IC CRX VTEC
MH
gegevens
Driftkikkertje
Volvo 940 en 960
f
y
Marijke
Autoparc start modellenjaar'91
met geslaagde presentatie
VOLVO 940 en 960
S:
- w
7
o
VAN ROOSMALEN
GARAGE DEN/SSENBV
1990-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 30 augustus 1990 - pagina 3
se
e
van
m
335
AUTOBEDRIJF
t/m 5-1988
83.000 km
69.000 km
i van
laast
Binnenkort in onze showroom
Loon op Zand en omgeving
«.AND-Tel. 04166-2450
’ol. 013-360015
lag koopavond)
141.000 km
93.000 km
118.000 km
Deze zomer is de stemming bij Denissen zéér zonnig want
wij hebben nu een heel bijzondere auto voor u:
De Micra Sprint boordevol aantrekkelijke extra’s tw.v.
1.500,- waarvoor u nu niets extra’s betaalt.
49.000 km
84.000 km
72.000 km
51.000 km
Volvo heeft belangrijk nieuws te melden voor het mo
dellenjaar 1991. Naast detailveranderingen bij de 200-,
300- en 400-reeks mogen we nu een nieuw model ver
welkomen in de vorm van de 900-serie. In feite gaat het
om een sterk gemodificeerde 740/760. De veranderin
gen aan de carrosserie zijn in één oogopslag duidelijk.
De middensectie met portieren is identiek gebleven. De
typisch rechtstandige achterruit is nu vervangen door
een meer hellend exemplaar. De hele achterpartij heeft
onder andere door volledig nieuwe lichtunits een meer
dynamische aanblik gekregen. Volvo liet het daar ech
ter niet bij. De neus is wat lager, waardoor de auto nu
een Cw-waarde heeft van 0,36.
5 460 krijgt
den met
iring voor meer
5 achterpassa-
rrrat zijn vijf
haar werden
300 van ver-
Vele Mercedes-rijders, maar ook
nieuwe klanten gingen na een
hapje en drankje tevreden naar
huis na een bezoek aan deze rij
dende showroom.
Officieel Volvo-dealer voor Tilburg,
Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAN_
Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel.
(filiaal Tilburg donderdag koi
Uit je bol
De krachtbron heeft een inhoud
van 1595 cc en levert 150 pk bij
7600 tr/min. Het maximale koppel
bedraagt 144 Nm en wordt pas bij
7100 tr/min bereikt. Echter tussen
2500 en 8000 tr/min is minimaal
120 Nm beschikbaar. In vergelij
king met de bestaande CRX 1.6
16-klepper betekent dit een ver-
mogenswinst van 26 pk, terwijl het
koppel maar 4 Nm omhoog ging.
Bovendien worden deze waarden
bij het iets minder gespierde mo
del, bij aanmerkelijk lagere toe-
82 pk sterke diesel krachtbron.
Van de 440 is er een nieuwe va
riant voor f.29.300, De
iets gewijzigde voorstoel
een diepere uitspari
beenruimte voor de
giers. De Volvo 340 gaat
tiende jaar in. Vorig jaai
er in Europa nog 58.0C~
Honda voert kwaliteit hoog in het vaandel. Kwaliteit
waar echter wel een relatief forse prijs tegenover staat.
Als middelgroot Japans merk heeft Honda wel aanzien
op de automarkt. Technisch proberen ze up-to-date te
blijven. Na het over de hele linie invoeren van de 16-
kleppenmotor is nog een stap verder gezet. Door het
verstelbaar maken van de nokkenas is vooral in de ho
gere toerenregionen nog wat extra vermogen beschik
baar. Deze 1.6 liter VTEC-motor is leverbaar in de Civic
3-deurs en de sportieve CRX. We reden met de laatste.
De letters VTEC staan voor Variable Valve Timing and
Lift Electronic Control. Zowel de openingstijden als de
lichthoogte van de in- en uitlaatkleppen worden com
putergestuurd. Het omschakelen van de nokkenas is af
hankelijk van de snelheid van de auto, de koelvloeistof-
temperatuur, de stand van het gaspedaal en het motor-
toerental, wat tussen de 5300 en 6000 tr/min moet lig
gen.
Volvo komt in de 960 met een nieu
we 6 cylinder motor. Hierbij staan
alle zuigers in lijn. De vier klep
pen per cylinder worden met twee
nokkenassen bediend. De kracht
bron levert een vermogen van 204
pk bij 6000 tr/min. Ook nieuw is
de aan deze krachtbron gekop
pelde electronisch gestuurde
automatische transmissie met vier
overbrengingen. De bak kent ver
der drie programma's: Economy,
Sport en Winter. De nieuwe Volvo
960 wordt uiterst compleet gele
verd met standaard een electrisch
bediend schuif dak, 15-spaaks
lichtmetalen velgen, lederen be
kleding, ABS, anti-slip differen
tieel, electrisch bediende ramen
en spiegels en Electronic Climate
Control.
Blauwmetallic
Aan het onderstel zijn een aantal
zaken verbeterd. Zo is de bekende
double wishbone wielophanging
aan de hogere prestaties aange
past door middel van hardere op-
hangingsrubbers, dikkere torsies-
tabilisatoren, sterkere draagar-
men en een sportievere afstem
ming van de vering. Dat laatste is
duidelijk te merken bij wegonef-
fenheden. Op het gladde asfalt
ligt de CRX uitstekend en is het rij
den ook comfortabel. Bij een rib
bel in de weg of nog erger een
weg met kinderkopjes, slaat de
auto er werkelijk overheen. Het
comfort is dan minimaal, maar
ook hier geldt dat de echte lief
hebber dit zeer zal toejuichen. De
gemiddelde automobilist zal de
VTEC echter als veel te hard erva
ren.
''min
km/u
sec.
I meter,
Het uitzicht naar voor en opzij is
goed. Door de speciaal gevormde
achterklep is het zicht door de
achteruitkijkspiegel niet optimaal,
maar dit kan worden opgevangen
door de rechter buitenspiegel
goed te benutten. Het vreemde is
echter dat ondanks de ver door
getrokken achter/zijruiten het
zicht over de rechterschouder mi
niem is. Vooral bij rechtsafslaan
waarbij een fietspad moet worden
overgestoken is dat lastig.
Rijplezier
Het brandstofverbruik van de Ci
vic VTEC viel alles mee. Natuur
lijk werd er stevig aan getrokken,
maar zeker als er regelmatig snel
weg wordt gereden, is 1 op 10
goed mogelijk.
De VTEC motor is bij Honda lever
baar in de CRX-koets maar ook in
de normale 3- deurs. Het prijsver
schil is aanzienlijk, al moet ge
zegd worden dat de CRX iets rij
ker is uitgerust. De 3-deurs VTEC
staat bij de dealer voor f.45.640,=
terwijl onze CRX f.50.350,= kost.
Een zeer stevig bedrag en fors
meer dan voor dë bestaande CRX
moet worden betaald. Met een
prijs van f.40.790,= is het verschil
bijna tienduizend gulden. Voor
dat bedrag krijg je naast de iets
beter presterende motor een com
pletere uitrusting. Met en rij-im-
pressie met de gewone CRX nog
in het achterhoofd moet betwijfeld
worden of de extra uitgave ook zo
veel extra rijplezier geeft.
De Honda Civic CRX VTEC staat
technisch gezien aan de top i
het Japanse kunnen. Het is h<
onvoorstelbaar dat uit een 1.6 liter
motor een vermogen van 150 pk
geperst kan worden. De auto ziet
er goed uit, heeft skelter-achtige
Het remsysteem is voorzien van
grotere schijven voor en achter.
Standaard staat de auto op 195/
60 R14 85V banden om de fraaie
Wat prestaties betreft is er uiter
aard enige verbetering bewerk
stelligd ten opzichte van de be
staande CRX, maar ook hier is de
winst marginaal. Voor de sprint
van 0 tot 100 is nu 7,2 seconden
nodig in tegenstelling tot 7,5 se
conden. De top steeg van 205 km/
u naar 222 km/u.
Rijkelijk
Het interieur is uitermate goed
verzorgd. De stoelen zijn met leer
overtrekken en hebben op de
rugleuning in rood stiksel de ver
melding "CRX VTEC". De steun
die door het meubilair wordt ge
boden, is uitstekend, al zullen ze
door een aantal mensen wat smal
gevonden worden. Over een ach
terbank kunnen we bij de Honda
CRX nauwelijks spreken. Kinde
ren kunnen het er best even uit
houden, maar voor volwassenen
is het echt te klein. Honda heeft
zelfs niet eens de moeite genomen
het bankje met leer te overtrekken.
Natuurlijk is de rugleuning
neerklapbaar ter vergroting
de bagageruimte.
De Honda CRX VTEC is echt zo'n
auto die een redelijke gewen-
ningstijd vraagd. Voordat je goed
zit heb je verschillende keren het
stuur en de stoelen versteld. De
bediening gaat niet al te licht,
maar zeer direct. De besturing is
niet bekrachtigd, iets wat je alleei
bij parkeersnelheden mist.
De uitrusting in het interieur is rij
kelijk met onder meer een digitaal
klokje, stereo radiocassettespeler,
3-spaaks sportstuur, elektrisch zij
ruiten, elektrisch bediende buiten
spiegels, elektrisch bediend
schuifdak en van binnenuit te ope
nen achterklep en tankklepje.
Hoogst kwalijk is bij deze auto het
ontbreken van centrale vergren
deling.
rij-eigenschappen, maar zal
slechts een kleine groep echte lief
hebbers aanspreken. De uitrus
ting is op een paar details na zeer
compleet. De meerprijs ten opzich
te van de bestaande CRX is fors.
rentallen bereikt. Dit heeft voor de
VTEC de konsekwentie dat voor
snel rijden, vrijwel constant boven
de 5000 tr/min gedraaid moet
worden. Natuurlijk is dat heel aar
dig als je op een bochtig weggetje
eens 'lekker uit je bol wil gaan',
maar aan de andere kant rijdt het
erg zenuwachtig. Bij een snelle in
haalmanoeuvre moet één of twee
versnellingen worden terugge
schakeld om weg te kunnen spui
ten. Voor snel optrekken, moet je
de motor op toeren jagen en dat
pas de koppeling laten opkomen.
Deze eigenschappen maken de
CRX VTEC niet tot een allemans
vriendje, maar tot een brok uiterst
moderne techniek voor de echte
liefhebber. Voor deze mensen
geeft het een kick om tot 8000 tr/
min door trekken. De motor laat
dan een schreeuwend geluid ho
ren.
Afgelopen zaterdag 25 augustus
presenteerde Autoparc, de Mer-
cedes-dealer voor Tilburg en om
streken het nieuwe Mercedes-pro-
gramma voor 1991. Met behulp
van importeur Mercedes Benz Ne
derland stond vrijwel het volledi
ge personenautoprogramma van
dit Duitse merk op het terrein van
het fraaie landgoed 'De Rosep' in
Oisterwijk. De auto's stonden er
echter niet alleen om te bekijken,
maar met alle types kon daadwer
kelijk worden gereden. Van de
nieuwe basis, de Mercedes 190
1.8E via de exclusieve Sportline-
modellen van de gerestylde 200-
300-reeks tot en met de uitermate
fraaie Mercedes 300 en 500 SL ca
briolet, alle soorten en maten wa
ren vertegenwoordigd.
Autocoureur Arthur van Dedem
was ook naar Oisterwijk geko
men. Hij rijdt in het Team Merce
des Sportline met een 190 2.5-16V.
Geïnteresseerden mochten met
Arthur een rondje meerijden, om
te zien wat er allemaal aan stuur
manskunst en voertuigbeheersing
komt kijken als het allemaal heel
hard gaat.
Beenruimte
Ook komt er een Volvo 940 in drie
uitrustingsniveaus, de GL, GLE en
Turbo. Deze laatste heeft een 4 cy
linder 2,3 liter krachtbron met tur
bo, intercooler en injectie, goed
voor een vermogen van 165 pk bij
4800 tr/min. De GLE krijgt de on
langs voorgestelde 2,3 liter 16-
klepper van 155 pk of een 2.4 liter
Turbodiesel met intercooler. De
GL is naar keuze leverbaar met
de 2.3 liter injectie van 130 pk of
de 2.4 liter Turbodiesel zonder in
tercooler. Net als bij de nieuwe
960 is ook hier het dashboard
aangepast. ABS is standaard op
de GLE en Turbo evenals het anti-
slip differentieel.
De Volvo 740 blijft leverbaar als
GL met een 2 liter motor of met de
lichtmetalen velgen. Honda heeft
door deze maatregelen weten te
bewerkstelligen, dat het vermo
gen van de auto goed op de weg
wordt overgebracht, zonder over
matig doorslippen van de voor
wielen.
De Civic CRX is een uiterst com
pact driftkikkertje. De VTEC is
door een klein aantal details van
zijn broertje te onderscheiden. Al
lereerst wordt de VTEC uitsluitend
in een fraaie en opvallende kleur
blauw metallic geleverd. Tussen
de achterlichten staat vermeldt
dat je met een VTEC te maken
hebt, terwijl ook de vijfgaats licht
metalen velgen specifiek voor de
VTEC zijn. De auto is uiteraard
verder zeer compleet met in voor-
en achterbumper geïntegreerde
spoilers, een sportieve uitlaat,
twee buitenspiegels in de carros-
seriekleur, getint glas en een spoi
ler op de achterklep. Bovendien is
bij de VTEC de motorkap iets ho
ger, omdat de krachtbron iets
meer ruimte vraagt.
Merk en type: Honda Civic CRX
VTEC
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1595 cc
Boring x slag: 81 x 77,4 mm
Vermogen: 150 pk bij 7600 tr/min
Koppel: 144 Nm bij 7100 tr/i
Prestaties: topsnelheid 222 1
acceleratie 0-100 in 7,2 s
Afmetingen: lengte 3,81
breedte 1,67 meter
Gewicht: 1010 kg
Verbruik: bij 90 km/u 5,8 liter/100
km
bij 120 km/u 7,2 liter/100 km
stad 8,8 liter/100 km
Prijs: f.50.350,=
Het land van oorsprong van
de Honda Civic CRX VTEC is
Japan. Het valt op dat auto's
uit dit verre land de laatste
jaren steeds fraaier worden
en meer en meer een geheel
eigen gezicht krijgen. Het zijn
niet meer gecopieerde Eurb-
pese of Amerikaanse ontwer
pen.
Japanners zelf zijn zeer inte
gere en beschaafde mensen,
maar je weet niet goed wat je
eraan hebt. Ze zeggen name
lijk nooit resoluut ja of nee,
het is altijd “misschien of
“we zullen er over naden
ken Geduld is een schone
zaak in deze.
De letters VTEC zullen de
meeste mensen weinig be
kend klinken, maar alleen
zijn in het oog springende
eigenschappen zeggen al
voldoende.
Een technisch vernuftig sys
teem zorgt ervoor dat bij hoge
motortoeren er nog meer ver
mogen wordt geproduceerd.
Dit samen met de speciale
wielophanging zijn recht
streeks uit de Formule-1 race-
rij overgenomen. Andere
sportieve details maken de
CRX extra aantrekkelijk zoals
de kuipstoelen met lederen
bekleding, afgezet met rode
biezen, het leren sportstuur en
de brede banden op zeer
fraaie lichtmetalen wielen.
Vanwege de felblauwe me
taalkleur waarin de CRX
VTEC uitsluitend •wordt gele
verd, valt deze compacte
sportauto erg op. De CRX be
schikt wel over een achter
bank, maar echt comfortabel
zit je niet vanwege beperkte
been- en hoofdruimte. Het is
kortom een echte 2+2. Veel
zaken zijn elektrisch bedien-
baar. Helaas ontbreekt bij
deze complete auto de cen
trale vergrendeling.
Rij-impressie: de racetechnie-
ken zijn duidelijk merkbaar.
De auto stuurt en schakelt
heel snel en direkt en ligt
enorm vast op de weg. Hij is
niet uit een bocht te branden.
Het zicht naar achteren wordt
enigszins belemmerd door de
hoge achterkant met spoiler.
De vering is uitermate stug,
een typerende eigenschap
voor zo'n sportieve auto. Het
is een actieve Honda waar
veel pit in zit. Ze dus maar ge
rust resoluut JA tegen deze
CRX VTEC.
micra sprint A
UW VOORDEEL 1.500,- TOT 2.500,-
Deze zomer is de stemming bij Denissen zéér zonnig want Mlera 1 2 L> 3-deur» f 18.895,-
luxueuze tweedbekleding
aërodynamische wieldoppen
action zonnedak
Sprint Striping
lichtwaarschuwingszoemer
beschermstrips op zijflanken
3-weg geregelde katalysator
Sprintpakket t.w.v. 1.500,-
Totaal Micra Sprint 20.395,-
Nu 18.895,-
Uw voertaal 1.500,-
royale inruilprijs tot zo'n 1.000,-.
Uw totaal voor Hol 2.500,-
BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG TELEFOON 013/683911* J
kocht. De 340 is leverbaar met
drie of vijf deuren. De 1.4 liter car-
buratiemotor is gekoppeld aan
een vijfversnellingsbak, terwijl te
gen meerprijs de variomatic le
verbaar is.
De levering van de nieuwe model
len zal in oktober/november aan
vangen.