FERRARI F40 Speelgoed?
w
Nieuwe Daf voor Europa-vervoer
Opel Calibra - Kleur bekennen
V
f
i
Rij-impressie
GB.V.
OK-KENNISIONS
MSB
w
1990- pagina 10
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 28 juni 1990 - pagina 11
igens
jens
rijs
lit de Formu-
DIVERSE OCCASIONS
HYUNDAI: GETEST, GETEST, GETEST NU U.
Doorzichtig
De middensectie van de F40 ver-
.198611.750,-
198713.250,-
198712J50,-
1987
1987
1988
1985
1988
1988
1988
1986
1987
1979
1989
1988
1988
1989
1987
1988
1988
1986
1987
1.984
1.950, -
1.750,-
4.950, -
4.950,-
4.950, -
1.500, -
1.950, -
4.500, -
.750,-
.950,-
.1990
.1990
.1990
.1990
.1988
.1986
.1985
.1984
1990
-1988
■.a1986
et. 1987
1990
model
burg e.o.
xstraat 6
15931
E Oisterwijk
tot
uit-
- imo-
minder dan de ECE-richtlijn
1987
1986
1986
1985
1986
1986
1985
)0 km. ..1984
Ook bij occasions biedt de Hyundai
dealer méér auto voor uw geld.
er-
1 dan
ire-
sn
is niet vlak, daar het re-
sl er enige centimeters bo-
De vloer i
servewiel
venuit steekt.
De Calibra zal vanaf eind
tus, begin septer
room staan. De c
AUTO KENNIS B.V.
Leharstraat 82, Tilburg,
T&róT3-554V84
Hyundai Pony XP L, 3-drs
Hyundai Pony XP L, 3-drs
Hyundai Pony XP L
Hyundai Pony XP, LPG. 3-drs1988 14.250,-
Hyundai Pony XP L
Hyundai Stellar 1.6 St. -
Hyundai Stellar 1.6 SI....
Hyundai Stellar 2.0 GSt.
Subaru stationcar 1.6
Toyota Corina II
198915.950,-
1985 11.250,-
.198613.750,-
198718.250, -
198610.250, -
198819.750,-
Daihatsu Charade turbo diesel1989 20.250,-
Diverse andere merken ook uit voorraad leverbaar
BOVAG/HYUNDAI GARANTIE
Bovendien is de Euromaster voor
zien van een geluids-isolatiepak-
ket dat de geluidsproduktie van
de auto terugbrengt tot maximaal
79 dB(A), zodat ook 's nachts in
Oostenrijk mag worden gereden.
382
380
380
382
384
379
380
383 4.L
378 2.\
382 5.1
de DAF 95.400 ATi Euromaster
de schoonste in zijn klasse. De i
laatgasemissie van de 400 pk
tor is minder dan de ECE-richl
Blijft alleen over om op circuits
met andere F40-eigenaren wat te
spelen. Daarbij kan op de volledi
ge goedkeuring van het enthou
siaste publiek gerekend worden.
Toch zullen de meeste exempla-
Ten aanzien van de uitstoot van
schadelijk uitlaatgassen behoort
adres:
ingenstraat 27
10isterwijk
42-15959
Al weer drie jaar geleden toonde het Italiaanse sport
wagenmerk Ferrari voor het eerst zijn jubileum-model,
de F40. Deze op de voormalige GTO gebaseerde auto is toont veel overeenkomst met die
uitgegroeid tot een symbool van tot het uiterste doorge
voerde sportiviteit. Eigenlijk is het een pure circuitracer,
ii i
Op 'n zaterdagmiddag kreeg ik een telefoontje. Ik was
al langere tijd bezig om een echte confrontatie met een
F40 aan te gaan. Nu leek het er toch op, dat het werke
lijk zou gaan gebeuren. Op de af gesproken plaats aan
gekomen, werd het afdekzeil opgerold en daar stond hij
dan. Een auto waar honderdduizenden aardbewoners
veel voor over zouden hebben om hem maar eens een
keer aan te kunnen raken.
europese vervoerder als door de
internationale chauffeur aan een
moderne vrachtauto gesteld mag
worden.
R 49-40% (10,8 gr NOx/kWh).
Met de nieuwe Euromaster vol
doet DAF aan de hoogste eisen
die zowel door de internationale
Op basis van de onlangs geïntro
duceerde DAF 95.400 ATi, die met
zijn 400 pk motorvermogen bij 40
ton treingewicht een uitgelezen
vermogen/gewichtsverhouding
biedt van 10 pk/ton, lanceert DAF
de Euromaster. Deze euroblauw
gespoten trekker met zilvergrijze
wielen en speciale Euromaster-
badging, is af fabriek volledig ge
specificeerd voor het intra- euro
pese wegtransport met de nieuwe
EG-opleggerlengte van 13,60 me
ter. Zo heeft de Euromaster stan
daard een wielbasis van 3,50 of
3,80 meter, elektronisch geregelde
ECAS-luchtvering op de achteras
en een 600 liter brandstoftank voor
een actieradius van bijna 2.000 ki
lometer, een standverwarming die
de cabine verwarmt als de motor
niet loopt, getint glas, koplamp-
sproeiers, een boegspoiler met
mistlampen en tal van andere za
ken die op di
intensieve Ei
niet mogen o
Euromaster
ceerd.
1986
i»
..m
staat uiti
vm T AlVAU A-IAV|^AAAAJAV AO AAC7L ^L7AA £SLLA^ S»AA MLA LA VA%»^A waarop I
die voor de homologatie in enkele honderden exempla- Karl
ren aan particulieren verkocht wordt. Alhoewel de pro-
duktie nog steeds in gang is, levert een Ferrari F40 on
geveer drie keer zijn nieuwprijs op, op veilingen en in
de handel. De F40 is daarmee voor de eerste koper een
aardig appeltje voor de dorst. Of de F40 ook serieus als
een auto gezien mag worden, mochten we onlangs be
proeven.
de vrachtauto voor het
Europese wegtransport
1 ontbreken zijn op de
sr standaard gespecifi-
Na een indruk van de F40 gekre
gen te hebben, kom je automa
tisch op de vraag terug of een
dergelijke auto normaal bruik
baar is. Ik meen deze vraag met
een volmondig 'nee' te moeten be
antwoorden. Door de geringe bo-
demvrijheid kan de auto eigenlijk
alleen over gladde asfalt wegen
worden gereden. Maar ook daar
kunnen wel eens lelijke beschadi
gingen in te vinden zijn. De veer-
weg is slechts enkele centimeters,
maar deze kunnen voldoende zijn
om de totale neus te verbrijzelen.
Middenmoter
De techniek, daar is het bij een
Ferrari ook voor een groot deel
om te doen. Achterin ligt een 2936
cc V8 met 4 kleppen per cylinder
die door 2 keer 2 bovenliggende
nokkenassen worden bediend.
Aan deze in de lengterichting ge
plaatste krachtbron zijn twee tur
bocompressoren gekoppeld die
voorzien zijn van een lucht/lucht
koeler. De prestaties die de motor
levert doet iedere kenner even
slikken. Het maximale vermogen
ligt op 478 pk die bij 7750 tr/min
worden bereikt. Het koppel heeft
een evenzo fabuleuse waarde van
577 Nm bij 4000 tr/min. Het acce-
leratiecijfer van de F40 wordt voor
het gemak maar uitgedrukt in een
sprintje van 0 tot 200 km/u. De
auto heeft daar slechts 12,0 secon
den voor nodig. De topsnelheid
bedraagt 324 km/u, terwijl binnen
21 seconden vanuit stilstand 1 ki
lometer kan worden afgelegd.
Doe je dit werkelijk zo snel, dan
rijd je na die 1000 meter 274 km/u.
Wie denkt dat dit alles gepaard
gaat met een rauw lopende motor,
die pas netjes loopt als hij op toe
ren is, heeft het mis. Zelfs statio
nair loopt de V8 heel rustig en stil.
We moeten bij de F40 eigenlijk
spreken van een middenmotor.
Deze is namelijk direct achter de
stoelen gemonteerd. Je voelt bij
het intrappen van het gaspedaal
ook direct de onbeschrijflijke
kracht. Als een raket schiet je
van door. Dat het motorgeluid
fors toeneemt, maakt het spektakel
alleen maar compleet. De wielop
hanging is uiteraard helemaal op
het snelle werk berekend, zodat
de wegligging niets te wensen
overlaat. Van ABS hebben ze op
dit soort auto's nog nooit gehoord.
Je moet immers op een circuit met
je remmen kunnen spelen. De in
Nederland geleverde exemplaren
van de F40 voldoen uiteraard
netjes aan de US'83-norm, een ge
regelde katalysator zorgt daar
voor.
18.30 uur
.00-17.00 uur
vervolg van pagina 1 R j j -UBpiCS Sl€*
bij natuurlijk sterk de vraag is wat
het nut daarvan is in ons land.
Voor de elektronisch geregelde
automatische versnellingsbak
moet f.3.400,= extra op tafel ko
men.
Gezien prijs, vormgeving en uit
rusting staat de Calibra duidelijk
boven zijn coupé voorganger, de
Manta. Hierdoor zal de auto ook
een geheel afwijkend koperspu-
bliek trekken. De auto zorgt onte
genzeglijk voor wat meer kleur in
het huidige Opel-programma.
ren van deze Ferrari als investe
ring worden gekocht. Mensen die
het geluk hebben gehad, deze
auto op tijd via de officiële weg te
bestellen, betalen'er in ons land
zo'n 750.000 gulden voor. Op de
als paddestoelen uit de grond
schietende veilingen bracht een
F40 al 2,2 miljoen gulden op. Je
vraagt je met zo'n bedragen af,
hoe je de auto moet verzekeren. In
ieder geval WA, want dat is ver
plicht. Tegen diefstal is ook wel
handig, daar uiteraard velen op
zo'n Ferrari loeren. Maar voor de
All-riskpremie kun je ieder jaar
een aardige topklasse sedan ko
pen.
De Ferrari F40 zal altijd eén heb
bedingetje blijven voor de rijken
der aarde. Autoliefhebbers vin
den we immers in alle lagen van
de bevolking. Zelf heb ik de huidi
ge aandacht voor het merk Ferra
ri altijd een beetje overdreven ge
vonden. Na een ritje met de F40
ga je daar toch wat genuanceer
der over denken, al kan ik de
vaak mindere belangstelling voor
minimaal even exclusieve auto's
niet goed begrijpen.
augus-
jmber in de show-
definitieve prijzen
Fantasie
De uitlaatpijpen zitten precies in
het midden in de 'achterbumper'
verwerkt. De F40 staat op forse
banden. Voor en achter worden
17 inch wielen toegepast met ach
ter 335/35 ZR 17 en voor 245/40 ZR
17 banden. Natuurlijk zijn deze
rubbers van Pirelli, uit de P Zero
reeks die ook in de Formule 1
wordt gebruikt.
De cockpit laat weinig aan de
fantasie over. De twee vuurrode
kuipstoelen zijn niet verstelbaar
en hebben standaard slechts drie-
punts gordels met een oprolauto-
maat. Lange mensen kunnen zo-
wiezo de F40 van hun verlanglijst
je schrappen. De hoofdruimte is
uiterst beperkt. Het dashboard en
de bodem zijn in zwart uigevoerd.
Achter het kleine stuurwiel zitten
een aantal klokjes voor de snel
heid, het toerental, oliedruk, tem
peratuur etc. De verwarming en
ventilatie en de eventueel als op
tie leverbare airconditioning wor
den met twee draaiknoppen be
diend. De ventilatie-openingen
zijn vergelijkbaar aan die van Al
fa Romeo, een ronde opening met
daarin twee scharnierende klep
jes. Achter een geschroefd afdek-
kapje recht voor de bijrijder zitten
de zekeringen, en daar heb je het
dan ongeveer mee gehad. Portier-
bekleding kent de F40 niet. In de
vrij dikke deur hangt een zwarte
kabel. Als je daaraan trekt gaat
het portier open.
De vijfversnellingsbak wordt met
een eenvoudige pook bediend. In
het schakelschema liggen de twee
en drie en de vier en vijf in één
1" u. Het is voor de kenner natuur
lijk overbodig om op te merken
dat het woord 'bagageruimte' in
het vocabulair van een F40-rijder
niet voorkomt.
Diefstal
Over brandstofverbruik moeten
we natuurlijk helemaal niet spn
ken. De auto zou tussen de 17 ei
35 liter per 100 km gebruiken. In
het meest ongunstige geval kan er
dan met de 120 liter tank zo'n 350
km worden afgelegd.
van de 308 en GTO. De auto be-
een licht buizenframe
de carrosseriedelen uit
rbon en Kevlar zijn bevestigd.
Veel technieken zijn uit de Formu
le 1 afkomstig, zo zijn bijvoorbeeld
het dak en de binnenschermen
met een twee componenten lijm
bevestigd. Door het gebruik van
deze weinig wegende materialen,
kon het totaalgewicht tot 1100 kg
beperkt blijven.
Toen de auto minitieus van zijn
trailer werd geduwd, bleek al di-
rekt een nadeel voor het gebruik
op de normale weg. De forse voor
spoiler hangt erg dicht op de
grond. De bodemvrijheid is in het
meest gunstige geval z'n 12 centi
meter. Kuilen en putten in de weg
kunnen zo al snel funest zijn.
Kunststof carrosseriedelen zijn
nog steeds niet uit te deuken en
als je ze regelmatig moet vervan
gen gaat de lol er ook snel af.
De F40 oogt zeer spectaculair. De
richtingaanwijzers en het stads
licht zijn keurig achter een door
zichtige wand weggewerkt. De
normale koplampen klappen om
hoog en geven de F40 direct een
heel ander gezicht. De zijruiten
kunnen zeer beperkt worden op
geschoven. Het uitzicht naar voren
is redelijk, maar achter zie je vrij
wel niets. Ook de buitenspiegels
zijn niet erg groot. Een drietal
sleuvel net voor de achterwielen
zorgt voor voldoende luchttoevoer
naar de motor. Achter heeft F40 end
een forse spoiler, die vaak spot-
tend taartschep wordt genoemd.
Natuurlijk treffen we op de achter
kant de bekende ronde achter
lichten aan.
zijn al bekend. De basis 2 liter in
jectie met vijfbak gaat f.51.500,=
kosten en dat is gezien de uitge
breide uitrusting meer dan keurig.
Opel zal een deel van de Calibra
rijders bij zichzelf vandaan halen.
Mensen die normaal een duurde
re Vectra of Omega zouden kie
zen, zullen voor de fraaie lijnen
van de nieuweling vallen. De 16-
klepper met voorwielaandrijving
staat voor f.59.500,= in de lijst.
Vierwielaandrijving vergt een ex
tra investering van f.7.820,= waar-
71
78-79-87