Nederlandse module- auto nu realiteit T V RIS met katalysator VERTEGENWOORDIGING ALPEN TOER RALLY Oplage: 92.690 ex., ■S o,a. Deze week in de Automaat Opel Zomerplan GRANDIOZE OCCASIONSHOW Goedkoop, duurkoop Bijlage van: DeTilburgse Koerier A 1990-pagina 18 Lees verder pagina 5 Afwerking pag.3 Zie pag. 5 Nieuwe doe-vakantie: zelf varen op een motorjacht pag.5 erste zal over coupé-variai Autotest: Audi V8 A.s. donderdag, vrijdag, zaterdag zondag Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling gse Koerier 114, 5014 DA Tilburg 168805 en temperatuurmeter. Standaard is een sportief driespakig stuur wiel, terwijl het van evenzovele spaken voorziene, lederen Nardi stuur een extra uitgave vergt. Ook de pookknop kan met leer worden bekleed. Renault 5: afscheid is geen adieu pag.9 Rhenen - Wie herinnert zich het nog. Tijdens de Amster- Peugeot damse Auto Rai begin 1989 maakte het Helmondse be drijf Max Motors voor het eerst opwachting met haar nieuwe auto, de MAX Roadster. De belangstelling bleek erg groot en de produktie zou volgens planning augus tus 1989 aanvangen. Maar het bouwen van een prototy pe was iets anders dan het opstarten van een seriepro- duktie. Na een aantal tegenslagen, is het dan nu zover. De eerste reeks voorserie-auto's is gereed, terwijl de definitieve produktie in september zal worden gestart. Jaarlijks zullen er dan zo'n 800 tot 1200 MAX Roadsters op de weg komen. We deden de eerste rij-indrukken op met MAX nummer 1. Vader van de MAX is Eric Spronk, de direkteur van Kick Design uit Helmond. Na de start van zijn onderne ming ontwikkelde hij als toonbeeld van de mogelijkhe den van zijn bedrijf een tweezits cabrioletje, wat al erg veel leek op de definitieve MAX. Van het een kwam het ander, en al snel werd er aan serieuze produktie ge dacht. De auto werd verder ontwikkeld. De Tilburgs N.S. Plein b Tel. 013/36. Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De carrosserie van de auto is ge maakt uit een versterkte kunststof volgens een speciale methode ge lakt. Het gaat om losse panelen die aan het chassis zijn bevestigd en bij schade makkelijk kunnen worden uitgewisseld. Bij de MAX Roadster zijn de kofferklep en de afdekking direct achter de stoelen makkelijk te verwijderen, met het oog op de te leveren modules. Vanaf de Rai volgend jaar zullen er namelijk nog drie andere car- rosserievarianten leverbaar zijn: een coupé, een sportswagon en een pick-up. Al deze modules zijn makkelijk door middel van snel- sluitingen te monteren en te ver wijderen. Op deze manier is de MAX één auto met vele gezichten en vele gebruiksmogelijkheden. Als eerste zal overigens dit najaar al de coupé-variant leverbaar zijn. Heel duidelijk was het verschil in afwerking tussen het ene en het andere exemplaar uit de voorse- rie. De door ons gereden rode auto, droeg het produktienummer 1, terwijl het gympie nummer 4 was. Deze laatste auto zag er veel beter uit. Het dashboard sloot be ter op elkaar aan, de bekleding was fraaier bevestigd en ook de afwerking van een aantal rubbers was merkbaar beter. Het comple te dashbaord van de MAX heeft een toerenteller en een brandstof- auto zich van zijn voorganger door de in de neus aangebrachte verstralers en het gewijzigde dashboard. De lijnvoering en het concept zijn onveranderd geble ven. Op een dragend buizenframe zit de carrosserie van polyester, versterkt met glasvezel. De auto beschikt verder over een mohair kap, die in z'n geheel kan worden neergeklapt, maar bovendien de mogelijkheid van een Targa biedt. Hiertoe kunnen twee dakdelen worden verwijderd. Voorin ligt een 2.9 liter Ford V6 motor met een vermogen van 146 pk bij 5500 tr/min. Doordat de Voor de techniek en het onderstel kwam men bij Peugeot terecht. Het verzinkt stalen chassis van MAX is vergelijkbaar aan dat 5 de Citroen AX GT en de Peugeot 205 XS. Op het chassis wordt door MAX Motors een garantie gege ven van 10 jaar tegen doorroes ten. Wielophanging en remsys- teem zijn ook vergelijkbaar aan die van de 205 en AX. Standaard staat de MAX op 5.5J x 14 stalen velgen met 185/60 HR 14-banden. Tegen meerprijs zijn ook zes- spaaks lichtmetalen velgen lever baar, eventueel gelakt of gedeel telijk gepolijst. Het reservewiel is onder de bodem van de bagage ruimte bevestigd en dus makkelijk bereikbaar. De stijfheid van het chassis is goedbevonden. Op dit punt heeft MAX Motors al een Europese goedkeuring verkregen. Ook onder het rijden is niet al te -«■ ïm mm m m mm m m mm jm mm veel torsie waarneembaar. t TI* De carrosserie van de auto is ge- V JL AA1D V *1MWU TVR S slechts 1030 kg weegt, weet de auto binnen 7 seconden van 0 tot 100 te trekken en zet hij een top van 215 km/u neer. De motor is ver achter de vooras geplaatst voor een goede gewichtsverde ling. De prijs van de vernieuwde TVR S is fors gestegen. Met f.92.495,= is het zeker geen koopje. De auto biedt hiervoor wel elektrisch be diende portierramen, lederen be kleding, een radio/cassettespeler en lichtmetalen velgen...en niet te vergeten de enorme tijdloze uit straling en exclusiviteit. 1968, die de bijnaam "Brievenbus je" draagt. De motorkap van deze zilvergrijze auto staat namelijk aan de voorkant iets open. Maar door het gleufjes kunnen slechts anzichtkaarten naar binnen. Wim Clijsen is geen onbekende in de rally-wereld. Al vaker verscheen hij aan de start in verschillende Nederlandse evenementen. Dat medewerkers van De Auto maat goed vertegenwoordigd zijn, blijkt uit de derde deelname. Autojoumalist Tony Vos met part ner Frank Raymann hopen in hun Bordeaux rode Renault 12 Gordini hoge ogen te gooien. Deze uit 1974 afkomstige race-versie van de 'gewone' Renault 12 was destijds de opvolger van de succesvolle 8 Gordini. Over een ruime week we ten we of de Tilburgers ook suc cesvol zijn geweest in de verschil lende klassementen, ofdat ze huis waarts zullen treden met enkele ludieke bekers, zoals de 'coupe de terras'. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Kenmerkend voor de MAX zijn de kleine Bosch koplampen, die on danks hun geringe afmetingen mi nimaal dezelfde lichtopbrengst hebben als conventionele verlich ting. De achterlichten zijn duide lijk herkenbaar als die van de Peugeot 405. Ook zaken als het in strumentenpaneel, verschillende schakelaars en de buitenspiegels zijn van het PSA-concem afkom stig. De carrosserie van de MAX be staat uit drie lagen. Het bovenste deel, de bumpers met de onderste helft van de deuren en de lichte skirts en spoiler. Iedere klant kan vrijwel alle denkbare kleuren op deze drie delen met elkaar combi neren. Eén van de getoonde wa gens was uitgevoerd in groen met wit en oranje/geel. Een fleurig ge heel, waardoor deze auto bij MAX Motors zelf de bijnaam "gympie" heeft gekregen. De belangrijkste carrosseriekleur komt ook weer te rug in het interieur. De stoelen zijn met fleurige hoezen overtrokken, die makkelijk te verwijderen zijn. Het dashboardkastje is bovendien keurig en kleurig met leer be kleed. Aanstaande zaterdag 23 juni start in Luik de NRS Alpen Toer Rally (ATR) 1990. In zeven dagen tijd zullen maar helst 125 deelnemen de equipes via de Franse Elzas rijden naar de Zwitserse Alpen en uiteindelijke finishen op "Les Deux Alpes" in de Franse Alpen. In het grote deelnemersveld een forse vertegenwoordiging uit Til burg. Onder startnummer 19 ko men Antoon en Marijke Michiel- sen aan de start in hun blauwe Al pine Renault A310 uit 1973. Dat dit type auto Alpine heet, zal op de vele te rijden bergpassen goed tot uitdrukking komen. Marijke is be kend vanwege haar wekelijkse kolum in De Automaat. Haar man is restaurateur met als specialisa tie Alpine en andere auto's uit kunststof vervaardigd. Aan de Italiaanse vlag op de voorruit is het equipe nummer 54 in hun Alfa Romeo junior 1300 te herkennen. Wim Clijsen en Tijn v.d. Avoird rijden in dit model uit Opel heeft in samenwerking met de ANWB het Opel Zo merplan ontwikkeld, om va kantiegangers die met me chanische schade te maken krijgen te helpen. Het Zomer plan biedt optimale zekerheid aan de automobilisten tijdens hun vakantie. Hetgarantie- certificaat kan worden ver kregen bij elke Opel-dealer. Nadat de auto is geïnspec teerd tijdens bijvoorbeeld een grote beurt, een uitgebreide APK of een zomerinspectie en in orde is bevonden kan het certificaat voor 79,50 worden verkregen. Dit certificaat is een garantie voor vrijwel alle mechanische schade aan de auto. Als er in het buitenland een storing optreedt aan de auto, dan dekt Opel de kosten van het materiaal en het ar beidsloon. Mocht het euvel niet binnen 48 uur zijn verhol pen, dan wordt vervangend vervoer ter beschikking ge steld. De kosten daarvan zijn ook gedekt door het Zomer plan. Gemaakte telefoonkos ten met de ANWB Alarmcen trale eveneens. Dankzij dit certificaat gaat de vakantie gewoon door, ook al doet de auto het niet meer. Deze Opel-service geldt overigens ook voor andere merken, die bij de Opel-dealer voor een inspectie worden aangebo den. Het Opel Zomerplan sluit naadloos aan op de Interna tionale Reis- en kredietbrief van de ANWB. Deze voorziet onder andere in repatriëring en rechtsbijstand. Vrijwel iedereen die naar het buiten land op vakantie gaat, heeft zo'n Reis- en kredietbrief. Slechts weinigen zijn ook ver zekerd tegen mechanische schade. Het Opel Zomerplan biedt deze verzekering wel. Het certificaat is twee maan den na afgifte geldig, behal ve in Albanië en Nederland. Kort geleden stond ik werkelijk versteld van het amateurisme van een bedrijf wat onder an dere bestickering op auto's ver zorgd. Ik had bij verschillende bedrijven een offerte gevraagd voor een relatief makkelijke striping. De voorbeelden voor de maatvoering waren be schikbaar alsmede enkele fo to's waarop het geheel was af gedeeld. Het bedrijf waar ik uiteindelijke terechtkwam werd me door een kennis aan geraden. De firma deed im mers ook veel voor een vlak er naast gelegen groot schade- herstelbedrijf en bovendien re kende zij een aanvaardbare bedrag. Op een ochtend bracht ik de auto, om hem in de middag voorzien van wat sportieve stre pen weer op te halen. Toen ik kwam aangereden zag ik al uit de verte dat er helemaal niets van klopte. Het leek er een beetje op, maar daar was het dan ook mee gezegd. De hele striping zat gewoon enkele cen timeters te laag en bovendien waren de als voorbeeld aange leverde delen ook opgeplakt. Zo 'n bedrijf moet toch weten dat stickermateriaal op den duur gaat verkleuren, en als je dan twee soorten materiaal hebt gebruik, wordt het hele maal lelijk. Bij mijn binnenkomst meldde ik mijn ongenoegen direct, waar op de directeur erbij werd ge roepen. Deze riep meteen dat hij het precies als op de foto had gedaan, waarna ik hem in enkele seconden uit de droom kon helpen. Zijn fout weigerde hij echter toe te geven. Hij mop perde op de particulieren, waarbij altijd 'gezeik' van kreeg te horen. Het was nooit goed, alsof bedrijven niet kies keurig zijn. Maar goed, hij zou de striping weer verwijderen, maar daar moest ik twee da gen op wachten. Eenmaal thuis gekomen, vroeg ik me af of mijn auto wel binnen gestald zou worden. Na een telefoontje werd mij doodleuk verteld dat de door mij gekoesterde vier wieler maar liefst twee nachten lang buiten op een industrieter rein zou blijven staan. Zo snel als ik kon heb ik mijn auto daar weg gehaald en heb zelf met föhn de beplakking verwij- i, volledig overrompeld r het amateurisme en de on- wetenheid waarmee ik was ge confronteerd... Tony Vos Donderdag 21 juni 1990 Jaargang 2 Nummer 25 i Op 11 mei werden de eerste exemplaren van de nieuwe TVR S met katalysator in Nederland af geleverd. Naast de dubbele drie- weakatalvsator onderscheidt deze

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 19