Nederlandse module-
auto nu realiteit
T V RIS
met katalysator
VERTEGENWOORDIGING
ALPEN TOER RALLY
Oplage: 92.690 ex.,
■S
o,a.
Deze week
in de
Automaat
Opel
Zomerplan
GRANDIOZE
OCCASIONSHOW
Goedkoop,
duurkoop
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
A
1990-pagina 18
Lees verder pagina 5
Afwerking
pag.3
Zie pag. 5
Nieuwe doe-vakantie:
zelf varen
op een motorjacht
pag.5
erste zal over
coupé-variai
Autotest:
Audi V8
A.s. donderdag, vrijdag,
zaterdag zondag
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
gse Koerier
114, 5014 DA Tilburg
168805
en temperatuurmeter. Standaard
is een sportief driespakig stuur
wiel, terwijl het van evenzovele
spaken voorziene, lederen Nardi
stuur een extra uitgave vergt. Ook
de pookknop kan met leer worden
bekleed.
Renault 5:
afscheid is
geen adieu
pag.9
Rhenen - Wie herinnert zich het nog. Tijdens de Amster- Peugeot
damse Auto Rai begin 1989 maakte het Helmondse be
drijf Max Motors voor het eerst opwachting met haar
nieuwe auto, de MAX Roadster. De belangstelling bleek
erg groot en de produktie zou volgens planning augus
tus 1989 aanvangen. Maar het bouwen van een prototy
pe was iets anders dan het opstarten van een seriepro-
duktie. Na een aantal tegenslagen, is het dan nu zover.
De eerste reeks voorserie-auto's is gereed, terwijl de
definitieve produktie in september zal worden gestart.
Jaarlijks zullen er dan zo'n 800 tot 1200 MAX Roadsters
op de weg komen. We deden de eerste rij-indrukken op
met MAX nummer 1.
Vader van de MAX is Eric Spronk, de direkteur van
Kick Design uit Helmond. Na de start van zijn onderne
ming ontwikkelde hij als toonbeeld van de mogelijkhe
den van zijn bedrijf een tweezits cabrioletje, wat al erg
veel leek op de definitieve MAX. Van het een kwam het
ander, en al snel werd er aan serieuze produktie ge
dacht. De auto werd verder ontwikkeld.
De Tilburgs
N.S. Plein b
Tel. 013/36.
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De carrosserie van de auto is ge
maakt uit een versterkte kunststof
volgens een speciale methode ge
lakt. Het gaat om losse panelen
die aan het chassis zijn bevestigd
en bij schade makkelijk kunnen
worden uitgewisseld. Bij de MAX
Roadster zijn de kofferklep en de
afdekking direct achter de stoelen
makkelijk te verwijderen, met het
oog op de te leveren modules.
Vanaf de Rai volgend jaar zullen
er namelijk nog drie andere car-
rosserievarianten leverbaar zijn:
een coupé, een sportswagon en
een pick-up. Al deze modules zijn
makkelijk door middel van snel-
sluitingen te monteren en te ver
wijderen. Op deze manier is de
MAX één auto met vele gezichten
en vele gebruiksmogelijkheden.
Als eerste zal overigens dit najaar
al de coupé-variant leverbaar
zijn.
Heel duidelijk was het verschil in
afwerking tussen het ene en het
andere exemplaar uit de voorse-
rie. De door ons gereden rode
auto, droeg het produktienummer
1, terwijl het gympie nummer 4
was. Deze laatste auto zag er veel
beter uit. Het dashboard sloot be
ter op elkaar aan, de bekleding
was fraaier bevestigd en ook de
afwerking van een aantal rubbers
was merkbaar beter. Het comple
te dashbaord van de MAX heeft
een toerenteller en een brandstof-
auto zich van zijn voorganger
door de in de neus aangebrachte
verstralers en het gewijzigde
dashboard. De lijnvoering en het
concept zijn onveranderd geble
ven. Op een dragend buizenframe
zit de carrosserie van polyester,
versterkt met glasvezel. De auto
beschikt verder over een mohair
kap, die in z'n geheel kan worden
neergeklapt, maar bovendien de
mogelijkheid van een Targa biedt.
Hiertoe kunnen twee dakdelen
worden verwijderd.
Voorin ligt een 2.9 liter Ford V6
motor met een vermogen van 146
pk bij 5500 tr/min. Doordat de
Voor de techniek en het onderstel
kwam men bij Peugeot terecht.
Het verzinkt stalen chassis van
MAX is vergelijkbaar aan dat 5
de Citroen AX GT en de Peugeot
205 XS. Op het chassis wordt door
MAX Motors een garantie gege
ven van 10 jaar tegen doorroes
ten. Wielophanging en remsys-
teem zijn ook vergelijkbaar aan
die van de 205 en AX. Standaard
staat de MAX op 5.5J x 14 stalen
velgen met 185/60 HR 14-banden.
Tegen meerprijs zijn ook zes-
spaaks lichtmetalen velgen lever
baar, eventueel gelakt of gedeel
telijk gepolijst. Het reservewiel is
onder de bodem van de bagage
ruimte bevestigd en dus makkelijk
bereikbaar. De stijfheid van het
chassis is goedbevonden. Op dit
punt heeft MAX Motors al een
Europese goedkeuring verkregen.
Ook onder het rijden is niet al te -«■ ïm mm m m mm m m mm jm mm
veel torsie waarneembaar. t TI*
De carrosserie van de auto is ge- V JL AA1D V *1MWU
TVR S slechts 1030 kg weegt, weet
de auto binnen 7 seconden van 0
tot 100 te trekken en zet hij een top
van 215 km/u neer. De motor is
ver achter de vooras geplaatst
voor een goede gewichtsverde
ling.
De prijs van de vernieuwde TVR S
is fors gestegen. Met f.92.495,= is
het zeker geen koopje. De auto
biedt hiervoor wel elektrisch be
diende portierramen, lederen be
kleding, een radio/cassettespeler
en lichtmetalen velgen...en niet te
vergeten de enorme tijdloze uit
straling en exclusiviteit.
1968, die de bijnaam "Brievenbus
je" draagt. De motorkap van deze
zilvergrijze auto staat namelijk
aan de voorkant iets open. Maar
door het gleufjes kunnen slechts
anzichtkaarten naar binnen. Wim
Clijsen is geen onbekende in de
rally-wereld. Al vaker verscheen
hij aan de start in verschillende
Nederlandse evenementen.
Dat medewerkers van De Auto
maat goed vertegenwoordigd zijn,
blijkt uit de derde deelname.
Autojoumalist Tony Vos met part
ner Frank Raymann hopen in hun
Bordeaux rode Renault 12 Gordini
hoge ogen te gooien. Deze uit 1974
afkomstige race-versie van de
'gewone' Renault 12 was destijds
de opvolger van de succesvolle 8
Gordini. Over een ruime week we
ten we of de Tilburgers ook suc
cesvol zijn geweest in de verschil
lende klassementen, ofdat ze huis
waarts zullen treden met enkele
ludieke bekers, zoals de 'coupe de
terras'.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Kenmerkend voor de MAX zijn de
kleine Bosch koplampen, die on
danks hun geringe afmetingen mi
nimaal dezelfde lichtopbrengst
hebben als conventionele verlich
ting. De achterlichten zijn duide
lijk herkenbaar als die van de
Peugeot 405. Ook zaken als het in
strumentenpaneel, verschillende
schakelaars en de buitenspiegels
zijn van het PSA-concem afkom
stig.
De carrosserie van de MAX be
staat uit drie lagen. Het bovenste
deel, de bumpers met de onderste
helft van de deuren en de lichte
skirts en spoiler. Iedere klant kan
vrijwel alle denkbare kleuren op
deze drie delen met elkaar combi
neren. Eén van de getoonde wa
gens was uitgevoerd in groen met
wit en oranje/geel. Een fleurig ge
heel, waardoor deze auto bij MAX
Motors zelf de bijnaam "gympie"
heeft gekregen. De belangrijkste
carrosseriekleur komt ook weer te
rug in het interieur. De stoelen zijn
met fleurige hoezen overtrokken,
die makkelijk te verwijderen zijn.
Het dashboardkastje is bovendien
keurig en kleurig met leer be
kleed.
Aanstaande zaterdag 23 juni start
in Luik de NRS Alpen Toer Rally
(ATR) 1990. In zeven dagen tijd
zullen maar helst 125 deelnemen
de equipes via de Franse Elzas
rijden naar de Zwitserse Alpen en
uiteindelijke finishen op "Les
Deux Alpes" in de Franse Alpen.
In het grote deelnemersveld een
forse vertegenwoordiging uit Til
burg. Onder startnummer 19 ko
men Antoon en Marijke Michiel-
sen aan de start in hun blauwe Al
pine Renault A310 uit 1973. Dat dit
type auto Alpine heet, zal op de
vele te rijden bergpassen goed tot
uitdrukking komen. Marijke is be
kend vanwege haar wekelijkse
kolum in De Automaat. Haar man
is restaurateur met als specialisa
tie Alpine en andere auto's uit
kunststof vervaardigd.
Aan de Italiaanse vlag op de
voorruit is het equipe nummer 54
in hun Alfa Romeo junior 1300 te
herkennen. Wim Clijsen en Tijn
v.d. Avoird rijden in dit model uit
Opel heeft in samenwerking
met de ANWB het Opel Zo
merplan ontwikkeld, om va
kantiegangers die met me
chanische schade te maken
krijgen te helpen. Het Zomer
plan biedt optimale zekerheid
aan de automobilisten tijdens
hun vakantie. Hetgarantie-
certificaat kan worden ver
kregen bij elke Opel-dealer.
Nadat de auto is geïnspec
teerd tijdens bijvoorbeeld een
grote beurt, een uitgebreide
APK of een zomerinspectie en
in orde is bevonden kan het
certificaat voor 79,50 worden
verkregen. Dit certificaat is
een garantie voor vrijwel alle
mechanische schade aan de
auto. Als er in het buitenland
een storing optreedt aan de
auto, dan dekt Opel de kosten
van het materiaal en het ar
beidsloon. Mocht het euvel
niet binnen 48 uur zijn verhol
pen, dan wordt vervangend
vervoer ter beschikking ge
steld. De kosten daarvan zijn
ook gedekt door het Zomer
plan. Gemaakte telefoonkos
ten met de ANWB Alarmcen
trale eveneens. Dankzij dit
certificaat gaat de vakantie
gewoon door, ook al doet de
auto het niet meer. Deze
Opel-service geldt overigens
ook voor andere merken, die
bij de Opel-dealer voor een
inspectie worden aangebo
den.
Het Opel Zomerplan sluit
naadloos aan op de Interna
tionale Reis- en kredietbrief
van de ANWB. Deze voorziet
onder andere in repatriëring
en rechtsbijstand. Vrijwel
iedereen die naar het buiten
land op vakantie gaat, heeft
zo'n Reis- en kredietbrief.
Slechts weinigen zijn ook ver
zekerd tegen mechanische
schade. Het Opel Zomerplan
biedt deze verzekering wel.
Het certificaat is twee maan
den na afgifte geldig, behal
ve in Albanië en Nederland.
Kort geleden stond ik werkelijk
versteld van het amateurisme
van een bedrijf wat onder an
dere bestickering op auto's ver
zorgd. Ik had bij verschillende
bedrijven een offerte gevraagd
voor een relatief makkelijke
striping. De voorbeelden voor
de maatvoering waren be
schikbaar alsmede enkele fo
to's waarop het geheel was af
gedeeld. Het bedrijf waar ik
uiteindelijke terechtkwam
werd me door een kennis aan
geraden. De firma deed im
mers ook veel voor een vlak er
naast gelegen groot schade-
herstelbedrijf en bovendien re
kende zij een aanvaardbare
bedrag.
Op een ochtend bracht ik de
auto, om hem in de middag
voorzien van wat sportieve stre
pen weer op te halen. Toen ik
kwam aangereden zag ik al uit
de verte dat er helemaal niets
van klopte. Het leek er een
beetje op, maar daar was het
dan ook mee gezegd. De hele
striping zat gewoon enkele cen
timeters te laag en bovendien
waren de als voorbeeld aange
leverde delen ook opgeplakt.
Zo 'n bedrijf moet toch weten
dat stickermateriaal op den
duur gaat verkleuren, en als je
dan twee soorten materiaal
hebt gebruik, wordt het hele
maal lelijk.
Bij mijn binnenkomst meldde ik
mijn ongenoegen direct, waar
op de directeur erbij werd ge
roepen. Deze riep meteen dat
hij het precies als op de foto
had gedaan, waarna ik hem in
enkele seconden uit de droom
kon helpen. Zijn fout weigerde
hij echter toe te geven. Hij mop
perde op de particulieren,
waarbij altijd 'gezeik' van
kreeg te horen. Het was nooit
goed, alsof bedrijven niet kies
keurig zijn. Maar goed, hij zou
de striping weer verwijderen,
maar daar moest ik twee da
gen op wachten. Eenmaal thuis
gekomen, vroeg ik me af of mijn
auto wel binnen gestald zou
worden. Na een telefoontje
werd mij doodleuk verteld dat
de door mij gekoesterde vier
wieler maar liefst twee nachten
lang buiten op een industrieter
rein zou blijven staan. Zo snel
als ik kon heb ik mijn auto daar
weg gehaald en heb zelf met
föhn de beplakking verwij-
i, volledig overrompeld
r het amateurisme en de on-
wetenheid waarmee ik was ge
confronteerd... Tony Vos
Donderdag 21 juni 1990
Jaargang 2
Nummer 25
i
Op 11 mei werden de eerste
exemplaren van de nieuwe TVR S
met katalysator in Nederland af
geleverd. Naast de dubbele drie-
weakatalvsator onderscheidt deze