ROVER 100 I NISSAN PRIMERA SIEF De verdwijn-truc Thatcher FR VALT HEEL WAT TE BELEVEN AAN DE RINGBAAN OOST! n nnflllg[ Oplage93.275 ex. I o.a. Bijlage van: DeTilburgseKoerier Slippen in Nuenen Deze week in de Automaat I Eerste Europese Japanner Rai statistieken r 1990-pagina 20 De^JutoGt Donderdag 6 september 1990 rming m Insaid Uitgesneden 16-klepper Lees verder op biz. 7 Tony Vos zen is, alvast alle details. Kofferruimte Lancia De- NGER. Lees verder op biz. 7 RIJKPERSEN. ■Jj ROVER Toyota Previa Japans offensief pag.7 Autotest: Ford Fiesta Turbo pag.3 Jaargang 2 Nummer 34 ide 119, rum K GARAGE ■k DENISSEN iger. gemak- jram- idelijk De nieuwe NISSAN PRIMERA vanaf 13 september in onze showroom ZIE ADVERTENTIE ELDERS IN DIT BLAD eigenlijk veel meer Japans en lijkt als zodanig veel om de Mazda 626 Wagon. Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg 013- 683911 ircentage Deze cij- rde -|m| xxcl totale programma bestaat uit maar liefst 31 keuzemogelijkhe den. De Primera kent vijf uitrus- tingsvarianten en drie verschillen de motoren. De top wordt ge vormd door de 2 liter met multi point injectie en een vermogen van 149 pk. Hiermee haalt de vier- of vijfdeurs GT een top van 220 km/u. De 2 liter met mono-point in- dsregeling Automa- :kpatronen j= il •B J 3 I 21 hoo riijk van vorm veranderd. Het front bestaat nu uit een tot de bumper met geïntegreerde grille doorlopende motorkap. Op die motorkap zitten twee zwarte lucht- happers, waarvan er één in ge bruik is voor de luchtaanvoer van de verwarming. De koplampen lo- Audi coupé S2 Grof geweld pag.9 Vianen - Iedereen heeft het vast wel eens op televisie of in het circus gezien. Een goochelaar weet het publiek te fascineren door een willekeurig iemand uit het publiek te nemen, deze op geheimzinnige wijze te laten ver dwijnen en de persoon in kwestie korte tijd later weer ongehavend terug te toveren. Iets vergelijkbaars heeft Rover gepresteerd. De Austin Metro, die we sinds okto ber 1980 kennen, werd allereerst van zijn merknaam ontdaan om vervolgens even te verdwijnen. De auto die na deze verdwijn-truc terugkwam is op vele punten niet meer de oude. Den Haag - Met een presentatie in het Congres Gebouw is de nieuwe Nissan Primera een feit. De auto is de lang verwachte opvolger van de Bluebird, die in zeven gedaantes sinds 1966 op de markt was. De Pri mera werd speciaal voor de Europese markt ontworpen en loopt in het Britse Sunderland van de band. De Ne derlandse autojournalisten brachten samen met de dubbelganster dan Mrs. Tatcher een toost uit op de voor Nissan zo belangrijke middenklasser. Vooruitlopend op de rij-impressie die volgende week in deze krant te le- Alle prachtige Britse automerken die jaren geleden onder de vlag van Britisch Leyland werden ge schaard, zijn vrijwel van het to neel verdwenen. Austin, Morris, MG, Vanden Plas, Princess, Triumph en vele anderen zijn al leen nog in geschiedenisboeken te vinden. Wat overbleef is het merk Rovc opbouw van het Rover-progra ma begint nu een beetje duidt te worden. pen naar binnen toe af, terwijl de richtingaanwijzers nu het hoekje om gaan. Aan de achterzijde valt een wat dieper uitgesneden bum per op die zodoende plaats maakt voor een grotere achterklep. Een klep overigens die overvallend ver open gaat, zodat je je hoofd niet kunt stoten. De achterlichten ver, een naam die een be- zijn iets kleiner geworden, exclusiviteit uitstraalt. De In het interieur valt een sterk ge wijzigd dashboard op. Vooral het klokkendeel is nieuw van vormge ving. Heel aardig is dat iedere uit voering van de Rover 100 is voor zien van twee stukken wortelnote hout op het dashboard, wat de En gelse afkomst benadrukt. Verdere veranderingen betreffen het stuur- xxxxx- wiel, wat redelijk plat is gemon- ichten, teerd en de stoelen die wat vorm riddels betreft zijn aangepast. De ruimte voorin is heel behoorlijk, terwijl de achterbank alleen voor kinderen gereserveerd lijkt te zijn. Nieuwe auto's lijken altijd wel een beetje op andere modellen. Dat de Primera een Europees getinte auto is, blijkt wel uit hét feit dat de lijst auto's waarvan stijlkenmer ken zijn terug te vinden allemaal dicht bij huis gemaakt worden. Zo Het totale werden bijvoorbeeld de Opel Vectra, Peugeot 405, Lancia De- dra, Fiat Tempra en Renault 19 genoemd. Alles bij elkaar is het een bijzonder prettig ogend ont werp vooral als vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback. De sta tionwagon, het enige model wat niet uit Engeland komt, oogt De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek De VZN (Voorgezette rijop leiding Zuid-Nederland) or ganiseert op de baan in Nue nen een nieuwe anti-slip- en verhoogde rijvaardigheids- cursus. De automobilist wordt met een uitgebreid oefenpro gramma beter voorbereid op noodsituaties. Naast de een daagse Slipcursus is er ook een tweedaagse variant, als mede een cursus persoons beveiliging en caravan-rij- den. De baan in Nuenen heeft en totale lengte van 400 meter en is circa 50 meter breed. Een groot deel van het weg dek kan beregend worden en er is een rotonde om het nemen van bochten te kun nen oefenen. Naast het slip pen worden ook verschillen de remtechnieken geleerd en wordt er geoefend in bermrij- den en rijden op en eenzijdig glad wegdek. Ér wordt gere den met Volvo's 440 n 480. De anti-slipcursus wordt erkend door de ANWB en het LOVO. Na een korte theoretische uit leg volgen de oefeningen op de baan. De cursus duurt van 8.30 tot 16.00 uur en wordt be halve op werkdagen ook in het weekend gegeven. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot de VZN, tele foon 040-838388. Bovenaan staat de grote 800-reeks in 4-deurs sedan of 5-deurs hatch back. Daaronder mogen we bin nenkort de Rover 400 verwachter het sedanmodel van de geïntroduceerde Rover 200. On der aan het programma blijven er dan nog twee auto's over. De aloude Mini zet zijn succes ge woon voort, terwijl de nieuwe Rover 100 de Austin Metro heeft vervangen. Het zou onterecht zijn hier van een re wijzigingen, zijn de technische een 90 pk leverei compleet nieuwe auto te spreken. veranderingen aan de Rover 100. voor een top van 193 km/u en een De carrosserievorm van de Metro De auto wordt uitsluitend met acceleratie van 0 tot 100 in 9,8 se is bij de Rover 100 bewaard ge- nieuwe motoren geleverd. Aan de conden. De krachtbron is voorzien bleven, al zijn bepaalde delen be- basis staat de 1,1 liter versie van van mono-point injectie en een ge- de onlangs in de Rover 200 gein- regelde katalysator, troduceerde K-serie motoren. Met Alle versies hebben de ongeregelde katalysator wordt naamde Hydrac een vermogen geleverd van 60 pk, ging, goed voor een top van 152 km/u. ze de Deze krachtbron wordt geleverd in drie varianten, de 111 C 3- deurs, de 111 L 3-deurs en de 111 Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur dens, waartoe ook de 1-per- soonshuishoudens horen} is helemaal geen auto aanwe zig. Éij de 1 persoons huis houdens heeft 36,7 procent een personenauto, terwijl dit percentage bij de 2-persoons huishoudens op 68,5 ligt. Bij 3- en meer persoons huishou dens liggen de perc ruim boven de 60% fers werden onlangs door de Rai gepubliceerd. Ook werd gekeken naar de soort vervoermiddelen en het inkomen. Bij de inkomens bo ven de 1.38.000,= beschikt 81,1 procent van de Neder landers over een auto even tueel samen met een fiets of ander voertuig. Dit percenta ge neemt af naarmate het in komen afneemt. Toch be schikken 11,8 procent van de personen zonder een eigen inkomen over een auto. Slechts 7,1 procent van alle Nederlanders boven de 12 jaar beschikt over helemaal geen vervoermiddel. Slechts 0,1 procent beschikt over een motorrijwiel. Deze tweewieler is voornamelijk te vinden in de inkomensklassen tussen 17.000 en 38.000 gulden. Tot slot is een fiets in het bezit van 82,4 procent van de Ne derlanders boven 12 jaar. spuiting produceert een nette 115 pk, terwijl de 1.6 liter als basismo tor nog altijd goed is voor 89 pk. Alle benzinemotoren hebben 'uiteraard' vier kleppen per cylin der. Tot slot is er dan nog een nieuwe 2 liter diesel die 75 pk aan de voorwielen afleverd. Stan daard is op alle versies een hand- geschakelde vijfversnellingsbak, terwijl een automaat op de diesel en 2 liter-varianten leverbaar is. De hoge achterkant van de Prime ra zorgt voor een enorme koffer ruimte met een inhoud van 480 li ter voor de sedan, 470 voor de hatchback en maar liefst 752 voor de Wagon, let wel in standaard opstelling. In alle versies is de achterbank neerklapbaar. Bij de sedan opent de kofferklep zich heel ver, waardoor het stoten van het voorhoofd wordt voorkomen. Die enorme ruimte is overigens niet alleen in het bagagecompar- timent te vinden. Ook de vier vol wassenen inzittenden van de Pri mera hebben weinig reden tot Autojournalisten zitten in de maanden september en okto ber bepaald niet stil. De meeste autofabrikanten vin den het nodig, na een rustige vakantieperiode, juist alle maal samen op korte termijn nieuwe auto's te introduce ren. Zo hebben we de Opel Corsa al gehad en hebben we de statische presentaties van de Ford Escort en Nissan Primera achter de rug. Maar de rij-indrukken van deze twee auto's volgen zeer snel, alsmede de definitieve intro ducties van de Lexus, Volvo 900, Subaru Mini-Jumbo, Volkswagen Polo, Renault Clio en Daihatsu Cuore. Alle maal evenementen die op korte termijn te gebeuren staan. Ik geef het al deze merken te doen om iedere keer weer origineel uit de hoek te komen. Bij Nissan spreekt zoiets haast vanzelf, zeker als vice- president Corel ter Haar er de hand in heeft. Bij de pre sentatie van de Primera be gon hij zijn praatje achter een spreekgestoelte met een leesbril op de neus. Lang kon hij daar niet blijven staan. De eigenschappen van de nieu weling waren beter op de auto's zelf aan te wijzen. Op de hem zo eigen, komische wijze wist hij belangrijke en minder belangrijke details onder de aandacht te bren gen. Zo klom hij zelfs volledig in de ten opzichte van de Bluebird vergrootte koffer bak, waarna door de hoofd- PR van Nissan Motors Neder land het kofferdeksel werd gesloten. Niet door deze grap uit het veld geruimd, sprak hij gewoon door "Ik loop nu door de bagageruimte van de Primera". Maar het kan hem niet gek genoeg, van daar dat kort daarna een auto de zaal kwam binnenrij den, met achterin Mevrouw Thatcher, omdat de Primera in Engeland wordt gemaakt. Na een vraaggesprek tussen Ter Haar en de dubbelgang ster, werden we allemaal uit gebreid op het plaatje gezet met een bedrukt kijkende Thatcher. Inderdaad, je moet er wat voor doen om origi neel uit de hoek te komen... L 5-deurs. Een belangrijke eigen schap van de 1,1 liter is de enorm rustige loop. Onder alle omstan digheden is de 4-pitter nauwelijks hoorbaar. Daarnaast is er een nieuwe 8- kleps versie van de 1.4 liter, die een maximaal vermogen van 75 pk weet te bereiken en de auto een top geeft van 170 km/u. Al leen de Rover 114 GTa wordt met deze motorisering geleverd. De absolute top is de 114 GTi 16V met een 90 pk leverende 1.4 liter, goed voor een top van 193 km/u en een acceleratie van 0 conden. De krach van mono-pcir.' regelde katalys Alle versies hebben de zoge- ide Hydragas wielophan- waarbij op hyraulische wij- i voor- en achterwielen met Veel belangrijker dan de zichtba re wijzigingen, zijn de technische veranderingen aan de Rover 100. De auto wordt uitsluitend met jeleverd. Aan de ater versie van s in de Rover 200 gein- ie K-serie motoren. Met rsator wordt verd 1 joed voor een top van 152 km/u. rdt geleverd 111C-' Als we kijken naar de Neder landse huishoudens, dan heeft 60,6 procent de be schikking over 1 personenau to. In 11,8 procent van de ge vallen is er sprake van een tweede auto, terwijl in 1,5 procent van de gevallen meer dan twee auto's aanwe zig zijn. In 26,1 procent van de Nederlandse huishou- siNceR.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 21