AUDI 8016V Niet alledaags fl.OOQ- kado! /lufoparc Gratis I1O.OOO,- lenen!* 7UlD^OSTbv R I J -IMPRESSIE u pa programma GOEDBETERBERTEAB Veranderingen Audi- MLepelaersOpel Alfa Euro Tropheum groot succes Miljoen Seats voor de export ■w 53 GMen Tsjechoslowakije Rekent u even mee? Superaccu Van filmster tot president.Je ziet heel veel bekende mensen in de showroom van Lepelaers Opel! Wie een pluim zoekt, vindt hem bij ons. I Carvox® van PTT Telecom. HHHHI iiiil J), DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 12 juli 1990 - pagina 7 jli 1990-pagina 6 in Procon-ten iet Fel rood Stabiliteit De prestaties van de nieuwe Audi >k- achterruitverwarming dagteller len met hoedenplank Mak grote kofferruimte afsluitbare tankdop mistachterlicht luxe zwart interieur Officieel Seat-dealer voor Tilburg e.o. Michelin handen bumpers in de kleur van de sierwieldoppen Hoevenseweg 92-D Tel. 013-321405 3-weg kathahsator injectiemotor wegenbelast f. 350,- resteert voor contante betaling slechts: Citroen Bertens Tilburg BV, Geminiweg 39, Tilburg (industrieterrein Oost), telefoon 013-423030. De enige officiële Mercedes-Benz-dealer voor Tilburg e.o. ^/^^Automobielbedrijf Tilburg MENSEN ACHTER OPEL de 5:75 vierver- i kiezen inclusief btw. i van j was ecor >laatr~ DE HOOGT 13, LOON OP ZAND - TEL. 04166-1553 halogeen koplampen beschermlijsten op de flanken verstelbare hoofdsteunen *(Prijzen exclusief afleveringskosten, h Financiering volgens de voorwaarden Citroen Nederland op basis van huurkoop.) >pen er delingen ompany de lokale bestelwa- an uitvoe- tgesloten side on- enture 84, heeft snst en d met he ijke sa- sn dat de ealeror- iare tijd gt over it het pro- Om leveringsproblemen in de komende maanden voor te blijven hebben wij de hand weten te leggen op een aantal Citroëns AX II TE. Deze auto’s zijn per 30-6 op naam gesteld wat betekent dat u, als u snel beslist, binnen 24 uur met uw nieuwe auto op vakantie kunt! Komt nog eens bij dat wij u f 1.000- kor ting geven en tot f 10.000gratis kunnen financieren.* x 3-puntsgordels achterin ten. Echter tussen de 3000 en 5500 tr/min is minimaal 170 Nm beschikbaar. De krachtbron staat bij de Audi 80 in lengte richting voorin. Informeer naar onze gratis financiering tot 1 januari 1991 en naar de wel heel gunstige voorwaarden voor de resterende periode. flessehouder in portieren Tegenwoordig wordt het Seat-pro- gramma bestaande uit de Mar bella, Ibiza, Malaga en Terra ver kocht middels 4.000 verkoop- en servicepunten in 33 landen. Ook de verkopen in Oost Europa zullen binnenkort starten. Moeder bedrijf Volkswagen heeft reeds een overeenkomst gesloten met de T rabant-T ramp-groep Citroen AX II TE, catalogusprijs* f. 17.350,- minus uw korting: f. 1.000,- minus inruil: f. 6.000,- gratis financiering*: f. 10.000,- 6 jaar carosserie- garantie Isuzu heeft in samenwerking met Fuji Chemicals met succes een proefproduktie gemaakt van een revolutionaire accu. Deze nieuwe accu maakt gebruik van geacti veerde koolstof elektrodes. Hier door is de interne weerstand zo veel lager dan die van een lood- accu, dat de accu in ongeveer 30 seconde is op te laden. De koolstofaccu kan overal wor den toegepast, zowel in de indus trie, de ruimtevaart als in een '74at^ Ringbaan Oost 102a, Tilburg, Tel. 013 43 46 55 Inruilwagencentrum: Ringbaan Oost 271 gen de berijders een hartelijk ap plaus. Op zondag 8 juli werd ver volgens koers gezet richting Bel gië, om een dag later de over steek naar Engeland te maken. j O Zo’n nieuwe, door en door be- I l trouwbare Carvox autotelefoon van PTT Telecom is er al vanaf fl. 2.979,-, excl. BTW en inbouwpakket. Dat valt mee, nietwaar? Toch is hij standaard voorzien van tal van gemakken. Handsfree bijvoorbeeld, V L praktisch en veilig. Bel voor meer informatie of kóm langs. J De beste telefoon op vier wielen. De beginjaren van de Audi 80 werden gekenmerkt door enorme leveringsproblemen. In zijn prijsklasse was en is de auto nog steeds een uitstekende aanbieding met veel value for money. Na de aanvankelijk geïntrodu ceerde benzine-varianten en diesel en turbodiesel eni ge tijd geleden, zal voor het nieuwe modellenjaar de Audi 80 16-klepper het programma compleet maken. De auto is zowel met voorwielaandrijving als Quattro vier- wielaandrijving beschikbaar. Ter voortstuwing is ge bruik gemaakt van de bekende 2 liter 16-klepper die ook in de huidige Passat te vinden is. De 2 liter met vier kleppen per cylinder levert een ver mogen van 140 pk wat bij 5800 tr/min wordt bereikt. De kleppen worden met twee bovenliggende nokkenassen bewogen middels onderhoudsvrije hydro-klepstoters. Uiteraard wordt de krachtbron geheel volgens moderne maatstaven elektronisch gestuurd. Voor een 4 cylinder motor is een maximaal koppel van 181 Nm heel behoor lijk. Deze kracht wordt bij 4500 tr/min volledig losgela- inenuit verstelbc buitenspiegels Alfa Romeo Nederland had er al les aan gedaan om het evenement in Nederland tot een succes te ma ken. Bovendien was de Rai ook het eindpunt van een rit ter gele genheid van het 12,5 jarig be staan van de Nederlandse Alfa club. De sfeer was compleet. Iedere keer als er weer een zeld zaam exemplaar arriveerde kre- Duitsland alleen met de Quattro, wat een bijzonder prettige ervaring is. Standaard heeft de 16-klepper een sporton derstel. De auto staat 20 mm lager op zijn wielen en beschikt verder Onlangs liep in de Seat Fabriek in Zona Franca de miljoenste Seat van de band bedoeld voor de ex port. Het betrof hier een Ibiza, een succesmodel waarvan maar liefst 60% van de totale produktie wordt geexporteerd. Slechts 7 jaar gele den startte het Spaanse merk met export, terwijl pas later eigen mo dellen werden uitgebracht. 30 jaar onder- 10 jaar de Ita- an onder ks wor- ren gele- g jaar de Ita- □ducent e Daihat- tone de aange ien van sodiesel- srtone uit- st alleen nal op de is om in keld. Dit kan bijvoorbeeld op een flink besneeuwde weg een voor deel zijn. Een sportieve topper uit een pro gramma moet er ook 'snel' uitzien. Op de 80 wordt onder de voor bumper een spoiler geschroefd de carrosseriekleur gespoten. Verder is de auto te herkennen aan de rèeds genoemde lichtme talen wielen en de spoiler op het kofferdeksel. Eén van de weinig nadelen van de Audi 80 is de ge ringe kofferruimte. Gelukkig is korte tijd na de introductie de vloer verlaagd en is het reserve wiel rechtop komen staan. Het interieur mag op z'n minst op merkelijk genoemd worden. We reden een exemplaren met een ro de buitenkleur. In dat geval zijn ook de stoelen volledig met een fel - ander twij- iel oogt dat zeer sportief, maar of je het na enkele weken nog steeds mooi vindt, is sterk de vraag. De zwarte bekleding die in combina tie met andere buitenkleuren wordt geleverd is toch heel wat beschaafder. Iwtotaal zijn er 8 verschilende buitenkleuren en 7 bekledingkleuren. De stoelen zit ten na enig zoekwerk hard, maar dat ga je vanzelf waarderen. De bestuurdersstoel is zelfs in hoogte verstelbaar. neerklapbare achterbank over gasdruk schokbrekers en stuggere veren die straffer zijn af gesteld. De 80 wordt geleverd met 195/60 R 14 banden met lichtmeta len wielen. Daarnaast zijn er nog twee andere wiel- ontwerpen eventueel in combinatie met nog - breder schoeisel te koop. Het 16- o<* det s‘oeleiJ v°edlgm klepper geweld is overigens goed fode stof overtrekken Zot tot stilstand te krijgen met vier fel oogt dat zeer sPor,ief' schijfremmen. In combinatie met de snelle motor is het vierwielaangedreven Quat tro onderstel ideaal. Onvoorstel baar hoe hard een bocht inge stuurd kan worden, zonder dat de stabiliteit ook maar iets in het ge vaar komt. Onder normale om standigheden worden de aandrijf- krachten netjes 50 50 over de voor- en achterwielen verdeeld. Afhankelijk van de grip op d weg kan dit variëren van 25 tot 75 25. huishouden. Hij leent zich voor ge bruik in combinatie met zonnepa nelen en windenergie. Een unieke eigenschap is, dat de vorm van de accu vrij is. Dit maakt het mogelijk de accu in de bumper of in het dak van een auto te monteren. Uit de proefproduktie bleek dat de accu ongeveer 30 tot 50 maal zo veel energie kon opslaan als een loodakku, en dat de gewicht-ener- gie verhouding 20 keer gunstiger is. Een plezierige bijkomstigheid van deze koolstofaccu is het feit dat ze het milieu niet aaniast als ze vernietigd wordt. Afgelopen zaterdagmiddag de Amsterdamse Rai het dec voor n van de laatste stopplaatsen van de Euro Tropheum, een eve nement georganiseerd vanwege het 80-jarig bestaan van Alfa Ro meo. Vanuit Athene startte de hele groep van 80 auto's met als eind bestemming Londen. Alle Europe se hoofdsteden werden aange daan door de bonte caravan schitterende Alfa's uit allerhande landen. Alle soorten en maten van de schitterende 1750 sportwagen van voor de oorlog tot en met de nieuwe SZ waren rijdend te zien. General Motors Europe en de regering van Tsjechoslowa kije hebben meegedeeld dat zij plannen ontwikkelen met betrekking tot de produktie van 250.000 transmissies in Tsjechoslowakije. De trans missies zullen bestemd zijn voor export naar GM vesti gingen in Europa om aan de groeiende vraag te voldoen. GM Europa voorziet dat een wisselwerking tussen Opel en Tsjechische ondernemingen zal ontstaan. GM onderhan delt daarnaast nog met Bra- tislavski Automobilove Zaro- dy (BAZ), over de gezamenlij ke produktie van lichte be- drijfwagens. In januari werden reeds de plannen voor een joint ventu re met Raba in Hongarije ge- kendgemaakt voor het bou wen van 200.000 motoren en 15.000 Kadett units per-jaar in een fabriek in Szentgotthard. Hiermee zal begin 1992 wor den begonnen. Om de sa menwerking verder te ontwik kelen richtten Opel en Auto- mobilwerk Eisenach (AWE) in maart een joint venture op. De produktie van de Opel Vectra zal dit jaar in Eisenach begin nen, hier zullen jaarlijks 10.000 stuks worden geprodu ceerd. Aan het begin van het nieuwe modellenjaar zal Audi slechts detailwijzigingen aan zijn modellen doorvoeren. De Audi 80 1.8 van 90 pk krijgt een Monotronic injectiesysteem en een zwaardere ac cu. De 2 liter motor zal vanaf oktober over een paar pk's meer beschikken, terwijl de 1.9 diesel van een sterkere koeling zal worden voorzien. Al le modellen, met uitzondering van de 1.6 C, wor den geleverd met centrale vergrendeling en stuurbekrachtiging. De Audi 90 heeft dezelfde carrosserie als de 80, maar wordt uitsluitend met 5 cylinder motoren aan de man gebracht. Zowel de 2.3 liter als de 2.3 liter 20 klepper zijn tegen meerprijs te leveren met een electronisch-hydraulisch gestuurder v snellings automaat, waarbij de rijder kan uit een Economy en Sport stand. De 20-kleppen motor zal in de Audi 90 ook zonder vierwielaan- drijving leverbaar worden. Ook de Audi Coupé is voortaan met automaat le verbaar. De recent geïntroduceerde 2 liter 4 cylin der is er in combinatie met een drietraps versie. 6000 omwentelingen. Als bijvoor beeld bij 5500 tr/min wordt over- u» geschakeld, verdwijnt er ineens 16-klepper zijn heel behoorlijk. Zo- een hoop pit. wel de Quattro als de voorwiel- Wegreden in I aandrijver weten in 9 seconden J- vanuit stilstand de 100 km/u te be reiken. Beiden hebben ook een top van 208 km/u. Onder het rij den merk je echter dat je met een echte 16-klepper te maken hebt. Pas als de motor hoog in zijn toe ren klimt, komt het geweld los. b hoge toeren bedoel ik minimaal gedeeltelijk verzinkte carosserie Ondanks het strakkere onderstel staat het comfort ook van deze 80- variant op een hoog peil. Vier vol wassenen kunnen heel behoorlijk in deze vierdeurs sedan plaatsne men. De optielijst van de 80 16V ver meldt airconditioning, ABS voor de voorwielaandrijver en Procon- ten, het veiligheidssysteem van Audi, waarbij de stuurkolom bij een aanrijding wordt teruggetrol ken. De exacte prijzen van de nieuwe ling zijn nog niet bekend. De voor wielaandrijver zal ongeveer f.57.000,= gaan kosten, terwijl voor de Quattro f.70.000, op tafel moet komen. Hiermee zal de 80 16V niet bepaald een dagelijkse verschijning worden. De sringen starten in september. De Quattro is verder voorzien van een sperdifferentieel op de ach teras, die het wegrijden onder moeilijke wegdekomstandigheden tot een koud kunstje maakt. Boven de 25 km/u schakelt deze voorzie ning zichzelf uit. De Quattro is overigens helemaal compleet met een ABS-remsysteem, wat met een schakelaar op*het dashboard makkelijk kan worden uitgescha- asbak achterin gelaagde voorruit laag,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 21