is maar liefst 3,77 meter
hoog. Renault kent maar één uit
voering waarbij de slaapplaatsen
achterin zijn geplaatst. Vanwege
de maximaal toegestane hoogte is
een topsleeper niet mogelijk. De
AE is met normale cabine onge
veer even hoog als de bestaande
R-serie met verhoogd dak. Dit
geeft al aan dat de AE uitsluitend
bedoeld is voor internationaal
vervoer. Manouvreren langs
grachten van Amsterdam is
bepaald aanlokkelijk,
meters asfalt, daar is
AE voor gemaakt.
De instap is voor een ervaren
chauffeur misschien wat wennen.
Aan de bestuurderskant zit de
trap volledig rechts naast het por
tier. Middens twee stevige beu
gels kun je makkelijk naar boven
klauteren. Eenmaal binnen zit je
als een vórst. Opmerkelijk is de
volledig vlakke cabinevloer,
waardoor je makkelijk 'kunt rond
lopen'. De interne hoogte is zo ge
maakt dat je overal rechtop kunt
staan. Het bijzonder uitgebreide
dashboard is volledig naar de be
stuurder toegebogen en herbergt
een veelheid aan knopjes en
schakelaars. De radio is netjes on
der een klepje weggeborgen.
Recht voor de chauffeur zit een
toerenteller, snelheidsmeter, tur-
bodruk-, temperatuur- en brand-
stofniveaumeter. Een aantal con-
trolelampjes zijn hier rondom ge
plaatst, terwijl alle andere func
ties via een aan de rechter kant
geplaatst paneel worden gecon
troleerd.
M.
ms
•o,-
10,-
io,-
10,-
S::
10,-
J:-
10,-
10,-
>0,-
>0,-
10,-
10,-
10,-
>0,-
50,-
>0,-
•0,-