FIAT TIPO AGT
ALFA 164
unan
Analoge luxe
Nieuw topmodel
Automatische versnellingsbak
voor Citroen XM
Koorts
Oplage92.565 ex.,
ng
I0
P weg
■i
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
RDT
GMin
Oost-Europa
Deze week
in de
Automaat
Camel Trophy
vandaag van start
pag.7
A.s. weekend
start 27e ELE rally
in Eindhoven
pag.7
30
ABS op
Mercedes
190 E
181
Autotest:
Chrysler Le Baron
Convertible 3.0i V6
pag.3
o.a.:
BOKOCAR
TILBURG b.v.
YK 04-RZ j
jhm
j 7juni 1990-pagina.18
Donderdag 7 juni 1990
Prijs
Tony Vos
lading
zilverreparaties
PERS
Jaargang 2
Nummer 24
ing
n
OEFRIT!
s dan op.
iat 26
3
Met inc
zijn
Mei
van de
de Ci-
d met
versies met een automatische
Kom voor een
temperamentvolle proefrit
naar uw officiële Fiat-dealer
voor Tilburg en omstreken
Ringbaan Oost 98, Tilburg
Tel. 013-430005
Over enkele weken zal de Alfa
164 Quadrifoglio aan de pers wor
den voorgesteld. De auto wordt
het sportieve hoogtepunt uit de
164-reeks. Hij heeft de bekende 3
liter V6 motor die met katalysator
goed is voor een vermogen van
200 pk. De Quadrifoglio, die een
sportief karakter draagt, krijgt een
elektronisch geregelde ophan-
Instrumentarium
Alle overige uitrustingsdetails zijn
rechtstreeks van de DGT overge
nomen. Zo zien we aan de buiten
kant de stijlvolle wieldoppen en
bumpers die gedeeltelijk in de
carrosseriekleur gespoten zijn.
Verder kenmerkt de Tipo AGT
zich door centrale vergrendeling,
zonwerend glas en elektrisch be
diende portierruiten voorin.
Vorig jaar werd het middenklassemodel van Fiat, de Ti
po tot Auto van het laar gekozen. Het succes is niet uit
gebleven. Over de hele wereld rijden inmiddels al vele
honderdduizenden exemplaren rond. De verkopen in
ons land gaan redelijk, maar zouden beter kunnen. De
auto is te koop met vier verschillende motoren en twee
uitrustingsniveau's. Daar komt nu een derde bij. De ba
sisversie, die voortaan als Team door het leven gaat en
de DGT onderscheiden zich alleen op het gebied van
aankleding. Het is echter gebleken dat een aantal klan
ten niet veel prijs stelt op het digitale dashboard, maar
wel graag de overige luxe van de DGT heeft. Vandaar
dat de nieuwe Tipo AGT een welkome aanvulling op
het programma is.
igang van 1 juni 1990
i met uitzondering van de
Mercedes 190 Diesels en de
190 E 1.8 alle Mercedes per
sonenauto's voortaan stan
daard voorzien van een Anti-
Blokkeer-Systeem (ABS).
Voor de Mercedes 190-model-
len is deze verandering zon
der prijsverhoging doorge
voerd. Hierdoor kost een 190
E met ABS 1.61.505,= en de
190 E 2.3169.150,=.
vindt U
bijzijnde
t ’’JUMBO”
Miep
LLIGSTE
DKOOPSTE
waar ze nu
VCC films
mpen vanaf
LK
:he
Tilburg
»k op zondag
’’JUMBO’S’’
komen dan
bij Heeft
VCC video-
J| uw eigen
ar I Huren
ns meer
Miep Brons
De Tipo AGT is leverbaar met de
1.4 liter motor, natuurlijk voorzien
van injectie en een geregelde ka
talysator. Vanaf september kan
dezelfde auto ook worden besteld
met de krachtigere 1.6 variant.
Het Tipo benzineprogramma be
staat dan uit zes verschillende
dellen. De 1.4 Team kost
f.24.200,=. De nieuwe 1.4 AGT
staat voor f.26.800,= in de prijs
lijst, terwijl de DGT f.500, meer
kost. Het is slechts een gering
prijsverschil, waardoor de meeste
kopers toch voor het digitale in
strumentarium zullen kiezen. De
Tipo 1.6 Team kost vervolgens
f.27.950,= en de 1.6 DGT
f.31.000,=. Als de prijzen gelijk
blijven, mogen we de 1.6 AGT
voor ongeveer f.30.500,
wachten.
"General Motors zal de eerste
Amerikaanse autoproducent
zijn die in Oost- Duitsland
auto's gaat bouwen als later
dit jaar bij Automobil Werke
Eisenach met de assemblage
van de Opel Vectra wordt be
gonnen zei Roger B. Smith,
vooorzitter van General Mo
tors, tijdens de 82e jaarlijkse
aandeelhoudersvergadering.
"De aanvankelijke productie
zal 10.000 stuks per jaar be
dragen. GM heelt in Oost-
Duitsland al 200 dealercon-
tracten afgesloten en eind dit
jaar zal GM in zes Oosteuro-
pese landen distributiekanto
ren en dealerorganisaties
hebben
De heer Smith verwacht dat
de verkopen van GM Europa
zullen stijgen van 1.5 miljoen
tot meer dan 2 miljoen in 1995.
Rond die tijd zal GM Europa
een geheel nieuw personen
wagenprogramma kunnen
aanbieden en een nieuwe se
rie bedrijfswagens die 80%
van hellichte bedrijfswagen
segment bestrijkt.
de controlelampjes zijn aange
bracht. Eigelijk is dit dashboard
overgenomen uit de sportieve Ti
po 16-klepper 1.8 die ondermeer
in Italië, Duitsland en Frankrijk
wordt geleverd. Overigens zal de
ze zomer het programma nog wor
den uitgebreid met een Tipo 2 liter
8-klepper.
Naast het dashboard wijkt de Tipo
AGT ook van de DGT af door een
andere bekledingsstof. Hierbij is
gekozen voor grijs/zwart geblokte
stof op de stoelen en achterbank
en grijze bekleding op de vloer en
deurpanelen.
De Tipo klant kan kiezen uit een
1.4 of 1.6 liter benzine-injectiemo-
tor of de 1.7 liter diesel en 1.9 liter
turbodiesel. Beide benzinevarian-
ten kunnen in de luxe DGT-uitga-
ve worden geleverd, terwijl de tur
bodiesel automatisch van alle ex
tra's wordt voorzien. De nieuwe Ti
po AGT heeft een dashboard met
de 'normale' ronde klokken en is
voorzien van een toerenteller,
brandstofmeter, econometer, tem
peratuurmeter en natuurlijk een
analoog klokje. Ook heeft de Tipo
AGT het zogenaamde checkpanel
waarop overzichtelijk verschillen-
Het leveringsprogramma v
nieuwe Auto van het Jaar, c
troën XM wordt uitgebreid
drie versies met een auto,;,.
ZF-versnellingsbak. Deze nieuwe
bak zal worden geleverd op de
drie bekende benzinevarianten: 2
liter injectie, 2 liter Ambiance en
V6 Ambiance. De nieuwe versnel
lingsbak past goed bij de hoog
waardige technische voorzienin
gen die kenmerkend zijn voor de
XM zoals hydractieve vering, ABS
en injectiemotoren. Vooral in druk
verkeer zal de XM-rijder de auto
matische versnellingsbak als bij
zonder prettig ervaren. Natuurlijk
gaat het hier om een moderne
chanisch als hydraulisch bij de
derde overbrenging. Op de mid
denconsole bevindt zich de scha-
kelhendel met een ontgrende-
lingsknop. Een controlelampje op
het bedieningspaneel rechts van
het dashboard geeft voortdurend
de gekozen stand aan. De over-
brengingsverhoudingen van de
automatische versnellingsbak ver
schillen per motortype.
De prestaties wordt slechts licht
door de bak beinvloed. De 2 liter
injectie heeft een top van 197 km/
u en weet in 15 seconden vanuit 0
tot 100 km/u te sprinten. Bij de V6
bedragen deze cijfers respectie
velijk 220 km/u en 10,9 seconden.
ging met instelbare schokbrekers.
De Alfa 164 Quadrifoglio heeft
een fraaie uitrusting met onder
meer skirts, spoilers onder de
voor- en achterbumper, inge
bouwde mistlampen en een gewij
zigde versnellingsbak met kortere
overbrengingen. De auto weet een
top van 233 km/u te behalen en is
vanaf september te koop.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
vierbak die vloeiend en soepel
schakelt.
Van de 98.000 eenheden Citroen
XM die dit jaar zullen worden ge
bouwd, zullen naar verwachting
13.000 exemplaren met een auto
maat worden uitgerust. In Frank
rijk, waar deze voorziening al eni
ge maanden leverbaar is, wordt
25% van de V6 en 10% van de In
jectie als automaat geleverd.
De nieuwe bak is dwars in het
verlengde van de motor gemon
teerd. De overbrenging is hydrau
lisch bij de eerste twee versnellin
gen, volledig mechanisch bij de
vierde versnelling en zowel me-
Trouwe lezers zullen zich mijn
verhalen kunnen herinneren
over de NRS Alpen Toer Rally
die ik vorig jaar heb gereden.
Een toeristische rit met rally
achtige onderdelen of een
rally met toeristische elemen
ten? Hoe het ook zei, de ATR
is vooral een gezellig evene
ment waar niets hoeft, maar
bijna alles mag. Ondanks dat
je met een groep op stap
bent, heb je voldoende moge
lijkheden je terug te trekken.
Dit jaar gaat dit fantastische
circus op 23 juni van start
vanuit Luik, net als vorig jaar.
De voorbereidingen zijn nu
ook bij de deelnemers in volle
gang. Een tweetal rijders is
zelfs bezig hun auto's volledig
te bestickeren zoals in de ral
ly van Monte Carlo begin ja-
ren zeventig werd rondgere
den. Je mag dit gerust de
ATR-koorts noemen. Iedereen
die eenmaal heeft meege
daan en hiermee besmet is,
zal kost wat kost het volgende
jaar weer meerijden. Ik denk
dat ik de eerste keer ook lich
telijk besmet ben geraakt en
inderdaad hoop ik 23 juni
aan de start te verschijnen.
Dit jaar overigens niet meer
als navigator, maar als rijder.
Aanstaande zondag is de
technische keuring in Alphen
aan den Rijn. Natuurlijk zal
die keuring maar een klein
deel van de dag beslaan. Je
kunt er kennismaken met
nieuwe gezichten of bijpraten
met oud-deelnemers. Het be
looft dan ook weer zeer gezel
lig te worden. Toch is die keu
ring wel belangrijk. Vorig
jaar duurde het drie dagen
voordat het eerste technische
mankement naar boven
kwam. De jaren daarvoor,
toen er nog geen keuring
was, kwamen dergelijke
euvels al direct na de start
voor. Ook dit jaar hoopt de
organisatie zich daartegen in
te dekken door vooraf een
keuring te organiseren. Ieder
een hoopt zonder ellende op
vrijdag 29 juni de eindstreep
in de Franse alpen te halen.
Misschien goed om van de er
varing van een dergelijke or
ganisatie te leren. Een be
zoekje aan de garage voor de
vakantie kan veel ellende be
sparen...
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
9üe