L!
DES
I
II
AUTO'S TOT 15.000,
DE ONDERKANT VAN DE MARKT
Camel gaat Benetton
en Williams sponsoren
Hoog dak voor
Toyota Hi-ace
0 ex.
Verbeteringen Alfa 164
E
1,
iunen
Historisch automobielfestival Eindhoven
GARAGE DENISSEN BV
1
[RUM
SUPERVIJF
driemiljoen
gepasseerd
unen
Allerlaatste Bugatti
in Autotron
GARAGE DENISSEN BV
RSbv.
'3,is
k.
-
is 1990-pagina 6
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 augustus 1990 - pagina 7
Vervolg p. 1
J1.«
985 t/m 1989
1984
14241-1437
BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911
van
Benet-
razi-
sft het
1980-1983
EN NACHT
DEBEDRIJF
aar
p-ervarlng
>rdt
:1 pk
Iburg
>7
>ro-
,.00 uur
igens
va-
tot
smber
a van
der-
1982
1984
1986~|
1983
1983
1983
1986
1987
1989
1984
19881
of de
758 cc en
>k. De
xoppeld
le 4
je volgt
isse, de
t is de
Uw «oord—I f 1.500,-
royale inruilprijs tot zo'n 1.000,-.
UwtoUalvoord—I 2.500,-
12.595, De GLX
slijst voor
gem
101.5
rosse
le koet
kend i.
lOljC
Amilcar en Austin acte de presen
ce geven.
Voor de gelegenheid wordt het
evenement afgesloten met drie
speciale programma punten.
50-1981-1982
1984
1984
-i heeft de
goede en gelukkig
elen. Het dashboard is
lijkbaar aan dat
st de
BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911
In de volgende aflevering van
dit verhaal behandelen we Dacia,
FSO, Lada en Skoda, die ook
allemaal modellen leveren onder
de f.l5.000,=.
MICRA SPRINT
UW VOORDEEL 1.500,- TOT 2.500,-
Deffi zomer is de stemming bij Denissen zéér zonnig want
wij nebben nu een heel bijzondere auto voor u:
De Micra Sprint boordevol aantrekkelijke extra’s tw.v.
.500,- waarvoor u nu niets extra’s betaalt.
krijgbaar in cc
lange wielbas
is met 50 cc
tot 1,83 meter,
een rechtop
aan. Het dc
in f .2.385,
DRIJF
Het verhoogde dak is alleen ver-
combinatie met een
rix/asis. De binnenhoogte
centimeter toegenomen
-tor, zodat vrijwel ieder-
-p in de laadruimte kan
staan. Het dak vergt een meerprijs
van f.2.385,= exclusief BTW. Dat
de nieuwe Hi-ace van Toyota suc
cesvol is, blijkt wel uit het feit dat
sinds de introductie in maart dit
jaar als meer dan duizend exem
plaren zijn verkocht.
De Panda wordt geleverd in
drie uitvoeringen oplopend in
luxe, de L, CL en S. De prijzen
riëren van 12.990,=
14.990,=.
'n Gebruikte auto van Denissen is niet zomaar 'n
occasion: voor aflevering van bumper tot bumper
gecontroleerd, APK gekeurd en voorzien van
maar liefst 3 tot 30 maanden bovaggarantie!
Eerst verschijnt het historisch Alfa
raceteam, waarna de circuit zal
worden gevuld met de Squadra
Bianca-klasse die normaal op
Zandvoort en Zolder wordt verre
den. Tot slot zal het festival wor
den beëindigd met een défilé van
moderne Alfa's.
werking
la 1 Raci
sponsor zijn i
Williams tec
jaar weer ge
van Renault
ELF oliër
ZOMERSE ZEKERHEID: 3 TOT XMMNDEflBOVAGCill/UNTIE
Keuze uit onze collectie:
-Honda Prelude EX, 5-1983
78.000 km, wit.
-Saab 900 Turbo 16 S,
8-1988,92.000 km,
odoardo-grijs.
- Nissan Laurel, 2.80 SLX,
6-1986,129.000 km,
donkerblauw.
- Volvo 340,3-1987
72.000 km, blauw.
Nissan Bluebird 2.0 LX inj.,
5-1988,54.000 km,
donkerblauw metallic.
Op 2 september start het pr
gramma 's morgens om 11.(
bij het Hotel Cocagne waar het in
middels traditionele Concours
d'Elegance wordt gehouden. Het
autoblad Autoselekt heeft voor de
ze gelegenheid veertig mooiste
klassiekers geselekteerd. In de
middag worden op een stratencir
cuit in de binnenstad van Eindho
ven vier manches verreden met
klassieke sportwagens. Naast een
ruime deelname Alfa Romeo's zul
len ook merken als Bugatti, Era,
De Renault Supervijf werd in 1984
geïntroduceerd als opvolger van
de Renault 5 in eerste gedaante.
Onlangs rolde in de fabriek in het
Franse Flins het drie miljoenste
exemplaar van 'de band. Van de
eerste serie Renault 5 werden er
maar liefst vijf miljoen gemaakt
tussen 1972 en 1984.
Na vier jaar het Lotus Formu
le 1 team te hebben onder
steund, zullen de Camel kleu
ren volgend jaar de wagens
en rijders van Benetton en
Williams sieren. «We hebben
besloten de nieuwe verbinte
nis met Benetton Formula
aan te gaan, daar het team
een uitstekende basis heeft
voor succes», vertelde W.
Duncan Lee, hoofd sponsor-
zaken van R.J. Reynolds Tob
acco International.
Sinds het debuut van
ton in 1986 tijdens de Brazi
liaanse Grand Prix heeft het
team altijd bij de top gezeten.
In het wereldkampioenschap
eindigde het team dat jaar
op de zesde plaats, in 1987
co. Voorin ligt een achtcylinder
3.257 cc motor met twee bovenlig
gende nokkenassen. Zonder com
pressor leverde deze krachtbron
135 pk (met 188 pk).
Tussen 1951 en 1953 zijn slechts
zeven Bugatti's van het type 101
'■’emaakt. Op het chassis, nummer
.504, werd door het Franse car-
seriebedrijf Antem een specia-
ets gebouwd, die later be
is geworden als de Bugatti
J Coupe Antem. Hij wordt ook
de meest moderne Bugatti ge
noemd. De auto is in handen van
een verzamelaar in San Francis-
De nieuwe Toyota Hi-ace doet nu
met het als extra leverbare ver
hoogde dak zijn naam helemaal
eer aan. Hij is nu echt High. Het
dak is uit polyester gemaakt in sa
menwerking met Den Oudsten
Specials. Er wordt een garantie
op gegeven van maar liefst drie
jaar. Toyota importeur Louwman
Parqui heeft zijn keuze op Den
Oudsten laten vallen vanwege de
jarenlange ervaring met polyester
in de carrosseriebouw.
Micra 1.2 L, 3-deurs 18.895,-
luxueuze tweedbekleding
aërodynamische wieldoppen
action zonnedak
Sprint Striping
lichtwaarschuwingszoemer
beschermstrips op zijflanken
3-weg geregelde katalysator
Sprintpakket t.w.v. 1.500,-
Totaal Micra Sprint 20.395,-
NU 18.895,-
_L Uw voordeel 1.500,-
B
Een aantal verbeteringen die op
de onlangs geintroduceerde Alfa
Romeo 164 Quadrifoglio werden
aangebrachte, zijn nu ook op de
overige 164-types doorgevoerd.
De motor van de V6 wordt nu iets
lager opgehangen, wat zorgt voor
een lager zwaartepunt. Het heeft
ook zijn invloed op de stand van
de wielophanging. Hierdoor
wordt het vermogen beter op de
voorwielen overgebracht en beho
ren stuurreacties bij accelereren
tot het verleden.
Bij de produktie van de 164 wordt
voortaan uitsluitend gebruik ge
maakt van tweezijdig verzinkt
plaatstaal. Verder worden er an
dere bekledingsstoffen toegepast
Subaru
Een Japans merk wat in ons
land nog niet zo bekend is, is
Subaru. Deze dochter van Fuji
Heavy Industries heeft echter een
compleet automobielprogramma
met een geheel eigen gezicht. De
basis wordt gevormd door de Mini
Jumbo, met een carrosserie die
nog het meest lijkt op de Cuore,
minimale afmetingen met een
maximale binnenruimte.
Motorisch biedt Subaru een
uitstekende keuze uit een 2
cylinder krachtbron van 665 cc en
een vermogen van 37 pk of
uitstekende 4- pitter van 7f
een vermogen van 42,5 pk.
kléinste krachtbron is geko;
aan een vierbak, terwijl de
cylinder standaard vijf
overbrengingen kent. De
prestaties zijn uiteraard
verschillend, terwijl eigenlijk het
verschil in souplesse het meest
belangrijk is. De topsnelheden
en werden elektrische verbindin
gen en schakelaars onder de loep
genomen. De plaats van de ver
schillende bedieningsorganen
werd herzien, terwijl nu standaard
een variabele interval op de ruite-
wissers wordt geleverd. Tot slot
werden ook luidsprekerframes
voor grotere boxen in portieren en
onder de hoedenplank, zonne
schermpjes achterin en verlichting
bij de voeten aan de al complete
standaardlij st toegevoegd. De
prijzen zijn ten gevolgde van deze
veranderingen licht gestegen. De
2 liter Twin Spark kost f .55.450,
de sterkere 3 liter V6 staat voor
f.73.290, in de prijslijst, terwijl de
turbodiesel f.61.790,= kost.
Deze unieke auto is de tijdelijke
gast van het Autotron in Rosma
len, waar de seizoenstentoonstel-
ling "Bugatti, pur sang" nog
steeds gaande is.
De eerste zondag van september
staat Eindhoven in het teken van
historische automobielen. De der
de editie van het Historisch auto
mobielfestival zal de vele tiendui
zenden bezoekers waarschijnlijk
nog meer bieden dan de geslaag
de eerste twee evenementen. Rij
dende demonstraties vormen de
hoofdmoot van het programma.
Bij de klassieke sport- en racewa
gens speelt dit jaar het tachtig
jaar oude merk Alfa Romeo een
belangrijke rol.
Suzuki
De laatste auto in het rijtje
de verkooptopper in de klas
Fiat Panda, op de voet. Het
populaire Alto van Suzuki. In
tegenstelling tot de modellen van
Subaru en Daihatsu heeft de Alto
een iets originelere carrosserie.
Deze fantasievollere vormgeving
zorgt echter voor iets minder
binnenruimte. Ook de Alto heeft 3
cylinder met een opgetelde
inhoud van 796 cc. Deze motor
levert 40 pk, goed voor een top
van 130 km/ u en een acceleratie
van 0 tot 100 in circa 19 seconden.
De driedeurs weegt rijklaar 612
kg, terwijl de vijfdeursversie 644
kg in de schaal legt. De
1 kofferruimte heeft een volume van
180 tot 800 liter. Een belangrijke
verandering heeft twee jaar
geleden plaatsgevonden, de
starre achteras heeft
plaatsgemaakt voor een semi
onafhankelijke ophanging die het
rijcomfort heeft verbeterd. Het
wachten is nu op de echte
onafhankelijke achterwielen. De
Alto van Suzuki is er naar keuze in
drie uitvoeringen, de GA, GL en
GLX, waarbij de laatste twee met
vijf deuren leverbaar zijn.
Uiteraard is ook hier weer het
verschil de uitrusting, die
standaard wordt geleverd.
De prijzen van de Alto starten
bij f,12.995,= voor de GA en
eindigen bij f.14.995,= voor de
GLX 5- deurs. Zowel de GL als
GLX zijn bovendien leverbaar met
een automatische transmissie.
P Ook de Daihatsu en de Mini zijn
L zonder koppelingspedaal te koop.
Vorig jaar was de Supervijf nog
steeds marktleider in Frankrijk
met een marktaandeel van 10,4
procent. Ondanks de aankondi-
Marbella
De Marbella verraadt nog als
enige model van Seat de vroegere
samenwerking met Fiat. De
carrosserie van beide auto's is
vrijwel identiek. Seat heeft zijn
liggen respectievelijk op 125 en
140 km/u. De Mini Jumbo is
verkrijgbaar met drie of vijf
deuren. Die laatste versie weegt
dan 40 kg meer dan de 3-deurs
van 572 kg. Bij de 4 cylinder is het
gewicht verschil minder (605 en
625 kg). Uiterlijk onderscheiden
de beide broeders zich door een
ander front en iets gewijzigde
achterlichten.
Beide motoristaties zijn
leverbaar als DL en SDX. De SDX
heeft als extra's ten opzichte van
de DL een van binnenuit te
openen achterklep, een radio,
aansteker, tweede zonneklep en
getint glas. De SDX is als vijfdeurs
nog completer met een deelbaar
neerklapbare achterbank met
verstelbare rugleuning,
uitneembare hoedeplank en
kindersloten. De 2 cylinder DL
3-deurs kost f.12.995,=. De
completere SDX staat voor
f. 13.995, in de prijslijst. Voor
f.600;= meer is de vijfdeurs te
koop. De 4 cylinder levert betere
prestaties en zorgt voor betere rij-
eigenschappen. De meerprijs voor
twee extra cylinders en één extra
versnelling bedraagt f1.000,
Marbella echter een nieuw en
heel aardig smoelwerk
meegegeven, waardoor beide
modellen makkelijk te
onderscheiden zijn. Seat gebruikt
echter nog wel de 903 cc motor
met een vermogen van 40 pk en
de starre achteras met een
dwarse bladveer. Het is natuurlijk
wat minder modern, maar de rij-
eigenschappen van de auto zijn
heel aanvaardbaar. De Marbella
weegt 680 kg en heeft een
variabele bagageruimte van 262
tot 1088 liter. De auto haalt een top
van. 130 km/u en weet in 20,3
seconden de 100 km/u aan te
wijzen. Sinds de laatste
detailwijzigingen
Marbella goede e
brede stoelen. Het
nog steeds vergelijl
van de Panda met
verplaatsbare asbak. De
Marbella wordt geleverd als
Special, XL en GLX. De laatste
wordt onder meer aangeboden
met uitstelbare achterruiten, getint
glas en bredere banden.
Standaard op alle modellen is de
vijfversnellingsbak. De Marbella
Special is op dit moment
leverbaar in een aantal vrolijke
kleuren voor f.12.595, De GLX
staat in de prijsl
1.14.695,
werd het vijfde en derde in
1988. Verleden jaar werd het
seizoen met een vierde plaats
afgesloten. Dit jaar heeft Be
netton een uitstekend seizoen
met de nieuwe Ford motor.
Op één na werden in alle ra
ces punten behaald, waar
door Nelson Piquet momen
teel de vijfde plaats in het
wereldkampioenschap bezet
en Alessandro Nannini de ze
vende plaats.
Als aanvulling op de samen-
j met Benetton Formu-
:ing, zal Camel ook
zijn van het Canon
jam, welk volgend
gebruik zal maken
ut V10 motoren en
iën en benzine.
Mini
Dat de oudjes het nog heel goed
doen, bewijst Rover met de Mini.
Deze auto werd eind jaren vijftig
op de markt gebracht, en gooit
meer dan dertig jaar later met een
nauwelijks veranderd uiterlijk nog
steeds hoge ogen. De productie
werd nog niet zolang geleden
zelfs flink opgevoerd. Echt
goedkoop is de Mini niet, maar
gelukkig is er nog net één model
onder f.15.000, De auto luistert
naar de geheimzinnige naam
"Magie". Het nog steeds leuk
ogen model heeft een 998 cc 4
cylinder motor dwars voorin
liggen. Deze drijft de voorwielen
aan, een constructie waardoor de
auto bij introductie zijn tijd ver
vooruit was. Bij 4750 tr/min won
het maximale vermogen van 41 i
geleverd. De vier wielen zijn
onafhankelijk opgehangen en
vanwege het lage zwaartepunt
kan er met de Mini best sportief
gereden worden. Zijn
totaalgewicht van 620 kg is
verdeeld over een lengte slechts
3,05 meter en een breedte van 1,44
meter. De kofferruimte is echter
beperkt tot 116 liter. Aan de
prestaties is ook te merken dat het
hier om een ouder concept gaat:
een top van 129 km/u en en
acceleratie van 0 tot 100 in 19,5
seconden. De Magie is standaard
voorzien van ruitewissers met
twee snelheden en een tipcontact,
achterruitverwarming, een
gelaagde voorruit, hoofdsteunen,
mistlamp en achteruitrijlichten.
Uit het hele rijtje zal de Mini de
minste concurrentie ondervinden
van anderen. De auto heeft een
zeer trouw publiek, en iemand die
eenmaal een Mini wil, krijg je met
geen mogelijkheid in een ander
model. De Mini Magie kost
f.l4.495,=.
ging van de Clio behield de auto
deze goede notering. Op Euro
pees niveau lag het marktaandeel
over 1989 op 4 procent, waarmee
hij de vierde plaats inneemt in zijn
klassement. De Renault 5 Campus
zal voorlopig nog naast de nieuwe
Clio leverbaar blijven.
Voor de nieuweling zijn de ver-
koopverwachtingen in ons land
hoog. Verwacht wordt in 1991 een
marktaandeel te realiseren van
rond de 2,2% wat neerkomt op on
geveer 11.000 auto's.