SEAT IBIZA 1.2 XLI Spaans pepertje IBM AUTOTEST a Nieuwe Citroen C25, Peugeot J5 en Fiat Ducato H. van Oosterhout neemt afscheid na 17 jaar bij Renova 7UIDOOS7 bv j -4 -tij! Golf Moda .EUR. BUI UUR’ IUR Seat Ibiza 1.2i staat voor U klaar voor een proefrit 71 jêl ƒ29.195,- ind. BTW imber 1990 -pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 27 september 1990 - pagina 3 hh r Recordhouder Tandwielen letronic 1.2 XLi lefcr, Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken jarei g fuss een voorval lienst rd, had hij al in dienst. Al t EUROPA HEEFT EEN NIEUWE TOP .ER vierbc sel. De 1 Primera 1.6 m, i i speciale lijsten rondom •stelbare fdsteunen buitenspiegel kdop net katalysator COLOURS RIJ NU IN 1991. I >ep /oor Seat IPLETE ELLA 'UREN TE PRIJS. ge\ din net >g steeds bestuurbaar Jeheel onverwacht reed hij om van- xrzan- Als lad, xan. iietsen --7 de m. E3 NISSAN^ GARAGE DENISSEN BV. Hij uit het verteder lustreertc rustic heek ding. ^^^Automobielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, Tilburg. 013-321405. Seat doet onder de kdTs^» een uitgebreide rijtest. als bij de voorgaande jaargan gen dik in orde. De bediening van het stuurwiel is licht, al zou bij in parkeren een beetje hulp niet on prettig zijn. De auto laat zich lek ker een bocht ingooien en is mak kelijk in de hand te houden. der hem redden", aldus van Alke- made. herinnert zich nog een voorval erleden, wat duidelijk il- dat Van Oosterhout een tige, stabiele persoonlijkheid ?ft en niet echt in is voor gekke dingen. Tijdens de introductie van ABS op het vorige model BMW 7- serie werd het systeem op de slip- baan van Rob Slotenmaker in Zandvoort gedemonstreerd. Jan Lammers liet vanaf de bestuur dersstoel met een gangetje van 80 km/u zien hoe de auto ondanks volledig intrappen van het rempe daal nog 1 bleef. Gel vervolgens het circuit op, c uit volle snelheid in de Tax bocht op de remmen te gaan. 1 Van Oosterhout dit geweten hc was bij zeker niet meegegaa Van Oosterhout houdt van fit en zal er samen met zijn vrouw komende tijd veel op uit trekker Misschien wel om even 'op de zaak' poolshoogte te gaan nemer waar Louis van Rooy, Wessel Janssen en Serge de Nijs het van hem hebben overgenomen. Operational lease-prijs 789,- excl. BTW/mnd 48 mnd/80.000 km De 1.211- electroni- (Bosch LU- i van 71 pk, nog 85 weet ergelijking met sntie heeft de 1 motor een relatief i. Ook de 1.2 heeft 1de driewegkataly- ijwel de hele Ibi- JS'83-norm vol- Gaat het allemaal iets te hard, dan tilt hij een pootje op, maar blijft goedmoedig en voorspel baar. Het brandstofverbruik van de 1.2 liter injectiemotor is normaal te noemen. Met een gemiddelde van 1 liter Euro$uper op 13,5 kilometer scoort hij beter dan zijn 1.5-broer, maar is zeker geen recordhouder. Prijstechnisch is een Seat Ibiza al tijd al bijzonder interessant geble ken. De auto's zijn ondanks de veranderingen voor het nieuwe modellenjaar en de toevoeging Van de populaire Volkswagen Golf is een nieuwe speciale uitga ve verschenen, de Moda. Deze versie is gebaseerd op de CL en is te koop met vier verschillende mo toren: de 1.3 liter van 55 pk met vierbak, de 1.6 van 70 pk met vijf- bak, de 1.8 liter en de 1.6 turbodie sel. De auto's worden in een don kere lakkleur geleverd, met naar keuze één normale lak of twee metallic tinten (meerprijs f.757, Aan de buitenkant is de Golf Mo da té herkennen aan de aandui dingen op de achterklep en zij- jaargangen was de bovenkant van de portieren niet bekleed, ter wijl dat nu vanaf de XL wel het geval is. Nieuw is ook de bekle ding. De zijkanten en flanken zijn netjes in grijs uitgevoerd, terwijl het middendeel met fleurige tinten is bedrukt. hoger gebruiksgemak. De cabine is voorzien van nieuwe bekle- dingsstoffen, een ander stuur, nieuwe stoelen en gewijzigde deurpanelen. Bij de C25 van Citroen krijgt de ty- pe-aanduiding de toevoeging "Serie 2". Vijftig procent van het gebruikte plaatstaal is gegalvani seerd, tegen tien procent bij intro ductie. Bij Citroen en Peugeot is de 1905 cc XUD motor nieuw met een vermogen van 71 pk. Deze krachtbron wordt gekoppeld aan een vijfbak. De Citroen C25 is er vanaf f.21.720,= exclusief BTW. Over enkele weken zullen we een rij-ervaring opdoen met de op een gelijk aantal punten gewijzigde Fiat Ducato. De verkoopaantallen van Seat in Nederland zitten al jaren in de lift. Uiteraard heeft de verbintenis met het VW-concern veel goed ge daan, maar gelukkig zijn ook de produkten navenant. De Marbella is in het onderste segment een aardig en jeugdig ogende aan bieding. De Malaga is als vier- deurs sedan aantrekkelijk ge prijsd, maar mag wat betreft ont werp toch wat gedateerd ge noemd worden. Volgend jaar krijgt Seat een nieuwe model bo ven de Malaga, Toledo genaamd. Vooral dit model zal bepalend zijn voor het imago van Seat in de na bije toekomst. Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, tel. 013-683911 Op het gebied van bestelwagens is er al vele jaren een nauwe sa menwerking tussen het PSA-con- cern en Fiat. De Ducato, J5 en C25 van Fiat, Peugeot en Citroen heb ben dezelfde carrosserie, maar komen ook technisch vrijwel over een. Alle drie de modellen heb ben voor het modellenjaar 1991 een aantal vernieuwingen onder gaan, die zowel uiterlijk als tech niek betreffen. Vooral het front is verder gestroomlijnd en de ruiten in de voorportieren zijn verder uit gesneden. Verder zijn ook spie gels en wieldoppen gewijzigd, ter wijl een betere geluidsisolatie voor meer comfort zorgt. De zij- schuifdeur is bovendien 10 centi meter langer geworden voor een ■BL f Gezien zijn compacte buitenafme tingen is de Ibiza binnenin rede lijk ruim. Ook de kofferruimte is behoorlijk van afmetingen en kan makkelijk worden beladen door de brede, diep uitgesneden derde deur. De Ibizd is verder voorzien van getint glas, een achterruitwis- ser, portierbakken en een sportie ve dakantenne. De stoelen bieden voor een Zuid- europese auto een behoorlijk har de zit. De rugleuning is traploos verstelbaar. De stuuropstelling zal De Ibiza is het grote succesnum mer. De auto oogt na al die jaren nog steeds uiterst modern met zijn strqk gelijnde carrosserie. De gril le is netjes in de carrosseriekleur gespoten. Helaas is een tweede buitenspiegel niet standaard. Het 1991 model is uiterlijk gemakkelijk te herkennen aan de typebena- ming die in nieuwe letters is uitge voerd. Bovendien heeft het XL-ty- pe een andere zijstriping gekre gen. Het verschil tussen een XL met 1.2 en 1.5 liter motor is niet meer te zien, omdat beide auto's nu dezelfde wieldoppen hebben. Overigens is het verschil tussen beide motorvarianten echt alleen onder de kap te vinden. L ter motor levert nu met ele sche brandstof injectie Jetronic) een vermogen terwijl de 1.5 er altijd no te produceren. In ver de directe concurrente System Porsche hoog vermogen, nu een geregeld sator, zodat nu vriji za-reeks aan de Uf doet. De XL-uitrusting is bijzonder com pleet. Standaard vinden we op het dashboard een toerenteller naast de snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter. Nieuw is de portierbekleding. Bij de vorige van injectie en een geregelde ka talysator slechts een paar hon derd gulden duurder geworden. Onder de door ons gereden XL is er nog een Seat Ibiza 1,2i Special uitsluitend als driedeurs voor f.18.395, De XL is uiteraard wat luxer van uitrusting en kost f.19.795,= en is daarmee bijzon der aantrekkelijk geprijsd. Dezelf de auto met vijf deuren vergt een investering van f.20.595,=. Het verschil met de 1.5 XLi bedraagt f.1.500,= een bedrag wat uitslui tend voor de sterkere motor be taald moet worden. We mogen concluderen dat de 1.2 XLi een bijzonder aantrekkelijke en com plete auto met prettige rij-eigen- schappen en redelijke prestaties is tegen een aantrekkelijke prijs. Mensen die echter eigenaren van een Golf GTi en ander snel spul willen verbazen, zullen toch aan de 1.5 moeten denken. in eerste instantie wat wennen zijn. Het rad staat relatief plat in de auto. Het is een kwestie van smaak, maar het zwarte dash board heeft plaats moeten maken voor een identiek exemplaar in licht grijs. Dit doet wat goedkoper aan, wat bewijst dat een verande ring niet altijd een verbetering is. De handgeschakelde vijfbak wordt bediend met een lange vloerpook. Een typisch kenmerk dat door de jaren heen nog niet is verdwenen, is de hakerige bedie ning en het roffelende geluid wat door de tandwielen wordt ge maakt. De overbrengingen volgen elkaar goed op, zodat relatief sportief gereden kan worden. Zo heeft de auto een top van 157 km/ u en wordt vanuit stilstand de 100 km/u in 14,5 seconden bereikt. De motor doet rustig zijn werk, ook in de hogere toerenregionen. Besturing en wegligging zijn net kant, zwarte lichtmetalen BBS-vel- gen, getint glas, spatbordverbre- ders, buitenspiegels in de carros seriekleur, witte knipperlichten voor en gedeeltelijk donkere ach terlichten. Ook het interieur is op gewaardeerd met speciale bekle ding, kantelbare hoofdsteunen, zwart velours tapijt, in hoogte ver stelbaar stuur, bekleed dash board, een sportstuur en en kunst- lederen hoes om de schakelpook. Als extra aardigheid Wordt de Golf Moda geleverd inclusief een exclusieve boodschappentas met 'Moda'-strepen dessin. De prijzen variëren van f.26.890,= voorde 1.3 tot f.39.100,= voor de turbodiesel. Na 17 jaar verkoopleider te zijn geweest bij de Tilburgse BMW- dealer Renova, neemt dhr. H. van Oosterhout morgen afscheid. De VUT-regeling in het BOVAG-CAO biedt de mogelijkheid al met 59 jaar met werken te stoppen en te gaan genieten van alle andere prettige zaken die het leven biedt. Toen dhr. van Oosterhout op 1 augustus 1973 bij Renova in dienst trad, had hij al een aardige staat van dienst. Al twintig jaar was hij werkzaam in de autobranche. Na zijn H.B.S.- opleiding kwam hij te recht bij de VW-dealer Van Til- burg-Bastiaansen in Breda, zijn geboortestad. Al snel kwam hij naar Tilburg en leerde het vak van verkoper in de praktijk. Dhr. van Oosterhout heeft er lang over na moeten denken of hij al op deze leeftijd van de VUT-regeling gebruik zou gaan maken. Zeven tien jaar is een lange periode. Volgens directeur dhr. van Alke- made ziet Van Oosterhout het als een echt afscheid. "Toch zal hij nog regelmatig 's morgens op de koffie komen, al was het alleen maar om te kijken of we het zon- Merk en type: Seat Ibis Aantal cylinders: 4 in 1 Cylinderinhoud: 1193 cc Boring x slag: 75 x 67,5 ir Vermogen: 71 pk bij 5800 Koppel: 88 Nm bij 3500 tr Prestaties: topsnelheid If acceleratie 0-100 in 14,5 Afmetingen: lengte 3,64 u breedte 1,61 meter Gewicht: 860 kg Verbruik: 1 op 13,5 Prijs: f,19.795,=

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 27