RENAULT AE 3 SUBARU MINI-JUMBO Nieuw snuitje voor 't fantje SUBARU KONING, KEIZER, ADMIRAAL... LEXUS LS 400 WEST Renault levert F1-motoren aan Ligier 1 Ml te 1 ilw Ier 1990-pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 27 september 1990- pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER nu ■■■■■■MB zilvergrijs Vervolg van pagina 1 KORVELSEWEG 99. TILBURG. Tel. 35.55.75 24 uursservice 1035 de toekomst Baarn. - ven. gaan en is alleen nog maar te koop met de pittige 4-pitter. We reden de SDX met vijf deuren. js de s niet Vele kilo- de Renault De klant deling k ML :nt moet een betere behan- krijgen, dan bij de concur- celeratie van 0 tot 100 in 17 secon den. Veel belangrijker zijn echter de vlotte prestaties tot zo'n 60 km/ u. In het uitlaatsysteem is een On geregelde driewegkatalysator op genomen, zodat aan de K9 emis- sie-eisen kan worden voldaan. Ook standaard vanaf het basis model is de vijfversnellingsbak neus op de Subaru rgd voor een grotere cicine auto is maar gegroeid. Voor- -Jumbo namelijk meter, een voor c uuuodng in Voor jraard niet no- Alhoewel het Franse merk Renault voornamelijk bekend is vanwege zijn personenauto's, is het op de bedrijfsautomarkt geen vreemde. Al in het begin van deze eeuw reden er Renault bestel- en vrachtauto's rond en startte men in Billancourt in 1906 de productie van stadsbussen. Het huidige Renault Vehicules Industriels is een wijd vertakte organisatie met steunpunten in vele landen. Het programma bestaat uit zes verschillende series met een enorme keuze aan cabine-uitvoeringen, motoren en opbouw- mogelijkheden. We reden met de nieuwste telg van het merk, de futuristische AE, waarmee Renault de concurrentie een flinke stap terug zet. Mini-Jumbo is de mogelijkheid vier volwassenen ruim in de auto te laten plaatsnemen. Zowel voor- als achterin is been- en hoofd ruimte in meer dan voldoende ma te aanwezig. De viercylindermotor met een inhoud van 758 cc en een vermogen van 42 pk is goed voor een top van 136 km/u en een ac- die met een lange pook uiterst precies bedient wordt. De choke heeft een verklikker- lampje wat gaat branden als de motor op temperatuur is en deze voorziening kan worden inge drukt. Het leveringsprogramma is gelijk gebleven: de driedeurs DL en SDX en de vijfdeurs SDX. De kleuren zilvergrijs en lichtgroen zijn komen te vervallen. Nieuw zijn de tinten donkergroen en donker blauw. Verder zijn alle modellen te leveren in wit, rood en metaal donkergrijs en zwart. i auto’s met rag-garantie vijs, APK+VVN, eu inspectie 10.000 km beurt en Zn. QOIRLE x> automateriaal) uil en gemakkelijke aling. Showroom jperid vanaf 10 uur VA*''* Als de ontwikkelingen zich door zetten zal het belang van Renault als bedrijfswagenproducent de komende jaren toenemen. On langs heeft men namelijk te ken nen gegeven het belang in het Amerikaanse Mack uit te breiden van de huidige 46% tot de volle 100%. Als dat doorgaat wordt Renault samen met Mack en Volvo de grootste vrachtwagen- groep ter wereld. oèWrs Magnum Een tweede snelheidsmeter met tachograaf zit aan de linker kant. De cabine is zeer compleet met elektrisch bediende portierruiten en elektrische spiegels. De stoelen zijn met een stevige, moderne stof bekleed en voor de bijrijder voor zien van armleuningen. Het uit zicht is royaal met een totaal ruit- oppervlak van 4,2 vierkante me ter. Het bed heeft een lengte van 1,90 meter en is 0,75 meter breed. Een tweede bed kan tegen meer prijs worden geleverd. De volle dig gesynchroniseerde B18 ver snellingsbak heeft 16 overbren gingen vooruit, twee zogenaamde kruipgangen en 2 versnellingen achteruit. De bediening gaat licht en eenvoudig. iig van de mechnische mten gescheiden cabine jpgehangen voor veel i ieder wegdek. Op het .4 je instapt hoor je de het geheel in even- brengen. Standaard zijn ing, geïnte- getint glas, s zonne- ide buiten- Rijdend in de Lexus zijn eigenlijk nauwelijks negatieve punten te noemen. De auto is ruim, compleet en bijzonder comfortabel. Eigen lijk betreft het enige kritiekpuntje de wat vage besturing boven de 180 km/u. Wat betreft de verkoop is er voor de Lexus-organisatie nog veel te doen. De auto heeft, zoals zij zelf zeggen, drie problemen: de Lexus heeft een beginnend imago, is van Japanse herkomst en heeft een on bekende inruilwaarde. Het markt segment tussen de f.100.000,= en f.200.000, is heel klein. In ons land betreft het ongeveer 2000 auto's. Importeur Louwman en Parqui verwacht hier een markt aandeel van 5 procent te kunnen behalen, wat neerkomt op 100 auto's. Helaas zal het aanbod schaars zijn, vanwege het enorme succes van de auto in Japan en op de Amerikaanse markt. De zes Nederlandse dealers zijn gevestigd in Den Haag, Arnhem, Groningen, Venlo, Breda en in de buurt van Amsterdam. Deze zes ste mo- hebben een investering van 11992 f.750.000,= moeten doen inclusief twee demonstratie-auto's. Mack-aggregaat De AE is leverbaar in twee motor- varianten. De AE 380 heeft een V8 met 12 liter inhoud van Renault zelf. De krachtbron levert 374 pk bij 1900 tr/min. Voor wie dat nog niet genoeg is, is er de AE 500 met een Mack-aggregaat met even eens 8 cylindeiin V-vorm. Bij 2100 tr/min wordt het maximale vermo gen van 503 pk bereikt. Het is ove rigens niet de eerste keer dat Renault een krachtbron van zijn halfdochter gebruikt. Ook de fraai gevormde FR1 touringcar kan met een Mack-motor worden geleverd. Zowel de AE 380 als AE 500 heb ben een G.V.W. van 19 ton en een treingewicht van 50 ton. Stan daard worden de motoren gevoed vanuit een 550 liter tank. Tegen meerprijs is afhankelijk van de chassis- uitvoering een tweede tank van 400 of 550 liter mogelijk. De Renault AE is als trekker ver krijgbaar met vier of zes wielen, waarvan er respectievelijk twee of vier worden aangedreven. Als chassis kent de AE de mogelijkhe den 4x2 en 6x2. Deze vier moge lijkheden zijn te combineren met de twee motoren én de standaard of Magnum cabine, zodat het tota le programma op dit moment uit zestien varianten bestaat. We reden met het tweede exem plaren in ons land, op dit moment gestationeerd bij Renault bedrijfs wagendealer Van Spreeuwel uit Hilvarenbeek en Hapert. bruik zeer binnen de perken met een gemiddelde van 1 op 8,5. De prijs van de auto bedraagt in standaarduitvoering f.138.810,=. Het schuifdak kost f.3.280,de le deren bekleding f.5.105,= en de luchtvering inclusief automatische niveauregeling f.5.105,=. De meest complete Lexus komt zo op £152.300,=. De kansen van de Lexus zijn in Europa moeilijk in te schatten. De auto zal eerst naam moeten ma ken en daar zullen de eerste ge bruikers voor moeten dienen. Zij krijgen een bijzonder prettige en complete auto die ze snel in hun vriendenkring en bij relaties zul len aanprijzen. Als dat laatste lukt kan straks worden gezegd: Ko- ning. Keizer, Admiraal, de Lexus rijden ze allemaal. rerende merken. De eerste 36 maanden kan gebruik worden ge maakt van een 24 uursservice met een volledige dekking in Europa. Deze service is opgezet in samen werking met Europ Assistance. In geval van een servicebeurt wordt de auto bij de klant opgehaald en wordt een vervangende auto ach tergelaten. Deze vervangende auto is óf een andere Lexus of een Toyota Camry V6 automaat. In middels hebben twee bekende leasemaatschappijen zich bereid verklaard de restwaarde op het niveau te zetten van de BMW 7351 en Mercedes 420 S. En uiteraard geldt de van Toyota bekende ga rantie van 3 jaar op de hele auto. Tijdens onze testrit voornamelijk met hoge snelheid over de Duitse autobaan bleef het brandstofver- De volledi- - component, is verend op comfort op it moment dat luchtvering het gt wicht brengen. St verder airconditioninc greerde zijspoilers, c,_. elektrisch bedienbare schermen en verwarmt spiegels. Daarnaast is er een nog complete re Magnum uitgdve die wordt voorzien van een standkachel, koelkast, centrale vergrendeling met afstandsbediening en wiel- sierringen. Uiteraard zijn er nog een aantal opties via de Renault Boutique verkrijgbaar. Hiermee is de Renault AE tot een nog comple ter leefvertrek om te vormen met lederen bekleding, televisie en een handig eettafeltje. De uitste kende isolatie zorgt voor een aan genaam geluidsniveau binnenin. Op maandag 17 september j.l. hebben de heren Bernard Casin en Guy Ligier, respectievelijk al gemeen directeur van Renault Sport en lid van de raad van be stuur van Ligier Sport een contract ondertekend omtrent de levering van Renault Formule 1 motoren aan het Ligier-team. De eerst toren zullen voor het seizoen L geleverd worden. Het contract is gesloten voor een periode van drie jaar. Deze ontwikkeling past precies in de trend dat leveran ciers van F1 motoren aan twee teams hun producten leveren. Volwassenen Verder worden ter verhoging van comfort en stabiliteit voortaan standaard 145/70 R 12 banden gemonteerd. Vreemd genoeg zijn de stootstrips op de flanken ver dwenen, terwijl dit soort auto's uitermate geschikt zijn voor druk stadsverkeer en daar veelal de meeste deukjes worden veroor zaakt. Veruit de sterkste kant van de De nieuwe rö” heeft gezorgd i lengte. De kleii liefst 8 centimeter c heen viel de Mini-j net onder de 3,20 meier, een voor Japan belangrijke afmeting in verband met wetgeving. Voor Europa is dat uiteraard niet no dig. Vanaf de voorruit is alles nieuw. De motorkap is boller, ter wijl het geheel inclusief de bum per verder naar voren steekt. Op vallend zijn ook de nieuwe kop lampen en gewijzigde grille. Halogeen De DL is voorzien van verstelbare rugleuningen, driepuntsgordels achterin, een ruitewisser met twee snelheden, achterruitverwarming, een gelaagde voorruit, mistach- terlicht en achteruitrijlampen, een rembekrachtiger en halogeen koplampen. De SDX voegt daar nog het een en ander aan toe, zoals een deelbaar neerklapbare achterbankrugleuning, hoede- plank, van binnenuit te openen achterklep, een intervalstand op de ruitwissers, een achterruitwis- ser, getint glas, dagteller en fraaie wieldoppen. De Mini-Jumbo rijdt bijzonder prettig en gemakkelijk. Het ruit- oppervlak is groot, zodat je een ruim uitzicht hebt naar alle kan ten. De bediening is licht en de motor doet rustig zijn werk. Heel netjes heeft de importeur de prijzen exact gelijk gehouden. De 3 deurs DL kost daarom f. 13.995,-. De completere SDX kost in dezelf de carrosserie-variant f.14.995,-. De twee deuren extra vergen een investering van zeshonderd gulden. Vlakke cabinevloer De nieuwe AE is nog volledig in eigen huis ontwikkeld en kwam bij zijn introductie enkele maan den terug als een volledige ver rassing. Het uiterlijk van de nieu weling is ronduit indrukwekkend. De cabine is maar liefst 3,77 meter hoog. Renault kent maar één uit voering waarbij de slaapplaatsen achterin zijn geplaatst. Vanwege de maximaal toegestane hoogte is een topsleeper niet mogelijk. De AE is met normale cabine onge veer even hoog als de bestaande R-serie met verhoogd dak. Dit geeft al aan dat de AE uitsluitend bedoeld is voor internationaal vervoer. Manouvreren langs grachten van Amsterdam is bepaald aanlokkelijk, meters asfalt, daar is AE voor gemaakt. De instap is voor een ervaren chauffeur misschien wat wennen. Aan de bestuurderskant zit de trap volledig rechts naast het por tier. Middens twee stevige beu gels kun je makkelijk naar boven klauteren. Eenmaal binnen zit je als een vórst. Opmerkelijk is de volledig vlakke cabinevloer, waardoor je makkelijk 'kunt rond lopen'. De interne hoogte is zo ge maakt dat je overal rechtop kunt staan. Het bijzonder uitgebreide dashboard is volledig naar de be stuurder toegebogen en herbergt een veelheid aan knopjes en schakelaars. De radio is netjes on der een klepje weggeborgen. Recht voor de chauffeur zit een toerenteller, snelheidsmeter, tur- bodruk-, temperatuur- en brand- stofniveaumeter. Een aantal con- trolelampjes zijn hier rondom ge plaatst, terwijl alle andere func ties via een aan de rechter kant geplaatst paneel worden gecon troleerd. M. ms •o,- 10,- io,- 10,- S:: 10,- J:- 10,- 10,- >0,- >0,- 10,- 10,- 10,- >0,- 50,- >0,- •0,-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 33