MERCEDES 300 SL-24 4 I I i— Voor de liefhebber 'Het puntdak' van Auto Oisterwijk officieel in gebruik Ki ^lepelaers Opel I Marijke ■V- OE AUTOMAAT Kersverse diagnose-technieker r e s r ounaill STAAT OP Z'N KOP TIJDENS DE GROTE GEBRUIKTE WAGENSHOW VAN LEPEIAERS OPEL "I 1990-pagina 2 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 12 juli 1990 - pagina 3 'WW-, o iter m vraagprijs VTEC Drie bruggen n MENSEN ACHTER OPEL| Op 12,13 en 14 juli in het Inruilwagencentrum vatting. Een jaar na introductie op de Nederlandse markt hadden we de nieuwe SL even tot onze beschikking... inderdaad in aanhoudend regenachtig weer. De voorbereidir' zeil hebben een lusief af- 1 Motors Prijswij- schnisch t waar het Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 013-43 46 55 Inruilwagencentrum: Ringbaan Oost 271 ingen en de bouw n jaar geduurd. De een ke a passen van twee extra gevangen. De prac’ wordt automatisch importeur BMW Nederland wordt gegeven, wordt voornamelijk in gegaan op de geavanceerde electronica die in alle BMW-mo- dellen wordt gebruikt. Rij-impressie: Deutsche Grundlichkeit in alles, ook bij het rijden. Comfortabel, pittig en als je weet wat voor tech nische snufjes er allemaal in zitten, rijdt deze dikke Merce des bovenal ook veilig. Dat alles zo degelijk is, voel je als je de deur opendoet, ziemlich schwer, jawohl. Wat ik miste was nog een CD-speler en een autotelefoon, want dan is deze businesscar compleet. De toekomst van Honda in Neder land ziet er goed uit. Nog tot aan staande zaterdag heeft Auto Oisterwijk het eerste exemplaar in Nederland van de Civic VTEC staan, een zeer snelle auto met verstelbare nokkenassen en zo doende een vermogen van 150 pk uit een 1.6 liter motor. Verder is uiteraard de hele Honda lijn 'on- Zowel het uiterlijk als innerlijk vertoon is indrukwekkend of je nu als cabriolet rijdt of met de hardtop. De stylisten heb ben werkelijk overal bij nage dacht en windgeruis is dan ook nauwelijks te bespeuren. De linnen kap is binnen 30 se conden volledig elektrisch te openen, waarna je met een knopje opdtet dashboard eventueel de rolbeugel over eind kunt zetten. Overigens gaat deze voorziening bij een crash automatisch omhoog, een veilig idee. Mercedes doet over het algemeen lang met zijn model len. De vorige generatie SL. wat staat voor Sport Leicht, hield het zo'n 17 jaar vol. Of de huidige, veel modernere SL ook een lang leven beschoren is, zal de toekomst le ren. In ieder geval zijn de levertijden inmiddels tot en kele jaren opgelopen. 'Das Haus' zal niet proberen de 6.950, - 2.950, - 6.500, - 4.500, - 1.950, - 4.950, - 4.950, - 5.950, - 2.500, - 5.950, - 6.950, - 4.950, - 6.950, - Honda ook in dit aantrekkelijke segment mee kan doen. De nieuwe behuizing van Auto Oisterwijk is iedere werkdag oper tot 19.00 uur en op zaterdag tot 17.00 uur. Automaat Motorisch is er overigens niets mis met de auto. Er worden maar liefst 231 pk geleverd en een maximaal koppel van 272 Nm. Hiermee moet de 1690 kg wegende cabrio tot een top van 235 km/u komen. Van dat laatste ben ik overigens volle dig overtuigd. Met het grootste ge mak wijst de naald waarden bo ven de 200 km/u aan. De tevredenheid over de auto maat is echter ver te zoeken. De bak vertoonde exact dezelfde vreemde overschakelmomenten die lang niet altijd schokloos ver lopen. Ga je dan met de hand schakelen, dan wordt het er alle maal met beter op. In de stand "2" loeit de motor in de eerste versnel ling tot 7000 tr/min door onafhan kelijk of je nu snel of rustig rijdt. Een grote handicap was in meer dere verkeerssituaties het veel te laat reageren van de kick-down. Zeker als je een weg met de SL moet oversteken, gaat dat niet al te vlot omdat vele medewegge- het punt waar deze twee wegen bij elkaar komen, staat het nieuwe Honda-pand. Bij de bouw van de werkplaats is voor een open geheel gekozen. Iedereen die het terrein komt op rijden, gaat automatisch langs die werkplaats. Op drie bruggen en met behulp van de meest geavan ceerde technieken is iedere Hon da bij Auto Oisterwijk in goede handen. Directeur Geert van de Ven zal er samen met zijn zes me dewerkers alles aan doen om het Honda-rijden nog een extra di mensie te geven. klepper 300 SL voor f.180.650,= de deur uit. Het topmodel is de 500 SL met een 32 kleppen V8-krachtbron voor f.248.800, De door ons ge reden 300 SL-24 staat voor f.199.150,= 'kaal' in de prijslijst. De standaarduitrusting is redelijk veel omvattend, maar ook de op tiemogelijkheden zijn enorm. In clusief zaken als een automatisch sperdifferentieel, elektrisch ver stelbare stoelen met geheugen, een dure radio, de automaat, crui secontrol, elektrisch verstelbare stuurkolom, alarm, stoelverwar- ming, metaallok en lederen bekle ding komt dezelfde auto al snel op (.235.000,=. Wie kent nog de legendari sche Mercedes 300 SL met zijn vleugeldeuren uit de ja ren vijftig. Mercedes is een begrip en daarom was het een hele ervaring om met de nieuwste nazaat van de oude 300 SL te mogen rijden, de nieuwe 300 SL met een 24- kleppenmotor. Veel mensen draaiden hun hoofd bijna uit de romp om maar een glimp van de auto op te vangen. Men spreekt wel eens over een dikke Mercedes, dat is bij deze SL letterlijk zo. Hij heeft het gewoon en biedt als zwa re jongen vrijwel alles wat je maar kunt wensen. Frans van Moorsel, als monteur in dienst van BMW-dealer Renova, heeft onlangs de cursus voor diagnose-technieker met succes afgerond. In deze cursus, die door Technische gegevens: Merk en type: Mercedes 300 SL-24 Aantal cylinders: 6 in lijn Cylinderinhoud: 2960 cc Boring x slag: 88,5 x 80,2 mm Vermogen: 230 pk bij 6300 tr/min Koppel: 272 Nm bij 4600 tr/min Prestaties: topsnelheid 235 km/u acceleratie 0-100 in 8,5 sec. Afmetingen: lengte 4,47 meter, breedte 1,81 meter Gewicht: 1690 kg Verbruik: bij 90 km/u 8,5 liter/100 km bij 120 km/u 10 liter/100 km stad 15,3 liter/100 km Prijs: vanaf f.199.150 Prijslijst Het brandstofverbruik van de auto lag net boven de 1 op 7, wat met regelmatig het gas ver intrappen niet verontrustend is. De SL-serie is sinds zijn introduc tie weer wat duurder geworden. Zo gaat de basisversie, de 12- Afgelopen vrijdag 6 juli werd de nieuwbouw van Hon- da-dealer Auto Oisterwijk tijdens een feestelijke recep tie officieel in gebruik genomen. Het was direct druk in het nieuwe pand, maar liefst 400 genodigden kwamen directie en medewerkers geluk wensen. Maar ook op zaterdag 7 juli was het gezellig druk. Vooral veel Til- burgse Honda-rijders kwamen een kijkje nemen. Tilburgse architekt Van Zandvoort tekende voor het ontwerp van het futuristisch vormgegeven pand. Het meest in het oog lopend is het puntdak, waaronder de hoofdin gang is gesitueerd. Verder vallen brede rode banen op die sfeervol worden afgewisseld met grijze ba nen uit de Honda huisstijl. Bouw bedrijf Schuurkes uit Oisterwijk zorgde dat het op papier geteken de gebouw werkelijkheid werd. De ligging is voor een autobedrijf ideaal. De Sprendlingenstraat is een zijweg van de Industrieweg (bij de molen linksaf). Precies op I De goede afwerking voert zelfs door tot in alle opberg- vakken. Alles is netjes afge sloten en met knopjes te ope nen. Heel vernuftig is de mid denconsole die niet alleen als opbergvak dienstdoet, maar ook een uitschuifbaar arm- steuntje heeft. Alle verstellin gen gaan elektrisch zoals de stoelen, het stuur, de ramen en de buitenspiegels. Centra le vergrendeling is handig en een alarm echt een 'must'. Maar ook een cruise-control, airbag, stoelverwarming en een fraaie Becker-radio ont braken niet. Make-up spie gels met verlichting zetten de puntjes op de i. De Mercedes SL is een tec zeer hoogstaand produkt merk vele jaren mee vooruit kan. De combinatie van 3 liter 24-klep- per met een viertrapsautomaat bleek ook een tweede keer niet succesvol. De complete stan daarduitrusting is voor relatief veel geld nog verder uit te brei den. De Mercedes SL is altijd al een cabriolet geweest en op die regel maakt de huidige auto geen uit zondering. Toch is het een wagen met vele gezichten. Als volledig geopende cabriolet is de 300 SL werkelijk een plaatje. Van het to tale ontwerp is de voorkant het meest fraaie. Een brede grille met een groot embleem, relatief com pacte koplampen en een aflopen de motorkap bepalen daar het beeld. Het is een uitermate in drukwekkend gezicht als je de SL in de achteruitkijkspiegel ziet aan komen, al zal de eigenaar dit beeld weinig hebben. Het sil houette is ook heel sterk, maar de achterkant doet duidelijk te plomp aan. Hardtop Natuurlijk beschikt de auto over een uitklapbare softtop, die in dit geval volledig elektrisch te bedie nen is. Op de middenconsole zit een forse rode knop in de vorm van een dakje. Wordt deze knop omhoog getrokken, dan gaat het dak open en bij indrukken sluit het geheel. Het sluiten van de soft top is een evenement opzich. Je hoeft als bestuurder alleen de auto in de P-stand en op de hand rem te zetten en natuurlijk de knop te bedienen. Alles gaat verder vanzelf, zelfs de vergrendeling bo ven de voorruit. Bij gesloten kap is het uitzicht rondom minder, maar n groot deel van de gebruikelij- dode hoeken zijn door het toe- ruitjes op- xchtige hardtop h meegeleverd kan mij niet helemaal bekoren, vooral vanwege de vreemd naar voren aflopende zittingen. Het zit comfort is echter dik in orde. Het dashboard heeft vele aardige details zoals een aantal onver wachte opbergruimtes. Achter de stoelen is ruimte voor een aantal tassen. Bovendien kan de vloer met twee kleppen worden ge opend voor het meevoeren van bijvoorbeeld een verbandtrom- mel. Uit het motorenpallet reden we met de middelste versie, een 3 lit V6 met 4 kleppen per cylinder. De aandrijfkrachten werden in ons geval middels een viertrapsauto maat aan de achterwielen door gegeven. Net als in de 300 E-24 die we onlangs aan de tand voel den, kon dezelfde combinatie ons in de SL niet bekoren. Waar we bij de 300 E nog dachten aan een exemplarisch gedrag, moeten we na enkele dagen 300 SL toch con cluderen dat het zo af-fabriek wordt geleverd. der het puntdak' te bewonderen. In september zal het programma worden uitgebreid met de Concer to met 90 pk 1.5i motor en een snelle 1.6i. De prijzen starten van af ongeveer f.30.000,= waardoor Vijf jaar geleden startte Auto Oisterwijk aan de Boxtelsebaan in het centrum van Oisterwijk. Het bedrijf verkeerde toen duidelijk in de opbouwfase. Het laatste jaar vonden ze in Udenhout onderdak naast Citroen-dealer Jan Bertens. De verhuizing naar Udenhout was duidelijk als overgang bedoeld, de plannen voor nieuwbouw wer den op dat moment al uitgevoerd. en laat zich net als de softtop met dezelfde knop vergrendelen. De kap is met twee personen makke lijk te verwijderen. De auto oogt met vaste kap als een coupé. De SL wordt in principe zonder rolbeugel gereden. Mercedes heeft er echter wel één gemon teerd, die in noodgevallen uitzich- zelf omhoog klapt. Wil de bestuur der echter altijd de veiligheid van een beugel achter zich voelen, dan kan deze voorziening ook met behulp van een knopje overeind gezet worden. Het is slechts een klein voorbeeld van al het techni sche vernuft wat de SL aan boord heeft. Wat te denken van een elektrisch in vier richtingen ver stelbare stuurkolom (optie), elek trisch verstelbare stoelen met ge heugen, stoelverwarming (optie) en een uitschuifbare middenarm- steun. Rood/paars De afwerking is enorm degelijk, al kampte onze auto met twee vreemde problemen. De rechter portierruit weigerde geregeld, ter wijl de centrale vergrendeling van portieren en kofferklep alleen via het slot op de bagageklep vol ledig te bedienen was. Het interieur van de SL kan van vele extra's worden voorzien, zo als lederen bekleding. In het ge val van onze rood/paarse auto was het meubilair met licht beige overtrokken. Dit is een absoluut te besmettelijke kleur, die het geheel er erg goedkoop doet uitzien. De vormgeving van de stoelen met geïntegreerde veiligheidsgordels bruikers tergend langzaam met hun tong tegen het raam voorbij rijden. Heb je dan eindelijk een gaatje in de verkeersstroom ge vonden en geef je flink gas om er tussen te komen, dan gebeurt er eerst even niks, althans de auto komt zeer traag op gang. Dan schakelt hij bruusk terug en breekt de achterkant uit. Helaas heb ik nog niet met de veel moder nere vijftrapsautomaat gereden, die veel beter zou zijn. In ieder ge val zou ik na deze ervaringen di rect een handgeschakelde vijfbak bestellen. Op-constante snelheden rijdt de SL werkelijk formidabel. De auto is bijzonder comfortabel, maar blijft tegelijkertijd vlak op de weg liggen in bochten. Er komt echter bij dit type auto vaak de discussie over het imago naar boven. Het technologisch op eenzame hoogte staande produkt is slechts voor weinigen weggelegd. Er ontstaat zo een bepaalde cultus rond zo'n model. Dat betekent dat mensen die de auto eigenlijk niet kunnen betalen er toch alles aan zullen doen om er wel een te rijden. Maar het merk met de ster heeft tot nog toe weinig te leiden gehad van typeringen als "taxi" en "kampauto" die in de volksmond vaak gebruikt worden. In ieder geval heeft Mercedes een enorme uitstraling, niet alleen wat betreft uiterlijk maar ook kwalitatief. M'. - ^ZZZZZZ/ZZ^ZzzZzzZZ,zzZzZZZZZ^ 1.950,-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 17