Hyundai
Scoupe GTX
Yellow, Yellow
ÏKIM
gegevens
Koepelbeurs
V.
Express Service bij V.A.G. dealer
R
50,
TW
Marijke
AUTOTEST
c
Ki
Si»
sst
)83 5.450,-
382 5.250.-
)84 6.950,-
)84 4.950,-
384 4.750,-
GARAGE DENISSEN BV
Hyundai
Scoupe
GTX
DE TILBURGSE KOERIER
990 - pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 augustus 1990-pagina3
>OS-
wf
Stempeltje
Alternatief
Derde remlicht
Automaat
is
se
•O,-
IITSUBISHI
MOTORS
Deze zomer is de stemming bij Denissen zéér zonnig want
wij hebben nu een heel bijzondere auto voor u:
i extra’s tw.v.
I, betaalt.
stekende ra-
ie is stan-
GT. De meest coi
ons
van
-ie ovale
uitvoe-
Broep
iTSVAN
DHOEK
verder relevante
meest gangbar
werkzaamhede
Op de tafels van meer dan 200
standhouders worden tienzuiden-
den miniatuurauto's te koop of te
ruil aangeboden in allerlei staten,
in alle schalen en alle prijsklas
sen.
K I
rood
50,-
gegt
ire onde
len en reparaties.
Prettig is de lichte bediening van
pedalen en de vijfversnellings-
bak. Na de buitenspiegels elek
trisch ingesteld te hebben, is het
jevens van de houdt bij de dealer ook de onder-
lerhouds-
SUNNY 1.6i GT
UW VOORDEEL 2.000,- TOT 3.000,-
Sunny LX-3-d.ur» 23.99!
1.6 injectiejnotor (90 din/pk)
inge-
iratie
jeeft
jave van
1o", de x
cikplaat- tie er mee
Hieruit momenteel
lik, te:
De Sunny 1.61 GT boordevol aantrekkelijke ext
2.300,- waarvoor u nu slechts 300,1
iyundai
jelijke
berbodige
- dig
voorstoelen. Een uitste
dio- cassetteinstallatie
daard inclusief luidsprekers voor-
en achterin.
De bediening is in eerste instantie
even wennen, omdat alles zo
enorm licht gaat. De GTX heeft
een stuurbekrachtiging die het
mogelijk maakt met de pink de
auto van koers te laten verande
ren. Bij hogere snelheden zou de
assistentie minder mogen zijn. Het
stuur is in hoogte verstelbaar.
W/EKE
4 DEL SOL
3ISCH
OORU?
ik stoot-
I verstelbare
>ofdsteunen
ik speciale
itie achter
l DEL SOL
PAS IN 1991
beweging van de sleutel
de portieren ontgrendeld,
deuren geven een ruime
>or de voorpassagiers,
personen die achterin
ratsnemen heel redelijk
Autofabrikanten durven niet snel hun nek uit te steken
en zullen het in de meeste gevallen moeten hebben van
modellen die het bij de grote massa goed doen. Echte
vernieuwingen op vormgevinggebied mogen we dan
ook alleen verwachten van kleine bedrijfjes die jaarpro-
dukties kennen van enkele honderden tot maximaal en
kele duizenden exemplaren. Toch is er een trend te be
speuren dat grote constructeurs meer durven. Denk bij
voorbeeld maar eens aan de Mazda MX-5 en in 1984 de
Espace van Renault. In dat rijtje mogen we ook gerust
de nieuwe Hyundai Scoupe noemen, een vlot gelijnde
tweedeurs coupé in het segment van de Opel Kadett,
Ford Escort en Volkswagen Golf. We reden met de
GTX-variant.
In het algemeen maakt een automobilist een afspraak
met de garage voor onderhoud, reparatie of een keu
ring. Meestal is de klant zijn auto dan een dag kwijt.
Zonder afspraak kan wel eens een kleine reparatie
worden uitgevoerd of in een verloren moment even de
olie worden ververst. Volkswagen/Audi introduceert nu
de Express Service gekoppeld aan het Pakket Prijzen
Systeem (PPS), een combinatie die de klant een snelle
en goede service biedt tegen vooraf vastgestelde prij
zen. Automobielbedrijd Adr. van de Ven aan de Ring
baan Noord 65 in Tilburg heeft deze Express Service
voor u in huis.
Onder de Express Service vallen
werkzaamheden als olie verver
sen, klein onderhoud, uitlaten-ser-
vice, banden, electro, autoruiten,
remmen, schokdempers, motor
service, accessoires en APK. Voor
volwassenen redelijk plaatsne
men voor niet al te lange afstan
den. De Scoupe houdt
tussen een 2+2 e"
zitter. De afwerking li
dik in orde, al ziet het
op de zijkan*0"
nen er wat i.
tierpanelen
lopjes voor
maat, de auto's kosten respectie
velijk f.29.895,= en f.33.895, De
Hyundai Scoupe is daarmee een
bijzonder aantrekkelijk en origi
neel aanbod op de Nederlandse
markt.
uitzicht rondom uitstekend, met
nauwelijks dode hoeken.
Onder de motorkap zit bekende
techniek. De oorspronkelijk van
Mitsubishi afkomstige 1.5 liter mo
tor heeft onlangs multipoint injec
tie gekregen, waardoor een ver
mogen wordt geleverd van 84 pk.
De motor doet zeer rustig zijn
werk, maar maakt aan de buiten
kant een redelijk sportief geluidje.
Hyundai heeft de Scoupe heel
duidelijk geïntroduceerd als een
leuk ogend alternatief in de mid
denklasse, zonder dat er over een
sportief rijdende auto gesproken
mag worden. De 1.5 injectie is een
redelijk vlotte motor, maar inder
daad echt sportief is hij niet. De
topsnelheid ligt met 170 km/u op
een niet spectaculair niveau. Kort-
Overigens herbergt die spoiler het
derde remlicht, nu nog verboden
in ons land, maar in de toekomst
wellicht verplicht (zo ondoorgron
delijk is onze wetgeving). De GTX
is verder voorzien van zesspaaks
lichtmetalen velgen en de onder
kant van de carrosserie uitge
voerd in een grijze tint. Het spor-
omringd door een expositie van
modéllen van beroemde filmau-
to's.
Verder is er een collectie minia-
tuurmodellen die volledig met de
hand uit hout vervaardigd zijn.
Ook de reusachtige Daf 95 vracht
wagen is handgemaakt en op de
beurs te bewonderen. Tot slot kan
iedereen zijn race-talent testen gp
de slotracingbaan van PDS.
Tegen gereduceerd tarief kan bo
vendien de fraaie collectie in het
museum worden bekeken.
Hyundai heeft zijn nek eens dur-
ven uitsteken bij de introductie
van de Scoupe. Het is een bijzon-
der frisse verschijning met veel
gebruiksmogelijkheden. De motor
is ruim voldoende, maar is niet
voor extreem sportief rijden be
doeld. De uitrusting is bijzonder
compleet, terwijl de afwerkin wei- i
nig te wensen overlaat.
Het nieuwe van de Express Servi
ce is dat de snelle en adequate
service van de V.A.G. dealers nu
in een systeem is vervat dat vele
extra voordelen aan de klanten
biedt. De service is snel en direct,
men krijgt vooraf een duidelijke
en bindende prijsopgave, de re
kening volgt de prijsopgave zodat de Express Service is bij de dea-
de klant niet voor financiële ver- ---i„i,
rassingen komt te staan en de
klant kan tijdens de werkzaamhe
den bij de auto blijven, maar heeft
ook de mogelijkheid een kopje
koffie te drinken.
Als de auto van de klant is r
voerd en de gewenste repai
wordt kenbaar gemaakt, ge
computer direct een opgc
de te monteren onderdelen,
prijzen, de benodigde werkj
suren en de uurtarieven. Hieruit
kan een offerte worden gemaakt,
die voor de klant en dealer als
bindende prijsopgave telt. PPS
Het benzineverbruik van de an
derhalve liter motor gooit geen
roet in het eten. Gemiddeld no
teerden we 1 liter Eurosuper op
12,2 gereden kilometers en dat i
heel netjes.
De prijzen van de Scoupe vallen
zeer gunstig uit. We mogen toch
gerust stellen dat Hyundai het
kwaliteitsniveau van de Japanse
merken heeft genaderd en in som
mige gevallen volledig heeft be
reikt. De Scoupe blijkt iets goed
koper dan de Excel in vergelijk
bare uitmonstering. De basis
Scoupe GS met een al behoorlijk
complete uitrusting staat bij de
dealer voor 1.26.995,=. Voor twee
duizend gulden meer biedt de
auto meer luxe en heet hij Scoupe
.Dé meest complete is de door
gereden GTX die een bedrag
i f.30.995,= op zijn prijskaartje
heeft. De Scoupe GS en GTX zijn
bovendien tegen meerprijs te
voorzien van een volledig electro-
nisch geregelde viertrapsauto-
delenvoorraad bij en boekt, een
onderdeel af wanneer deze wordt
gebruikt.
Nog voor het einde van het jaar j
zullen 60 dealers met de Express I
Service zijn uitgerust, terwijl e
1991 nog eens 70 zullen volgei
Vanaf 1992 zal de hele organi
zijn uitgerust. PPS is
j1 al bij 130 bedrijven in
gebruik, terwijl volgend jaar alle
dealerbedrijven erover kunnen
beschikken.
Jaarlijks wordt door het Nationaal
Automobielmuseum en het blad
Modelauto de Koepelbeurs ge
houden. Op zondag 16 september
gebeurt dit voor de vijfde achter
eenvolgende keer. Tussen 10.00
en 17.00 uur is iedereen die zich
interesseert voor (miniatuur)auto's
welkom in de Koepel van het mu
seum aan de Steurweg 8 in
Raamsdonksveer.
De entreeprijs
bedraagt f.4, per persoon, kin
deren tot 13 jaar f.2,=.
Uwvoord—I 2.000,-
royale inruilprijs tot zo’n 1.000,- extra.
UwtatMlyoord—lt 3.000,- j
BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911
Als we de prijslijsten van verschil
lende merken naast elkaar leg
gen, blijkt het aanbod tussen de
f.25.000, en f.30.000,= voorname
lijk te bestaan uit kleine sedans en
een reeks hatchback modellen
met drie of vijf deuren. Een echte
coupé vinden we niet meer voor
dat bedrag, laat staan dat we al
met het GTi-circus mogen mee
doen. Hyundai vond daarin een
leegte, een segmentje in de markt
waar nog een hoop eer aan te be
halen was. Dat er duidelijk be
hoefte is aan een dergelijk model,
blijkt al uit het feit dat de verkoop-
verwachting van de Nederlandse
importeur aanvankelijk op 300
exemplaren voor dit jaar werd ge
steld en inmiddels is opgekrikt tot
1500 eenheden.
Merk en type: Hyundai Scoupe
GTX
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1468 cc
Boring x slag- 75,5 x 82 mm.
Vermogen: 84 pk bij 5500 tr/min
Koppel: 120 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,21 meter,
breedte 1,61 meter
Gewicht: 1000 kg
Prestaties: topsnelheid 170 km/u
Verbruik: bij 90 km/u 6,4 liter/100
km
bij 120 km/u 7,6 liter/100 km
stad 10,9 liter/100 km
Prijs: f.30.995,=
Iers een speciale plek ingeruimd.
In de wachtruimte kan de klant de
krant lezen en naar wens ook tele
foneren. Verder is er de Express
Service Shop met onderdelen,
ruildelen en accessoires die direct
gemonteerd kunnen worden.
Het Pakket Prijzen Systeem is een
computersysteem met daarin alle
V.A.G. auto's vanaf 1977 met ken
teken, chassisnummer, type- en
motornummer. De computer heeft
De fraai gelijnde Scoupe heeft de
Pony/Excel als basis. Vandaar
dat we eenzelfde bodemgroep
zullen aantreffen met gelijke wiel
ophanging en wielbasis. De op
bouw is volledig nieuw. De car
rosserie heeft in de verte iets weg
van de tweedeursuitgave van het
vorige model Toyota Celica, maar
oogt.door de nieuwe "Ford-achti-
ge" neus duidelijk anders.
Dat een kleur veel doet, blijkt wel
uit het feit dat we met ons knalgele
exemplaar erg veel aandacht
trokken. Vrijwel iedereen is blije-
lijk verrast te horen dat het hier
om een Hyundai gaat. Bij de GTX,
de duurste in de reeks, zijn ook de
spiegels in de kleur meegespoten,
terwijl ook bij de GS en GT de be
schaafde spoiler op het kofferdek-
sel van een verfje is voorzien.
om, de Scoupe komt gewoon vlot
met het verkeer mee.
De vering en schokdemping zijn
op comfort afgesteld. Gelukkig ko
men alle uitvoeringen inmiddels
op Michelin-schoeisel naar Ne
derland, zodat de nadelen van de
over het algemeen zachte Kore
aanse banden verdwenen zijn. De
GTX heeft zelfs maatje 185. De
achteras lijkt in vergelijking met
de Pony en Excel wat strakker ge
veerd te zijn, wat de algehele goe
de indruk zeer ten goede komt.
De Hyundai Scoupe is een auto
"'waarin je je snel thuisvoelt. De
auto ziet er vlot uit, zit goed, rijdt
comfortabel en laat zich makkelijk
bedienen. Het is daarom zeer te
recht dat het model vol in de be
langstelling staat. De auto ver
dient het om succesvol te worden.
Het is zonder meer een aantrekke
lijk alternatief voor mensen die in
die overvolle middenklasse eens
iets heel anders willen.
De Stoelen zijn met een nette ve
lours stof bekleed. De achterbank
is in twee delen neerklapbaar ter
vergroting van de al niet kinder
achtige bagageruimte. Voorin zit
je uitstekend, al mist de bestuur
dersstoel in een dergelijk comple
te uitgave een zithoekverstelling.
Op de achterbank kunnen twee
:nge afstan-
it het midden
■2 en een echte vier-
jrking lijkt allemaal
ït stempeltje
inten van de hoofdsteu-
i vreemd uit. In de por-
i zijn de bedienings
knopjes voor de elektrisch bedien
de ruiten ondergebracht.
Ook het dashboard ziet er heel
keurig uit. Het is niet vreselijk op
windend van vormgeving, maar
alle nodige zaken zijn direct on
der handbereik geplaatst. Natuur
lijk is een toerenteller aanwezig,
net zoals een klokje, regelbare in
terval voor de ruitewissers en een
handig bakje waarin twee beker
tje kunnen worden gezet. Het re
delijk ruime dashboardkastje is
met de sleutel af te sluiten. Verder
is er nog wat ruimte is de smalle
portierbakken en in wat vakjes in
de middenconsole en tussen de
Daarnaast biedt de Koepelbeurs
van oudsher ook enkele speciale
presentaties. De eerste lustrum-
editie van de beurs wordt opge
luisterd door de Aston Martin DB5
van Geheim Agent 007, James
Bond. Deze speciale auto wordt
tieve en verzorgde beeld wordt
compleet gemaakt door de achter-
lichtunits met smalle zwarte belij
ning, de dubbele verchroomde
uitlaat, de dakantenne en geïnte
greerde spoiler onder de voor
bumper.
Met één 1
worden de
De grote
toegang voc
terwijl ook p
moeten plat
naar binnen kunnen.
Dat autorijden ook eng kan
zijn, ontdekte ik vorige week
toen ik met een behoorlijke
snelheid direct na een bult
flink op de rem moest vanwe
ge een file die voor me stond.
Gelukkig waren mijn rem
men prima in orde zodat ik
wat met extra hartkloppingen
mijn rit met aangepaste snel
heid kon vervolgen. Opletten
in het verkeer is en blijft altijd
de boodschap.
Oplettend reed ik in de
Hyundai. De knalgele uitvoe
ring met achterspoiler zag er
sportief en duur uit. Nadat ik
er een poosje mee gereden
had en de prijslijst goed had
doorgenomen, bleek het ech
ter allemaal wel mee te val
len.
Van binnen is de Hy
Scoupe een oerdege
auto zonder veel obt
fratsen. Alles wat je nodig
hebt, zit binnen handbereik
en het dashboard is keurig
afgewerkt in een fraaie
vormgeving. De GTX u
ring die ik reed, had als ex
tra's de sportieve kuipstoe-
len, lichtmetalen velgen, een
stereo radio-cassetterecor-
der, een verstelbare stuurko-
lom en van binnenuit elec-
trisch verstelbare buitenspie
gels die gespoten zijn in de
kleur van de auto. Voorts
heeft de Scoupe een mooi uit-
laatsierstuk en in de auto zelf
treft u een aardigheidje aan
op de midden-console: een
houdertje voor twee bekers.
Heel handig! Heel practisch
is de lage laaddrempel van
de kofferruimte en de achter
bank die in delen neer ge
klapt kan worden. Een plus
punt bij het inladen!
Zoals ik al zei oogt de Scou
pe heel sportief maar hij rijdt
degelijk. Het is geen super
snelle jongen maar een gul
den "middenmotor". Echt een
auto voor een groot publiek,
ook gezien de prijsstelling.
b