7&L
AUTO'S TOT F.15.000,
DE ONDERKANT
VAN DE MARKT
695,
25 AUGUSTUS
XM-SERIENAAR
1000-DAFJES DAG
ONDER UITGEBREID
Einde
vakantie
Oplage: 93.070 ex.
1
r
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Deze week
in de
Automaat
uw
N
Donderdag 23 augustus 1990
o
Lees verder pagina 7
sn
jkheden
inistratie.
:EL
O.
Autotest:
Hyundai
Scoupe GTX
pag.3
bij V.A.G. dealer
pag.3
Historische Grand
Prix op Zandvoort
Jaargang 2
Nummer 32
telbaar
0/40
tanenstiksel
j steeds
ismodel is
jramma
uitge-
-1
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
n langs
I
i
i
i
Imuseum)
i
i
gts
'rder
at ook
vt
•öcheler in
medy on
jmen. De
kt zangers
je te
en in Zuid-Limbi
bij de voormal.
>lvo-fabriek in Bo’-’-
Fiat
Alhoewel Fiat de zeer kleine 126
nog steeds levert, is de Panda op
de Nederlandse markt de
J/686023
s 410-5000 AK Tilburg
De aankomst op het Autotron zal
een drukte van jawelste geven. De
dag wordt besloten met een feest
avond voor leden en genodigden.
Benjamin. Na de meest recente
veranderingen is de auto alleen
nog leverbaar met een 1 liter Fire-
motor met centrale
brandstof injectie. Hierdoor
worden alle Panda's met een
geregelde driewegkatalysator
uitgerust, een initiatief van Fiat
wat we zeer waarderen. Het
motortje weet een vermogen van
45 pk te realiseren. In
tegenstelling tot de eerste
generatie Panda, die vanaf 1980
te koop was, heeft de huidige
generatie de zogenaamde
Omega-achteras van de Lancia
Ypsilon. Het gaat om een semi-
onafhankelijk ophanging die het
rijcomfort aanmerkelijk heeft
verbeterd. De Panda heeft Wat
ruimere buitenafmetingen dan zijn
Japanse concurrenten: een lengte
van 3,40 meter en breedte van 1,49
Het huidige leveringsprogi
van de Citroen XM wordt
breid met een nieuw basismodel,
de 2.0 i. In het vooronder heeft de
ze auto een 2 liter motor met mo-
nopoint injectie en een vermogen
van 110 pk. Uiteraard voldoet de
auto aan de geldende milieu-
eisen door toepassing van een ge
regelde driewegkatalysator. Dat
de nieuwe versie het basismodel
is, wil niet zeggen dat we met een
uitgeklede auto te maken hebben.
De XM 2.0i beschikt standaard
over de revolutionaire hydractie-
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
automobielfestival
Eindhoven
pag.7
eenvoudige uitvoering zonder
gescheiden neerklapbare
achterbank, mistachterlicht en
flankbeschermers. De bekleding
op de stoelen is van kunstleer,
maar de halogeen koplampen,
hoofdsteunen,
achterruitverwarming en een
hoedenplank zijn gewoon
standaard. De TX tenslotte is het
topmodel met een
vijfversnellingsbak, getint glas,
een gelaagde voorruit en een
wisser/sproeier op de achterruit.
De TX kost 1.15.495,= en mocht
dus eigenlijk in deze opsomming
niet meedoen.
meter. De auto is hierdoor meteer
wat zwaarder, maar met 715 kg
hoort hij nog steeds tot de
lichtgewichten. De kofferruimte
heeft in standaardopstelling een
inhoud van 270 liter, die kan
worden uitgebreid tot 1090 liter.
De prestaties van de Panda zijn
concurrerend met een top van 141
km/u en een acceleratie van 0 tol
100 in 16 seconden. Een vijfbak is
standaard. De Panda volgt wat
uiterlijk betreft de geldende norm
in deze klasse: hoog en vierkant,
om op een beperkte bodem zoveel
mogelijk binnenruimte te
creeeren. Voorin heb je in de
Panda dan ook geen klachten
over ruimtegebrek, terwijl de
achterbank toch meer op
kinderbeentjes afgestemd is.
s 1990-pagina 24
ve vering, een spoiler op de ach
terklep, zonwerend glas, elek
trisch bediende voorportierruiten,
stuurbekrachtiging en centrale
portiervergrendeling.
De introductie van deze auto op
de Nederlandse markt is aantrek
kelijk voor de zakelijke markt. On
danks plan Oort kan voor een
gunstig bedrag en niet al te veel
fiscale bijtelling toch een XM ge
reden worden. Wat dat betreft
past de auto in het rijtje andere
"Oort-auto's" zoals de BMW 518i
en Mercedes 190 1.8E.
Kleine en betaalbare auto's zijn
voor een fabrikant vaak minder
interessant dan een grotere. De
ontwikkelingskosten voor
compacte auto's zijn niet veel
lager dan van een groot
topmodel. Per stuk brengt een
kleine auto minder op, dus moeter
er vele miljoenen geproduceerd
worden, voordat men werkelijk uit
de kosten is. Drie Japanse merken
en een gelijk aantal Europese
durven het echter nog steeds aan.
Daihatsu heeft de Cuore in drie
verschillende uitgaven (en nog
een vierde boven de f.15.000,=) er
Fiat scoort natuurlijk goed met de
Panda. Een gouwe ouwe is de
Mini die in 1959 werd
geïntroduceerd en nog
jong is. Alleen het basis
nog onder de door ons gestelde
grens te koop. Het rijtje wordt
gesloten door drie merken met
een "S", Seat, Subaru en Suzuki
die respectievelijk de Marbella,
Mini Jumbo en Alto leveren.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/
Postbus
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Deze week is voor de meeste
mensen in Nederland weer
een normale week. De bouw-
vakvakanties zijn achter de
rug, het werk is weer begon
nen. De normale taferelen op
de snelwegen zijn ook weer
terug. De afgelopen vier tot
zes weken was het aantal fi
les tot een minimum gedaald,
om nu weer het 'normale' ni
veau te bereiken. We moeten
er weer rekening meehouden
dat Amsterdam op maan
dagochtend in kilometers wel
even ver is, maar dat je op
minimaal een half uur extra
reistijd moet rekenen. Het op
vallende is dat Minister Maij-
Weggen de fileproblematiek
dankbaar koppelt aan het
milieu, terwijl uit onderzoe
ken is gebleken, dat mensen
die regelmatig in een file te
rechtkomen, het helemaal
niet zo erg meer vinden. Ve
len hebben vaak een bezig
heid om het stilstaan of lang
zaam rijden door te komen.
Het lezen van de krant vind
ik persoonlijk dan een ge-
vaarlijk tijdsverdrijf, vooral
als het om langzaamrijdend
en stilstaand verkeer gaat.
Maar wat dacht je van sche
ren, naar je favoriete muziek
luisteren, een brief dicteren
of een boterham eten. Men
sen die een eigen chauffeur
hebben, kunnen zelfs vanaf
hun voordeur al aan hun
werk beginnen, of de auto nu
rijdt of stilstaat. En wat te
denken van enkele minuten
gewoon rust, helemaal niets
doen. Op het werk staat het
stress-monster weer te wach
ten.
Met het motto "Liever zitten in
de file, dan staan in de trein"
zullen vele automobilisten het
eens zijn. Zeker als binnen
kort alle studenten met de
trein gaan, dan kunnen we
een Zitplaatsje in de spits wel
vergeten. Opzich een prima
initiatief, maar niet als de Ne
derlandse Spoorwegen hun
normale reizigersstroom al
niet aankunnen.
Voorlopig krijgen ze mij niet
uit de auto en uit de file.
Maandag sloot ik weer lek
ker aan om 7 uur bij Abcou-
de - Tony Vos
Op zondag 26 augt
ciale tentoonstelling
gelegenheid van het
staan van de Daf-club
tron voor het laatst te z
punt en afsluiting van het gran
dioze lustrum is de 1000-Dafjes
dag op zaterdag 25 augustus.
Vanuit acht verschillende punten
in Nederland zullen een enorme
hoeveelheid Dafjes van allerhan
de types naar het Autotron in Ros
malen rijden. Het zal een aardig
schouwspel worden, zowel op h
Autotron zelf als op de verschill
de verzamelpunten en de routes
die naar het eindpunt leiden.
De regio Noord vertrekt om 10.30
uur vanaf Restaurant Waanders
De prijzen van nieuwe auto's stijgen vrijwel
voortdurend. Kon je in de jaren zestig voor minder dan
tien mille een behoorlijk grote auto kopen, op dit
moment is er nog maar één model voor dat bedrag
beschikbaar, de Lada 2105 1.2E. Willen we dus aan de
onderkant van de automarkt gaan zitten, dan moeten
we het maximaal te besteden bedrag optrekken naar
f.15.000,=. In dat geval kunnen we bij tien merken
terecht met in totaal dertien verschillende modellen. Er
is echter een duidelijke tweedeling te maken tussen de
kleinste modellen van Japanse en Europese merken en
de aanmerkelijk grotere auto's uit het oostblok. We
beginnen bij de kleintjes en komen in een tweede
episode op de grotere terug.
Op 26 augustus wordt weer
de Historische Grand Prix op
het circuitpark Zandvoort
verreden. Voor de vijfde keer
zullen fluitende compresso
ren, bulderende achtcylin-
ders en de geur van race-olie
zich meester maken van het
circuit. Veel beroemde mer
ken als Maserati, Alfa Ro
meo, Cooper, Lotus en ERA
komen aan de start. Hoewel
deze auto's vaak onvervang
baar en uitermate kostbaar
zijn, wordt er mee gereden
alsof het moderne Formule
Ford-wedstrijden betreft. Er
wordt dus echt geraced, wat
het spektakel natuurlijk extra
aantrekkelijk maakt voor het
publiek.
Buitengewoon snel en spek-
taculair zijn ook de Super
Sports racewagens. Dit zijn
'strijkijzers' uit het begin van
de jaren '70 zoals die bijvoor
beeld in de beroemde Ca-
nAm-wedstrijden uitkwamen.
Dat betekent grote achtcylin-
dermotoren en soms meer
dan 800 pk. De historische
Grand Prix auto 's komen
zondagmiddag in twee heats
aan de start, om 13.20 uur en
om 16.00 uur. De Super
Sports zullen van 14.40 uur
de toeschouwers vermaken.
Maar ook al op zaterdag 25
augustus is er voldoende te
beleven. Dan vinden vanaf
10.00 uur de trainingen
plaats voor alle klassen en
wordt om 17.10 uur een race
voor historische MG's gere
den. Het programma op zon
dag begint om 12.00 uur met
een demonstratie van histori
sche toer-motorfietsen.
Op zaterdag bedraagt de
entreeprijs f.lO,= voor het
duinterrein/tribune. Een aan
vullende paddockkaart kost
eveneens f.10,—Op zondag
is de entree f.l5,= en kost
een aanvullende paddock
kaart ook f.15, Kinderen tot
12 jaar krijgen op beide da
gen een reductie van 50%.
Cuore
Het leveringsprogramma van
de Daihatsu Cuore bestaat uit vier
verschillende uitvoeringen. De
TG, TS en TX hebben allemaal
drie deuren en onderscheiden
zich slechts door een oplopend
uitrustingsniveau. De Cuore CS is
het enige model met een vijfdeurs
koets. Motorisch/technisch zijn ze
allemaal gelijk. Net als de Mini
Jumbo van Alto is de Cuore 319,5
centimeter lang en 139,5
centimeter breed. Dit houdt
namelijk verband met de Japanse
wetgeving. Het is heel knap dat
een autofabrikant in staat is om
op dit beperkte grondoppervlak
een vervoermiddel te maken,
waar vier personen redelijk in
kunnen zitten.
De Cuore wordt voortbewogen
door een 846 cc metende 3-pitter
met een vermogen van 43,5 pk.
Een groot pluspunt van de Cuore
is dat de achteras onafhankelijk
met schroefveren is opgehangen,
dit in tegenstelling tot een deel
van de concurrentie die met een
starre as of semi-onafhankelijk
ophanging werkt.
Een kleine auto heeft veel
voordelen. Vanwege de beperkte
buitenmaten is parkeren een
makkie. Je kunt er meestal wel een
plekje voor vinden en zonodig kan
hij zelfs dwars in het parkeervak.
De Cuore weegt rijklaar 600 kg en
heeft een bagageruimte met een
variabele inhoud. De prestaties
zijn heel keurig, waardoor met het
kleine ding behoorlijk met het
verkeer mee gedaan kan worden.
De top bedraagt 135 km/u terwijl
het bekende sprintje in 15,7
seconden wordt volbracht. De
Cuore TS heeft een redelijk
complete uitrusting met onder
andere een dagteller, sigarette-
aansteker, interval op de
ruitewisser, verstelbare
jleuningen, hoofdsteunen,
delen neerklapbare
achterbank, een mistachterlicht,
achteruitrijlamp en een
afsluitbare tankdop. Daihatsu
vraagt voor deze uitstekende auto
een bedrag van f.14.395,=. Voor
f.13.195,= staat er ook al een
Cuore bij de dealer. Deze moet
het echter doen met een
Justus is de spe- in Staphorst. Op het Stadionplein
over Daf ter in Amsterdam gaat de optocht om
t tienjarig be- 11.00 uur van start, terwijl de co
in het Auto- ravaan om 10.00 uur vanaf het
zien. Hoogte- Postiljon Motel in Bunnik wegrijdt.
Verdere vertrekpunten zijn Weg
restaurant H.I. Ambacht (10.00
uur), Postiljon Deventer en Arn
hem (10.30 uur en 9.30 uur), Res
taurant de Wouwse Tol (9.00 uur), rugli
A.C. Restaurant Sevenum (9.00 in de
uur) en in Zuid-Limburg "natuur-
lig lijk" bij de voormalige Daf-, nu
het Volvo-fabriek in Born,
llen-
Historisch