FIAT TIPO AGT ALFA 164 unan Analoge luxe Nieuw topmodel Automatische versnellingsbak voor Citroen XM Koorts Oplage92.565 ex., ng I0 P weg ■i Bijlage van: DeTilburgse Koerier RDT GMin Oost-Europa Deze week in de Automaat Camel Trophy vandaag van start pag.7 A.s. weekend start 27e ELE rally in Eindhoven pag.7 30 ABS op Mercedes 190 E 181 Autotest: Chrysler Le Baron Convertible 3.0i V6 pag.3 o.a.: BOKOCAR TILBURG b.v. YK 04-RZ j jhm j 7juni 1990-pagina.18 Donderdag 7 juni 1990 Prijs Tony Vos lading zilverreparaties PERS Jaargang 2 Nummer 24 ing n OEFRIT! s dan op. iat 26 3 Met inc zijn Mei van de de Ci- d met versies met een automatische Kom voor een temperamentvolle proefrit naar uw officiële Fiat-dealer voor Tilburg en omstreken Ringbaan Oost 98, Tilburg Tel. 013-430005 Over enkele weken zal de Alfa 164 Quadrifoglio aan de pers wor den voorgesteld. De auto wordt het sportieve hoogtepunt uit de 164-reeks. Hij heeft de bekende 3 liter V6 motor die met katalysator goed is voor een vermogen van 200 pk. De Quadrifoglio, die een sportief karakter draagt, krijgt een elektronisch geregelde ophan- Instrumentarium Alle overige uitrustingsdetails zijn rechtstreeks van de DGT overge nomen. Zo zien we aan de buiten kant de stijlvolle wieldoppen en bumpers die gedeeltelijk in de carrosseriekleur gespoten zijn. Verder kenmerkt de Tipo AGT zich door centrale vergrendeling, zonwerend glas en elektrisch be diende portierruiten voorin. Vorig jaar werd het middenklassemodel van Fiat, de Ti po tot Auto van het laar gekozen. Het succes is niet uit gebleven. Over de hele wereld rijden inmiddels al vele honderdduizenden exemplaren rond. De verkopen in ons land gaan redelijk, maar zouden beter kunnen. De auto is te koop met vier verschillende motoren en twee uitrustingsniveau's. Daar komt nu een derde bij. De ba sisversie, die voortaan als Team door het leven gaat en de DGT onderscheiden zich alleen op het gebied van aankleding. Het is echter gebleken dat een aantal klan ten niet veel prijs stelt op het digitale dashboard, maar wel graag de overige luxe van de DGT heeft. Vandaar dat de nieuwe Tipo AGT een welkome aanvulling op het programma is. igang van 1 juni 1990 i met uitzondering van de Mercedes 190 Diesels en de 190 E 1.8 alle Mercedes per sonenauto's voortaan stan daard voorzien van een Anti- Blokkeer-Systeem (ABS). Voor de Mercedes 190-model- len is deze verandering zon der prijsverhoging doorge voerd. Hierdoor kost een 190 E met ABS 1.61.505,= en de 190 E 2.3169.150,=. vindt U bijzijnde t ’’JUMBO” Miep LLIGSTE DKOOPSTE waar ze nu VCC films mpen vanaf LK :he Tilburg »k op zondag ’’JUMBO’S’’ komen dan bij Heeft VCC video- J| uw eigen ar I Huren ns meer Miep Brons De Tipo AGT is leverbaar met de 1.4 liter motor, natuurlijk voorzien van injectie en een geregelde ka talysator. Vanaf september kan dezelfde auto ook worden besteld met de krachtigere 1.6 variant. Het Tipo benzineprogramma be staat dan uit zes verschillende dellen. De 1.4 Team kost f.24.200,=. De nieuwe 1.4 AGT staat voor f.26.800,= in de prijs lijst, terwijl de DGT f.500, meer kost. Het is slechts een gering prijsverschil, waardoor de meeste kopers toch voor het digitale in strumentarium zullen kiezen. De Tipo 1.6 Team kost vervolgens f.27.950,= en de 1.6 DGT f.31.000,=. Als de prijzen gelijk blijven, mogen we de 1.6 AGT voor ongeveer f.30.500, wachten. "General Motors zal de eerste Amerikaanse autoproducent zijn die in Oost- Duitsland auto's gaat bouwen als later dit jaar bij Automobil Werke Eisenach met de assemblage van de Opel Vectra wordt be gonnen zei Roger B. Smith, vooorzitter van General Mo tors, tijdens de 82e jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. "De aanvankelijke productie zal 10.000 stuks per jaar be dragen. GM heelt in Oost- Duitsland al 200 dealercon- tracten afgesloten en eind dit jaar zal GM in zes Oosteuro- pese landen distributiekanto ren en dealerorganisaties hebben De heer Smith verwacht dat de verkopen van GM Europa zullen stijgen van 1.5 miljoen tot meer dan 2 miljoen in 1995. Rond die tijd zal GM Europa een geheel nieuw personen wagenprogramma kunnen aanbieden en een nieuwe se rie bedrijfswagens die 80% van hellichte bedrijfswagen segment bestrijkt. de controlelampjes zijn aange bracht. Eigelijk is dit dashboard overgenomen uit de sportieve Ti po 16-klepper 1.8 die ondermeer in Italië, Duitsland en Frankrijk wordt geleverd. Overigens zal de ze zomer het programma nog wor den uitgebreid met een Tipo 2 liter 8-klepper. Naast het dashboard wijkt de Tipo AGT ook van de DGT af door een andere bekledingsstof. Hierbij is gekozen voor grijs/zwart geblokte stof op de stoelen en achterbank en grijze bekleding op de vloer en deurpanelen. De Tipo klant kan kiezen uit een 1.4 of 1.6 liter benzine-injectiemo- tor of de 1.7 liter diesel en 1.9 liter turbodiesel. Beide benzinevarian- ten kunnen in de luxe DGT-uitga- ve worden geleverd, terwijl de tur bodiesel automatisch van alle ex tra's wordt voorzien. De nieuwe Ti po AGT heeft een dashboard met de 'normale' ronde klokken en is voorzien van een toerenteller, brandstofmeter, econometer, tem peratuurmeter en natuurlijk een analoog klokje. Ook heeft de Tipo AGT het zogenaamde checkpanel waarop overzichtelijk verschillen- Het leveringsprogramma v nieuwe Auto van het Jaar, c troën XM wordt uitgebreid drie versies met een auto,;,. ZF-versnellingsbak. Deze nieuwe bak zal worden geleverd op de drie bekende benzinevarianten: 2 liter injectie, 2 liter Ambiance en V6 Ambiance. De nieuwe versnel lingsbak past goed bij de hoog waardige technische voorzienin gen die kenmerkend zijn voor de XM zoals hydractieve vering, ABS en injectiemotoren. Vooral in druk verkeer zal de XM-rijder de auto matische versnellingsbak als bij zonder prettig ervaren. Natuurlijk gaat het hier om een moderne chanisch als hydraulisch bij de derde overbrenging. Op de mid denconsole bevindt zich de scha- kelhendel met een ontgrende- lingsknop. Een controlelampje op het bedieningspaneel rechts van het dashboard geeft voortdurend de gekozen stand aan. De over- brengingsverhoudingen van de automatische versnellingsbak ver schillen per motortype. De prestaties wordt slechts licht door de bak beinvloed. De 2 liter injectie heeft een top van 197 km/ u en weet in 15 seconden vanuit 0 tot 100 km/u te sprinten. Bij de V6 bedragen deze cijfers respectie velijk 220 km/u en 10,9 seconden. ging met instelbare schokbrekers. De Alfa 164 Quadrifoglio heeft een fraaie uitrusting met onder meer skirts, spoilers onder de voor- en achterbumper, inge bouwde mistlampen en een gewij zigde versnellingsbak met kortere overbrengingen. De auto weet een top van 233 km/u te behalen en is vanaf september te koop. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur vierbak die vloeiend en soepel schakelt. Van de 98.000 eenheden Citroen XM die dit jaar zullen worden ge bouwd, zullen naar verwachting 13.000 exemplaren met een auto maat worden uitgerust. In Frank rijk, waar deze voorziening al eni ge maanden leverbaar is, wordt 25% van de V6 en 10% van de In jectie als automaat geleverd. De nieuwe bak is dwars in het verlengde van de motor gemon teerd. De overbrenging is hydrau lisch bij de eerste twee versnellin gen, volledig mechanisch bij de vierde versnelling en zowel me- Trouwe lezers zullen zich mijn verhalen kunnen herinneren over de NRS Alpen Toer Rally die ik vorig jaar heb gereden. Een toeristische rit met rally achtige onderdelen of een rally met toeristische elemen ten? Hoe het ook zei, de ATR is vooral een gezellig evene ment waar niets hoeft, maar bijna alles mag. Ondanks dat je met een groep op stap bent, heb je voldoende moge lijkheden je terug te trekken. Dit jaar gaat dit fantastische circus op 23 juni van start vanuit Luik, net als vorig jaar. De voorbereidingen zijn nu ook bij de deelnemers in volle gang. Een tweetal rijders is zelfs bezig hun auto's volledig te bestickeren zoals in de ral ly van Monte Carlo begin ja- ren zeventig werd rondgere den. Je mag dit gerust de ATR-koorts noemen. Iedereen die eenmaal heeft meege daan en hiermee besmet is, zal kost wat kost het volgende jaar weer meerijden. Ik denk dat ik de eerste keer ook lich telijk besmet ben geraakt en inderdaad hoop ik 23 juni aan de start te verschijnen. Dit jaar overigens niet meer als navigator, maar als rijder. Aanstaande zondag is de technische keuring in Alphen aan den Rijn. Natuurlijk zal die keuring maar een klein deel van de dag beslaan. Je kunt er kennismaken met nieuwe gezichten of bijpraten met oud-deelnemers. Het be looft dan ook weer zeer gezel lig te worden. Toch is die keu ring wel belangrijk. Vorig jaar duurde het drie dagen voordat het eerste technische mankement naar boven kwam. De jaren daarvoor, toen er nog geen keuring was, kwamen dergelijke euvels al direct na de start voor. Ook dit jaar hoopt de organisatie zich daartegen in te dekken door vooraf een keuring te organiseren. Ieder een hoopt zonder ellende op vrijdag 29 juni de eindstreep in de Franse alpen te halen. Misschien goed om van de er varing van een dergelijke or ganisatie te leren. Een be zoekje aan de garage voor de vakantie kan veel ellende be sparen... De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek 9üe

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 19