KONING, KEIZER, ADMIRAAL LEXUS LS400 pis 6 Volt 144.5 Renault-nieuws in Parijs 204.5 35.95 850 ice 1 ipeR an.p Oplage93.275 ex. XI 95 '5 Bijlage van: DeTilburgseKoerier ER Inschrijving Camel Trophy 1991 van start Deze week in de Automaat Telefonische hulpdienst voorAlfo- rijders 25 o.a. GARAGE DENISSEN BV O® 1990-pagina 24 t CD SlSlt Donderdag 27 september 1990 Geheugen j de voorraad strekt. en- <-E de. SUNNY 1.6ÏGT inclusief a plaatsing I pag. 9 PERS Motor van kunststof pag- 7 Fiat Tipo met nieuwe motor pag. 7 Subaru Mini-Jumbo pag. 9 Malta, autoparadijs op aarde? pag. 5 Rij-impressie: Renault AE Jaargang 2 Nummer 37 SMIRNOFF WODKA PER FLES Autotest: Seat Ibiza 1.2 XLI pag. 3 KELLER PILSENER KRAT A 24 FLESJES 2L.95 87-> jesteld. reden de Lexus in de meest prijs ver as: lederen Dit najaar want wij hebben nu een ring. De GTR, GTS, GTX en GTD hebben voortaan een toerenteller, andere bekleding en dichte hoofdsteunen. De TXE wordt uit- Uiteraard zijn c topklasse auto aanwezig twee in de carrosserieklet spoten buitenspiegels, chroomde uitlaatpijper cruise- "'T, een 4 ning aan arlichte zonnekleppen. De Sunny 1.6i GT boordevol aantrekkelijke extra’s tw.v. 2.300,- waarvoor u nu slechts 300, betaalt. ling bij Denissen zéér zonnig m heel bijzondere auto voor u imma wordt lamade en In Frankrijk iden is de je tijd lever- ieze sportieve pak van ganisatie kunneni densde Luykx en Rob Het Renault 19-prograi uitgebreid met de Cha: vijfdeurs 16- klepper. Ir en enkele andere land« driedeurs 16S al enige baar. De komst van de Onder de naam Alfa-Contact introduceert Alia Romeo een nieuwe 24-uurs hupdienst die in 32 landen operationeel is. In het eerste jaar na aan schaf van een nieuwe Alfa wordt deze dienst gratis aan geboden. Binnen drie maan den kan een abonnement ge nomen worden voor het twee de en derde jaar. De service biedt hulp bij storingen, aan rijdingen en diefstal. Alfa werkt samen met Europ As sistance, waarbij meer dan 30.000 bergingsbedrijven, garages en autoverhuurbe drijven zijn aangesloten. Wanneer de eigen mobiliteit wordt verloren wordt op pas sende wijze direct hulp gebo den. Nederlandse Alfa-rijders kunnen in het buitenland de alarmcentrale in Brussel bel len, waar zij in het Neder lands te woord worden ge staan. Het abonnement is on verbrekelijk verbonden met de auto en blijft van kracht tot de vastgestelde eindda tum. De kosteloze service kan bestaan uit slepen, terugreis passagiers of voortzetting reis, hotelkosten, ophalen ge repareerde auto, vervangen de auto, voorschot, toezen ding onderdelen of repatrië ring van de auto. Een gecom bineerd abonnement op het tweede en derde jaar kost f.154,=. Straasburg - Nieuwe automerken worden niet dage lijks, niet eens jaarlijks geintroduceerd. Eigenlijk kan alleen een groot concern zich iets dergelijks permiteren. General Motors is driftig bezig met het Saturn-project, terwijl Nissan voor de Verenigde Stqten een speciale top-line heeft onder de naam Infinity. Toyota introdu ceerde vorig jaar een nieuwe merknaam, Lexus. Voor Europa zal het programma voorlopig alleen bestaan uit de LS 400, een auto die moet concurreren met de BMW 7-serie, Jaguar XJ6 en de Mercedes S-klasse. Een nobel streven van Toyota om tegen deze enorm gevestigde orde op te boxen. De Lexus LS 400 is nu in ons land le verbaar via zes geselecteerde Toyota-dealers. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur ilysator 2.300,- 26.295 24.285 Uw WOrtMl f2.000,- royale inruilprijs tot zo'n 1.000,- extra. Uwtctealxoord—IJ 3.000,- BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911* De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.Q. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek conditioning, een alarm, control, stuurbekrachtiging, x 6 Watt radio met bedieninr de stuurkolom en twee ver,^ spiegeltjes in de Tegen meerprijs is deze auto nog verder te completeren met een schuifdak of automatische ver snellingsbak. Tot slot kan de Re nault 25 V6 voortaan worden gele verd met instelbare schokdem pers. Welke auto's uit dit overzicht naar Nederland zullen komen is nog niet bekend. UW VOORDEEL 2.000,- TOT 3.000,- is de stemming bij Denissen zéér zonnig Sunny LX-3-d»ur» 23.995,- 1.6 injectie motor (90 din/pk) speciale GT grille 4- van binnenuit verstelbare buitenspiegels getint glas rondom luxueuze interieurbekleding bumpers in carrosseriekleur exclusieve GT badge 3-weg geregelde kataly GT pakket t.w.v. Totaal Sunny GT gerust met bumpers in de carros seriekleur. Zeer exclusief is de Renault 21 Baccara die net als de 5 en 25 Baccara wordt voorzien Iran een volledig lederen interieurbekle ding. Deze uitvoering wordt gele verd op de 21 TXE als sedan of hatchback. Aan de buitenkant krijgen de auto's metaallok, licht- krijgen een iets completere uitvoe- metalen velgen, getint glas, mist- r>Q n.TR nT<? rvrv <rrn lampen en bumpers en spiegels in de carrosseriekleur. In het inte rieur vinden we onder meer hout- accenten, stoelverwarming, air- alle details van een aanwezig zoals n.ieur ge- twee ver chroomde uitlaatpijpen, getint glas, koplampsproeirs, lichtmeta len velgen en een verlicht por- tierslot. Met de sleutel of de af standsbediening worden uiter aard alle deuren ontgrendeld, maar wordt tevens het standaard, geleverde alarm buiten werking gest 1 1 We complete uitvoering. De j meld namelijk drie opties bekleding, een elektrisch bediend glazen schuif- /kanteldak en luchtvering inclusief automatische niveauregeling. Maar ook in de 'standaard' uitga ve loopt de Lexus over van de uit- rustingsdetails. Veel functies wor den elektrisch bediend zoals de antenne, de portierruiten voor en achter, de gordelgeleiders, de tankdop, de voorstoelen, buiten spiegels, hoofdsteunen en het stuurwiel. Op de bestuurderstoel zit bovendien een geheugen voor twee standen. Het interieur straalt een enorme luxe uit, vooral in de uitvoering met leer. In eerste in stantie duizel je even van de vele knopjes, maar de meeste functies zijn direct duidelijk. Kenmerkend en in het oogsprin gend is het grote stuurwiel waarin een airbag is ondergebracht. Het CD-wisselaar Zeer uitgebreid is de standaard stereo-installatie die geleverd wordt met een CD-wisselaar in de kofferruimte. Door zeven luidspre kers klinkt het geluid van een con certzaal. Er is bovendien veel aandacht besteed aan isolatie zo wel van motor- en buitengeluid naar interieur als van interieurge- luid naar buiten. Zo kan de stereo volledig worden open gedraaid, zonder dat je er buiten iets van hoort. instrumentarium is heel apart. Het bestaat namelijk uit twee lagen. Als het contact niet is ingescha keld is alleen een zwart paneel te zien. Wordt er gestart dan lichten snelheidsmeter en toerenteller op. Deze analoge instrumenten be staan uit een groot aantal minis cule neon-buisjes. Een aantal con trole lampjes lijkt echter dieper weg te zitten. Deze worden name lijk op een dieper gelegen spiegel geprojecteerd. De ruim vijf meter lange Lexus heeft een stijlvol uitérlijk, wat uiteraard een 'must' is in deze klasse. Een indrukwekkende neus met chroom omlijnde grille her bergt vrijwel alle denkbare lam pen. Eigenlijk ontbreekt alleen het ornament, daar Lexus gekozen heeft voor een embleem op de grille. Aan de zijkant oogt de auto harmonieus met vloeiende lijnen en strak aansluitendende plaat- werkdelen. De achterkant springt eigenlijk het minst in het oog en ziet er wat algemeen uit met zeer grote lichtunits die met de baga- geklep gedeeltelijk omhoog scharnieren. Renault zal op de Autosalon van Parijs voornamelijk de aandacht opeisen met de nieuwe Clio die binnenkort buiten Frankrijk zal worden geintroduceerd. Toch zijn er naast dit nieuwe model nog kele andere nieuwtjes op de Re nault-stand te vinden. Vanaf 1 oktober liggen de in schrijfformulieren voor de Camel Trophy 1991 klaar bij alle tabaksverkooppunten en de vestigingen van de Free Record Shops. De aanmel dingen moeten voor 10 de cember worden ingestuurd. Eind december namelijk wor den duizend Nederlanders voor de eerste selectie op de Beekse Bergen uitgenodigd. De twaalfde editie van de Trophy gaat komend jaar naar de jungle van Shivaha- mal in het noorden van India. De karavaan trekt door de moeilijk toegankelijke stre ken in de deelstaten Utar Pradesh, Himachal Pradesh en Kashmir, tegen de voet van het Himalaya gebergte. De eerste voorselecties zullen plaatsvinden op 5, 6, 12 en 13 december. Uit de 4 x 250 kan didaten zullen er op 26 en 27 januari 1991 nog honderd over zijn. Media februari gaan de laatste twintig kan didaten net als dit jaar naar Spanje, terwijl uit het aller laatste viertal in maart in de buurt van Parijs tijdens de in ternationale selecties de de- fintieve ploeg wordt gekozen. Vorig jaar is al gebleken dat door dergelijk grondige aan- de Nederlandse or- 1 goede resultaten worden behaald tij- Trophy zelf. Stijn n Rob Kamps werden niet voor niets eerste tijdens de Trophy van dit jaar rond het Bajkal meer in Rusland. De ruimte voorin laat weinig te wensen over. Ook achterin be schikken passagiers over alle ge makken van hoofdsteunen, een middenarmsteun en uitstroomope- ningen van verwarming en venti latie. De hoofdruimte is heel be hoorlijk, terwijl de beenruimte in geval van twee voorpassagiers best wat forser had gemogen. Wordt de passagiersstoel naar boven geschoven, dan kun je ach terin rustig de benen over elkaar slaan. Onder de motorkap huist een 4 li ter V8 met 32 kleppen en een ver mogen van 245 pk. Deze is gekop peld aan een electronisch gere gelde viertraps automaat met lock-up en inschakelbare overdri ve. Deze bak kent bovendien een Power en Economy stand. Bij overschakelen neemt het vermo gen even af, om een schokvrij ver loop te krijgen. Met een gewicht van 1770 kg op het kenteken is de Lexus LS 400 tot zeer goede pres taties in staat zoals een top van 245 km/u en een acceleratie van 0 i tot 100 in 8,5 seconden. Zeer op vallend is dat bij welk toerental dan ook, het motorgeluid nauwe lijks in het interieur te horen is. Windgeruis is ook nauwelijks waarneembaar. Eigenlijk maakt alleen het als extra leverbare schuifdak een licht ruisend geluid. Patenten Bij de Lexus is een speciaal type plaatwerk gebruikt, waarbij twee lagen plaat worden voorzien van een dempende binnenlaag. Hier over wordt in vijf lagen de laklaag opgebouwd, met aan de buiten kant een mica-iron verf. Dat de Lexus innovatief is, blijkt wel uit het feit dat op deze auto en zijn productiemethode 300 patenten zijn aangevraagd. 'lees verder blz. 9) Eigenaren en regelmatige berij ders van klassieke auto's zal het vólgende bekend zijn. Afgelopen vrijdagavond ging ik tussen de buien door met mijn 1956-er Re nault 4 CV op weg naar Houten waar het bolhoedje het weekend op de jubileum-beurs van de Ne derlandse Amateur Miniatuur Auto Club (NAMAC) zou staan. Gelukkig bleef het vrijwel de hele weg droog. Vroeger hadden auto's namelijk niet zo’n grote rui ten voorzien van nog kleinere rui- tewissers die met een 6 Volt motor werden aangedreven. Je zult be grijpen dat de waterverplaatsing die deze installatie teweeg brengt niet overweldigend is. De laatste kilometer op de snelweg lagen nog wat plassen van de laatste stortvloed, die door passerende auto's zorgvuldig over mijn ge poetste frontje werden uitge spreid. Maar alles bij elkaar kwam het autootje nog behoorlijk toonbaar in de tentoonstellings- hal aan. Op de terugweg zondag waren de góden mij minder goed ge zind. Een forse hoeveelheid water werd over het oude ding uitge stort. Opzich niet erg, immers in de jaren vijftig reden de mensen ook met dergelijke vehiekels in de regen. Echter met één groot verschil: zij werden niet omringd door deels nieuwsgierige, maar vooral weinig rekening met je houdende medeweggebruikers. Bij zo'n klein oud autootje is het bij 85 km/u ver gebeurd. Zeker als het regent, want dan moet je immers met een langere remweg rekening houden, en hetremver- mogen is al niet wat je bij een moderne auto mag verwachten. Toch is dat alles bij de gemiddel de zondagsrijder niet bekend. Vrolijk lachend en soms zwaai end rijden ze je voorbij, om ver volgens een meter voor je gl in te voegen en je het zicht door de slecht gewiste voorruit nog ver der te beperken. Het is uiteraard wat veel gevraagd in het verkeer met een enkele klassieker reke ning te houden, maar misschien is bekendheid er aan geven ver standig. Bij deze dus... Tony Vos Renault 19 is voorlopig nog niet gepland. Nieuw is ook de 19 TXi vijfdeurs met een completere uit voering dan de TXE en een tot 107 pk opgewaardeerde 1.7 liter mo tor. De auto is herkenbaar aan de speciale wieldoppen, mistlampen, stuurbekrachtiging en de van de 16- klepper bekende achterspoi ler. Andere Renault 19-varianten I COUR *OlSlEfy 3895" -1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 25