Nieuwe Volkswagen Transporter
HONDA CIVIC VTEC
9
SCHADE?
Ca bij Dr. Car
te raden!
R
Be
Prijs Quadrifoglio
Nederlands idee in vierde
generatie
Dr.Car
ILepelaers Opel
■sK*-'
f
i 11
f,
an
van
tr
50j
4e GENERATIE
.4
Bij de gróótste
Opel dealer van het
Zuiden is het een auto-
spel zonder grenzen!
118,-
103,-
118,-
I
4
JSIS:
.1984 6.250,-
.1984 6.950,-
.1983 3.950,-
>984 I0.250,-
.1986 5,750,-
.1985 7.950,-
.198612.750,-
ZS
Toyota Cresida Camper1980 7.750,-
I
990 - pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 juli 1990 - pagina 5
Kampeerauto
Volkswagen Transporter Gesloten bestel
t inj.,
ssels
International
to- en
DIVERSE OCCASIONS
2e GENERATIE
HYUNDAI: GETEST, GETEST, GETEST. NU U.
Caravelle
IGAP^KC.12]
Vervolg van blz. 1
DE LIJST VOOR OCCASIONLIEFHEBBERS.
Merk:
'50,
anun
MENSEN ACHTER OPEL|
ISIOMSJ
•nderweg,
i van de
;ekerheid,
an de
waarden:
1 175
3045
8-’87
11’87
5-’88
L/... 10-’84
3-’89
6-’87
5-’86
L... 5- 83
10-’85
L..„ 6-’87
2 ’87
7 ’87
5-’84
5-’89
irbo diesel
4’90
4’90
4 ’90
b.v.
120143
Cfl Afhlfrf Ifll liftte
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
3e GENERATIE
len verstoren.
feit dat de 3-deurs en
zelfde motor beschik-
CaBOVAG GARANTIE
Bjr.
1987
1987
1988
1986
1985
1987
1988
1987-1988
1988
1987
1987
1987
1987
In 1978 werden vijf prototypes van de Transporter
met vierwlelaandrljving gemaakt
snt
SPOORMAKERS B.V.
Sprendlingenstraat 10
5061 KN OISTERWIJK
Telefoon 04242-84683
rjGebruikte Wagens
LJuPlus Systeem
Streng gekeurd.
3 Maanden BOVAG garantie.
14 Dagen omruilgarantie..
Van de eerste generatie VW Bus
werden 1,8 miljoen exemplaren
AUTO KENNIS B.V.
Leharstraat 82, Tilburg,
Lannerstraat/hoek Offenbachstraat
Tel 013-554784
OK-KENNISIONS
Ook bij occasions biedt de Hyundai
dealer méér auto voor uw geld.
De historie van dit succesvolle
VW-model gaat terug naar 1947,
-voor het verkeer op het fa-
^ncxkSterrein van VW enkele
auto's met vlakke laadvloer wer
den gebouwd. De eenvoudige
constructie bestond uit vloerdelen
van de Kever met een bestuur-
derscabine boven de motor ach
terin. De Nederlandse importeur
Ben Pon zag in 1948 deze con
structie een raakte enthousiast en
jaar produküe zal in het najaar een geheel nieuwe VW
Transporter voor de deur staan. kon echter geen goedkeuring krij
gen. Zodoende tekende hij een
gemodificeerde dichte versie in
zijn agenda.
De eerste generatie werd gemaakt aan de hand van
een idee van de Nederlandse importeur Ben Pon, die
een bestelwagen op Kever-basis tekende op een blaad
je van zijn agenda. Dat het een schot in de roos was,
blijkt alleen al uit het feit dat de huidige derde genera
tie VW Bus nog steeds hetzelfde basisprincipe kent.
Maar geen enkel merk kan blijven stilstaan. Na ruim 40
FiatUno60S
Fiat RegataTS 1900
Fiat Tipo 1.6 DGT
Fiat Croma i.e
Fiat Ritmo 60 L
Fiat Uno 45
Fiat Panda 750 CL
Fiat Panda 1000 CL
Fiat 127 1050
Fiat Panda Carara
Fiat Ritmo 60 CL, op gas
Opel Kadett 1.3 LS
Peugeot 205 GL, 5-drs.
De Transporter bewijst sinds 40 jaor op grote
afstandsreizen en expedities zijn betrouwbaarheid
Ringbaan Oost 102a, Tilburg, Tel. 013 43 46 55
Tnruilwagencentrum: Ringbaan Oost 271
De nieuwe Transporter is er met
laadvermogens van 800, 1000 en
1200 kg. De compleet uitgeruste
Caravelle en Combi bieden
plaats aan 9 tot maximaal 12 per
sonen. Verder bestaat het pro
gramma uit een pick-up, dubbele
cabine en chassis-cabine.
zit voortaan voorin en tevens wor
den de voorwielen nu aangedre
ven, waardoor VW is afgestapt
van het principe motor en aandrij
ving achterin. Er is een keuze uit
twee wielbases van 2,92 en 3,32
meter.
.198717.250,-
Diverse andere merken ook uit voorraod leverbaar
BOVAG/HYUNDAIGARANÏÏE
Sinds de start van de produktie in maart 1950 zijn er
van de Volkswagen Transporter maar liefst 6,7 miljoen
exemplaren gemaakt en over de hele wereld verkocht. ^riekst
Hyundai Stellar 2.0 GSL
Hyundai Stellar f.6 ff.
Hyundai Pony XP LPG
Hyundai Pony 1.2 GL
Fiat Uno 55
Fiat 127
Ford Siërra 2.0 L
Lada2105
Mitsubishi Colt
Peugeot 309 GL LPG
Renault 25 Vó injectie ABS
Subaru stationcar 1.6
-„„„e kanonnen nog niet
hard genoeg schieten, is het mis
schien handig te weten dat in de
cember de Honda NS-X op de
Europese markt verschijnt. In deze
auto is de VTEC-techniek toege
past op een 3 liter V6.
langrijk was voor het verdere suc
ces van de auto. Verder behoren
vijfversnellingsbakken, stuurbe
krachtiging, brandstofinjectie,
vierwielaandrijving, turbodiesels
en ABS tot de mogelijkheden. Met
uitvoeringen als de Carat en de
Caravelle zette Volkswagen
vroegtijdig een stap in de richting
van luxueuze ruimtevoertuigen.
De produktiestand staat inmiddels
op 6,7 miljoen.
In het najaar zal echter de vierde
generatie verschijnen, waarvan
de produktie inmiddels is gestart.
De Bus heeft een enorme verande
ring ondergaan en dat niet alleen
aan het uiterlijk. De auto kenmerkt
zich door een korte neus. De motor
De basismotor is de 1.8 liter 4 cy
linder met carburateur en een ver
mogen van 49 kW. Daarboven zit
ten een 2 liter injectie (62 kW) en
als topper de 2.5 liter 5 cylinder
van 81 kW. Daarnaast zijn er twee
diesels, de 1.9 liter 4 cylinder en
een 2.4 liter 5-pitter. Alle uitvoerin
gen hebben een handgeschakel-
de vijfbak, terwijl de zwaardere
motoren ook met automaat te koop
zullen zijn. Nu al zijn een reeks
Kampeeruitgaves aangekondigd.
Over de prijzen is nog niets be
kend. De nieuwe Volkswagen
Transporter en Caravelle zullen
vanaf september op de internatio
nale autotentoonstellingen te zien
zijn.
Op 11 november 1948 werd het
definitieve groene licht gegeven
voor de Volkswagen Bus. Al op 5
april een jaar later werden de
eerste proefritten gemaakt. He
laas bleek het personenwagen
onderstel niet opgewassen tegen
de hogere belasting. Naast een
zelsdragende carrosserie op een
passende onderbouw werden ver
anderingen doorgevoerd aan de
remmen, de carrosserievorm en
het brandstofverbruik. De Bus
kreeg twee openslaande zijdeu
ren. Er werden een aantal prototy
pes gebouwd van een dichte be
stelwagen tot personenbusje voor
acht tot negen man. In de maan
den tot de start van de produktie
werden verschillende verbeterin
gen aangebracht. Op 12 novem
ber 1949 liet algemeen directeur
Nordhoff op een persconferentie
de Transporter voor het eerst in
het openbaar zien.
Het concept was eenvoudig. Voor
in zat de bestuurder en achterin
de motor. Daar tussenin lag de
laadruimte. Dit zorgde voor een
goede gewichtsverdeling en de
daarmee samenhangende weg-
ligging. Op 8 maart 1950 ging de
eerste Transporter in produktie.
Met de Transporter werd ook de
Duitse Kampeerauto geboren.
Westfalia fabriceerde een aantal
voorzieningen die na het weekend
weer verwijderd konden worden,
zodat de auto van maandag tot
vrijdag weer voor bestelwerk ge
bruikt kon worden. In 1952 ver
scheen zelfs een passende voor
tent in rood-witte strepen. Nog een
jaar later kwam het bekende
vouwdak. In 1960 kwam de Trans
porter als een echte Camper. Het
tijdperk van de kampeervoorzie-
ningen, waarmee ook de logeer
kamer kon worden ingericht als
die in de auto niet nodig waren,
was voorbij.
lijks te kunnen verstoren. Civic 3-deurs 1.6i VTEC leverbaar
Ondanks het feit dat de 3-deurs en voor f.45.640,=, terwijl tegelijker-
CRX over dezelfde motor beschik- tijd de CRX met deze techniek
ken, is het kleine coupétje toch voor f.50.350,= wordt aangebo-
duidelijk de meerdere van het den.
duo. Zijn meer macho outfit maakt Voor wie deze kanonnen
de CRX waar door sneller weg te
sprinten, net iets harder door een
bocht te kunnen en vooral voor
dat alles meer uit te nodigen. Net
iets meer sportwagen voor net iets
meer geld. Al deze maand is de
gemaakt. De oorspronkelijke 1.2
liter motor werd vervangen door
het 1.5 liter exemplaar. In de tus
sentijd deed ook de schuifdeur
zijn intrede.
In 1967 verscheen de tweede ge
neratie met een 1.6 liter kracht
bron. Ook op deze Bus werden
door de jaren heen een aantal
nieuwe technieken toegepast zo
als schijfremmen voor, een nieuwe
platte 1.7 liter motor en de be
schikbaarheid van een automaat.
Vanaf 1975 was dit model ook met
een .2 liter motor leverbaar.
De huidige generatie Bus is er al
weer sinds 1979. De dieselmotor
deed in 1980 zijn intrede, wat be-
Tot 180 km/u blijft de snelheids
meter rap met de klok meedraai
en. Er worden topsnelheden opge
geven van 208 voor de 3-deurs en
222 km/u voor de CRX, maar om
daarbij in de buurt te komen, zal
je toch de gelegenheid moeten
hebben om over een langere tijd
continu gas te blijven geven.
De auto's zijn stug geveerd. Door
het harde onderstel, wat Honda
voor de VTEC op een aantal pun
ten steviger en stugger heeft ge
maakt, weet je precies hoe de re
latie tussen band en wegdek er
voor staat. En zelfs haarspeld
bochten blijken die relatie nauwe-
Vorige week stond in dit blad de uitgebreide kennismaking met de nieuwe topper uit het Alfa-pro-
gramma, de 164 Quadrifoglio. In de tussentijd heeft de importeur Alfa Romeo Nederland de officiële
prijs vastgesteld op f.87.350,=. Voor dit bedrag biedt deze auto een met leer bekleed interieur, elek
trisch geregelde schokbrekers, lichtmetalen velgen, ABS, centrale vergrendeling, spoiler/skirts rond
om en een uitgebreide inbouwset voor de radio.
Debt
le GENERATIE