7&L AUTO'S TOT F.15.000, DE ONDERKANT VAN DE MARKT 695, 25 AUGUSTUS XM-SERIENAAR 1000-DAFJES DAG ONDER UITGEBREID Einde vakantie Oplage: 93.070 ex. 1 r Bijlage van: DeTilburgse Koerier Deze week in de Automaat uw N Donderdag 23 augustus 1990 o Lees verder pagina 7 sn jkheden inistratie. :EL O. Autotest: Hyundai Scoupe GTX pag.3 bij V.A.G. dealer pag.3 Historische Grand Prix op Zandvoort Jaargang 2 Nummer 32 telbaar 0/40 tanenstiksel j steeds ismodel is jramma uitge- -1 I I I I I I I I I I n langs I i i i Imuseum) i i gts 'rder at ook vt •öcheler in medy on jmen. De kt zangers je te en in Zuid-Limbi bij de voormal. >lvo-fabriek in Bo’-’- Fiat Alhoewel Fiat de zeer kleine 126 nog steeds levert, is de Panda op de Nederlandse markt de J/686023 s 410-5000 AK Tilburg De aankomst op het Autotron zal een drukte van jawelste geven. De dag wordt besloten met een feest avond voor leden en genodigden. Benjamin. Na de meest recente veranderingen is de auto alleen nog leverbaar met een 1 liter Fire- motor met centrale brandstof injectie. Hierdoor worden alle Panda's met een geregelde driewegkatalysator uitgerust, een initiatief van Fiat wat we zeer waarderen. Het motortje weet een vermogen van 45 pk te realiseren. In tegenstelling tot de eerste generatie Panda, die vanaf 1980 te koop was, heeft de huidige generatie de zogenaamde Omega-achteras van de Lancia Ypsilon. Het gaat om een semi- onafhankelijk ophanging die het rijcomfort aanmerkelijk heeft verbeterd. De Panda heeft Wat ruimere buitenafmetingen dan zijn Japanse concurrenten: een lengte van 3,40 meter en breedte van 1,49 Het huidige leveringsprogi van de Citroen XM wordt breid met een nieuw basismodel, de 2.0 i. In het vooronder heeft de ze auto een 2 liter motor met mo- nopoint injectie en een vermogen van 110 pk. Uiteraard voldoet de auto aan de geldende milieu- eisen door toepassing van een ge regelde driewegkatalysator. Dat de nieuwe versie het basismodel is, wil niet zeggen dat we met een uitgeklede auto te maken hebben. De XM 2.0i beschikt standaard over de revolutionaire hydractie- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek automobielfestival Eindhoven pag.7 eenvoudige uitvoering zonder gescheiden neerklapbare achterbank, mistachterlicht en flankbeschermers. De bekleding op de stoelen is van kunstleer, maar de halogeen koplampen, hoofdsteunen, achterruitverwarming en een hoedenplank zijn gewoon standaard. De TX tenslotte is het topmodel met een vijfversnellingsbak, getint glas, een gelaagde voorruit en een wisser/sproeier op de achterruit. De TX kost 1.15.495,= en mocht dus eigenlijk in deze opsomming niet meedoen. meter. De auto is hierdoor meteer wat zwaarder, maar met 715 kg hoort hij nog steeds tot de lichtgewichten. De kofferruimte heeft in standaardopstelling een inhoud van 270 liter, die kan worden uitgebreid tot 1090 liter. De prestaties van de Panda zijn concurrerend met een top van 141 km/u en een acceleratie van 0 tol 100 in 16 seconden. Een vijfbak is standaard. De Panda volgt wat uiterlijk betreft de geldende norm in deze klasse: hoog en vierkant, om op een beperkte bodem zoveel mogelijk binnenruimte te creeeren. Voorin heb je in de Panda dan ook geen klachten over ruimtegebrek, terwijl de achterbank toch meer op kinderbeentjes afgestemd is. s 1990-pagina 24 ve vering, een spoiler op de ach terklep, zonwerend glas, elek trisch bediende voorportierruiten, stuurbekrachtiging en centrale portiervergrendeling. De introductie van deze auto op de Nederlandse markt is aantrek kelijk voor de zakelijke markt. On danks plan Oort kan voor een gunstig bedrag en niet al te veel fiscale bijtelling toch een XM ge reden worden. Wat dat betreft past de auto in het rijtje andere "Oort-auto's" zoals de BMW 518i en Mercedes 190 1.8E. Kleine en betaalbare auto's zijn voor een fabrikant vaak minder interessant dan een grotere. De ontwikkelingskosten voor compacte auto's zijn niet veel lager dan van een groot topmodel. Per stuk brengt een kleine auto minder op, dus moeter er vele miljoenen geproduceerd worden, voordat men werkelijk uit de kosten is. Drie Japanse merken en een gelijk aantal Europese durven het echter nog steeds aan. Daihatsu heeft de Cuore in drie verschillende uitgaven (en nog een vierde boven de f.15.000,=) er Fiat scoort natuurlijk goed met de Panda. Een gouwe ouwe is de Mini die in 1959 werd geïntroduceerd en nog jong is. Alleen het basis nog onder de door ons gestelde grens te koop. Het rijtje wordt gesloten door drie merken met een "S", Seat, Subaru en Suzuki die respectievelijk de Marbella, Mini Jumbo en Alto leveren. Redactie: Tony Vos Tel. 013/ Postbus Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Deze week is voor de meeste mensen in Nederland weer een normale week. De bouw- vakvakanties zijn achter de rug, het werk is weer begon nen. De normale taferelen op de snelwegen zijn ook weer terug. De afgelopen vier tot zes weken was het aantal fi les tot een minimum gedaald, om nu weer het 'normale' ni veau te bereiken. We moeten er weer rekening meehouden dat Amsterdam op maan dagochtend in kilometers wel even ver is, maar dat je op minimaal een half uur extra reistijd moet rekenen. Het op vallende is dat Minister Maij- Weggen de fileproblematiek dankbaar koppelt aan het milieu, terwijl uit onderzoe ken is gebleken, dat mensen die regelmatig in een file te rechtkomen, het helemaal niet zo erg meer vinden. Ve len hebben vaak een bezig heid om het stilstaan of lang zaam rijden door te komen. Het lezen van de krant vind ik persoonlijk dan een ge- vaarlijk tijdsverdrijf, vooral als het om langzaamrijdend en stilstaand verkeer gaat. Maar wat dacht je van sche ren, naar je favoriete muziek luisteren, een brief dicteren of een boterham eten. Men sen die een eigen chauffeur hebben, kunnen zelfs vanaf hun voordeur al aan hun werk beginnen, of de auto nu rijdt of stilstaat. En wat te denken van enkele minuten gewoon rust, helemaal niets doen. Op het werk staat het stress-monster weer te wach ten. Met het motto "Liever zitten in de file, dan staan in de trein" zullen vele automobilisten het eens zijn. Zeker als binnen kort alle studenten met de trein gaan, dan kunnen we een Zitplaatsje in de spits wel vergeten. Opzich een prima initiatief, maar niet als de Ne derlandse Spoorwegen hun normale reizigersstroom al niet aankunnen. Voorlopig krijgen ze mij niet uit de auto en uit de file. Maandag sloot ik weer lek ker aan om 7 uur bij Abcou- de - Tony Vos Op zondag 26 augt ciale tentoonstelling gelegenheid van het staan van de Daf-club tron voor het laatst te z punt en afsluiting van het gran dioze lustrum is de 1000-Dafjes dag op zaterdag 25 augustus. Vanuit acht verschillende punten in Nederland zullen een enorme hoeveelheid Dafjes van allerhan de types naar het Autotron in Ros malen rijden. Het zal een aardig schouwspel worden, zowel op h Autotron zelf als op de verschill de verzamelpunten en de routes die naar het eindpunt leiden. De regio Noord vertrekt om 10.30 uur vanaf Restaurant Waanders De prijzen van nieuwe auto's stijgen vrijwel voortdurend. Kon je in de jaren zestig voor minder dan tien mille een behoorlijk grote auto kopen, op dit moment is er nog maar één model voor dat bedrag beschikbaar, de Lada 2105 1.2E. Willen we dus aan de onderkant van de automarkt gaan zitten, dan moeten we het maximaal te besteden bedrag optrekken naar f.15.000,=. In dat geval kunnen we bij tien merken terecht met in totaal dertien verschillende modellen. Er is echter een duidelijke tweedeling te maken tussen de kleinste modellen van Japanse en Europese merken en de aanmerkelijk grotere auto's uit het oostblok. We beginnen bij de kleintjes en komen in een tweede episode op de grotere terug. Op 26 augustus wordt weer de Historische Grand Prix op het circuitpark Zandvoort verreden. Voor de vijfde keer zullen fluitende compresso ren, bulderende achtcylin- ders en de geur van race-olie zich meester maken van het circuit. Veel beroemde mer ken als Maserati, Alfa Ro meo, Cooper, Lotus en ERA komen aan de start. Hoewel deze auto's vaak onvervang baar en uitermate kostbaar zijn, wordt er mee gereden alsof het moderne Formule Ford-wedstrijden betreft. Er wordt dus echt geraced, wat het spektakel natuurlijk extra aantrekkelijk maakt voor het publiek. Buitengewoon snel en spek- taculair zijn ook de Super Sports racewagens. Dit zijn 'strijkijzers' uit het begin van de jaren '70 zoals die bijvoor beeld in de beroemde Ca- nAm-wedstrijden uitkwamen. Dat betekent grote achtcylin- dermotoren en soms meer dan 800 pk. De historische Grand Prix auto 's komen zondagmiddag in twee heats aan de start, om 13.20 uur en om 16.00 uur. De Super Sports zullen van 14.40 uur de toeschouwers vermaken. Maar ook al op zaterdag 25 augustus is er voldoende te beleven. Dan vinden vanaf 10.00 uur de trainingen plaats voor alle klassen en wordt om 17.10 uur een race voor historische MG's gere den. Het programma op zon dag begint om 12.00 uur met een demonstratie van histori sche toer-motorfietsen. Op zaterdag bedraagt de entreeprijs f.lO,= voor het duinterrein/tribune. Een aan vullende paddockkaart kost eveneens f.10,—Op zondag is de entree f.l5,= en kost een aanvullende paddock kaart ook f.15, Kinderen tot 12 jaar krijgen op beide da gen een reductie van 50%. Cuore Het leveringsprogramma van de Daihatsu Cuore bestaat uit vier verschillende uitvoeringen. De TG, TS en TX hebben allemaal drie deuren en onderscheiden zich slechts door een oplopend uitrustingsniveau. De Cuore CS is het enige model met een vijfdeurs koets. Motorisch/technisch zijn ze allemaal gelijk. Net als de Mini Jumbo van Alto is de Cuore 319,5 centimeter lang en 139,5 centimeter breed. Dit houdt namelijk verband met de Japanse wetgeving. Het is heel knap dat een autofabrikant in staat is om op dit beperkte grondoppervlak een vervoermiddel te maken, waar vier personen redelijk in kunnen zitten. De Cuore wordt voortbewogen door een 846 cc metende 3-pitter met een vermogen van 43,5 pk. Een groot pluspunt van de Cuore is dat de achteras onafhankelijk met schroefveren is opgehangen, dit in tegenstelling tot een deel van de concurrentie die met een starre as of semi-onafhankelijk ophanging werkt. Een kleine auto heeft veel voordelen. Vanwege de beperkte buitenmaten is parkeren een makkie. Je kunt er meestal wel een plekje voor vinden en zonodig kan hij zelfs dwars in het parkeervak. De Cuore weegt rijklaar 600 kg en heeft een bagageruimte met een variabele inhoud. De prestaties zijn heel keurig, waardoor met het kleine ding behoorlijk met het verkeer mee gedaan kan worden. De top bedraagt 135 km/u terwijl het bekende sprintje in 15,7 seconden wordt volbracht. De Cuore TS heeft een redelijk complete uitrusting met onder andere een dagteller, sigarette- aansteker, interval op de ruitewisser, verstelbare jleuningen, hoofdsteunen, delen neerklapbare achterbank, een mistachterlicht, achteruitrijlamp en een afsluitbare tankdop. Daihatsu vraagt voor deze uitstekende auto een bedrag van f.14.395,=. Voor f.13.195,= staat er ook al een Cuore bij de dealer. Deze moet het echter doen met een Justus is de spe- in Staphorst. Op het Stadionplein over Daf ter in Amsterdam gaat de optocht om t tienjarig be- 11.00 uur van start, terwijl de co in het Auto- ravaan om 10.00 uur vanaf het zien. Hoogte- Postiljon Motel in Bunnik wegrijdt. Verdere vertrekpunten zijn Weg restaurant H.I. Ambacht (10.00 uur), Postiljon Deventer en Arn hem (10.30 uur en 9.30 uur), Res taurant de Wouwse Tol (9.00 uur), rugli A.C. Restaurant Sevenum (9.00 in de uur) en in Zuid-Limburg "natuur- lig lijk" bij de voormalige Daf-, nu het Volvo-fabriek in Born, llen- Historisch

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 25