RENAULT 5
;i
iB
Afscheid is geen adieu
SUZITEL
Zonabsorberend
FAIRWAY
CUORE VOOR
a
TROMBOSEDIENST
glas op
Lancia Thema
L
W
Viper in produktie
fiiii
5
"2S
IS]
EN
<R.
?-
autobedrijf
W
s
JANSEN
r e r
105.
99,
140.
SI
SE3
■few
W
ry^l l-ySI
d
*12
R
iffl
- -1
1990-pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 juni 1990 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
3
m snel
minva
>or de
-bijpas
D jAt I IHI
Gouden
1 uit als u
'en Greep
r is bej
verse!
vert 400 pk en een koppel van 610
Nm.
ment
had
kooplijsten aangevoerd.
i.
I 1,
ice
3rd
>or
De stripii
op de gn'
comply
golisp«
geproduceerd en de auto
jaren lang de Franse ver-
DEALER VOOR
HILVARENBEEK, GOIRLE
EN DE KEMPEN
De Lancia Thema is als eerste personenauto ter wereld
uitgerust met ruiten van een geheel nieuw type glas.
Dit zogenaamde Solextra glas heeft als bijzondere
eigenschap, dat het een belangrijk deel van het zonlicht
absorbeert, waardoor het interieur aanzienlijk minder
warm wordt. Het produkt is in het researchcentrum van
PPG Industries in Hammerville (USA) ontwikkeld en
uitgebreid in Amerika en Europa beproefd.
De Ypsilon
Fairway is beperkt lever
baar in verschillende kleu
ren voor f. 16.950,=.
Als de nieuwe Renault Clio in november bij de Neder
landse Renault-daelers zal arriveren, kunnen we terug
kijken op bijna 19 jaar Renault 5-historie. Dat wil overi
gens niet zeggen, dat we afscheid van dit succesvolle
model moeten nemen. In ieder geval zal de Campus
nog een aantal jaren de basis van het Renault- pro
gramma vormen. Overigens hebben we nu al met een
unieke situatie te maken. Zowel de eerste generatie Re
nault 5, als de Supervijf en de Clio worden synchroon
naast elkaar geproduceerd. De oude Renault 5 wordt in
een klein aantal landen nog steeds verkocht. Het zelfde
is het geval met de 9 en 11, de 12 en de Fuego.
jaar geleden werd de Su-
jf op verschillende punten
ïterd. De basisversie werd de
pus, een auto die voorlopig
in productie zal blijven.
ft.
deze auto standaard uitstel-
bare zijruiten, achterwisser
en sproeier, van binnenuit
verstelbare buitenspiegel,
afsluitbare tankdop en een
dagteller. Natuurlijk is de
achterbank neerklapbaar
voor het inlaten van alle
golfattributen.
>’s imp<
*r- ter syste
watersj
gegroe,
maakt c
mee in eerste insl
^dealers hun
Nieuw was de Renault 5 GTX met
snelle 1.7 liter motor. Een speciale
versie werd de Baccara die met
zijn lederen bekleding en luxueu
ze uitrusting een opvolger van de
vroegere TX werd.
De Renault 5 heeft in zijn bijna 19
jarige carrière veel autobouwers
geïnspireerd. In deze tijd versche
nen veel aardige omgebouwde
vijfjes zoals verschillende cabrio
lets, de zeswielige De Leotard en
de bijzonder aardige Le Car Van,
een op Amerikaanse leest ge-
schoeide bestelversie. De totaal-
stand van de Renault 5-productie
wijst ongeveer de 8 miljoen
Renault hoeft zich in ieder
niet te schamen,
definitief wordt
nieuwe Clio beloof
cesvolle weg te
ieder c
ren gc
plaats
portpos
vendien merkbaar door worden
versterkt.
SLIBBROEK 36
HILVARENBEEK
TEL. 04255-4393
Uw actieve Mazda-dealer
Jansen staat a.s. zondag van
12.00-18.00 uur met zijn
complete Mazda-lijn tijdens de
HiL VERMÈRT bij de Beekse
toren
Het woord Cuore betekent in het
Italiaans "hart" en daarmee heeft
de trombosedienst van alles te
maken. Geen wonder dat de
Stichting Rode Kruis Trombose
dienst afdeling Den Haag 19 Dai
hatsu Cuore's heeft aangeschaft.
Deze zullen worden bereden door
deskundige verpleegster, die
mensen aan huis bezoeken. Ze
zullen daarom dagelijks in Den
Haag te zien zijn, waar hun wend
baarheid een uitkomst is. Parke
ren zal dan ook geen problemen
opleveren. De sleutels van de 19
bloedrode Cuore's werden offi
cieel overhandigd in aanwezig
heid van de directeur van de
stichting de heer C.B. Visinescu,
de heer R.N.E. de Wolff van Dai
hatsu Holland.
aan.
geval
dat dit model nu
vervangen. De |gg
,oft dezelfde sue- V
gaan volgen. In
geval zal die auto weer ja- ‘y
goed zijn voor een eerste
i op de 1Franse markt. De ex-
>sitie van Renault zal er bo-
De technologisch geavanceerde
ruiten worden vanaf heden stan
daard toegepast op de turbo 16V,
de V6 en 8.32, die daarmee aan
zienlijk aan interieurcomfort win
nen. De voordelen van Solextra
glas komen vooral goed tot uiting
wanneer men de auto zomers
langdurig in de zon parkeert. Het
interieur wordt belangrijk minder
warm zodat na het instappen snel
een aangenaam klimaat in de
auto kan worden verkregen, ter
wijl ook de effectiviteit van een
eventueel gemonteerde aircondi
tioning wordt gevorderd. Verder
hebben Solextra ruiten ook een
positief effect op de rijveiligheid,
omdat ze bij zonsondergang de
hinderlijke schittering van weer-
katsend zonlicht verminderen en
's avonds verblinding door de
koplampen van andere auto's te
gengaan.
De Lancia Thema met Solextra
ruiten onderscheidt zich door de
fraaie blauwe kleur van de ruiten.
Conventioneel getint glas laat mi
nimaal 63% van de zonnewarmte
van Nimag. Na het intikken van
een code rollen de leveringsover-
zichten over het beeldscherm. De
dealer ziet in één oogopslag of en
waar het door z'n klant gewenste
artikel in voorraad is, en wanneer.
Bovendien wordt het zojuist gere
serveerde artikel meteen uit het
voorraad-bestand gelicht, zodat
dubbel reserveren onmogelijk is.
Daarnaast biedt Suzitel op afroep
uiterst actuele produkt-informatie,
waarmee vragen van klanten di
rect beantwoord worden. Ook bui
ten kantooruren kunnen de dea
lers deze service raadplegen.
Het systeem wordt binnenkort uit
gebreid met een parts-locator,
waardoor de dealer in de onder-
delenvoorraad kan kijken van de
importeur, maar ook van zijn col-
lega-dealers. Een andere uitbrei
ding betreft de onderdelenhisto
rie, waarbij de informatie veertig
jaar teruggaat in de tijd. Als een
onderdeel niet meer verkrijgbaar
is( weet Suzitel het beste alterna
tief.
Supervijf
Renault had bij de opvolging ge
kozen voor een totaal nieuwe
auto, die echter wat uiterlijk be
treft dezelfde karaktertrekken ver
toonde. De auto was iets groter,
had een dwarsgeplaatste motor
en bood meer ruimte in interieur
en bagagecompartiment. De 845
cc krachtbron verdween, zodat de
956 cc de basis vormde. Ook de
1.1 en 1.4 waren weer present. Als
opvolger van de Alpine Turbo
kwam de GTturbo met 115 pk en
een top van 200 km/u. Ook de 5
GTturbo werd in de merkenraces
ingezet.
Frankrijk is een land voor auto's
met vijf deuren. De nieuwe Super
vijf werd ook in een dergelijke
versie leverbaar, die bovendien 6
centimeter langer was. In een jaar
tijd werden maar liefst 500.000 Su-
pervijfjes geproduceerd en de
auto pakte in Frankrijk de eerste
plaats weer terug van de 205.
Nieuw was in 1986 de 1.6 diesel
motor die uit de 9 en 11 kwam. De
Renault Supervijf diende ook als
basis voor de Express, een bestel
wagen die de oude getrouwe Re
nault 4 F4 en F6 moest doen ver
geten.
Twee
pervijf
verbet
Campi
nog i.
aan het interieur door, terwijl 29%
door de ruit wordt geabsorbeerd
en de resterende 8% gereflecteerd
wordt. Van de zichtbare zonne
stralen passeert 81%.
Solextra glas laat slechts 47% van
de zonnewarmte door, maar toch
76% van de zichtbare straling.
Van infrarode stralen wordt
slechts 22% doorgegeven, tegen
48% bij normaal getint glas. Ultra
violette stralen zorgen op de lan
ge duur voor veroudering van het
i. interieur. Hiervan wordt 12% door
geven, tegen 21% bij een conven
tionele ruit.
De kogel is door de kerk, de enige
tijd terug als Dodge Viper getoon
de prototype gaat nu werkelijk in
produktie. Dit heeft Chrysler top
man Lee lacocca onlangs aange-
kondigd. Het gaat echter om een
gelimiteerde hoeveelheid van niet
meer van 200 tot 500 exemplaren.
De produktie-auto's lijken vrijwel
volledig op het bekende prototy
pe, waardoor de klassieke, sen
suele lijnvoering behouden blijft.
Ook de geïntegreerde roll-bar en
de aan de zijkant gemonteerde
uitlaatpijpen worden overgeno
men.
De Viper krijgt een nieuwe V10
Chrysler krachtbron, een produkt
waarbij Lamborghini de nodige
inbreng heeft gehad. De motor le-
Suzitel, het datacommunicatie-net-
werk van Suzuki, viert dit jaar
haar eerste lustrum in de auto
branche. Gebruik makende van
de ervaringen hierin, introduceert
>orteur B.V. Nimag dit compu-
-teem nu ook als eerste in de
Lcrsportbranche. Suzitel is ujt-
■"•oeid tot een uniek en vol-
uJ computer- netwerk, waar-
rste instantie Suzuki-
autodealers hun klanten optimaal
van dienst konden zijn. Bij alle Su-
zuki-autodealers die zijn aange
sloten is het systeem al volledig in-
geburgerd. En dankzij Suzitel hoe
ven hun klanten nooit lang op hun
Suzuki te wachten, terwijl ook on
derdelen razendsnel besteld en
geleverd kunnen worden.
Het systeem geeft direct toegang
tot het zeer gedetailleerde data
bestand van Suzuki-importeur Ni
mag in Heinenoord. Dat bestand
is zeer actueel, daar Nimag per
satelliet in verbinding staat met de
fabriek in Japan. Via een telefoon
lijn wordt door de dealer contact
gezocht met de hoofdcomputer
nieuwe dashboard, andere deur
panelen en nieuw meubilair. Ook
werd eindelijk een vijfdeurs-uitga-
ve leverbaar die er voor zorgde
dat de verkopen in Frankrijk ver
dubbelden. Een nieuwe uitvoering
was ondermeer de 5 TX die met
bijvoorbeeld centrale vergrende
ling, lichtmetalen wielen, velours
bekleding, stuurbekrachtkjing en
elektrisch bediende portierruiten
een echte stadslimousine was. De
5 Alpine werd voorzien van een
turbocompressor waardoor het
vermogen van 93 naar 110 pk
steeg.
Maar ook de uiterst succesvolle 5
had niet het eeuwige leven. Vanaf
1983 werd het leven hem zuur ge
maakt door de nieuwe 205 van
Peugeot. Aan de vooravond van
de Parijse salon in september
1984 werd Frankrijk opgesierd
door affiches met een getekende
Renault 5 die een traantje weg
pinkte en zo afscheid nam van de
wereld. Maar liefst 5,3 miljoen
exemplaren waren er tot dat mo-
Op 28 januari 1972 stelde Renault
een nieuwe kleine auto voor. Na
tuurlijk scoorde het merk sinds
1961 bijzonder goed met de vijf-
deurs Renault 4. Ook de concur
rentie voerde verschillende kleine
auto's met vooral stadse eigen
schappen. Met een lengte van
3,50 meter hoorde de Renault 5
ook in dat segment thuis. Maar
wat betreft andere eigenschap
pen kon de auto zich met veel gro
tere meten. De kleine Renault
werd daarom vanaf het begin als
een trendsetter aangemerkt.
Eigenlijk mogen we het vijfje de
voorvader noemen van alle huidi
ge kleine auto's met drie of vijf
deuren.
Wielbasis
Opmerkelijk aan de eerste vijf
was bijvoorbeeld de lange wiel
basis van 2,40 meter bij een totale
lengte van 3,50 meter. Ook intro
duceerde Renault als eerste merk
de zogenaamde schildbumper,
iets wat we heden ten dage niet
meer weg kunnen denken. De
bumpers van gewapend polyester
vormden een vloeiend geheel met
de carrosserie. Voor de achterve-
ring werd gebruik gemaakt van
de bekende torsiestaven die ach
ter elkaar werden geplaatst. Zo
doende was de wielbasis rechts
en links niet gelijk.
In eerste instantie leverde Renault
twee types, de L met een 845 cc
motor uit de Renault 4 en de TL
met 956 cc krachtbron. De vierver-
snellingsbak werd aanvankelijk
bij beide types op het dashboard
bediend. De Renaults 5 L en TL
vormden slechts de basis voor een
schitterende carrière met een
veelheid aan types en uitvoerin
gen. Velen sloten de sympathieke
auto direct in hun hart. Al direct
was de nieuweling een succes. De
aanschafprijzen werden wat hoog
gevonden, maar al snel bleek dat
je voor een vijfje enorm veel terug
kreeg bij inruil.
Half 1974 verscheen de eerste uit
breiding in de vorm van de 5 LS
met de 1.3 liter motor uit de Re
nault 12 TS. Met 64 pk betekende
de LS de eerste stap richting auto
sport. De Renault 5 merkenrac
was geboren. Een jaar later wer
dezelfde versie vervangen doe
de TS, die iets completer was uit
gerust.
Half 1974 werd bovendien de
500.000ste Renault 5 gemaakt.
Erg belangrijk voor het succes
van de 5 was de introductie van
de GTL in 1976. De auto vertoonde
veel overeenkomsten met de TS en
had ook dezelfde 1.3 liter motor.
Daar er echter maar 44 pk wer
den geleverd, was de GTL een
kwieke auto die daarnaast zeer
zuinig bleek. Ook de overbrengin
gen van de versnellingsbak wer
den voor de GTL aangepast.
Uiterlijk was de GTL duidelijk h er
kenbaar door de brede grijze
flankbeschermers.
Lancia-importeur Lanim
heeft op basis van de Ypsi
lon 1.1 i.e. een speciale uit
voering gecreeerd, de Fair
way. De striping is hele
maal op de golfsport afge
stemd, compleet met hole
flag en golfspeler. Voorin
ligt de 1.1 liter Fire-motor
met mono-point injectie en
een geregelde katalysator
gekoppeld aan een vijfver-
snellingsbak. Verder heeft
Alpine
De 5 Alpine verscheen in 1976 met
een 1.4 liter motor van 93 pk. Zo
wel uiterlijk als in het interieur
was de sportiviteit duidelijk zicht
baar. Verder werd de serie nog
uitgebreid met de Automaat en
een besteluitvoering.
De meest spectaculaire Renault 5
was op de Autosalon van Parijs in
1978 al te zien, de 5 Turbo met een
1397 cc motor van minimaal 160
pk. De krachtbron zat direct ach
ter de voorstoelen en dreef in te
genstelling tot alle andere vijfjes
de achterwielen aan. De auto had
achter grotere banden dan voor
en was voorzien van een speciaal
interieur. Snelheden van boven de
200 km/u waren met deze kleine
bom mogelijk.
In 1979 werd vooral het interieur
fors aangepakt waardoor de
auto's werden voorzien van een