FORD FIESTA TURBO
UW®
lit!
0
an
Overvloed aan feestelijkheden bij Lepelaers Opel
23 SEPTEMBER:
Suzuki 4x4
Terrein Treffen
AUTOTEST
BX Cannes en AX Axion
e.o.
BERTENS
TILBURG
voor Tilburg
DE AUTOMAAT - Donderdag 6 september 1990 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
>er 1990 - pagina 2
Ho-ijzers
Louvres
RENAULT
Rally-auto
K
m.
id voordeel.
Spoorlaan 175, Tilburg, telefoon 013-350045
ït krachtige
vijfver-
loroploopt.
Tacchini.
- aan gratis
En de Fiat
n, zoals een
K
dikke
?ed. De
moment van in actie komen voel
baar is.
’’Test ons.
Bel (013)-423030
voor een proefrit!”
RGB.V.
013 - 43 00 05
Geminiweg 39 - Tilburg
Telefoon 013-423030
Alle bedieningsknopjes zijn rond
het overzichtelijke instrumenta
rium gegroepeerd. De bediening
van de Fiesta gaat dan ook heel
t te bele-
lan de
jaar gele-
edrijf opent
Wat afmetingen betreft ligt de
Fiesta op hetzelfde niveau als bij
voorbeeld een Peugeot 205 GTI en
Renault 5 GTturbo, terwijl hij wat
betreft prestaties en uitrusting
meer in de richting gaat van
voorbeeld een Opel Kadett GSi
16V. Zijn prijs zit er een beetje tus-
t moderne Texa-
aan de Ring-
s showroom
Verenigde Staten is over komen
waaien.
Of u nu watertandend hebt ge
wacht op de nieuwe Opel Cali-
bra, u op zoek bent naar een voor
delige nieuwe of gebruikte auto of
dat u alleen maar hoeft te tanken
of uw auto wilt wassen, een be
zoekje aan Lepelaers Opel is in
deze feestweek extra de moeite
waard.
In de week van 6 tot en met 12
september is er heel wat 1
ven bij Lepelaers Ópel ac
Ringbaan Oost. Het 70 jr
den gestartte garagebec
De AX Axion kost f.16.990,=.
Op basis van de BX 14 Injection is
er nu de Cannes met ondermeer
luxueuze bekleding (grijze ruit met
blauw streepje), witte wieldoppen,
Cannes-striping, zonwerend glas
en een achterruitwisser. Deze spe
ciale BX Cannes wordt aangebo
den voor f.23.990,
Wie kent er niet Popeye de Sailorman, het uitzonderlijk
magere stripfiguurtje wat door het eten van spinazie
een haast bovenaardse kracht kon ontwikkelen en
daarmee al zijn belagers kon weerstaan en verslaan.
Ook de nieuwe Ford Fiesta Turbo is een soort Popeye.
Zijn zeer compacte buitenkant heeft een vriendelijke
uitstraling. Natuurlijk loopt de Fiesta niet op spinazie,
maar op benzine weet deze rappe knaap een enorme
kracht te ontwikkelen, waardoor hij menig medeweg
gebruiker het nakijken geeft.
Net boven de 2000 tr/min begint
de turbo zijn werk te doen. Ford
heefll er alles aan gedaan om dit
moment zo min mogelijk merkbaar
te maken. En inderdaad gaat het
allemaal wat soepeler dan bij an
dere vergelijkbare auto's. Toch
blijft het fluiten van de compressor
in de verte hoorbaar, terwijl het
Als je eenmaal aan het rijden
bent, wordt al snel duidelijk dat
de Fiesta Turbo door de afdeling
Special Vehicle Engineering werd
ontwikkeld. Alles werkt als bij een
echte rally-auto. De 1.6 liter injec-
tiemotor werd voorzien van een
turbocompressor met intercooler.
dealer. Gijsbers kunnen ook oner
varen terreinrijders de mogelijk
heden van hun 4WD leren ken
nen. De Suzuki 4WD Club Holland
heeft een behendigheidsproef uit
gezet.
Natuurlijk zijn er geïnteresseerden
die niet in het bezit zijn van een
Suzuki 4 WD. Voor deze mensen
bestaat er de mogelijkheid mee te
rijden met terreinspecialisten om
de smaak te pakken te krijgen.
Buiten het rijden is er natuurlijk
ook veel te zien.
Op het terrein wordt een tent ge
bouwd, waar tegen geringe ver-
De Fiesta Turbo is een geweldig
speleding. Door zijn gigantische
vermogen is het echter wel een
auto die op de snelweg steeds uit
nodigt harder te gaan rijden. Dat
kan de bestuurder erg duur ko
men te staan. Een snelheid van
120 km/u vindt de Fiesta Turbo
uiterst truttig, hij wil meer. On
danks het feit dat alles bij deze
Fiesta zo makkelijk gaat, is het ze
ker geen auto voor de onervaren
automobilist die de peekaa's niet
probleemloos weet te beteugelen.
Het verbruik van de Fiesta valt
ook bij het opperste speelplezier
erg mee. Gemiddeld kan net bo
ven de 1 liter op 10 km worden ge
reden.
goeding de inwendige mens kan
worden verwend. Ook voor kinde
ren zijn de nodige aktiviteiten
aanwezig.
Gedetailleerde informatie en in
schrijvingsformulieren zijn ver-
Het Suzuki 4x4 Terrein Treffen is
een jaarlijks terugkerend evene
ment geworden. De editie 1990 is
de vierde in successie. Suzuki-im-
porteur Nimag heeft dit jaar weer
het terrein 'Put Weber' aan de
autosnelweg Utrecht-Den Bosch,
vlakbij het knooppunt Oudenrijn
uitgekozen. Alle eigenaren van
een Suzuki Vitara, Samurai, SJ en
LJ zijn welkom om hun voertuig in
het ruige terrein uit te proberen.
Zandbergen, diepe sppren en wa
terplassen zullen borg staan voor
de nodige sensatie. Onder des
kundige begeleiding van Suzuki-
Sinds de introductie van de huidi
ge Fiesta, een ruim jaar geleden,
is het met de verkopen van dit mo
del alleen maar fors bergop
waarts gegaan. Zowel met drie-
als vijfdeurs koets oogt de Fiesta
goed. Hier en daar zijn er wel wat
vergelijkingen met andere auto's
uit deze klasse te trekken, maar
het grote publiek wil nu eenmaal
herkenbare lijnen. Al snel volgde
een uitbreiding in de vorm van de
XR2i. Met een 1.6 liter injectiemo-
tor levert deze auto meer presta
ties dan de standaard gemonteer
de 1.1 of 1.4. De XR2 moet het ech
ter voornamelijk van zijn uiterlijk
hebben.
a.s. de Fiat
De complete uitrusting zet zich in
het interieur voort. Het dashboard
is natuurlijk voorzien van een tóe-
renteller, terwijl het kleine,
stuurwiel met leer is beklee
portierruiten worden elektrisch
bediend, terwijl de derde deur
van binnenuit is te ontgrendelen.
Kleine spullen kunnen makkelijk
opgeborgen worden in de portier-
bakken, twee vakjes in het dash
board en in het dashboardkastje
wat een redelijke inhoud heeft.
Een zeer prettig zaak is dat Ford
standaard in de rappe Turbo Re
caro stoelen monteerd. Voor niet
al te brede personen geeft dit
meubilair een perfecte steun op
alle plaatsen. De rugleuning is
traploos verstelbaar, terwijl een
hoogte verstelling helaas ont
breekt. Maar als je eenmaal de
juiste instelling hebt gevonden,
dan zit je ook zeker en vast. De
veiligheidsgordels voorin zijn in
hoogte instelbaar. De achterbank
is met dezelfde fraaie stof bekleed
als voorstoelen en deurpanelen.
De ruimte is voor volwassenen re
delijk. De hoofdruimte kan er mee
door, maar door de strakke vering
bestaat de kans dat je bij een
wegoneffenheid even met het
hoofd de dakbekleding raakt.
sen in. De Ford Fiesta Turbo wordt
aangeboden in zijn zeer complete
uitrusting voor f.37.830,=Dat is
bijna achtduizend gulden meer
dan de XR2i, maar de Turbo is die
meerprijs volledig waard.
De Ford Fiesta Turbo is een
scheurijzer van het zuiverste wa-
ter. De auto heeft vermogen te
over en laat zich heerlijk op aller
hande manieren berijden. Eigen
lijk is alleen de zware besturing
bij manouvreersnelheden een na
deel. De auto heeft een bijzonder
complete basisuitrusting met ABS,
een kanteldak, centrale vergren
deling en Recaro-stoelen.
de bestaande zegelactie van Te
xaco, waarmee fraaie geschen
ken te verdienen zijn, krijgt iedere
tankende klant een strippenkaart.
Deze geeft recht om na een aantal
tankbeurten de auto gratis te laten
wassen in de digitaal gestuurde
wasstraat die ook op het terrein
van het servicestation te vinden is.
Uniek is dat deze wasstraat ook
geschikt is voor grote bestelwa
gens. Een complete wasbeurt kost
in de hele maand september ter
kennismaking f.2,50.
Naast diesel en de verschillende
benzine-soorten kan er ook LPG
getankt worden. De compleet in
gerichte autoshop heeft een uitge7
breid assortiment aan uiteenlo
pende (kado)artikelen.
De opening van het nieuwe servi
cestation valt samen met de intro
ductie op de Nederlandse markt
van de Opel Calibra, een vierper-
soons coupé op basis van de suc
cesvolle Vectra. Met zijn Cw-
waarde van 0,26 is hij de kam
pioen stroomlijn. In de showroom
zijn verschillende varianten te
zien, terwijl er ook een demonstra
tiemodel voor proefritten beschik
baar is.
Citroen brengt een tijdelijke uit
voering van de BX en AX op de
markt. De uitsluitend in en rode
kleur gespoten AX Axion is geba
seerd op een 11 TE Injection en
biedt naast zijn standaarduitrus-
1 jjjj. ting het zwarte interieur van de
Ggi AX Sport, een sportstuur, speciale
striping en full cover wieldoppen.
Merk en type: Ford Fiesta
Turbo
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1596 cc
Boring x slag: 80 x 79,5 mm
Vermogen: 133 pk bij 5500 tr/
min
Koppel: 183 Nm bij 2400 tr/
min
Prestaties: topsnelheid 205
km/u
acceleratie 0-100 in 8,2 sec.
Gewicht: 924 kg
Afmetingen: lengte 3,80 me
ter, breedte 1,63 meter
Verbruik: bij 90 km/u 6,2 li
ter/100 km
bij 120 km/u 8,2 liter/100 km
stad 10,7 liter/100 km
Prijs: f.37.830,=
Daarnaast heeft Lepelaers Opel
zijn occasion-centre uitgebreid
met een zogenaamde Amerikaan
se buitenshowroom. Op een ter
rein van 3000 vierkante meter is
een keur aan nieuwe en gebruikte
auto's te vinden die met direkt
voordeel worden verkocht. Een
manier van verkopen die uit de
gemakkelijk, misschien wel te ge
makkelijk. De handge schakelde
vijfbak functioneert zeer direct met
behulp van een korte pook met le
deren knop. Eigenlijk gaat alleen
de besturing bij inparkeren erg
zwaar, wat weer is terug te voeren
op de relatief brede sloffen.
krijgbaar bij de Tilburgse Suzuki-
dealer Gijsbers. Het Terrein Tref
fen biedt plaats aan 1.000 Suzu-
ki's, zodat enige haast geboden is.
Deelname en toegang zijn voor
iedereen gratis.
De auto rijdt werkelijk grandioos.
De wegligging is meer dan uitste
kend, de bediening gaat precies
zoals je bij een dergelijk mobiel
verwacht en de prestaties zijn ver
bluffend. In 8,2 seconden sprint
het wagentje naar de 100 km/u,
terwijl hij een top van ruim 200
km/u weet te bereiken. Tussenac-
celeraties gaan zo gemakkelijk
dat je er een sport van maakt, al
zijn de gepasseerden het daar
niet altijd mee eens. De vering en
schokdemping zijn uiteraard op
sportief rijden afgestemd, zodat
ribbels en hobbels in de weg vrij
direct doorgegeven worden, maar
niet op een irritante manier. De
Fiesta Turbo beschikt in eventuele
noodsituaties over een uitstekend
stel ho-ijzers. Het remsysteem is
van een antiblokkeer inrichting
voorzien. Voor en achter zijn schij
ven gemonteerd.
Uiteraard verhogen de snel pie
pende banden wel het spektakel.
Ook bij het fors insturen van een
bocht laten de rubbers zich ker
mend horen.
officieel het uiterst modei
co Service station a<
baan tegenover de
voor nieuwe Opel-modellen en
naast het Occasion-centre. Naast
Hierdoor kon een maximaal ver
mogen worden bereikt van maar
liefst 133 pk en dat is veel voor
een 924 kg wegend voortuig, erg
veel. Bij fors optrekken moet je
dan ook je best doen om de voor
wielen niet te laten doorslippen.
De nieuwste telg, de Fiesta Turbo,
lijkt als twee druppels water op de
XR2. De auto heeft ook de in de
carrosseriekleur gespoten bum
pers met geïntegreerde spoiler,
mistlampen en verstralers in de
voorbumper en een spoiler boven
de voorruit. De Turbo is buiten zijn
bescheiden typeplaatje slechts te
herkennen aan de speciale dries-
paaks lichtmetalen velgen en de
twee louvres, extra luchthap-
pertjes voor dit heetgebakerde
apparaat. Standaard zijn verder
een transparant kanteldak, twee
buitenspiegels, een wisser op de
achterruit, getint glas, een groene
sierbies in de bumpers en be-
schermstrips en centrale vergren
deling.