OPEL CALIBRA CAMEL TROPHY WEGDROMEN IN FERRARI F40 Kleur bekennen 599 Overwinning voor Nederland Oplage: 92.690 ex. pag. 3 Bijlage van: DeTilburgseKoerier voor Europa vervoer pag. 11 Deze week in de Automaat Uitbreiding assemblage Mitsubishi Autotest Alfa Romeo 164 Quadrifoglio pag. 9 Autotest Nissan 300 ZX Verhoging benzine- accijns o.a. Rijbewijs iJ Ir juni 1990-pagina 16 Donderdag 28 juni 1990 (Lees verder blz. 11) Tony Vos ur elgië ht machine ’atautomaat adspanning aal voor het bare naden ig-zag steek aar garantie ade119, trum r is uiter- m top van n de standaardversie rige lichtmetalen wie- sling ■gse Koerier 114, 5014 DA Tilburg 368805 359985 Melodie 40 den. y-naaidoos indelijk ’ns uw oude d inruilen. f769 p 170 lvoor een De gor- netjes aange- imte is redelijk achterklep. De ’eer fors, k tussen de sscharniert. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdel De Tilburg» N.S. Plein b Tel. 013/36 Fax 013/35 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Monaco - Al weer bijna een jaar geleden maakte Opel ons lekker met zijn nieuwe coupémodel, de Calibra. De Manta was net uit produktie genomen, zodat het laten zien van 'de opvolger' geen kwaad zou kunnen voor de verkopen. De nieuweling staat echter duidelijk een trapje hoger dan de Manta, die het maar liefst dertien jaar volhield. We reden de Calibra aan de Franse Zuid kust, waar we over verschillende trajecten van de Mon te Carlo Rally konden beoordelen wat voor vlees we in de kuip hadden. Liefhebbers zullen in Nederland echter nog tot eind augustus moeten wachten om hem werke lijk in huis te halen. Het is de bedoeling dat de as semblage van Mitsubishi be drijfsauto's in Sittard de ko mende jaren geleidelijk wordt uitgebreid in verband met le- veringen naar Duitsland. Op het ogenblik assembleert het bedrijf een paar honderd wa gens voor de Nederlandse markt in de klasse 3,5 tot 8,5 ton GVW. Separaat vindt der gelijke assemblage ook plaats in België, Ierland en Portugal. Hei Nederlandse bedrijf zal nu echter geleide lijk uitgebreid worden zodat er over 3 jaar ongeveer 2.000 auto's per jaar kunnen wor den gemonteerd. (Bron: Rai) Vierstraps Wat betreft techniek en onderstel is er weinig nieuws onder de zon. De Calibra is voornamelijk geba seerd op Vectra-techniek. Voorlo pig kunnen we kiezen uit twee mo- torvqrianten, beiden met een in houd van 2 liter. De 8-klepper le vert met injectie een vermogen van 115 pk, terwijl de versie met vier kleppen per cylinder goed is voor 150 paardekrachten. Uitste- De ministerraad is akkoord gegaan met een wetsvoorstel van staatsecretaris Van Amelsfoort van Financiën tot verhoging van de benzine-ac- cijns met 6,7 cent per liter (in clusief BTW komt dit neer op een prijsstijging van onge veer 8 cent per liter). De Raad heeft de bewindsman ge machtigd te bevorderen dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De beoog de datum van inwerkingtre ding is 1 november 1990. Deze accijnsverhoging is een on derdeel van de totale finan ciering van het verkeers- en vervoersbeleid en de op brengst zal vanaf 1991 struc tureel f.300 miljoen er jaar be dragen. De Calibra valt in eerste instantie al op door zijn vorm geving. Dat het een Opel is, blijkt uit vele al eerder ge bruikte stijlkenmerken. Vooral het front met de uiterst platte koplampen geven de nieuwe coupé een eigen gezicht. Daarnaast zijn het vooral de daklijn en de wat zwaar uitgevallen achtersteven die het beeld bepalen. Elegant oogt de Calibra zeer zeker en zal daarom hoge ogen gooien. goed resultaat werden volbracht. Al sinds de eerste selectie op de Beekse Bergen begin dit jaar, hebben we de gang van zaken rond de Trophy nauwlettend ge volgd. Al tijdens de internationale eindselecties in Parijs toonde Stijn en Rob zich een ijzersterk team met goede kansen. De goede kan sen zijn nu omgezet in een fantas tische eerste plaats voor Neder land. Rob en Stijn van harte gefe liciteerd. uithalen. De 16-klepper aard wat vlotter met eer 223 km/u en de bekende accele ratie in 8,5 seconden. Ook van de ze auto is een 4x4 leverbaar. We reden de auto's in een sterk geaccidenteerd terrein, wat noga wat vermogen vroeg. Alle testau- to's waren bovendien voorzien van airconditioning, een perfecte installatie bij hogere temperatu ren, maar toch altijd de reden voor een vermogensverlies van zo'n 10%. De eerste rit over bijna 200 km werd afgelegd met een Calibra 2.0i automaat. Zeker voor een lange rit een fijne auto. De automaat heeft een zogenaamde 'sport-stand' die voor merkbaar betere prestaties zorgt. Een be langrijk verschil is dat de bak la ter overschakeld. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek kende motoren die in de Calibra goed voldoen, maar niet de pres taties leveren die je bij het sportie ve uiterlijk zou verwachten. Toch behaalt de 2.0i volgens opgaaf een top van 205 km/u en weet de ze krachtbron de 1170 kg wegen de Calibra in 10 seconden vanuit stilstand op de 100 km/u te trek- is zeer vergelijkbi ken. Dezelfde auto is ook met een de Vectra. Dik in uitstekende viertrapsautomaat le verbaar en vierwielaandrijving, voorzieningen die de gang er iets Bergachtig Naast de bedieningshendel zit nog een knopje met daarop een ijskristalletje. Wordt deze knop bij glad wegdek ingedrukt, dan rijdt de auto in de tweede versnelling weg, waardoor doorslippen van de wielen vrijwel onmogelijk is. De 2 liter motor functioneert goed, maar is zoals gezegd geen top sporter. In onze Nederlandse si tuatie zal deze krachtbron het bes te gaan verkopen. Het rij- comfort -jkbaar aan dat van 1 orde dus. De stuurbekrachtiging werkt heel comfortabel. De 16-klepper is merkbaar vlotter maar niet super sportief. Rij-im- pressies met de Vectra 2000 staan als spectaculairder in het geheu gen gegrifd. Toch voldoet de krachtbron goed en geeft natuur lijk méér kracht vooral in berg achtige streken. De vijfversnel- lingsbak is makkelijk te bedienen. De ervaringen met beide types optellend, moet toch de voorkeur aan de gewone 2 liter met vijfbak gegeven worden. Het interieur ziet er goed afge werkt uit. Het dashboard is vrijwel identiek aan dat van de Vectra en voorzien van een toerenteller. Het vierspakig stuurwiel is bij de 2.0i wat goedkoop van materiaal en is de oorzaak van snel transpireren de handen. De 16V heeft een met leer bekleed stuur wat veel pretti ger in de hand ligt. Opel heeft er voor gekozen de Calibra een rijke standaarduitrusting te geven, vooral om de Japanse concurren tie te overtroeven. Daarom mag de koper van dit nieuwe model za ken aantreffen als elektrisch be diende portierruiten, in hoogte verstelbaar stuur, centrale deur vergrendeling en hoogteverstel- ling op de bestuurdersstoel. pende daklijn uiteraard wat krappe hoofdruimte, dels voorin worden netje reikt. De bagageruimte i toegankelijk via de acht tildrempel is echter zee. doordat het plaatwerk achterlichten niet mees gen enkele weken geleden de kans even te proeven aan een stukje Italiaanse toptechniek. Het werd een korte rit met de absolute top van Ferrari, het jubileummo- del de F40. Je vraagt je af of je hier nog wel de term 'auto' mag gebruiken. Het uitgebreide relaas leest ij verder op pagina 11 Tildrempel ABS zit ook in de evenals keurige len. Om nog even op het interieur te rug te komen. Het geheel is voor namelijk in de kleur zwart uitge voerd, wat eigenlijk wat somber overkomt. De stoelen zijn redelijk hard en zitten goed, al duurt het bovengemiddeld lang om een juiste rijpositie te vinden, maar je hoeft deze maar één keer te zoe ken. Achterin is nog behoorlijk wat ruimte, al zorgt de sterk aflo- Exclusieve auto's zijn in. Vooral klinkende namen als Porsche, Maserati en Lamborghini doen veel autoliefhebbers het hart snel ler slaan. Boven dit alles staat echter Ferrari, een merk met een enorme aanhang liefhebbers en belangstellenden, maar een rela tief kleine groep bezitters. We kre- Afgelopen zondag 24 juni landde de Nederlandse Camel Trophy equipe op Schiphol. Voor Stijn Luykx en Rob Kamps was er veel reden tot feestvieren. Vorige week hebt u in dit blad kunnen verne men dat de Nederlanders na een tijdje op de tweede plaats te heb ben gestaan, de definitieve lei ding overnamen. Tussen de vori ge berichtgeving en nu zaten nog vijf Special Tasks, die door het Nederlandse duo met bijzonder Minister Maij-Weggen blijkt toch weer haar zin te krijgen. Was de 8 cent accijnsverho ging door de Eerste Kamer afgekeurd, later in dit jaren zullen we hem toch gaan be talen. Maar de vindingrijk heid van Maij neemt geens zins af. Ze heeft weer iets nieuws waarmee ze de ver keersveiligheid hoopt te die nen. Als het aan haar ligt krijgen jongeren voortaan een voorlopig rijbewijs van 3 jaar. Rijden zij in deze tijd keurig volgens de regels van de wet, maken zij weinig ver keersovertredingen, dan zal dit voorlopige papiertje wor den omgezet in een definitie ve variant. Opzich is er natuurlijk wat voor te zeggen. Uit onderzoek is gebleken dat onervaren automobilisten gemiddeld meer brokken maken dan mensen die die ervaring wel hebben. Maar het is niet eer lijk dat iemand die een keer in de fout gegaan is, nooit meer zal kunnen autorijden. Daarnaast wordt er mijns in ziens nog een fout gemaakt in ditilan. Het spreekt alleen over jongeren. Ik denk dat het veel beter is dat iedereen gelijk behandeld wordt. Je moet dan spreken over oner varen automobilisten. Stel dan voor iedereen een voor lopig rijbewijs in. Jongeren hebben immers een sneller reaktievermogen en zijn be ter met het moderne verkeer bekend dan mensen die op oudere leeftijd nog hun rijbe wijs halen. Frankrijk kent al lange tijd een regeling in de ze richting. Iedereen die zijn rijbewijs haalt, mag het eer ste jaar dat hij of zij dit pa piertje in handen heeft niet harder dan 90 km/u rijden. Bij toepassing van deze regel is weer de vraag wat de in vloed hiervan zou zijn op de verkeersveiligheid in ons dichtbevolkte land. Mensen die langzaam rijden vormen vaak meer een gevaar op de weg dan snelheidsmaniaken. Iets in het plan spreekt mij wel aan, maar er moeten toch heel wat details er rond- omheen worden verteld, al vorens een echt standpunt te bepalen is... mi A Jaargang 2 Nummer 26 A r A

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 17