CHRYSLER LE BARON CONVERTIBLE 3.0i V6 ND MSB F The American Way SCHADE? 3 Marijke Decanen op bezoek bij Citroën-dealer Bertens Nissan Soccer Time bij Denissen Willem Bol kiest voor Hyundai Dr.Car en im eude e/>/ T 4 tible o/v? U€tR' JtKl AUTO TEST 1*1' L J 1 DE AUTOMAAT - Donderdag 7 juni 1990 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER I 7juni 1990-pagina2 E SLER >ij f.5f nt bij jnlange aan u: >n v.a. ’85 v.a. '86 v.a. '86 it geel ter U de de van op Foto’s: Geert van Loon Elektronisch De combinatie van motor en ver- volledige sn gezeur» Postbus 4136 5004 JC Tilburg Dijksterhuisstraat 80 Tilburg iorteur Greenib t de keus van 'd leveringsbeurt een servicebeurt nodig "Ik durf met trots te roei Hyundai rija. .w. koop heb ik een Hyundai gezien die een flinke klap had gehad, waarbij de kooiconstructie in takt was gebleven." am Tilburg in door bepaal zelf bij eveel voordeel bbelstenen is sn u direkt met 1 ten op- sdellen- Tuiten het Als het zonnetje aan de hemel staat, is iedereen ineens opmerkelijk vrolijk. Lekker buiten wandelen, een ter rasje pakken en buiten eten. Cabrioletrijders echter kunnen hun blijdschap bijna niet inhouden. Voor hen is er niets lekkerder dan met wapperende haren achter het stuur zitten. Ook wij hadden geluk, en konden van de nieuwe Chrysler Le Baron Convertible met 3 liter motor met volle teugen genieten. al uit an- lerk met sier len al n heu- linki- 'gal- Bij de Tilburgse Nissan dealer Denissen staat de show room de komende weken in het teken van "Soccer Ti me". Denissen brengt in het kader van het wereldkam pioenschap voetbal aantrekkelijke aktiemodellen die luisteren naar de naam "Soccer". Het gaat hierbij om de types Micra, Sunny en Bluebird. Donderdag 31 mei nam de Goirlenaar Willem Bol, bekend van de NCRV-televisie, de sleutels in ontvangst van zijn nieuwe Hyundai Excel. Bol: "Ik werk nog steeds bij de bank en bankiers zijn voorzichtige mensen. De Excel is een ruime auto tegen een aan trekkelijke prijs. Hyundai zit dui delijk in de lift en is degelijk. Bo vendien zit op iedere auto van dit merk 3 jaar garantie en bij een jaarkilometrage van 60.000 km is dat een prettige extra zekerheid. Verder heb ik met de Tilburgse Hyundai-dealer Auto Kennis goe de afspraken kunnen maken voor vervangend vervoer als mijn auto een servicebeurt nodig heeft." "Ik durf met trots te roepen dat ik Hyundai rijd. Vlak voor mijn aan- ringen varieert van zo'n 1250,- voor de Nissan Micra tot zo'n 1750,- voor de Bluebird "Soccer" In plaats van een aktie-pakket is het ook mogelijk de helft van de waarde van dat pakket als kor ting te krijgen op die modellen waarvan een soccer uitvoering mogelijk is. Bijvoorbeeld: 'n Micra 1.2 3-deurs L kost dan i.p.v. type heeft plaats moeten maken voor een stijlvoller geheel met ron de overkapping over het instru mentarium. Ook de deurpanelen en de middenconsole werden in stijl aangepast. De Le Baron be schikt over een snelheidsmeter, toerenteller, brandstof-, tempera tuur-, accuspanning- en oliedruk- meter. Op het uit de Saratoga be kende stuur zit de bediening voor de cruise-control. De middencon sole biedt plaats aan de bedie- ningselementen en ventilatie en 1 se boordcompi lometers/liters als in lons kan worden afge Heel aardig is c’ een aantal knoj ping van het kk dergebracht. C snellingsbak kennen we c dere modellen van het mei de vijf potige ster. De Chrysl Voyager en Saratoga werde voorzien van een 3 liter die door het merk samen met Mitsubishi werd ontwikkeld. De versnellings bak is nog erg nieuw. Deze telt vier overbrengingen en was ook al eerder op de Voyager en Sara toga te vinden. Ondanks de Ja panse inbreng hierbij, is de 3 life V6 met multi-point injectie een echte Amerikaan. Het maximale vermogen van 136 pk is niet wat je zegt overvloedig. Het maximum koppel daarentegen van 223 Nm is echter zeer behoorlijk, zeker daar de volledige kracht al bij 2400 tr/min beschikbaar is. EEK -metallic, ik 1986 vas kap met een hoes worden af gedekt. Chrysler heeft hierbij ech ter voor een ingewikkelde con structie gekozen, waar het gaat om de vergrendeling van deze hoes. Je moet dan ook enigszins geoefend zijn om het geheel netjes strak erop te zetten. De kap van de Chrysler heeft twee belangrijke voordelen. De achterruit is van glas, zodat een verwarming hierop wordt toege past. Cabriolets zijn vaak vochtig, zodat ruiten makkelijk aanslaan. Een kunststof ruit is echter moeilijk schoon te krijgen. Bovendien heeft de Le Baron een prachtige bin nenkap die niet alleen mooi oogt, maar ook extra isoleert. Gallons Het interieur heeft een grote ver andering ondergaan. Het zeer vierkante dashboard uit het eerste Comfort Je moet bij het bestellen van een Le Baron erg letten op de combi natie van de lakkleur en de tinten in het interieur. In het grijs ziet al les er zeer beschaafd uit, maar Chrysler levert bijvoorbeeld ook een compleet rood of licht beige interieur, wat duidelijk minder ge- Koppe distingeerd aandoet. Presto Als je de auto in gang zet, sprin- acceh gen de deuren boven de 15 km/u Afme1 automatisch in het slot. Ook weer een onderdeel van de Amerikaan se veiligheidsgedachte. Een ca briolet is duidelijk minder stijf van constructie dan een gesloten auto. Ook de Le Baron laat dit merken. Op oneffen ondergrond is duide- mensen van de Streekschool waar verschillende opleidingen in het autovak worden gegeven. Na een korte uitleg konden de decanen sven voor vervolg- zelf kennismaken met mensen die deze opleidingen aan de Streek school hebben gevolgd. Zo heb ben ze een duidelijk beeld gekre gen van wat voor werkzaamhe den er achter de theorie zitten. lijk de torsie van de carrosserie te voelen. Alles blijft echter binnen het aanvaardbare. Over comfort weten Amerikaanse autoconstructeurs mee te praten. Toch hebben ze daar aan de an dere kant van de Atlantische Oce aan hele andere ideeen over. Chrysler bewijst met vrijwel al zijn auto's een goed compromis ge vonden te hebben. De vering is voor ons gevoel misschien iets te slap, maar merkbaar beter dan van de grote slagschepen van weleer. Ook de stuurbekrachti ging gaat merkbaar zwaarder, wat de directheid ten goede komt. Het verbruik van de 3 liter V6 is normaal te noemen. De naam van zuipschuit is de moderne Ameri kaanse auto kwijt. Een gemiddel de van 1 op 8,5 is heel normaal voor een auto in deze klasse. Het programma van de Le Baron omvat zes varianten, drie coupé en hetzelfde aantal cabrio's. Be de modellen zijn te kiezen met e 2.5 liter injectie, de 3 liter V6 en 2.2 liter turbo intercooler. De pri van de coupé start bij f.56.595, De convertible begint bij f.68.695,= voor de 2.5 liter met automaat. De sportieve GTC Tu bo met vijfbak staat voor f.72.995,= in de prijslijst, terwijl zoevende V6 f.77.995,= kost. Er Merk en type: Chrysler Le Baron Convertible 3.0i V6 Aantal cylinders: 6 in V-vorm Cylinderinhoud: 2972 cc Boring x slag: 91,1 x 76 mm Vermogen: 136 pk bij 5200 tr/min 'r pel: 223 Nm bij 2400 tr/min x^otaties: topsnelheid 182 km/U rrr-^eieratie 0-100 in 11,7 sec. ^metingen: lengte 4,70 meter, breedte 1,74 meter Gewicht: 1385 kg Verbruik: bij 90 km/u 6,9 liter/ 100 km bij 120 km/u 8,9 liter/100 km stad 14,0 liter/100 km Prijs: f.77.995,= i voor verwarming herbergt een 1 >uter die zowel ii 1 mijlen/g jelezen. de manier waarop opjes in de overkap- dokkendeel zijn on dergebracht. Ook een hele korte bedieningshendel voor de rich tingaanwijzers is daarop te vin den. Het deurpaneel aan bestuurders- zijde is ook vollop van knopjes voorzien. Elektrisch zijn beide bui tenspiegels verstelbaar, evenals de vier zijruiten. Met vier knoppen kan bovendien de bestuurders stoel in vijf verschillende richtin gen elektrisch worden ingesteld. De stoelen zijn met leer bekleed, zien er goed uit, maar zitten ook comfortabel. Door de uitstekende verstelbaarheid en de in hoogte te variëren stuurkolom kan iedereen een prima zit achter het stuur van deze Le Baron vinden. De achter bank ziet er netjes uit maar heeft een erg korte zitting en rechtop staande rugleuning. Daarom kan eigenlijk maar één volwassen persoon achterin plaatsnemen, die dan echter zeer vorstelijk dwars kan gaan zitten. 18.595,- nu tijdelijk slechts 17.970,-. airconditioning Op de Bluebird 2.0 Soccer is er zelfs de mogelijkheid om voor 'n geringe meerprijs van 1950,- een airconditioning i.p.v. een Webasto topslyder schuifkanteldak te laten monteren. De normale waarde van deze Nissan airconditioning bedraagt 3470,-. uw schot is 1000,- waard Wanneer u beslist hebt tot de aan koop van een nieuwe Nissan of ABC occasion dan geeft Denissen u nog de kans om 1000,- te verdie nen. u mag met een voetbal drie maal schieten op het in de show room opgestelde penaltybord. in dit bord bevinden zich drie gaten die 250,-500,- en 1000,- waard zijn. Uw beste schot telt. Zo maakt u kans op 1000,- in contanten. Voor de kopers van gebruikte auto's heeft Denissen nog twee ex tra voordelen. Allereerst worden alle gebruikte auto's (vanaf bouw jaar 1985) voorzien van maar liefst 12 maanden BOVAG garantie, ze kerheid troef dus. Ten tweede kan men 10.000,- uitstellen van beta ling tot 1 oktober van dit jaar. U ziet wanneer u in de markt bent voor 'n nieuwe Nissan of goede gebruikte auto, dan moet u nu ze ker eens bij garage Denissen aan de Burg. Jansenstraat 52 te Til burg binnen lopen. U bent er van harte welkom. Dat de meeste eindexamens op middelbare scholen weer voorbij zijn, betekent een drukke tijd voor decanen om hun leerlingen een juist advies te ge\ opleidingen. De decanen moeten hierbij uiteraard goed op de hoogte zijn van de verschillende voortgezette opleidingen. De Kring van Decanen was afgelo pen donderdag 31 mei te gast bij Citroën-dealer Bertens in Tilburg Hierbij werd een nadruk gelegd en Mercedes Bedrijfswagendea- op het feit dat werken in een auto- ler Ruttchen. mobielbedrijf al lang niet meer De bijeenkomst werd na een inlei- hetzelfde is als vuile handen krij- ding door Jan Bertens geleid door gen. Deze Nissan modellen zijn voor zien van aantrekkelijke opties zo als zonnedak, aërodynamische wielcovers, beschermstrips op zij- flanken, spatlappen, lichtwaar- schuwingszoemer en een sportie ve "Soccer" striping. Voor dit alles betaalt de consument nu tijdelijk geen cent extra. De normale meerprijs voor de "Soccer" uitvoe- De Chrysler Le Baron Con vertible viel ons deze week te beurt, één van de best ver kochte cabriolets ter wereld. Na het rijden met deze auto snap je waarom. De voor naamste eisen die aan een auto worden gesteld, zijn hierin samengevoegd: kracht, comfort, functionaliteit en stijl. De V6 motor die in deze Le Baron ligt, maakt van deze Amerikaan ineens een snelle peer en het meest opvallende is het lage geluidsniveau. Het is ongelofelijk zo rustig, terwijl je toch zo’n 136 pk in de han den hebt. Comfort is een item wat zeker Amerikaanse auto's als een plus hebben. De vering is na melijk uitstekend en de stoe len zijn haast fauteuils te noe men. De Le Baron heeft een 4-traps automaat en samen met de stuurbekrachtiging en gasgevulde schokdempers heeft de auto alles om zowel sportief als comfortabel te rij den. Dat functionaliteit en bedie ningsgemak hoog in het vaandel staan, merk je onder andere aan de bediening van de kap. In een paar seconden is hij elektrisch open of dicht te maken met een knopje op de middenconsole. In tegen stelling tot vele andere ca brio's heeft deze Chrysler een groot pluspunt, namelijk de glazen achterruit die elek trisch verwarmd kan worden. De functies rond het dash board zijn makkelijk te bedie nen, met de speedcontrol en boordcomputer direct onder handbereik. Opvallend is de isolatie van de kap, deze geeft namelijk geen ruis en is heerlijk rustig. Over zijn stijl valt niet te twis ten, het is niet zomaar een ca briolet. Met recht een conver tible met alles erop en eraan. Als je even wegdroomt zie je jezelf al rijden langs de Cali- fornische stranden. Echte haute couture en voor wat hij biedt zeker niet te duur. De elektronisch gestuurde auto maat kent vier overbrengingen, waarbij de 'vier' een overdrive is. Bij 100 km/u draait de krachtbron nog geen 2000 toeren. Verder kent de bak de standen D en L, waar bij respectievelijk de eerste drie en twee versnellingen kunnen worden gebruikt. Sportief is de Le Baron zeker niet. Met zijn top van 182 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 binnen 12 seconden komt hij uiteraard vlot met het verkeer mee. De motor is bijzonder stil, wat het comfort ten goede komt. Met zijn lengte van 4,70 meter is de Le Baron voor Amerikaanse begrippen zeer compact. De lijn voering is bijzonder fraai. Door de aflopende spitse neus doet de auto toch Tang' aan. De Le Baror Convertible is een cabriolet die zowel geopend als gesloten goed en chique oogt. Derde remlicht Aan de buitenkant werd *- zichte van het vorige mod, jaar weinig veranderd. Bi typeplaatje en de nieuwe lichtme talen velgen bleef alles bij het oude. De auto heeft in de carros- seriekleur gespoten bumpers, een afdekkapje voor de koplampen, brede beschermstrips en een der de remlicht, wat niet is aangeslo ten. Amerikanen staan bekend vanwege hun vergaande veilig heidseisen. Het derde remlicht moet er voor zorgen dat als je in een file rijdt, je vroegtijdig kunt zien dat er voor je geremd wordt. De Nederlandse wetgeving ziet dit echter niet zo zitten en heeft het derde remlicht verboden. De cabrioletkap wordt elektrisch geopend. Eerst moet echter de vergrendeling boven de voorruit met de hand worden losgemaakt. Binnen enkele seconden zit je vol ledig in de open lucht. Natuurlijk kan er zo meteen gereden wor den. Dit biedt bij een plotselinge regenbui de mogelijkheid heel snel weer droog te zitten. Ziet het er echter naar uit dat het lange tijd zonnig blijft, dan kan de can- Willem Bol is ook uiterst tevreden over de rij-eigenschappen van zijn nieuwe auto en hoopt dan ook dat de Excel het begin is van een langdurige relatie. Door de aan- gekondigde nieuwe modellen zal Hyundai in de toekomst goede doorgroeimogelijkheden kennen, die betaalbaar zullen blijven. Daarnaast wordt nog steeds na twee jaar een gegarandeerde in- ruilprijs gegeven van minimaal 70% van de nieuwwaarde. Na tuurlijk is ook imp< Car gelukkig met i Willem Bol. Ruim drie en half jaar geleden werd in Amerika op basis van de Le Baron sedan een opvallend elegante coupé en cabriolet uitge bracht. De auto's beschikten over een 2.5 liter 4 cylinder injectiemo- tor. Twee jaar geleden mochten we het complete Chrysler-pro- gramma op de Nederlandse markt verwelkomen. Ook de Le Baron was daarbij met 2.5 liter in jectie en 2.2 liter turbo krachtbron. Toch zou je bij een Amerikaans slagschip minimaal.een V6 ver wachten. Tijdens de autosalon van Genève in maart onthulde Chrysler de 3 liter V6 in de Le Ba ron. zijn voor deze prijzen slechts enke le concurrenten te noemen. Al de ze auto's hebben zo'n eigen ka rakter, dat ieder model zijn eigen groepje aanhangers kent. De 3 liter V6 motor is een welkome aanvulling voor het Le Baron-pro- gramma. De auto is er wat Ameri- kaanser op geworden. Hij heeft een fraaie vormgeving, bijzonder complete uitvoering en rijdt erg comfortabel. Eigenlijk zijn het al leen een paar typische Ameri kaanse trekjes en de moeilijk aan te brengen afdekkap, die als min puntjes aangevoerd kunnen wor den. I - F? V s-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 21