BMWK100 RS 4 VALVE 3 I Q VAN DER BOOM maZDa Loon op Zand OCCASION O RENAULT Suzuki Alto als hoofdprijs Longa-loterij n (H)eerlijk machien 12 MAANDEN GARANTIE J Autostuntshow op 't Laar Ad ltd. Wouw i MET 3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE RENAULT fQp i S: IS:: IS:: X OCCASIONS MET MAZDA KROON GARANTIE 1990-pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 30 augustus 1990 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER te- Technische gegevens: Remsysteem Gereedschap De BMW is boven alles comforta bel. De zit is goed, terwijl ook de Spiegels Uitstraling heel ring Su- km-stand bouw). prijs Merk/type BOSCHSERVICE LEDEBOERSTRAAT 47 TILBURG TELEFOON 013-674925 8 mnd) 6 mnd) BK Kg rood 1981 Bedrijfswagens: EN Kloosterstraat 20-22 - Tel. 04166-3412 Vrijdag koopavond tot 20.00 uur. Zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. I 88.800 124.000 116.200 75.800 66.000 50.300 1987 1986 1988 1988 1986 1987 1986 1986 1988 1986 1987 1988 1986 1987 1986 1988 1986 1986 1986 1988 1988 1988 1989 1986 1987 1986 1986 1987 1988 1986 1986 1986 1988 1989 1987 1985 1985 1984 1984 1984 1986 8.950, - 9.500,- 9.950, - 6.950, - 8.950, - 9.950, - MOTOREN- REVISIE VLAM- SPUITEN 8 1989 1988 1987 1987 1987 1987 1987 1987 1986 1985 1985 1985 1984 Mazda E 2200 diesel Mazda 323 1.5 Van Nissan Urvan diesel sec. 1,2 liter/100 11.500, - 19.500, - 39.500, - 15.950, - 21.500, - 24.950, - 17.950, - De achteruitkijkspiegels en rich tingaanwijzers vormen één ge heel. Het zicht naar achteren is Detailverbeteringen werden aan gebracht aan het frame en de 21.500, - 17.500, - 11.500, - 16.950, - 23.950, - 17.500, - 12.950,- 12.950, - 15.950, - 14.950, - 12.950, - 15.950, - 13.950, - 11.950, - 16.950, - 12.950, - 17.950, - 32.950, - 18.950, - 20.950, - 17.950, - 13.950, - 21.950, - 13.950, - 17.950, - 15.950, - 14.950, - 13.950, - 18.950, - 18.950, - 23.950, - De Europese industrie laat het behoorlijk afweten als het gaat om het produceren van motorfietsen. De twee- wielermarkt is wereldwijd voornamelijk een Japanse aangelegenheid. Uit Europa kennen we eigenlijk alleen een paar kleine Engelse merken, een paar grotere Ita lianen en het Duitse merk BMW. Het aanzien van BMW is echter groot. Het merk heeft in de motorwereld een naam opgebouwd van degelijkheid, technische vooruit strevendheid en waardevastheid. We gingen met het nieuwste exemplaar op stap, de K 100 RS 16-klepper. 1990 1988 1989 1987 1987 1983- 1987 1986-1987 1984- 1986 1981-1983-1984 1987- De BMW K 100 RS 16-klepper is niet alleen herkenbaar aan de vermelding "4 Valve" op het klep- AUTOBEDRIJF Vakmanschap en service als traditie. Goirkestraat 25.5046 GC Tilburg.Tel. (013) 36 40 11. 48.000 86.400 42.000 47.400 37.400 25.500 93.100 55.800 19.800 79.000 30.200 50.600 46.000 57.900 34.800 70.700 73.000 83.600 121.000 30.900 35.700 13.710 26.080 14.600 57.100 67.900 56.900 88.940 15.400 91.500 73.000 115.400 32.300 11.600 32.500 1988-1989 1987 1986 wielophanging en aandrijving. Motorisch ging het geheel naar een hoger plan. Het 987 cc motor blok werd voorzien van vier klep pen per cylinder, waardoor het vermogen steeg van 90 naar 100 pk. Dit maximale vermogen wordt nu bij 8000 tr/min bereikt. Het koppel steeg van 86 naar 100 Nm bij 6750 tr/min (was 6000 tr/min). De kleppen worden door een dub bele bovenliggende nokkenas be diend. De K 1 kenmerkt zich verder door zijn uiterst spectaculaire vormge ving. Het voorspatbord vormt één geheel met de kuip en het achter- spatbord. Bovendien kan het ge- Fiat Panda 750 CL, zwart Nissan Sunny HB, 1.3 Renault 21 Nevada GT-D Mitsubishi Colt 1.2 EL, 1.5 GLX Nissan Sunny HB 1.7 D Toyota Carina I11.6 DX-.. Suzuki Swift 1.3 GLX Volvo 340, blauw, automaat Peugeot 205 GE, blauwj ■1988 Citroen Visa 1.1 RE 1987 Citroen BX 1.6 TRS aut Fiat Uno 45 S, blauw Renault 5 L, rood Les Aranis dat komend weekend in Tilburg te zien is, brengt maar liefst drie van deze voertuigen mee. Het Duitse team is eigenlijk samengesteld uit draadlopers. Lo pend of met een motorfiets lieten ze hun kunsten zien op zo'n 35 me ter hoogte. De laatste jaren zijn ze zich echter meer gaan toeleggen op stunts met auto's, motorfietsen en nu ook de Big Foot. Het optre den van Les Aranis is aan te be velen voor iedereen die wel van en beetje spektakel houdt. heel in een aantal sportieve kleur stellingen worden geleverd. De uiterst moderne K 1 sprak echter niet alle BMW-kopers aan. Daar om kwam het merk eind torig jaar met een gewijzigde K 100 RS. De RS was al langer BMW's sportieve telg uit de K 100-serie. Door echter het uiterlijk van de bestaande K 100 te combineren met de ver nieuwde techniek van de K 1, kan de klant nu kiezen uit twee tech nisch zeer vooruitstrevende en identieke topmachines met twee totaal verschillende uitstralingen. Het uiterlijk van de K 100 RS is weinig veranderd sinds de laatste wijzigingen. De motor ziet er fraai en sportief uit. Het ruitje boven de koplamp is voorzien van een extra stukje doorzichtig plastic wat er voor zorgt dat de luchtstroom naar boven afbuigd. Rechtop gezeten krijgt de berijder nog wel wat wind tegen zijn helm, maar iets voorover gebogen verdwijnt dit ongemak volledig. Dit heeft als aardige bijkomstigheid dat ook het aantal vliegen op vizier en jack beperkt blijven. Een aantal jaren geleden is voet balvereniging Longa gestart met de volledige renovatie van hun accommodatie. De gemeente Til burg heeft hiervoor f.300.000,= ter beschikking gesteld. Zodoende restte er nog een bedrag van on geveer f.110.000,= wat door de vereniging zelf bijeen gebracht moest worden. Dit werd gedaan door een loterij waarvoor 400 lo ten van elk f.250, werden ver kocht Tien maanden lang zijn er maandelijks vijf geldprijzen ver loot variërend van f.150,= tot f.750,Afgelopen vrijdag 24 augustus vond de laatste trekking plaats voor de hoofdprijs, een Su zuki Alto. De familie Molenschot mocht om 22.30 uur precies de prijs symbolisch in ontvangst ne mén in de vorm van een bouw pakket. Op de foto ziet u familie Molenschot en Dhr. Gijsbers, Su zuki- dealer voor Tilburg en om streken van de gelijknamige Til- burgse Suzuki-dealer. Uiteraard zal óp een later tijdstip de auto op ware grote en in de gewenste kleur worden geleverd. Merk en type: BMW K100 RS 16- Valve Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 987 cc Boring x slag: 67 x 70 mm Vermogen: 100 pk bij 8000 tr/min Koppel: 100 Nm bij 6750 tr/min Afmetingen: lengte 2,23 meter Gewicht: 259 kg Prestaties: topsnelheid 220 km/ü acceleratie 0-100 in 3,9 i Verbruik: bij 90 km/u 4, km bij 120 km/u 5 liter/100 km Prijs: f.25.5ÜO,= uitstekend. Mocht de motor vallen, dan laat het spiegelhuis bij aan raking met de grond direct los. Ook de stekkerverbinding voor de richtingaanwijzers wordt losge trokken. Dit voorkomt dat dit deel van de motor al bij een klein on gelukje volledig versplinterd. Het geheel laat zich er weer makkelijk opdrukken. De kuip is verder niet overdreven, wat betekent dat je ook niet volle dig uit de wind zit. Vooral ter hoogte van de voeten waait er nogal wat wind met vliegen langs je heen. Het dashboard is uiterst compleet met links een snelheidsmeter met dagteller en rechts een toerentel- ler. Via een digitaal display is af te lezen in welke versnelling wordt gereden. Verder is er een reeks controlelampjes voor richting aanwijzers, gróót licht, neutraal- stand, choke, oliedruk, brandstof- niveau en temperatuur. Alle bedieningsknopjes zijn op de twee stuurhendels aangebracht. Links wordt het grootlicht en het lichtsignaal gegeven en kan vens een volwassen claxon in werking worden gezet. Rechts zit de startknop en de algemene lichtschakelaar. De richtingaanw ijzers worden voor links en rechts afzonderlijk bediend. Aan beide kanten van het stuur zit hiervoor een schakelaar, terwijl rechts de installatie weer kan worden afge zet. Dit is even wennen als je een ander systeem gewend bent, maar het werkt op den duur heel prettig. Het stuurslot zit niet meer diep weggewerkt op het stuurhuis, maar is geintegreerd in het con tactslot. licht voorover gebogen houding bepaald ontspannend is. Wie de gillende en jankende snelle Ja panse motorfietsen gewend is, zal de BMW als een aangename oase van rust ervaren. Hoe hard en met welk toerental er ook gereden wordt, de motor blijft stil. Bij de stabiliteit is een zware motor uiter aard in het voordeel. De K 100 is bijzonder koersvast en stuurt lek ker. Het is alleen even wennen om met het gehele gewicht lekker in een bocht te gaan hangen. De opgegeven prestaties buleus. Zo haalt de K100 220 km/u en weet hij in een de 3,9 secc 100 km/ zijn fa- RS ruim flitsen- monden vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. Veel be- langrijker zijn de snelle tussenac- celeraties en de enorme soeples- se. Ondanks het feit dat maxi”" vermogen en koppel op een r™- tief hoog toerental worden bereikt, trekt de motor uit alle regionen vlot weg. De buddy is afsluitbaar. Wordt deze opgeklapt dan blijkt er een ruimte van 9 liter aanwezig te zijn voor het opbergen van de stan daard gereedschapset (16 delig) en de pech-set. Tegen meerprijs zijn er twee handige koffers be schikbaar met en totale ruimte van ruim 60 liter. Handig voor op vakanties, of voor het opbergen van een extra helm. Hard rijden is ook voor motorfiet sen verboden, al lijkt dat op de snelweg wel eens anders. De BMW gaat makkelijk hard, te hard. Tijdens een forse rit die re- Rijden op twee wielen, motor- springen, duiken met motoren door een brandende schutting, snelheid- en slipdemonstraties dat alles is op op zaterdag 1 en zon dag 2 september te zien om 20.00 uur op het evenemententerrein 't Laar. Eén van de meest spectacu laire hoogtepunten van de show is de zogenaamde Big Foot, een Amerikaanse terreinwagen met extreem grote wielen en banden, die zonder probleem over een rij sloopauto's heen rijdt en deze vol ledig verpletterd. Het stuntteam latief rustig werd gereden wisten we een gemiddeld brandstofver bruik te noteren van bijna 1 op 20. De K 100 neemt genoegen met Eurosuper. De K 100-serie begint met de stan daard machine voor f. 19.900,= Deze fiets heeft dan de 8 kleppen- krachtbron. De K 100 LT is hetzelf de maar heeft een enorme hoe veelheid extra's en is zeer luxe uit gerust voor f.26.350,De door ons gereden 16-klepper RS zit daar met f.25.500,= net onder. Tot slot staat de extra sportieve KI in de prijslijst voor f.27.500, BMW is als motormerk in aanschaf niet goedkoop, maar is door de jaren heen bijzonder waardevast. Een groot voordeel van BMW is bo vendien, dat zijn modellen vele ja- dinum ren vrijwel onveranderd in pro- reja_ duktie blijven, in tegenstelling tot de Oosterse concurrentie. Mazda 626 HB. 2.0,12v.,GLX, LPG Mazda 626 coupé 2.0,12 v., GLX Mazda 626 Sedan 1.8 LX Mazda 626 Sedan 2.0 Mazda 626 HB 1.6 Limited Mazda 323 Sedan 1.5 Mazda 323 Sedan 1.3 Mazda 323 HB-3 1.1 Mazda 323 HB-3 1.3 Mazda 323 HB-3 1.3w Mazda 323 «Sport» 1.3 Mazda 323 HB-3 1.3 pendeksel, maar ook aan de vorm van de uitlaat. Bij de andere K 100 modellen is de uitlaat vierkant van vorm, terwijl de K 75 een drie hoekvormige pijp heeft. Het exem plaar van de 16-klepper is "ge woon" rond. Het achterwiel is opgehangen vol gens het paralever-principe van BMW. Dit betekent dat het wiel met een cardan wordt aangedre ven en eenzijdig is opgehangen aan een schokbreker. Het achter wiel heeft een remschijf van 285 mm doorsnee, terwijl voor twee exemplaren van 305 mm zijn ge monteerd. De wielen zijn van licht metaal en hebben drie forse spa ken. Het remsysteem kan tegen meerprijs van ABS worden voor zien. Zowel het voor- als achter wiel wordt dan van een geribde krans voorzien. Hierop meet het ABS-systeem de mate van blokke ren en grijpt dan in. ABS zorgt voor een veilige afremming in ex treme situaties op de recht weg, maar verwacht er geen wonderen van als er te hard een bocht wordt ingestuurd. De 2,23 meter lange K 100 RS weegt rijklaar 259 kg en dat is niet mis. De machine is vooral voor stevige en grote mensen gemaakt. Gelukkig heeft BMW een bok ge monteerd die als het ware mee helpt. De zware motor is daarom makkelijk op de bok te zetten, maar als hij er weer af moet, gooit hij zijn gewicht in de schaal. Met mijn lengte van 1,78 meter kon ik redelijk met de voeten aan de grond, maar het hield niet echt over. Als de BMW echter in gang wordt gezet, dan zijn alle onge makken over. Het rijden is dan ook een groot genot. Renault 5 L, 5-drs., wit Renault 5 GTD, 5-drs., grijs metallic Renault 5 TR, 5-drs., 1.4 Renault 5 SL, 3-drs., rood Renault 9 TL Br., 1.4 Renault 9 TL 1.4, wit Renault 9 Broadway, diesel Renault 11 TL Broadway, 3-drs. Renault 11 TL 1.4, 3-drs., Cheverny Renault 11 GTX 1.7,5-drs. Renault 11 TL 1.4, 3-drs. Renault Express 1.6 diesel-bestel Renault 18 GTL, stationcar Renault 21 GTS 1.7, blauw Renault 21 GTS 1.7, beige metallic Renault 25 TX 49, blauw metallic Renault 25 TS, grijs metallic Renault 25 GTS, rood met. Citroën BX 19 RD, stat.-diesel Fiat Uno 60 S, 5-drs., wit Fiat Regata 2000, LPG Fiat Ritmo 60 L, wit, Exclusiva Honda Civic 1.4 GL S6, rood Ford Fiesta 1.1 Sport, wit Ford Escort 1.6 CL, rood, LPG Ford Sierra 1.8 Laser, 3-drs. Ford Sierra 1.6 Laser, LPG Nissan Sunny 1.3 LX, LPG Opel Kadett 1.3 LS, 3-drs., rood Opel Kadett 1.2, 3-drs., rood Opel Rekord 2.0 S Mitsubishi Galant 1.8, turbo-diesel Peugeot 205 XS, zwart Seat Ibiza GLX 1.5 i, beige metallic Volkswagen Golf, turbo-diesel Renault 18 GTL, zilvergrijs Renault 11 GTD, dies., 3-drs., Toyota Carina 2.0 DX, diesel Citroën Visa 1.1 E Hyundai Stellar 1.6 GSL Fiat Regata 70, wit In 1988 wist BMW de motorwereld te verrassen met zijn KI. Het pro gramma van het merk is grofweg onderverdeeld in de R-serie met boxermotoren en de K-serie met liggende lijnmotoren. De K-serie bestaat uit de K 75 met een drie cylinder 750 cc en de K 100 met 4 cylinder krachtbronnen van 1000 cc. Het concept van de K 100 werd bij de tot standkoming van de K 1 voor een groot deel overgenomen. ’1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 27