PEUGEOT IN 1991 JAGUARV12 MAZDA 626 Exceed rijker uitgerust Onmacht Bols en Kooijman BI gg Oplage: 93.070 ex. ND ID) o.a. Bijlage van: DeTilburgseK’.'erier Deze week in de Automaat Mazda 626 Exceed staat bij ons in de showroom dPPERMANS is 1990-pagina 16 Defeat Donderdag 16 augustus 1990 Tony Vos 74055 ibelen ex- LAGE WITSIEBAAN 78 TEL’ 6343551 Internationaal Oldtimer Festival Hasselt België pag.3 Jaargang 2 Nummer 31 van j gebi m van ex- i krijgt bo- 1 als de Autotest: Toyota MR2 pag.3 ing van de 626 Exceed is jleet met getint glas, van te openen koffer- en egelbare dash- j, in delen 'iterbank en ver- De uitrustin zeer comple binnenuit te brandstofklep, rea boardverlichting, i: neerklapbare acht 1.61.900,= (SRDT) en f.68.900,= (SVDT). Binnenkort zullen we in uitgebreide test de nieuwe SLD aan de tand voelen. itomaat is een uitgave van Iburgse Koerier i.s.m. '.O. en verschijnt in geheel rg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek terwijl de SRDT en SVDT een tur bocompressor bezitten. De prijzen van de diesel zijn vastgesteld op f.51.900,= (SLD), f.56.900,= (SRD), Exclusief Peugeot-en Talbot-dealer CARRÉ R» autohuistilbury trede op de 1.1 motor. Bij de XR en GR wordt de voorbedrading van de radio naar achter doorgetrok ken voor het aanbrenger tra luidsprekers. De GTi vendien dezelfde stoelen ah GTI-16. De Autoi De Tilbv D.A.T.G. Tilburg, ’--ld, U< lichting in de bagageruimte. De bestuurdersstoel heeft een zithoek en lendesteunverstelling. In het in terieur vinden we verder een toe- renteller, twee elektrisch verstel bare buitenspiegels en centrale deurvergrendeling. De auto is zo wel als sedan en hatchback ver krijgbaar. De sedan kost f.31.950,= terwijl voor de hatch back f.32.950, betaald moet wor den. Weldra gaan de Franse auto-fabrieken weer open na de gebruikelijke vakantie- maand augustus. Het model len j aar 1991 is dan aangebroken, wat weer zorgt voor de nodige veranderingen en aanpassingen. Bij Peugeot wordt de 605 reeks uitgebreid met de diesels en is de 505 sedan voorgoed verleden tijd. Ook de andere mo dellen als 205, 309 en 405 worden op details aangepast. De topmodellen onder de saloons bij Jaguar zijn nog steeds de V12 en Daimler Double Six. Voor het modellenjaar 1991 hebben beide auto's enige wijzigingen onder gaan, die het tweetal nog aantrek kelijker maken. Standaard is voortaan een volledig electronisch anti-blokkeersysteem op de rem men. Het nieuwe audio- systeem bestaat uit een complete radio- cassettespeler met een optionele CD- speler, die in de kofferruimte wordt gemonteerd, maar vanaf het dashboard te bedienen is. De Jaguar VI2 wordt verder voor zien van electrisch verstelbare stoelen, elektrisch schuifdak, snel- heidsregelaar, een boordcompu ter, koplampwissers en metaallok. Deze zaken waren al standaard Reclamespot NS Middels een brief heelt de Stichting Pro Auto zich ge- wend tot de directie van de Nederlandse Spoorwegen. De Stichting acht de nieuwste sterspot van de NS mislei dend. Hierin wordt gesugge- reert dat de auto een milieu- verpester is en de trein brandschoon is. In werkelijk heid belast de trein per pas- sagier-kilometer het milieu niet minder en wellicht zelfs meer dan de auto. Pro auto vraagt de NS met klem de spot niet meer uit te zenden. Zo niet, dan zal de Stichting zich met een klacht tot de Re- clame-codecommissie wen den, die de NS al eerder in het ongelijk stelde. Pro Auto vindt het treurig en tragisch dat de NS een deel i zijn overheidssubsidies oruikt om de automobilist in een kwalijk daglicht te stel len, terwijl deze subsidies no ta bene voor een belangrijk deel afkomstig zijn van belas tingen op autorijden. Pro Auto meent dat de NS dat geld, in plaats van er zijn hoofdspon sor mee te beledigen, heel wat beter zou kunnen gebrui ken om er zijn miserabele ser vice mee te verbeteren. Af ge zien daarvan denkt Pro Auto niet, dat iemand gebaat is bij het stimuleren van haatge voelens openbaar vervoer versus particulier vervoer. Mazda-importeur Auto Palace de Binckhorst brengt in een gelimi teerde oplage de 626 Exceed op de Nederlandse markt. De auto draagt deze naam vanwege de Exceed Green metaallok, eeni clusieve kleur speciaal voor di model. De spiegels en bumpers zijn ook in deze kleur uitgevoerd. kap ligt de bekende 1.8 liter 12- kleppenmotor voorzien van een katalysator en is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnel- lingsbak. Pro Auto vraagt toestemming mottoborden De Stichting Pro Auto heeft de Provinciale Besturen toestem ming gevraagd mottoborden te mogen plaatsen naast die van het ministerie van Ver keer en Waterstaat. Zij meent, dat haar dezelfde gelegen heid moet worden geboden als minister Maij-Weggen om zich tot de Nederlandse auto mobilist te wenden. In de waarden van de mottoborden van de minister wil Pro Auto zich niet verdiepen. Pro Auto stelt zich voor de automobilisten er door middel van dergelijke borden aan te herinneren, hoe belangrijk de auto is voor de economie van ons land. Hoezeer de vrije mobiliteit bijdraagt aan ons welzijn. In welke mate moder ne auto's "schoon"zijn ten koste van welke investerin gen. Hoeveel de automobilis- ten aan belasting en accijn zen op auto's en autorijden opbrengen voor de overheid. Zo zijn er nog wel enkele mot to's te bedenken. Pro Auto be oogt daarmee de automobilis ten een hart onder de riem te steken, zulks als reactie op de pogingen van de overheid om de automobilist bijna als een crimineel af te schilderen. Begin deze week ben ik naar de film "Tucker" geweest. Een waar gebeurt verhaal over een autofanaat die net na de Twee de Wereldoorlog een enorm vooruitstrevende apto op de markt wilde brengen. Samen met een klein en enthousiast team werd het eerste prototype een feit. Net als in deze tijd was het moeilijk om financiers te krijgen. Het eerste exemplaar werd dan ook heel snel uit sloop onderdelen en aluminium gemaakt, maar hij was er dan toch. De Tucker Torpedo was onder andere vooruitstrevend vanwege veiligheidsgordels, de motor achterin, meedraaien de koplamp, schijfremmen en brandstofinspuiting. Het pu bliek was laaiend enthousiast. De gevestigde orde in Detroit (Ford, General Motors en Chrysler) zagen deze ontwikke ling niet graag. Het zou voor hen betekenen dat deze dure voorzieningen op korte termijn ook op hun produkten te vinden moesten zijn. Op dat moment blijkt wat voor een enorme macht grote bedrijven hebben, tegen het corrupte aan. De gro te drie zorgden ervoor dat Tuc ker geen staal kon krijgen, nee, zelfs geen klei voor een schaal model. De auto komt er uitein delijk wel, maar op het moment dat nummer vijftig van de band loopt, zit Preston Tucker zelf in de rechtbank, aangeklaagd door senator Ferguson, een marjonet van de grote drie. Hij zou vele miljoenen dollars voor eigen gebruik hebben aange wend en niet in een auto heb ben gestopt. Ondanks de macht van corrupte gezagdragers wordt hij vrijgesproken. Van de vijftig ooit gemaakte Tuckers zijn er maar liefst 46 nog "in leven We kunnen natuurlijk lekker achterover zo 'n film bekijken, maar naast een eerbetoon aan Preston Tucker staat de rol prent ook symbool voor de vaak oneerlijke concurrentie tussen een financieel sterke gi gant en een kwalitatief betere kleine ondernemer, die minder centen op de bank heeft. Tuc ker is maar een voorbeeld van een werkwijze die dagelijks over de hele wereld wordt ge bezigd. Je vraagt je wel eens af of kwaliteit wel kan zegevie ren... op de Double Six. Natuurlijk blijven zaken als een automatische versnellingsbak, lichtmetalen velgen, lederen be kleding, airconditioning en een gelimiteerd slipdifferentieel ge- Miljoen Van de succesvolle 405 werd on langs in de fabriek van Sochaux het miljoenste exemplaar gepro duceerd. De auto is in ons land in 23 verschillende uitvoeringen ver krijgbaar. Belangrijke verbeterin gen zijn het gebruik van extra ge luiddempend materiaal voor een nog lager geluidsniveau in het in terieur. Verder zijn er kleine ver anderingen in het interieur zoals een nieuw stuurwiel, een zacht be klede middenconsole en metalen roosters voor de luidsprekers. Een nieuwe variant is de SRD, tech nisch gelijk aan de GLD/GRD, Zichtbare veranderingen bij de 205 zijn de clignoteurs voorzien van helder glas (deze waren oranje) en de nieuwe achterlich ten gedeeltelijk in rookglas. Be langrijk is ook dat de 1.1 liter ver sies voortaan worden voorzien van dezelfde 165/70 banden als de 1.4 varianten. De 205 automaat krijgt een ruimer gespecificeerde standaarduitrusting met centrale, vergrendeling, elektrisch bedien de portierruiten en een toerentel- ler. De 205 GTi, voortaan alleen leverbaar als 1.9, krijgt centrale vergrendeling met afstandbedie ning en tegen meerprijs ABS. De 205 CTi (cabriolet) wordt ook al leen nog maar met een 1.9 liter motor geleverd. Standaard zijn de elektrisch bedienbare kap en een signaal voor vergeten verlichting. De prijzen van de 205 lopen uiteen van f.18.265,= voor de XE 1.0 tot f.50.970, voor de CTi. Bij de 309 doet injectie met een ge regelde katalysator nu ook zijn in- maar voorzien van de luxe SR-uit- rusting. Ook zijn een paar types uit het programma geschrapt: dé GR en SR met vierwielaandrijving worden niet meer geleverd. De 505 Break en Familiale blijven als SX leverbaar met benzine- en dieselmotoren. De 2.2 liter benzine heeft multipoint injectie en levert 120 pk. Stuurbekrachtiging is standaard terwijl getint glas als optie wordt geleverd net als de combinatie van elektrisch bedien de voorportierruiten en centrale vergrendeling. De 605-serie wordt in ons land nu aangevuld met de automaat en de diesels. Zowel de SRi als SV 3.0 is met een nieuwe viertrapsauto- maat leverbaar voor respectieve lijk f.56.900, en f.80.200,de laatste standaard met cruise- con trol. Vanaf september volgen vier die- seluitvoeringen. De SLD en SRD hebben de 12- kleppen kracht bron met natuurlijk aanzuiging, Standaard zijn verder de sportie ve wieldoppen. Onder de motor- gelimiteerd handhaafd. De bekende en in de racerij bij zonder succesvolle VI2 motor le vert een vermogen van 260 pk bij 5250 tr/min en een koppel van 377 Nm bij 2750 tr/min. De prestaties zijn uiterst sportief met een top van 223 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,9 seconden. De prijzen voor beide auto's zijn ten gevolge van de genoemde verbetering iets gestegen. De Jaguar V12 kost f.170.400,= terwijl de Daimler Double Six voor f.186.700,= in de prijslijst staat. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 17