CITROEN XM
V6.24
Koud kunstje
Nieuwe
ESCORT
en ORION
onthuld
es
98,-
Oplage: 92.840 ex.
IDE E E E E E
Decoratief
o.a.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Deze week
in de
Automaat
i i
Nieuwe
Volvo 960
Europees
kampioenschap
ministox op de
Koningshoeven
BMW 5-serie Zakenauto van het Jaar
1990-pagina 14
EWÜUt©
I
Donderdag 12 juli 1990
.61.19
d
levert een vermogen van 200 pk.
Bandenmaat
Gordelspanner
ons
loofd
4 GULDENS!!!
ïze
e
Autotest:
Mercedes 300 SL-24
pag.3
Jaargang 2
Nummer 28
ront
ot 19.00 uur
3.00 uur.
Rij-impressie:
Audi 80 16V
pag.7
>g een sta-
twee jaar
5 vijfdeurs
l dus in
en advertenties:
22.00 uur
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
De huidige auto van het jaar, de Citroën XM, doet het
uitstekend. In ons land werden al ruim 1600 exempla
ren verkocht, terwijl de auto in Frankrijk de eerste
plaats inneemt in zijn segment, net boven het model
wat jaren lang deze verkooplijst aanvoerde, de Renault
25. Het leveringsprogramma van diesel, turbodiesel, 2
liter en V6 blijkt voor de meeste klanten toerijkend.
Voor een kleine groep topklasse-rijders heeft Citroën
vanaf oktober een extra exclusieve uitvoering in petto.
Het was voor het merk een koud kunstje de inmiddels
bekende auto te voorzien van de 24 kleppen V6 uit de
Peugeot 605. Het resultaat, een sportief topmodel, wat
uitblinkt op meerdere fronten.
1st 24X33 cl 32,44
24X33 cl 36,75
ue 24X25 cl 20,50
ek 24x25 cl 23,83
mbolse 29,94
24X25 cl 19,50
24X33 cl 38,77
24X33 cl 32,99
24X33 cl 36,05
24X25 cl 15,94
24X33 cl 33,27
24X25 cl 29,44
24X33 cl 38,77
24X33 cl 48,94
24X 33 cl 24,38
24X33 cl 27,99
20X49 cl 36,00
24X25 cl 26,61
l 24 X33 cl 28,83
24X33 cl 28,83
k 24X33 cl 43,55
24 X33 cl 36,77
24 X33 cl 36,77
24X25 cl 16,61
24X 33 cl 20,99
24X33 cl 27,72
24X25 cl 18,27
30X25 cl 33,27
24X25 cl 17,72
24X33 cl 27,95
24 X33 cl 39,50
24X25 cl 22,16
hrljvlng: Tilburg -
an - Baarle-
j Rest. «De
:s, daarna de weg
na één
igt DELHAIZE
terzijde.
taalkaarten
CT
fog
is een mooie strak gelijnde sedan
geworden met een verrassend
eigen gezicht.
Net als bij de Fiesta heeft Ford in
middels een aantal van deze nieu
we modellen ingezet voor praktijk
tests. In zes Europese landen zijn
automobilisten, die jaarlijks veel
kilometers rijden, uitgenodigd aan
deze testen deel te nemen. Het
gaat om 350 auto's uit de voorpro-
duktie. Als de twee nieuwe model
len in de herfst worden gepresen
teerd, zullen gezamelijk drie en
een half miljoen kilometers onder
praktijkomstandigheden zijn afge-
legd. Ford zal deze strategie bij
alle in de toekomst te introduceren
modellen handhaven.
heeft bewezen. Daar de titel een
echte praktijkprijs is, verkeert
BMW in een jubel- stemming.
De jaarprijs, een bronzen beeld
van kunstenaar Ron Holthuijsen,
werd door J.P. Dik, uitgever van
Automobiel Management over
handigd aan P.J. Gierse, alge
meen directeur BMW Nederland.
Een topmodel moet zijn distinctie
uitstralen. Citroen doet dit onder
meer met een nieuw type lichtme
talen velgen. Verder zijn bumpers,
flankbeschermers, buitenspiegels
en schutborden in de carrosse-
riekleur gespoten. Hierbij kan
worden gekozen uit zwart, gris
Dolmen, blue Memphis en twee
parelmoer tinten rouge Mandarin
en vert Véga. Deze laatste kleur is
uitsluitend op dit type leverbaar.
schappen ook gekeken naar de
fleetownervriendelijkheid van de
importeur en dealerorganisatie.
Ook de uitstraling van de auto is
van belang. Dit jaar valt de eer te
beurt van de BMW 5-serie. Het is
uniek te noemen dat een auto die
relatief zo kort op de markt is, nu
al zijn kwaliteiten als zakenauto
Alfa Euro Tropheum
groot succes
pag.7
De gebruikte materialen in het in
terieur onstrepen de totale allure
van de auto. Standaard is zwart
lederen bekleding op het meubi
lair, deurpanelen, stuur en de
hoes van de versnellingspook.
Verder zijn de randen van de
deurpanelen, een deel van het
dashboard en de knop van de
versnellingshendel in prachtig
Nog voor het einde van het
jaar zal het Volvo-program-
ma een nieuw topmodel krij
gen onder de naam 960. Dit
meldt het gezaghebbende
Franse autoblad L'Automobi
le. De auto vervangt de tot
nog toe gevoerde 760 en zal
niet meer worden voorzien
van de 6 cylinder PRV-motor.
Volvo trokt zich enkele jaren
geleden al terug uit de sa
men met Peugeot en Renault
opgezette onderneming. In
de nieuwe Volvo 960 komt
een eigen 6 cylinder lijnmo
tor met 4 kleppen per cylin
der en een inhoud van 2,5 of
3 liter. In de meest sportieve
uitgave krijgt deze kracht
bron twee turbo's. Beide
schoepenraderen werken op
een rij van drie cylinders. De
kleinste van het stel verbe
terd de soeplesse onder de
2000 tr/min, terwijl de twee
de, een grote, pas daarboven
actie! wordt. Het vermogen
wat dit brulijzer op de schaal
brengt bedraagt maar Helst
272pk.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie e
dinsdag 2
Toen ik onlangs met Opel
voor de introductie van de
nieuwe Calibra in Monte
Carlo was, heb ik glimla
chend staan te kijken naar de
Monagaskische politie.
Geheel in de stijl van het mi
nistaatje gaan de (voorna
melijk) heren gekleed in een
lantasievol vormgegeven kos
tuum met de nodige flossen
en touwtjes. De spierwit ge
wassen handschoenen ma
ken het geheel af. Alhoewel
Ze in deze outfit het verkeer in
goede banen moeten leiden,
doen ze eerder decoratief
aan.
Maar ook bij onze, in een wat
alledaags pak gestoken, Ne
derlandse ordehandhavers
zie je heel af en toe dingen
die je doen glimlachen. Vori
ge week stond ik op een druk
kruispunt met stoplichten. In
één richting werd aan de
weg gewerkt, waardoor er
een kans op opstoppingen
was. Dit zou in een ongunstig
geval de hele kruising ver
sperren. De politie was met
vijf man/vrouw sterk uitge
rukt om de ongeduldige auto
mobilisten en fietsers op hun
beurt te laten rijden. Alle rich
ting werden achtereenvol
gens doorgelaten. De stop
lichten waarvoor ik stond te
wachten werden door een
agente beveiligd. Met een
wit/oranje hesje aan en de
armen uitgespreid hield ze de
massa auto's tegen. Op het
moment dat mijn richting aan
de beurt was, was het gevaar
voor opstoppingen op de
kruising voorbij en moesten
we gewoon weer het groene
licht afwachten.
Ik vroeg me op dat moment al
af hoe de dame dit aan de
verkeersdeelnemers zou
gaan duidelijk maken. Ze
deed dit met een ronduit
prachtige, strakke beweging.
Ze bracht haar uitgestrekte
armen naar haar hoofd en
wees zeer duidelijk naar haar
ogen en vervolgens in een
zelfde flitsende beweging
naar de stoplichten. Op zo'n
moment besef je dat compu
ters en apparaten veel kun
nen, maar dat als de mensen
hand eraan te pas komt het
zoveel leuker en mooier kan...
Tony Vos
Vanwege dit grotere geweld
wordt in de XM V6.24 een zwaar
der koppelingsmechanisme ge
monteerd en bovendien een dik
kere stabilisatorstang. De ban
denmaat is hetzelfde gebleven,
maar de 205/60 ZR15 MXV2 kun
nen een snelheid van 240 km/u
aan.
Met de komst van de XM V6.24 in
oktober is het programma wat be
treft de vijfdeursvarianten com
pleet. Er is ons echter nog
tioncar beloofd, die zo'n tv
na de introductie van de vijf
was te verwachten. Dat zal
de loop van 1991 worden.
De prijs van de nieuwe 24-klepper
is nog niet exact vastgesteld,
maar zal rond de f.95.000,= k
men te liggen.
Afrikaans rozehout uitgevoerd. De
standaarduitrusting is werkelijk
over-compleet met ABS, automati
sche temperatuurregeling met air
conditioning, een complete stereo-
installatie en natuurlijk de hydr-
actieve vering. Ook de veiligheid
heeft Citroën nog eens extra on
der de loep genomen. Zo heeft de
ze XM gordelspanners, die de in-
zittingen in geval van een aanrij
ding strak tegen de stoelen druk
ken.
De krachtbron komt uit de Peu
geot 605 SV24. Iedere cylinder is
hierbij voorzien van twee in- en
uitlaatkleppen die worden be
diend door bovenliggende nokke-
nassen. Het geregelde luchtinlaat-
systeem zorgt voor een optimale
vulling van de cylinders. Dit heeft
een uitermate vlak koppelverloop
tot gevolg. Zo is bij 1000 tr/min al
200 Nm beschikbaar, terwijl het
maximum van 265 Nm bij 3600 tr/
min wordt bereikt. De 24-klepper
Nog even en Ford zal op de ver
schillende Europese markten de
nieuwe Escort en Orion introduce
ren. De huidige Escort stamt uit
1980 en is na een face-lift enkele
jaren terug duidelijk aan vervan
ging toe. De Orion staat wellis
waar als een degelijke, prettige
auto bekend, maar moest het toch
met een wat ouderwetse uitstra
ling doen. De nieuwe modellen
passen echter veel meer in deze
tijd. De Escort doet in eerste aan
blik denken aan een wat kleiner
uitgevallen Sierra. De Orion is er
enorm op vooruit gegaan. Waar
het huidige model een latere afge
leide van de Escort was, is bij de
nieuweling duidelijk te zien dat de
auto's tegelijk zijn ontwikkeld. Het
Op het autospeedwaycircuit
De Koningshoeven wordt
zondag 15 juli gestreden om
het Europees kampioen
schap ministox. Als er inter
nationale titels op het spel
staan, is het zeker dat er een
sterke Engelse delegatie op
af komt. Het is in ieder geval
zeker dat David Mason, Per
ry Monk, Daniel Rutherford
en wereldkampioen Peter
Dodge aan de start komen.
De Nederlandse delegatie is
aanmerkelijk groter, maar
dat is geen wonder omdat er
eén thuiswedstrijd wordt ge
reden.
Bovendien hebben zij het
voordeel dat de Engelsen ge
wend zijn precies andersom
te rijden. En bijkomend voor
deel is bovendien dat de En
gelsen met 850 cc motoren
moeten rijden en op het conti
nent 1000 cc is toegestaan.
De Engelsen hebben echter
veel meer ervaring dan hun
Nederlandse opponenten,
daar in Engeland in het sei
zoen elke week twee of drie
wedstrijden worden verre
den.
De wedstrijden op de Ko
ningshoeven beginnen op
13.00 uur precies.
Het vakblad Automobiel Manage
ment roept iedere 12 maanden
een auto uit tot Zakenauto van het
Jaar. Een aantal autojournalisten
en mensen uit lease- en fleetwe-
reld bekijken de meest voorko
mende zakelijk gereden auto's op
verschillende punten. Zo wordt
naast kostprijzen en rij-eigen-
(Fj