IC CRX VTEC MH gegevens Driftkikkertje Volvo 940 en 960 f y Marijke Autoparc start modellenjaar'91 met geslaagde presentatie VOLVO 940 en 960 S: - w 7 o VAN ROOSMALEN GARAGE DEN/SSENBV 1990-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 30 augustus 1990 - pagina 3 se e van m 335 AUTOBEDRIJF t/m 5-1988 83.000 km 69.000 km i van laast Binnenkort in onze showroom Loon op Zand en omgeving «.AND-Tel. 04166-2450 ’ol. 013-360015 lag koopavond) 141.000 km 93.000 km 118.000 km Deze zomer is de stemming bij Denissen zéér zonnig want wij hebben nu een heel bijzondere auto voor u: De Micra Sprint boordevol aantrekkelijke extra’s tw.v. 1.500,- waarvoor u nu niets extra’s betaalt. 49.000 km 84.000 km 72.000 km 51.000 km Volvo heeft belangrijk nieuws te melden voor het mo dellenjaar 1991. Naast detailveranderingen bij de 200-, 300- en 400-reeks mogen we nu een nieuw model ver welkomen in de vorm van de 900-serie. In feite gaat het om een sterk gemodificeerde 740/760. De veranderin gen aan de carrosserie zijn in één oogopslag duidelijk. De middensectie met portieren is identiek gebleven. De typisch rechtstandige achterruit is nu vervangen door een meer hellend exemplaar. De hele achterpartij heeft onder andere door volledig nieuwe lichtunits een meer dynamische aanblik gekregen. Volvo liet het daar ech ter niet bij. De neus is wat lager, waardoor de auto nu een Cw-waarde heeft van 0,36. 5 460 krijgt den met iring voor meer 5 achterpassa- rrrat zijn vijf haar werden 300 van ver- Vele Mercedes-rijders, maar ook nieuwe klanten gingen na een hapje en drankje tevreden naar huis na een bezoek aan deze rij dende showroom. Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAN_ Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. (filiaal Tilburg donderdag koi Uit je bol De krachtbron heeft een inhoud van 1595 cc en levert 150 pk bij 7600 tr/min. Het maximale koppel bedraagt 144 Nm en wordt pas bij 7100 tr/min bereikt. Echter tussen 2500 en 8000 tr/min is minimaal 120 Nm beschikbaar. In vergelij king met de bestaande CRX 1.6 16-klepper betekent dit een ver- mogenswinst van 26 pk, terwijl het koppel maar 4 Nm omhoog ging. Bovendien worden deze waarden bij het iets minder gespierde mo del, bij aanmerkelijk lagere toe- 82 pk sterke diesel krachtbron. Van de 440 is er een nieuwe va riant voor f.29.300, De iets gewijzigde voorstoel een diepere uitspari beenruimte voor de giers. De Volvo 340 gaat tiende jaar in. Vorig jaai er in Europa nog 58.0C~ Honda voert kwaliteit hoog in het vaandel. Kwaliteit waar echter wel een relatief forse prijs tegenover staat. Als middelgroot Japans merk heeft Honda wel aanzien op de automarkt. Technisch proberen ze up-to-date te blijven. Na het over de hele linie invoeren van de 16- kleppenmotor is nog een stap verder gezet. Door het verstelbaar maken van de nokkenas is vooral in de ho gere toerenregionen nog wat extra vermogen beschik baar. Deze 1.6 liter VTEC-motor is leverbaar in de Civic 3-deurs en de sportieve CRX. We reden met de laatste. De letters VTEC staan voor Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. Zowel de openingstijden als de lichthoogte van de in- en uitlaatkleppen worden com putergestuurd. Het omschakelen van de nokkenas is af hankelijk van de snelheid van de auto, de koelvloeistof- temperatuur, de stand van het gaspedaal en het motor- toerental, wat tussen de 5300 en 6000 tr/min moet lig gen. Volvo komt in de 960 met een nieu we 6 cylinder motor. Hierbij staan alle zuigers in lijn. De vier klep pen per cylinder worden met twee nokkenassen bediend. De kracht bron levert een vermogen van 204 pk bij 6000 tr/min. Ook nieuw is de aan deze krachtbron gekop pelde electronisch gestuurde automatische transmissie met vier overbrengingen. De bak kent ver der drie programma's: Economy, Sport en Winter. De nieuwe Volvo 960 wordt uiterst compleet gele verd met standaard een electrisch bediend schuif dak, 15-spaaks lichtmetalen velgen, lederen be kleding, ABS, anti-slip differen tieel, electrisch bediende ramen en spiegels en Electronic Climate Control. Blauwmetallic Aan het onderstel zijn een aantal zaken verbeterd. Zo is de bekende double wishbone wielophanging aan de hogere prestaties aange past door middel van hardere op- hangingsrubbers, dikkere torsies- tabilisatoren, sterkere draagar- men en een sportievere afstem ming van de vering. Dat laatste is duidelijk te merken bij wegonef- fenheden. Op het gladde asfalt ligt de CRX uitstekend en is het rij den ook comfortabel. Bij een rib bel in de weg of nog erger een weg met kinderkopjes, slaat de auto er werkelijk overheen. Het comfort is dan minimaal, maar ook hier geldt dat de echte lief hebber dit zeer zal toejuichen. De gemiddelde automobilist zal de VTEC echter als veel te hard erva ren. ''min km/u sec. I meter, Het uitzicht naar voor en opzij is goed. Door de speciaal gevormde achterklep is het zicht door de achteruitkijkspiegel niet optimaal, maar dit kan worden opgevangen door de rechter buitenspiegel goed te benutten. Het vreemde is echter dat ondanks de ver door getrokken achter/zijruiten het zicht over de rechterschouder mi niem is. Vooral bij rechtsafslaan waarbij een fietspad moet worden overgestoken is dat lastig. Rijplezier Het brandstofverbruik van de Ci vic VTEC viel alles mee. Natuur lijk werd er stevig aan getrokken, maar zeker als er regelmatig snel weg wordt gereden, is 1 op 10 goed mogelijk. De VTEC motor is bij Honda lever baar in de CRX-koets maar ook in de normale 3- deurs. Het prijsver schil is aanzienlijk, al moet ge zegd worden dat de CRX iets rij ker is uitgerust. De 3-deurs VTEC staat bij de dealer voor f.45.640,= terwijl onze CRX f.50.350,= kost. Een zeer stevig bedrag en fors meer dan voor dë bestaande CRX moet worden betaald. Met een prijs van f.40.790,= is het verschil bijna tienduizend gulden. Voor dat bedrag krijg je naast de iets beter presterende motor een com pletere uitrusting. Met en rij-im- pressie met de gewone CRX nog in het achterhoofd moet betwijfeld worden of de extra uitgave ook zo veel extra rijplezier geeft. De Honda Civic CRX VTEC staat technisch gezien aan de top i het Japanse kunnen. Het is h< onvoorstelbaar dat uit een 1.6 liter motor een vermogen van 150 pk geperst kan worden. De auto ziet er goed uit, heeft skelter-achtige Het remsysteem is voorzien van grotere schijven voor en achter. Standaard staat de auto op 195/ 60 R14 85V banden om de fraaie Wat prestaties betreft is er uiter aard enige verbetering bewerk stelligd ten opzichte van de be staande CRX, maar ook hier is de winst marginaal. Voor de sprint van 0 tot 100 is nu 7,2 seconden nodig in tegenstelling tot 7,5 se conden. De top steeg van 205 km/ u naar 222 km/u. Rijkelijk Het interieur is uitermate goed verzorgd. De stoelen zijn met leer overtrekken en hebben op de rugleuning in rood stiksel de ver melding "CRX VTEC". De steun die door het meubilair wordt ge boden, is uitstekend, al zullen ze door een aantal mensen wat smal gevonden worden. Over een ach terbank kunnen we bij de Honda CRX nauwelijks spreken. Kinde ren kunnen het er best even uit houden, maar voor volwassenen is het echt te klein. Honda heeft zelfs niet eens de moeite genomen het bankje met leer te overtrekken. Natuurlijk is de rugleuning neerklapbaar ter vergroting de bagageruimte. De Honda CRX VTEC is echt zo'n auto die een redelijke gewen- ningstijd vraagd. Voordat je goed zit heb je verschillende keren het stuur en de stoelen versteld. De bediening gaat niet al te licht, maar zeer direct. De besturing is niet bekrachtigd, iets wat je alleei bij parkeersnelheden mist. De uitrusting in het interieur is rij kelijk met onder meer een digitaal klokje, stereo radiocassettespeler, 3-spaaks sportstuur, elektrisch zij ruiten, elektrisch bediende buiten spiegels, elektrisch bediend schuifdak en van binnenuit te ope nen achterklep en tankklepje. Hoogst kwalijk is bij deze auto het ontbreken van centrale vergren deling. rij-eigenschappen, maar zal slechts een kleine groep echte lief hebbers aanspreken. De uitrus ting is op een paar details na zeer compleet. De meerprijs ten opzich te van de bestaande CRX is fors. rentallen bereikt. Dit heeft voor de VTEC de konsekwentie dat voor snel rijden, vrijwel constant boven de 5000 tr/min gedraaid moet worden. Natuurlijk is dat heel aar dig als je op een bochtig weggetje eens 'lekker uit je bol wil gaan', maar aan de andere kant rijdt het erg zenuwachtig. Bij een snelle in haalmanoeuvre moet één of twee versnellingen worden terugge schakeld om weg te kunnen spui ten. Voor snel optrekken, moet je de motor op toeren jagen en dat pas de koppeling laten opkomen. Deze eigenschappen maken de CRX VTEC niet tot een allemans vriendje, maar tot een brok uiterst moderne techniek voor de echte liefhebber. Voor deze mensen geeft het een kick om tot 8000 tr/ min door trekken. De motor laat dan een schreeuwend geluid ho ren. Afgelopen zaterdag 25 augustus presenteerde Autoparc, de Mer- cedes-dealer voor Tilburg en om streken het nieuwe Mercedes-pro- gramma voor 1991. Met behulp van importeur Mercedes Benz Ne derland stond vrijwel het volledi ge personenautoprogramma van dit Duitse merk op het terrein van het fraaie landgoed 'De Rosep' in Oisterwijk. De auto's stonden er echter niet alleen om te bekijken, maar met alle types kon daadwer kelijk worden gereden. Van de nieuwe basis, de Mercedes 190 1.8E via de exclusieve Sportline- modellen van de gerestylde 200- 300-reeks tot en met de uitermate fraaie Mercedes 300 en 500 SL ca briolet, alle soorten en maten wa ren vertegenwoordigd. Autocoureur Arthur van Dedem was ook naar Oisterwijk geko men. Hij rijdt in het Team Merce des Sportline met een 190 2.5-16V. Geïnteresseerden mochten met Arthur een rondje meerijden, om te zien wat er allemaal aan stuur manskunst en voertuigbeheersing komt kijken als het allemaal heel hard gaat. Beenruimte Ook komt er een Volvo 940 in drie uitrustingsniveaus, de GL, GLE en Turbo. Deze laatste heeft een 4 cy linder 2,3 liter krachtbron met tur bo, intercooler en injectie, goed voor een vermogen van 165 pk bij 4800 tr/min. De GLE krijgt de on langs voorgestelde 2,3 liter 16- klepper van 155 pk of een 2.4 liter Turbodiesel met intercooler. De GL is naar keuze leverbaar met de 2.3 liter injectie van 130 pk of de 2.4 liter Turbodiesel zonder in tercooler. Net als bij de nieuwe 960 is ook hier het dashboard aangepast. ABS is standaard op de GLE en Turbo evenals het anti- slip differentieel. De Volvo 740 blijft leverbaar als GL met een 2 liter motor of met de lichtmetalen velgen. Honda heeft door deze maatregelen weten te bewerkstelligen, dat het vermo gen van de auto goed op de weg wordt overgebracht, zonder over matig doorslippen van de voor wielen. De Civic CRX is een uiterst com pact driftkikkertje. De VTEC is door een klein aantal details van zijn broertje te onderscheiden. Al lereerst wordt de VTEC uitsluitend in een fraaie en opvallende kleur blauw metallic geleverd. Tussen de achterlichten staat vermeldt dat je met een VTEC te maken hebt, terwijl ook de vijfgaats licht metalen velgen specifiek voor de VTEC zijn. De auto is uiteraard verder zeer compleet met in voor- en achterbumper geïntegreerde spoilers, een sportieve uitlaat, twee buitenspiegels in de carros- seriekleur, getint glas en een spoi ler op de achterklep. Bovendien is bij de VTEC de motorkap iets ho ger, omdat de krachtbron iets meer ruimte vraagt. Merk en type: Honda Civic CRX VTEC Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1595 cc Boring x slag: 81 x 77,4 mm Vermogen: 150 pk bij 7600 tr/min Koppel: 144 Nm bij 7100 tr/i Prestaties: topsnelheid 222 1 acceleratie 0-100 in 7,2 s Afmetingen: lengte 3,81 breedte 1,67 meter Gewicht: 1010 kg Verbruik: bij 90 km/u 5,8 liter/100 km bij 120 km/u 7,2 liter/100 km stad 8,8 liter/100 km Prijs: f.50.350,= Het land van oorsprong van de Honda Civic CRX VTEC is Japan. Het valt op dat auto's uit dit verre land de laatste jaren steeds fraaier worden en meer en meer een geheel eigen gezicht krijgen. Het zijn niet meer gecopieerde Eurb- pese of Amerikaanse ontwer pen. Japanners zelf zijn zeer inte gere en beschaafde mensen, maar je weet niet goed wat je eraan hebt. Ze zeggen name lijk nooit resoluut ja of nee, het is altijd “misschien of “we zullen er over naden ken Geduld is een schone zaak in deze. De letters VTEC zullen de meeste mensen weinig be kend klinken, maar alleen zijn in het oog springende eigenschappen zeggen al voldoende. Een technisch vernuftig sys teem zorgt ervoor dat bij hoge motortoeren er nog meer ver mogen wordt geproduceerd. Dit samen met de speciale wielophanging zijn recht streeks uit de Formule-1 race- rij overgenomen. Andere sportieve details maken de CRX extra aantrekkelijk zoals de kuipstoelen met lederen bekleding, afgezet met rode biezen, het leren sportstuur en de brede banden op zeer fraaie lichtmetalen wielen. Vanwege de felblauwe me taalkleur waarin de CRX VTEC uitsluitend •wordt gele verd, valt deze compacte sportauto erg op. De CRX be schikt wel over een achter bank, maar echt comfortabel zit je niet vanwege beperkte been- en hoofdruimte. Het is kortom een echte 2+2. Veel zaken zijn elektrisch bedien- baar. Helaas ontbreekt bij deze complete auto de cen trale vergrendeling. Rij-impressie: de racetechnie- ken zijn duidelijk merkbaar. De auto stuurt en schakelt heel snel en direkt en ligt enorm vast op de weg. Hij is niet uit een bocht te branden. Het zicht naar achteren wordt enigszins belemmerd door de hoge achterkant met spoiler. De vering is uitermate stug, een typerende eigenschap voor zo'n sportieve auto. Het is een actieve Honda waar veel pit in zit. Ze dus maar ge rust resoluut JA tegen deze CRX VTEC. micra sprint A UW VOORDEEL 1.500,- TOT 2.500,- Deze zomer is de stemming bij Denissen zéér zonnig want Mlera 1 2 L> 3-deur» f 18.895,- luxueuze tweedbekleding aërodynamische wieldoppen action zonnedak Sprint Striping lichtwaarschuwingszoemer beschermstrips op zijflanken 3-weg geregelde katalysator Sprintpakket t.w.v. 1.500,- Totaal Micra Sprint 20.395,- Nu 18.895,- Uw voertaal 1.500,- royale inruilprijs tot zo'n 1.000,-. Uw totaal voor Hol 2.500,- BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG TELEFOON 013/683911* J kocht. De 340 is leverbaar met drie of vijf deuren. De 1.4 liter car- buratiemotor is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, terwijl te gen meerprijs de variomatic le verbaar is. De levering van de nieuwe model len zal in oktober/november aan vangen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 23