nin Porsche in Efteling Peugeot in Tour de France Geslaagde hartoperatie Met Lepelaers Opel de zomer door m! T: [YG-75-VJ juli 1990-pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 5 juli 1990 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER rijdt cm/u 6,9 liter/100 r zijn. BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIGI u i de gelegen- naken. ssing voor u howroom te -i al- zien clusief af- al Motors Prijswij- Autobedrijf ReilOVa b.v. Spoordijk 72-74, 5018 GH Tilburg, tel. 013/422133 bij linder Het kop- 4300 tr/ j 4700 tr/min. dit hogere ploegleiders. In de dingen, zo snel mog meest actue ik over he Deir'JJ Python, plaar kt De 6 cylinder 2 liter stamt uit de tweede helft van de ja- ren zeventig. De eerste generatie drie- en vijfserie wer den met deze krachtbron uitgerust. Deze motor is in ruim tien jaar tijd constant verbeterd. Naast het toepas sen van injectie en het monteren van een katalysator is ook op minder zichtbare punten veel bereikt. BMW vond echter de tijd rijp om met deze motor als basis een nieuwe krachtbron te ontwikkelen, die de naam M50 draagt. De Bayerische Motor Werke is een bedrijf waar tradi ties hoog gehouden worden. Geen oude schoenen weg gooien als je nog geen nieuwe hebt, is daar het devies. Het merk introduceert regelmatig nieuw modellen, maar de ontwikkelingen op technisch gebied blijven hiervan onafhankelijk doorgaan. In het verleden is in de autosport door BMW al ervaring opgedaan met meerkleppen techniek. Dit resulteerde vorig jaar in de 18iS en kort geleden in twee 24-kleppen motoren voor S-serie. Zowel de 520 als 525 hebben er aanmerkelijk .neer pit bijgekregen. De bestaande 12-kleppers zijn uit het programma verdwenen, terwijl ook de 530i zijn car rière heeft beëindigd. (1.824,=), halogeen mistlampen (1.764,=), radiovoorbereiding in clusief antenne in de achterruit (1.1.039,=) en metaallok (1.2.174,=). In totaal brengt dit de prijs van de 520i exclusief radio en afleveringskosten op 1.74.401, Bepaald geen koopje, maar nu eenmaal het bedrag wat je voor Duitse degelijkheid en een hoogstandje aan motortechniek en modem ontwerp moet betalen. 518i kost 1.57.800,= terwijl de 24- klepper van de 525i f.83.800, kost. De lijst van opties is zeer lang en divers. Een automatische g versnellingsbak kost voor de 520i 1.4.725, De door ons gereden auto was voorzien van twee mid- denarmsteunen op de voorstoelen geopende occasioncentre auto's in alle prijsklassen, en maten. Met de bouw van het nieuwe tank station met wasserette gaat het heel snel. Nog voor de bouwvak wordt het geheel opgeleverd. In september is het dan weer feest bij Lepelaers. Het nieuwe station ichtig le- wordt dan namelijk officieel ge- kan wor- opend, terwijl ook de nieuwe, sportieve Opel Calibra zijn Ne derlandse debuut beleefd. Merk en type: BMW 520i 24V Aantal cylinders: 6 in lijn Cylinderinhoud: 1991 cc Boring x slag: 80 x 66 mm Vermogen: 150 pk bij 5900 tr/min Koppel: 190 Nm bij 4700 tr/min Prestaties: topsnelheid 211 km/u acceleratie 0 tot 100 in 10,6 sec. Afmetingen: lengte 4,72 meter, lengte 1,75 meter Gewicht: 1450 kg Verbruik: bij 90 ki km bij 120 km/u 8,5 liter/100 km stad 13,9 liter/100 km Nog drie weken is het feest bij Le pelaers Opel. In de showroom staan vele aantrekkelijke zomer- aktiemodellen zoals bijvoorbeeld de Corsa Strada. Deze auto heeft ondermeer fraaie wieldoppen, van binnenuit verstelbare buiten spiegels, speciale bekleding, ge tint glas, brede banden en een moderne 1.4 liter injectiemotor met geregelde drieweg katalysator-. In deze aantrekkelijke uitmonstering kost de Corsa f.20.495,=. De Ka- dett Life heeft dezelfde motorise- geopende occasioncentre staan ring en als extra's getint glas, zil- auto's in alle prijsklassen, soorten verkleurige velgen, verlichting in dashboardkastje, motorruimte en bagagecompartiment en een an tenne en inboüwspeakers. De Ka- dett Life kost als driedeurs f.25.250,=. Ook zijn er speciale uit voeringen van de Kadett Cabrio en de GSi die met een prac deren interieur geleverd k< den. Natuurlijk heeft Lepelaers voor ieder wat wils. In het onlangs De aandacht gaat overigens niet alleen uit naar de wielerprofs. Ook in het gezelschap van ploegleiders, soigneurs, mecani ciens en chauffeurs blijken zich veel Brabanders te bevinden met boeiende verhalen over de Tour en hun taak daarin. Omroep Bra bant zal al deze mensen 24 dagen lang aan het woord laten. Iedere ochtend rond 7.15 uur meldt ver slaggever Wim Amels zich met het Tour journaal. Daarin een over zicht van de etappe van de vorige <^ag met reacties van renners en ploegleiders. In de avonduitzen- dingen, zo snel mogelijk na vijf uur, de meest actuele informatie uit Frankrijk over het verloop van de etappe. De middaguitzendin- gen van 12.00 tot 13.00 uur bieden ruimte voor gesprekken met aller lei mensen rondom het Tour-cir- cus. seconden. De motor is in de prak tijk erg prettig en zeer gewillig. Tussenacceleraties warden vlet volbracht. Natuurlijk.^ wrergoaar de echte fut bovenin Fte kracht bron blijft ook dan wonderwel zeer rustig. Een rauw geluid, wat je bij meerkleppers nogal eens hoort, is bij de BMW 520i niet te vinden, wat dat betreft zijn de po sitieve eigenschappen van de oude motor volledig bewaard ge bleven. Het uiterlijk van de BMW 520i is volledig gelijk gebleven. Zelfs het typeplaatje is identiek, zodat je c leen onder de motorkap kunt zie dat heUomde-24-klepper gaat. Motorruimte De architectuur van de motor is (zoals je vab-^MW mag verwach ten weer prachtig. Het kleppen- dekselénhet-tnlaatkpruitstuk vor- mèn, weer een kunstzinnig hoogte punt. HötzieLjerallemaal eenvou dig uit. Er lopen zeker niet over dreven veel leidingen en kabels door de motorruimte heen. Na tuurlijk zijn de BMW M50 motoren voorzien van de laatste generatie digitale motorelectronica voor het verzorgen van de inspuiting, ont steking en de lambdaregeling van de katalysator. Deze nieuwe BMW 520i voldoet dan ook weer ruim schoots aan de gestelde emissie- eisen. De BMW 5-serie sloeg met zijn stoere, mannelijke lijnen direkt m. Dat de auto wat duurder was in zijn voorganger kon de trotse euwe eigenaar weinig deren, ndanks zijn grote gelijkenis met de 7-serie is de 5-serie door de wat kortere lengte duidelijk de fraaiste uit de BMW-stal. De ba sismotor blijft de 1.8 liter 4 cylin der die ook in deze relatief zware auto goed presteert. Aan de top blijft de 535i met een 211 pk 3,5 li ter motor en de supersnelle M5 met dezelfde krachtbron met 24 kleppen en maar liefst 315 pk. De uitrusting van de hedendaag se BMW's is lang niet zo kaal meer als jaren terug. De BMW 520i heeft in zijn basisuitrusting getint glas, een toerenteller, vijf- versnellingsbak, gescheiden re- gelbargjgigperatuurinstelling, een afsluitbaar dashboardkastje en twéé eléktrisch verstelbare bui tenspiegels. Sleutel De slëtrteLvdr heel apart. In é^f kastje zitten de sleutel voor hét contactslot, de af standsbediening voor de centrale vergrendeling en een knopje voor het standaard alarm. Wat vorm geving betreft ziet dit er zeer aar dig uit. In het gebruik is het net wat onhandig groot. Bovendien zijn er al BMW-rijders waarbij een deel is afgebroken, omdat de contactsleutel bij het omdraaien door het totale plastic kastje wordt bewogen en er een soort van tor- derende kracht ontstaat. Aardig geprobeerd, maar er moet toch d voorkeur worden gegeven aan een normale sleutel met afzonder lijk kastje voor het alarm. Het interieur komt net zoals de carrosserie uitermate degelijk over, zonder dat het saai is. Het dashboard is fraai van vormge ving en herbergt alle bedienings- organen direct binnen handbe reik. Er is veel opbergruimte in het royale dashboardkastje en twee kleine portiervakken. Tegen meer prijs kunnen de voorstoelen wor den voorzien van lekker ont nende middenarmsteunen. lijkertijd worden dan tegen rugleuningen opbergzakken aan gebracht. De achterpassagiers zit ten ruim en hebben ook de be schikking over een middenarm- steun. De verstelling van de be stuurdersstoel laat niets te wensen over. Zowel de hoogte als de zit hoek is keurig instelbaar. In eerste instantie zit de auto erg hard, wat na enige tijd snel went. Vlekkeloos Wie nóg steeds denkt dat alle Duitse auto's zeer hard geveerd zijn, zal bij de BMW het tegendeel zien. Zelfs over kinderkopjes rijdt de 520i nog zeer comfortabel. Overhellen in bochten en sterke duikneigingen blijven hierbij vol ledig achterwege. De stuurbe krachtiging maakt het bedienen van de auto een bijzonder prettige bezigheid. Het schakelen ging in ons testexemplaar niet vlekkeloos. Makkelijk schakel je mis als je de derde of vijfde versnelling moet hebben. De achteruit is met een sterke veer beveiligd. Het brandstofverbruik blijft bin nen de perken, zolang je maar niet té sportief gaat rijden. Een ge middelde van 1 op 8,5 is heel nor maal. De prijs Van de 520i is wel aan merkelijk toegenomen. Hij staat voor f.69.600,= bij de dealer. Onlangs waren Duitse journalis ten te gast in de Efteling, onder meer om een bezoek te brengen aan de nieuwste attractie het Volk van Laaf. Voor het vervoer dat weekend stond hen de allernieuw ste Porsche 944 cabriolet ter be schikking. Een en ander kon ge realiseerd worden dankzij de goe de onderlinge samenwerking tij dens het afgelopen winterseizoen. Toen werd namelijk de nieuwe TV- en bioscoopcommercial van Porsche opgenomen in de Python. Hierbij werd dezelfde auto op de trein van de reuzenachtbaan ge monteerd en wel zodanig dat het leek alsof de wagen zelfstandig het traject, met maar liefst 4 loo pings, aflegde. Als blijk van dank werd de Por sche, die speciaal voor de opna mes werd gemaakt, aan de direc tie van de Efteling overgedragen. Dit model krijgt een plaatsje in het park, uiteraard in de buurt van de zodat bezoeker dit exem- cunnen bewonderen. De BMW 520i is door de nieuwe 24-kleppen motor merkbaar vlot ter geworden. Over het hele toe- renbereik is de auto sneller, zon der dat er veelvuldig geschakeld dient te worden. De uitrusting is redelijk compleet, maar zeker niet overvloedig. De prijs blijft aan de Omroep Brabant zal ook dit jaar met een eigen verslaggever aan wezig zijn in de Tour de France. Wielerverslaggever Wim Amels reist in een door Peugeot Talbot Nederland beschikbaar gestelde 405 SRDt Break mee in het Tour- circus en volgt de prestaties van de Brabantse renners. Zoals vrij wel elk jaar, zal de Nederlandse inbreng in de Tour pok dit jaar weer zeer Brabants gekleurd zijn. De 1991 cc metende krachtbron uit de 520i levert met de nieuwe cylin- derkop een vermogen van 150 pk. De 525i heelt 2494 cc en levert in nieuwe gedaante 192 pk. In beide gevallen betekent dit een forse winst ten opzichte van de voor gangers, het scheelt ruim 20 pk. In het geval van de 520i wordt dit maximale vermogen bereikt F 5900 tr/min wat 100 tr/min mii is dan bij de 12-klepper. pel nam van 164 Nm bij 4 min toe tot 190 Nm bij Ondanks het feit dat c koppel bij een hoger toerental be reikt wordt, is een belangrijk be zwaar van de bestaande 520i weggenomen. Ook in de onderste toerenregionen is nu voldoende kracht beschikbaar voor snel rij den zonder al te veel schakelen. De prestaties van de auto zijn nu helemaal een BMW waardig. De top steeg van 203 naar 211 km/u uur, terwijl de acceleratietijd van 0 tot 100 toenam van 11,9 tot 10,6 520i is NL span- ’ege- ie

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 21