FORD FIESTA TURBO UW® lit! 0 an Overvloed aan feestelijkheden bij Lepelaers Opel 23 SEPTEMBER: Suzuki 4x4 Terrein Treffen AUTOTEST BX Cannes en AX Axion e.o. BERTENS TILBURG voor Tilburg DE AUTOMAAT - Donderdag 6 september 1990 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER >er 1990 - pagina 2 Ho-ijzers Louvres RENAULT Rally-auto K m. id voordeel. Spoorlaan 175, Tilburg, telefoon 013-350045 ït krachtige vijfver- loroploopt. Tacchini. - aan gratis En de Fiat n, zoals een K dikke ?ed. De moment van in actie komen voel baar is. ’’Test ons. Bel (013)-423030 voor een proefrit!” RGB.V. 013 - 43 00 05 Geminiweg 39 - Tilburg Telefoon 013-423030 Alle bedieningsknopjes zijn rond het overzichtelijke instrumenta rium gegroepeerd. De bediening van de Fiesta gaat dan ook heel t te bele- lan de jaar gele- edrijf opent Wat afmetingen betreft ligt de Fiesta op hetzelfde niveau als bij voorbeeld een Peugeot 205 GTI en Renault 5 GTturbo, terwijl hij wat betreft prestaties en uitrusting meer in de richting gaat van voorbeeld een Opel Kadett GSi 16V. Zijn prijs zit er een beetje tus- t moderne Texa- aan de Ring- s showroom Verenigde Staten is over komen waaien. Of u nu watertandend hebt ge wacht op de nieuwe Opel Cali- bra, u op zoek bent naar een voor delige nieuwe of gebruikte auto of dat u alleen maar hoeft te tanken of uw auto wilt wassen, een be zoekje aan Lepelaers Opel is in deze feestweek extra de moeite waard. In de week van 6 tot en met 12 september is er heel wat 1 ven bij Lepelaers Ópel ac Ringbaan Oost. Het 70 jr den gestartte garagebec De AX Axion kost f.16.990,=. Op basis van de BX 14 Injection is er nu de Cannes met ondermeer luxueuze bekleding (grijze ruit met blauw streepje), witte wieldoppen, Cannes-striping, zonwerend glas en een achterruitwisser. Deze spe ciale BX Cannes wordt aangebo den voor f.23.990, Wie kent er niet Popeye de Sailorman, het uitzonderlijk magere stripfiguurtje wat door het eten van spinazie een haast bovenaardse kracht kon ontwikkelen en daarmee al zijn belagers kon weerstaan en verslaan. Ook de nieuwe Ford Fiesta Turbo is een soort Popeye. Zijn zeer compacte buitenkant heeft een vriendelijke uitstraling. Natuurlijk loopt de Fiesta niet op spinazie, maar op benzine weet deze rappe knaap een enorme kracht te ontwikkelen, waardoor hij menig medeweg gebruiker het nakijken geeft. Net boven de 2000 tr/min begint de turbo zijn werk te doen. Ford heefll er alles aan gedaan om dit moment zo min mogelijk merkbaar te maken. En inderdaad gaat het allemaal wat soepeler dan bij an dere vergelijkbare auto's. Toch blijft het fluiten van de compressor in de verte hoorbaar, terwijl het Als je eenmaal aan het rijden bent, wordt al snel duidelijk dat de Fiesta Turbo door de afdeling Special Vehicle Engineering werd ontwikkeld. Alles werkt als bij een echte rally-auto. De 1.6 liter injec- tiemotor werd voorzien van een turbocompressor met intercooler. dealer. Gijsbers kunnen ook oner varen terreinrijders de mogelijk heden van hun 4WD leren ken nen. De Suzuki 4WD Club Holland heeft een behendigheidsproef uit gezet. Natuurlijk zijn er geïnteresseerden die niet in het bezit zijn van een Suzuki 4 WD. Voor deze mensen bestaat er de mogelijkheid mee te rijden met terreinspecialisten om de smaak te pakken te krijgen. Buiten het rijden is er natuurlijk ook veel te zien. Op het terrein wordt een tent ge bouwd, waar tegen geringe ver- De Fiesta Turbo is een geweldig speleding. Door zijn gigantische vermogen is het echter wel een auto die op de snelweg steeds uit nodigt harder te gaan rijden. Dat kan de bestuurder erg duur ko men te staan. Een snelheid van 120 km/u vindt de Fiesta Turbo uiterst truttig, hij wil meer. On danks het feit dat alles bij deze Fiesta zo makkelijk gaat, is het ze ker geen auto voor de onervaren automobilist die de peekaa's niet probleemloos weet te beteugelen. Het verbruik van de Fiesta valt ook bij het opperste speelplezier erg mee. Gemiddeld kan net bo ven de 1 liter op 10 km worden ge reden. goeding de inwendige mens kan worden verwend. Ook voor kinde ren zijn de nodige aktiviteiten aanwezig. Gedetailleerde informatie en in schrijvingsformulieren zijn ver- Het Suzuki 4x4 Terrein Treffen is een jaarlijks terugkerend evene ment geworden. De editie 1990 is de vierde in successie. Suzuki-im- porteur Nimag heeft dit jaar weer het terrein 'Put Weber' aan de autosnelweg Utrecht-Den Bosch, vlakbij het knooppunt Oudenrijn uitgekozen. Alle eigenaren van een Suzuki Vitara, Samurai, SJ en LJ zijn welkom om hun voertuig in het ruige terrein uit te proberen. Zandbergen, diepe sppren en wa terplassen zullen borg staan voor de nodige sensatie. Onder des kundige begeleiding van Suzuki- Sinds de introductie van de huidi ge Fiesta, een ruim jaar geleden, is het met de verkopen van dit mo del alleen maar fors bergop waarts gegaan. Zowel met drie- als vijfdeurs koets oogt de Fiesta goed. Hier en daar zijn er wel wat vergelijkingen met andere auto's uit deze klasse te trekken, maar het grote publiek wil nu eenmaal herkenbare lijnen. Al snel volgde een uitbreiding in de vorm van de XR2i. Met een 1.6 liter injectiemo- tor levert deze auto meer presta ties dan de standaard gemonteer de 1.1 of 1.4. De XR2 moet het ech ter voornamelijk van zijn uiterlijk hebben. a.s. de Fiat De complete uitrusting zet zich in het interieur voort. Het dashboard is natuurlijk voorzien van een tóe- renteller, terwijl het kleine, stuurwiel met leer is beklee portierruiten worden elektrisch bediend, terwijl de derde deur van binnenuit is te ontgrendelen. Kleine spullen kunnen makkelijk opgeborgen worden in de portier- bakken, twee vakjes in het dash board en in het dashboardkastje wat een redelijke inhoud heeft. Een zeer prettig zaak is dat Ford standaard in de rappe Turbo Re caro stoelen monteerd. Voor niet al te brede personen geeft dit meubilair een perfecte steun op alle plaatsen. De rugleuning is traploos verstelbaar, terwijl een hoogte verstelling helaas ont breekt. Maar als je eenmaal de juiste instelling hebt gevonden, dan zit je ook zeker en vast. De veiligheidsgordels voorin zijn in hoogte instelbaar. De achterbank is met dezelfde fraaie stof bekleed als voorstoelen en deurpanelen. De ruimte is voor volwassenen re delijk. De hoofdruimte kan er mee door, maar door de strakke vering bestaat de kans dat je bij een wegoneffenheid even met het hoofd de dakbekleding raakt. sen in. De Ford Fiesta Turbo wordt aangeboden in zijn zeer complete uitrusting voor f.37.830,=Dat is bijna achtduizend gulden meer dan de XR2i, maar de Turbo is die meerprijs volledig waard. De Ford Fiesta Turbo is een scheurijzer van het zuiverste wa- ter. De auto heeft vermogen te over en laat zich heerlijk op aller hande manieren berijden. Eigen lijk is alleen de zware besturing bij manouvreersnelheden een na deel. De auto heeft een bijzonder complete basisuitrusting met ABS, een kanteldak, centrale vergren deling en Recaro-stoelen. de bestaande zegelactie van Te xaco, waarmee fraaie geschen ken te verdienen zijn, krijgt iedere tankende klant een strippenkaart. Deze geeft recht om na een aantal tankbeurten de auto gratis te laten wassen in de digitaal gestuurde wasstraat die ook op het terrein van het servicestation te vinden is. Uniek is dat deze wasstraat ook geschikt is voor grote bestelwa gens. Een complete wasbeurt kost in de hele maand september ter kennismaking f.2,50. Naast diesel en de verschillende benzine-soorten kan er ook LPG getankt worden. De compleet in gerichte autoshop heeft een uitge7 breid assortiment aan uiteenlo pende (kado)artikelen. De opening van het nieuwe servi cestation valt samen met de intro ductie op de Nederlandse markt van de Opel Calibra, een vierper- soons coupé op basis van de suc cesvolle Vectra. Met zijn Cw- waarde van 0,26 is hij de kam pioen stroomlijn. In de showroom zijn verschillende varianten te zien, terwijl er ook een demonstra tiemodel voor proefritten beschik baar is. Citroen brengt een tijdelijke uit voering van de BX en AX op de markt. De uitsluitend in en rode kleur gespoten AX Axion is geba seerd op een 11 TE Injection en biedt naast zijn standaarduitrus- 1 jjjj. ting het zwarte interieur van de Ggi AX Sport, een sportstuur, speciale striping en full cover wieldoppen. Merk en type: Ford Fiesta Turbo Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1596 cc Boring x slag: 80 x 79,5 mm Vermogen: 133 pk bij 5500 tr/ min Koppel: 183 Nm bij 2400 tr/ min Prestaties: topsnelheid 205 km/u acceleratie 0-100 in 8,2 sec. Gewicht: 924 kg Afmetingen: lengte 3,80 me ter, breedte 1,63 meter Verbruik: bij 90 km/u 6,2 li ter/100 km bij 120 km/u 8,2 liter/100 km stad 10,7 liter/100 km Prijs: f.37.830,= Daarnaast heeft Lepelaers Opel zijn occasion-centre uitgebreid met een zogenaamde Amerikaan se buitenshowroom. Op een ter rein van 3000 vierkante meter is een keur aan nieuwe en gebruikte auto's te vinden die met direkt voordeel worden verkocht. Een manier van verkopen die uit de gemakkelijk, misschien wel te ge makkelijk. De handge schakelde vijfbak functioneert zeer direct met behulp van een korte pook met le deren knop. Eigenlijk gaat alleen de besturing bij inparkeren erg zwaar, wat weer is terug te voeren op de relatief brede sloffen. krijgbaar bij de Tilburgse Suzuki- dealer Gijsbers. Het Terrein Tref fen biedt plaats aan 1.000 Suzu- ki's, zodat enige haast geboden is. Deelname en toegang zijn voor iedereen gratis. De auto rijdt werkelijk grandioos. De wegligging is meer dan uitste kend, de bediening gaat precies zoals je bij een dergelijk mobiel verwacht en de prestaties zijn ver bluffend. In 8,2 seconden sprint het wagentje naar de 100 km/u, terwijl hij een top van ruim 200 km/u weet te bereiken. Tussenac- celeraties gaan zo gemakkelijk dat je er een sport van maakt, al zijn de gepasseerden het daar niet altijd mee eens. De vering en schokdemping zijn uiteraard op sportief rijden afgestemd, zodat ribbels en hobbels in de weg vrij direct doorgegeven worden, maar niet op een irritante manier. De Fiesta Turbo beschikt in eventuele noodsituaties over een uitstekend stel ho-ijzers. Het remsysteem is van een antiblokkeer inrichting voorzien. Voor en achter zijn schij ven gemonteerd. Uiteraard verhogen de snel pie pende banden wel het spektakel. Ook bij het fors insturen van een bocht laten de rubbers zich ker mend horen. officieel het uiterst modei co Service station a< baan tegenover de voor nieuwe Opel-modellen en naast het Occasion-centre. Naast Hierdoor kon een maximaal ver mogen worden bereikt van maar liefst 133 pk en dat is veel voor een 924 kg wegend voortuig, erg veel. Bij fors optrekken moet je dan ook je best doen om de voor wielen niet te laten doorslippen. De nieuwste telg, de Fiesta Turbo, lijkt als twee druppels water op de XR2. De auto heeft ook de in de carrosseriekleur gespoten bum pers met geïntegreerde spoiler, mistlampen en verstralers in de voorbumper en een spoiler boven de voorruit. De Turbo is buiten zijn bescheiden typeplaatje slechts te herkennen aan de speciale dries- paaks lichtmetalen velgen en de twee louvres, extra luchthap- pertjes voor dit heetgebakerde apparaat. Standaard zijn verder een transparant kanteldak, twee buitenspiegels, een wisser op de achterruit, getint glas, een groene sierbies in de bumpers en be- schermstrips en centrale vergren deling.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 23