SEAT IBIZA 1.2 XLI
Spaans pepertje
IBM
AUTOTEST
a
Nieuwe Citroen C25, Peugeot J5 en Fiat Ducato
H. van Oosterhout neemt
afscheid na 17 jaar
bij Renova
7UIDOOS7 bv
j
-4 -tij!
Golf Moda
.EUR.
BUI
UUR’
IUR
Seat Ibiza 1.2i
staat voor U klaar voor een proefrit
71 jêl
ƒ29.195,- ind. BTW
imber 1990 -pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 27 september 1990 - pagina 3
hh
r
Recordhouder
Tandwielen
letronic
1.2 XLi
lefcr,
Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken
jarei
g fuss
een voorval
lienst
rd, had hij al
in dienst. Al t
EUROPA HEEFT EEN NIEUWE TOP
.ER
vierbc
sel. De
1
Primera 1.6
m,
i
i speciale
lijsten rondom
•stelbare
fdsteunen
buitenspiegel
kdop
net katalysator
COLOURS
RIJ NU
IN 1991.
I
>ep
/oor Seat
IPLETE
ELLA
'UREN
TE PRIJS.
ge\
din
net
>g steeds bestuurbaar
Jeheel onverwacht reed hij
om van-
xrzan-
Als
lad,
xan.
iietsen
--7 de
m.
E3 NISSAN^
GARAGE
DENISSEN BV.
Hij
uit het verteder
lustreertc
rustic
heek
ding.
^^^Automobielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, Tilburg. 013-321405.
Seat doet onder de
kdTs^»
een uitgebreide rijtest.
als bij de voorgaande jaargan
gen dik in orde. De bediening van
het stuurwiel is licht, al zou bij in
parkeren een beetje hulp niet on
prettig zijn. De auto laat zich lek
ker een bocht ingooien en is mak
kelijk in de hand te houden.
der hem redden", aldus van Alke-
made.
herinnert zich nog een voorval
erleden, wat duidelijk il-
dat Van Oosterhout een
tige, stabiele persoonlijkheid
?ft en niet echt in is voor gekke
dingen. Tijdens de introductie van
ABS op het vorige model BMW 7-
serie werd het systeem op de slip-
baan van Rob Slotenmaker in
Zandvoort gedemonstreerd. Jan
Lammers liet vanaf de bestuur
dersstoel met een gangetje van 80
km/u zien hoe de auto ondanks
volledig intrappen van het rempe
daal nog 1
bleef. Gel
vervolgens het circuit op, c
uit volle snelheid in de Tax
bocht op de remmen te gaan. 1
Van Oosterhout dit geweten hc
was bij zeker niet meegegaa
Van Oosterhout houdt van fit
en zal er samen met zijn vrouw
komende tijd veel op uit trekker
Misschien wel om even 'op de
zaak' poolshoogte te gaan nemer
waar Louis van Rooy, Wessel
Janssen en Serge de Nijs het van
hem hebben overgenomen.
Operational lease-prijs 789,- excl. BTW/mnd 48 mnd/80.000 km
De 1.211-
electroni-
(Bosch LU-
i van 71 pk,
nog 85 weet
ergelijking met
sntie heeft de
1 motor een relatief
i. Ook de 1.2 heeft
1de driewegkataly-
ijwel de hele Ibi-
JS'83-norm vol-
Gaat het allemaal iets te hard,
dan tilt hij een pootje op, maar
blijft goedmoedig en voorspel
baar.
Het brandstofverbruik van de 1.2
liter injectiemotor is normaal te
noemen. Met een gemiddelde van
1 liter Euro$uper op 13,5 kilometer
scoort hij beter dan zijn 1.5-broer,
maar is zeker geen recordhouder.
Prijstechnisch is een Seat Ibiza al
tijd al bijzonder interessant geble
ken. De auto's zijn ondanks de
veranderingen voor het nieuwe
modellenjaar en de toevoeging
Van de populaire Volkswagen
Golf is een nieuwe speciale uitga
ve verschenen, de Moda. Deze
versie is gebaseerd op de CL en is
te koop met vier verschillende mo
toren: de 1.3 liter van 55 pk met
vierbak, de 1.6 van 70 pk met vijf-
bak, de 1.8 liter en de 1.6 turbodie
sel. De auto's worden in een don
kere lakkleur geleverd, met naar
keuze één normale lak of twee
metallic tinten (meerprijs f.757,
Aan de buitenkant is de Golf Mo
da té herkennen aan de aandui
dingen op de achterklep en zij-
jaargangen was de bovenkant
van de portieren niet bekleed, ter
wijl dat nu vanaf de XL wel het
geval is. Nieuw is ook de bekle
ding. De zijkanten en flanken zijn
netjes in grijs uitgevoerd, terwijl
het middendeel met fleurige tinten
is bedrukt.
hoger gebruiksgemak. De cabine
is voorzien van nieuwe bekle-
dingsstoffen, een ander stuur,
nieuwe stoelen en gewijzigde
deurpanelen.
Bij de C25 van Citroen krijgt de ty-
pe-aanduiding de toevoeging
"Serie 2". Vijftig procent van het
gebruikte plaatstaal is gegalvani
seerd, tegen tien procent bij intro
ductie. Bij Citroen en Peugeot is
de 1905 cc XUD motor nieuw met
een vermogen van 71 pk. Deze
krachtbron wordt gekoppeld aan
een vijfbak. De Citroen C25 is er
vanaf f.21.720,= exclusief BTW.
Over enkele weken zullen we een
rij-ervaring opdoen met de op een
gelijk aantal punten gewijzigde
Fiat Ducato.
De verkoopaantallen van Seat in
Nederland zitten al jaren in de lift.
Uiteraard heeft de verbintenis met
het VW-concern veel goed ge
daan, maar gelukkig zijn ook de
produkten navenant. De Marbella
is in het onderste segment een
aardig en jeugdig ogende aan
bieding. De Malaga is als vier-
deurs sedan aantrekkelijk ge
prijsd, maar mag wat betreft ont
werp toch wat gedateerd ge
noemd worden. Volgend jaar
krijgt Seat een nieuwe model bo
ven de Malaga, Toledo genaamd.
Vooral dit model zal bepalend zijn
voor het imago van Seat in de na
bije toekomst.
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, tel. 013-683911
Op het gebied van bestelwagens
is er al vele jaren een nauwe sa
menwerking tussen het PSA-con-
cern en Fiat. De Ducato, J5 en C25
van Fiat, Peugeot en Citroen heb
ben dezelfde carrosserie, maar
komen ook technisch vrijwel over
een. Alle drie de modellen heb
ben voor het modellenjaar 1991
een aantal vernieuwingen onder
gaan, die zowel uiterlijk als tech
niek betreffen. Vooral het front is
verder gestroomlijnd en de ruiten
in de voorportieren zijn verder uit
gesneden. Verder zijn ook spie
gels en wieldoppen gewijzigd, ter
wijl een betere geluidsisolatie
voor meer comfort zorgt. De zij-
schuifdeur is bovendien 10 centi
meter langer geworden voor een
■BL f
Gezien zijn compacte buitenafme
tingen is de Ibiza binnenin rede
lijk ruim. Ook de kofferruimte is
behoorlijk van afmetingen en kan
makkelijk worden beladen door
de brede, diep uitgesneden derde
deur. De Ibizd is verder voorzien
van getint glas, een achterruitwis-
ser, portierbakken en een sportie
ve dakantenne.
De stoelen bieden voor een Zuid-
europese auto een behoorlijk har
de zit. De rugleuning is traploos
verstelbaar. De stuuropstelling zal
De Ibiza is het grote succesnum
mer. De auto oogt na al die jaren
nog steeds uiterst modern met zijn
strqk gelijnde carrosserie. De gril
le is netjes in de carrosseriekleur
gespoten. Helaas is een tweede
buitenspiegel niet standaard. Het
1991 model is uiterlijk gemakkelijk
te herkennen aan de typebena-
ming die in nieuwe letters is uitge
voerd. Bovendien heeft het XL-ty-
pe een andere zijstriping gekre
gen. Het verschil tussen een XL
met 1.2 en 1.5 liter motor is niet
meer te zien, omdat beide auto's
nu dezelfde wieldoppen hebben.
Overigens is het verschil tussen
beide motorvarianten echt alleen
onder de kap te vinden. L
ter motor levert nu met ele
sche brandstof injectie
Jetronic) een vermogen
terwijl de 1.5 er altijd no
te produceren. In ver
de directe concurrente
System Porsche
hoog vermogen,
nu een geregeld
sator, zodat nu vriji
za-reeks aan de Uf
doet.
De XL-uitrusting is bijzonder com
pleet. Standaard vinden we op het
dashboard een toerenteller naast
de snelheidsmeter, brandstof- en
temperatuurmeter. Nieuw is de
portierbekleding. Bij de vorige
van injectie en een geregelde ka
talysator slechts een paar hon
derd gulden duurder geworden.
Onder de door ons gereden XL is
er nog een Seat Ibiza 1,2i Special
uitsluitend als driedeurs voor
f.18.395, De XL is uiteraard wat
luxer van uitrusting en kost
f.19.795,= en is daarmee bijzon
der aantrekkelijk geprijsd. Dezelf
de auto met vijf deuren vergt een
investering van f.20.595,=. Het
verschil met de 1.5 XLi bedraagt
f.1.500,= een bedrag wat uitslui
tend voor de sterkere motor be
taald moet worden. We mogen
concluderen dat de 1.2 XLi een
bijzonder aantrekkelijke en com
plete auto met prettige rij-eigen-
schappen en redelijke prestaties
is tegen een aantrekkelijke prijs.
Mensen die echter eigenaren van
een Golf GTi en ander snel spul
willen verbazen, zullen toch aan
de 1.5 moeten denken.
in eerste instantie wat wennen
zijn. Het rad staat relatief plat in
de auto. Het is een kwestie van
smaak, maar het zwarte dash
board heeft plaats moeten maken
voor een identiek exemplaar in
licht grijs. Dit doet wat goedkoper
aan, wat bewijst dat een verande
ring niet altijd een verbetering is.
De handgeschakelde vijfbak
wordt bediend met een lange
vloerpook. Een typisch kenmerk
dat door de jaren heen nog niet is
verdwenen, is de hakerige bedie
ning en het roffelende geluid wat
door de tandwielen wordt ge
maakt. De overbrengingen volgen
elkaar goed op, zodat relatief
sportief gereden kan worden. Zo
heeft de auto een top van 157 km/
u en wordt vanuit stilstand de 100
km/u in 14,5 seconden bereikt. De
motor doet rustig zijn werk, ook in
de hogere toerenregionen.
Besturing en wegligging zijn net
kant, zwarte lichtmetalen BBS-vel-
gen, getint glas, spatbordverbre-
ders, buitenspiegels in de carros
seriekleur, witte knipperlichten
voor en gedeeltelijk donkere ach
terlichten. Ook het interieur is op
gewaardeerd met speciale bekle
ding, kantelbare hoofdsteunen,
zwart velours tapijt, in hoogte ver
stelbaar stuur, bekleed dash
board, een sportstuur en en kunst-
lederen hoes om de schakelpook.
Als extra aardigheid Wordt de
Golf Moda geleverd inclusief een
exclusieve boodschappentas met
'Moda'-strepen dessin. De prijzen
variëren van f.26.890,= voorde 1.3
tot f.39.100,= voor de turbodiesel.
Na 17 jaar verkoopleider te zijn
geweest bij de Tilburgse BMW-
dealer Renova, neemt dhr. H. van
Oosterhout morgen afscheid. De
VUT-regeling in het BOVAG-CAO
biedt de mogelijkheid al met 59
jaar met werken te stoppen en te
gaan genieten van alle andere
prettige zaken die het leven biedt.
Toen dhr. van Oosterhout op 1
augustus 1973 bij Renova in dienst
trad, had hij al een aardige staat
van dienst. Al twintig jaar was hij
werkzaam in de autobranche. Na
zijn H.B.S.- opleiding kwam hij te
recht bij de VW-dealer Van Til-
burg-Bastiaansen in Breda, zijn
geboortestad. Al snel kwam hij
naar Tilburg en leerde het vak
van verkoper in de praktijk.
Dhr. van Oosterhout heeft er lang
over na moeten denken of hij al op
deze leeftijd van de VUT-regeling
gebruik zou gaan maken. Zeven
tien jaar is een lange periode.
Volgens directeur dhr. van Alke-
made ziet Van Oosterhout het als
een echt afscheid. "Toch zal hij
nog regelmatig 's morgens op de
koffie komen, al was het alleen
maar om te kijken of we het zon-
Merk en type: Seat Ibis
Aantal cylinders: 4 in 1
Cylinderinhoud: 1193 cc
Boring x slag: 75 x 67,5 ir
Vermogen: 71 pk bij 5800
Koppel: 88 Nm bij 3500 tr
Prestaties: topsnelheid If
acceleratie 0-100 in 14,5
Afmetingen: lengte 3,64 u
breedte 1,61 meter
Gewicht: 860 kg
Verbruik: 1 op 13,5
Prijs: f,19.795,=