PEUGEOT
IN 1991
JAGUARV12
MAZDA 626 Exceed
rijker uitgerust
Onmacht
Bols en Kooijman BI gg
Oplage: 93.070 ex.
ND
ID)
o.a.
Bijlage van: DeTilburgseK’.'erier
Deze week
in de
Automaat
Mazda 626 Exceed
staat bij ons in de showroom
dPPERMANS
is 1990-pagina 16
Defeat
Donderdag 16 augustus 1990
Tony Vos
74055
ibelen
ex-
LAGE WITSIEBAAN 78 TEL’ 6343551
Internationaal
Oldtimer Festival
Hasselt België
pag.3
Jaargang 2
Nummer 31
van j
gebi
m van ex-
i krijgt bo-
1 als de
Autotest:
Toyota MR2
pag.3
ing van de 626 Exceed is
jleet met getint glas, van
te openen koffer- en
egelbare dash-
j, in delen
'iterbank en ver-
De uitrustin
zeer comple
binnenuit te
brandstofklep, rea
boardverlichting, i:
neerklapbare acht
1.61.900,= (SRDT) en f.68.900,=
(SVDT). Binnenkort zullen we in
uitgebreide test de nieuwe SLD
aan de tand voelen.
itomaat is een uitgave van
Iburgse Koerier i.s.m.
'.O. en verschijnt in geheel
rg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
terwijl de SRDT en SVDT een tur
bocompressor bezitten. De prijzen
van de diesel zijn vastgesteld op
f.51.900,= (SLD), f.56.900,= (SRD),
Exclusief Peugeot-en Talbot-dealer
CARRÉ R»
autohuistilbury
trede op de 1.1 motor. Bij de XR en
GR wordt de voorbedrading van
de radio naar achter doorgetrok
ken voor het aanbrenger
tra luidsprekers. De GTi
vendien dezelfde stoelen ah
GTI-16.
De Autoi
De Tilbv
D.A.T.G.
Tilburg,
’--ld, U<
lichting in de bagageruimte. De
bestuurdersstoel heeft een zithoek
en lendesteunverstelling. In het in
terieur vinden we verder een toe-
renteller, twee elektrisch verstel
bare buitenspiegels en centrale
deurvergrendeling. De auto is zo
wel als sedan en hatchback ver
krijgbaar. De sedan kost
f.31.950,= terwijl voor de hatch
back f.32.950, betaald moet wor
den.
Weldra gaan de Franse auto-fabrieken weer open na
de gebruikelijke vakantie- maand augustus. Het model
len j aar 1991 is dan aangebroken, wat weer zorgt voor
de nodige veranderingen en aanpassingen. Bij Peugeot
wordt de 605 reeks uitgebreid met de diesels en is de
505 sedan voorgoed verleden tijd. Ook de andere mo
dellen als 205, 309 en 405 worden op details aangepast.
De topmodellen onder de saloons
bij Jaguar zijn nog steeds de V12
en Daimler Double Six. Voor het
modellenjaar 1991 hebben beide
auto's enige wijzigingen onder
gaan, die het tweetal nog aantrek
kelijker maken. Standaard is
voortaan een volledig electronisch
anti-blokkeersysteem op de rem
men. Het nieuwe audio- systeem
bestaat uit een complete radio-
cassettespeler met een optionele
CD- speler, die in de kofferruimte
wordt gemonteerd, maar vanaf
het dashboard te bedienen is.
De Jaguar VI2 wordt verder voor
zien van electrisch verstelbare
stoelen, elektrisch schuifdak, snel-
heidsregelaar, een boordcompu
ter, koplampwissers en metaallok.
Deze zaken waren al standaard
Reclamespot NS
Middels een brief heelt de
Stichting Pro Auto zich ge-
wend tot de directie van de
Nederlandse Spoorwegen.
De Stichting acht de nieuwste
sterspot van de NS mislei
dend. Hierin wordt gesugge-
reert dat de auto een milieu-
verpester is en de trein
brandschoon is. In werkelijk
heid belast de trein per pas-
sagier-kilometer het milieu
niet minder en wellicht zelfs
meer dan de auto. Pro auto
vraagt de NS met klem de
spot niet meer uit te zenden.
Zo niet, dan zal de Stichting
zich met een klacht tot de Re-
clame-codecommissie wen
den, die de NS al eerder in
het ongelijk stelde.
Pro Auto vindt het treurig en
tragisch dat de NS een deel
i zijn overheidssubsidies
oruikt om de automobilist
in een kwalijk daglicht te stel
len, terwijl deze subsidies no
ta bene voor een belangrijk
deel afkomstig zijn van belas
tingen op autorijden. Pro Auto
meent dat de NS dat geld, in
plaats van er zijn hoofdspon
sor mee te beledigen, heel
wat beter zou kunnen gebrui
ken om er zijn miserabele ser
vice mee te verbeteren. Af ge
zien daarvan denkt Pro Auto
niet, dat iemand gebaat is bij
het stimuleren van haatge
voelens openbaar vervoer
versus particulier vervoer.
Mazda-importeur Auto Palace de
Binckhorst brengt in een gelimi
teerde oplage de 626 Exceed op
de Nederlandse markt. De auto
draagt deze naam vanwege de
Exceed Green metaallok, eeni
clusieve kleur speciaal voor di
model. De spiegels en bumpers
zijn ook in deze kleur uitgevoerd.
kap ligt de bekende 1.8 liter 12-
kleppenmotor voorzien van een
katalysator en is gekoppeld aan
een handgeschakelde vijfversnel-
lingsbak.
Pro Auto
vraagt
toestemming
mottoborden
De Stichting Pro Auto heeft de
Provinciale Besturen toestem
ming gevraagd mottoborden
te mogen plaatsen naast die
van het ministerie van Ver
keer en Waterstaat. Zij meent,
dat haar dezelfde gelegen
heid moet worden geboden
als minister Maij-Weggen om
zich tot de Nederlandse auto
mobilist te wenden. In de
waarden van de mottoborden
van de minister wil Pro Auto
zich niet verdiepen.
Pro Auto stelt zich voor de
automobilisten er door middel
van dergelijke borden aan te
herinneren, hoe belangrijk de
auto is voor de economie van
ons land. Hoezeer de vrije
mobiliteit bijdraagt aan ons
welzijn. In welke mate moder
ne auto's "schoon"zijn ten
koste van welke investerin
gen. Hoeveel de automobilis-
ten aan belasting en accijn
zen op auto's en autorijden
opbrengen voor de overheid.
Zo zijn er nog wel enkele mot
to's te bedenken. Pro Auto be
oogt daarmee de automobilis
ten een hart onder de riem te
steken, zulks als reactie op de
pogingen van de overheid om
de automobilist bijna als een
crimineel af te schilderen.
Begin deze week ben ik naar
de film "Tucker" geweest. Een
waar gebeurt verhaal over een
autofanaat die net na de Twee
de Wereldoorlog een enorm
vooruitstrevende apto op de
markt wilde brengen. Samen
met een klein en enthousiast
team werd het eerste prototype
een feit. Net als in deze tijd was
het moeilijk om financiers te
krijgen. Het eerste exemplaar
werd dan ook heel snel uit
sloop onderdelen en aluminium
gemaakt, maar hij was er dan
toch. De Tucker Torpedo was
onder andere vooruitstrevend
vanwege veiligheidsgordels,
de motor achterin, meedraaien
de koplamp, schijfremmen en
brandstofinspuiting. Het pu
bliek was laaiend enthousiast.
De gevestigde orde in Detroit
(Ford, General Motors en
Chrysler) zagen deze ontwikke
ling niet graag. Het zou voor
hen betekenen dat deze dure
voorzieningen op korte termijn
ook op hun produkten te vinden
moesten zijn. Op dat moment
blijkt wat voor een enorme
macht grote bedrijven hebben,
tegen het corrupte aan. De gro
te drie zorgden ervoor dat Tuc
ker geen staal kon krijgen, nee,
zelfs geen klei voor een schaal
model. De auto komt er uitein
delijk wel, maar op het moment
dat nummer vijftig van de band
loopt, zit Preston Tucker zelf in
de rechtbank, aangeklaagd
door senator Ferguson, een
marjonet van de grote drie. Hij
zou vele miljoenen dollars voor
eigen gebruik hebben aange
wend en niet in een auto heb
ben gestopt. Ondanks de macht
van corrupte gezagdragers
wordt hij vrijgesproken.
Van de vijftig ooit gemaakte
Tuckers zijn er maar liefst 46
nog "in leven
We kunnen natuurlijk lekker
achterover zo 'n film bekijken,
maar naast een eerbetoon aan
Preston Tucker staat de rol
prent ook symbool voor de
vaak oneerlijke concurrentie
tussen een financieel sterke gi
gant en een kwalitatief betere
kleine ondernemer, die minder
centen op de bank heeft. Tuc
ker is maar een voorbeeld van
een werkwijze die dagelijks
over de hele wereld wordt ge
bezigd. Je vraagt je wel eens af
of kwaliteit wel kan zegevie
ren...
op de Double Six.
Natuurlijk blijven zaken als een
automatische versnellingsbak,
lichtmetalen velgen, lederen be
kleding, airconditioning en een
gelimiteerd slipdifferentieel ge-
Miljoen
Van de succesvolle 405 werd on
langs in de fabriek van Sochaux
het miljoenste exemplaar gepro
duceerd. De auto is in ons land in
23 verschillende uitvoeringen ver
krijgbaar. Belangrijke verbeterin
gen zijn het gebruik van extra ge
luiddempend materiaal voor een
nog lager geluidsniveau in het in
terieur. Verder zijn er kleine ver
anderingen in het interieur zoals
een nieuw stuurwiel, een zacht be
klede middenconsole en metalen
roosters voor de luidsprekers. Een
nieuwe variant is de SRD, tech
nisch gelijk aan de GLD/GRD,
Zichtbare veranderingen bij de
205 zijn de clignoteurs voorzien
van helder glas (deze waren
oranje) en de nieuwe achterlich
ten gedeeltelijk in rookglas. Be
langrijk is ook dat de 1.1 liter ver
sies voortaan worden voorzien
van dezelfde 165/70 banden als
de 1.4 varianten. De 205 automaat
krijgt een ruimer gespecificeerde
standaarduitrusting met centrale,
vergrendeling, elektrisch bedien
de portierruiten en een toerentel-
ler. De 205 GTi, voortaan alleen
leverbaar als 1.9, krijgt centrale
vergrendeling met afstandbedie
ning en tegen meerprijs ABS. De
205 CTi (cabriolet) wordt ook al
leen nog maar met een 1.9 liter
motor geleverd. Standaard zijn de
elektrisch bedienbare kap en een
signaal voor vergeten verlichting.
De prijzen van de 205 lopen uiteen
van f.18.265,= voor de XE 1.0 tot
f.50.970, voor de CTi.
Bij de 309 doet injectie met een ge
regelde katalysator nu ook zijn in-
maar voorzien van de luxe SR-uit-
rusting. Ook zijn een paar types
uit het programma geschrapt: dé
GR en SR met vierwielaandrijving
worden niet meer geleverd.
De 505 Break en Familiale blijven
als SX leverbaar met benzine- en
dieselmotoren. De 2.2 liter benzine
heeft multipoint injectie en levert
120 pk. Stuurbekrachtiging is
standaard terwijl getint glas als
optie wordt geleverd net als de
combinatie van elektrisch bedien
de voorportierruiten en centrale
vergrendeling.
De 605-serie wordt in ons land nu
aangevuld met de automaat en de
diesels. Zowel de SRi als SV 3.0 is
met een nieuwe viertrapsauto-
maat leverbaar voor respectieve
lijk f.56.900, en f.80.200,de
laatste standaard met cruise- con
trol.
Vanaf september volgen vier die-
seluitvoeringen. De SLD en SRD
hebben de 12- kleppen kracht
bron met natuurlijk aanzuiging,
Standaard zijn verder de sportie
ve wieldoppen. Onder de motor-
gelimiteerd
handhaafd.
De bekende en in de racerij bij
zonder succesvolle VI2 motor le
vert een vermogen van 260 pk bij
5250 tr/min en een koppel van 377
Nm bij 2750 tr/min. De prestaties
zijn uiterst sportief met een top van
223 km/u en een acceleratie van 0
tot 100 in 8,9 seconden. De prijzen
voor beide auto's zijn ten gevolge
van de genoemde verbetering iets
gestegen. De Jaguar V12 kost
f.170.400,= terwijl de Daimler
Double Six voor f.186.700,= in de
prijslijst staat.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur