OPEL CALIBRA
CAMEL TROPHY
WEGDROMEN
IN FERRARI F40
Kleur bekennen
599
Overwinning
voor Nederland
Oplage: 92.690 ex.
pag. 3
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
voor Europa vervoer
pag. 11
Deze week
in de
Automaat
Uitbreiding
assemblage
Mitsubishi
Autotest
Alfa Romeo 164
Quadrifoglio
pag. 9
Autotest
Nissan 300 ZX
Verhoging
benzine-
accijns
o.a.
Rijbewijs
iJ
Ir
juni 1990-pagina 16
Donderdag 28 juni 1990
(Lees verder blz. 11)
Tony Vos
ur
elgië
ht machine
’atautomaat
adspanning
aal voor het
bare naden
ig-zag steek
aar garantie
ade119,
trum
r is uiter-
m top van
n de standaardversie
rige lichtmetalen wie-
sling
■gse Koerier
114, 5014 DA Tilburg
368805
359985
Melodie 40
den.
y-naaidoos
indelijk ’ns
uw oude
d inruilen.
f769
p 170
lvoor een
De gor-
netjes aange-
imte is redelijk
achterklep. De
’eer fors,
k tussen de
sscharniert.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdel
De Tilburg»
N.S. Plein b
Tel. 013/36
Fax 013/35
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Monaco - Al weer bijna een jaar geleden maakte Opel
ons lekker met zijn nieuwe coupémodel, de Calibra. De
Manta was net uit produktie genomen, zodat het laten
zien van 'de opvolger' geen kwaad zou kunnen voor de
verkopen. De nieuweling staat echter duidelijk een
trapje hoger dan de Manta, die het maar liefst dertien
jaar volhield. We reden de Calibra aan de Franse Zuid
kust, waar we over verschillende trajecten van de Mon
te Carlo Rally konden beoordelen wat voor vlees we in
de kuip hadden. Liefhebbers zullen in Nederland echter
nog tot eind augustus moeten wachten om hem werke
lijk in huis te halen.
Het is de bedoeling dat de as
semblage van Mitsubishi be
drijfsauto's in Sittard de ko
mende jaren geleidelijk wordt
uitgebreid in verband met le-
veringen naar Duitsland. Op
het ogenblik assembleert het
bedrijf een paar honderd wa
gens voor de Nederlandse
markt in de klasse 3,5 tot 8,5
ton GVW. Separaat vindt der
gelijke assemblage ook
plaats in België, Ierland en
Portugal. Hei Nederlandse
bedrijf zal nu echter geleide
lijk uitgebreid worden zodat
er over 3 jaar ongeveer 2.000
auto's per jaar kunnen wor
den gemonteerd. (Bron: Rai)
Vierstraps
Wat betreft techniek en onderstel
is er weinig nieuws onder de zon.
De Calibra is voornamelijk geba
seerd op Vectra-techniek. Voorlo
pig kunnen we kiezen uit twee mo-
torvqrianten, beiden met een in
houd van 2 liter. De 8-klepper le
vert met injectie een vermogen
van 115 pk, terwijl de versie met
vier kleppen per cylinder goed is
voor 150 paardekrachten. Uitste-
De ministerraad is akkoord
gegaan met een wetsvoorstel
van staatsecretaris Van
Amelsfoort van Financiën tot
verhoging van de benzine-ac-
cijns met 6,7 cent per liter (in
clusief BTW komt dit neer op
een prijsstijging van onge
veer 8 cent per liter). De Raad
heeft de bewindsman ge
machtigd te bevorderen dat
het wetsvoorstel voor advies
aan de Raad van State zal
worden gezonden. De beoog
de datum van inwerkingtre
ding is 1 november 1990. Deze
accijnsverhoging is een on
derdeel van de totale finan
ciering van het verkeers- en
vervoersbeleid en de op
brengst zal vanaf 1991 struc
tureel f.300 miljoen er jaar be
dragen.
De Calibra valt in eerste instantie al op door zijn vorm
geving. Dat het een Opel is, blijkt uit vele al eerder ge
bruikte stijlkenmerken. Vooral het front met de uiterst
platte koplampen geven de nieuwe coupé een eigen
gezicht. Daarnaast zijn het vooral de daklijn en de wat
zwaar uitgevallen achtersteven die het beeld bepalen.
Elegant oogt de Calibra zeer zeker en zal daarom hoge
ogen gooien.
goed resultaat werden volbracht.
Al sinds de eerste selectie op de
Beekse Bergen begin dit jaar,
hebben we de gang van zaken
rond de Trophy nauwlettend ge
volgd. Al tijdens de internationale
eindselecties in Parijs toonde Stijn
en Rob zich een ijzersterk team
met goede kansen. De goede kan
sen zijn nu omgezet in een fantas
tische eerste plaats voor Neder
land. Rob en Stijn van harte gefe
liciteerd.
uithalen. De 16-klepper
aard wat vlotter met eer
223 km/u en de bekende accele
ratie in 8,5 seconden. Ook van de
ze auto is een 4x4 leverbaar.
We reden de auto's in een sterk
geaccidenteerd terrein, wat noga
wat vermogen vroeg. Alle testau-
to's waren bovendien voorzien
van airconditioning, een perfecte
installatie bij hogere temperatu
ren, maar toch altijd de reden
voor een vermogensverlies van
zo'n 10%. De eerste rit over bijna
200 km werd afgelegd met een
Calibra 2.0i automaat. Zeker voor
een lange rit een fijne auto. De
automaat heeft een zogenaamde
'sport-stand' die voor merkbaar
betere prestaties zorgt. Een be
langrijk verschil is dat de bak la
ter overschakeld.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
kende motoren die in de Calibra
goed voldoen, maar niet de pres
taties leveren die je bij het sportie
ve uiterlijk zou verwachten. Toch
behaalt de 2.0i volgens opgaaf
een top van 205 km/u en weet de
ze krachtbron de 1170 kg wegen
de Calibra in 10 seconden vanuit
stilstand op de 100 km/u te trek- is zeer vergelijkbi
ken. Dezelfde auto is ook met een de Vectra. Dik in
uitstekende viertrapsautomaat le
verbaar en vierwielaandrijving,
voorzieningen die de gang er iets
Bergachtig
Naast de bedieningshendel zit
nog een knopje met daarop een
ijskristalletje. Wordt deze knop bij
glad wegdek ingedrukt, dan rijdt
de auto in de tweede versnelling
weg, waardoor doorslippen van
de wielen vrijwel onmogelijk is.
De 2 liter motor functioneert goed,
maar is zoals gezegd geen top
sporter. In onze Nederlandse si
tuatie zal deze krachtbron het bes
te gaan verkopen. Het rij- comfort
-jkbaar aan dat van
1 orde dus. De
stuurbekrachtiging werkt heel
comfortabel.
De 16-klepper is merkbaar vlotter
maar niet super sportief. Rij-im-
pressies met de Vectra 2000 staan
als spectaculairder in het geheu
gen gegrifd. Toch voldoet de
krachtbron goed en geeft natuur
lijk méér kracht vooral in berg
achtige streken. De vijfversnel-
lingsbak is makkelijk te bedienen.
De ervaringen met beide types
optellend, moet toch de voorkeur
aan de gewone 2 liter met vijfbak
gegeven worden.
Het interieur ziet er goed afge
werkt uit. Het dashboard is vrijwel
identiek aan dat van de Vectra en
voorzien van een toerenteller. Het
vierspakig stuurwiel is bij de 2.0i
wat goedkoop van materiaal en is
de oorzaak van snel transpireren
de handen. De 16V heeft een met
leer bekleed stuur wat veel pretti
ger in de hand ligt. Opel heeft er
voor gekozen de Calibra een rijke
standaarduitrusting te geven,
vooral om de Japanse concurren
tie te overtroeven. Daarom mag
de koper van dit nieuwe model za
ken aantreffen als elektrisch be
diende portierruiten, in hoogte
verstelbaar stuur, centrale deur
vergrendeling en hoogteverstel-
ling op de bestuurdersstoel.
pende daklijn uiteraard
wat krappe hoofdruimte,
dels voorin worden netje
reikt. De bagageruimte i
toegankelijk via de acht
tildrempel is echter zee.
doordat het plaatwerk
achterlichten niet mees
gen enkele weken geleden de
kans even te proeven aan een
stukje Italiaanse toptechniek. Het
werd een korte rit met de absolute
top van Ferrari, het jubileummo-
del de F40. Je vraagt je af of je
hier nog wel de term 'auto' mag
gebruiken. Het uitgebreide relaas
leest ij verder op pagina 11
Tildrempel
ABS zit ook in de
evenals keurige
len.
Om nog even op het interieur te
rug te komen. Het geheel is voor
namelijk in de kleur zwart uitge
voerd, wat eigenlijk wat somber
overkomt. De stoelen zijn redelijk
hard en zitten goed, al duurt het
bovengemiddeld lang om een
juiste rijpositie te vinden, maar je
hoeft deze maar één keer te zoe
ken. Achterin is nog behoorlijk
wat ruimte, al zorgt de sterk aflo-
Exclusieve auto's zijn in. Vooral
klinkende namen als Porsche,
Maserati en Lamborghini doen
veel autoliefhebbers het hart snel
ler slaan. Boven dit alles staat
echter Ferrari, een merk met een
enorme aanhang liefhebbers en
belangstellenden, maar een rela
tief kleine groep bezitters. We kre-
Afgelopen zondag 24 juni landde
de Nederlandse Camel Trophy
equipe op Schiphol. Voor Stijn
Luykx en Rob Kamps was er veel
reden tot feestvieren. Vorige week
hebt u in dit blad kunnen verne
men dat de Nederlanders na een
tijdje op de tweede plaats te heb
ben gestaan, de definitieve lei
ding overnamen. Tussen de vori
ge berichtgeving en nu zaten nog
vijf Special Tasks, die door het
Nederlandse duo met bijzonder
Minister Maij-Weggen blijkt
toch weer haar zin te krijgen.
Was de 8 cent accijnsverho
ging door de Eerste Kamer
afgekeurd, later in dit jaren
zullen we hem toch gaan be
talen. Maar de vindingrijk
heid van Maij neemt geens
zins af. Ze heeft weer iets
nieuws waarmee ze de ver
keersveiligheid hoopt te die
nen. Als het aan haar ligt
krijgen jongeren voortaan
een voorlopig rijbewijs van 3
jaar. Rijden zij in deze tijd
keurig volgens de regels van
de wet, maken zij weinig ver
keersovertredingen, dan zal
dit voorlopige papiertje wor
den omgezet in een definitie
ve variant.
Opzich is er natuurlijk wat
voor te zeggen. Uit onderzoek
is gebleken dat onervaren
automobilisten gemiddeld
meer brokken maken dan
mensen die die ervaring wel
hebben. Maar het is niet eer
lijk dat iemand die een keer
in de fout gegaan is, nooit
meer zal kunnen autorijden.
Daarnaast wordt er mijns in
ziens nog een fout gemaakt
in ditilan. Het spreekt alleen
over jongeren. Ik denk dat
het veel beter is dat iedereen
gelijk behandeld wordt. Je
moet dan spreken over oner
varen automobilisten. Stel
dan voor iedereen een voor
lopig rijbewijs in. Jongeren
hebben immers een sneller
reaktievermogen en zijn be
ter met het moderne verkeer
bekend dan mensen die op
oudere leeftijd nog hun rijbe
wijs halen. Frankrijk kent al
lange tijd een regeling in de
ze richting. Iedereen die zijn
rijbewijs haalt, mag het eer
ste jaar dat hij of zij dit pa
piertje in handen heeft niet
harder dan 90 km/u rijden.
Bij toepassing van deze regel
is weer de vraag wat de in
vloed hiervan zou zijn op de
verkeersveiligheid in ons
dichtbevolkte land. Mensen
die langzaam rijden vormen
vaak meer een gevaar op de
weg dan snelheidsmaniaken.
Iets in het plan spreekt mij
wel aan, maar er moeten
toch heel wat details er rond-
omheen worden verteld, al
vorens een echt standpunt te
bepalen is...
mi A
Jaargang 2
Nummer 26
A
r A