L! DES I II AUTO'S TOT 15.000, DE ONDERKANT VAN DE MARKT Camel gaat Benetton en Williams sponsoren Hoog dak voor Toyota Hi-ace 0 ex. Verbeteringen Alfa 164 E 1, iunen Historisch automobielfestival Eindhoven GARAGE DENISSEN BV 1 [RUM SUPERVIJF driemiljoen gepasseerd unen Allerlaatste Bugatti in Autotron GARAGE DENISSEN BV RSbv. '3,is k. - is 1990-pagina 6 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 23 augustus 1990 - pagina 7 Vervolg p. 1 J1.« 985 t/m 1989 1984 14241-1437 BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911 van Benet- razi- sft het 1980-1983 EN NACHT DEBEDRIJF aar p-ervarlng >rdt :1 pk Iburg >7 >ro- ,.00 uur igens va- tot smber a van der- 1982 1984 1986~| 1983 1983 1983 1986 1987 1989 1984 19881 of de 758 cc en >k. De xoppeld le 4 je volgt isse, de t is de Uw «oord—I f 1.500,- royale inruilprijs tot zo'n 1.000,-. UwtoUalvoord—I 2.500,- 12.595, De GLX slijst voor gem 101.5 rosse le koet kend i. lOljC Amilcar en Austin acte de presen ce geven. Voor de gelegenheid wordt het evenement afgesloten met drie speciale programma punten. 50-1981-1982 1984 1984 -i heeft de goede en gelukkig elen. Het dashboard is lijkbaar aan dat st de BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911 In de volgende aflevering van dit verhaal behandelen we Dacia, FSO, Lada en Skoda, die ook allemaal modellen leveren onder de f.l5.000,=. MICRA SPRINT UW VOORDEEL 1.500,- TOT 2.500,- Deffi zomer is de stemming bij Denissen zéér zonnig want wij nebben nu een heel bijzondere auto voor u: De Micra Sprint boordevol aantrekkelijke extra’s tw.v. .500,- waarvoor u nu niets extra’s betaalt. krijgbaar in cc lange wielbas is met 50 cc tot 1,83 meter, een rechtop aan. Het dc in f .2.385, DRIJF Het verhoogde dak is alleen ver- combinatie met een rix/asis. De binnenhoogte centimeter toegenomen -tor, zodat vrijwel ieder- -p in de laadruimte kan staan. Het dak vergt een meerprijs van f.2.385,= exclusief BTW. Dat de nieuwe Hi-ace van Toyota suc cesvol is, blijkt wel uit het feit dat sinds de introductie in maart dit jaar als meer dan duizend exem plaren zijn verkocht. De Panda wordt geleverd in drie uitvoeringen oplopend in luxe, de L, CL en S. De prijzen riëren van 12.990,= 14.990,=. 'n Gebruikte auto van Denissen is niet zomaar 'n occasion: voor aflevering van bumper tot bumper gecontroleerd, APK gekeurd en voorzien van maar liefst 3 tot 30 maanden bovaggarantie! Eerst verschijnt het historisch Alfa raceteam, waarna de circuit zal worden gevuld met de Squadra Bianca-klasse die normaal op Zandvoort en Zolder wordt verre den. Tot slot zal het festival wor den beëindigd met een défilé van moderne Alfa's. werking la 1 Raci sponsor zijn i Williams tec jaar weer ge van Renault ELF oliër ZOMERSE ZEKERHEID: 3 TOT XMMNDEflBOVAGCill/UNTIE Keuze uit onze collectie: -Honda Prelude EX, 5-1983 78.000 km, wit. -Saab 900 Turbo 16 S, 8-1988,92.000 km, odoardo-grijs. - Nissan Laurel, 2.80 SLX, 6-1986,129.000 km, donkerblauw. - Volvo 340,3-1987 72.000 km, blauw. Nissan Bluebird 2.0 LX inj., 5-1988,54.000 km, donkerblauw metallic. Op 2 september start het pr gramma 's morgens om 11.( bij het Hotel Cocagne waar het in middels traditionele Concours d'Elegance wordt gehouden. Het autoblad Autoselekt heeft voor de ze gelegenheid veertig mooiste klassiekers geselekteerd. In de middag worden op een stratencir cuit in de binnenstad van Eindho ven vier manches verreden met klassieke sportwagens. Naast een ruime deelname Alfa Romeo's zul len ook merken als Bugatti, Era, De Renault Supervijf werd in 1984 geïntroduceerd als opvolger van de Renault 5 in eerste gedaante. Onlangs rolde in de fabriek in het Franse Flins het drie miljoenste exemplaar van 'de band. Van de eerste serie Renault 5 werden er maar liefst vijf miljoen gemaakt tussen 1972 en 1984. Na vier jaar het Lotus Formu le 1 team te hebben onder steund, zullen de Camel kleu ren volgend jaar de wagens en rijders van Benetton en Williams sieren. «We hebben besloten de nieuwe verbinte nis met Benetton Formula aan te gaan, daar het team een uitstekende basis heeft voor succes», vertelde W. Duncan Lee, hoofd sponsor- zaken van R.J. Reynolds Tob acco International. Sinds het debuut van ton in 1986 tijdens de Brazi liaanse Grand Prix heeft het team altijd bij de top gezeten. In het wereldkampioenschap eindigde het team dat jaar op de zesde plaats, in 1987 co. Voorin ligt een achtcylinder 3.257 cc motor met twee bovenlig gende nokkenassen. Zonder com pressor leverde deze krachtbron 135 pk (met 188 pk). Tussen 1951 en 1953 zijn slechts zeven Bugatti's van het type 101 '■’emaakt. Op het chassis, nummer .504, werd door het Franse car- seriebedrijf Antem een specia- ets gebouwd, die later be is geworden als de Bugatti J Coupe Antem. Hij wordt ook de meest moderne Bugatti ge noemd. De auto is in handen van een verzamelaar in San Francis- De nieuwe Toyota Hi-ace doet nu met het als extra leverbare ver hoogde dak zijn naam helemaal eer aan. Hij is nu echt High. Het dak is uit polyester gemaakt in sa menwerking met Den Oudsten Specials. Er wordt een garantie op gegeven van maar liefst drie jaar. Toyota importeur Louwman Parqui heeft zijn keuze op Den Oudsten laten vallen vanwege de jarenlange ervaring met polyester in de carrosseriebouw. Micra 1.2 L, 3-deurs 18.895,- luxueuze tweedbekleding aërodynamische wieldoppen action zonnedak Sprint Striping lichtwaarschuwingszoemer beschermstrips op zijflanken 3-weg geregelde katalysator Sprintpakket t.w.v. 1.500,- Totaal Micra Sprint 20.395,- NU 18.895,- _L Uw voordeel 1.500,- B Een aantal verbeteringen die op de onlangs geintroduceerde Alfa Romeo 164 Quadrifoglio werden aangebrachte, zijn nu ook op de overige 164-types doorgevoerd. De motor van de V6 wordt nu iets lager opgehangen, wat zorgt voor een lager zwaartepunt. Het heeft ook zijn invloed op de stand van de wielophanging. Hierdoor wordt het vermogen beter op de voorwielen overgebracht en beho ren stuurreacties bij accelereren tot het verleden. Bij de produktie van de 164 wordt voortaan uitsluitend gebruik ge maakt van tweezijdig verzinkt plaatstaal. Verder worden er an dere bekledingsstoffen toegepast Subaru Een Japans merk wat in ons land nog niet zo bekend is, is Subaru. Deze dochter van Fuji Heavy Industries heeft echter een compleet automobielprogramma met een geheel eigen gezicht. De basis wordt gevormd door de Mini Jumbo, met een carrosserie die nog het meest lijkt op de Cuore, minimale afmetingen met een maximale binnenruimte. Motorisch biedt Subaru een uitstekende keuze uit een 2 cylinder krachtbron van 665 cc en een vermogen van 37 pk of uitstekende 4- pitter van 7f een vermogen van 42,5 pk. kléinste krachtbron is geko; aan een vierbak, terwijl de cylinder standaard vijf overbrengingen kent. De prestaties zijn uiteraard verschillend, terwijl eigenlijk het verschil in souplesse het meest belangrijk is. De topsnelheden en werden elektrische verbindin gen en schakelaars onder de loep genomen. De plaats van de ver schillende bedieningsorganen werd herzien, terwijl nu standaard een variabele interval op de ruite- wissers wordt geleverd. Tot slot werden ook luidsprekerframes voor grotere boxen in portieren en onder de hoedenplank, zonne schermpjes achterin en verlichting bij de voeten aan de al complete standaardlij st toegevoegd. De prijzen zijn ten gevolgde van deze veranderingen licht gestegen. De 2 liter Twin Spark kost f .55.450, de sterkere 3 liter V6 staat voor f.73.290, in de prijslijst, terwijl de turbodiesel f.61.790,= kost. Deze unieke auto is de tijdelijke gast van het Autotron in Rosma len, waar de seizoenstentoonstel- ling "Bugatti, pur sang" nog steeds gaande is. De eerste zondag van september staat Eindhoven in het teken van historische automobielen. De der de editie van het Historisch auto mobielfestival zal de vele tiendui zenden bezoekers waarschijnlijk nog meer bieden dan de geslaag de eerste twee evenementen. Rij dende demonstraties vormen de hoofdmoot van het programma. Bij de klassieke sport- en racewa gens speelt dit jaar het tachtig jaar oude merk Alfa Romeo een belangrijke rol. Suzuki De laatste auto in het rijtje de verkooptopper in de klas Fiat Panda, op de voet. Het populaire Alto van Suzuki. In tegenstelling tot de modellen van Subaru en Daihatsu heeft de Alto een iets originelere carrosserie. Deze fantasievollere vormgeving zorgt echter voor iets minder binnenruimte. Ook de Alto heeft 3 cylinder met een opgetelde inhoud van 796 cc. Deze motor levert 40 pk, goed voor een top van 130 km/ u en een acceleratie van 0 tot 100 in circa 19 seconden. De driedeurs weegt rijklaar 612 kg, terwijl de vijfdeursversie 644 kg in de schaal legt. De 1 kofferruimte heeft een volume van 180 tot 800 liter. Een belangrijke verandering heeft twee jaar geleden plaatsgevonden, de starre achteras heeft plaatsgemaakt voor een semi onafhankelijke ophanging die het rijcomfort heeft verbeterd. Het wachten is nu op de echte onafhankelijke achterwielen. De Alto van Suzuki is er naar keuze in drie uitvoeringen, de GA, GL en GLX, waarbij de laatste twee met vijf deuren leverbaar zijn. Uiteraard is ook hier weer het verschil de uitrusting, die standaard wordt geleverd. De prijzen van de Alto starten bij f,12.995,= voor de GA en eindigen bij f.14.995,= voor de GLX 5- deurs. Zowel de GL als GLX zijn bovendien leverbaar met een automatische transmissie. P Ook de Daihatsu en de Mini zijn L zonder koppelingspedaal te koop. Vorig jaar was de Supervijf nog steeds marktleider in Frankrijk met een marktaandeel van 10,4 procent. Ondanks de aankondi- Marbella De Marbella verraadt nog als enige model van Seat de vroegere samenwerking met Fiat. De carrosserie van beide auto's is vrijwel identiek. Seat heeft zijn liggen respectievelijk op 125 en 140 km/u. De Mini Jumbo is verkrijgbaar met drie of vijf deuren. Die laatste versie weegt dan 40 kg meer dan de 3-deurs van 572 kg. Bij de 4 cylinder is het gewicht verschil minder (605 en 625 kg). Uiterlijk onderscheiden de beide broeders zich door een ander front en iets gewijzigde achterlichten. Beide motoristaties zijn leverbaar als DL en SDX. De SDX heeft als extra's ten opzichte van de DL een van binnenuit te openen achterklep, een radio, aansteker, tweede zonneklep en getint glas. De SDX is als vijfdeurs nog completer met een deelbaar neerklapbare achterbank met verstelbare rugleuning, uitneembare hoedeplank en kindersloten. De 2 cylinder DL 3-deurs kost f.12.995,=. De completere SDX staat voor f. 13.995, in de prijslijst. Voor f.600;= meer is de vijfdeurs te koop. De 4 cylinder levert betere prestaties en zorgt voor betere rij- eigenschappen. De meerprijs voor twee extra cylinders en één extra versnelling bedraagt f1.000, Marbella echter een nieuw en heel aardig smoelwerk meegegeven, waardoor beide modellen makkelijk te onderscheiden zijn. Seat gebruikt echter nog wel de 903 cc motor met een vermogen van 40 pk en de starre achteras met een dwarse bladveer. Het is natuurlijk wat minder modern, maar de rij- eigenschappen van de auto zijn heel aanvaardbaar. De Marbella weegt 680 kg en heeft een variabele bagageruimte van 262 tot 1088 liter. De auto haalt een top van. 130 km/u en weet in 20,3 seconden de 100 km/u aan te wijzen. Sinds de laatste detailwijzigingen Marbella goede e brede stoelen. Het nog steeds vergelijl van de Panda met verplaatsbare asbak. De Marbella wordt geleverd als Special, XL en GLX. De laatste wordt onder meer aangeboden met uitstelbare achterruiten, getint glas en bredere banden. Standaard op alle modellen is de vijfversnellingsbak. De Marbella Special is op dit moment leverbaar in een aantal vrolijke kleuren voor f.12.595, De GLX staat in de prijsl 1.14.695, werd het vijfde en derde in 1988. Verleden jaar werd het seizoen met een vierde plaats afgesloten. Dit jaar heeft Be netton een uitstekend seizoen met de nieuwe Ford motor. Op één na werden in alle ra ces punten behaald, waar door Nelson Piquet momen teel de vijfde plaats in het wereldkampioenschap bezet en Alessandro Nannini de ze vende plaats. Als aanvulling op de samen- j met Benetton Formu- :ing, zal Camel ook zijn van het Canon jam, welk volgend gebruik zal maken ut V10 motoren en iën en benzine. Mini Dat de oudjes het nog heel goed doen, bewijst Rover met de Mini. Deze auto werd eind jaren vijftig op de markt gebracht, en gooit meer dan dertig jaar later met een nauwelijks veranderd uiterlijk nog steeds hoge ogen. De productie werd nog niet zolang geleden zelfs flink opgevoerd. Echt goedkoop is de Mini niet, maar gelukkig is er nog net één model onder f.15.000, De auto luistert naar de geheimzinnige naam "Magie". Het nog steeds leuk ogen model heeft een 998 cc 4 cylinder motor dwars voorin liggen. Deze drijft de voorwielen aan, een constructie waardoor de auto bij introductie zijn tijd ver vooruit was. Bij 4750 tr/min won het maximale vermogen van 41 i geleverd. De vier wielen zijn onafhankelijk opgehangen en vanwege het lage zwaartepunt kan er met de Mini best sportief gereden worden. Zijn totaalgewicht van 620 kg is verdeeld over een lengte slechts 3,05 meter en een breedte van 1,44 meter. De kofferruimte is echter beperkt tot 116 liter. Aan de prestaties is ook te merken dat het hier om een ouder concept gaat: een top van 129 km/u en en acceleratie van 0 tot 100 in 19,5 seconden. De Magie is standaard voorzien van ruitewissers met twee snelheden en een tipcontact, achterruitverwarming, een gelaagde voorruit, hoofdsteunen, mistlamp en achteruitrijlichten. Uit het hele rijtje zal de Mini de minste concurrentie ondervinden van anderen. De auto heeft een zeer trouw publiek, en iemand die eenmaal een Mini wil, krijg je met geen mogelijkheid in een ander model. De Mini Magie kost f.l4.495,=. ging van de Clio behield de auto deze goede notering. Op Euro pees niveau lag het marktaandeel over 1989 op 4 procent, waarmee hij de vierde plaats inneemt in zijn klassement. De Renault 5 Campus zal voorlopig nog naast de nieuwe Clio leverbaar blijven. Voor de nieuweling zijn de ver- koopverwachtingen in ons land hoog. Verwacht wordt in 1991 een marktaandeel te realiseren van rond de 2,2% wat neerkomt op on geveer 11.000 auto's.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 31