n TOYOTA MR2 insin ■ll s I Spektakel 'n Bekend gezicht Marijke 1.4 Ier Uw SAAB-dealer r O T E S 1 l®l Internationaal Oldtimer Festival Hasselt GARAGE DENISSEN BV GARAGE DENISSEN BV ZUIDOOST bv GARAGE DENISSEN BV IMIÏOMW st Point 1990-pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 16 augustus 1990 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER 243-2110 De Sunny 1.6i GT boordevol aantrekkelijke extra’s t.w.v. 2.300,- waarvoor u nu slechts 300, betaalt. ZOMERSE ZEKERHEID: 3 TOT 30 MAANDEN BOVAGGARANTIE 30022 BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911 >n 013-321405 :OT nen de ling en jw hui- 1990 1987 1987 1986 1986 1986 1986 1986 1985 1985 1985 1985 1984 1983 1988 1984 1984 1984 1983 1983 n kin- )ixie- LET oni 260,- 3500 Hassel 3211225961 ten 09-3211: eer en 3YOTA ,LER'. Deze zomer is de stemming bij Denissen zéér zonnig want wij hebben nu een heel bijzondere auto voor u: De Micra Sprint boordevol aantrekkelijke extra’s t.w.v. 1.500,- waarvoor u nu niets extra’s betaalt. Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor leen voor de sier, maar hebben een koelende functie. Deze zomer is de stemming bij Denissen zéér zonnig want wij hebben nu een heel bijzondere auto voor u: BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911* BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911* voor 14.500,- 15.000,- 12.250,- 10.000,- 14.750,- 6.250,- In 1985 kwam Toyota met de MR2, een tweezits sport wagen met 1.6 liter 16- klepper middenmotor. De ge bruiksmogelijkheden waren onder andere door weinig bagageruimte gering, maar het rijplezier was enorm. Andere auto's volgens dit concept zoals de Bertone XI/ 9 en de Pontiac Fiero konden nauwelijks als concurren ten worden beschouwd. De nieuwe generatie MR2 die sinds maart te koop is, staat eigenlijk volledig concur- rentieloos in de markt. De lijnvoering is veel ronder ge worden. In Japan is goed gekeken naar een bekend Ita liaans sportwagenmerk. Daarom is de MR2 een nieuwe auto met een bekend gezicht, maar door zijn prijsstel ling uniek. Automobielbedrijf Tilburg I I jhrijvingsformulieren kunnen :hriftelijk of telefonisch worden aangevraagd bij: Dienst Feeste lijkheden, Stadhuis, Groenplein, 3500 Hasselt of via telefoon 09- 1 toestel 340 of Luc No- 1331775. Keuze uit onze collectie: - Peugeot 309 XL, LPG, 1987, 60.000 km, wit Citroen AX 11 RE. 7-1988, 18.000 km, azuurblauwmet. - Honda Prelude EX, 5-1983, 78.000 km, wit. - Saab 9001,3-drs. 4- LPG, 10- 1985,119.000 km, ambassadeursblauw. -Nissan Micra SDX «Cup», 1988,28.000 km, grijs. i zaterdag uur, terwijl >r het Europees zondag 19 zur van start van de jzonder mee. Een der- digt uit tot snelle vlot afgelegde tra- blijft het gemiddelde net boven de 1 op 10 en dat is keurig. tor. Ook deze is gegroeid naar een inhoud van 2 liter. Met vier kleppen per cylinder en multipoini injectie is deze krachtbron goed voor een maximaal vermogen van 156 pk bij 6600 tr/min. Het koppel van 186 Nm is bij 4800 tr/min be schikbaar. Hiermee is de nieuwe MR2 vliegensvlug. Door het ten opzichte van de vorige 39% hoge re koppel kan de nieuweling ech ter ook rustig op toersnelheden worden gereden, zonder zenuw achtig te zijn. Wordt de volledige kracht benut, dan weet de MR2 m top van 220 km/u te behalen 1 binnen 8 seconden vanuit stil- hoewel de motor stationair rustig draait, komt er bij hoge toeren een brullend geluid los, wat het rijden alleen maar spectaculairder maakt. landbanjes, antieke kermisattrak- ties, rondritten in historische koet sen luisteren het geheel op. Het programma ziet er als volgt uit: MICRA SPRINT UW VOORDEEL 1.500,- TOT 2.500,- Mlcra 1.2 L, 3-daur» 18.895,- luxueuze tweedbekleding aërodynamische wieldoppen action zonnedak Sprint Striping lichtwaarschuwingszoemer beschermstrips op zijflanken 3-weg geregelde katalysator Sprintpakket t.w.v. 1.500,- Totaal Micra Sprint 20.395,- Nu18.895,- Uw voordeel 1.500,- royale inruilprijs tot zo'n 1.000,-. f Uw totaal voordeel f 2.500~- Om 9.00 uur start het geheel met een ontbijt en inschrijving bij het V.V.V. in Hasselt. Op de trappen van het stadhuis wordt om 9.45 uur een briefing gehouden voor de deelnemers. Het officiële start schot van de happening wordt om 10.00 uur gegeven en gaat de B C oldtimerrally van start. Deze let ters staan voor Bonnie en Clyde, die tijdens de rit moeten worden opgespoord. Alle deelnemers krij gen een rallybord en na afloop een herinneringsmedaille en foto van hun voertuig. Rond het mid daguur worden de deelnemers in Stoterig Het onderstel is hetzelfde geble ven, wat bouw betreft, maar ieder onderdeel werd aan het hogere vermogen aangepast. De vier wie len zijn onafhankelijk opgehan gen. Voorop zijn 195/60R14 ban den gemonteerd op 6JJ-lichtmeta- len velgen, terwijl achter 205/ 60R14 exemplaren te vinden zijn op 7JJ-velgen. Voor een sportieve auto biedt de MR2 een uitstekend compromis tussen comfort en sportiviteit. Bij kort op elkaar vol gende wegoneffenheden, is de auto echter wat stoterig. De weg- ligging is verder fenomenaal. Een auto met middenmotor heeft als groot voordeel de ideale ge wichtsverdeling. Je moet daarom echt hard een bocht in om hem aan het uitbreken te krijgen. En ook dan is corrigeren zo makke lijk, dat je er een sport van gaat maken. Natuurlijk is de motor gekoppeld aan een vijf versnellingsbak die bediend wordt met een korte pook op de hoge middentunnel. De schakelwegen zijn lekker kort, zo dat er snel op verkeerssituaties gereageerd kan worden. Wil je de MR2 echt snel rijden dan moet de motor op toeren worden gehouden en dan is veel schakelen nodig. Alhoewel de MR2 uiterlijk duide lijk Italiaanse stijlkenmerken heeft, is het interieur van echte Ja panse signatuur. Het ziet er zeer degelijk uit en is voorzien van al lerhande kleine, maar handige details. Na de lage instap vind je e e' in de stoelen een prima zit. Zelfs k voor de zith.OOgte is, instelbaar, zodat je ae acnierwieien lopeii netjes Over na het instelleli van de hoo gte van het stuur ideaal de auto hebt aan getrokken. Het dashboard is vloeiend rond van vorm en biedt een enorme schat aan informatie. De Toyota MR2 is echt een nieuwe verschijning. De auto ziet er veel ronder en sportiever uit dan zijn voorganger. De grotere motor zorgt voor nog betere prestaties, maar veel belangrijker ook voor betere rij-eigenschappen in de la gere toeren. De MR2 is zeer com pleet uitgerust, heeft een gunstig brandstofverbruik en rijdt formi dabel. Met recht een unieke auto. Merk en type: Toyota MR2 2.0 GT-i 16 Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 86 x 86 mm Vermogen: 156 pk bij 6600 tr/min Koppel: 186 Nm bij 4800 tr/min Prestaties: topsnelheid 220 km/u acceleratie 0-100 in 7,9 sec. Afmetingen: lengte 4,18 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1180 kg Verbruik: bij 90 km/u 6.0 liter/100 km bij 120 km/u 7,8 liter/100 km stad 10,3 liter/100 km Prijs: f.58.295,= Een fraaiê voorziening die bij het goede weer van de afgelopen we ken zijn meerprijs van f.3.700,= volledig waard is. Veel opties kent Toyota voor zijn MR2 verder niet. Voor f.2.450,= worden de stoelen en het stuur met leer overtrokken, terwijl het ABS-remsysteem op alle wielen voor f.3.850,= wordt aangeboden. Wat misschien nog als optie aan geboden zou mogen worden is stuurbekrachtiging. Vooral bij manouvreersnelheden stuurt de MR2 aan de zware kant, maar eenmaal op gang kun je het niet directer wensen. md de 100 km/u te bereiken. Al-Het brandstofverbruik MR2 viel bijs gelijke auto nodi acceleraties en i jecten. Toch 1 daarbij 1 is ke 'n Gebruikte auto van Denissen Is niet zomaar 'n occasion: voor aflevering van bumper tot bumper gecontroleerd, APK gekeurd en voorzien van maar liefst 3 tot 30 maanden bovaggarantlel Dakpanelen Standaard heeft de MR2 een uit stekende stereoinstallatie met vier 15 Watt luidsprekers en twee tweeters. Opbergruimte voor klei ne zaken is er voldoende in het dashboardkastje, de portiervak- ken en twee handige kastje tussen de rugleuningen van de stoelen in. Voor een jas die in het snel warm‘gestookte interieur niet no dig is, zit er een haakje achter de bestuurdersstoel, maar dan heb je het wel gehad. In het geval een zogenaamd T-bar roof wordt be steld, dient diezelfde ruimte voor het opbergen van de dakpanelen als er open gereden wordt. Dicht zorgen de panelen voor nauwe lijks extra windgeruis, terwijl open de auto bijna het idee geeft van een cabriolet, zonder de hinderlij ke draaiing van de wind in je nek. De typenaam MR2 staat voor Mid- engined, Rear wheel drive, 2-sea- ter en dat dekt eigenlijk ook de hele lading. De MR2 ziet er enorm goed uit. De korte neus is er eigenlijk alleen maar voor de vorm. Naast de thuiskomer is er misschien plaats voor een slaap zak, maar dan houdt het ook 1 maal op. De koelsleuven vlak voor de achterwielen lopen netjes over het binnenstad terug verwacht voor een koud buffet. Om 14.00 uur worden de voertuigen in de stad opgesteld, waarna om 15.00 uur het Concours d'Elegance op de Grote Markt zijn aanvang zal hebben. Een publieksjury zal de prijzen voor de beste presentatie (auto met kleding) verdelen. De dag wordt beëindigd met de prijs- uitrijking op de Grote Markt om 17.00 uur. Het Hasselt Internationaal Oldti mer Festival is gratis voor het pu- Het Eurocircuit in Valkenswaard bliek, terwijl deelnemers een klei- zal dit weekend, zaterdag 18 en ne bijdrage betalen. zondag 19 augustus weer voor het Inschrijvingsformulieren kunnen nodige spektakel zorgen. Er wor- schriftelijk of telefonisch worden den verschillende wedstrijden verreden voor het Nederlands en Europees kampioenschap. Er zijn nog drie van de vier nationale ti tels te vergeven, zodat er hard ge streden zal worden. De Braban- Je blijft het vakantiegevoel houden, vind ik, zolang de zon schijnt. De weekenden zijn zo net korte vakanties, ze ker als je lekker naar zee gaat of erop uit trekt. Heerlijk gewoon, soms zou je willen dat je door de week vrij was en alleen het weekend maar hoefde te werken. Misschien komt die tijd nog wel eens, wie weet. In ieder geval is het testrijden voor mij weer begonnen en dat is iedere keer weer leuk. Deze week was het extra leuk, omdat we, ik zou bijna zeggen, in een mini-Ferrari reden. De Toyota MR2 is een heel compacte sportwagen met aan de zijkanten fraaie lucht- happers in de stijl van Ferra ri, vandaar dus de vergelij king. Uiteraard is ook deze sportwagen een echte 2-zitter. Het is zeker een opvallende auto door zijn sportieve en snelle uiterlijk. Niet patserig, maar je moet er verder niet te veel aan doen, want hij heeft al zoveel wat opvalt. Een kor te neus met mooie ronde hoe ken, redelijk ruime cockpit en een kleine derrière, weinig kofferruimte dus. Door de kor te, aflopende neus zie je niet waar hij eindigt en dat is wel even opletten bij parkeren. Van binnen is hij keurig be kleed in het zwart en dat vormt een schitterend contrast met zijn rode buitenkleur in ons geval. Het dashboard is ovaal en beschikt over een ki lometer- en toerenteller, ben zine- en temperatuurmeter en een digitaal klokje. Je mist in het begin even een middenconsole met opberg- vakjes, maar deze is naar achter geplaatst en staat ver ticaal tegen de achterwand. Gemak dient de mens niet waar. Het dashboard zit vrij hoog, of de stoel vrij laag. De stoel is overigens wel in hoog te verstelbaar. Ook de pook zit aan de hoge kant. Maar dit kan allemaal aan mij liggen, omdat ik niet de grootste ben. Voorts is de indeling van be- dieningsorganen en de ver deling van de ruimte naar wens. Naast de bestuurders stoel zit een hendel voor het openen van de bagageruimte en de benzineklep. Rij-impressie: wat zalig is met dit weerde T-barroof. Lekker uitwaaien en de zon op je bol voelen. Pit zit er meer dan ge noeg in, je wordt zowat tegen je stoel aangedrukt bij en beetje veel gas. De weglig- ging is perfect, de auto ligt als een blok in de bochten. Hij schakelt en stuurt licht en het zicht rondom is redelijk. Gewoon een lekker ding... De zomervakantie wordt in het Belgische Hasselt op zondag 26 augustus afgesloten met de acht ste editie van het Internationaal Oldtimer Festival. In haar bestaan is dit evenement uitgegroeid tot één van de grootste in haar soort. Er zijn in ruime mate transport middelen te zien uit de periode voor 1960, maar ook mode en mu ziek. Meer dan 200 personenau to's en bedrijfswagens, fietsen, koetsen en motorfietsen worden aan het publiek getoond. Deelne mers worden niet alleen verwacht uit Belgie en de andere Benelux- landen, maar ook uit Engeland, Duitsland en Frankrijk. De verkeersvrije Hasseltse bin nenstad vormt het hart van het Festival. Sfeervolle straat- en deranimatie zoals jazz- en Dis SUNNY 1.6IGT UW VOORDEEL 2.000,- TOT 3.000,- Sunny LX-3-deur» 23.995,- 1.6 injectie motor (90 din/pk) speciale GT grille van binnenuit verstelbare buitenspiegels getint glas rondom luxueuze interieurbekleding bumpers in carrosseriekleur exclusieve GT badge 3-weg geregelde katalysator GT pakket t.w.v. 2.300,- Totaal Sunny GT 26.295 Nu24.295 Uwvoord—If 2.000,- royale inruilprijs tot zo'n f 1.000,- extra. Uw totoal voordeel 3.000,- der Ad Boogaart mag zich in de klasse 2A al Nederland kampioen noemen. Dit is de klasse van auto's tot 1600 cc. Bij de toerwagens kan Bram van de Wege als enige de Belg Jac- kZ ques Franssen van zijn titel afhou den. De Toyota Supra van de Belg bleef tot nog toe de Fiat Ritmo F 1 1 Y 11 t Abarth te snel af. Ook zullen JLJ Lil UVXl V L411 auto's als de Holden Commodore met een gillende V8, Renault 5 GTturbo en de snelle Ford Sierra Cosworth weer voor het nodige geweld zorgen. Het snelste gaat het er aan toe bij de Divisie 2B. In deze rallycross klasse zijn het twee teamgenoten die het tegen elkaar opnemen. De Belgen Paul Kumpen en Ludo Steukers geven elkaar geen duim breed toe in hun MG Metro met 3,8 liter motor. In de standaardklasse gaat het er misschien wat minder snel aantoe, toch is deze betaalbare manier van rally-cross aardig om te zien voor het publiek. Hier zijn het vooral de Golf GTI-rijder David Hannewijk, Jos. Boone eveneens met een GTi en Roelof Deen met een BMW 320 die om de eer strij den. De wedstrijden starten 18 augustus om 10.30 ui het gevecht voor hêt kampioenschap op z augustus om 11.00 ui gaat. Het Eurocircuit ligt ten zuiden van Eindhoven net achter het recrea tiepark de Kempervennen aan de snelweg Eindhoven-Hasselt. Het circuit staat duidelijk met borden aangegeven. Gebruiksmogelijkheden Of de aanschafprijs van de nieu we MR2 keurig is, valt moeilijk te bepalen. Zoals al eerder gezegd, opereert dit model vrijwel zonder concurrentie. De auto wordt aan geboden voor f.58.295, en dat is flink meer dan het oude model en ongeveer hetzelfde wat voor een 2 liter Celica betaald moet worden. Toyota biedt dus voor hetzelfde geld de keuze uit een voorwie- laangedreven sportcoupé met derde deur en eventueel de moge lijkheid vier personen mee te ne men of een achterwielaandrijver met middenmotor met minder ge bruiksmogelijkheden, maar veel meer fun for driving. Een moeilijke keus, al geloof ik niet dat de twee auto's elkaar beconcurreren. De MR2 koper zal echt niet naar een Celica lonken, terwijl dat anders om ook niet het geval is. In ieder geval biedt Toyota een enorme berg sportwagen voor'het ge noemde bedrag. Inclusief ABS en T-bar, zoals de testauto was uitge rust komt de MR2 op f.65.845,= en dat is nog steeds flink wat minder dan het Italiaanse merk waarvan alleen wat carrosserielijnen zijn overgenomen. Achterruit Vooral de daklijn en de achterzij de vertonen veel overeenkomsten met de Ferrari's 328 en Mondial. Heel kenmerkend aan de MR2 is het speciaal gevormde achter- ruitje. De auto is erg compleet met fraaie, open lichtmetalen velgen, twee buitenspiegels, opklapbare koplampen en mistlampen in de bumper. De auto is in z'n geheel 22 centimeter groter geworden, maar oogt nog steeds zeer com pact. Als iemand je vraagt "open de kap eens" dan zijn er bij de MR2 drie mogelijkheden. Voorin zit het reservewiel. Achterin zit een ba gageruimte die niet erg royaal is, maar die ten opzichte van het oude model toch veel ruimer is. Er kan nu bijvoorbeeld en krat in worden meegenomen. Direct ach ter de passagiersruimte zit de mo- aBBr AÉ - k

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 19