CHRYSLER LE BARON
CONVERTIBLE 3.0i V6
ND
MSB
F
The American Way
SCHADE?
3
Marijke
Decanen op bezoek bij Citroën-dealer Bertens
Nissan Soccer Time
bij Denissen
Willem Bol kiest voor Hyundai
Dr.Car
en im eude e/>/
T
4
tible
o/v?
U€tR'
JtKl
AUTO
TEST
1*1'
L
J
1
DE AUTOMAAT - Donderdag 7 juni 1990 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
I 7juni 1990-pagina2
E
SLER
>ij f.5f
nt bij
jnlange
aan u:
>n
v.a. ’85
v.a. '86
v.a. '86
it geel
ter
U de
de van
op
Foto’s: Geert van Loon
Elektronisch
De combinatie van motor en ver-
volledige
sn gezeur»
Postbus 4136 5004 JC Tilburg
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
iorteur Greenib
t de keus van
'd
leveringsbeurt
een servicebeurt nodig
"Ik durf met trots te roei
Hyundai rija. .w.
koop heb ik een Hyundai gezien
die een flinke klap had gehad,
waarbij de kooiconstructie in takt
was gebleven."
am Tilburg in
door
bepaal zelf bij
eveel voordeel
bbelstenen is
sn u direkt met
1 ten op-
sdellen-
Tuiten het
Als het zonnetje aan de hemel staat, is iedereen ineens
opmerkelijk vrolijk. Lekker buiten wandelen, een ter
rasje pakken en buiten eten. Cabrioletrijders echter
kunnen hun blijdschap bijna niet inhouden. Voor hen is
er niets lekkerder dan met wapperende haren achter
het stuur zitten. Ook wij hadden geluk, en konden van
de nieuwe Chrysler Le Baron Convertible met 3 liter
motor met volle teugen genieten.
al uit an-
lerk met
sier
len al
n heu-
linki-
'gal-
Bij de Tilburgse Nissan dealer Denissen staat de show
room de komende weken in het teken van "Soccer Ti
me". Denissen brengt in het kader van het wereldkam
pioenschap voetbal aantrekkelijke aktiemodellen die
luisteren naar de naam "Soccer". Het gaat hierbij om
de types Micra, Sunny en Bluebird.
Donderdag 31 mei nam de
Goirlenaar Willem Bol, bekend
van de NCRV-televisie, de sleutels
in ontvangst van zijn nieuwe
Hyundai Excel. Bol: "Ik werk nog
steeds bij de bank en bankiers
zijn voorzichtige mensen. De Excel
is een ruime auto tegen een aan
trekkelijke prijs. Hyundai zit dui
delijk in de lift en is degelijk. Bo
vendien zit op iedere auto van dit
merk 3 jaar garantie en bij een
jaarkilometrage van 60.000 km is
dat een prettige extra zekerheid.
Verder heb ik met de Tilburgse
Hyundai-dealer Auto Kennis goe
de afspraken kunnen maken voor
vervangend vervoer als mijn auto
een servicebeurt nodig heeft."
"Ik durf met trots te roepen dat ik
Hyundai rijd. Vlak voor mijn aan-
ringen varieert van zo'n 1250,-
voor de Nissan Micra tot zo'n
1750,- voor de Bluebird "Soccer"
In plaats van een aktie-pakket is
het ook mogelijk de helft van de
waarde van dat pakket als kor
ting te krijgen op die modellen
waarvan een soccer uitvoering
mogelijk is. Bijvoorbeeld: 'n Micra
1.2 3-deurs L kost dan i.p.v.
type heeft plaats moeten maken
voor een stijlvoller geheel met ron
de overkapping over het instru
mentarium. Ook de deurpanelen
en de middenconsole werden in
stijl aangepast. De Le Baron be
schikt over een snelheidsmeter,
toerenteller, brandstof-, tempera
tuur-, accuspanning- en oliedruk-
meter. Op het uit de Saratoga be
kende stuur zit de bediening voor
de cruise-control. De middencon
sole biedt plaats aan de bedie-
ningselementen
en ventilatie en 1
se boordcompi
lometers/liters als in
lons kan worden afge
Heel aardig is c’
een aantal knoj
ping van het kk
dergebracht. C
snellingsbak kennen we c
dere modellen van het mei
de vijf potige ster. De Chrysl
Voyager en Saratoga werde
voorzien van een 3 liter die door
het merk samen met Mitsubishi
werd ontwikkeld. De versnellings
bak is nog erg nieuw. Deze telt
vier overbrengingen en was ook
al eerder op de Voyager en Sara
toga te vinden.
Ondanks de Ja
panse inbreng hierbij, is de 3 life
V6 met multi-point injectie een
echte Amerikaan. Het maximale
vermogen van 136 pk is niet wat je
zegt overvloedig. Het maximum
koppel daarentegen van 223 Nm
is echter zeer behoorlijk, zeker
daar de volledige kracht al bij
2400 tr/min beschikbaar is.
EEK
-metallic,
ik 1986
vas kap met een hoes worden af
gedekt. Chrysler heeft hierbij ech
ter voor een ingewikkelde con
structie gekozen, waar het gaat
om de vergrendeling van deze
hoes. Je moet dan ook enigszins
geoefend zijn om het geheel netjes
strak erop te zetten.
De kap van de Chrysler heeft
twee belangrijke voordelen. De
achterruit is van glas, zodat een
verwarming hierop wordt toege
past. Cabriolets zijn vaak vochtig,
zodat ruiten makkelijk aanslaan.
Een kunststof ruit is echter moeilijk
schoon te krijgen. Bovendien heeft
de Le Baron een prachtige bin
nenkap die niet alleen mooi oogt,
maar ook extra isoleert.
Gallons
Het interieur heeft een grote ver
andering ondergaan. Het zeer
vierkante dashboard uit het eerste
Comfort
Je moet bij het bestellen van een
Le Baron erg letten op de combi
natie van de lakkleur en de tinten
in het interieur. In het grijs ziet al
les er zeer beschaafd uit, maar
Chrysler levert bijvoorbeeld ook
een compleet rood of licht beige
interieur, wat duidelijk minder ge- Koppe
distingeerd aandoet. Presto
Als je de auto in gang zet, sprin- acceh
gen de deuren boven de 15 km/u Afme1
automatisch in het slot. Ook weer
een onderdeel van de Amerikaan
se veiligheidsgedachte. Een ca
briolet is duidelijk minder stijf van
constructie dan een gesloten auto.
Ook de Le Baron laat dit merken.
Op oneffen ondergrond is duide-
mensen van de Streekschool waar
verschillende opleidingen in het
autovak worden gegeven. Na een
korte uitleg konden de decanen
sven voor vervolg- zelf kennismaken met mensen die
deze opleidingen aan de Streek
school hebben gevolgd. Zo heb
ben ze een duidelijk beeld gekre
gen van wat voor werkzaamhe
den er achter de theorie zitten.
lijk de torsie van de carrosserie te
voelen. Alles blijft echter binnen
het aanvaardbare.
Over comfort weten Amerikaanse
autoconstructeurs mee te praten.
Toch hebben ze daar aan de an
dere kant van de Atlantische Oce
aan hele andere ideeen over.
Chrysler bewijst met vrijwel al zijn
auto's een goed compromis ge
vonden te hebben. De vering is
voor ons gevoel misschien iets te
slap, maar merkbaar beter dan
van de grote slagschepen van
weleer. Ook de stuurbekrachti
ging gaat merkbaar zwaarder,
wat de directheid ten goede komt.
Het verbruik van de 3 liter V6 is
normaal te noemen. De naam van
zuipschuit is de moderne Ameri
kaanse auto kwijt. Een gemiddel
de van 1 op 8,5 is heel normaal
voor een auto in deze klasse.
Het programma van de Le Baron
omvat zes varianten, drie coupé
en hetzelfde aantal cabrio's. Be
de modellen zijn te kiezen met e
2.5 liter injectie, de 3 liter V6 en
2.2 liter turbo intercooler. De pri
van de coupé start bij f.56.595,
De convertible begint bij
f.68.695,= voor de 2.5 liter met
automaat. De sportieve GTC Tu
bo met vijfbak staat voor
f.72.995,= in de prijslijst, terwijl
zoevende V6 f.77.995,= kost. Er
Merk en type: Chrysler Le Baron
Convertible 3.0i V6
Aantal cylinders: 6 in V-vorm
Cylinderinhoud: 2972 cc
Boring x slag: 91,1 x 76 mm
Vermogen: 136 pk bij 5200 tr/min
'r pel: 223 Nm bij 2400 tr/min
x^otaties: topsnelheid 182 km/U
rrr-^eieratie 0-100 in 11,7 sec.
^metingen: lengte 4,70 meter,
breedte 1,74 meter
Gewicht: 1385 kg
Verbruik: bij 90 km/u 6,9 liter/
100 km
bij 120 km/u 8,9 liter/100 km
stad 14,0 liter/100 km
Prijs: f.77.995,=
i voor verwarming
herbergt een 1
>uter die zowel ii
1 mijlen/g
jelezen.
de manier waarop
opjes in de overkap-
dokkendeel zijn on
dergebracht. Ook een hele korte
bedieningshendel voor de rich
tingaanwijzers is daarop te vin
den.
Het deurpaneel aan bestuurders-
zijde is ook vollop van knopjes
voorzien. Elektrisch zijn beide bui
tenspiegels verstelbaar, evenals
de vier zijruiten. Met vier knoppen
kan bovendien de bestuurders
stoel in vijf verschillende richtin
gen elektrisch worden ingesteld.
De stoelen zijn met leer bekleed,
zien er goed uit, maar zitten ook
comfortabel. Door de uitstekende
verstelbaarheid en de in hoogte te
variëren stuurkolom kan iedereen
een prima zit achter het stuur van
deze Le Baron vinden. De achter
bank ziet er netjes uit maar heeft
een erg korte zitting en rechtop
staande rugleuning. Daarom kan
eigenlijk maar één volwassen
persoon achterin plaatsnemen,
die dan echter zeer vorstelijk
dwars kan gaan zitten.
18.595,- nu tijdelijk slechts 17.970,-.
airconditioning
Op de Bluebird 2.0 Soccer is er
zelfs de mogelijkheid om voor 'n
geringe meerprijs van 1950,- een
airconditioning i.p.v. een Webasto
topslyder schuifkanteldak te laten
monteren. De normale waarde
van deze Nissan airconditioning
bedraagt 3470,-.
uw schot is 1000,- waard
Wanneer u beslist hebt tot de aan
koop van een nieuwe Nissan of
ABC occasion dan geeft Denissen
u nog de kans om 1000,- te verdie
nen. u mag met een voetbal drie
maal schieten op het in de show
room opgestelde penaltybord. in
dit bord bevinden zich drie gaten
die 250,-500,- en 1000,- waard
zijn. Uw beste schot telt. Zo maakt
u kans op 1000,- in contanten.
Voor de kopers van gebruikte
auto's heeft Denissen nog twee ex
tra voordelen. Allereerst worden
alle gebruikte auto's (vanaf bouw
jaar 1985) voorzien van maar liefst
12 maanden BOVAG garantie, ze
kerheid troef dus. Ten tweede kan
men 10.000,- uitstellen van beta
ling tot 1 oktober van dit jaar.
U ziet wanneer u in de markt bent
voor 'n nieuwe Nissan of goede
gebruikte auto, dan moet u nu ze
ker eens bij garage Denissen aan
de Burg. Jansenstraat 52 te Til
burg binnen lopen. U bent er van
harte welkom.
Dat de meeste eindexamens op
middelbare scholen weer voorbij
zijn, betekent een drukke tijd voor
decanen om hun leerlingen een
juist advies te ge\
opleidingen. De decanen moeten
hierbij uiteraard goed op de
hoogte zijn van de verschillende
voortgezette opleidingen. De
Kring van Decanen was afgelo
pen donderdag 31 mei te gast bij
Citroën-dealer Bertens in Tilburg Hierbij werd een nadruk gelegd
en Mercedes Bedrijfswagendea- op het feit dat werken in een auto-
ler Ruttchen. mobielbedrijf al lang niet meer
De bijeenkomst werd na een inlei- hetzelfde is als vuile handen krij-
ding door Jan Bertens geleid door gen.
Deze Nissan modellen zijn voor
zien van aantrekkelijke opties zo
als zonnedak, aërodynamische
wielcovers, beschermstrips op zij-
flanken, spatlappen, lichtwaar-
schuwingszoemer en een sportie
ve "Soccer" striping. Voor dit alles
betaalt de consument nu tijdelijk
geen cent extra. De normale
meerprijs voor de "Soccer" uitvoe-
De Chrysler Le Baron Con
vertible viel ons deze week te
beurt, één van de best ver
kochte cabriolets ter wereld.
Na het rijden met deze auto
snap je waarom. De voor
naamste eisen die aan een
auto worden gesteld, zijn
hierin samengevoegd: kracht,
comfort, functionaliteit en stijl.
De V6 motor die in deze Le
Baron ligt, maakt van deze
Amerikaan ineens een snelle
peer en het meest opvallende
is het lage geluidsniveau. Het
is ongelofelijk zo rustig, terwijl
je toch zo’n 136 pk in de han
den hebt.
Comfort is een item wat zeker
Amerikaanse auto's als een
plus hebben. De vering is na
melijk uitstekend en de stoe
len zijn haast fauteuils te noe
men. De Le Baron heeft een
4-traps automaat en samen
met de stuurbekrachtiging en
gasgevulde schokdempers
heeft de auto alles om zowel
sportief als comfortabel te rij
den.
Dat functionaliteit en bedie
ningsgemak hoog in het
vaandel staan, merk je onder
andere aan de bediening van
de kap. In een paar seconden
is hij elektrisch open of dicht
te maken met een knopje op
de middenconsole. In tegen
stelling tot vele andere ca
brio's heeft deze Chrysler een
groot pluspunt, namelijk de
glazen achterruit die elek
trisch verwarmd kan worden.
De functies rond het dash
board zijn makkelijk te bedie
nen, met de speedcontrol en
boordcomputer direct onder
handbereik. Opvallend is de
isolatie van de kap, deze
geeft namelijk geen ruis en is
heerlijk rustig.
Over zijn stijl valt niet te twis
ten, het is niet zomaar een ca
briolet. Met recht een conver
tible met alles erop en eraan.
Als je even wegdroomt zie je
jezelf al rijden langs de Cali-
fornische stranden.
Echte haute couture en voor
wat hij biedt zeker niet te
duur.
De elektronisch gestuurde auto
maat kent vier overbrengingen,
waarbij de 'vier' een overdrive is.
Bij 100 km/u draait de krachtbron
nog geen 2000 toeren. Verder kent
de bak de standen D en L, waar
bij respectievelijk de eerste drie
en twee versnellingen kunnen
worden gebruikt. Sportief is de Le
Baron zeker niet. Met zijn top van
182 km/u en een acceleratie van 0
tot 100 binnen 12 seconden komt
hij uiteraard vlot met het verkeer
mee. De motor is bijzonder stil,
wat het comfort ten goede komt.
Met zijn lengte van 4,70 meter is
de Le Baron voor Amerikaanse
begrippen zeer compact. De lijn
voering is bijzonder fraai. Door de
aflopende spitse neus doet de
auto toch Tang' aan. De Le Baror
Convertible is een cabriolet die
zowel geopend als gesloten goed
en chique oogt.
Derde remlicht
Aan de buitenkant werd *-
zichte van het vorige mod,
jaar weinig veranderd. Bi
typeplaatje en de nieuwe lichtme
talen velgen bleef alles bij het
oude. De auto heeft in de carros-
seriekleur gespoten bumpers, een
afdekkapje voor de koplampen,
brede beschermstrips en een der
de remlicht, wat niet is aangeslo
ten. Amerikanen staan bekend
vanwege hun vergaande veilig
heidseisen. Het derde remlicht
moet er voor zorgen dat als je in
een file rijdt, je vroegtijdig kunt
zien dat er voor je geremd wordt.
De Nederlandse wetgeving ziet dit
echter niet zo zitten en heeft het
derde remlicht verboden.
De cabrioletkap wordt elektrisch
geopend. Eerst moet echter de
vergrendeling boven de voorruit
met de hand worden losgemaakt.
Binnen enkele seconden zit je vol
ledig in de open lucht. Natuurlijk
kan er zo meteen gereden wor
den. Dit biedt bij een plotselinge
regenbui de mogelijkheid heel
snel weer droog te zitten. Ziet het
er echter naar uit dat het lange
tijd zonnig blijft, dan kan de can-
Willem Bol is ook uiterst tevreden
over de rij-eigenschappen van
zijn nieuwe auto en hoopt dan ook
dat de Excel het begin is van een
langdurige relatie. Door de aan-
gekondigde nieuwe modellen zal
Hyundai in de toekomst goede
doorgroeimogelijkheden kennen,
die betaalbaar zullen blijven.
Daarnaast wordt nog steeds na
twee jaar een gegarandeerde in-
ruilprijs gegeven van minimaal
70% van de nieuwwaarde. Na
tuurlijk is ook imp<
Car gelukkig met i
Willem Bol.
Ruim drie en half jaar geleden
werd in Amerika op basis van de
Le Baron sedan een opvallend
elegante coupé en cabriolet uitge
bracht. De auto's beschikten over
een 2.5 liter 4 cylinder injectiemo-
tor. Twee jaar geleden mochten
we het complete Chrysler-pro-
gramma op de Nederlandse
markt verwelkomen. Ook de Le
Baron was daarbij met 2.5 liter in
jectie en 2.2 liter turbo krachtbron.
Toch zou je bij een Amerikaans
slagschip minimaal.een V6 ver
wachten. Tijdens de autosalon
van Genève in maart onthulde
Chrysler de 3 liter V6 in de Le Ba
ron.
zijn voor deze prijzen slechts enke
le concurrenten te noemen. Al de
ze auto's hebben zo'n eigen ka
rakter, dat ieder model zijn eigen
groepje aanhangers kent.
De 3 liter V6 motor is een welkome
aanvulling voor het Le Baron-pro-
gramma. De auto is er wat Ameri-
kaanser op geworden. Hij heeft
een fraaie vormgeving, bijzonder
complete uitvoering en rijdt erg
comfortabel. Eigenlijk zijn het al
leen een paar typische Ameri
kaanse trekjes en de moeilijk aan
te brengen afdekkap, die als min
puntjes aangevoerd kunnen wor
den.
I
-
F?
V
s-