Nissan 300 ZX n Kwestie van symmetrie Veronica en Suzuki Voetbalsucces bij Garage Denissen I Marijke ri i vi iOVfiG EK r e s r] BV KAR. PEN NISSAN van DENISSEN, je blijft erin rijden )ZE IW r DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 28 juni 1990 - pagina 3 juni 1990 pagina j ■V J 69.950,- J 79.500,- li 000,- le juiste ziginc m ziji Foto’s: Geert van Loon O NISSAN K MTMMM Geen enkel -e twee Gouden ien Greep gratis een nt goed uit als u Gouden Greep Waarbij pas i aar- snen Airconditioning Het is voor onervaren automobilis ten even wennen dat maar liefst Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg-013-683911 GARAGE DENISSEN BVa nstraat 42 RENBEEK 313/2951 ;h- iander mda Het openen takt bij t en aaah' Het sprc voor de dealer >rak voor zich dat Veronica e eerste beurt bij Suzuki- Gijsbers verscheen. U 19.990,- door een goed schot op een pe- nalty-bord te doen. Zo ook de heer N.C.J. Luybregts uit de Veluwe- straat, die nadat hij besloten had tot de aankoop van een Nissan Bluebird 2.0i «Sail», de voetbal in het duizend-gulden-doelgat schoot. Op de foto worden de heer en mevrouw Luybregts gefeli- ceerd door de heer Wesdorp van Garage Denissen. Tijdens de autoshow, die onder het motto «It's soccer time» bij Garage Denissen gehouden wordt, kunnen kopers van een nieuwe of gebruikte auto een dige «Soccer-premie» verdier Binnen het geslacht Nissan, kennen we al tientallen ja- ren de familie Z die als bijnaam 'Fairlady' draagt. Be gonnen met de kleine cabriolet 200 Z, kreeg de serie in Europa pas veel succes met de introductie van de 240 en 260 Z. Echt goedkoop waren ze echter niet, maar in ieder geval veel betaalbaarder dan de Italiaanse, En gelse en Duitse sportwagens. In de grotere 280 werd de lijn van de 240/260 doorgezet, terwijl ook de eerste serie 300 nog dezelfde stijlkenmerken droeg. Met het nieuwe model, dat onlangs werd geintroduceerd, slaat Nissan een andere weg in. Er wordt alleen nog maar naar de toekomst gekeken, zodat de auto wat betreft zijn vorm geving geen kopie meer is van zijn voorganger. Dat de 300 ZX voornamelijk gemaakt is voor de Ameri kaanse markt blijkt duidelijk uit zijn koetswerk. Sportie ve, afgeronde lijnen doen het erg goed aan de overkant van de Atlantische Oceaan. De 300 ZX oogt met zijn hoogte van 1,25 meter en breedte van 1,80 meter erg aggressief en laag bij de grond. Vooral de relatief dicht bij elkaar geplaatste lichtunits dragen hier aan bij. De hele voorzijde is in de carrosseriekleur uitgevoerd. De koplampen zijn kleine ronde pitten die ondanks him ge ringe afmetingen voor een goede lichtopbrengst zorgen. BMW gebruikt al langer een dergelijk systeem. De volledige service zal overigens door dit automobielbedrijf worden verzorgd. i Technische gegevens: Merk en type: Nissan 300 ZX Aantal cylinders: 6 in V-vorm Cylinderinhoud: 2960 cc Boring x slag: 87 x 83 mm Vermogen: 263 pk bij 6400 tr/min Koppel: 365 Nm bij 3600 tr/min Met de 300 ZX laat Japan zien wat het in zijn mars heeft. We moeten als Europeanen (vaak met tegen zin) toegeven dat de Japanners auto's kunnen bouwen. Gelukkig is de tijd van domweg kopiëren voorbij. De 300 ZX heeft een eigen gezicht en een veelheid aan tech nische snufjes, die bij ons nog lang niet zijn ingeburgerd. De vraag blijft natuurlijk of een der- Onlangs zijn door Veronica maar liefst zes Suzuki's Vitara in ge bruik genomen. Het gaat hier zo wel om versies met een softtop als Vitara's met een vast metalen dak. De auto's zijn vrolijk in de Veroni ca kleuren beschilderd. Op het dak zit een skikoffer, voor het mee nemen van het nodige publiciteits materiaal. Zo zullen een aantal van de Vitara's regelmatig op 4x4-evenementen te zien zijn. De auto voor Rayon Zuid is in de om geving van Tilburg gestationeerd. T-bar Standaard worden alle Nissans 300 ZX met een zogenaamd T-bar roof geleverd. Twee dakpanelen kunnen afzonderlijk worden ver wijderd, terwijl in het midden een verstevigingsbalk blijft zitten. De panelen zijn van getint glas, maar kunnen met twee meegeleverde platen worden afgedekt. Het vol ledig open rijden is heerlijk als het weer het toelaat. Alleen zorgde de verwijderde panelen bij ons tes- texemplaar voor hinderlijk trillen de gordels achterin. Afmetingen: lengte 4,53 meter, breedte 1,80 meter Gewicht: 1590 kg Prestaties: topsnelheid 250 km/u acceleratie 0-100 in 7,1 sec. Verbruik: 1 op 7 Prijs: vanaf f. 143.000, zonder dat je helemaal in de stoel wordt vastgezogen. Je zit bij een 300 ZX erg laag. Het uitzicht naar voor is redelijk, al is de aflopende neus niet goed te zien. Naar rechts en links is het zicht in orde, maar naar achter is vrijwel niets te zien. Vooral de middenstijl is erg dik en belemmerd vrijwel iedere blik op eventueel passerende auto's. Een goede spiegelinstelling brengt hier de oplossing. Je moet nogal gek doen, wil je opvallen op wat voor ge bied dan ook. We worden zo overspeeld met bijvoorbeeld reclame-aanbiedingen van produkten die elkaar steeds maar weer trachten te over treffen. Gelukkig blijft het bij aljes een kwestie van smaak en dat is maar goed ook. Voor de Nissan 300 ZX geldt de overtreffende trap van goed-beter-best. Deze auto zal voor vele mensen een droom zijn en blijven. Hij kost dan ook een paar duiten. Waar de ZX zich zowiezo al door onderscheid is de sleu tel, deze is namelijk gemaakt van superlicht titanium. Erg apart is deze sleutel tevens van vormgeving. Over de vormgeving van dit model valt te twisten, maar één ding is zeker, hij valt reu ze op. Hij ziet er uit als een wild beest, een super sport wagen. Zou je hem met een arider merk mogen vergelij ken, dan komt Ferrari nog het meest in de buurt. Enkele details: Het T-bar Roof is niet alleen sportief om te zien, maar ook ideaal bij warm weer. De twee panelen zijn heel gemakkelijk te ver wijderen en weer terug te zet ten. De grote spoiler achter op doet macho aan, maar misstaat niet echt. De auto die wij reden was 'geel' van kleur en voorzien van donker grijze lederen bekleding bin nenin, hoezo opvallen? Stap je in, dan val je van de ene verbazing in de andere, zoveel snufjes zitten erop en eraan. Airconditoning, elek trische ramen en buitenspie gels, cruise-control, elektri sche bestuurdersstoel, cen trale vergrendeling en sport stoelen. En het rijden met deze super- bolide, daar wordt je gewoon stil van... De nieuwe Nissan 300 ZX is een op en top sportauto die zich kan meten met vele Europese merken in de klasse. Een groot pluspunt is dat de auto ondanks zijn sportivi teit ook nog eens zeer comfortabel is. De 300 ZX zal een zeldzame verschijning blijven op de Neder landse weg, het auto-klimaat is hier immers niet gunstig. De koper krijgt hierdoor echter een enorme dosis exclusiviteit voor zijn geld. rap ver- ider het t lijkt wel üek is 3a ien even wennen aai maar nei >laats te zijn. twee ,turbo's tegelijk een forse Jemaal vol. r,nw ,r> sheel is Geel Het profiel van de Nissan is tevens opvallend. Het hoogste punt van de auto is de bovenkant van de voorruitstijl. Daarna loopt het dak weer naar beneden. De forse ach terklep scharniert vrijwel direct achter de portieren. De achterkant oogt wat algemener met keurig lichtunits, een extra spoiler en for se bumpers in de carrosse riekleur. De nieuwe 300 ZX is met al zijn op tische grapjes een bijzonder fraaie verschijning die vooral in de kleur geel erg opvalt in het doorgaans grijs- wit-rode Neder- verkeer. van de motorkap oorzaakt bij menig omstanc^ 'oooh en aaah' effect. Het I alsof de auto om de techni heengebouwd. Er lijkt voor noc geen schroefje extra pl< De motorruimte ligt hek De architektuur van het geheel ronduit prachtig. Het hele blok met veel van zijn toebehoren is symmetrisch uitgevoerd. Nissan kent van de 300 ZX twee carrosserie-varianten. In ons land wordt alleen de 2+2 geleverd, die twee volwassenen ruim en twee kinderen krap kan vervoeren. In Amerika is er echter ook een echte tweezitter met een 12 centimeter kortere wielbasis en 21,5 centime ter kortere carrosserie. Nissan denkt echter dat de extra ruimte die de 2+2 biedt beter aansluit bij de wensen van het Nederlandse koperpubliek. Een auto als de 300 ZX zal niet in honderdtallen jaar lijks over de toonbank gaan, zodat de keuze uit twee modellen een beetje overdreven zou zijn. gelijke auto kan concurreren te gen de gevestigde orde met mer ken als Porsche en Ferrari. De Nissan heeft er in ieder geval alle kwaliteiten voor in huis. Het brandstofverbruik is zoals je kunt verwachten aan de hoge kant. Gemiddeld verstookten we 1 liter op 7 kilometer, maar rijd je alleen maar in de stad, dan moet aan 1 op 5 gedacht worden. De Nissan 300 ZX kost in stan daarduitgave f.143.000,=. De auto is dan uiterst compleet. Nissan kent slechts twee opties, de lede ren bekleding waarmee onze auto's was uiterust en de auto maat, zodat de prijs van ons tes- texemplaar op f. 155.000,= komt. stilstand naar de 100 km/u te sprinten. Normaal zou je bij een dergelijke auto altijd een hand- bak nemen. Heb je echter een stuk met de automaat gereden dan wil je niet anders meer. De bak scha kelt uiterst nauwkeurig en biedt de bestuuder minimaal evenveel rijplezier dan het schakelpookje. De wegligging van de Nissan is subliem. De brede rubbers rond de open lichtmetalen velgen hou den het geheel al goed aan het asfalt geplakt, maar de meestu rende achteras verhoogd nog eens extra de stabiliteit in boel ten. Het gaat echter om een i systeem dan dat we van Hor en Mazda kennen. De Nissan ach terwielen sturen pas boven de 100 km/u mee en dan niet meer dan een uiterst bescheiden 1 graad. De auto stuurt uiterst direct en neutraal. Op dat punt kan een kind de was doen. Automaat Het gaat om een 3 liter V6 met 4 kleppen per cylinder en per cylin- derrij een turbo met intercooler. Deze laatste twee voorzieningen zijn met het blote oog niet waar neembaar. Ze zitten namelijk hele maal onder de koplampunits weg gewerkt. Nissan biedt zijn klant de keuze uit een handgeschakelde vijfbak of een viertraps automaat. De versie met automaat die wij re den beschikt over een gigantisch vermogen van 263 pk, terwijl de auto met vijfbak er nog eens 19 paardekrachten extra uitsleept. Overigens is dat nog niet alles, daar de Amerikaanse Twin Turbo over 304 pk beschikt. Het geluid van de 6-pitter is magistraal. Bla zend in de onderste toerenregio- nen, brullend bovenin. Door het gigantische koppel van 365 Nm is de 300 ZX soepel en snel onder al le omstandigheden. De 1590 kg wegende supersporter haalt een top van 250 km/u en weet met automaat in 7,1 seconden vanuit duw in de rug geven. De grootste verdienste van de nieuwe 300 ZX is niet zijn uiterlijk en zijn krachtige techniek, maar zijn enorme comfort. Rijders van sportauto's zijn vaak een Spar taanse uitrusting en strakke afve- ring gewend, die alleen leuk zijn voor de bestuurder tijdens een rit op zondagmiddag. Nissan heeft aan zijn sportmodel een hoog staand comfortniveau meegege ven, naast een uiterst complete uitrusting. Of je nu over glad as falt rijdt of over kinderkopjes, de auto veert zeer comfortabel, maar ligt tegelijkertijd uiterst strak en stabiel op de weg. Ook verschil lende uitrustingsdetails verhogen uiteraard het comfort- gevoel. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit er wel op of aan. Het inte rieur doet uiterst verzorgd en de gelijk aan. Het dashboard heeft twee satelieten waarop de meeste bedieningen zijn ondergebracht. Rechts zit een display voor de air conditioning. Op de graad nauw keurig wordt de gewenste tempe ratuur in gesteld en de installatie doet de rest. De bestuurdersstoel is volledig elektrisch verstelbaar en zit uitstekend. Voor alle be langrijke lichaamsdelen is meer dan voldoende steun voorhanden,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 19