ROVER 100
I
NISSAN PRIMERA
SIEF
De verdwijn-truc
Thatcher
FR VALT HEEL WAT
TE BELEVEN AAN DE
RINGBAAN OOST!
n nnflllg[
Oplage93.275 ex.
I
o.a.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Slippen in
Nuenen
Deze week
in de
Automaat
I
Eerste Europese Japanner
Rai
statistieken
r 1990-pagina 20
De^JutoGt
Donderdag 6 september 1990
rming
m Insaid
Uitgesneden
16-klepper
Lees verder op biz. 7
Tony Vos
zen is, alvast alle details.
Kofferruimte
Lancia De-
NGER.
Lees verder op biz. 7
RIJKPERSEN.
■Jj
ROVER
Toyota Previa
Japans offensief
pag.7
Autotest:
Ford Fiesta Turbo
pag.3
Jaargang 2
Nummer 34
ide 119,
rum
K GARAGE
■k DENISSEN
iger.
gemak-
jram-
idelijk
De nieuwe
NISSAN PRIMERA
vanaf 13 september
in onze showroom
ZIE ADVERTENTIE ELDERS IN DIT BLAD
eigenlijk veel meer Japans en lijkt
als zodanig veel om de Mazda 626
Wagon.
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg 013- 683911
ircentage
Deze cij-
rde
-|m|
xxcl totale programma bestaat uit
maar liefst 31 keuzemogelijkhe
den. De Primera kent vijf uitrus-
tingsvarianten en drie verschillen
de motoren. De top wordt ge
vormd door de 2 liter met multi
point injectie en een vermogen
van 149 pk. Hiermee haalt de vier-
of vijfdeurs GT een top van 220
km/u. De 2 liter met mono-point in-
dsregeling
Automa-
:kpatronen j=
il
•B
J
3 I
21
hoo riijk van vorm veranderd. Het
front bestaat nu uit een tot de
bumper met geïntegreerde grille
doorlopende motorkap. Op die
motorkap zitten twee zwarte lucht-
happers, waarvan er één in ge
bruik is voor de luchtaanvoer van
de verwarming. De koplampen lo-
Audi coupé S2
Grof geweld
pag.9
Vianen - Iedereen heeft het vast wel eens op televisie of
in het circus gezien. Een goochelaar weet het publiek te
fascineren door een willekeurig iemand uit het publiek
te nemen, deze op geheimzinnige wijze te laten ver
dwijnen en de persoon in kwestie korte tijd later weer
ongehavend terug te toveren. Iets vergelijkbaars heeft
Rover gepresteerd. De Austin Metro, die we sinds okto
ber 1980 kennen, werd allereerst van zijn merknaam
ontdaan om vervolgens even te verdwijnen. De auto die
na deze verdwijn-truc terugkwam is op vele punten niet
meer de oude.
Den Haag - Met een presentatie in het Congres
Gebouw is de nieuwe Nissan Primera een feit. De auto
is de lang verwachte opvolger van de Bluebird, die in
zeven gedaantes sinds 1966 op de markt was. De Pri
mera werd speciaal voor de Europese markt ontworpen
en loopt in het Britse Sunderland van de band. De Ne
derlandse autojournalisten brachten samen met de
dubbelganster dan Mrs. Tatcher een toost uit op de voor
Nissan zo belangrijke middenklasser. Vooruitlopend op
de rij-impressie die volgende week in deze krant te le-
Alle prachtige Britse automerken
die jaren geleden onder de vlag
van Britisch Leyland werden ge
schaard, zijn vrijwel van het to
neel verdwenen. Austin, Morris,
MG, Vanden Plas, Princess,
Triumph en vele anderen zijn al
leen nog in geschiedenisboeken
te vinden. Wat overbleef is het
merk Rovc
opbouw van het Rover-progra
ma begint nu een beetje duidt
te worden.
pen naar binnen toe af, terwijl de
richtingaanwijzers nu het hoekje
om gaan. Aan de achterzijde valt
een wat dieper uitgesneden bum
per op die zodoende plaats maakt
voor een grotere achterklep. Een
klep overigens die overvallend
ver open gaat, zodat je je hoofd
niet kunt stoten. De achterlichten
ver, een naam die een be- zijn iets kleiner geworden,
exclusiviteit uitstraalt. De In het interieur valt een sterk ge
wijzigd dashboard op. Vooral het
klokkendeel is nieuw van vormge
ving. Heel aardig is dat iedere uit
voering van de Rover 100 is voor
zien van twee stukken wortelnote
hout op het dashboard, wat de En
gelse afkomst benadrukt. Verdere
veranderingen betreffen het stuur-
xxxxx- wiel, wat redelijk plat is gemon-
ichten, teerd en de stoelen die wat vorm
riddels betreft zijn aangepast. De ruimte
voorin is heel behoorlijk, terwijl de
achterbank alleen voor kinderen
gereserveerd lijkt te zijn.
Nieuwe auto's lijken altijd wel een
beetje op andere modellen. Dat
de Primera een Europees getinte
auto is, blijkt wel uit hét feit dat de
lijst auto's waarvan stijlkenmer
ken zijn terug te vinden allemaal
dicht bij huis gemaakt worden. Zo Het totale
werden bijvoorbeeld de Opel
Vectra, Peugeot 405, Lancia De-
dra, Fiat Tempra en Renault 19
genoemd. Alles bij elkaar is het
een bijzonder prettig ogend ont
werp vooral als vierdeurs sedan
en vijfdeurs hatchback. De sta
tionwagon, het enige model wat
niet uit Engeland komt, oogt
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
De VZN (Voorgezette rijop
leiding Zuid-Nederland) or
ganiseert op de baan in Nue
nen een nieuwe anti-slip- en
verhoogde rijvaardigheids-
cursus. De automobilist wordt
met een uitgebreid oefenpro
gramma beter voorbereid op
noodsituaties. Naast de een
daagse Slipcursus is er ook
een tweedaagse variant, als
mede een cursus persoons
beveiliging en caravan-rij-
den.
De baan in Nuenen heeft en
totale lengte van 400 meter
en is circa 50 meter breed.
Een groot deel van het weg
dek kan beregend worden
en er is een rotonde om het
nemen van bochten te kun
nen oefenen. Naast het slip
pen worden ook verschillen
de remtechnieken geleerd en
wordt er geoefend in bermrij-
den en rijden op en eenzijdig
glad wegdek. Ér wordt gere
den met Volvo's 440 n 480. De
anti-slipcursus wordt erkend
door de ANWB en het LOVO.
Na een korte theoretische uit
leg volgen de oefeningen op
de baan. De cursus duurt van
8.30 tot 16.00 uur en wordt be
halve op werkdagen ook in
het weekend gegeven.
Voor meer informatie kunt u
zich wenden tot de VZN, tele
foon 040-838388.
Bovenaan staat de grote 800-reeks
in 4-deurs sedan of 5-deurs hatch
back. Daaronder mogen we bin
nenkort de Rover 400 verwachter
het sedanmodel van de
geïntroduceerde Rover 200. On
der aan het programma blijven er
dan nog twee auto's over. De
aloude Mini zet zijn succes ge
woon voort, terwijl de nieuwe
Rover 100 de Austin Metro heeft
vervangen.
Het zou onterecht zijn hier van een re wijzigingen, zijn de technische een 90 pk leverei
compleet nieuwe auto te spreken. veranderingen aan de Rover 100. voor een top van 193 km/u en een
De carrosserievorm van de Metro De auto wordt uitsluitend met acceleratie van 0 tot 100 in 9,8 se
is bij de Rover 100 bewaard ge- nieuwe motoren geleverd. Aan de conden. De krachtbron is voorzien
bleven, al zijn bepaalde delen be- basis staat de 1,1 liter versie van van mono-point injectie en een ge-
de onlangs in de Rover 200 gein- regelde katalysator,
troduceerde K-serie motoren. Met Alle versies hebben de
ongeregelde katalysator wordt naamde Hydrac
een vermogen geleverd van 60 pk, ging,
goed voor een top van 152 km/u. ze de
Deze krachtbron wordt geleverd
in drie varianten, de 111 C 3-
deurs, de 111 L 3-deurs en de 111
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
dens, waartoe ook de 1-per-
soonshuishoudens horen} is
helemaal geen auto aanwe
zig. Éij de 1 persoons huis
houdens heeft 36,7 procent
een personenauto, terwijl dit
percentage bij de 2-persoons
huishoudens op 68,5 ligt. Bij
3- en meer persoons huishou
dens liggen de perc
ruim boven de 60%
fers werden onlangs door de
Rai gepubliceerd.
Ook werd gekeken naar de
soort vervoermiddelen en het
inkomen. Bij de inkomens bo
ven de 1.38.000,= beschikt
81,1 procent van de Neder
landers over een auto even
tueel samen met een fiets of
ander voertuig. Dit percenta
ge neemt af naarmate het in
komen afneemt. Toch be
schikken 11,8 procent van de
personen zonder een eigen
inkomen over een auto.
Slechts 7,1 procent van alle
Nederlanders boven de 12
jaar beschikt over helemaal
geen vervoermiddel. Slechts
0,1 procent beschikt over een
motorrijwiel. Deze tweewieler
is voornamelijk te vinden in
de inkomensklassen tussen
17.000 en 38.000 gulden. Tot
slot is een fiets in het bezit
van 82,4 procent van de Ne
derlanders boven 12 jaar.
spuiting produceert een nette 115
pk, terwijl de 1.6 liter als basismo
tor nog altijd goed is voor 89 pk.
Alle benzinemotoren hebben
'uiteraard' vier kleppen per cylin
der. Tot slot is er dan nog een
nieuwe 2 liter diesel die 75 pk aan
de voorwielen afleverd. Stan
daard is op alle versies een hand-
geschakelde vijfversnellingsbak,
terwijl een automaat op de diesel
en 2 liter-varianten leverbaar is.
De hoge achterkant van de Prime
ra zorgt voor een enorme koffer
ruimte met een inhoud van 480 li
ter voor de sedan, 470 voor de
hatchback en maar liefst 752 voor
de Wagon, let wel in standaard
opstelling. In alle versies is de
achterbank neerklapbaar. Bij de
sedan opent de kofferklep zich
heel ver, waardoor het stoten van
het voorhoofd wordt voorkomen.
Die enorme ruimte is overigens
niet alleen in het bagagecompar-
timent te vinden. Ook de vier vol
wassenen inzittenden van de Pri
mera hebben weinig reden tot
Autojournalisten zitten in de
maanden september en okto
ber bepaald niet stil. De
meeste autofabrikanten vin
den het nodig, na een rustige
vakantieperiode, juist alle
maal samen op korte termijn
nieuwe auto's te introduce
ren. Zo hebben we de Opel
Corsa al gehad en hebben
we de statische presentaties
van de Ford Escort en Nissan
Primera achter de rug. Maar
de rij-indrukken van deze
twee auto's volgen zeer snel,
alsmede de definitieve intro
ducties van de Lexus, Volvo
900, Subaru Mini-Jumbo,
Volkswagen Polo, Renault
Clio en Daihatsu Cuore. Alle
maal evenementen die op
korte termijn te gebeuren
staan. Ik geef het al deze
merken te doen om iedere
keer weer origineel uit de
hoek te komen.
Bij Nissan spreekt zoiets
haast vanzelf, zeker als vice-
president Corel ter Haar er
de hand in heeft. Bij de pre
sentatie van de Primera be
gon hij zijn praatje achter
een spreekgestoelte met een
leesbril op de neus. Lang kon
hij daar niet blijven staan. De
eigenschappen van de nieu
weling waren beter op de
auto's zelf aan te wijzen. Op
de hem zo eigen, komische
wijze wist hij belangrijke en
minder belangrijke details
onder de aandacht te bren
gen. Zo klom hij zelfs volledig
in de ten opzichte van de
Bluebird vergrootte koffer
bak, waarna door de hoofd-
PR van Nissan Motors Neder
land het kofferdeksel werd
gesloten. Niet door deze grap
uit het veld geruimd, sprak
hij gewoon door "Ik loop nu
door de bagageruimte van
de Primera". Maar het kan
hem niet gek genoeg, van
daar dat kort daarna een
auto de zaal kwam binnenrij
den, met achterin Mevrouw
Thatcher, omdat de Primera
in Engeland wordt gemaakt.
Na een vraaggesprek tussen
Ter Haar en de dubbelgang
ster, werden we allemaal uit
gebreid op het plaatje gezet
met een bedrukt kijkende
Thatcher. Inderdaad, je moet
er wat voor doen om origi
neel uit de hoek te komen...
L 5-deurs. Een belangrijke eigen
schap van de 1,1 liter is de enorm
rustige loop. Onder alle omstan
digheden is de 4-pitter nauwelijks
hoorbaar.
Daarnaast is er een nieuwe 8-
kleps versie van de 1.4 liter, die
een maximaal vermogen van 75
pk weet te bereiken en de auto
een top geeft van 170 km/u. Al
leen de Rover 114 GTa wordt met
deze motorisering geleverd. De
absolute top is de 114 GTi 16V met
een 90 pk leverende 1.4 liter, goed
voor een top van 193 km/u en een
acceleratie van 0
conden. De krach
van mono-pcir.'
regelde katalys
Alle versies hebben de zoge-
ide Hydragas wielophan-
waarbij op hyraulische wij-
i voor- en achterwielen met
Veel belangrijker dan de zichtba
re wijzigingen, zijn de technische
veranderingen aan de Rover 100.
De auto wordt uitsluitend met
jeleverd. Aan de
ater versie van
s in de Rover 200 gein-
ie K-serie motoren. Met
rsator wordt
verd 1
joed voor een top van 152 km/u.
rdt geleverd
111C-'
Als we kijken naar de Neder
landse huishoudens, dan
heeft 60,6 procent de be
schikking over 1 personenau
to. In 11,8 procent van de ge
vallen is er sprake van een
tweede auto, terwijl in 1,5
procent van de gevallen
meer dan twee auto's aanwe
zig zijn. In 26,1 procent van
de Nederlandse huishou-
siNceR.