nin
Porsche in Efteling
Peugeot in Tour de
France
Geslaagde
hartoperatie
Met Lepelaers Opel de zomer door
m!
T:
[YG-75-VJ
juli 1990-pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 juli 1990 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
rijdt
cm/u 6,9 liter/100
r
zijn.
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIGI
u
i de gelegen-
naken.
ssing voor u
howroom te
-i al-
zien
clusief af-
al Motors
Prijswij-
Autobedrijf ReilOVa b.v.
Spoordijk 72-74, 5018 GH Tilburg, tel. 013/422133
bij
linder
Het kop-
4300 tr/
j 4700 tr/min.
dit hogere
ploegleiders. In de
dingen, zo snel mog
meest actue
ik over he
Deir'JJ
Python,
plaar kt
De 6 cylinder 2 liter stamt uit de tweede helft van de ja-
ren zeventig. De eerste generatie drie- en vijfserie wer
den met deze krachtbron uitgerust. Deze motor is in
ruim tien jaar tijd constant verbeterd. Naast het toepas
sen van injectie en het monteren van een katalysator is
ook op minder zichtbare punten veel bereikt. BMW
vond echter de tijd rijp om met deze motor als basis een
nieuwe krachtbron te ontwikkelen, die de naam M50
draagt.
De Bayerische Motor Werke is een bedrijf waar tradi
ties hoog gehouden worden. Geen oude schoenen weg
gooien als je nog geen nieuwe hebt, is daar het devies.
Het merk introduceert regelmatig nieuw modellen,
maar de ontwikkelingen op technisch gebied blijven
hiervan onafhankelijk doorgaan. In het verleden is in
de autosport door BMW al ervaring opgedaan met
meerkleppen techniek. Dit resulteerde vorig jaar in de
18iS en kort geleden in twee 24-kleppen motoren voor
S-serie. Zowel de 520 als 525 hebben er aanmerkelijk
.neer pit bijgekregen. De bestaande 12-kleppers zijn uit
het programma verdwenen, terwijl ook de 530i zijn car
rière heeft beëindigd.
(1.824,=), halogeen mistlampen
(1.764,=), radiovoorbereiding in
clusief antenne in de achterruit
(1.1.039,=) en metaallok
(1.2.174,=). In totaal brengt dit de
prijs van de 520i exclusief radio
en afleveringskosten op
1.74.401, Bepaald geen koopje,
maar nu eenmaal het bedrag wat
je voor Duitse degelijkheid en een
hoogstandje aan motortechniek
en modem ontwerp moet betalen.
518i kost 1.57.800,= terwijl de 24-
klepper van de 525i f.83.800,
kost. De lijst van opties is zeer
lang en divers. Een automatische g
versnellingsbak kost voor de 520i
1.4.725, De door ons gereden
auto was voorzien van twee mid-
denarmsteunen op de voorstoelen
geopende occasioncentre
auto's in alle prijsklassen,
en maten.
Met de bouw van het nieuwe tank
station met wasserette gaat het
heel snel. Nog voor de bouwvak
wordt het geheel opgeleverd. In
september is het dan weer feest
bij Lepelaers. Het nieuwe station
ichtig le- wordt dan namelijk officieel ge-
kan wor- opend, terwijl ook de nieuwe,
sportieve Opel Calibra zijn Ne
derlandse debuut beleefd.
Merk en type: BMW 520i 24V
Aantal cylinders: 6 in lijn
Cylinderinhoud: 1991 cc
Boring x slag: 80 x 66 mm
Vermogen: 150 pk bij 5900 tr/min
Koppel: 190 Nm bij 4700 tr/min
Prestaties: topsnelheid 211 km/u
acceleratie 0 tot 100 in 10,6 sec.
Afmetingen: lengte 4,72 meter,
lengte 1,75 meter
Gewicht: 1450 kg
Verbruik: bij 90 ki
km
bij 120 km/u 8,5 liter/100 km
stad 13,9 liter/100 km
Nog drie weken is het feest bij Le
pelaers Opel. In de showroom
staan vele aantrekkelijke zomer-
aktiemodellen zoals bijvoorbeeld
de Corsa Strada. Deze auto heeft
ondermeer fraaie wieldoppen,
van binnenuit verstelbare buiten
spiegels, speciale bekleding, ge
tint glas, brede banden en een
moderne 1.4 liter injectiemotor met
geregelde drieweg katalysator-. In
deze aantrekkelijke uitmonstering
kost de Corsa f.20.495,=. De Ka-
dett Life heeft dezelfde motorise- geopende occasioncentre staan
ring en als extra's getint glas, zil- auto's in alle prijsklassen, soorten
verkleurige velgen, verlichting in
dashboardkastje, motorruimte en
bagagecompartiment en een an
tenne en inboüwspeakers. De Ka-
dett Life kost als driedeurs
f.25.250,=. Ook zijn er speciale uit
voeringen van de Kadett Cabrio
en de GSi die met een prac
deren interieur geleverd k<
den. Natuurlijk heeft Lepelaers
voor ieder wat wils. In het onlangs
De aandacht gaat overigens niet
alleen uit naar de wielerprofs.
Ook in het gezelschap van
ploegleiders, soigneurs, mecani
ciens en chauffeurs blijken zich
veel Brabanders te bevinden met
boeiende verhalen over de Tour
en hun taak daarin. Omroep Bra
bant zal al deze mensen 24 dagen
lang aan het woord laten. Iedere
ochtend rond 7.15 uur meldt ver
slaggever Wim Amels zich met het
Tour journaal. Daarin een over
zicht van de etappe van de vorige
<^ag met reacties van renners en
ploegleiders. In de avonduitzen-
dingen, zo snel mogelijk na vijf
uur, de meest actuele informatie
uit Frankrijk over het verloop van
de etappe. De middaguitzendin-
gen van 12.00 tot 13.00 uur bieden
ruimte voor gesprekken met aller
lei mensen rondom het Tour-cir-
cus.
seconden. De motor is in de prak
tijk erg prettig en zeer gewillig.
Tussenacceleraties warden vlet
volbracht. Natuurlijk.^ wrergoaar
de echte fut bovenin Fte kracht
bron blijft ook dan wonderwel
zeer rustig. Een rauw geluid, wat
je bij meerkleppers nogal eens
hoort, is bij de BMW 520i niet te
vinden, wat dat betreft zijn de po
sitieve eigenschappen van de
oude motor volledig bewaard ge
bleven.
Het uiterlijk van de BMW 520i is
volledig gelijk gebleven. Zelfs het
typeplaatje is identiek, zodat je c
leen onder de motorkap kunt zie
dat heUomde-24-klepper gaat.
Motorruimte
De architectuur van de motor is
(zoals je vab-^MW mag verwach
ten weer prachtig. Het kleppen-
dekselénhet-tnlaatkpruitstuk vor-
mèn, weer een kunstzinnig hoogte
punt. HötzieLjerallemaal eenvou
dig uit. Er lopen zeker niet over
dreven veel leidingen en kabels
door de motorruimte heen. Na
tuurlijk zijn de BMW M50 motoren
voorzien van de laatste generatie
digitale motorelectronica voor het
verzorgen van de inspuiting, ont
steking en de lambdaregeling van
de katalysator. Deze nieuwe BMW
520i voldoet dan ook weer ruim
schoots aan de gestelde emissie-
eisen.
De BMW 5-serie sloeg met zijn
stoere, mannelijke lijnen direkt
m. Dat de auto wat duurder was
in zijn voorganger kon de trotse
euwe eigenaar weinig deren,
ndanks zijn grote gelijkenis met
de 7-serie is de 5-serie door de
wat kortere lengte duidelijk de
fraaiste uit de BMW-stal. De ba
sismotor blijft de 1.8 liter 4 cylin
der die ook in deze relatief zware
auto goed presteert. Aan de top
blijft de 535i met een 211 pk 3,5 li
ter motor en de supersnelle M5
met dezelfde krachtbron met 24
kleppen en maar liefst 315 pk.
De uitrusting van de hedendaag
se BMW's is lang niet zo kaal
meer als jaren terug. De BMW
520i heeft in zijn basisuitrusting
getint glas, een toerenteller, vijf-
versnellingsbak, gescheiden re-
gelbargjgigperatuurinstelling,
een afsluitbaar dashboardkastje
en twéé eléktrisch verstelbare bui
tenspiegels.
Sleutel
De slëtrteLvdr
heel apart. In é^f kastje zitten de
sleutel voor hét contactslot, de af
standsbediening voor de centrale
vergrendeling en een knopje voor
het standaard alarm. Wat vorm
geving betreft ziet dit er zeer aar
dig uit. In het gebruik is het net
wat onhandig groot. Bovendien
zijn er al BMW-rijders waarbij
een deel is afgebroken, omdat de
contactsleutel bij het omdraaien
door het totale plastic kastje wordt
bewogen en er een soort van tor-
derende kracht ontstaat. Aardig
geprobeerd, maar er moet toch d
voorkeur worden gegeven aan
een normale sleutel met afzonder
lijk kastje voor het alarm.
Het interieur komt net zoals de
carrosserie uitermate degelijk
over, zonder dat het saai is. Het
dashboard is fraai van vormge
ving en herbergt alle bedienings-
organen direct binnen handbe
reik. Er is veel opbergruimte in het
royale dashboardkastje en twee
kleine portiervakken. Tegen meer
prijs kunnen de voorstoelen wor
den voorzien van lekker ont
nende middenarmsteunen.
lijkertijd worden dan tegen
rugleuningen opbergzakken aan
gebracht. De achterpassagiers zit
ten ruim en hebben ook de be
schikking over een middenarm-
steun. De verstelling van de be
stuurdersstoel laat niets te wensen
over. Zowel de hoogte als de zit
hoek is keurig instelbaar. In eerste
instantie zit de auto erg hard, wat
na enige tijd snel went.
Vlekkeloos
Wie nóg steeds denkt dat alle
Duitse auto's zeer hard geveerd
zijn, zal bij de BMW het tegendeel
zien. Zelfs over kinderkopjes rijdt
de 520i nog zeer comfortabel.
Overhellen in bochten en sterke
duikneigingen blijven hierbij vol
ledig achterwege. De stuurbe
krachtiging maakt het bedienen
van de auto een bijzonder prettige
bezigheid. Het schakelen ging in
ons testexemplaar niet vlekkeloos.
Makkelijk schakel je mis als je de
derde of vijfde versnelling moet
hebben. De achteruit is met een
sterke veer beveiligd.
Het brandstofverbruik blijft bin
nen de perken, zolang je maar
niet té sportief gaat rijden. Een ge
middelde van 1 op 8,5 is heel nor
maal.
De prijs Van de 520i is wel aan
merkelijk toegenomen. Hij staat
voor f.69.600,= bij de dealer.
Onlangs waren Duitse journalis
ten te gast in de Efteling, onder
meer om een bezoek te brengen
aan de nieuwste attractie het Volk
van Laaf. Voor het vervoer dat
weekend stond hen de allernieuw
ste Porsche 944 cabriolet ter be
schikking. Een en ander kon ge
realiseerd worden dankzij de goe
de onderlinge samenwerking tij
dens het afgelopen winterseizoen.
Toen werd namelijk de nieuwe
TV- en bioscoopcommercial van
Porsche opgenomen in de Python.
Hierbij werd dezelfde auto op de
trein van de reuzenachtbaan ge
monteerd en wel zodanig dat het
leek alsof de wagen zelfstandig
het traject, met maar liefst 4 loo
pings, aflegde.
Als blijk van dank werd de Por
sche, die speciaal voor de opna
mes werd gemaakt, aan de direc
tie van de Efteling overgedragen.
Dit model krijgt een plaatsje in het
park, uiteraard in de buurt van de
zodat bezoeker dit exem-
cunnen bewonderen.
De BMW 520i is door de nieuwe
24-kleppen motor merkbaar vlot
ter geworden. Over het hele toe-
renbereik is de auto sneller, zon
der dat er veelvuldig geschakeld
dient te worden. De uitrusting is
redelijk compleet, maar zeker niet
overvloedig. De prijs blijft aan de
Omroep Brabant zal ook dit jaar
met een eigen verslaggever aan
wezig zijn in de Tour de France.
Wielerverslaggever Wim Amels
reist in een door Peugeot Talbot
Nederland beschikbaar gestelde
405 SRDt Break mee in het Tour-
circus en volgt de prestaties van
de Brabantse renners. Zoals vrij
wel elk jaar, zal de Nederlandse
inbreng in de Tour pok dit jaar
weer zeer Brabants gekleurd zijn.
De 1991 cc metende krachtbron uit
de 520i levert met de nieuwe cylin-
derkop een vermogen van 150 pk.
De 525i heelt 2494 cc en levert in
nieuwe gedaante 192 pk. In beide
gevallen betekent dit een forse
winst ten opzichte van de voor
gangers, het scheelt ruim 20 pk. In
het geval van de 520i wordt dit
maximale vermogen bereikt F
5900 tr/min wat 100 tr/min mii
is dan bij de 12-klepper.
pel nam van 164 Nm bij 4
min toe tot 190 Nm bij
Ondanks het feit dat c
koppel bij een hoger toerental be
reikt wordt, is een belangrijk be
zwaar van de bestaande 520i
weggenomen. Ook in de onderste
toerenregionen is nu voldoende
kracht beschikbaar voor snel rij
den zonder al te veel schakelen.
De prestaties van de auto zijn nu
helemaal een BMW waardig. De
top steeg van 203 naar 211 km/u
uur, terwijl de acceleratietijd van
0 tot 100 toenam van 11,9 tot 10,6
520i is
NL
span-
’ege-
ie