FERRARI F40 Speelgoed? w Nieuwe Daf voor Europa-vervoer Opel Calibra - Kleur bekennen V f i Rij-impressie GB.V. OK-KENNISIONS MSB w 1990- pagina 10 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 28 juni 1990 - pagina 11 igens jens rijs lit de Formu- DIVERSE OCCASIONS HYUNDAI: GETEST, GETEST, GETEST NU U. Doorzichtig De middensectie van de F40 ver- .198611.750,- 198713.250,- 198712J50,- 1987 1987 1988 1985 1988 1988 1988 1986 1987 1979 1989 1988 1988 1989 1987 1988 1988 1986 1987 1.984 1.950, - 1.750,- 4.950, - 4.950,- 4.950, - 1.500, - 1.950, - 4.500, - .750,- .950,- .1990 .1990 .1990 .1990 .1988 .1986 .1985 .1984 1990 -1988 ■.a1986 et. 1987 1990 model burg e.o. xstraat 6 15931 E Oisterwijk tot uit- - imo- minder dan de ECE-richtlijn 1987 1986 1986 1985 1986 1986 1985 )0 km. ..1984 Ook bij occasions biedt de Hyundai dealer méér auto voor uw geld. er- 1 dan ire- sn is niet vlak, daar het re- sl er enige centimeters bo- De vloer i servewiel venuit steekt. De Calibra zal vanaf eind tus, begin septer room staan. De c AUTO KENNIS B.V. Leharstraat 82, Tilburg, T&róT3-554V84 Hyundai Pony XP L, 3-drs Hyundai Pony XP L, 3-drs Hyundai Pony XP L Hyundai Pony XP, LPG. 3-drs1988 14.250,- Hyundai Pony XP L Hyundai Stellar 1.6 St. - Hyundai Stellar 1.6 SI.... Hyundai Stellar 2.0 GSt. Subaru stationcar 1.6 Toyota Corina II 198915.950,- 1985 11.250,- .198613.750,- 198718.250, - 198610.250, - 198819.750,- Daihatsu Charade turbo diesel1989 20.250,- Diverse andere merken ook uit voorraad leverbaar BOVAG/HYUNDAI GARANTIE Bovendien is de Euromaster voor zien van een geluids-isolatiepak- ket dat de geluidsproduktie van de auto terugbrengt tot maximaal 79 dB(A), zodat ook 's nachts in Oostenrijk mag worden gereden. 382 380 380 382 384 379 380 383 4.L 378 2.\ 382 5.1 de DAF 95.400 ATi Euromaster de schoonste in zijn klasse. De i laatgasemissie van de 400 pk tor is minder dan de ECE-richl Blijft alleen over om op circuits met andere F40-eigenaren wat te spelen. Daarbij kan op de volledi ge goedkeuring van het enthou siaste publiek gerekend worden. Toch zullen de meeste exempla- Ten aanzien van de uitstoot van schadelijk uitlaatgassen behoort adres: ingenstraat 27 10isterwijk 42-15959 Al weer drie jaar geleden toonde het Italiaanse sport wagenmerk Ferrari voor het eerst zijn jubileum-model, de F40. Deze op de voormalige GTO gebaseerde auto is toont veel overeenkomst met die uitgegroeid tot een symbool van tot het uiterste doorge voerde sportiviteit. Eigenlijk is het een pure circuitracer, ii i Op 'n zaterdagmiddag kreeg ik een telefoontje. Ik was al langere tijd bezig om een echte confrontatie met een F40 aan te gaan. Nu leek het er toch op, dat het werke lijk zou gaan gebeuren. Op de af gesproken plaats aan gekomen, werd het afdekzeil opgerold en daar stond hij dan. Een auto waar honderdduizenden aardbewoners veel voor over zouden hebben om hem maar eens een keer aan te kunnen raken. europese vervoerder als door de internationale chauffeur aan een moderne vrachtauto gesteld mag worden. R 49-40% (10,8 gr NOx/kWh). Met de nieuwe Euromaster vol doet DAF aan de hoogste eisen die zowel door de internationale Op basis van de onlangs geïntro duceerde DAF 95.400 ATi, die met zijn 400 pk motorvermogen bij 40 ton treingewicht een uitgelezen vermogen/gewichtsverhouding biedt van 10 pk/ton, lanceert DAF de Euromaster. Deze euroblauw gespoten trekker met zilvergrijze wielen en speciale Euromaster- badging, is af fabriek volledig ge specificeerd voor het intra- euro pese wegtransport met de nieuwe EG-opleggerlengte van 13,60 me ter. Zo heeft de Euromaster stan daard een wielbasis van 3,50 of 3,80 meter, elektronisch geregelde ECAS-luchtvering op de achteras en een 600 liter brandstoftank voor een actieradius van bijna 2.000 ki lometer, een standverwarming die de cabine verwarmt als de motor niet loopt, getint glas, koplamp- sproeiers, een boegspoiler met mistlampen en tal van andere za ken die op di intensieve Ei niet mogen o Euromaster ceerd. 1986 i» ..m staat uiti vm T AlVAU A-IAV|^AAAAJAV AO AAC7L ^L7AA £SLLA^ S»AA MLA LA VA%»^A waarop I die voor de homologatie in enkele honderden exempla- Karl ren aan particulieren verkocht wordt. Alhoewel de pro- duktie nog steeds in gang is, levert een Ferrari F40 on geveer drie keer zijn nieuwprijs op, op veilingen en in de handel. De F40 is daarmee voor de eerste koper een aardig appeltje voor de dorst. Of de F40 ook serieus als een auto gezien mag worden, mochten we onlangs be proeven. de vrachtauto voor het Europese wegtransport 1 ontbreken zijn op de sr standaard gespecifi- Na een indruk van de F40 gekre gen te hebben, kom je automa tisch op de vraag terug of een dergelijke auto normaal bruik baar is. Ik meen deze vraag met een volmondig 'nee' te moeten be antwoorden. Door de geringe bo- demvrijheid kan de auto eigenlijk alleen over gladde asfalt wegen worden gereden. Maar ook daar kunnen wel eens lelijke beschadi gingen in te vinden zijn. De veer- weg is slechts enkele centimeters, maar deze kunnen voldoende zijn om de totale neus te verbrijzelen. Middenmoter De techniek, daar is het bij een Ferrari ook voor een groot deel om te doen. Achterin ligt een 2936 cc V8 met 4 kleppen per cylinder die door 2 keer 2 bovenliggende nokkenassen worden bediend. Aan deze in de lengterichting ge plaatste krachtbron zijn twee tur bocompressoren gekoppeld die voorzien zijn van een lucht/lucht koeler. De prestaties die de motor levert doet iedere kenner even slikken. Het maximale vermogen ligt op 478 pk die bij 7750 tr/min worden bereikt. Het koppel heeft een evenzo fabuleuse waarde van 577 Nm bij 4000 tr/min. Het acce- leratiecijfer van de F40 wordt voor het gemak maar uitgedrukt in een sprintje van 0 tot 200 km/u. De auto heeft daar slechts 12,0 secon den voor nodig. De topsnelheid bedraagt 324 km/u, terwijl binnen 21 seconden vanuit stilstand 1 ki lometer kan worden afgelegd. Doe je dit werkelijk zo snel, dan rijd je na die 1000 meter 274 km/u. Wie denkt dat dit alles gepaard gaat met een rauw lopende motor, die pas netjes loopt als hij op toe ren is, heeft het mis. Zelfs statio nair loopt de V8 heel rustig en stil. We moeten bij de F40 eigenlijk spreken van een middenmotor. Deze is namelijk direct achter de stoelen gemonteerd. Je voelt bij het intrappen van het gaspedaal ook direct de onbeschrijflijke kracht. Als een raket schiet je van door. Dat het motorgeluid fors toeneemt, maakt het spektakel alleen maar compleet. De wielop hanging is uiteraard helemaal op het snelle werk berekend, zodat de wegligging niets te wensen overlaat. Van ABS hebben ze op dit soort auto's nog nooit gehoord. Je moet immers op een circuit met je remmen kunnen spelen. De in Nederland geleverde exemplaren van de F40 voldoen uiteraard netjes aan de US'83-norm, een ge regelde katalysator zorgt daar voor. 18.30 uur .00-17.00 uur vervolg van pagina 1 R j j -UBpiCS Sl€* bij natuurlijk sterk de vraag is wat het nut daarvan is in ons land. Voor de elektronisch geregelde automatische versnellingsbak moet f.3.400,= extra op tafel ko men. Gezien prijs, vormgeving en uit rusting staat de Calibra duidelijk boven zijn coupé voorganger, de Manta. Hierdoor zal de auto ook een geheel afwijkend koperspu- bliek trekken. De auto zorgt onte genzeglijk voor wat meer kleur in het huidige Opel-programma. ren van deze Ferrari als investe ring worden gekocht. Mensen die het geluk hebben gehad, deze auto op tijd via de officiële weg te bestellen, betalen'er in ons land zo'n 750.000 gulden voor. Op de als paddestoelen uit de grond schietende veilingen bracht een F40 al 2,2 miljoen gulden op. Je vraagt je met zo'n bedragen af, hoe je de auto moet verzekeren. In ieder geval WA, want dat is ver plicht. Tegen diefstal is ook wel handig, daar uiteraard velen op zo'n Ferrari loeren. Maar voor de All-riskpremie kun je ieder jaar een aardige topklasse sedan ko pen. De Ferrari F40 zal altijd eén heb bedingetje blijven voor de rijken der aarde. Autoliefhebbers vin den we immers in alle lagen van de bevolking. Zelf heb ik de huidi ge aandacht voor het merk Ferra ri altijd een beetje overdreven ge vonden. Na een ritje met de F40 ga je daar toch wat genuanceer der over denken, al kan ik de vaak mindere belangstelling voor minimaal even exclusieve auto's niet goed begrijpen. augus- jmber in de show- definitieve prijzen Fantasie De uitlaatpijpen zitten precies in het midden in de 'achterbumper' verwerkt. De F40 staat op forse banden. Voor en achter worden 17 inch wielen toegepast met ach ter 335/35 ZR 17 en voor 245/40 ZR 17 banden. Natuurlijk zijn deze rubbers van Pirelli, uit de P Zero reeks die ook in de Formule 1 wordt gebruikt. De cockpit laat weinig aan de fantasie over. De twee vuurrode kuipstoelen zijn niet verstelbaar en hebben standaard slechts drie- punts gordels met een oprolauto- maat. Lange mensen kunnen zo- wiezo de F40 van hun verlanglijst je schrappen. De hoofdruimte is uiterst beperkt. Het dashboard en de bodem zijn in zwart uigevoerd. Achter het kleine stuurwiel zitten een aantal klokjes voor de snel heid, het toerental, oliedruk, tem peratuur etc. De verwarming en ventilatie en de eventueel als op tie leverbare airconditioning wor den met twee draaiknoppen be diend. De ventilatie-openingen zijn vergelijkbaar aan die van Al fa Romeo, een ronde opening met daarin twee scharnierende klep jes. Achter een geschroefd afdek- kapje recht voor de bijrijder zitten de zekeringen, en daar heb je het dan ongeveer mee gehad. Portier- bekleding kent de F40 niet. In de vrij dikke deur hangt een zwarte kabel. Als je daaraan trekt gaat het portier open. De vijfversnellingsbak wordt met een eenvoudige pook bediend. In het schakelschema liggen de twee en drie en de vier en vijf in één 1" u. Het is voor de kenner natuur lijk overbodig om op te merken dat het woord 'bagageruimte' in het vocabulair van een F40-rijder niet voorkomt. Diefstal Over brandstofverbruik moeten we natuurlijk helemaal niet spn ken. De auto zou tussen de 17 ei 35 liter per 100 km gebruiken. In het meest ongunstige geval kan er dan met de 120 liter tank zo'n 350 km worden afgelegd. van de 308 en GTO. De auto be- een licht buizenframe de carrosseriedelen uit rbon en Kevlar zijn bevestigd. Veel technieken zijn uit de Formu le 1 afkomstig, zo zijn bijvoorbeeld het dak en de binnenschermen met een twee componenten lijm bevestigd. Door het gebruik van deze weinig wegende materialen, kon het totaalgewicht tot 1100 kg beperkt blijven. Toen de auto minitieus van zijn trailer werd geduwd, bleek al di- rekt een nadeel voor het gebruik op de normale weg. De forse voor spoiler hangt erg dicht op de grond. De bodemvrijheid is in het meest gunstige geval z'n 12 centi meter. Kuilen en putten in de weg kunnen zo al snel funest zijn. Kunststof carrosseriedelen zijn nog steeds niet uit te deuken en als je ze regelmatig moet vervan gen gaat de lol er ook snel af. De F40 oogt zeer spectaculair. De richtingaanwijzers en het stads licht zijn keurig achter een door zichtige wand weggewerkt. De normale koplampen klappen om hoog en geven de F40 direct een heel ander gezicht. De zijruiten kunnen zeer beperkt worden op geschoven. Het uitzicht naar voren is redelijk, maar achter zie je vrij wel niets. Ook de buitenspiegels zijn niet erg groot. Een drietal sleuvel net voor de achterwielen zorgt voor voldoende luchttoevoer naar de motor. Achter heeft F40 end een forse spoiler, die vaak spot- tend taartschep wordt genoemd. Natuurlijk treffen we op de achter kant de bekende ronde achter lichten aan. zijn al bekend. De basis 2 liter in jectie met vijfbak gaat f.51.500,= kosten en dat is gezien de uitge breide uitrusting meer dan keurig. Opel zal een deel van de Calibra rijders bij zichzelf vandaan halen. Mensen die normaal een duurde re Vectra of Omega zouden kie zen, zullen voor de fraaie lijnen van de nieuweling vallen. De 16- klepper met voorwielaandrijving staat voor f.59.500,= in de lijst. Vierwielaandrijving vergt een ex tra investering van f.7.820,= waar- 71 78-79-87

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 27