n
TOYOTA MR2
insin
■ll
s
I
Spektakel
'n Bekend gezicht
Marijke
1.4
Ier
Uw SAAB-dealer
r O T E S 1
l®l
Internationaal Oldtimer
Festival Hasselt
GARAGE DENISSEN BV
GARAGE DENISSEN BV
ZUIDOOST bv
GARAGE DENISSEN BV
IMIÏOMW
st Point
1990-pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 16 augustus 1990 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
243-2110
De Sunny 1.6i GT boordevol aantrekkelijke extra’s t.w.v.
2.300,- waarvoor u nu slechts 300, betaalt.
ZOMERSE ZEKERHEID: 3 TOT 30 MAANDEN BOVAGGARANTIE
30022
BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911
>n 013-321405
:OT
nen de
ling en
jw hui-
1990
1987
1987
1986
1986
1986
1986
1986
1985
1985
1985
1985
1984
1983
1988
1984
1984
1984
1983
1983
n kin-
)ixie-
LET
oni
260,-
3500 Hassel
3211225961
ten 09-3211:
eer
en
3YOTA
,LER'.
Deze zomer is de stemming bij Denissen zéér zonnig want
wij hebben nu een heel bijzondere auto voor u:
De Micra Sprint boordevol aantrekkelijke extra’s t.w.v.
1.500,- waarvoor u nu niets extra’s betaalt.
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoor
leen voor de sier, maar hebben
een koelende functie.
Deze zomer is de stemming bij Denissen zéér zonnig want
wij hebben nu een heel bijzondere auto voor u:
BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911*
BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911*
voor
14.500,-
15.000,-
12.250,-
10.000,-
14.750,-
6.250,-
In 1985 kwam Toyota met de MR2, een tweezits sport
wagen met 1.6 liter 16- klepper middenmotor. De ge
bruiksmogelijkheden waren onder andere door weinig
bagageruimte gering, maar het rijplezier was enorm.
Andere auto's volgens dit concept zoals de Bertone XI/
9 en de Pontiac Fiero konden nauwelijks als concurren
ten worden beschouwd. De nieuwe generatie MR2 die
sinds maart te koop is, staat eigenlijk volledig concur-
rentieloos in de markt. De lijnvoering is veel ronder ge
worden. In Japan is goed gekeken naar een bekend Ita
liaans sportwagenmerk. Daarom is de MR2 een nieuwe
auto met een bekend gezicht, maar door zijn prijsstel
ling uniek.
Automobielbedrijf Tilburg
I
I
jhrijvingsformulieren kunnen
:hriftelijk of telefonisch worden
aangevraagd bij: Dienst Feeste
lijkheden, Stadhuis, Groenplein,
3500 Hasselt of via telefoon 09-
1 toestel 340 of Luc No-
1331775.
Keuze uit onze collectie:
- Peugeot 309 XL, LPG, 1987,
60.000 km, wit
Citroen AX 11 RE. 7-1988,
18.000 km, azuurblauwmet.
- Honda Prelude EX, 5-1983,
78.000 km, wit.
- Saab 9001,3-drs. 4- LPG, 10-
1985,119.000 km,
ambassadeursblauw.
-Nissan Micra SDX «Cup»,
1988,28.000 km, grijs.
i zaterdag
uur, terwijl
>r het Europees
zondag 19
zur van start
van de
jzonder mee. Een der-
digt uit tot snelle
vlot afgelegde tra-
blijft het gemiddelde
net boven de 1 op 10 en
dat is keurig.
tor. Ook deze is gegroeid naar
een inhoud van 2 liter. Met vier
kleppen per cylinder en multipoini
injectie is deze krachtbron goed
voor een maximaal vermogen van
156 pk bij 6600 tr/min. Het koppel
van 186 Nm is bij 4800 tr/min be
schikbaar. Hiermee is de nieuwe
MR2 vliegensvlug. Door het ten
opzichte van de vorige 39% hoge
re koppel kan de nieuweling ech
ter ook rustig op toersnelheden
worden gereden, zonder zenuw
achtig te zijn. Wordt de volledige
kracht benut, dan weet de MR2
m top van 220 km/u te behalen
1 binnen 8 seconden vanuit stil-
hoewel de motor stationair rustig
draait, komt er bij hoge toeren een
brullend geluid los, wat het rijden
alleen maar spectaculairder
maakt.
landbanjes, antieke kermisattrak-
ties, rondritten in historische koet
sen luisteren het geheel op.
Het programma ziet er als volgt
uit:
MICRA SPRINT
UW VOORDEEL 1.500,- TOT 2.500,-
Mlcra 1.2 L, 3-daur» 18.895,-
luxueuze tweedbekleding
aërodynamische wieldoppen
action zonnedak
Sprint Striping
lichtwaarschuwingszoemer
beschermstrips op zijflanken
3-weg geregelde katalysator
Sprintpakket t.w.v. 1.500,-
Totaal Micra Sprint 20.395,-
Nu18.895,-
Uw voordeel 1.500,-
royale inruilprijs tot zo'n 1.000,-.
f Uw totaal voordeel f 2.500~-
Om 9.00 uur start het geheel met
een ontbijt en inschrijving bij het
V.V.V. in Hasselt. Op de trappen
van het stadhuis wordt om 9.45
uur een briefing gehouden voor
de deelnemers. Het officiële start
schot van de happening wordt om
10.00 uur gegeven en gaat de B
C oldtimerrally van start. Deze let
ters staan voor Bonnie en Clyde,
die tijdens de rit moeten worden
opgespoord. Alle deelnemers krij
gen een rallybord en na afloop
een herinneringsmedaille en foto
van hun voertuig. Rond het mid
daguur worden de deelnemers in
Stoterig
Het onderstel is hetzelfde geble
ven, wat bouw betreft, maar ieder
onderdeel werd aan het hogere
vermogen aangepast. De vier wie
len zijn onafhankelijk opgehan
gen. Voorop zijn 195/60R14 ban
den gemonteerd op 6JJ-lichtmeta-
len velgen, terwijl achter 205/
60R14 exemplaren te vinden zijn
op 7JJ-velgen. Voor een sportieve
auto biedt de MR2 een uitstekend
compromis tussen comfort en
sportiviteit. Bij kort op elkaar vol
gende wegoneffenheden, is de
auto echter wat stoterig. De weg-
ligging is verder fenomenaal. Een
auto met middenmotor heeft als
groot voordeel de ideale ge
wichtsverdeling. Je moet daarom
echt hard een bocht in om hem
aan het uitbreken te krijgen. En
ook dan is corrigeren zo makke
lijk, dat je er een sport van gaat
maken.
Natuurlijk is de motor gekoppeld
aan een vijf versnellingsbak die
bediend wordt met een korte pook
op de hoge middentunnel. De
schakelwegen zijn lekker kort, zo
dat er snel op verkeerssituaties
gereageerd kan worden. Wil je de
MR2 echt snel rijden dan moet de
motor op toeren worden gehouden
en dan is veel schakelen nodig.
Alhoewel de MR2 uiterlijk duide
lijk Italiaanse stijlkenmerken
heeft, is het interieur van echte Ja
panse signatuur. Het ziet er zeer
degelijk uit en is voorzien van al
lerhande kleine, maar handige
details. Na de lage instap vind je
e e' in de stoelen een prima zit. Zelfs
k voor de zith.OOgte is, instelbaar, zodat je
ae acnierwieien lopeii netjes Over na het instelleli van de hoo gte van
het stuur ideaal de auto hebt aan
getrokken. Het dashboard is
vloeiend rond van vorm en biedt
een enorme schat aan informatie.
De Toyota MR2 is echt een nieuwe
verschijning. De auto ziet er veel
ronder en sportiever uit dan zijn
voorganger. De grotere motor
zorgt voor nog betere prestaties,
maar veel belangrijker ook voor
betere rij-eigenschappen in de la
gere toeren. De MR2 is zeer com
pleet uitgerust, heeft een gunstig
brandstofverbruik en rijdt formi
dabel. Met recht een unieke auto.
Merk en type:
Toyota MR2 2.0 GT-i 16
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 86 x 86 mm
Vermogen: 156 pk bij 6600 tr/min
Koppel: 186 Nm bij 4800 tr/min
Prestaties: topsnelheid 220 km/u
acceleratie 0-100 in 7,9 sec.
Afmetingen: lengte 4,18 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1180 kg
Verbruik:
bij 90 km/u 6.0 liter/100 km
bij 120 km/u 7,8 liter/100 km
stad 10,3 liter/100 km
Prijs: f.58.295,=
Een fraaiê voorziening die bij het
goede weer van de afgelopen we
ken zijn meerprijs van f.3.700,=
volledig waard is.
Veel opties kent Toyota voor zijn
MR2 verder niet. Voor f.2.450,=
worden de stoelen en het stuur
met leer overtrokken, terwijl het
ABS-remsysteem op alle wielen
voor f.3.850,= wordt aangeboden.
Wat misschien nog als optie aan
geboden zou mogen worden is
stuurbekrachtiging. Vooral bij
manouvreersnelheden stuurt de
MR2 aan de zware kant, maar
eenmaal op gang kun je het niet
directer wensen.
md de 100 km/u te bereiken. Al-Het brandstofverbruik
MR2 viel bijs
gelijke auto nodi
acceleraties en i
jecten. Toch 1
daarbij
1 is ke
'n Gebruikte auto van Denissen Is niet zomaar 'n
occasion: voor aflevering van bumper tot bumper
gecontroleerd, APK gekeurd en voorzien van
maar liefst 3 tot 30 maanden bovaggarantlel
Dakpanelen
Standaard heeft de MR2 een uit
stekende stereoinstallatie met vier
15 Watt luidsprekers en twee
tweeters. Opbergruimte voor klei
ne zaken is er voldoende in het
dashboardkastje, de portiervak-
ken en twee handige kastje tussen
de rugleuningen van de stoelen
in. Voor een jas die in het snel
warm‘gestookte interieur niet no
dig is, zit er een haakje achter de
bestuurdersstoel, maar dan heb je
het wel gehad. In het geval een
zogenaamd T-bar roof wordt be
steld, dient diezelfde ruimte voor
het opbergen van de dakpanelen
als er open gereden wordt. Dicht
zorgen de panelen voor nauwe
lijks extra windgeruis, terwijl open
de auto bijna het idee geeft van
een cabriolet, zonder de hinderlij
ke draaiing van de wind in je nek.
De typenaam MR2 staat voor Mid-
engined, Rear wheel drive, 2-sea-
ter en dat dekt eigenlijk ook de
hele lading. De MR2 ziet er enorm
goed uit. De korte neus is er
eigenlijk alleen maar voor de
vorm. Naast de thuiskomer is er
misschien plaats voor een slaap
zak, maar dan houdt het ook 1
maal op. De koelsleuven vlak voor
de achterwielen lopen netjes over
het binnenstad terug verwacht
voor een koud buffet. Om 14.00
uur worden de voertuigen in de
stad opgesteld, waarna om 15.00
uur het Concours d'Elegance op
de Grote Markt zijn aanvang zal
hebben. Een publieksjury zal de
prijzen voor de beste presentatie
(auto met kleding) verdelen. De
dag wordt beëindigd met de prijs-
uitrijking op de Grote Markt om
17.00 uur.
Het Hasselt Internationaal Oldti
mer Festival is gratis voor het pu- Het Eurocircuit in Valkenswaard
bliek, terwijl deelnemers een klei- zal dit weekend, zaterdag 18 en
ne bijdrage betalen. zondag 19 augustus weer voor het
Inschrijvingsformulieren kunnen nodige spektakel zorgen. Er wor-
schriftelijk of telefonisch worden den verschillende wedstrijden
verreden voor het Nederlands en
Europees kampioenschap. Er zijn
nog drie van de vier nationale ti
tels te vergeven, zodat er hard ge
streden zal worden. De Braban-
Je blijft het vakantiegevoel
houden, vind ik, zolang de
zon schijnt. De weekenden
zijn zo net korte vakanties, ze
ker als je lekker naar zee
gaat of erop uit trekt. Heerlijk
gewoon, soms zou je willen
dat je door de week vrij was
en alleen het weekend maar
hoefde te werken. Misschien
komt die tijd nog wel eens,
wie weet.
In ieder geval is het testrijden
voor mij weer begonnen en
dat is iedere keer weer leuk.
Deze week was het extra
leuk, omdat we, ik zou bijna
zeggen, in een mini-Ferrari
reden.
De Toyota MR2 is een heel
compacte sportwagen met
aan de zijkanten fraaie lucht-
happers in de stijl van Ferra
ri, vandaar dus de vergelij
king. Uiteraard is ook deze
sportwagen een echte 2-zitter.
Het is zeker een opvallende
auto door zijn sportieve en
snelle uiterlijk. Niet patserig,
maar je moet er verder niet te
veel aan doen, want hij heeft
al zoveel wat opvalt. Een kor
te neus met mooie ronde hoe
ken, redelijk ruime cockpit en
een kleine derrière, weinig
kofferruimte dus. Door de kor
te, aflopende neus zie je niet
waar hij eindigt en dat is wel
even opletten bij parkeren.
Van binnen is hij keurig be
kleed in het zwart en dat
vormt een schitterend contrast
met zijn rode buitenkleur in
ons geval. Het dashboard is
ovaal en beschikt over een ki
lometer- en toerenteller, ben
zine- en temperatuurmeter en
een digitaal klokje.
Je mist in het begin even een
middenconsole met opberg-
vakjes, maar deze is naar
achter geplaatst en staat ver
ticaal tegen de achterwand.
Gemak dient de mens niet
waar. Het dashboard zit vrij
hoog, of de stoel vrij laag. De
stoel is overigens wel in hoog
te verstelbaar. Ook de pook
zit aan de hoge kant. Maar dit
kan allemaal aan mij liggen,
omdat ik niet de grootste ben.
Voorts is de indeling van be-
dieningsorganen en de ver
deling van de ruimte naar
wens. Naast de bestuurders
stoel zit een hendel voor het
openen van de bagageruimte
en de benzineklep.
Rij-impressie: wat zalig is met
dit weerde T-barroof. Lekker
uitwaaien en de zon op je bol
voelen. Pit zit er meer dan ge
noeg in, je wordt zowat tegen
je stoel aangedrukt bij en
beetje veel gas. De weglig-
ging is perfect, de auto ligt
als een blok in de bochten.
Hij schakelt en stuurt licht en
het zicht rondom is redelijk.
Gewoon een lekker ding...
De zomervakantie wordt in het
Belgische Hasselt op zondag 26
augustus afgesloten met de acht
ste editie van het Internationaal
Oldtimer Festival. In haar bestaan
is dit evenement uitgegroeid tot
één van de grootste in haar soort.
Er zijn in ruime mate transport
middelen te zien uit de periode
voor 1960, maar ook mode en mu
ziek. Meer dan 200 personenau
to's en bedrijfswagens, fietsen,
koetsen en motorfietsen worden
aan het publiek getoond. Deelne
mers worden niet alleen verwacht
uit Belgie en de andere Benelux-
landen, maar ook uit Engeland,
Duitsland en Frankrijk.
De verkeersvrije Hasseltse bin
nenstad vormt het hart van het
Festival. Sfeervolle straat- en
deranimatie zoals jazz- en Dis
SUNNY 1.6IGT
UW VOORDEEL 2.000,- TOT 3.000,-
Sunny LX-3-deur» 23.995,-
1.6 injectie motor (90 din/pk)
speciale GT grille
van binnenuit verstelbare
buitenspiegels
getint glas rondom
luxueuze interieurbekleding
bumpers in carrosseriekleur
exclusieve GT badge
3-weg geregelde katalysator
GT pakket t.w.v. 2.300,-
Totaal Sunny GT 26.295
Nu24.295
Uwvoord—If 2.000,-
royale inruilprijs tot zo'n f 1.000,- extra.
Uw totoal voordeel 3.000,-
der Ad Boogaart mag zich in de
klasse 2A al Nederland kampioen
noemen. Dit is de klasse van
auto's tot 1600 cc.
Bij de toerwagens kan Bram van
de Wege als enige de Belg Jac-
kZ ques Franssen van zijn titel afhou
den. De Toyota Supra van de Belg
bleef tot nog toe de Fiat Ritmo
F 1 1 Y 11 t Abarth te snel af. Ook zullen
JLJ Lil UVXl V L411 auto's als de Holden Commodore
met een gillende V8, Renault 5
GTturbo en de snelle Ford Sierra
Cosworth weer voor het nodige
geweld zorgen.
Het snelste gaat het er aan toe bij
de Divisie 2B. In deze rallycross
klasse zijn het twee teamgenoten
die het tegen elkaar opnemen. De
Belgen Paul Kumpen en Ludo
Steukers geven elkaar geen duim
breed toe in hun MG Metro met
3,8 liter motor.
In de standaardklasse gaat het er
misschien wat minder snel aantoe,
toch is deze betaalbare manier
van rally-cross aardig om te zien
voor het publiek. Hier zijn het
vooral de Golf GTI-rijder David
Hannewijk, Jos. Boone eveneens
met een GTi en Roelof Deen met
een BMW 320 die om de eer strij
den.
De wedstrijden starten
18 augustus om 10.30 ui
het gevecht voor hêt
kampioenschap op z
augustus om 11.00 ui
gaat.
Het Eurocircuit ligt ten zuiden van
Eindhoven net achter het recrea
tiepark de Kempervennen aan de
snelweg Eindhoven-Hasselt. Het
circuit staat duidelijk met borden
aangegeven.
Gebruiksmogelijkheden
Of de aanschafprijs van de nieu
we MR2 keurig is, valt moeilijk te
bepalen. Zoals al eerder gezegd,
opereert dit model vrijwel zonder
concurrentie. De auto wordt aan
geboden voor f.58.295, en dat is
flink meer dan het oude model en
ongeveer hetzelfde wat voor een 2
liter Celica betaald moet worden.
Toyota biedt dus voor hetzelfde
geld de keuze uit een voorwie-
laangedreven sportcoupé met
derde deur en eventueel de moge
lijkheid vier personen mee te ne
men of een achterwielaandrijver
met middenmotor met minder ge
bruiksmogelijkheden, maar veel
meer fun for driving. Een moeilijke
keus, al geloof ik niet dat de twee
auto's elkaar beconcurreren. De
MR2 koper zal echt niet naar een
Celica lonken, terwijl dat anders
om ook niet het geval is. In ieder
geval biedt Toyota een enorme
berg sportwagen voor'het ge
noemde bedrag. Inclusief ABS en
T-bar, zoals de testauto was uitge
rust komt de MR2 op f.65.845,= en
dat is nog steeds flink wat minder
dan het Italiaanse merk waarvan
alleen wat carrosserielijnen zijn
overgenomen.
Achterruit
Vooral de daklijn en de achterzij
de vertonen veel overeenkomsten
met de Ferrari's 328 en Mondial.
Heel kenmerkend aan de MR2 is
het speciaal gevormde achter-
ruitje. De auto is erg compleet met
fraaie, open lichtmetalen velgen,
twee buitenspiegels, opklapbare
koplampen en mistlampen in de
bumper. De auto is in z'n geheel
22 centimeter groter geworden,
maar oogt nog steeds zeer com
pact.
Als iemand je vraagt "open de
kap eens" dan zijn er bij de MR2
drie mogelijkheden. Voorin zit het
reservewiel. Achterin zit een ba
gageruimte die niet erg royaal is,
maar die ten opzichte van het
oude model toch veel ruimer is. Er
kan nu bijvoorbeeld en krat in
worden meegenomen. Direct ach
ter de passagiersruimte zit de mo-
aBBr AÉ -
k