HONDA CIVIC VTEC
RENAULT 21
ROVER 800
V£7A
Ekonoom trekt een sprintje
98
Uitbreiding
nu met turbodiesel
Oplage: 92.840 ex.
Pech
p
1
NTEN
o.a.
H 1
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Deze week
in de
Automaat
>g
ïGj
ife» i
0>ej4]Qi]G@ffit]aaü
Donderdag 5 juli 1990
61.19
ien
I
ilysator
Tony Vos
H'
Jaargang 2
Nummer 27
1ENSS8EC1AI
Möoe
Autotest:
BMW 520i 24V
Pag.3
Chi
niet
den niet geruild
Succesvolle start
Renault Clio
Pag.9
990-pagina 18
ont
Nieuwe Volkswagen
Transporter
Pag.5
Vorig jaar juli mochten we in Noord-Yemen kennisma
ken met de Renault 21 in gefacelifte hoedanigheid. Er
werd gereden met de 2 liter 12-klepper met voor- en
vierwielaandrijving en met de turbo met Quadra aan
drijving. Het heeft even geduurd voordat deze auto's
ook voor de Nederlandse markt beschikbaar kwamen.
Het gamma is inmiddels aangevuld met de TXI sedan
en hatchback en de Turbo Quadra. De TXI met vier
wielaandrijving zal niet worden geleverd.
Frankfurt - Het is inmiddels drie jaar geleden dat Hon
da de huidige generatie Civic's introduceerde, inclusief
de flitsende CRX. De prestaties die deze coupé levert
beantwoorden volledig aan hetgeen het uiterlijk doet
vermoeden. Het is een pure sportauto. Het verfijnen van
techniek is een echte Japanse specialiteit. De Honda-in-
genieurs hebben nu de puntjes op de "i" gezet op het
gebied van kleppen-techniek. De nieuwe VTEC-motor
wordt geleverd in de 3-deurs Civic en de CRX. Het blijkt
dus allemaal nog sneller te kunnen.
steld op 1.47.950,= voor de sedan
en £.48.775,= voor de hatchback.
Renault en
Chrysler
uit elkaar
irysler en Renault zullen
st verder gaan met hun
voornemen om gezamenlijk
een 4WD recreatievoertuig te
bouwen. Twee jaar geleden
besloten beide ondernemin
gen om de mogelijkheden
hiertoe te bestuderen en werd
een gezamelijk comité ge
vormd dat zich met de uitwer
king heeft bezig gehouden.
Het was de bedoeling dat het
te ontwikkelen voertuig in de
categorie Renault Espace,
Chrysler Voyager, zowel in
Amerika als Europa vervaar
digd zou kunnen worden. In
Europa was produktie in de
Renault fabriek in Spanje
voorzien. Vermoed wordt, dat
de samenwerking tussen Re
nault en Volvo van invloed is
geweest op de beslissing om
het projekt te stoppen. Chrys
ler heeft inmiddels meege
deeld te zoeken naar een an
dere partner.
De nieuwe TXI met 2 liter 12-klep-
penmotor van 136 pk zit precies
tussen de luxueuze TXE en spor
tieve Turbo in. De krachtbron le
vert een maximaal koppel van 174
Nm bj 4300 tr/min. De auto be
haalt een top van 203 km/u. Na
tuurlijk voldoet ook deze kracht
bron met multipoint injectie en een
geregelde driewegkatal
aan de US83-norm.
De uitrusting van de TXI is zeer
uitgebreid. Ten opzichte van al
zeer complete TXE heeft de nieu
weling lichtmetalen wielen, schijf
remmen rondom, mistlampen in
de voorbumper, in de kleur van
de carrosserie gespoten bumpers
en skirts, een spoiler op de ach
terklep (sedan), een driespaaks
sportstuur en specifieke stoelen.
Uit de TXE komen de stuurbe
krachtiging, centrale vergrende
ling met afstandsbediening en
elektrische bediende portierrui
ten. De prijs van de TXI is vastge-
Commando
Je voelt je snel thuis achter het
stuur van de Civic. Gewoon vlot
door het verkeer vergt weinig ge
wenning. Wanneer de omstandig
heden het eenmaal toelaten blijkt
'echt snel' evenmin hard werken
te zijn. Als één der snelsten op de
weg gaan zowel de CRX als de 3-
deurs er van door. Aardig is dat
dat ook al geldt als de vermaarde
5300 tr/min nog niet bereikt zijn.
Het omschakelcommando dat de
computer geeft, gaat volkomen
aan de bestuurder voorbij. Je
hoort allen dat het uitlaatgeluid
wat rauwer wordt. In ieder geval
hét sein dat weer een surplus aan
vermogen ter beschikking staat.
Lees verder pagina 5
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
wordt uitgebreid met de 3-deurs
1.6i VTEC en de CRX 1.6i VTEC.
Beide auto's vormen de top uit de
Civic-reeks. Dit is naast de voor
uitstrevende techniek bovendien
te merken in de standaarduitrus
ting: elektrisch verstelbare buiten
spiegels en dito bediende voor
portierruiten en een schuifdak. De
CRX heeft het reeds bekende
schuif-kanteldak, wat buiten over
het dak schuift, om binnenin
hoofdruimte te sparen.
De 3-deurs heeft met stof beklede
sportstoelen met forse lende- en
dijsteunen. De stoelen in de CRX
zijn van ongeveer hetzelfde ont
werp, maar hebben een volledig
lederen bedekking. De vormge
ving van het achterbankje in de
CRX en het feit dat niet de moeite
is genomen dit in echt leer uit te
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Turbo
De 21 2 liter Turbo heeft inmiddels
ook een katalysator. Om de auto
met zijn sportieve prestaties nog
beter op de weg te houden is de
Quadra vierwielaandrijving een
welkome aanvulling. Met kat le
vert de motor nu 162 pk en een
koppel van 260 Nm. Deze kracht
wordt door de aandrijflijn asym
metrisch verdeelt; 65 naar de
voorwielen en 35 naar achter.
Een viscokoppeling, die in het
derde differentieel is gemonteerd,
kan, afhankelijk van de grip van
voor- en achterwielen, deze ver
houding beïnvloeden. De weglig-
ging van de auto wordt hierdoor
positief beïnvloed. Standaard is
bovendien ABS. De prijs van de
vierwielaangedreven Renault 21
Turbo is vastgesteld op f.73.759,
bruik is volgens opgaaf erg gun
stig, met een gemiddelde van bo
ven de 1 op 15. De nieuwe turbo
diesel komt wat uiterusting betreft
overeen met de 820 e zodat zaken
als stuurbekrachtiging, verstel
baar stuur, in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel met lendesteun
en wortelnotehout in het dash
board tot de standaarduitrusting
behoren.
De voorportierruiten zijn
elektrisch te bedienen, terwijl de
portieren centraal worden ver
grendeld. Het geheel wordt afge
maakt met zonwerend glas, een
achterspoiler in de carrosse-
riekleur en een anti- diefstal
alarm. De nieuwe Rover 825 Fast
back Turbo Diesel kost f.57.900,
Bij de introductie van de nieuwe
200 werd door importeur Rover
Nederland vertelt dat er dit jaar
van het merk meer nieuws te ver
wachten zou zijn. We zullen tot het
najaar moeten wachten voordat
de nieuwe 100 en 400 bij ons in de
showroom staan, maar vanaf he
den is het programma wel uitge
breid met de 825 Fastback Turbo
Diesel. De 2.5 liter dieselmotor
heeft een turbolader met intercoo
ler en levert een vermogen van
118 pk. Het hoge maximum koppel
van 268 Nm wordt bij 2100 tr/min
bereikt.
De prestaties zijn meer
dan gemiddeld met een top van
190 km/u en een acceleratie van 0
tot 100 in 11,8 seconden. Het ver
voeren, geeft al aan dat het met
twee personen echt gedaan is.
Beide uitvoeringen hebben verder
een met leer bekleed sportstuur
dat in hoogte verstelbaar is. Aan
de buitenkant is de 3-deurs gede
coreerd met een rode bies rond
om, terwijl buitenspiegels en spoi
ler bij beide auto's in de carrosse-
riekleur zijn gespoten. De Neder
landse importeur levert de nieu
welingen in slechts één kleur. De
3-deurs is "Barcelona Green" ter
wijl het toplaagje van de CRX
"Celestial Blue" wordt genoemd.
Beide kleuren zijn erg donker, zo
dat ze in eerste instantie haast
zwart lijken.
Sportief
Honda koos voor het uitwerken
van het VTEC principe omdat men
bij het ontwerpen van een motor
altijd een compromis moet sluiten.
Enerzijds kan de keuze vallen in
de richting van een 'econoom'
voor alledaags gebruik met een
behoorlijke spreiding van de trek
kracht. Het maximale vermogen
van een dergelijke krachtbron
kent echter zijn grenzen. Ander
zijds zal een sportmotor een hoog
maximaal vermogen kunnen leve
ren, terwijl zijn koppelverloop veel
minder stabiel is. In stadsverkeer
en bij file-rijden is de sportmotor
veel minder makkelijk te bedie
nen. Door het toepassen van
VTEC heeft Honda de eigen
schappen van beide typen in één
motor weten te brengen. Tot circa
5300 tr/min werkt de 1.6 liter injec-
tiemotor als een econoom met
twee inlaat- en twee uitlaatklep
pen per cylinder. Door de kleppen
slechts een klein stukje en niet
even ver te openen, onstaan er
wervelingen in de verbrandings
ruimte, waardoor het gasmengsel
zeer goed kan verbranden. Bij dit
economisch draaien heeft elke
klep zijn eigen nok.
Wanneer er sportief gereden
wordt bepaald de computer aan
de hand van het motortoerental,
de stand van het gaspedaal, de
rijsnelheid en de temperatuur van
het koelwater op welk moment er
overgeschakeld moet worden op
het sportieve karakter. De in- en
uitlaatkleppen worden per tweetal
nu door één grote nok bediend en
gaan bovendien verder open. Nu
kan er veel gasmengsel in de ver
brandingsruimte komen. De
VTEC-motor nodigt dan uit tot een
toerental van maar liefst 7500 tot
8000 omwentelingen. En dan komt
het feest compleet los, 150 paar
den in galop.
De naam VTEC staat voor Varia
ble valve Timing and lift Electro
nic Control. Het systeem maakt het
mogelijk het tijdstip van openen
en sluiten van de in- en uitlaatkle-
pen te variëren. Daarnaast kan
ook met de mate van opening
worden gespeeld. Meer-kleppen
techniek is de laatste jaren zeer in
zwang, maar bestaat al sinds de
jaren twintig. Hetzelfde geldt voor
de variabele kleptiming. In het
begin van deze eeuw deed Louis
Renault al experimenten in deze
richting.
Toplaag
Na 8 jaar onderzoek door Honda
is dit bestaande systeem nu pro-
duktierijp. De resultaten zijn in
drukwekkend.
Het bestaande Civic-programma
Afgelopen week heb ik tij
dens de Alpen Toer Rally
eens even mogen proeven
hoe verschrikkelijk vervelend
het is, als je onderweg pech
krijgt met de auto. Wat was
het geval. Enkele weken voor
dit evenement was mijn auto
naar de APK- keuring ge
weest en meteen goed bevon
den. De uit 1974 afkomstige
Renault 12 Gordini is voorzie
van twee dubbele carbura
teurs. De afstelling van deze
apparatuur is een nauwkeu
rig werkje, wat lang niet
iedere monteur kan verrich
ten. Het probleem is echter
dat een compromis tussen
een lage uitstoot schadelijke
stoffen en veelpk's moeilijk te
vinden is. Bij de APK wordt
alleen naar de uitstoot geke
ken. Het kan de keurmeester
weinig schelen, dat de auto
nadien nauwelijks meer voor
uit te branden is. De weken
voor de ATR had is weinig
mogelijkheden nog uitge
breid met de auto te rijden.
De eerste twee dagen van de
rit waren een regelrechte
ramp. Bij warme motor kon
de auto niet gestart worden,
terwijl hij regelmatig voor een
stoplicht stilviel. Hoogst irri
tant. Na twee van zulke da
gen loop je werkelijk op je
vingertoppen en is een uit
barsting nabij. Op zo'n mo
ment rijd je de auto het liefst
in een diep ravijn, als je maar
van de ellende afbent.
Gelukkig kun je in de Rally
terugvallen op het uitsteken
de service-team. Maar dat
was niet eens nodig. Een
deelnemer in het bezit van
een Alfa met nagenoeg de
zelfde carburateurs had al
eerder met dit soort proble
men te maken gehad. Je hebt
bij dubbele carburateurs een
vacuummeter nodig om een
juiste afstelling te vinden.
Maar op het gehoor draaide
hij aan de vier mengsel-
schroeven en riep na enkele
seconden dat de motor zo be
ter zou moeten lopen. En in
derdaad. Optimaal was het
nog lang niet, maar er was
gelukkig weer goed mee
vooruit te komen. Een snelle
heuvelklim heb ik echter
maar gelaten voor wat het
was...
Raad voor de
Verkeers
veiligheid
tegen licht
overdag
De Raad voor de Verkeers
veiligheid heeft de minister
van Verkeer en Waterstaat
geadviseerd vooralsnog niet
over te gaan tot de invoering
van de verplichting tot het
voeren van verlichting over
dag. Volgens de minister zou
door deze maatregel het aan
tal verkeersslachtoffers met
tenminste 5 procent kunnen
dalen. De Raad meent echter
dat dit positieve effect nog
geenszins vast staat. In we
tenschappelijke kring wordt
betwijfeld of het cijfer van een
daling van het aantal ver
keersslachtoffers in Zweden
van 11 procent wel juist is. Bo
vendien geldt in Nederland
dat er een groot aantal fiet
sers is. De kans bestaat dat
deze tussen de verlichte
auto 's minder zullen opvallen.
Ook is het meest geschikte ty
pe van verlichting nog niet
bekend. Dimlicht acht de
Raad geen goede oplossing.
Tenslotte wijst de Raad erop
dat ook de naleving van dit
voorschrift grote problemen
zal geven. Daarvoor is een
grote inspanning van politie
en justitie nodig en die heb
ben nu al onvoldoende tijd
om het naleven van verkeers
regels te controleren. (Bron:
Rai)