HONDA CIVIC VTEC RENAULT 21 ROVER 800 V£7A Ekonoom trekt een sprintje 98 Uitbreiding nu met turbodiesel Oplage: 92.840 ex. Pech p 1 NTEN o.a. H 1 Bijlage van: DeTilburgse Koerier Deze week in de Automaat >g ïGj ife» i 0>ej4]Qi]G@ffit]aaü Donderdag 5 juli 1990 61.19 ien I ilysator Tony Vos H' Jaargang 2 Nummer 27 1ENSS8EC1AI Möoe Autotest: BMW 520i 24V Pag.3 Chi niet den niet geruild Succesvolle start Renault Clio Pag.9 990-pagina 18 ont Nieuwe Volkswagen Transporter Pag.5 Vorig jaar juli mochten we in Noord-Yemen kennisma ken met de Renault 21 in gefacelifte hoedanigheid. Er werd gereden met de 2 liter 12-klepper met voor- en vierwielaandrijving en met de turbo met Quadra aan drijving. Het heeft even geduurd voordat deze auto's ook voor de Nederlandse markt beschikbaar kwamen. Het gamma is inmiddels aangevuld met de TXI sedan en hatchback en de Turbo Quadra. De TXI met vier wielaandrijving zal niet worden geleverd. Frankfurt - Het is inmiddels drie jaar geleden dat Hon da de huidige generatie Civic's introduceerde, inclusief de flitsende CRX. De prestaties die deze coupé levert beantwoorden volledig aan hetgeen het uiterlijk doet vermoeden. Het is een pure sportauto. Het verfijnen van techniek is een echte Japanse specialiteit. De Honda-in- genieurs hebben nu de puntjes op de "i" gezet op het gebied van kleppen-techniek. De nieuwe VTEC-motor wordt geleverd in de 3-deurs Civic en de CRX. Het blijkt dus allemaal nog sneller te kunnen. steld op 1.47.950,= voor de sedan en £.48.775,= voor de hatchback. Renault en Chrysler uit elkaar irysler en Renault zullen st verder gaan met hun voornemen om gezamenlijk een 4WD recreatievoertuig te bouwen. Twee jaar geleden besloten beide ondernemin gen om de mogelijkheden hiertoe te bestuderen en werd een gezamelijk comité ge vormd dat zich met de uitwer king heeft bezig gehouden. Het was de bedoeling dat het te ontwikkelen voertuig in de categorie Renault Espace, Chrysler Voyager, zowel in Amerika als Europa vervaar digd zou kunnen worden. In Europa was produktie in de Renault fabriek in Spanje voorzien. Vermoed wordt, dat de samenwerking tussen Re nault en Volvo van invloed is geweest op de beslissing om het projekt te stoppen. Chrys ler heeft inmiddels meege deeld te zoeken naar een an dere partner. De nieuwe TXI met 2 liter 12-klep- penmotor van 136 pk zit precies tussen de luxueuze TXE en spor tieve Turbo in. De krachtbron le vert een maximaal koppel van 174 Nm bj 4300 tr/min. De auto be haalt een top van 203 km/u. Na tuurlijk voldoet ook deze kracht bron met multipoint injectie en een geregelde driewegkatal aan de US83-norm. De uitrusting van de TXI is zeer uitgebreid. Ten opzichte van al zeer complete TXE heeft de nieu weling lichtmetalen wielen, schijf remmen rondom, mistlampen in de voorbumper, in de kleur van de carrosserie gespoten bumpers en skirts, een spoiler op de ach terklep (sedan), een driespaaks sportstuur en specifieke stoelen. Uit de TXE komen de stuurbe krachtiging, centrale vergrende ling met afstandsbediening en elektrische bediende portierrui ten. De prijs van de TXI is vastge- Commando Je voelt je snel thuis achter het stuur van de Civic. Gewoon vlot door het verkeer vergt weinig ge wenning. Wanneer de omstandig heden het eenmaal toelaten blijkt 'echt snel' evenmin hard werken te zijn. Als één der snelsten op de weg gaan zowel de CRX als de 3- deurs er van door. Aardig is dat dat ook al geldt als de vermaarde 5300 tr/min nog niet bereikt zijn. Het omschakelcommando dat de computer geeft, gaat volkomen aan de bestuurder voorbij. Je hoort allen dat het uitlaatgeluid wat rauwer wordt. In ieder geval hét sein dat weer een surplus aan vermogen ter beschikking staat. Lees verder pagina 5 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek wordt uitgebreid met de 3-deurs 1.6i VTEC en de CRX 1.6i VTEC. Beide auto's vormen de top uit de Civic-reeks. Dit is naast de voor uitstrevende techniek bovendien te merken in de standaarduitrus ting: elektrisch verstelbare buiten spiegels en dito bediende voor portierruiten en een schuifdak. De CRX heeft het reeds bekende schuif-kanteldak, wat buiten over het dak schuift, om binnenin hoofdruimte te sparen. De 3-deurs heeft met stof beklede sportstoelen met forse lende- en dijsteunen. De stoelen in de CRX zijn van ongeveer hetzelfde ont werp, maar hebben een volledig lederen bedekking. De vormge ving van het achterbankje in de CRX en het feit dat niet de moeite is genomen dit in echt leer uit te Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Turbo De 21 2 liter Turbo heeft inmiddels ook een katalysator. Om de auto met zijn sportieve prestaties nog beter op de weg te houden is de Quadra vierwielaandrijving een welkome aanvulling. Met kat le vert de motor nu 162 pk en een koppel van 260 Nm. Deze kracht wordt door de aandrijflijn asym metrisch verdeelt; 65 naar de voorwielen en 35 naar achter. Een viscokoppeling, die in het derde differentieel is gemonteerd, kan, afhankelijk van de grip van voor- en achterwielen, deze ver houding beïnvloeden. De weglig- ging van de auto wordt hierdoor positief beïnvloed. Standaard is bovendien ABS. De prijs van de vierwielaangedreven Renault 21 Turbo is vastgesteld op f.73.759, bruik is volgens opgaaf erg gun stig, met een gemiddelde van bo ven de 1 op 15. De nieuwe turbo diesel komt wat uiterusting betreft overeen met de 820 e zodat zaken als stuurbekrachtiging, verstel baar stuur, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met lendesteun en wortelnotehout in het dash board tot de standaarduitrusting behoren. De voorportierruiten zijn elektrisch te bedienen, terwijl de portieren centraal worden ver grendeld. Het geheel wordt afge maakt met zonwerend glas, een achterspoiler in de carrosse- riekleur en een anti- diefstal alarm. De nieuwe Rover 825 Fast back Turbo Diesel kost f.57.900, Bij de introductie van de nieuwe 200 werd door importeur Rover Nederland vertelt dat er dit jaar van het merk meer nieuws te ver wachten zou zijn. We zullen tot het najaar moeten wachten voordat de nieuwe 100 en 400 bij ons in de showroom staan, maar vanaf he den is het programma wel uitge breid met de 825 Fastback Turbo Diesel. De 2.5 liter dieselmotor heeft een turbolader met intercoo ler en levert een vermogen van 118 pk. Het hoge maximum koppel van 268 Nm wordt bij 2100 tr/min bereikt. De prestaties zijn meer dan gemiddeld met een top van 190 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,8 seconden. Het ver voeren, geeft al aan dat het met twee personen echt gedaan is. Beide uitvoeringen hebben verder een met leer bekleed sportstuur dat in hoogte verstelbaar is. Aan de buitenkant is de 3-deurs gede coreerd met een rode bies rond om, terwijl buitenspiegels en spoi ler bij beide auto's in de carrosse- riekleur zijn gespoten. De Neder landse importeur levert de nieu welingen in slechts één kleur. De 3-deurs is "Barcelona Green" ter wijl het toplaagje van de CRX "Celestial Blue" wordt genoemd. Beide kleuren zijn erg donker, zo dat ze in eerste instantie haast zwart lijken. Sportief Honda koos voor het uitwerken van het VTEC principe omdat men bij het ontwerpen van een motor altijd een compromis moet sluiten. Enerzijds kan de keuze vallen in de richting van een 'econoom' voor alledaags gebruik met een behoorlijke spreiding van de trek kracht. Het maximale vermogen van een dergelijke krachtbron kent echter zijn grenzen. Ander zijds zal een sportmotor een hoog maximaal vermogen kunnen leve ren, terwijl zijn koppelverloop veel minder stabiel is. In stadsverkeer en bij file-rijden is de sportmotor veel minder makkelijk te bedie nen. Door het toepassen van VTEC heeft Honda de eigen schappen van beide typen in één motor weten te brengen. Tot circa 5300 tr/min werkt de 1.6 liter injec- tiemotor als een econoom met twee inlaat- en twee uitlaatklep pen per cylinder. Door de kleppen slechts een klein stukje en niet even ver te openen, onstaan er wervelingen in de verbrandings ruimte, waardoor het gasmengsel zeer goed kan verbranden. Bij dit economisch draaien heeft elke klep zijn eigen nok. Wanneer er sportief gereden wordt bepaald de computer aan de hand van het motortoerental, de stand van het gaspedaal, de rijsnelheid en de temperatuur van het koelwater op welk moment er overgeschakeld moet worden op het sportieve karakter. De in- en uitlaatkleppen worden per tweetal nu door één grote nok bediend en gaan bovendien verder open. Nu kan er veel gasmengsel in de ver brandingsruimte komen. De VTEC-motor nodigt dan uit tot een toerental van maar liefst 7500 tot 8000 omwentelingen. En dan komt het feest compleet los, 150 paar den in galop. De naam VTEC staat voor Varia ble valve Timing and lift Electro nic Control. Het systeem maakt het mogelijk het tijdstip van openen en sluiten van de in- en uitlaatkle- pen te variëren. Daarnaast kan ook met de mate van opening worden gespeeld. Meer-kleppen techniek is de laatste jaren zeer in zwang, maar bestaat al sinds de jaren twintig. Hetzelfde geldt voor de variabele kleptiming. In het begin van deze eeuw deed Louis Renault al experimenten in deze richting. Toplaag Na 8 jaar onderzoek door Honda is dit bestaande systeem nu pro- duktierijp. De resultaten zijn in drukwekkend. Het bestaande Civic-programma Afgelopen week heb ik tij dens de Alpen Toer Rally eens even mogen proeven hoe verschrikkelijk vervelend het is, als je onderweg pech krijgt met de auto. Wat was het geval. Enkele weken voor dit evenement was mijn auto naar de APK- keuring ge weest en meteen goed bevon den. De uit 1974 afkomstige Renault 12 Gordini is voorzie van twee dubbele carbura teurs. De afstelling van deze apparatuur is een nauwkeu rig werkje, wat lang niet iedere monteur kan verrich ten. Het probleem is echter dat een compromis tussen een lage uitstoot schadelijke stoffen en veelpk's moeilijk te vinden is. Bij de APK wordt alleen naar de uitstoot geke ken. Het kan de keurmeester weinig schelen, dat de auto nadien nauwelijks meer voor uit te branden is. De weken voor de ATR had is weinig mogelijkheden nog uitge breid met de auto te rijden. De eerste twee dagen van de rit waren een regelrechte ramp. Bij warme motor kon de auto niet gestart worden, terwijl hij regelmatig voor een stoplicht stilviel. Hoogst irri tant. Na twee van zulke da gen loop je werkelijk op je vingertoppen en is een uit barsting nabij. Op zo'n mo ment rijd je de auto het liefst in een diep ravijn, als je maar van de ellende afbent. Gelukkig kun je in de Rally terugvallen op het uitsteken de service-team. Maar dat was niet eens nodig. Een deelnemer in het bezit van een Alfa met nagenoeg de zelfde carburateurs had al eerder met dit soort proble men te maken gehad. Je hebt bij dubbele carburateurs een vacuummeter nodig om een juiste afstelling te vinden. Maar op het gehoor draaide hij aan de vier mengsel- schroeven en riep na enkele seconden dat de motor zo be ter zou moeten lopen. En in derdaad. Optimaal was het nog lang niet, maar er was gelukkig weer goed mee vooruit te komen. Een snelle heuvelklim heb ik echter maar gelaten voor wat het was... Raad voor de Verkeers veiligheid tegen licht overdag De Raad voor de Verkeers veiligheid heeft de minister van Verkeer en Waterstaat geadviseerd vooralsnog niet over te gaan tot de invoering van de verplichting tot het voeren van verlichting over dag. Volgens de minister zou door deze maatregel het aan tal verkeersslachtoffers met tenminste 5 procent kunnen dalen. De Raad meent echter dat dit positieve effect nog geenszins vast staat. In we tenschappelijke kring wordt betwijfeld of het cijfer van een daling van het aantal ver keersslachtoffers in Zweden van 11 procent wel juist is. Bo vendien geldt in Nederland dat er een groot aantal fiet sers is. De kans bestaat dat deze tussen de verlichte auto 's minder zullen opvallen. Ook is het meest geschikte ty pe van verlichting nog niet bekend. Dimlicht acht de Raad geen goede oplossing. Tenslotte wijst de Raad erop dat ook de naleving van dit voorschrift grote problemen zal geven. Daarvoor is een grote inspanning van politie en justitie nodig en die heb ben nu al onvoldoende tijd om het naleven van verkeers regels te controleren. (Bron: Rai)

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 19