AUDI V8
N?
Ia, ik wil graag
From Russia with love
Willem II-er kiest BMW
Het
bruidspaar
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 juni 1990 - pagina 3
Automaat
geplaatst kunnen worden.
lat-
Uniek
Technische gegevens:
Grille
J de
e van
Stijn Luykx
75,-
oging
Deze kaart mochten we van 'onze' jongens uit Rusland ontvangen.
sche r
spiege
juni 1990-pagina 2
CAMEL TROPHY
Nachts is
je prima
ti de kin-
i rond de auto's
m boodschap-
Op donderdag 14 juni werd door
Willem II speler Guus van der
Borgt de sleutels in ontvangst ge-
De aut
matie
een bc
motorge-
t sportief
i dik in
de ach-
ger
De
voel me uitstekend en geniet van
alles om me heen. We maken
steeds meer contact met andere
team en de echte Trophy-spirit
wordt steeds duidelijker. We over
winnen problemen met z'n allen.
Ik ben nu echt klaar voor de laat
ste serie Special Tasks. En met als
uitgangspunt de voorlopige twee
de plaats, maak ik me geen zor
gen. Groeten aan het thuisfront en
tot volgende week.
nomen van zijn nieuwe BMW 316i
Edition. Verkoper Wessel Janssen
van BMW-dealer Renova over-
De aanschaf van een nieuwe auto betekent in de mees
te gevallen het aangaan van een langdurige relatie.
Vrijwel iedere dag kom je elkaar tegen. Je moet dus
goed met de vierwieler kunnen opschieten. Heb je hem
eenmaal gekocht, dan is het ja-woord al gegeven, je
kunt niet meer terug. Mensen kunnen er langer over
doen om elkaar te leren kennen, voordat ze in het hu
welijk treden. Tijdens de testperiode van de Audi V8
werd de auto één dag omgetoverd in een bruidslimou-
sine en brachten we het kersverse paar naar de trap
pen van het stadhuis.
De V8 is het absolute topmodel van Audi. Het merk met
de vier ringen wil met deze auto concurreren met de
BMW 750 en de 8 cylinder uitvoeringen van de Merce
des S-klasse en niet te vergeten de Jaguar 12 cylinders.
Audi ontwikkelde daarvoor een volledig nieuwe kracht
bron met 8 cylinder in V-vorm en een totale cylinderin-
houd van 3562 cc.
flinke stukken gelierd, maar vandaag slaat werkelijk
alles. In een diep stuk moeras zitten alle wagens vast.
Bomen zijn er weinig, dus moeten we elkaar eruit du
wen en trekken. Jouke, ook een Nederlander, rijdt met
de communicatiewagen die radiocontact met het hoofd
kwartier in Irkutsk onderhoud. Zijn wagen is vanwege
de apparatuur loodzwaar, zodat we hem vaak uit de
modder moeten trekken. Er resten ons nog 20 kilometer,
maar dan zitten we plots heel diep in de modder. Een
korte, maar hevige regenbui maakt een einde aan de il
lusie dat we snel het kamp bereiken. Om drie uur 's
nachts zijn we er pas, terwijl er dan nog enkele teams
Op 10 juni worden we gewekt door harde muziek. Back in de modder zitten. Het laatste team komt de volgende
into the USSR, van mijn teammaat Rob. Ja, we zijn echt dag pas om vier uur 's middags terug. Met een paar
van alle luxe voorzien. Gisteren hadden we al een paar flinke slokken wisky vallen we in slaap.
Alhoewel zijn waardige
luid geen aanleiding tot
wijl de zon voor behoorlijk heet
weer zorgt overdag, 's Na'’1’t°
het gelukkig koel en kun j
slapen. In Katchug lopen
deren uit om op en i
te hangen. We doeir
pen en tanken de auto af. Na een
perfecte route door riviertjes,
langs bospaden en jungle-achtige
vennetjes komt de Camel Trophy-
karavaan bij een idyllische bos-
wachtershut, waar we ons kamp
opslaan. Alle teams worden ge
trakteerd op een fles Wodka. Ik
Gelukkig kunnen we op 11 juni
blijven slapen tot tien uur. Samen
met vier andere auto's gaan we
voor het convooi een goede route
zoeken zonder al te veel opont
houd in modderbakken. Een paar
kilometer verder komen we aan
een paar prachtige weilanden
met gele bloemen. De auto's zak
ken diep weg en er is geen boom
te bekennen. We hebben uiteinde
lijk drie uur nodig om 500 meter af
te leggen. Hier moet dus het hele
convooi doorheen en dat duurt
meer dan zes uur.
De twaalfde juni is een prima dag
met afwisselende gebeurtenissen.
We rijden door een prachtig bos
landschap. Een Japanse deelne
mer krijgt over de sateliettelefoon
te horen dat hij vader is gewor
den. 's Middags nemen we een
bad in de rivier en richten ons
kamp op bij de rivier de Lena.
Om zeven uur 's morgen, 13 juni
vertrekken we. Het is prachtig
weer. We hebben tot nog toe geen
regen van betekenis gehad, ter-
handigt op de foto de sleutels aan
de sportman-die voor een sportie
ve auto heeft gekozen.
Gewicht: 1710 kg
Prestaties: topsnelheid 235 km/u
acceleratie 0 tot 100 in 9,2 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 8,9 liter/100
km
bij 120 km/u 10,9 liter/100 km
stadsverkeer 17,1 liter/100 km
Prijs: f.l78.950,=
Volgens de laatste berichten gaat
het uitstekend met de Nederland
se heren. Na een reeks Special
Tasks staan ze voorlopig op de
eerste plaats in het algemeen
klassement. Volgens Stijn wordt
het de komende dagen het groot
ste probleem om deze plaats vast
te houden. Nog vijf speciale op
drachten moeten worden vol
bracht. Dit weekend is alles ten
einde, en weten we het eindresul
taat.
rijden geeft, maakt de wegligging
het toch alleszins de moeite waard
toch het pedaal op de vloerbedek
king te drukken.
Voor de leek zal deze grote Audi
hetzelfde overkomen als de 100 en
200. De lijnvoering is inderdaad
gelijk. Toch zijn veel carrosserie-
delen van de V8 afwijkend. De
spatborden zijn wat verder uitge
bouwd, waardoor hij in z'n geheel
duidelijk forser oogt. De bumpers
zijn in de carrosseriekleur uitge
voerd. De achterlichtunits zijn he
lemaal rond het nummerbord ge
vormd. Vooral het front van de V8
is indrukwekkend. Het zien van de
speciale grille zal de kenner defi
nitief overtuigen dat het hier om
een echte V8 gaat. De lichtmeta
len velgen zijn van een sportief
ontwerp, en het is de vraag of dat
wel zo goed bij het allure van de
auto past. De bagageruimte is
Heel wat ritjes hebben we
achterin de Audi V8 mogen
meemaken: naar het stad
huis, van stadhuis naar de
kerk, van kerk naar een foto-
locatie en van daaruit naar
ons ieestadres. Onze ervarin
gen achterin deze vorstelijke
auto waren zo goed, dat we
blij waren enkele dagen later
ook voorin eens even een kijk
je te nemen. We kregen de
smaak behoorlijk te pakken.
Door de decadenten onder
ons, die niet huiveren om bij
na 2 ton voor een auto neer te
tellen, zal de Audi V8 als een
delicatesse genuttigd wor
den. De auto glijdt over de
weg, als een oester uit zijn
schelp. Zwevend vervolgt hij
de weg naar zijn einddoel.
Wanneer je ooit in de lederen
fauteuils van eën gerenom
meerd restaurant hebt geze
ten, heb je een idee van het
zitgenot in deze Audi. Waneer
je dan ook nog eens de stoel-
verwarming aandoet, lijkt het
of je met je rug naar een
heerlijk haardvuurtje zit. Een
ideale ambiance voor een
hoofdgerecht.
Bij het openen van de motor
kap zien we dan ook waar het
allemaal om draait. Het lijkt
allemaal zo onschuldig, maar
pas op wanneer je hem op z'n
staart trapt. Vooral in de "S"
stand van de automaat, zet de
Audi sportwagen- prestaties
weg.
Als dessert op de menukaart
van Audi staat de cruisecon
trol, die zoet en braaf zijn
werk verricht met de precissie
van een Zwitsers horloge.
Als digestief, ook beter voor
het milieu, drinkt de Audi V8
Euro loodvrij. Gezien al zijn
kwaliteiten valt met zijn be
hoorlijke dorst goed te leven.
Al bij al een dinertje om van
te smullen.
Merk en type: Audi V8
Aantal cylinders: 8 in V-vorm
Cylinderinhoud: 3562 cc
Boring x slag: 81 x 86,4 mm
Vermogen: 250 pk bij 5800 tr/min
Koppel: 340 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,86 meter,
breedte 1,81 meter
goed toegankelijk door de grote
kofferklep die tot de bumper
opengaat. De inhoud is met zo'n
600 liter heel behoorlijk, al vormt
de aangedreven achteras een
vreemde bobbel op de vloer.
Het interieur van de V8 ziet er fan
tastisch uit. Alle denkbare zaken
zijn standaard. De voorstoelen zijn
beide volledig elektrisch verstel
baar en zitten uitstekend. Heerlijk
ontspannend is de armsteun aan
de bestuurdersstoel. Ter gelegen
heid van het bruidspaar waren de
hoofdsteunen en de hoedeplank
voorzien van tule met bloemen.
Ook achterpassagiers hebben
niet te klagen. Net als de bestuur
der en zijn bijrijder zitten zij op
hoogwaardig leer en beschikken
ze over hoofdsteunen en een forse
middenarmsteun, waarin een ver- bezwaar is. In het deurpc
banddoos kan worden opgebor- de bestuurder zitten de bedie-
gen en waarin zelfs twee bekertjes ningsknopjes voor de vier elektri-
Met behulp van vier bovenliggen
de nokkenassen worden 32 klep
pen minitieus bediend. De brand-
stofinspuiting wordt uiteraard
computergestuurd. Om de uitlaat-
gasemmissie binnen de perken te
houden is de V8 maar liefst van
twee katalysatoren voorzien.
I Kracht levert de motor voldoende.
Bij een toerental van 5800 zijn de
maximale 250 paardekrachten
beschikbaar. Het hoge koppel
van 340 Nm is al bij 4000 tr/min
volledig te gebruiken. Een be
langrijk kenmerk van de motor is
de enorme rust die ervan uitgaat.
Alleen bij het volledig intrappen
van het gaspedaal, komt een
sportieve brom naar boven. De
auto nodigt door deze rust overi
gens totaal niet tot 'scheurwerk'.
prestaties zijn meer dan be
hoorlijk met een top van 235 km/u
en een acceleratie van 0 tot 100 in
iets meer dan 9 seconden. Naast
de standaard viertrapsautomaat
is voor de liefhebber ook een
handgeschakelde vijfbak be
schikbaar. De automaat heeft een
schakelaar voor een sportieve,
economische en manuele stand.
Een belangrijke eigenschap
waardoor deze Audi-topper zich
onderscheid van zijn concurren
ten is de permanente vierwielaan-
drijving, die bij dit merk als Quat-
tro bekend staat. De vraagt rijst
dan bij sommigen, of dit duidelijk
merkbaar is in het weggedrag.
Die vraag is eigenlijk pas goed te
beantwoorden als je dezelfde auto
zonder deze voorziening zou kun
nen proberen. In ieder geval voelt
de Audi V8 enorm betrouwbaar
aan. Heb je bij andere grote en
vooral zware limousines snel het
idee dat de achterkant wil uitbre
ken, de Audi volgt ook bij zeer ho
ge snelhedenprobleemloos zijn
koers.
De Audi V8 is een hele fijne auto
met een gigantische uitstraling.
Audi zal alleen nog heel wat tijd
nodig hebben om in het hoogste
marktsegment vaste voet aan de
grond te krijgen. De kleine geves
tigde orde zal er immers alles aan
doen de door hun veroverde posi
tie niet prijs te geven. Audi heeft
echter met de V8 alles in huis om
een vast plaatsje in de hoge re
gionen te bemachtigen.
Over brandstofverbruik maken rij
ders van een dergelijke topklasse
mobiel zich niet druk. Bij de V8
moet toch rekening worden ge
houden met een gemiddelde tus
sen de 1 op 5,5 en 1 op 6. Met een
brandstoftank van 80 liter bete
kent dit een actieradius van 440
km, wat niet erg veel is.
Geheugen
De hoofdruimte is achterin
orde, terwijl de benen van i
terpassagiers ook geen klachten
hebben. Twee koptelefoons kun
nen achterin worden aangesloten,
zodat de chauffeur zich helemaal
op het rijden kan concentreren.
De zijruiten achter zijn voorzien
van rolgordijntjes.
Het dashboard is vrijwel gelijk
aan dat van de 100/200, alleen is
er bij de V8 veel gebruik gemaakt
van hout, wat ook in de deurpane
len doorloopt. Het met leer bekle
de stuurwiel is vreemd genoeg
niet verstelbaar, wat echter door
de goed in te stellen stoel geen
bezwaar is. In het deurpaneel van
de bestui
portierruiten, de verstelbare
gels en de geheugenstanden
van de stoel.
ito geeft alle bruikbare infor-
j via zeven instrumenten en
boordcomputer. Rond het
stuur zitten een aantal hendels
voor de bediening van richting
aanwijzers, verlichting, ruitewis-
sers, cruise-control en de boord
computer. Andere standaard ge
leverde zaken zijn airconditioning,
verwarmde stoelen, van binnenuit
instelbare koplamphoogte en een
uitstekende stereoinstallatie.
Veiligheid staat bij Audi hoog in
het vaandel. Natuurlijk is het rem-
systeem voorzien van een anti-
blokkeer-inrichting (ABS). Daar
naast is de V8 standaard voorzien
van Procon-ten, een veiligheids
voorziening die er voor zorgt dat
de stuurkolom bij een aanrijding
wordt ingetrokken, zodat de be
stuurder er niet door verwond
raakt. Bovendien worden in een
dergelijk geval de gordels ge
spannen om te voorkomen dat
passagiers door de sterke vertra
ging ver naar voren schieten. De
aanwezigheid van een veilig-
heidskooi spreekt natuurlijk voor
zich.
Topklasse auto's zijn niet goed
koop. De Audi V8 draagt een
prijskaartje met daarop een be
drag van 1.178.950,=. De directe
concurrentie zit ook ongeveer op
dit niveau. De Daimler Double Six
is tien mille goedkoper, terwijl we
bij de BMW 750i ruim hetzelfde
bedrag hoger uitkomen. Merce
des biedt voor ongeveer dezelde
prijs de 500 SEL. De merkenvoor-
keur zal hier uiteindelijk de keus
bepalen. Alle auto zijn uiterst
compleet, maar Audi onder
scheidt zich vooral door de Quc
tro-vierwielaandrijving, die hem
in dit segment uniek maakt.
•VNL
V
'B
ÏN-49-BD