Hyundai Scoupe GTX Yellow, Yellow ÏKIM gegevens Koepelbeurs V. Express Service bij V.A.G. dealer R 50, TW Marijke AUTOTEST c Ki Si» sst )83 5.450,- 382 5.250.- )84 6.950,- )84 4.950,- 384 4.750,- GARAGE DENISSEN BV Hyundai Scoupe GTX DE TILBURGSE KOERIER 990 - pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 23 augustus 1990-pagina3 >OS- wf Stempeltje Alternatief Derde remlicht Automaat is se •O,- IITSUBISHI MOTORS Deze zomer is de stemming bij Denissen zéér zonnig want wij hebben nu een heel bijzondere auto voor u: i extra’s tw.v. I, betaalt. stekende ra- ie is stan- GT. De meest coi ons van -ie ovale uitvoe- Broep iTSVAN DHOEK verder relevante meest gangbar werkzaamhede Op de tafels van meer dan 200 standhouders worden tienzuiden- den miniatuurauto's te koop of te ruil aangeboden in allerlei staten, in alle schalen en alle prijsklas sen. K I rood 50,- gegt ire onde len en reparaties. Prettig is de lichte bediening van pedalen en de vijfversnellings- bak. Na de buitenspiegels elek trisch ingesteld te hebben, is het jevens van de houdt bij de dealer ook de onder- lerhouds- SUNNY 1.6i GT UW VOORDEEL 2.000,- TOT 3.000,- Sunny LX-3-d.ur» 23.99! 1.6 injectiejnotor (90 din/pk) inge- iratie jeeft jave van 1o", de x cikplaat- tie er mee Hieruit momenteel lik, te: De Sunny 1.61 GT boordevol aantrekkelijke ext 2.300,- waarvoor u nu slechts 300,1 iyundai jelijke berbodige - dig voorstoelen. Een uitste dio- cassetteinstallatie daard inclusief luidsprekers voor- en achterin. De bediening is in eerste instantie even wennen, omdat alles zo enorm licht gaat. De GTX heeft een stuurbekrachtiging die het mogelijk maakt met de pink de auto van koers te laten verande ren. Bij hogere snelheden zou de assistentie minder mogen zijn. Het stuur is in hoogte verstelbaar. W/EKE 4 DEL SOL 3ISCH OORU? ik stoot- I verstelbare >ofdsteunen ik speciale itie achter l DEL SOL PAS IN 1991 beweging van de sleutel de portieren ontgrendeld, deuren geven een ruime >or de voorpassagiers, personen die achterin ratsnemen heel redelijk Autofabrikanten durven niet snel hun nek uit te steken en zullen het in de meeste gevallen moeten hebben van modellen die het bij de grote massa goed doen. Echte vernieuwingen op vormgevinggebied mogen we dan ook alleen verwachten van kleine bedrijfjes die jaarpro- dukties kennen van enkele honderden tot maximaal en kele duizenden exemplaren. Toch is er een trend te be speuren dat grote constructeurs meer durven. Denk bij voorbeeld maar eens aan de Mazda MX-5 en in 1984 de Espace van Renault. In dat rijtje mogen we ook gerust de nieuwe Hyundai Scoupe noemen, een vlot gelijnde tweedeurs coupé in het segment van de Opel Kadett, Ford Escort en Volkswagen Golf. We reden met de GTX-variant. In het algemeen maakt een automobilist een afspraak met de garage voor onderhoud, reparatie of een keu ring. Meestal is de klant zijn auto dan een dag kwijt. Zonder afspraak kan wel eens een kleine reparatie worden uitgevoerd of in een verloren moment even de olie worden ververst. Volkswagen/Audi introduceert nu de Express Service gekoppeld aan het Pakket Prijzen Systeem (PPS), een combinatie die de klant een snelle en goede service biedt tegen vooraf vastgestelde prij zen. Automobielbedrijd Adr. van de Ven aan de Ring baan Noord 65 in Tilburg heeft deze Express Service voor u in huis. Onder de Express Service vallen werkzaamheden als olie verver sen, klein onderhoud, uitlaten-ser- vice, banden, electro, autoruiten, remmen, schokdempers, motor service, accessoires en APK. Voor volwassenen redelijk plaatsne men voor niet al te lange afstan den. De Scoupe houdt tussen een 2+2 e" zitter. De afwerking li dik in orde, al ziet het op de zijkan*0" nen er wat i. tierpanelen lopjes voor maat, de auto's kosten respectie velijk f.29.895,= en f.33.895, De Hyundai Scoupe is daarmee een bijzonder aantrekkelijk en origi neel aanbod op de Nederlandse markt. uitzicht rondom uitstekend, met nauwelijks dode hoeken. Onder de motorkap zit bekende techniek. De oorspronkelijk van Mitsubishi afkomstige 1.5 liter mo tor heeft onlangs multipoint injec tie gekregen, waardoor een ver mogen wordt geleverd van 84 pk. De motor doet zeer rustig zijn werk, maar maakt aan de buiten kant een redelijk sportief geluidje. Hyundai heeft de Scoupe heel duidelijk geïntroduceerd als een leuk ogend alternatief in de mid denklasse, zonder dat er over een sportief rijdende auto gesproken mag worden. De 1.5 injectie is een redelijk vlotte motor, maar inder daad echt sportief is hij niet. De topsnelheid ligt met 170 km/u op een niet spectaculair niveau. Kort- Overigens herbergt die spoiler het derde remlicht, nu nog verboden in ons land, maar in de toekomst wellicht verplicht (zo ondoorgron delijk is onze wetgeving). De GTX is verder voorzien van zesspaaks lichtmetalen velgen en de onder kant van de carrosserie uitge voerd in een grijze tint. Het spor- omringd door een expositie van modéllen van beroemde filmau- to's. Verder is er een collectie minia- tuurmodellen die volledig met de hand uit hout vervaardigd zijn. Ook de reusachtige Daf 95 vracht wagen is handgemaakt en op de beurs te bewonderen. Tot slot kan iedereen zijn race-talent testen gp de slotracingbaan van PDS. Tegen gereduceerd tarief kan bo vendien de fraaie collectie in het museum worden bekeken. Hyundai heeft zijn nek eens dur- ven uitsteken bij de introductie van de Scoupe. Het is een bijzon- der frisse verschijning met veel gebruiksmogelijkheden. De motor is ruim voldoende, maar is niet voor extreem sportief rijden be doeld. De uitrusting is bijzonder compleet, terwijl de afwerkin wei- i nig te wensen overlaat. Het nieuwe van de Express Servi ce is dat de snelle en adequate service van de V.A.G. dealers nu in een systeem is vervat dat vele extra voordelen aan de klanten biedt. De service is snel en direct, men krijgt vooraf een duidelijke en bindende prijsopgave, de re kening volgt de prijsopgave zodat de Express Service is bij de dea- de klant niet voor financiële ver- ---i„i, rassingen komt te staan en de klant kan tijdens de werkzaamhe den bij de auto blijven, maar heeft ook de mogelijkheid een kopje koffie te drinken. Als de auto van de klant is r voerd en de gewenste repai wordt kenbaar gemaakt, ge computer direct een opgc de te monteren onderdelen, prijzen, de benodigde werkj suren en de uurtarieven. Hieruit kan een offerte worden gemaakt, die voor de klant en dealer als bindende prijsopgave telt. PPS Het benzineverbruik van de an derhalve liter motor gooit geen roet in het eten. Gemiddeld no teerden we 1 liter Eurosuper op 12,2 gereden kilometers en dat i heel netjes. De prijzen van de Scoupe vallen zeer gunstig uit. We mogen toch gerust stellen dat Hyundai het kwaliteitsniveau van de Japanse merken heeft genaderd en in som mige gevallen volledig heeft be reikt. De Scoupe blijkt iets goed koper dan de Excel in vergelijk bare uitmonstering. De basis Scoupe GS met een al behoorlijk complete uitrusting staat bij de dealer voor 1.26.995,=. Voor twee duizend gulden meer biedt de auto meer luxe en heet hij Scoupe .Dé meest complete is de door gereden GTX die een bedrag i f.30.995,= op zijn prijskaartje heeft. De Scoupe GS en GTX zijn bovendien tegen meerprijs te voorzien van een volledig electro- nisch geregelde viertrapsauto- delenvoorraad bij en boekt, een onderdeel af wanneer deze wordt gebruikt. Nog voor het einde van het jaar j zullen 60 dealers met de Express I Service zijn uitgerust, terwijl e 1991 nog eens 70 zullen volgei Vanaf 1992 zal de hele organi zijn uitgerust. PPS is j1 al bij 130 bedrijven in gebruik, terwijl volgend jaar alle dealerbedrijven erover kunnen beschikken. Jaarlijks wordt door het Nationaal Automobielmuseum en het blad Modelauto de Koepelbeurs ge houden. Op zondag 16 september gebeurt dit voor de vijfde achter eenvolgende keer. Tussen 10.00 en 17.00 uur is iedereen die zich interesseert voor (miniatuur)auto's welkom in de Koepel van het mu seum aan de Steurweg 8 in Raamsdonksveer. De entreeprijs bedraagt f.4, per persoon, kin deren tot 13 jaar f.2,=. Uwvoord—I 2.000,- royale inruilprijs tot zo’n 1.000,- extra. UwtatMlyoord—lt 3.000,- j BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911 Als we de prijslijsten van verschil lende merken naast elkaar leg gen, blijkt het aanbod tussen de f.25.000, en f.30.000,= voorname lijk te bestaan uit kleine sedans en een reeks hatchback modellen met drie of vijf deuren. Een echte coupé vinden we niet meer voor dat bedrag, laat staan dat we al met het GTi-circus mogen mee doen. Hyundai vond daarin een leegte, een segmentje in de markt waar nog een hoop eer aan te be halen was. Dat er duidelijk be hoefte is aan een dergelijk model, blijkt al uit het feit dat de verkoop- verwachting van de Nederlandse importeur aanvankelijk op 300 exemplaren voor dit jaar werd ge steld en inmiddels is opgekrikt tot 1500 eenheden. Merk en type: Hyundai Scoupe GTX Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1468 cc Boring x slag- 75,5 x 82 mm. Vermogen: 84 pk bij 5500 tr/min Koppel: 120 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 4,21 meter, breedte 1,61 meter Gewicht: 1000 kg Prestaties: topsnelheid 170 km/u Verbruik: bij 90 km/u 6,4 liter/100 km bij 120 km/u 7,6 liter/100 km stad 10,9 liter/100 km Prijs: f.30.995,= Iers een speciale plek ingeruimd. In de wachtruimte kan de klant de krant lezen en naar wens ook tele foneren. Verder is er de Express Service Shop met onderdelen, ruildelen en accessoires die direct gemonteerd kunnen worden. Het Pakket Prijzen Systeem is een computersysteem met daarin alle V.A.G. auto's vanaf 1977 met ken teken, chassisnummer, type- en motornummer. De computer heeft De fraai gelijnde Scoupe heeft de Pony/Excel als basis. Vandaar dat we eenzelfde bodemgroep zullen aantreffen met gelijke wiel ophanging en wielbasis. De op bouw is volledig nieuw. De car rosserie heeft in de verte iets weg van de tweedeursuitgave van het vorige model Toyota Celica, maar oogt.door de nieuwe "Ford-achti- ge" neus duidelijk anders. Dat een kleur veel doet, blijkt wel uit het feit dat we met ons knalgele exemplaar erg veel aandacht trokken. Vrijwel iedereen is blije- lijk verrast te horen dat het hier om een Hyundai gaat. Bij de GTX, de duurste in de reeks, zijn ook de spiegels in de kleur meegespoten, terwijl ook bij de GS en GT de be schaafde spoiler op het kofferdek- sel van een verfje is voorzien. om, de Scoupe komt gewoon vlot met het verkeer mee. De vering en schokdemping zijn op comfort afgesteld. Gelukkig ko men alle uitvoeringen inmiddels op Michelin-schoeisel naar Ne derland, zodat de nadelen van de over het algemeen zachte Kore aanse banden verdwenen zijn. De GTX heeft zelfs maatje 185. De achteras lijkt in vergelijking met de Pony en Excel wat strakker ge veerd te zijn, wat de algehele goe de indruk zeer ten goede komt. De Hyundai Scoupe is een auto "'waarin je je snel thuisvoelt. De auto ziet er vlot uit, zit goed, rijdt comfortabel en laat zich makkelijk bedienen. Het is daarom zeer te recht dat het model vol in de be langstelling staat. De auto ver dient het om succesvol te worden. Het is zonder meer een aantrekke lijk alternatief voor mensen die in die overvolle middenklasse eens iets heel anders willen. De Stoelen zijn met een nette ve lours stof bekleed. De achterbank is in twee delen neerklapbaar ter vergroting van de al niet kinder achtige bagageruimte. Voorin zit je uitstekend, al mist de bestuur dersstoel in een dergelijk comple te uitgave een zithoekverstelling. Op de achterbank kunnen twee :nge afstan- it het midden ■2 en een echte vier- jrking lijkt allemaal ït stempeltje inten van de hoofdsteu- i vreemd uit. In de por- i zijn de bedienings knopjes voor de elektrisch bedien de ruiten ondergebracht. Ook het dashboard ziet er heel keurig uit. Het is niet vreselijk op windend van vormgeving, maar alle nodige zaken zijn direct on der handbereik geplaatst. Natuur lijk is een toerenteller aanwezig, net zoals een klokje, regelbare in terval voor de ruitewissers en een handig bakje waarin twee beker tje kunnen worden gezet. Het re delijk ruime dashboardkastje is met de sleutel af te sluiten. Verder is er nog wat ruimte is de smalle portierbakken en in wat vakjes in de middenconsole en tussen de Daarnaast biedt de Koepelbeurs van oudsher ook enkele speciale presentaties. De eerste lustrum- editie van de beurs wordt opge luisterd door de Aston Martin DB5 van Geheim Agent 007, James Bond. Deze speciale auto wordt tieve en verzorgde beeld wordt compleet gemaakt door de achter- lichtunits met smalle zwarte belij ning, de dubbele verchroomde uitlaat, de dakantenne en geïnte greerde spoiler onder de voor bumper. Met één 1 worden de De grote toegang voc terwijl ook p moeten plat naar binnen kunnen. Dat autorijden ook eng kan zijn, ontdekte ik vorige week toen ik met een behoorlijke snelheid direct na een bult flink op de rem moest vanwe ge een file die voor me stond. Gelukkig waren mijn rem men prima in orde zodat ik wat met extra hartkloppingen mijn rit met aangepaste snel heid kon vervolgen. Opletten in het verkeer is en blijft altijd de boodschap. Oplettend reed ik in de Hyundai. De knalgele uitvoe ring met achterspoiler zag er sportief en duur uit. Nadat ik er een poosje mee gereden had en de prijslijst goed had doorgenomen, bleek het ech ter allemaal wel mee te val len. Van binnen is de Hy Scoupe een oerdege auto zonder veel obt fratsen. Alles wat je nodig hebt, zit binnen handbereik en het dashboard is keurig afgewerkt in een fraaie vormgeving. De GTX u ring die ik reed, had als ex tra's de sportieve kuipstoe- len, lichtmetalen velgen, een stereo radio-cassetterecor- der, een verstelbare stuurko- lom en van binnenuit elec- trisch verstelbare buitenspie gels die gespoten zijn in de kleur van de auto. Voorts heeft de Scoupe een mooi uit- laatsierstuk en in de auto zelf treft u een aardigheidje aan op de midden-console: een houdertje voor twee bekers. Heel handig! Heel practisch is de lage laaddrempel van de kofferruimte en de achter bank die in delen neer ge klapt kan worden. Een plus punt bij het inladen! Zoals ik al zei oogt de Scou pe heel sportief maar hij rijdt degelijk. Het is geen super snelle jongen maar een gul den "middenmotor". Echt een auto voor een groot publiek, ook gezien de prijsstelling. b

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 27