BMWK100 RS 4 VALVE
3
I
Q VAN DER BOOM
maZDa Loon op Zand
OCCASION
O
RENAULT
Suzuki Alto als
hoofdprijs Longa-loterij
n
(H)eerlijk machien
12 MAANDEN GARANTIE
J
Autostuntshow op 't Laar
Ad ltd. Wouw i
MET 3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
RENAULT fQp
i
S:
IS::
IS::
X
OCCASIONS MET MAZDA KROON GARANTIE
1990-pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 30 augustus 1990 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
te-
Technische gegevens:
Remsysteem
Gereedschap
De BMW is boven alles comforta
bel. De zit is goed, terwijl ook de
Spiegels
Uitstraling
heel
ring
Su-
km-stand
bouw).
prijs
Merk/type
BOSCHSERVICE
LEDEBOERSTRAAT 47 TILBURG TELEFOON 013-674925
8 mnd)
6 mnd)
BK
Kg
rood
1981
Bedrijfswagens:
EN
Kloosterstraat 20-22 - Tel. 04166-3412
Vrijdag koopavond tot 20.00 uur. Zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur.
I
88.800
124.000
116.200
75.800
66.000
50.300
1987
1986
1988
1988
1986
1987
1986
1986
1988
1986
1987
1988
1986
1987
1986
1988
1986
1986
1986
1988
1988
1988
1989
1986
1987
1986
1986
1987
1988
1986
1986
1986
1988
1989
1987
1985
1985
1984
1984
1984
1986
8.950, -
9.500,-
9.950, -
6.950, -
8.950, -
9.950, -
MOTOREN-
REVISIE
VLAM-
SPUITEN
8
1989
1988
1987
1987
1987
1987
1987
1987
1986
1985
1985
1985
1984
Mazda E 2200 diesel
Mazda 323 1.5 Van
Nissan Urvan diesel
sec.
1,2 liter/100
11.500, -
19.500, -
39.500, -
15.950, -
21.500, -
24.950, -
17.950, -
De achteruitkijkspiegels en rich
tingaanwijzers vormen één ge
heel. Het zicht naar achteren is
Detailverbeteringen werden aan
gebracht aan het frame en de
21.500, -
17.500, -
11.500, -
16.950, -
23.950, -
17.500, -
12.950,-
12.950, -
15.950, -
14.950, -
12.950, -
15.950, -
13.950, -
11.950, -
16.950, -
12.950, -
17.950, -
32.950, -
18.950, -
20.950, -
17.950, -
13.950, -
21.950, -
13.950, -
17.950, -
15.950, -
14.950, -
13.950, -
18.950, -
18.950, -
23.950, -
De Europese industrie laat het behoorlijk afweten als
het gaat om het produceren van motorfietsen. De twee-
wielermarkt is wereldwijd voornamelijk een Japanse
aangelegenheid. Uit Europa kennen we eigenlijk alleen
een paar kleine Engelse merken, een paar grotere Ita
lianen en het Duitse merk BMW. Het aanzien van BMW
is echter groot. Het merk heeft in de motorwereld een
naam opgebouwd van degelijkheid, technische vooruit
strevendheid en waardevastheid. We gingen met het
nieuwste exemplaar op stap, de K 100 RS 16-klepper.
1990
1988
1989
1987
1987
1983- 1987
1986-1987
1984- 1986
1981-1983-1984
1987-
De BMW K 100 RS 16-klepper is
niet alleen herkenbaar aan de
vermelding "4 Valve" op het klep-
AUTOBEDRIJF
Vakmanschap en service als traditie.
Goirkestraat 25.5046 GC Tilburg.Tel. (013) 36 40 11.
48.000
86.400
42.000
47.400
37.400
25.500
93.100
55.800
19.800
79.000
30.200
50.600
46.000
57.900
34.800
70.700
73.000
83.600
121.000
30.900
35.700
13.710
26.080
14.600
57.100
67.900
56.900
88.940
15.400
91.500
73.000
115.400
32.300
11.600
32.500
1988-1989
1987
1986
wielophanging en aandrijving.
Motorisch ging het geheel naar
een hoger plan. Het 987 cc motor
blok werd voorzien van vier klep
pen per cylinder, waardoor het
vermogen steeg van 90 naar 100
pk. Dit maximale vermogen wordt
nu bij 8000 tr/min bereikt. Het
koppel steeg van 86 naar 100 Nm
bij 6750 tr/min (was 6000 tr/min).
De kleppen worden door een dub
bele bovenliggende nokkenas be
diend.
De K 1 kenmerkt zich verder door
zijn uiterst spectaculaire vormge
ving. Het voorspatbord vormt één
geheel met de kuip en het achter-
spatbord. Bovendien kan het ge-
Fiat Panda 750 CL, zwart
Nissan Sunny HB, 1.3
Renault 21 Nevada GT-D
Mitsubishi Colt 1.2 EL, 1.5 GLX
Nissan Sunny HB 1.7 D
Toyota Carina I11.6 DX-..
Suzuki Swift 1.3 GLX
Volvo 340, blauw, automaat
Peugeot 205 GE, blauwj
■1988 Citroen Visa 1.1 RE
1987 Citroen BX 1.6 TRS aut
Fiat Uno 45 S, blauw
Renault 5 L, rood
Les Aranis dat komend weekend
in Tilburg te zien is, brengt maar
liefst drie van deze voertuigen
mee. Het Duitse team is eigenlijk
samengesteld uit draadlopers. Lo
pend of met een motorfiets lieten
ze hun kunsten zien op zo'n 35 me
ter hoogte. De laatste jaren zijn ze
zich echter meer gaan toeleggen
op stunts met auto's, motorfietsen
en nu ook de Big Foot. Het optre
den van Les Aranis is aan te be
velen voor iedereen die wel van
en beetje spektakel houdt.
heel in een aantal sportieve kleur
stellingen worden geleverd. De
uiterst moderne K 1 sprak echter
niet alle BMW-kopers aan. Daar
om kwam het merk eind torig jaar
met een gewijzigde K 100 RS. De
RS was al langer BMW's sportieve
telg uit de K 100-serie. Door echter
het uiterlijk van de bestaande K
100 te combineren met de ver
nieuwde techniek van de K 1, kan
de klant nu kiezen uit twee tech
nisch zeer vooruitstrevende en
identieke topmachines met twee
totaal verschillende uitstralingen.
Het uiterlijk van de K 100 RS is
weinig veranderd sinds de laatste
wijzigingen. De motor ziet er fraai
en sportief uit. Het ruitje boven de
koplamp is voorzien van een extra
stukje doorzichtig plastic wat er
voor zorgt dat de luchtstroom naar
boven afbuigd. Rechtop gezeten
krijgt de berijder nog wel wat
wind tegen zijn helm, maar iets
voorover gebogen verdwijnt dit
ongemak volledig. Dit heeft als
aardige bijkomstigheid dat ook
het aantal vliegen op vizier en
jack beperkt blijven.
Een aantal jaren geleden is voet
balvereniging Longa gestart met
de volledige renovatie van hun
accommodatie. De gemeente Til
burg heeft hiervoor f.300.000,= ter
beschikking gesteld. Zodoende
restte er nog een bedrag van on
geveer f.110.000,= wat door de
vereniging zelf bijeen gebracht
moest worden. Dit werd gedaan
door een loterij waarvoor 400 lo
ten van elk f.250, werden ver
kocht Tien maanden lang zijn er
maandelijks vijf geldprijzen ver
loot variërend van f.150,= tot
f.750,Afgelopen vrijdag 24
augustus vond de laatste trekking
plaats voor de hoofdprijs, een Su
zuki Alto. De familie Molenschot
mocht om 22.30 uur precies de
prijs symbolisch in ontvangst ne
mén in de vorm van een bouw
pakket. Op de foto ziet u familie
Molenschot en Dhr. Gijsbers, Su
zuki- dealer voor Tilburg en om
streken van de gelijknamige Til-
burgse Suzuki-dealer. Uiteraard
zal óp een later tijdstip de auto op
ware grote en in de gewenste
kleur worden geleverd.
Merk en type: BMW K100 RS 16-
Valve
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 987 cc
Boring x slag: 67 x 70 mm
Vermogen: 100 pk bij 8000 tr/min
Koppel: 100 Nm bij 6750 tr/min
Afmetingen: lengte 2,23 meter
Gewicht: 259 kg
Prestaties: topsnelheid 220 km/ü
acceleratie 0-100 in 3,9 i
Verbruik: bij 90 km/u 4,
km
bij 120 km/u 5 liter/100 km
Prijs: f.25.5ÜO,=
uitstekend. Mocht de motor vallen,
dan laat het spiegelhuis bij aan
raking met de grond direct los.
Ook de stekkerverbinding voor de
richtingaanwijzers wordt losge
trokken. Dit voorkomt dat dit deel
van de motor al bij een klein on
gelukje volledig versplinterd. Het
geheel laat zich er weer makkelijk
opdrukken.
De kuip is verder niet overdreven,
wat betekent dat je ook niet volle
dig uit de wind zit. Vooral ter
hoogte van de voeten waait er
nogal wat wind met vliegen langs
je heen.
Het dashboard is uiterst compleet
met links een snelheidsmeter met
dagteller en rechts een toerentel-
ler. Via een digitaal display is af
te lezen in welke versnelling wordt
gereden. Verder is er een reeks
controlelampjes voor richting
aanwijzers, gróót licht, neutraal-
stand, choke, oliedruk, brandstof-
niveau en temperatuur.
Alle bedieningsknopjes zijn op de
twee stuurhendels aangebracht.
Links wordt het grootlicht en het
lichtsignaal gegeven en kan
vens een volwassen claxon in
werking worden gezet. Rechts zit
de startknop en de algemene
lichtschakelaar. De richtingaanw
ijzers worden voor links en rechts
afzonderlijk bediend. Aan beide
kanten van het stuur zit hiervoor
een schakelaar, terwijl rechts de
installatie weer kan worden afge
zet. Dit is even wennen als je een
ander systeem gewend bent,
maar het werkt op den duur heel
prettig. Het stuurslot zit niet meer
diep weggewerkt op het stuurhuis,
maar is geintegreerd in het con
tactslot.
licht voorover gebogen houding
bepaald ontspannend is. Wie de
gillende en jankende snelle Ja
panse motorfietsen gewend is, zal
de BMW als een aangename oase
van rust ervaren. Hoe hard en met
welk toerental er ook gereden
wordt, de motor blijft stil. Bij de
stabiliteit is een zware motor uiter
aard in het voordeel. De K 100 is
bijzonder koersvast en stuurt lek
ker. Het is alleen even wennen om
met het gehele gewicht lekker in
een bocht te gaan hangen.
De opgegeven prestaties
buleus. Zo haalt de K100
220 km/u en weet hij in een
de 3,9 secc
100 km/
zijn fa-
RS ruim
flitsen-
monden vanuit stilstand
de 100 km/u te bereiken. Veel be-
langrijker zijn de snelle tussenac-
celeraties en de enorme soeples-
se. Ondanks het feit dat maxi”"
vermogen en koppel op een r™-
tief hoog toerental worden bereikt,
trekt de motor uit alle regionen
vlot weg.
De buddy is afsluitbaar. Wordt
deze opgeklapt dan blijkt er een
ruimte van 9 liter aanwezig te zijn
voor het opbergen van de stan
daard gereedschapset (16 delig)
en de pech-set. Tegen meerprijs
zijn er twee handige koffers be
schikbaar met en totale ruimte
van ruim 60 liter. Handig voor op
vakanties, of voor het opbergen
van een extra helm.
Hard rijden is ook voor motorfiet
sen verboden, al lijkt dat op de
snelweg wel eens anders. De
BMW gaat makkelijk hard, te
hard. Tijdens een forse rit die re-
Rijden op twee wielen, motor-
springen, duiken met motoren
door een brandende schutting,
snelheid- en slipdemonstraties dat
alles is op op zaterdag 1 en zon
dag 2 september te zien om 20.00
uur op het evenemententerrein 't
Laar. Eén van de meest spectacu
laire hoogtepunten van de show is
de zogenaamde Big Foot, een
Amerikaanse terreinwagen met
extreem grote wielen en banden,
die zonder probleem over een rij
sloopauto's heen rijdt en deze vol
ledig verpletterd. Het stuntteam
latief rustig werd gereden wisten
we een gemiddeld brandstofver
bruik te noteren van bijna 1 op 20.
De K 100 neemt genoegen met
Eurosuper.
De K 100-serie begint met de stan
daard machine voor f. 19.900,=
Deze fiets heeft dan de 8 kleppen-
krachtbron. De K 100 LT is hetzelf
de maar heeft een enorme hoe
veelheid extra's en is zeer luxe uit
gerust voor f.26.350,De door
ons gereden 16-klepper RS zit
daar met f.25.500,= net onder. Tot
slot staat de extra sportieve KI in
de prijslijst voor f.27.500, BMW
is als motormerk in aanschaf niet
goedkoop, maar is door de jaren
heen bijzonder waardevast. Een
groot voordeel van BMW is bo
vendien, dat zijn modellen vele ja-
dinum ren vrijwel onveranderd in pro-
reja_ duktie blijven, in tegenstelling tot
de Oosterse concurrentie.
Mazda 626 HB. 2.0,12v.,GLX, LPG
Mazda 626 coupé 2.0,12 v., GLX
Mazda 626 Sedan 1.8 LX
Mazda 626 Sedan 2.0
Mazda 626 HB 1.6 Limited
Mazda 323 Sedan 1.5
Mazda 323 Sedan 1.3
Mazda 323 HB-3 1.1
Mazda 323 HB-3 1.3
Mazda 323 HB-3 1.3w
Mazda 323 «Sport» 1.3
Mazda 323 HB-3 1.3
pendeksel, maar ook aan de vorm
van de uitlaat. Bij de andere K 100
modellen is de uitlaat vierkant
van vorm, terwijl de K 75 een drie
hoekvormige pijp heeft. Het exem
plaar van de 16-klepper is "ge
woon" rond.
Het achterwiel is opgehangen vol
gens het paralever-principe van
BMW. Dit betekent dat het wiel
met een cardan wordt aangedre
ven en eenzijdig is opgehangen
aan een schokbreker. Het achter
wiel heeft een remschijf van 285
mm doorsnee, terwijl voor twee
exemplaren van 305 mm zijn ge
monteerd. De wielen zijn van licht
metaal en hebben drie forse spa
ken. Het remsysteem kan tegen
meerprijs van ABS worden voor
zien. Zowel het voor- als achter
wiel wordt dan van een geribde
krans voorzien. Hierop meet het
ABS-systeem de mate van blokke
ren en grijpt dan in. ABS zorgt
voor een veilige afremming in ex
treme situaties op de recht weg,
maar verwacht er geen wonderen
van als er te hard een bocht wordt
ingestuurd.
De 2,23 meter lange K 100 RS
weegt rijklaar 259 kg en dat is niet
mis. De machine is vooral voor
stevige en grote mensen gemaakt.
Gelukkig heeft BMW een bok ge
monteerd die als het ware mee
helpt. De zware motor is daarom
makkelijk op de bok te zetten,
maar als hij er weer af moet, gooit
hij zijn gewicht in de schaal. Met
mijn lengte van 1,78 meter kon ik
redelijk met de voeten aan de
grond, maar het hield niet echt
over. Als de BMW echter in gang
wordt gezet, dan zijn alle onge
makken over. Het rijden is dan
ook een groot genot.
Renault 5 L, 5-drs., wit
Renault 5 GTD, 5-drs., grijs metallic
Renault 5 TR, 5-drs., 1.4
Renault 5 SL, 3-drs., rood
Renault 9 TL Br., 1.4
Renault 9 TL 1.4, wit
Renault 9 Broadway, diesel
Renault 11 TL Broadway, 3-drs.
Renault 11 TL 1.4, 3-drs., Cheverny
Renault 11 GTX 1.7,5-drs.
Renault 11 TL 1.4, 3-drs.
Renault Express 1.6 diesel-bestel
Renault 18 GTL, stationcar
Renault 21 GTS 1.7, blauw
Renault 21 GTS 1.7, beige metallic
Renault 25 TX 49, blauw metallic
Renault 25 TS, grijs metallic
Renault 25 GTS, rood met.
Citroën BX 19 RD, stat.-diesel
Fiat Uno 60 S, 5-drs., wit
Fiat Regata 2000, LPG
Fiat Ritmo 60 L, wit, Exclusiva
Honda Civic 1.4 GL S6, rood
Ford Fiesta 1.1 Sport, wit
Ford Escort 1.6 CL, rood, LPG
Ford Sierra 1.8 Laser, 3-drs.
Ford Sierra 1.6 Laser, LPG
Nissan Sunny 1.3 LX, LPG
Opel Kadett 1.3 LS, 3-drs., rood
Opel Kadett 1.2, 3-drs., rood
Opel Rekord 2.0 S
Mitsubishi Galant 1.8, turbo-diesel
Peugeot 205 XS, zwart
Seat Ibiza GLX 1.5 i, beige metallic
Volkswagen Golf, turbo-diesel
Renault 18 GTL, zilvergrijs
Renault 11 GTD, dies., 3-drs.,
Toyota Carina 2.0 DX, diesel
Citroën Visa 1.1 E
Hyundai Stellar 1.6 GSL
Fiat Regata 70, wit
In 1988 wist BMW de motorwereld
te verrassen met zijn KI. Het pro
gramma van het merk is grofweg
onderverdeeld in de R-serie met
boxermotoren en de K-serie met
liggende lijnmotoren. De K-serie
bestaat uit de K 75 met een drie
cylinder 750 cc en de K 100 met 4
cylinder krachtbronnen van 1000
cc. Het concept van de K 100 werd
bij de tot standkoming van de K 1
voor een groot deel overgenomen.
’1