Nissan 300 ZX
n Kwestie van symmetrie
Veronica en Suzuki
Voetbalsucces bij
Garage Denissen
I
Marijke
ri
i
vi
iOVfiG
EK
r e s r]
BV
KAR.
PEN
NISSAN van
DENISSEN,
je blijft erin
rijden
)ZE
IW
r
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 28 juni 1990 - pagina 3
juni 1990 pagina j
■V
J 69.950,-
J 79.500,-
li
000,-
le juiste
ziginc
m ziji
Foto’s: Geert van Loon
O NISSAN
K MTMMM
Geen enkel
-e twee Gouden
ien Greep
gratis een
nt goed uit als u
Gouden Greep
Waarbij pas
i aar-
snen
Airconditioning
Het is voor onervaren automobilis
ten even wennen dat maar liefst
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg-013-683911
GARAGE
DENISSEN BVa
nstraat 42
RENBEEK
313/2951
;h-
iander
mda
Het openen
takt bij
t en aaah'
Het sprc
voor de
dealer
>rak voor zich dat Veronica
e eerste beurt bij Suzuki-
Gijsbers verscheen.
U 19.990,-
door een goed schot op een pe-
nalty-bord te doen. Zo ook de heer
N.C.J. Luybregts uit de Veluwe-
straat, die nadat hij besloten had
tot de aankoop van een Nissan
Bluebird 2.0i «Sail», de voetbal in
het duizend-gulden-doelgat
schoot. Op de foto worden de heer
en mevrouw Luybregts gefeli-
ceerd door de heer Wesdorp van
Garage Denissen.
Tijdens de autoshow, die onder
het motto «It's soccer time» bij
Garage Denissen gehouden
wordt, kunnen kopers van een
nieuwe of gebruikte auto een
dige «Soccer-premie» verdier
Binnen het geslacht Nissan, kennen we al tientallen ja-
ren de familie Z die als bijnaam 'Fairlady' draagt. Be
gonnen met de kleine cabriolet 200 Z, kreeg de serie in
Europa pas veel succes met de introductie van de 240
en 260 Z. Echt goedkoop waren ze echter niet, maar in
ieder geval veel betaalbaarder dan de Italiaanse, En
gelse en Duitse sportwagens. In de grotere 280 werd de
lijn van de 240/260 doorgezet, terwijl ook de eerste serie
300 nog dezelfde stijlkenmerken droeg. Met het nieuwe
model, dat onlangs werd geintroduceerd, slaat Nissan
een andere weg in. Er wordt alleen nog maar naar de
toekomst gekeken, zodat de auto wat betreft zijn vorm
geving geen kopie meer is van zijn voorganger.
Dat de 300 ZX voornamelijk gemaakt is voor de Ameri
kaanse markt blijkt duidelijk uit zijn koetswerk. Sportie
ve, afgeronde lijnen doen het erg goed aan de overkant
van de Atlantische Oceaan. De 300 ZX oogt met zijn
hoogte van 1,25 meter en breedte van 1,80 meter erg
aggressief en laag bij de grond. Vooral de relatief dicht
bij elkaar geplaatste lichtunits dragen hier aan bij. De
hele voorzijde is in de carrosseriekleur uitgevoerd. De
koplampen zijn kleine ronde pitten die ondanks him ge
ringe afmetingen voor een goede lichtopbrengst zorgen.
BMW gebruikt al langer een dergelijk systeem.
De volledige service
zal overigens door
dit automobielbedrijf worden
verzorgd.
i
Technische gegevens:
Merk en type: Nissan 300 ZX
Aantal cylinders: 6 in V-vorm
Cylinderinhoud: 2960 cc
Boring x slag: 87 x 83 mm
Vermogen: 263 pk bij 6400 tr/min
Koppel: 365 Nm bij 3600 tr/min
Met de 300 ZX laat Japan zien wat
het in zijn mars heeft. We moeten
als Europeanen (vaak met tegen
zin) toegeven dat de Japanners
auto's kunnen bouwen. Gelukkig
is de tijd van domweg kopiëren
voorbij. De 300 ZX heeft een eigen
gezicht en een veelheid aan tech
nische snufjes, die bij ons nog
lang niet zijn ingeburgerd. De
vraag blijft natuurlijk of een der-
Onlangs zijn door Veronica maar
liefst zes Suzuki's Vitara in ge
bruik genomen. Het gaat hier zo
wel om versies met een softtop als
Vitara's met een vast metalen dak.
De auto's zijn vrolijk in de Veroni
ca kleuren beschilderd. Op het
dak zit een skikoffer, voor het mee
nemen van het nodige publiciteits
materiaal. Zo zullen een aantal
van de Vitara's regelmatig op
4x4-evenementen te zien zijn. De
auto voor Rayon Zuid is in de om
geving van Tilburg gestationeerd.
T-bar
Standaard worden alle Nissans
300 ZX met een zogenaamd T-bar
roof geleverd. Twee dakpanelen
kunnen afzonderlijk worden ver
wijderd, terwijl in het midden een
verstevigingsbalk blijft zitten. De
panelen zijn van getint glas, maar
kunnen met twee meegeleverde
platen worden afgedekt. Het vol
ledig open rijden is heerlijk als het
weer het toelaat. Alleen zorgde de
verwijderde panelen bij ons tes-
texemplaar voor hinderlijk trillen
de gordels achterin.
Afmetingen: lengte 4,53 meter,
breedte 1,80 meter
Gewicht: 1590 kg
Prestaties: topsnelheid 250 km/u
acceleratie 0-100
in 7,1 sec.
Verbruik: 1 op 7
Prijs: vanaf f. 143.000,
zonder dat je helemaal in de stoel
wordt vastgezogen. Je zit bij een
300 ZX erg laag. Het uitzicht naar
voor is redelijk, al is de aflopende
neus niet goed te zien. Naar rechts
en links is het zicht in orde, maar
naar achter is vrijwel niets te zien.
Vooral de middenstijl is erg dik en
belemmerd vrijwel iedere blik op
eventueel passerende auto's. Een
goede spiegelinstelling brengt
hier de oplossing.
Je moet nogal gek doen, wil
je opvallen op wat voor ge
bied dan ook. We worden zo
overspeeld met bijvoorbeeld
reclame-aanbiedingen van
produkten die elkaar steeds
maar weer trachten te over
treffen. Gelukkig blijft het bij
aljes een kwestie van smaak
en dat is maar goed ook.
Voor de Nissan 300 ZX geldt
de overtreffende trap van
goed-beter-best. Deze auto
zal voor vele mensen een
droom zijn en blijven. Hij kost
dan ook een paar duiten.
Waar de ZX zich zowiezo al
door onderscheid is de sleu
tel, deze is namelijk gemaakt
van superlicht titanium. Erg
apart is deze sleutel tevens
van vormgeving.
Over de vormgeving van dit
model valt te twisten, maar
één ding is zeker, hij valt reu
ze op. Hij ziet er uit als een
wild beest, een super sport
wagen. Zou je hem met een
arider merk mogen vergelij
ken, dan komt Ferrari nog
het meest in de buurt.
Enkele details: Het T-bar
Roof is niet alleen sportief om
te zien, maar ook ideaal bij
warm weer. De twee panelen
zijn heel gemakkelijk te ver
wijderen en weer terug te zet
ten. De grote spoiler achter
op doet macho aan, maar
misstaat niet echt. De auto
die wij reden was 'geel' van
kleur en voorzien van donker
grijze lederen bekleding bin
nenin, hoezo opvallen?
Stap je in, dan val je van de
ene verbazing in de andere,
zoveel snufjes zitten erop en
eraan. Airconditoning, elek
trische ramen en buitenspie
gels, cruise-control, elektri
sche bestuurdersstoel, cen
trale vergrendeling en sport
stoelen.
En het rijden met deze super-
bolide, daar wordt je gewoon
stil van...
De nieuwe Nissan 300 ZX is een
op en top sportauto die zich kan
meten met vele Europese merken
in de klasse. Een groot pluspunt is
dat de auto ondanks zijn sportivi
teit ook nog eens zeer comfortabel
is. De 300 ZX zal een zeldzame
verschijning blijven op de Neder
landse weg, het auto-klimaat is
hier immers niet gunstig. De koper
krijgt hierdoor echter een enorme
dosis exclusiviteit voor zijn geld.
rap ver-
ider het
t lijkt wel
üek is
3a ien even wennen aai maar nei
>laats te zijn. twee ,turbo's tegelijk een forse
Jemaal vol. r,nw ,r>
sheel is
Geel
Het profiel van de Nissan is tevens
opvallend. Het hoogste punt van
de auto is de bovenkant van de
voorruitstijl. Daarna loopt het dak
weer naar beneden. De forse ach
terklep scharniert vrijwel direct
achter de portieren. De achterkant
oogt wat algemener met keurig
lichtunits, een extra spoiler en for
se bumpers in de carrosse
riekleur.
De nieuwe 300 ZX is met al zijn op
tische grapjes een bijzonder
fraaie verschijning die vooral in
de kleur geel erg opvalt in het
doorgaans grijs- wit-rode Neder-
verkeer.
van de motorkap
oorzaakt bij menig omstanc^
'oooh en aaah' effect. Het I
alsof de auto om de techni
heengebouwd. Er lijkt voor noc
geen schroefje extra pl<
De motorruimte ligt hek
De architektuur van het geheel
ronduit prachtig. Het hele blok
met veel van zijn toebehoren is
symmetrisch uitgevoerd.
Nissan kent van de 300 ZX twee
carrosserie-varianten. In ons land
wordt alleen de 2+2 geleverd, die
twee volwassenen ruim en twee
kinderen krap kan vervoeren. In
Amerika is er echter ook een echte
tweezitter met een 12 centimeter
kortere wielbasis en 21,5 centime
ter kortere carrosserie. Nissan
denkt echter dat de extra ruimte
die de 2+2 biedt beter aansluit bij
de wensen van het Nederlandse
koperpubliek.
Een auto als de 300
ZX zal niet in honderdtallen jaar
lijks over de toonbank gaan, zodat
de keuze uit twee modellen een
beetje overdreven zou zijn.
gelijke auto kan concurreren te
gen de gevestigde orde met mer
ken als Porsche en Ferrari. De
Nissan heeft er in ieder geval alle
kwaliteiten voor in huis.
Het brandstofverbruik is zoals je
kunt verwachten aan de hoge
kant. Gemiddeld verstookten we 1
liter op 7 kilometer, maar rijd je
alleen maar in de stad, dan moet
aan 1 op 5 gedacht worden.
De Nissan 300 ZX kost in stan
daarduitgave f.143.000,=. De auto
is dan uiterst compleet. Nissan
kent slechts twee opties, de lede
ren bekleding waarmee onze
auto's was uiterust en de auto
maat, zodat de prijs van ons tes-
texemplaar op f. 155.000,= komt.
stilstand naar de 100 km/u te
sprinten. Normaal zou je bij een
dergelijke auto altijd een hand-
bak nemen. Heb je echter een stuk
met de automaat gereden dan wil
je niet anders meer. De bak scha
kelt uiterst nauwkeurig en biedt
de bestuuder minimaal evenveel
rijplezier dan het schakelpookje.
De wegligging van de Nissan is
subliem. De brede rubbers rond
de open lichtmetalen velgen hou
den het geheel al goed aan het
asfalt geplakt, maar de meestu
rende achteras verhoogd nog
eens extra de stabiliteit in boel
ten. Het gaat echter om een i
systeem dan dat we van Hor
en Mazda kennen. De Nissan ach
terwielen sturen pas boven de 100
km/u mee en dan niet meer dan
een uiterst bescheiden 1 graad.
De auto stuurt uiterst direct en
neutraal. Op dat punt kan een
kind de was doen.
Automaat
Het gaat om een 3 liter V6 met 4
kleppen per cylinder en per cylin-
derrij een turbo met intercooler.
Deze laatste twee voorzieningen
zijn met het blote oog niet waar
neembaar. Ze zitten namelijk hele
maal onder de koplampunits weg
gewerkt. Nissan biedt zijn klant de
keuze uit een handgeschakelde
vijfbak of een viertraps automaat.
De versie met automaat die wij re
den beschikt over een gigantisch
vermogen van 263 pk, terwijl de
auto met vijfbak er nog eens 19
paardekrachten extra uitsleept.
Overigens is dat nog niet alles,
daar de Amerikaanse Twin Turbo
over 304 pk beschikt. Het geluid
van de 6-pitter is magistraal. Bla
zend in de onderste toerenregio-
nen, brullend bovenin. Door het
gigantische koppel van 365 Nm is
de 300 ZX soepel en snel onder al
le omstandigheden. De 1590 kg
wegende supersporter haalt een
top van 250 km/u en weet met
automaat in 7,1 seconden vanuit
duw in de rug geven.
De grootste verdienste van de
nieuwe 300 ZX is niet zijn uiterlijk
en zijn krachtige techniek, maar
zijn enorme comfort. Rijders van
sportauto's zijn vaak een Spar
taanse uitrusting en strakke afve-
ring gewend, die alleen leuk zijn
voor de bestuurder tijdens een rit
op zondagmiddag. Nissan heeft
aan zijn sportmodel een hoog
staand comfortniveau meegege
ven, naast een uiterst complete
uitrusting. Of je nu over glad as
falt rijdt of over kinderkopjes, de
auto veert zeer comfortabel, maar
ligt tegelijkertijd uiterst strak en
stabiel op de weg. Ook verschil
lende uitrustingsdetails verhogen
uiteraard het comfort- gevoel. Je
kunt het zo gek niet bedenken of
het zit er wel op of aan. Het inte
rieur doet uiterst verzorgd en de
gelijk aan. Het dashboard heeft
twee satelieten waarop de meeste
bedieningen zijn ondergebracht.
Rechts zit een display voor de air
conditioning. Op de graad nauw
keurig wordt de gewenste tempe
ratuur in gesteld en de installatie
doet de rest. De bestuurdersstoel
is volledig elektrisch verstelbaar
en zit uitstekend. Voor alle be
langrijke lichaamsdelen is meer
dan voldoende steun voorhanden,