MERCEDES 300 SL-24
4
I
I
i—
Voor de liefhebber
'Het puntdak' van Auto Oisterwijk officieel
in gebruik
Ki
^lepelaers Opel
I
Marijke
■V-
OE AUTOMAAT
Kersverse diagnose-technieker
r e s r
ounaill STAAT OP Z'N KOP
TIJDENS DE GROTE
GEBRUIKTE WAGENSHOW VAN
LEPEIAERS OPEL
"I
1990-pagina 2
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 juli 1990 - pagina 3
'WW-,
o
iter
m
vraagprijs
VTEC
Drie bruggen
n
MENSEN ACHTER OPEL|
Op 12,13 en 14 juli in het
Inruilwagencentrum
vatting. Een jaar na introductie op de Nederlandse
markt hadden we de nieuwe SL even tot onze
beschikking... inderdaad in aanhoudend
regenachtig weer.
De voorbereidir'
zeil hebben een
lusief af-
1 Motors
Prijswij-
schnisch
t waar het
Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013-43 46 55
Inruilwagencentrum: Ringbaan Oost 271
ingen en de bouw
n jaar geduurd. De
een
ke a
passen van twee extra
gevangen. De prac’
wordt automatisch
importeur BMW Nederland wordt
gegeven, wordt voornamelijk in
gegaan op de geavanceerde
electronica die in alle BMW-mo-
dellen wordt gebruikt.
Rij-impressie: Deutsche
Grundlichkeit in alles, ook bij
het rijden. Comfortabel, pittig
en als je weet wat voor tech
nische snufjes er allemaal in
zitten, rijdt deze dikke Merce
des bovenal ook veilig. Dat
alles zo degelijk is, voel je als
je de deur opendoet, ziemlich
schwer, jawohl. Wat ik miste
was nog een CD-speler en
een autotelefoon, want dan is
deze businesscar compleet.
De toekomst van Honda in Neder
land ziet er goed uit. Nog tot aan
staande zaterdag heeft Auto
Oisterwijk het eerste exemplaar in
Nederland van de Civic VTEC
staan, een zeer snelle auto met
verstelbare nokkenassen en zo
doende een vermogen van 150 pk
uit een 1.6 liter motor. Verder is
uiteraard de hele Honda lijn 'on-
Zowel het uiterlijk als innerlijk
vertoon is indrukwekkend of
je nu als cabriolet rijdt of met
de hardtop. De stylisten heb
ben werkelijk overal bij nage
dacht en windgeruis is dan
ook nauwelijks te bespeuren.
De linnen kap is binnen 30 se
conden volledig elektrisch te
openen, waarna je met een
knopje opdtet dashboard
eventueel de rolbeugel over
eind kunt zetten. Overigens
gaat deze voorziening bij een
crash automatisch omhoog,
een veilig idee.
Mercedes doet over het algemeen lang met zijn model
len. De vorige generatie SL. wat staat voor Sport Leicht,
hield het zo'n 17 jaar vol. Of de huidige, veel modernere
SL ook een lang leven beschoren is, zal de toekomst le
ren. In ieder geval zijn de levertijden inmiddels tot en
kele jaren opgelopen. 'Das Haus' zal niet proberen de
6.950, -
2.950, -
6.500, -
4.500, -
1.950, -
4.950, -
4.950, -
5.950, -
2.500, -
5.950, -
6.950, -
4.950, -
6.950, -
Honda ook in dit aantrekkelijke
segment mee kan doen.
De nieuwe behuizing van Auto
Oisterwijk is iedere werkdag oper
tot 19.00 uur en op zaterdag tot
17.00 uur.
Automaat
Motorisch is er overigens niets mis
met de auto. Er worden maar liefst
231 pk geleverd en een maximaal
koppel van 272 Nm. Hiermee moet
de 1690 kg wegende cabrio tot
een top van 235 km/u komen. Van
dat laatste ben ik overigens volle
dig overtuigd. Met het grootste ge
mak wijst de naald waarden bo
ven de 200 km/u aan.
De tevredenheid over de auto
maat is echter ver te zoeken. De
bak vertoonde exact dezelfde
vreemde overschakelmomenten
die lang niet altijd schokloos ver
lopen. Ga je dan met de hand
schakelen, dan wordt het er alle
maal met beter op. In de stand "2"
loeit de motor in de eerste versnel
ling tot 7000 tr/min door onafhan
kelijk of je nu snel of rustig rijdt.
Een grote handicap was in meer
dere verkeerssituaties het veel te
laat reageren van de kick-down.
Zeker als je een weg met de SL
moet oversteken, gaat dat niet al
te vlot omdat vele medewegge-
het punt waar deze twee wegen
bij elkaar komen, staat het nieuwe
Honda-pand.
Bij de bouw van de werkplaats is
voor een open geheel gekozen.
Iedereen die het terrein komt op
rijden, gaat automatisch langs die
werkplaats. Op drie bruggen en
met behulp van de meest geavan
ceerde technieken is iedere Hon
da bij Auto Oisterwijk in goede
handen. Directeur Geert van de
Ven zal er samen met zijn zes me
dewerkers alles aan doen om het
Honda-rijden nog een extra di
mensie te geven.
klepper 300 SL voor f.180.650,= de
deur uit. Het topmodel is de 500 SL
met een 32 kleppen V8-krachtbron
voor f.248.800, De door ons ge
reden 300 SL-24 staat voor
f.199.150,= 'kaal' in de prijslijst.
De standaarduitrusting is redelijk
veel omvattend, maar ook de op
tiemogelijkheden zijn enorm. In
clusief zaken als een automatisch
sperdifferentieel, elektrisch ver
stelbare stoelen met geheugen,
een dure radio, de automaat, crui
secontrol, elektrisch verstelbare
stuurkolom, alarm, stoelverwar-
ming, metaallok en lederen bekle
ding komt dezelfde auto al snel op
(.235.000,=.
Wie kent nog de legendari
sche Mercedes 300 SL met
zijn vleugeldeuren uit de ja
ren vijftig. Mercedes is een
begrip en daarom was het
een hele ervaring om met de
nieuwste nazaat van de oude
300 SL te mogen rijden, de
nieuwe 300 SL met een 24-
kleppenmotor. Veel mensen
draaiden hun hoofd bijna uit
de romp om maar een glimp
van de auto op te vangen.
Men spreekt wel eens over
een dikke Mercedes, dat is bij
deze SL letterlijk zo. Hij heeft
het gewoon en biedt als zwa
re jongen vrijwel alles wat je
maar kunt wensen.
Frans van Moorsel, als monteur in
dienst van BMW-dealer Renova,
heeft onlangs de cursus voor
diagnose-technieker met succes
afgerond. In deze cursus, die door
Technische gegevens:
Merk en type: Mercedes 300 SL-24
Aantal cylinders: 6 in lijn
Cylinderinhoud: 2960 cc
Boring x slag: 88,5 x 80,2 mm
Vermogen: 230 pk bij 6300 tr/min
Koppel: 272 Nm bij 4600 tr/min
Prestaties: topsnelheid 235 km/u
acceleratie 0-100 in 8,5 sec.
Afmetingen: lengte 4,47 meter,
breedte 1,81 meter
Gewicht: 1690 kg
Verbruik: bij 90 km/u 8,5 liter/100
km
bij 120 km/u 10 liter/100 km
stad 15,3 liter/100 km
Prijs: vanaf f.199.150
Prijslijst
Het brandstofverbruik van de auto
lag net boven de 1 op 7, wat met
regelmatig het gas ver intrappen
niet verontrustend is.
De SL-serie is sinds zijn introduc
tie weer wat duurder geworden.
Zo gaat de basisversie, de 12-
Afgelopen vrijdag 6 juli werd de nieuwbouw van Hon-
da-dealer Auto Oisterwijk tijdens een feestelijke recep
tie officieel in gebruik genomen. Het was direct druk in
het nieuwe pand, maar liefst 400 genodigden kwamen
directie en medewerkers geluk wensen. Maar ook op
zaterdag 7 juli was het gezellig druk. Vooral veel Til-
burgse Honda-rijders kwamen een kijkje nemen.
Tilburgse architekt Van Zandvoort
tekende voor het ontwerp van het
futuristisch vormgegeven pand.
Het meest in het oog lopend is het
puntdak, waaronder de hoofdin
gang is gesitueerd. Verder vallen
brede rode banen op die sfeervol
worden afgewisseld met grijze ba
nen uit de Honda huisstijl. Bouw
bedrijf Schuurkes uit Oisterwijk
zorgde dat het op papier geteken
de gebouw werkelijkheid werd.
De ligging is voor een autobedrijf
ideaal. De Sprendlingenstraat is
een zijweg van de Industrieweg
(bij de molen linksaf). Precies op
I
De goede afwerking voert
zelfs door tot in alle opberg-
vakken. Alles is netjes afge
sloten en met knopjes te ope
nen. Heel vernuftig is de mid
denconsole die niet alleen als
opbergvak dienstdoet, maar
ook een uitschuifbaar arm-
steuntje heeft. Alle verstellin
gen gaan elektrisch zoals de
stoelen, het stuur, de ramen
en de buitenspiegels. Centra
le vergrendeling is handig en
een alarm echt een 'must'.
Maar ook een cruise-control,
airbag, stoelverwarming en
een fraaie Becker-radio ont
braken niet. Make-up spie
gels met verlichting zetten de
puntjes op de i.
De Mercedes SL is een tec
zeer hoogstaand produkt
merk vele jaren mee vooruit kan.
De combinatie van 3 liter 24-klep-
per met een viertrapsautomaat
bleek ook een tweede keer niet
succesvol. De complete stan
daarduitrusting is voor relatief
veel geld nog verder uit te brei
den.
De Mercedes SL is altijd al een
cabriolet geweest en op die regel
maakt de huidige auto geen uit
zondering. Toch is het een wagen
met vele gezichten. Als volledig
geopende cabriolet is de 300 SL
werkelijk een plaatje. Van het to
tale ontwerp is de voorkant het
meest fraaie. Een brede grille met
een groot embleem, relatief com
pacte koplampen en een aflopen
de motorkap bepalen daar het
beeld. Het is een uitermate in
drukwekkend gezicht als je de SL
in de achteruitkijkspiegel ziet aan
komen, al zal de eigenaar dit
beeld weinig hebben. Het sil
houette is ook heel sterk, maar de
achterkant doet duidelijk te plomp
aan.
Hardtop
Natuurlijk beschikt de auto over
een uitklapbare softtop, die in dit
geval volledig elektrisch te bedie
nen is. Op de middenconsole zit
een forse rode knop in de vorm
van een dakje. Wordt deze knop
omhoog getrokken, dan gaat het
dak open en bij indrukken sluit
het geheel. Het sluiten van de soft
top is een evenement opzich. Je
hoeft als bestuurder alleen de
auto in de P-stand en op de hand
rem te zetten en natuurlijk de knop
te bedienen. Alles gaat verder
vanzelf, zelfs de vergrendeling bo
ven de voorruit. Bij gesloten kap is
het uitzicht rondom minder, maar
n groot deel van de gebruikelij-
dode hoeken zijn door het toe-
ruitjes op-
xchtige hardtop
h meegeleverd
kan mij niet helemaal bekoren,
vooral vanwege de vreemd naar
voren aflopende zittingen. Het zit
comfort is echter dik in orde.
Het dashboard heeft vele aardige
details zoals een aantal onver
wachte opbergruimtes. Achter de
stoelen is ruimte voor een aantal
tassen. Bovendien kan de vloer
met twee kleppen worden ge
opend voor het meevoeren van
bijvoorbeeld een verbandtrom-
mel.
Uit het motorenpallet reden we
met de middelste versie, een 3 lit
V6 met 4 kleppen per cylinder. De
aandrijfkrachten werden in ons
geval middels een viertrapsauto
maat aan de achterwielen door
gegeven. Net als in de 300 E-24
die we onlangs aan de tand voel
den, kon dezelfde combinatie ons
in de SL niet bekoren. Waar we
bij de 300 E nog dachten aan een
exemplarisch gedrag, moeten we
na enkele dagen 300 SL toch con
cluderen dat het zo af-fabriek
wordt geleverd.
der het puntdak' te bewonderen.
In september zal het programma
worden uitgebreid met de Concer
to met 90 pk 1.5i motor en een
snelle 1.6i. De prijzen starten van
af ongeveer f.30.000,= waardoor
Vijf jaar geleden startte Auto
Oisterwijk aan de Boxtelsebaan in
het centrum van Oisterwijk. Het
bedrijf verkeerde toen duidelijk in
de opbouwfase. Het laatste jaar
vonden ze in Udenhout onderdak
naast Citroen-dealer Jan Bertens.
De verhuizing naar Udenhout was
duidelijk als overgang bedoeld,
de plannen voor nieuwbouw wer
den op dat moment al uitgevoerd.
en laat zich net als de softtop met
dezelfde knop vergrendelen. De
kap is met twee personen makke
lijk te verwijderen. De auto oogt
met vaste kap als een coupé.
De SL wordt in principe zonder
rolbeugel gereden. Mercedes
heeft er echter wel één gemon
teerd, die in noodgevallen uitzich-
zelf omhoog klapt. Wil de bestuur
der echter altijd de veiligheid van
een beugel achter zich voelen,
dan kan deze voorziening ook met
behulp van een knopje overeind
gezet worden. Het is slechts een
klein voorbeeld van al het techni
sche vernuft wat de SL aan boord
heeft. Wat te denken van een
elektrisch in vier richtingen ver
stelbare stuurkolom (optie), elek
trisch verstelbare stoelen met ge
heugen, stoelverwarming (optie)
en een uitschuifbare middenarm-
steun.
Rood/paars
De afwerking is enorm degelijk, al
kampte onze auto met twee
vreemde problemen. De rechter
portierruit weigerde geregeld, ter
wijl de centrale vergrendeling
van portieren en kofferklep alleen
via het slot op de bagageklep vol
ledig te bedienen was.
Het interieur van de SL kan van
vele extra's worden voorzien, zo
als lederen bekleding. In het ge
val van onze rood/paarse auto
was het meubilair met licht beige
overtrokken. Dit is een absoluut te
besmettelijke kleur, die het geheel
er erg goedkoop doet uitzien. De
vormgeving van de stoelen met
geïntegreerde veiligheidsgordels
bruikers tergend langzaam met
hun tong tegen het raam voorbij
rijden. Heb je dan eindelijk een
gaatje in de verkeersstroom ge
vonden en geef je flink gas om er
tussen te komen, dan gebeurt er
eerst even niks, althans de auto
komt zeer traag op gang. Dan
schakelt hij bruusk terug en
breekt de achterkant uit. Helaas
heb ik nog niet met de veel moder
nere vijftrapsautomaat gereden,
die veel beter zou zijn. In ieder ge
val zou ik na deze ervaringen di
rect een handgeschakelde vijfbak
bestellen.
Op-constante snelheden rijdt de
SL werkelijk formidabel. De auto
is bijzonder comfortabel, maar
blijft tegelijkertijd vlak op de weg
liggen in bochten. Er komt echter
bij dit type auto vaak de discussie
over het imago naar boven. Het
technologisch op eenzame hoogte
staande produkt is slechts voor
weinigen weggelegd. Er ontstaat
zo een bepaalde cultus rond zo'n
model. Dat betekent dat mensen
die de auto eigenlijk niet kunnen
betalen er toch alles aan zullen
doen om er wel een te rijden.
Maar het merk met de ster heeft
tot nog toe weinig te leiden gehad
van typeringen als "taxi" en
"kampauto" die in de volksmond
vaak gebruikt worden. In ieder
geval heeft Mercedes een enorme
uitstraling, niet alleen wat betreft
uiterlijk maar ook kwalitatief.
M'. - ^ZZZZZZ/ZZ^ZzzZzzZZ,zzZzZZZZZ^
1.950,-