CHEVROLET LUMINA HYUNDAI SCOUPE GS s s New generation Gordel om, ook binnen de kom NT Belangrijke uitbreiding Alfa 75 Superstox strijden om wereldbeker luNI: I R I I M P R E E J Lease een klassieker of oldtimer 1 autobedrijf 4 JANSEN UNI IDAG 0 UUR LOTEN! RREIN VDT ontvangt Japanse onderscheiding JOSCH BV I UUR. t DE AUTOMAAT - Donderdag 31 mei 1990 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER mei 1990 - pagina 8 LPG n Ito’s INANCIERING Naadloos Comfortabel Vliegend tapijt Vervolg van pagina 1 Prijsstelling 13Goirle Tel. 013-348182 .K’SES" ELBEDRDF VDT-directeur De Bruin ontvangt de onderscheiding uit handen van de heer H. Arai. daard Lumina APV voor f.62.600,=. I I Zo'n twee jaar geleden zette het Amerikaanse merk Chrysler weer voet op Europese bodem na vele jaren van afwezigheid. Met zeer Europees getinte modellen ziet dit merk zijn verkopen in ons werelddeel aantrek- Het moge duidelijk zijn dat Hyun dai met de Scoupe een prima ima- ge-maker op de markt heeft ge bracht tegen een bijzonder gun- grote concurrent natuurlijk niet onbeantwoord laten. Toch blijft het merk kiezen voor typisch Amerikaanse produkten, die niet alleen een vaste groep liefhebbers aanspreken, maar ook nieuwe klanten aangenaam ver rassen. We reden met de Chevrolet Lumina, een nieu we vierdeurs sedan. Gisteren startte de tweede Brabantse autogordel-cam- pagne. De vorige van najaar 1988 was erg succesvol. Het draagpercentage na afloop van deze campagne was met 20 procent gestegen. Nu, an derhalf jaar later is dit effect vrijwel helemaal verdwenen. Tijd voor een nieuwe cam pagne. De politie zal hiertoe de komende maanden extra de zaken. Van de twee buitenspie gels kan het linker exemplaar met de hand van binnenuit versteld worden. De portierruiten gaan ook op handkracht omhoog en omlaag. De basisuitvoering van de Chevrolet Lumina heeft geen stuurverstelling. Helaas bedekt de rand van het stuur de bovenkant van de snelheidsmeter. De portie ren zijn voorzien van opbergvak- ken, ookwel kaartevakken ge noemd. In ieder geval kan een kaart van Europees formaat niet in deze bakjes worden opgebor gen. Bovendien draaien de raam- zwengels er vlak overheen. De Scoupe ziet er verzorgd uit met nette bekleding op de uitstekend zittende stoelen. De deurpanelen zijn gedeeltelijk met velours overtrokken. Het dashboard is niet spannend van vormgeving, maar biedt veel be dieningsgemak en is overzichte- Öndanks het feit dat deze nieuwe Hyundai-telg een coupé is, biedt de auto een behoorlijke ruimte achterin, zodat vier volwassenen een heel redelijk onderkomen zul len vinden. De Hyundai is een bijzonder pret tig en makkelijk te rijden auto. De injectiemotor zorgt voor goede prestaties zoals een top van 170 km/u. De rustige 8-kleppenmotor vraagt niet om veelvuldig schake len, waardoor de Scoupe zowel rustig als sportief bereden kan worden. Dat onderhuids niet exact alles gelijk is aan de Pony is te merken als met de Scoupe een hobbel wordt genomen. De Pony wil daar nogal springerig op rea geren, terwijl de demping bij de Scoupe veel beter is. Ondanks het ontbreken van een echt sportieve krachtbron, kan de auto lekker vlot worden gereden. Overigens mogen we binnen niet al te lange tijd de 1.6 liter 16-klepper van Hyundai zelf in deze auto ver wachten. 1986 1984 1983 1983 1982 1982 1984 1983 1987 1987 1982 1984 1983 1986 Van Dooms's Transmissie b.v. (VDT) te Tilburg heeft van het Ja panse Fuji Heavy Industries, produ cent van de auto "Subaru", een on derscheiding gekregen. De toekenning van de zogeheten "Excellent Supplier Award" voor uitmuntend optreden als leverancier betekent voor VDT de erkenning vqn de wijze waarop een Neder lands kwaliteitsproduct door de Ja panse auotmobielindustrie wordt gewaardeerd. Het bij de Award be horende certificaat vermeldt dat Su- stig tarief. De door ons gereden GS mag alles behalve kaal ge noemd worden. De auto kost f.26.995,Dezelfde auto kan ook met een viertraps automaat wor den uitgerust en kost dan 1.29.895,=. Deze automaat biedt bovendien de keuze uit een po wer- en economy- stand. De GT en GTX zijn technisch identiek aan de GS, maar bieden een nog completere uitrusting met voor de GT elektrisch verstelbare en in de carrosseriekleur gespoten buiten spiegels, elektrisch bediende por tierruiten, getint glas, een radio/ cassetterecorder en luxe bekle ding op sportievere stoelen. De meerprijs is gering, waardoor de GT kan worden aangeboden voor f.28.995,=. Tot slot is er dan de SLIBBROEK 36 HILVARENBEEK TEL. 04255-4393 Voor een auto met BOVAG- GARANTIE gaat U toch naar MAZDA-DEALER JANSEN. Dat maakt het ritje naar Hllvarenbeek beslist de moeite waard ice om i ook alle an- itart, zoals De Lumina is wel voorzien van centrale vergrendeling, waarbij eerst met de sleutel de bestuur dersdeur moet worden geopend en vervolgens met een knop de overige deuren kunnen worden ontgrendeld. De duidelijke positieve kanten van de Lumina zijn te vinden in zijn rij- kwaliteiten. Met het comfort is he lemaal niets mis. Als op een vlie gend tapijt gaat hij over elk weg dek, zich niets aantrekkend van eventuele oneffenheden. Een pret- dige controle- tig lichte stuurbekrachtiging zorgt mteller en dag- ervoor dat de kolos werkelijk met één pink een hoek om te sturen is. De motor brengt zijn krachten op de voorwielen over door middel van een viertraps automatische Amerikaanse Lumina tot een meer Europese auto. Natuurlijk staat daar wel een prijsverschil tegen over. De standaard Lumina 4- deurs kost f.59.000,= terwijl de complete Euro voor 1.65.400,= in de prijslijst staat. De meerprijs van f.6.400,= is echter de extra uit rusting wel waard. Het betreft im mers zaken die na de aankoop van de standaardversie moeilijk nog aan te brengen zijn. De 2-deurs coupé is over de hele linie iets goedkoper met f.58.200,= voor de standaard en f.64.100,= voor de Euro. Chevrolet heeft met de Lumina een aantrekkelijk ogende auto op de Europese markt gebracht. Een wagen met een fijne motor en comfortabele rij- eigenschappen. Toch merk je dat Amerikanen een andere kijk op auto's hebben dan wij. Gezien het prijsverschil is het zondermeer aan te raden de duurdere versie te kiezen. procent van de automobilis ten heeft daar zijn gordel om, terwijl het percentage buiten de bebouwde kom bijna 80 procent bedraagt. Toch mo gen we niet vergeten dat 60 procent van alle ongevallen waarbij letsel optreedt, bin nen de bebouwde kom ge beuren. Daarom luidt de leus van de campagne: "Gordel om, ook binnen de kom". 244 Nm aanzienlijk, waardoor ook onderin veel trekkracht beschik baar is. De auto rijdt zoals zijn mo- torgegevens doen vermoeden. Het xmoderne verkeer is uiteraard voor kelijk stijgen. General Motors kon deze activiteit van de de Lumina geen probleem. Top- arote concurrent natuurliik niet onbeantwoord laten. vXaXe^Het" printj van 0 toT lOOdSrt' een ruime 13 seconden, terwijl de top rond de 170 km/u ligt. De snelheidsmeter op het dashboard echter gaat niet verder dan 140, zodat deze auto "de teller uitloopt". De Lumina sedan is een moderne auto met voorwielaandrijving en een fraaie vormgeving. Een fors ruitoppervlak, een lage neus en hoge achterpatij zijn ook aan de andere kant van de oceaan ge bruikelijk. De bumpers zijn in de carrosseriekleur uitgevoerd. De grote achterlichten zijn haast naadloos gemonteerd, terwijl de fraaie wieldoppen, chromen bie zen en keurige afwerking er het Nederlandse wagenpark niet saaier op maken. Typisch is de chromen grille waaronder extra lampen zijn gemonteerd. gaan controleren. Bovendien zullen er allerhande voorlich tingsactiviteiten worden op gezet onder andere in samen werking met Veilig Verkeer Nederland en het ROV (Re gionaal Orgaan Verkeersvei ligheid). In de acties wordt nadruk ge legd op het dragen van de veiligheidsgordel binnen de bebouwde kom. Slechts 60 Op het circuit De Koningshoeven wordt op zondag 3 juni gestreden om de wereldcup in de klasse su perstox. Voor de wereldbeker be staat grote belangstelling bij de En- gelsen; zij komen met 11 topcou- reurs naar De Koningshoeven. Onder hen de jonge, Gerry Sparks, een van de meest talentvofle super- stockcoureurs van Engeland. Het vorig seizoen leverde Sparks een unieke prestatie door eerst in Til burg het Europees kampioenschap te pakken en enkele weken later ook de wereldtitel voor zich op te eisen. centrale vergrendeling. Dit alles wordt aangeboden tegen een aantrekkelijke prijs van f.33.790,= De top van het 75-programma heeft ook een wijziging onder gaan. De 3.0 V6 America is ver vangen door de Quadrifoglio. Het motorvermogen is van 180 pk ge bracht op 192 bij 6000 tr/min. De auto is voortaan alleen leverbaar met een katalysator. De schok dempers werden voor en achter iets harder afgesteld om een maximum aan dynamiek en spor tiviteit te bieden. Ook de presta ties zijn nog iets verbeterd. De 75 Quadrifoglio haalt een top van 222 km/u en weet in 7,5 seconden de 100 km/u te halen. De auto be schikt standaard over velours be kleding, getint glas, elektrische voorportierruiten, centrale ver grendeling, sperdifferentieel, lichtmetalen wielen en koplamp- sproeiers. Tegen meerprijs is de auto te voorzien van airconditio ning en een elektrisch schuifdak. De prijs is vastgesteld op f.57.750,=. Beide nieuwe versies van de Alfa 75 zullen het succes van het merk alleen maar vergro ten. versnellingsbak. Deze wordt zoals het in de States hoort aan de stuurkolom bediend. De motor doet opvallend stil zijn werk, ter wijl het overschakelen van de bak nauwelijks voelbaar is. Natuurlijk is de bagageruimte van een dergelijk grote auto, ook zeer behoorlijk met een inhoud van 440 liter. De tildrempel is daarbij be hoorlijk hoog, daar de achterlich ten niet meescharnieren. Naast deze standaard Lumina 4- deurs kent Chevrolet ook de Lumi na Euro. De naam van deze va riant duidt al aan dat de uitvoe ring meer op Europees niveau ge bracht is. De standaarduitvoering omvat ondermeer cruise-control, bredere banden, lichtmetalen wielen, een verstelbaar stuur, elektrisch verstelbare bestuur dersstoel, sportvering, afzonderlij ke voorstoelen, een middenconso le en elektrisch bediende portier ruiten. Deze zaken maken de Het interieur zal de liefhebber van Amerikaanse auto's bekend voor komen. De achterbank biedt veel ruimte, maar heeft een wat lage zitting. Voorin kunnen maar liefst drie personen plaatsnemen. De middenarmsteun kan omhoog ge klapt worden, waardoor een door lopende rugleuning ontstaat. Er is ook in drie gordels voorzien. De Lumina heeft een aantal typisch Amerikaanse details. Zo zijn de gordels voor de voorpassagiers in de portieren opgenomen. Ze zitten onder het rijden comfortabel los jes, maar worden hjdens een aan rijding gespannen. Het eenvoudi ge dashboard is voorzien van een rand nep-hout. Het instrumenta rium bestaat uit slechts een snel heidsmeter, kilometerteller en brandstofmeter. Natuurlijk kent de Lumina ook de nodige controle- lampjes. Een toerer. teller ontbreken evenals een tem peratuurmeter. Airconditioning en een prima stereoinstallatie beho ren wel tot de standaard gelever- Maar laten we niet te ver afdwa len en kijken naar het onderwerp van deze rij- impressie, de Lumina vierdeurs sedan. Met een lengte van net iets meer dan 5 meter gaat het hier om een echte full-si ze Amerikaanse auto. Natuurlijk vergt de Lumina met een totaal gewicht van circa 1450 kg een for se motorisering. Amerika is niet flauw als het gaat om cylinders een cc's. De Lumina heeft een 3,1 liter V6 met een vermogen van 137 pk wat bij 4400 tr/min wordt be reikt. Het maximale koppel is met GTX als topmodel. Deze auto biedt bovendien 185-60 R14 ban den, stuurbekrachtiging, lichtme talen velgen en een verstelbare stuurkolom voor f.30.995, Vanwege vormgeving, prijsstel ling en uitrusting is de Hyundai Scoupe een unieke auto op de Ne derlandse markt. Na lang turen in de prijslijsten van andere merken is eigenlijk geen concurrent te noemen. Hyundai neemt met deze auto een geheel eigen plaats in. De Scoupe zal het merk veel goed doen. Naar verwachting zullen er jaarlijks zo'n 900 stuks van deze auto worden verkocht, maar wie weet worden het er veel meer, de auto heeft er de kwaliteiten voor in huis. baru hoge waardering heeft voor de tijdige levering, de uitstekende kwa liteit en de manier waarop constant gewerkt wordt aan een gunstig prijsniveau voor de continue varia bele transmissie-banden. De onder scheiding werd overhandigd door de heer Hiroshi Arai, senior general manager van Subaru, aan VDT-di recteur De Bruin. Bij die gelegen heid deelde Arai mede dat voor het eerst in de geschiedenis de Award aan een Nederlandse onderneming is uitgereikt. Hiltennan Lease Service, een mer- konafhankelijke leasefirma uit Utrecht heeft een nieuwe service opgezet, het leasen van klassieke auto's. Het bedrijfsleven wordt zo de mogelijkheid gegeven auto's uit de jaren vijftig, zestig of zeven tig tegen een aantrekkelijk tarief te rijden, bijvoorbeeld voor repre sentatieve doeleinden. De kosten post afschrijving is bij deze vorm van leasing zeer gering, daar over het algemeen over een waar devermeerdering gesproken kan worden. In combinatie met een koopoptie kan een dergelijk lea secontract een interessante beleg- gingsmogelijkheid zijn. De lage oorspronkelijke kataloguswaarde van de klassieke auto kan gunstig zijn in verband met de fiscale bij- telling. Hiltennan biedt bij deze lease- vorm dezelfde service met betrek king tot garanties, reparaties en onderhoud, vervangend vervoer en dergelijke als bij 'normale' lea- secontracten. Voor meer informa tie: 030-899232. Onder de naam Lumina brengt Chevrolet een hele serie auto's. Naast de vierdeurs is er ook een sportief getinte tweedeurs coupé en de Lumina APV, wat staat voor All Purpose Vehicle. Het gaat hierbij om een ruimte-auto in het segment varl de Chrysler Voyager en Renault Espace. Bij het ont werp is duidelijk naar deze laat ste gekeken. De Lumina kent ook zeven afzonderlijke stoelen, waar van de achterste vijf afzonderlijk te verwijderen zijn. Dezelfde auto wordt echter ook door Pontiac ver kocht als Trans Sport en door Oldsmobile als Silhouette. Deze laatste is echter niet voor de Euro pese markt bestemd. De meest be taalbare uit deze serie is de stan- Alfa Romeo biedt met de 33, 75 eri 164 een rijke sortering in vrijwel alle prijsklassen. Alfa introduceert van zijn middelste model, de 75, 1 twee nieuwe versies aan weerszij den van de totale range. Nieuw is de 1.6 I.E.. De in lengterichting voorin geplaatste 1.6 liter motor is voorzien van een Bosch ML 4.1 Motronic elektronische brandstof- injectie en ontsteking. Dit biedt de mogelijkheid voor montage van een geregelde driewegkatalysa tor, waarmee aan de US-83-norm wordt voldaan. De krachtbron le vert met deze voorzieningen 106 pk die bij 6000 tr/min volledig be schikbaar zijn. De auto is net als de Twin Spark uitstekend geïso leerd, waarbij echter het typische Alfa-geluid niet verloren is ge gaan. De prestaties zijn tevens een Alfa waardig. De auto haalt een top van 180 km/u en weet vanuit stil stand de 100 km/u in 11,3 secon den te behalen. De auto is ook al les behalve kaal van uitrusting met in hoogte en diepte instelbaar stuurwiel, getint glas, een toeren- teller, digitaal klokje, elektrisch bediende voorportierruiten en Andere klassen Naast de spektaculaire rac de wereldcup, komen dere klassen aan dé st de.ministox, de stockrods, stock cars, hotrods, privecars en ban gere, daarnaast komen de Engel se coureurs ook aan de start tij dens alle manches en de finale in de klasse superstox. De wedstrijden beginnen om 13.00 uur; de time trials om 11.00 uur.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 29