Nieuwe Volkswagen Transporter HONDA CIVIC VTEC 9 SCHADE? Ca bij Dr. Car te raden! R Be Prijs Quadrifoglio Nederlands idee in vierde generatie Dr.Car ILepelaers Opel ■sK*-' f i 11 f, an van tr 50j 4e GENERATIE .4 Bij de gróótste Opel dealer van het Zuiden is het een auto- spel zonder grenzen! 118,- 103,- 118,- I 4 JSIS: .1984 6.250,- .1984 6.950,- .1983 3.950,- >984 I0.250,- .1986 5,750,- .1985 7.950,- .198612.750,- ZS Toyota Cresida Camper1980 7.750,- I 990 - pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 5 juli 1990 - pagina 5 Kampeerauto Volkswagen Transporter Gesloten bestel t inj., ssels International to- en DIVERSE OCCASIONS 2e GENERATIE HYUNDAI: GETEST, GETEST, GETEST. NU U. Caravelle IGAP^KC.12] Vervolg van blz. 1 DE LIJST VOOR OCCASIONLIEFHEBBERS. Merk: '50, anun MENSEN ACHTER OPEL| ISIOMSJ •nderweg, i van de ;ekerheid, an de waarden: 1 175 3045 8-’87 11’87 5-’88 L/... 10-’84 3-’89 6-’87 5-’86 L... 5- 83 10-’85 L..„ 6-’87 2 ’87 7 ’87 5-’84 5-’89 irbo diesel 4’90 4’90 4 ’90 b.v. 120143 Cfl Afhlfrf Ifll liftte Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg 3e GENERATIE len verstoren. feit dat de 3-deurs en zelfde motor beschik- CaBOVAG GARANTIE Bjr. 1987 1987 1988 1986 1985 1987 1988 1987-1988 1988 1987 1987 1987 1987 In 1978 werden vijf prototypes van de Transporter met vierwlelaandrljving gemaakt snt SPOORMAKERS B.V. Sprendlingenstraat 10 5061 KN OISTERWIJK Telefoon 04242-84683 rjGebruikte Wagens LJuPlus Systeem Streng gekeurd. 3 Maanden BOVAG garantie. 14 Dagen omruilgarantie.. Van de eerste generatie VW Bus werden 1,8 miljoen exemplaren AUTO KENNIS B.V. Leharstraat 82, Tilburg, Lannerstraat/hoek Offenbachstraat Tel 013-554784 OK-KENNISIONS Ook bij occasions biedt de Hyundai dealer méér auto voor uw geld. De historie van dit succesvolle VW-model gaat terug naar 1947, -voor het verkeer op het fa- ^ncxkSterrein van VW enkele auto's met vlakke laadvloer wer den gebouwd. De eenvoudige constructie bestond uit vloerdelen van de Kever met een bestuur- derscabine boven de motor ach terin. De Nederlandse importeur Ben Pon zag in 1948 deze con structie een raakte enthousiast en jaar produküe zal in het najaar een geheel nieuwe VW Transporter voor de deur staan. kon echter geen goedkeuring krij gen. Zodoende tekende hij een gemodificeerde dichte versie in zijn agenda. De eerste generatie werd gemaakt aan de hand van een idee van de Nederlandse importeur Ben Pon, die een bestelwagen op Kever-basis tekende op een blaad je van zijn agenda. Dat het een schot in de roos was, blijkt alleen al uit het feit dat de huidige derde genera tie VW Bus nog steeds hetzelfde basisprincipe kent. Maar geen enkel merk kan blijven stilstaan. Na ruim 40 FiatUno60S Fiat RegataTS 1900 Fiat Tipo 1.6 DGT Fiat Croma i.e Fiat Ritmo 60 L Fiat Uno 45 Fiat Panda 750 CL Fiat Panda 1000 CL Fiat 127 1050 Fiat Panda Carara Fiat Ritmo 60 CL, op gas Opel Kadett 1.3 LS Peugeot 205 GL, 5-drs. De Transporter bewijst sinds 40 jaor op grote afstandsreizen en expedities zijn betrouwbaarheid Ringbaan Oost 102a, Tilburg, Tel. 013 43 46 55 Tnruilwagencentrum: Ringbaan Oost 271 De nieuwe Transporter is er met laadvermogens van 800, 1000 en 1200 kg. De compleet uitgeruste Caravelle en Combi bieden plaats aan 9 tot maximaal 12 per sonen. Verder bestaat het pro gramma uit een pick-up, dubbele cabine en chassis-cabine. zit voortaan voorin en tevens wor den de voorwielen nu aangedre ven, waardoor VW is afgestapt van het principe motor en aandrij ving achterin. Er is een keuze uit twee wielbases van 2,92 en 3,32 meter. .198717.250,- Diverse andere merken ook uit voorraod leverbaar BOVAG/HYUNDAIGARANÏÏE Sinds de start van de produktie in maart 1950 zijn er van de Volkswagen Transporter maar liefst 6,7 miljoen exemplaren gemaakt en over de hele wereld verkocht. ^riekst Hyundai Stellar 2.0 GSL Hyundai Stellar f.6 ff. Hyundai Pony XP LPG Hyundai Pony 1.2 GL Fiat Uno 55 Fiat 127 Ford Siërra 2.0 L Lada2105 Mitsubishi Colt Peugeot 309 GL LPG Renault 25 Vó injectie ABS Subaru stationcar 1.6 -„„„e kanonnen nog niet hard genoeg schieten, is het mis schien handig te weten dat in de cember de Honda NS-X op de Europese markt verschijnt. In deze auto is de VTEC-techniek toege past op een 3 liter V6. langrijk was voor het verdere suc ces van de auto. Verder behoren vijfversnellingsbakken, stuurbe krachtiging, brandstofinjectie, vierwielaandrijving, turbodiesels en ABS tot de mogelijkheden. Met uitvoeringen als de Carat en de Caravelle zette Volkswagen vroegtijdig een stap in de richting van luxueuze ruimtevoertuigen. De produktiestand staat inmiddels op 6,7 miljoen. In het najaar zal echter de vierde generatie verschijnen, waarvan de produktie inmiddels is gestart. De Bus heeft een enorme verande ring ondergaan en dat niet alleen aan het uiterlijk. De auto kenmerkt zich door een korte neus. De motor De basismotor is de 1.8 liter 4 cy linder met carburateur en een ver mogen van 49 kW. Daarboven zit ten een 2 liter injectie (62 kW) en als topper de 2.5 liter 5 cylinder van 81 kW. Daarnaast zijn er twee diesels, de 1.9 liter 4 cylinder en een 2.4 liter 5-pitter. Alle uitvoerin gen hebben een handgeschakel- de vijfbak, terwijl de zwaardere motoren ook met automaat te koop zullen zijn. Nu al zijn een reeks Kampeeruitgaves aangekondigd. Over de prijzen is nog niets be kend. De nieuwe Volkswagen Transporter en Caravelle zullen vanaf september op de internatio nale autotentoonstellingen te zien zijn. Op 11 november 1948 werd het definitieve groene licht gegeven voor de Volkswagen Bus. Al op 5 april een jaar later werden de eerste proefritten gemaakt. He laas bleek het personenwagen onderstel niet opgewassen tegen de hogere belasting. Naast een zelsdragende carrosserie op een passende onderbouw werden ver anderingen doorgevoerd aan de remmen, de carrosserievorm en het brandstofverbruik. De Bus kreeg twee openslaande zijdeu ren. Er werden een aantal prototy pes gebouwd van een dichte be stelwagen tot personenbusje voor acht tot negen man. In de maan den tot de start van de produktie werden verschillende verbeterin gen aangebracht. Op 12 novem ber 1949 liet algemeen directeur Nordhoff op een persconferentie de Transporter voor het eerst in het openbaar zien. Het concept was eenvoudig. Voor in zat de bestuurder en achterin de motor. Daar tussenin lag de laadruimte. Dit zorgde voor een goede gewichtsverdeling en de daarmee samenhangende weg- ligging. Op 8 maart 1950 ging de eerste Transporter in produktie. Met de Transporter werd ook de Duitse Kampeerauto geboren. Westfalia fabriceerde een aantal voorzieningen die na het weekend weer verwijderd konden worden, zodat de auto van maandag tot vrijdag weer voor bestelwerk ge bruikt kon worden. In 1952 ver scheen zelfs een passende voor tent in rood-witte strepen. Nog een jaar later kwam het bekende vouwdak. In 1960 kwam de Trans porter als een echte Camper. Het tijdperk van de kampeervoorzie- ningen, waarmee ook de logeer kamer kon worden ingericht als die in de auto niet nodig waren, was voorbij. lijks te kunnen verstoren. Civic 3-deurs 1.6i VTEC leverbaar Ondanks het feit dat de 3-deurs en voor f.45.640,=, terwijl tegelijker- CRX over dezelfde motor beschik- tijd de CRX met deze techniek ken, is het kleine coupétje toch voor f.50.350,= wordt aangebo- duidelijk de meerdere van het den. duo. Zijn meer macho outfit maakt Voor wie deze kanonnen de CRX waar door sneller weg te sprinten, net iets harder door een bocht te kunnen en vooral voor dat alles meer uit te nodigen. Net iets meer sportwagen voor net iets meer geld. Al deze maand is de gemaakt. De oorspronkelijke 1.2 liter motor werd vervangen door het 1.5 liter exemplaar. In de tus sentijd deed ook de schuifdeur zijn intrede. In 1967 verscheen de tweede ge neratie met een 1.6 liter kracht bron. Ook op deze Bus werden door de jaren heen een aantal nieuwe technieken toegepast zo als schijfremmen voor, een nieuwe platte 1.7 liter motor en de be schikbaarheid van een automaat. Vanaf 1975 was dit model ook met een .2 liter motor leverbaar. De huidige generatie Bus is er al weer sinds 1979. De dieselmotor deed in 1980 zijn intrede, wat be- Tot 180 km/u blijft de snelheids meter rap met de klok meedraai en. Er worden topsnelheden opge geven van 208 voor de 3-deurs en 222 km/u voor de CRX, maar om daarbij in de buurt te komen, zal je toch de gelegenheid moeten hebben om over een langere tijd continu gas te blijven geven. De auto's zijn stug geveerd. Door het harde onderstel, wat Honda voor de VTEC op een aantal pun ten steviger en stugger heeft ge maakt, weet je precies hoe de re latie tussen band en wegdek er voor staat. En zelfs haarspeld bochten blijken die relatie nauwe- Vorige week stond in dit blad de uitgebreide kennismaking met de nieuwe topper uit het Alfa-pro- gramma, de 164 Quadrifoglio. In de tussentijd heeft de importeur Alfa Romeo Nederland de officiële prijs vastgesteld op f.87.350,=. Voor dit bedrag biedt deze auto een met leer bekleed interieur, elek trisch geregelde schokbrekers, lichtmetalen velgen, ABS, centrale vergrendeling, spoiler/skirts rond om en een uitgebreide inbouwset voor de radio. Debt le GENERATIE

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 23