KONING, KEIZER, ADMIRAAL
LEXUS
LS400
pis
6 Volt
144.5
Renault-nieuws in Parijs
204.5
35.95
850
ice
1
ipeR
an.p
Oplage93.275 ex.
XI
95
'5
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
ER
Inschrijving
Camel Trophy
1991 van start
Deze week
in de
Automaat
Telefonische
hulpdienst
voorAlfo-
rijders
25
o.a.
GARAGE DENISSEN BV
O®
1990-pagina 24
t CD SlSlt
Donderdag 27 september 1990
Geheugen
j de voorraad strekt.
en-
<-E
de.
SUNNY 1.6ÏGT
inclusief
a plaatsing
I
pag. 9
PERS
Motor van kunststof
pag- 7
Fiat Tipo
met nieuwe motor
pag. 7
Subaru Mini-Jumbo
pag. 9
Malta,
autoparadijs op aarde?
pag. 5
Rij-impressie:
Renault AE
Jaargang 2
Nummer 37
SMIRNOFF
WODKA
PER FLES
Autotest:
Seat Ibiza 1.2 XLI
pag. 3
KELLER
PILSENER
KRAT
A 24 FLESJES
2L.95
87->
jesteld.
reden de Lexus in de meest
prijs ver
as: lederen
Dit najaar
want wij hebben nu een
ring. De GTR, GTS, GTX en GTD
hebben voortaan een toerenteller,
andere bekleding en dichte
hoofdsteunen. De TXE wordt uit-
Uiteraard zijn c
topklasse auto aanwezig
twee in de carrosserieklet
spoten buitenspiegels,
chroomde uitlaatpijper
cruise-
"'T, een 4
ning aan
arlichte
zonnekleppen.
De Sunny 1.6i GT boordevol aantrekkelijke extra’s tw.v.
2.300,- waarvoor u nu slechts 300, betaalt.
ling bij Denissen zéér zonnig
m heel bijzondere auto voor u
imma wordt
lamade en
In Frankrijk
iden is de
je tijd lever-
ieze sportieve
pak van
ganisatie
kunneni
densde
Luykx en Rob
Het Renault 19-prograi
uitgebreid met de Cha:
vijfdeurs 16- klepper. Ir
en enkele andere land«
driedeurs 16S al enige
baar. De komst van de
Onder de naam Alfa-Contact
introduceert Alia Romeo een
nieuwe 24-uurs hupdienst die
in 32 landen operationeel is.
In het eerste jaar na aan
schaf van een nieuwe Alfa
wordt deze dienst gratis aan
geboden. Binnen drie maan
den kan een abonnement ge
nomen worden voor het twee
de en derde jaar. De service
biedt hulp bij storingen, aan
rijdingen en diefstal. Alfa
werkt samen met Europ As
sistance, waarbij meer dan
30.000 bergingsbedrijven,
garages en autoverhuurbe
drijven zijn aangesloten.
Wanneer de eigen mobiliteit
wordt verloren wordt op pas
sende wijze direct hulp gebo
den.
Nederlandse Alfa-rijders
kunnen in het buitenland de
alarmcentrale in Brussel bel
len, waar zij in het Neder
lands te woord worden ge
staan. Het abonnement is on
verbrekelijk verbonden met
de auto en blijft van kracht
tot de vastgestelde eindda
tum. De kosteloze service kan
bestaan uit slepen, terugreis
passagiers of voortzetting
reis, hotelkosten, ophalen ge
repareerde auto, vervangen
de auto, voorschot, toezen
ding onderdelen of repatrië
ring van de auto. Een gecom
bineerd abonnement op het
tweede en derde jaar kost
f.154,=.
Straasburg - Nieuwe automerken worden niet dage
lijks, niet eens jaarlijks geintroduceerd. Eigenlijk kan
alleen een groot concern zich iets dergelijks permiteren.
General Motors is driftig bezig met het Saturn-project,
terwijl Nissan voor de Verenigde Stqten een speciale
top-line heeft onder de naam Infinity. Toyota introdu
ceerde vorig jaar een nieuwe merknaam, Lexus. Voor
Europa zal het programma voorlopig alleen bestaan uit
de LS 400, een auto die moet concurreren met de BMW
7-serie, Jaguar XJ6 en de Mercedes S-klasse. Een nobel
streven van Toyota om tegen deze enorm gevestigde
orde op te boxen. De Lexus LS 400 is nu in ons land le
verbaar via zes geselecteerde Toyota-dealers.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
ilysator
2.300,-
26.295
24.285
Uw WOrtMl f2.000,-
royale inruilprijs tot zo'n 1.000,- extra.
Uwtctealxoord—IJ 3.000,-
BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911*
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.Q. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
conditioning, een alarm,
control, stuurbekrachtiging,
x 6 Watt radio met bedieninr
de stuurkolom en twee ver,^
spiegeltjes in de
Tegen meerprijs is deze auto nog
verder te completeren met een
schuifdak of automatische ver
snellingsbak. Tot slot kan de Re
nault 25 V6 voortaan worden gele
verd met instelbare schokdem
pers.
Welke auto's uit dit overzicht naar
Nederland zullen komen is nog
niet bekend.
UW VOORDEEL 2.000,- TOT 3.000,-
is de stemming bij Denissen zéér zonnig Sunny LX-3-d»ur» 23.995,-
1.6 injectie motor (90 din/pk)
speciale GT grille
4- van binnenuit verstelbare
buitenspiegels
getint glas rondom
luxueuze interieurbekleding
bumpers in carrosseriekleur
exclusieve GT badge
3-weg geregelde kataly
GT pakket t.w.v.
Totaal Sunny GT
gerust met bumpers in de carros
seriekleur.
Zeer exclusief is de Renault 21
Baccara die net als de 5 en 25
Baccara wordt voorzien Iran een
volledig lederen interieurbekle
ding. Deze uitvoering wordt gele
verd op de 21 TXE als sedan of
hatchback. Aan de buitenkant
krijgen de auto's metaallok, licht-
krijgen een iets completere uitvoe- metalen velgen, getint glas, mist-
r>Q n.TR nT<? rvrv <rrn lampen en bumpers en spiegels in
de carrosseriekleur. In het inte
rieur vinden we onder meer hout-
accenten, stoelverwarming, air-
alle details van een
aanwezig zoals
n.ieur ge-
twee ver
chroomde uitlaatpijpen, getint
glas, koplampsproeirs, lichtmeta
len velgen en een verlicht por-
tierslot. Met de sleutel of de af
standsbediening worden uiter
aard alle deuren ontgrendeld,
maar wordt tevens het standaard,
geleverde alarm buiten werking
gest 1 1
We
complete uitvoering. De j
meld namelijk drie opties
bekleding, een elektrisch bediend
glazen schuif- /kanteldak en
luchtvering inclusief automatische
niveauregeling.
Maar ook in de 'standaard' uitga
ve loopt de Lexus over van de uit-
rustingsdetails. Veel functies wor
den elektrisch bediend zoals de
antenne, de portierruiten voor en
achter, de gordelgeleiders, de
tankdop, de voorstoelen, buiten
spiegels, hoofdsteunen en het
stuurwiel. Op de bestuurderstoel
zit bovendien een geheugen voor
twee standen. Het interieur straalt
een enorme luxe uit, vooral in de
uitvoering met leer. In eerste in
stantie duizel je even van de vele
knopjes, maar de meeste functies
zijn direct duidelijk.
Kenmerkend en in het oogsprin
gend is het grote stuurwiel waarin
een airbag is ondergebracht. Het
CD-wisselaar
Zeer uitgebreid is de standaard
stereo-installatie die geleverd
wordt met een CD-wisselaar in de
kofferruimte. Door zeven luidspre
kers klinkt het geluid van een con
certzaal. Er is bovendien veel
aandacht besteed aan isolatie zo
wel van motor- en buitengeluid
naar interieur als van interieurge-
luid naar buiten. Zo kan de stereo
volledig worden open gedraaid,
zonder dat je er buiten iets van
hoort.
instrumentarium is heel apart. Het
bestaat namelijk uit twee lagen.
Als het contact niet is ingescha
keld is alleen een zwart paneel te
zien. Wordt er gestart dan lichten
snelheidsmeter en toerenteller op.
Deze analoge instrumenten be
staan uit een groot aantal minis
cule neon-buisjes. Een aantal con
trole lampjes lijkt echter dieper
weg te zitten. Deze worden name
lijk op een dieper gelegen spiegel
geprojecteerd.
De ruim vijf meter lange Lexus
heeft een stijlvol uitérlijk, wat
uiteraard een 'must' is in deze
klasse. Een indrukwekkende neus
met chroom omlijnde grille her
bergt vrijwel alle denkbare lam
pen. Eigenlijk ontbreekt alleen het
ornament, daar Lexus gekozen
heeft voor een embleem op de
grille. Aan de zijkant oogt de auto
harmonieus met vloeiende lijnen
en strak aansluitendende plaat-
werkdelen. De achterkant springt
eigenlijk het minst in het oog en
ziet er wat algemeen uit met zeer
grote lichtunits die met de baga-
geklep gedeeltelijk omhoog
scharnieren.
Renault zal op de Autosalon van
Parijs voornamelijk de aandacht
opeisen met de nieuwe Clio die
binnenkort buiten Frankrijk zal
worden geintroduceerd. Toch zijn
er naast dit nieuwe model nog
kele andere nieuwtjes op de Re
nault-stand te vinden.
Vanaf 1 oktober liggen de in
schrijfformulieren voor de
Camel Trophy 1991 klaar bij
alle tabaksverkooppunten en
de vestigingen van de Free
Record Shops. De aanmel
dingen moeten voor 10 de
cember worden ingestuurd.
Eind december namelijk wor
den duizend Nederlanders
voor de eerste selectie op de
Beekse Bergen uitgenodigd.
De twaalfde editie van de
Trophy gaat komend jaar
naar de jungle van Shivaha-
mal in het noorden van India.
De karavaan trekt door de
moeilijk toegankelijke stre
ken in de deelstaten Utar
Pradesh, Himachal Pradesh
en Kashmir, tegen de voet
van het Himalaya gebergte.
De eerste voorselecties zullen
plaatsvinden op 5, 6, 12 en 13
december. Uit de 4 x 250 kan
didaten zullen er op 26 en 27
januari 1991 nog honderd
over zijn. Media februari
gaan de laatste twintig kan
didaten net als dit jaar naar
Spanje, terwijl uit het aller
laatste viertal in maart in de
buurt van Parijs tijdens de in
ternationale selecties de de-
fintieve ploeg wordt gekozen.
Vorig jaar is al gebleken dat
door dergelijk grondige aan-
de Nederlandse or-
1 goede resultaten
worden behaald tij-
Trophy zelf. Stijn
n Rob Kamps werden
niet voor niets eerste tijdens
de Trophy van dit jaar rond
het Bajkal meer in Rusland.
De ruimte voorin laat weinig te
wensen over. Ook achterin be
schikken passagiers over alle ge
makken van hoofdsteunen, een
middenarmsteun en uitstroomope-
ningen van verwarming en venti
latie. De hoofdruimte is heel be
hoorlijk, terwijl de beenruimte in
geval van twee voorpassagiers
best wat forser had gemogen.
Wordt de passagiersstoel naar
boven geschoven, dan kun je ach
terin rustig de benen over elkaar
slaan.
Onder de motorkap huist een 4 li
ter V8 met 32 kleppen en een ver
mogen van 245 pk. Deze is gekop
peld aan een electronisch gere
gelde viertraps automaat met
lock-up en inschakelbare overdri
ve. Deze bak kent bovendien een
Power en Economy stand. Bij
overschakelen neemt het vermo
gen even af, om een schokvrij ver
loop te krijgen. Met een gewicht
van 1770 kg op het kenteken is de
Lexus LS 400 tot zeer goede pres
taties in staat zoals een top van
245 km/u en een acceleratie van 0
i tot 100 in 8,5 seconden. Zeer op
vallend is dat bij welk toerental
dan ook, het motorgeluid nauwe
lijks in het interieur te horen is.
Windgeruis is ook nauwelijks
waarneembaar. Eigenlijk maakt
alleen het als extra leverbare
schuifdak een licht ruisend geluid.
Patenten
Bij de Lexus is een speciaal type
plaatwerk gebruikt, waarbij twee
lagen plaat worden voorzien van
een dempende binnenlaag. Hier
over wordt in vijf lagen de laklaag
opgebouwd, met aan de buiten
kant een mica-iron verf. Dat de
Lexus innovatief is, blijkt wel uit
het feit dat op deze auto en zijn
productiemethode 300 patenten
zijn aangevraagd.
'lees verder blz. 9)
Eigenaren en regelmatige berij
ders van klassieke auto's zal het
vólgende bekend zijn. Afgelopen
vrijdagavond ging ik tussen de
buien door met mijn 1956-er Re
nault 4 CV op weg naar Houten
waar het bolhoedje het weekend
op de jubileum-beurs van de Ne
derlandse Amateur Miniatuur
Auto Club (NAMAC) zou staan.
Gelukkig bleef het vrijwel de hele
weg droog. Vroeger hadden
auto's namelijk niet zo’n grote rui
ten voorzien van nog kleinere rui-
tewissers die met een 6 Volt motor
werden aangedreven. Je zult be
grijpen dat de waterverplaatsing
die deze installatie teweeg brengt
niet overweldigend is. De laatste
kilometer op de snelweg lagen
nog wat plassen van de laatste
stortvloed, die door passerende
auto's zorgvuldig over mijn ge
poetste frontje werden uitge
spreid. Maar alles bij elkaar
kwam het autootje nog behoorlijk
toonbaar in de tentoonstellings-
hal aan.
Op de terugweg zondag waren
de góden mij minder goed ge
zind. Een forse hoeveelheid water
werd over het oude ding uitge
stort. Opzich niet erg, immers in
de jaren vijftig reden de mensen
ook met dergelijke vehiekels in
de regen. Echter met één groot
verschil: zij werden niet omringd
door deels nieuwsgierige, maar
vooral weinig rekening met je
houdende medeweggebruikers.
Bij zo'n klein oud autootje is het
bij 85 km/u ver gebeurd. Zeker
als het regent, want dan moet je
immers met een langere remweg
rekening houden, en hetremver-
mogen is al niet wat je bij een
moderne auto mag verwachten.
Toch is dat alles bij de gemiddel
de zondagsrijder niet bekend.
Vrolijk lachend en soms zwaai
end rijden ze je voorbij, om ver
volgens een meter voor je gl in te
voegen en je het zicht door de
slecht gewiste voorruit nog ver
der te beperken. Het is uiteraard
wat veel gevraagd in het verkeer
met een enkele klassieker reke
ning te houden, maar misschien
is bekendheid er aan geven ver
standig. Bij deze dus...
Tony Vos
Renault 19 is voorlopig nog niet
gepland. Nieuw is ook de 19 TXi
vijfdeurs met een completere uit
voering dan de TXE en een tot 107
pk opgewaardeerde 1.7 liter mo
tor. De auto is herkenbaar aan de
speciale wieldoppen, mistlampen,
stuurbekrachtiging en de van de
16- klepper bekende achterspoi
ler. Andere Renault 19-varianten
I COUR *OlSlEfy
3895"
-1