RENAULT 5 ;i iB Afscheid is geen adieu SUZITEL Zonabsorberend FAIRWAY CUORE VOOR a TROMBOSEDIENST glas op Lancia Thema L W Viper in produktie fiiii 5 "2S IS] EN <R. ?- autobedrijf W s JANSEN r e r 105. 99, 140. SI SE3 ■few W ry^l l-ySI d *12 R iffl - -1 1990-pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 21 juni 1990 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER 3 m snel minva >or de -bijpas D jAt I IHI Gouden 1 uit als u 'en Greep r is bej verse! vert 400 pk en een koppel van 610 Nm. ment had kooplijsten aangevoerd. i. I 1, ice 3rd >or De stripii op de gn' comply golisp« geproduceerd en de auto jaren lang de Franse ver- DEALER VOOR HILVARENBEEK, GOIRLE EN DE KEMPEN De Lancia Thema is als eerste personenauto ter wereld uitgerust met ruiten van een geheel nieuw type glas. Dit zogenaamde Solextra glas heeft als bijzondere eigenschap, dat het een belangrijk deel van het zonlicht absorbeert, waardoor het interieur aanzienlijk minder warm wordt. Het produkt is in het researchcentrum van PPG Industries in Hammerville (USA) ontwikkeld en uitgebreid in Amerika en Europa beproefd. De Ypsilon Fairway is beperkt lever baar in verschillende kleu ren voor f. 16.950,=. Als de nieuwe Renault Clio in november bij de Neder landse Renault-daelers zal arriveren, kunnen we terug kijken op bijna 19 jaar Renault 5-historie. Dat wil overi gens niet zeggen, dat we afscheid van dit succesvolle model moeten nemen. In ieder geval zal de Campus nog een aantal jaren de basis van het Renault- pro gramma vormen. Overigens hebben we nu al met een unieke situatie te maken. Zowel de eerste generatie Re nault 5, als de Supervijf en de Clio worden synchroon naast elkaar geproduceerd. De oude Renault 5 wordt in een klein aantal landen nog steeds verkocht. Het zelfde is het geval met de 9 en 11, de 12 en de Fuego. jaar geleden werd de Su- jf op verschillende punten ïterd. De basisversie werd de pus, een auto die voorlopig in productie zal blijven. ft. deze auto standaard uitstel- bare zijruiten, achterwisser en sproeier, van binnenuit verstelbare buitenspiegel, afsluitbare tankdop en een dagteller. Natuurlijk is de achterbank neerklapbaar voor het inlaten van alle golfattributen. >’s imp< *r- ter syste watersj gegroe, maakt c mee in eerste insl ^dealers hun Nieuw was de Renault 5 GTX met snelle 1.7 liter motor. Een speciale versie werd de Baccara die met zijn lederen bekleding en luxueu ze uitrusting een opvolger van de vroegere TX werd. De Renault 5 heeft in zijn bijna 19 jarige carrière veel autobouwers geïnspireerd. In deze tijd versche nen veel aardige omgebouwde vijfjes zoals verschillende cabrio lets, de zeswielige De Leotard en de bijzonder aardige Le Car Van, een op Amerikaanse leest ge- schoeide bestelversie. De totaal- stand van de Renault 5-productie wijst ongeveer de 8 miljoen Renault hoeft zich in ieder niet te schamen, definitief wordt nieuwe Clio beloof cesvolle weg te ieder c ren gc plaats portpos vendien merkbaar door worden versterkt. SLIBBROEK 36 HILVARENBEEK TEL. 04255-4393 Uw actieve Mazda-dealer Jansen staat a.s. zondag van 12.00-18.00 uur met zijn complete Mazda-lijn tijdens de HiL VERMÈRT bij de Beekse toren Het woord Cuore betekent in het Italiaans "hart" en daarmee heeft de trombosedienst van alles te maken. Geen wonder dat de Stichting Rode Kruis Trombose dienst afdeling Den Haag 19 Dai hatsu Cuore's heeft aangeschaft. Deze zullen worden bereden door deskundige verpleegster, die mensen aan huis bezoeken. Ze zullen daarom dagelijks in Den Haag te zien zijn, waar hun wend baarheid een uitkomst is. Parke ren zal dan ook geen problemen opleveren. De sleutels van de 19 bloedrode Cuore's werden offi cieel overhandigd in aanwezig heid van de directeur van de stichting de heer C.B. Visinescu, de heer R.N.E. de Wolff van Dai hatsu Holland. aan. geval dat dit model nu vervangen. De |gg ,oft dezelfde sue- V gaan volgen. In geval zal die auto weer ja- ‘y goed zijn voor een eerste i op de 1Franse markt. De ex- >sitie van Renault zal er bo- De technologisch geavanceerde ruiten worden vanaf heden stan daard toegepast op de turbo 16V, de V6 en 8.32, die daarmee aan zienlijk aan interieurcomfort win nen. De voordelen van Solextra glas komen vooral goed tot uiting wanneer men de auto zomers langdurig in de zon parkeert. Het interieur wordt belangrijk minder warm zodat na het instappen snel een aangenaam klimaat in de auto kan worden verkregen, ter wijl ook de effectiviteit van een eventueel gemonteerde aircondi tioning wordt gevorderd. Verder hebben Solextra ruiten ook een positief effect op de rijveiligheid, omdat ze bij zonsondergang de hinderlijke schittering van weer- katsend zonlicht verminderen en 's avonds verblinding door de koplampen van andere auto's te gengaan. De Lancia Thema met Solextra ruiten onderscheidt zich door de fraaie blauwe kleur van de ruiten. Conventioneel getint glas laat mi nimaal 63% van de zonnewarmte van Nimag. Na het intikken van een code rollen de leveringsover- zichten over het beeldscherm. De dealer ziet in één oogopslag of en waar het door z'n klant gewenste artikel in voorraad is, en wanneer. Bovendien wordt het zojuist gere serveerde artikel meteen uit het voorraad-bestand gelicht, zodat dubbel reserveren onmogelijk is. Daarnaast biedt Suzitel op afroep uiterst actuele produkt-informatie, waarmee vragen van klanten di rect beantwoord worden. Ook bui ten kantooruren kunnen de dea lers deze service raadplegen. Het systeem wordt binnenkort uit gebreid met een parts-locator, waardoor de dealer in de onder- delenvoorraad kan kijken van de importeur, maar ook van zijn col- lega-dealers. Een andere uitbrei ding betreft de onderdelenhisto rie, waarbij de informatie veertig jaar teruggaat in de tijd. Als een onderdeel niet meer verkrijgbaar is( weet Suzitel het beste alterna tief. Supervijf Renault had bij de opvolging ge kozen voor een totaal nieuwe auto, die echter wat uiterlijk be treft dezelfde karaktertrekken ver toonde. De auto was iets groter, had een dwarsgeplaatste motor en bood meer ruimte in interieur en bagagecompartiment. De 845 cc krachtbron verdween, zodat de 956 cc de basis vormde. Ook de 1.1 en 1.4 waren weer present. Als opvolger van de Alpine Turbo kwam de GTturbo met 115 pk en een top van 200 km/u. Ook de 5 GTturbo werd in de merkenraces ingezet. Frankrijk is een land voor auto's met vijf deuren. De nieuwe Super vijf werd ook in een dergelijke versie leverbaar, die bovendien 6 centimeter langer was. In een jaar tijd werden maar liefst 500.000 Su- pervijfjes geproduceerd en de auto pakte in Frankrijk de eerste plaats weer terug van de 205. Nieuw was in 1986 de 1.6 diesel motor die uit de 9 en 11 kwam. De Renault Supervijf diende ook als basis voor de Express, een bestel wagen die de oude getrouwe Re nault 4 F4 en F6 moest doen ver geten. Twee pervijf verbet Campi nog i. aan het interieur door, terwijl 29% door de ruit wordt geabsorbeerd en de resterende 8% gereflecteerd wordt. Van de zichtbare zonne stralen passeert 81%. Solextra glas laat slechts 47% van de zonnewarmte door, maar toch 76% van de zichtbare straling. Van infrarode stralen wordt slechts 22% doorgegeven, tegen 48% bij normaal getint glas. Ultra violette stralen zorgen op de lan ge duur voor veroudering van het i. interieur. Hiervan wordt 12% door geven, tegen 21% bij een conven tionele ruit. De kogel is door de kerk, de enige tijd terug als Dodge Viper getoon de prototype gaat nu werkelijk in produktie. Dit heeft Chrysler top man Lee lacocca onlangs aange- kondigd. Het gaat echter om een gelimiteerde hoeveelheid van niet meer van 200 tot 500 exemplaren. De produktie-auto's lijken vrijwel volledig op het bekende prototy pe, waardoor de klassieke, sen suele lijnvoering behouden blijft. Ook de geïntegreerde roll-bar en de aan de zijkant gemonteerde uitlaatpijpen worden overgeno men. De Viper krijgt een nieuwe V10 Chrysler krachtbron, een produkt waarbij Lamborghini de nodige inbreng heeft gehad. De motor le- Suzitel, het datacommunicatie-net- werk van Suzuki, viert dit jaar haar eerste lustrum in de auto branche. Gebruik makende van de ervaringen hierin, introduceert >orteur B.V. Nimag dit compu- -teem nu ook als eerste in de Lcrsportbranche. Suzitel is ujt- ■"•oeid tot een uniek en vol- uJ computer- netwerk, waar- rste instantie Suzuki- autodealers hun klanten optimaal van dienst konden zijn. Bij alle Su- zuki-autodealers die zijn aange sloten is het systeem al volledig in- geburgerd. En dankzij Suzitel hoe ven hun klanten nooit lang op hun Suzuki te wachten, terwijl ook on derdelen razendsnel besteld en geleverd kunnen worden. Het systeem geeft direct toegang tot het zeer gedetailleerde data bestand van Suzuki-importeur Ni mag in Heinenoord. Dat bestand is zeer actueel, daar Nimag per satelliet in verbinding staat met de fabriek in Japan. Via een telefoon lijn wordt door de dealer contact gezocht met de hoofdcomputer nieuwe dashboard, andere deur panelen en nieuw meubilair. Ook werd eindelijk een vijfdeurs-uitga- ve leverbaar die er voor zorgde dat de verkopen in Frankrijk ver dubbelden. Een nieuwe uitvoering was ondermeer de 5 TX die met bijvoorbeeld centrale vergrende ling, lichtmetalen wielen, velours bekleding, stuurbekrachtkjing en elektrisch bediende portierruiten een echte stadslimousine was. De 5 Alpine werd voorzien van een turbocompressor waardoor het vermogen van 93 naar 110 pk steeg. Maar ook de uiterst succesvolle 5 had niet het eeuwige leven. Vanaf 1983 werd het leven hem zuur ge maakt door de nieuwe 205 van Peugeot. Aan de vooravond van de Parijse salon in september 1984 werd Frankrijk opgesierd door affiches met een getekende Renault 5 die een traantje weg pinkte en zo afscheid nam van de wereld. Maar liefst 5,3 miljoen exemplaren waren er tot dat mo- Op 28 januari 1972 stelde Renault een nieuwe kleine auto voor. Na tuurlijk scoorde het merk sinds 1961 bijzonder goed met de vijf- deurs Renault 4. Ook de concur rentie voerde verschillende kleine auto's met vooral stadse eigen schappen. Met een lengte van 3,50 meter hoorde de Renault 5 ook in dat segment thuis. Maar wat betreft andere eigenschap pen kon de auto zich met veel gro tere meten. De kleine Renault werd daarom vanaf het begin als een trendsetter aangemerkt. Eigenlijk mogen we het vijfje de voorvader noemen van alle huidi ge kleine auto's met drie of vijf deuren. Wielbasis Opmerkelijk aan de eerste vijf was bijvoorbeeld de lange wiel basis van 2,40 meter bij een totale lengte van 3,50 meter. Ook intro duceerde Renault als eerste merk de zogenaamde schildbumper, iets wat we heden ten dage niet meer weg kunnen denken. De bumpers van gewapend polyester vormden een vloeiend geheel met de carrosserie. Voor de achterve- ring werd gebruik gemaakt van de bekende torsiestaven die ach ter elkaar werden geplaatst. Zo doende was de wielbasis rechts en links niet gelijk. In eerste instantie leverde Renault twee types, de L met een 845 cc motor uit de Renault 4 en de TL met 956 cc krachtbron. De vierver- snellingsbak werd aanvankelijk bij beide types op het dashboard bediend. De Renaults 5 L en TL vormden slechts de basis voor een schitterende carrière met een veelheid aan types en uitvoerin gen. Velen sloten de sympathieke auto direct in hun hart. Al direct was de nieuweling een succes. De aanschafprijzen werden wat hoog gevonden, maar al snel bleek dat je voor een vijfje enorm veel terug kreeg bij inruil. Half 1974 verscheen de eerste uit breiding in de vorm van de 5 LS met de 1.3 liter motor uit de Re nault 12 TS. Met 64 pk betekende de LS de eerste stap richting auto sport. De Renault 5 merkenrac was geboren. Een jaar later wer dezelfde versie vervangen doe de TS, die iets completer was uit gerust. Half 1974 werd bovendien de 500.000ste Renault 5 gemaakt. Erg belangrijk voor het succes van de 5 was de introductie van de GTL in 1976. De auto vertoonde veel overeenkomsten met de TS en had ook dezelfde 1.3 liter motor. Daar er echter maar 44 pk wer den geleverd, was de GTL een kwieke auto die daarnaast zeer zuinig bleek. Ook de overbrengin gen van de versnellingsbak wer den voor de GTL aangepast. Uiterlijk was de GTL duidelijk h er kenbaar door de brede grijze flankbeschermers. Lancia-importeur Lanim heeft op basis van de Ypsi lon 1.1 i.e. een speciale uit voering gecreeerd, de Fair way. De striping is hele maal op de golfsport afge stemd, compleet met hole flag en golfspeler. Voorin ligt de 1.1 liter Fire-motor met mono-point injectie en een geregelde katalysator gekoppeld aan een vijfver- snellingsbak. Verder heeft Alpine De 5 Alpine verscheen in 1976 met een 1.4 liter motor van 93 pk. Zo wel uiterlijk als in het interieur was de sportiviteit duidelijk zicht baar. Verder werd de serie nog uitgebreid met de Automaat en een besteluitvoering. De meest spectaculaire Renault 5 was op de Autosalon van Parijs in 1978 al te zien, de 5 Turbo met een 1397 cc motor van minimaal 160 pk. De krachtbron zat direct ach ter de voorstoelen en dreef in te genstelling tot alle andere vijfjes de achterwielen aan. De auto had achter grotere banden dan voor en was voorzien van een speciaal interieur. Snelheden van boven de 200 km/u waren met deze kleine bom mogelijk. In 1979 werd vooral het interieur fors aangepakt waardoor de auto's werden voorzien van een

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 27