AUDI V8 N? Ia, ik wil graag From Russia with love Willem II-er kiest BMW Het bruidspaar DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 21 juni 1990 - pagina 3 Automaat geplaatst kunnen worden. lat- Uniek Technische gegevens: Grille J de e van Stijn Luykx 75,- oging Deze kaart mochten we van 'onze' jongens uit Rusland ontvangen. sche r spiege juni 1990-pagina 2 CAMEL TROPHY Nachts is je prima ti de kin- i rond de auto's m boodschap- Op donderdag 14 juni werd door Willem II speler Guus van der Borgt de sleutels in ontvangst ge- De aut matie een bc motorge- t sportief i dik in de ach- ger De voel me uitstekend en geniet van alles om me heen. We maken steeds meer contact met andere team en de echte Trophy-spirit wordt steeds duidelijker. We over winnen problemen met z'n allen. Ik ben nu echt klaar voor de laat ste serie Special Tasks. En met als uitgangspunt de voorlopige twee de plaats, maak ik me geen zor gen. Groeten aan het thuisfront en tot volgende week. nomen van zijn nieuwe BMW 316i Edition. Verkoper Wessel Janssen van BMW-dealer Renova over- De aanschaf van een nieuwe auto betekent in de mees te gevallen het aangaan van een langdurige relatie. Vrijwel iedere dag kom je elkaar tegen. Je moet dus goed met de vierwieler kunnen opschieten. Heb je hem eenmaal gekocht, dan is het ja-woord al gegeven, je kunt niet meer terug. Mensen kunnen er langer over doen om elkaar te leren kennen, voordat ze in het hu welijk treden. Tijdens de testperiode van de Audi V8 werd de auto één dag omgetoverd in een bruidslimou- sine en brachten we het kersverse paar naar de trap pen van het stadhuis. De V8 is het absolute topmodel van Audi. Het merk met de vier ringen wil met deze auto concurreren met de BMW 750 en de 8 cylinder uitvoeringen van de Merce des S-klasse en niet te vergeten de Jaguar 12 cylinders. Audi ontwikkelde daarvoor een volledig nieuwe kracht bron met 8 cylinder in V-vorm en een totale cylinderin- houd van 3562 cc. flinke stukken gelierd, maar vandaag slaat werkelijk alles. In een diep stuk moeras zitten alle wagens vast. Bomen zijn er weinig, dus moeten we elkaar eruit du wen en trekken. Jouke, ook een Nederlander, rijdt met de communicatiewagen die radiocontact met het hoofd kwartier in Irkutsk onderhoud. Zijn wagen is vanwege de apparatuur loodzwaar, zodat we hem vaak uit de modder moeten trekken. Er resten ons nog 20 kilometer, maar dan zitten we plots heel diep in de modder. Een korte, maar hevige regenbui maakt een einde aan de il lusie dat we snel het kamp bereiken. Om drie uur 's nachts zijn we er pas, terwijl er dan nog enkele teams Op 10 juni worden we gewekt door harde muziek. Back in de modder zitten. Het laatste team komt de volgende into the USSR, van mijn teammaat Rob. Ja, we zijn echt dag pas om vier uur 's middags terug. Met een paar van alle luxe voorzien. Gisteren hadden we al een paar flinke slokken wisky vallen we in slaap. Alhoewel zijn waardige luid geen aanleiding tot wijl de zon voor behoorlijk heet weer zorgt overdag, 's Na'’1’t° het gelukkig koel en kun j slapen. In Katchug lopen deren uit om op en i te hangen. We doeir pen en tanken de auto af. Na een perfecte route door riviertjes, langs bospaden en jungle-achtige vennetjes komt de Camel Trophy- karavaan bij een idyllische bos- wachtershut, waar we ons kamp opslaan. Alle teams worden ge trakteerd op een fles Wodka. Ik Gelukkig kunnen we op 11 juni blijven slapen tot tien uur. Samen met vier andere auto's gaan we voor het convooi een goede route zoeken zonder al te veel opont houd in modderbakken. Een paar kilometer verder komen we aan een paar prachtige weilanden met gele bloemen. De auto's zak ken diep weg en er is geen boom te bekennen. We hebben uiteinde lijk drie uur nodig om 500 meter af te leggen. Hier moet dus het hele convooi doorheen en dat duurt meer dan zes uur. De twaalfde juni is een prima dag met afwisselende gebeurtenissen. We rijden door een prachtig bos landschap. Een Japanse deelne mer krijgt over de sateliettelefoon te horen dat hij vader is gewor den. 's Middags nemen we een bad in de rivier en richten ons kamp op bij de rivier de Lena. Om zeven uur 's morgen, 13 juni vertrekken we. Het is prachtig weer. We hebben tot nog toe geen regen van betekenis gehad, ter- handigt op de foto de sleutels aan de sportman-die voor een sportie ve auto heeft gekozen. Gewicht: 1710 kg Prestaties: topsnelheid 235 km/u acceleratie 0 tot 100 in 9,2 sec. Verbruik: bij 90 km/u 8,9 liter/100 km bij 120 km/u 10,9 liter/100 km stadsverkeer 17,1 liter/100 km Prijs: f.l78.950,= Volgens de laatste berichten gaat het uitstekend met de Nederland se heren. Na een reeks Special Tasks staan ze voorlopig op de eerste plaats in het algemeen klassement. Volgens Stijn wordt het de komende dagen het groot ste probleem om deze plaats vast te houden. Nog vijf speciale op drachten moeten worden vol bracht. Dit weekend is alles ten einde, en weten we het eindresul taat. rijden geeft, maakt de wegligging het toch alleszins de moeite waard toch het pedaal op de vloerbedek king te drukken. Voor de leek zal deze grote Audi hetzelfde overkomen als de 100 en 200. De lijnvoering is inderdaad gelijk. Toch zijn veel carrosserie- delen van de V8 afwijkend. De spatborden zijn wat verder uitge bouwd, waardoor hij in z'n geheel duidelijk forser oogt. De bumpers zijn in de carrosseriekleur uitge voerd. De achterlichtunits zijn he lemaal rond het nummerbord ge vormd. Vooral het front van de V8 is indrukwekkend. Het zien van de speciale grille zal de kenner defi nitief overtuigen dat het hier om een echte V8 gaat. De lichtmeta len velgen zijn van een sportief ontwerp, en het is de vraag of dat wel zo goed bij het allure van de auto past. De bagageruimte is Heel wat ritjes hebben we achterin de Audi V8 mogen meemaken: naar het stad huis, van stadhuis naar de kerk, van kerk naar een foto- locatie en van daaruit naar ons ieestadres. Onze ervarin gen achterin deze vorstelijke auto waren zo goed, dat we blij waren enkele dagen later ook voorin eens even een kijk je te nemen. We kregen de smaak behoorlijk te pakken. Door de decadenten onder ons, die niet huiveren om bij na 2 ton voor een auto neer te tellen, zal de Audi V8 als een delicatesse genuttigd wor den. De auto glijdt over de weg, als een oester uit zijn schelp. Zwevend vervolgt hij de weg naar zijn einddoel. Wanneer je ooit in de lederen fauteuils van eën gerenom meerd restaurant hebt geze ten, heb je een idee van het zitgenot in deze Audi. Waneer je dan ook nog eens de stoel- verwarming aandoet, lijkt het of je met je rug naar een heerlijk haardvuurtje zit. Een ideale ambiance voor een hoofdgerecht. Bij het openen van de motor kap zien we dan ook waar het allemaal om draait. Het lijkt allemaal zo onschuldig, maar pas op wanneer je hem op z'n staart trapt. Vooral in de "S" stand van de automaat, zet de Audi sportwagen- prestaties weg. Als dessert op de menukaart van Audi staat de cruisecon trol, die zoet en braaf zijn werk verricht met de precissie van een Zwitsers horloge. Als digestief, ook beter voor het milieu, drinkt de Audi V8 Euro loodvrij. Gezien al zijn kwaliteiten valt met zijn be hoorlijke dorst goed te leven. Al bij al een dinertje om van te smullen. Merk en type: Audi V8 Aantal cylinders: 8 in V-vorm Cylinderinhoud: 3562 cc Boring x slag: 81 x 86,4 mm Vermogen: 250 pk bij 5800 tr/min Koppel: 340 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 4,86 meter, breedte 1,81 meter goed toegankelijk door de grote kofferklep die tot de bumper opengaat. De inhoud is met zo'n 600 liter heel behoorlijk, al vormt de aangedreven achteras een vreemde bobbel op de vloer. Het interieur van de V8 ziet er fan tastisch uit. Alle denkbare zaken zijn standaard. De voorstoelen zijn beide volledig elektrisch verstel baar en zitten uitstekend. Heerlijk ontspannend is de armsteun aan de bestuurdersstoel. Ter gelegen heid van het bruidspaar waren de hoofdsteunen en de hoedeplank voorzien van tule met bloemen. Ook achterpassagiers hebben niet te klagen. Net als de bestuur der en zijn bijrijder zitten zij op hoogwaardig leer en beschikken ze over hoofdsteunen en een forse middenarmsteun, waarin een ver- bezwaar is. In het deurpc banddoos kan worden opgebor- de bestuurder zitten de bedie- gen en waarin zelfs twee bekertjes ningsknopjes voor de vier elektri- Met behulp van vier bovenliggen de nokkenassen worden 32 klep pen minitieus bediend. De brand- stofinspuiting wordt uiteraard computergestuurd. Om de uitlaat- gasemmissie binnen de perken te houden is de V8 maar liefst van twee katalysatoren voorzien. I Kracht levert de motor voldoende. Bij een toerental van 5800 zijn de maximale 250 paardekrachten beschikbaar. Het hoge koppel van 340 Nm is al bij 4000 tr/min volledig te gebruiken. Een be langrijk kenmerk van de motor is de enorme rust die ervan uitgaat. Alleen bij het volledig intrappen van het gaspedaal, komt een sportieve brom naar boven. De auto nodigt door deze rust overi gens totaal niet tot 'scheurwerk'. prestaties zijn meer dan be hoorlijk met een top van 235 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in iets meer dan 9 seconden. Naast de standaard viertrapsautomaat is voor de liefhebber ook een handgeschakelde vijfbak be schikbaar. De automaat heeft een schakelaar voor een sportieve, economische en manuele stand. Een belangrijke eigenschap waardoor deze Audi-topper zich onderscheid van zijn concurren ten is de permanente vierwielaan- drijving, die bij dit merk als Quat- tro bekend staat. De vraagt rijst dan bij sommigen, of dit duidelijk merkbaar is in het weggedrag. Die vraag is eigenlijk pas goed te beantwoorden als je dezelfde auto zonder deze voorziening zou kun nen proberen. In ieder geval voelt de Audi V8 enorm betrouwbaar aan. Heb je bij andere grote en vooral zware limousines snel het idee dat de achterkant wil uitbre ken, de Audi volgt ook bij zeer ho ge snelhedenprobleemloos zijn koers. De Audi V8 is een hele fijne auto met een gigantische uitstraling. Audi zal alleen nog heel wat tijd nodig hebben om in het hoogste marktsegment vaste voet aan de grond te krijgen. De kleine geves tigde orde zal er immers alles aan doen de door hun veroverde posi tie niet prijs te geven. Audi heeft echter met de V8 alles in huis om een vast plaatsje in de hoge re gionen te bemachtigen. Over brandstofverbruik maken rij ders van een dergelijke topklasse mobiel zich niet druk. Bij de V8 moet toch rekening worden ge houden met een gemiddelde tus sen de 1 op 5,5 en 1 op 6. Met een brandstoftank van 80 liter bete kent dit een actieradius van 440 km, wat niet erg veel is. Geheugen De hoofdruimte is achterin orde, terwijl de benen van i terpassagiers ook geen klachten hebben. Twee koptelefoons kun nen achterin worden aangesloten, zodat de chauffeur zich helemaal op het rijden kan concentreren. De zijruiten achter zijn voorzien van rolgordijntjes. Het dashboard is vrijwel gelijk aan dat van de 100/200, alleen is er bij de V8 veel gebruik gemaakt van hout, wat ook in de deurpane len doorloopt. Het met leer bekle de stuurwiel is vreemd genoeg niet verstelbaar, wat echter door de goed in te stellen stoel geen bezwaar is. In het deurpaneel van de bestui portierruiten, de verstelbare gels en de geheugenstanden van de stoel. ito geeft alle bruikbare infor- j via zeven instrumenten en boordcomputer. Rond het stuur zitten een aantal hendels voor de bediening van richting aanwijzers, verlichting, ruitewis- sers, cruise-control en de boord computer. Andere standaard ge leverde zaken zijn airconditioning, verwarmde stoelen, van binnenuit instelbare koplamphoogte en een uitstekende stereoinstallatie. Veiligheid staat bij Audi hoog in het vaandel. Natuurlijk is het rem- systeem voorzien van een anti- blokkeer-inrichting (ABS). Daar naast is de V8 standaard voorzien van Procon-ten, een veiligheids voorziening die er voor zorgt dat de stuurkolom bij een aanrijding wordt ingetrokken, zodat de be stuurder er niet door verwond raakt. Bovendien worden in een dergelijk geval de gordels ge spannen om te voorkomen dat passagiers door de sterke vertra ging ver naar voren schieten. De aanwezigheid van een veilig- heidskooi spreekt natuurlijk voor zich. Topklasse auto's zijn niet goed koop. De Audi V8 draagt een prijskaartje met daarop een be drag van 1.178.950,=. De directe concurrentie zit ook ongeveer op dit niveau. De Daimler Double Six is tien mille goedkoper, terwijl we bij de BMW 750i ruim hetzelfde bedrag hoger uitkomen. Merce des biedt voor ongeveer dezelde prijs de 500 SEL. De merkenvoor- keur zal hier uiteindelijk de keus bepalen. Alle auto zijn uiterst compleet, maar Audi onder scheidt zich vooral door de Quc tro-vierwielaandrijving, die hem in dit segment uniek maakt. •VNL V 'B ÏN-49-BD

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 21