CHEVROLET LUMINA
HYUNDAI SCOUPE GS
s
s
New generation
Gordel om,
ook binnen de kom
NT
Belangrijke
uitbreiding
Alfa 75
Superstox strijden
om wereldbeker
luNI:
I
R
I
I
M
P
R
E
E
J
Lease een
klassieker
of
oldtimer
1
autobedrijf
4
JANSEN
UNI
IDAG
0 UUR
LOTEN!
RREIN
VDT ontvangt Japanse
onderscheiding
JOSCH BV
I UUR. t
DE AUTOMAAT - Donderdag 31 mei 1990 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
mei 1990 - pagina 8
LPG
n
Ito’s
INANCIERING
Naadloos
Comfortabel
Vliegend tapijt
Vervolg van pagina 1
Prijsstelling
13Goirle Tel. 013-348182
.K’SES"
ELBEDRDF
VDT-directeur De Bruin ontvangt de onderscheiding uit handen
van de heer H. Arai.
daard Lumina APV voor
f.62.600,=.
I
I
Zo'n twee jaar geleden zette het Amerikaanse merk
Chrysler weer voet op Europese bodem na vele jaren
van afwezigheid. Met zeer Europees getinte modellen
ziet dit merk zijn verkopen in ons werelddeel aantrek-
Het moge duidelijk zijn dat Hyun
dai met de Scoupe een prima ima-
ge-maker op de markt heeft ge
bracht tegen een bijzonder gun-
grote concurrent natuurlijk niet onbeantwoord laten.
Toch blijft het merk kiezen voor typisch Amerikaanse
produkten, die niet alleen een vaste groep liefhebbers
aanspreken, maar ook nieuwe klanten aangenaam ver
rassen. We reden met de Chevrolet Lumina, een nieu
we vierdeurs sedan.
Gisteren startte de tweede
Brabantse autogordel-cam-
pagne. De vorige van najaar
1988 was erg succesvol. Het
draagpercentage na afloop
van deze campagne was met
20 procent gestegen. Nu, an
derhalf jaar later is dit effect
vrijwel helemaal verdwenen.
Tijd voor een nieuwe cam
pagne. De politie zal hiertoe
de komende maanden extra
de zaken. Van de twee buitenspie
gels kan het linker exemplaar met
de hand van binnenuit versteld
worden. De portierruiten gaan
ook op handkracht omhoog en
omlaag. De basisuitvoering van
de Chevrolet Lumina heeft geen
stuurverstelling. Helaas bedekt de
rand van het stuur de bovenkant
van de snelheidsmeter. De portie
ren zijn voorzien van opbergvak-
ken, ookwel kaartevakken ge
noemd. In ieder geval kan een
kaart van Europees formaat niet
in deze bakjes worden opgebor
gen. Bovendien draaien de raam-
zwengels er vlak overheen.
De Scoupe ziet er
verzorgd uit met nette bekleding
op de uitstekend zittende stoelen.
De deurpanelen zijn gedeeltelijk
met velours overtrokken. Het
dashboard is niet spannend van
vormgeving, maar biedt veel be
dieningsgemak en is overzichte-
Öndanks het feit dat deze nieuwe
Hyundai-telg een coupé is, biedt
de auto een behoorlijke ruimte
achterin, zodat vier volwassenen
een heel redelijk onderkomen zul
len vinden.
De Hyundai is een bijzonder pret
tig en makkelijk te rijden auto. De
injectiemotor zorgt voor goede
prestaties zoals een top van 170
km/u. De rustige 8-kleppenmotor
vraagt niet om veelvuldig schake
len, waardoor de Scoupe zowel
rustig als sportief bereden kan
worden. Dat onderhuids niet exact
alles gelijk is aan de Pony is te
merken als met de Scoupe een
hobbel wordt genomen. De Pony
wil daar nogal springerig op rea
geren, terwijl de demping bij de
Scoupe veel beter is. Ondanks het
ontbreken van een echt sportieve
krachtbron, kan de auto lekker
vlot worden gereden. Overigens
mogen we binnen niet al te lange
tijd de 1.6 liter 16-klepper van
Hyundai zelf in deze auto ver
wachten.
1986
1984
1983
1983
1982
1982
1984
1983
1987
1987
1982
1984
1983
1986
Van Dooms's Transmissie b.v.
(VDT) te Tilburg heeft van het Ja
panse Fuji Heavy Industries, produ
cent van de auto "Subaru", een on
derscheiding gekregen.
De toekenning van de zogeheten
"Excellent Supplier Award" voor
uitmuntend optreden als leverancier
betekent voor VDT de erkenning
vqn de wijze waarop een Neder
lands kwaliteitsproduct door de Ja
panse auotmobielindustrie wordt
gewaardeerd. Het bij de Award be
horende certificaat vermeldt dat Su-
stig tarief. De door ons gereden
GS mag alles behalve kaal ge
noemd worden. De auto kost
f.26.995,Dezelfde auto kan ook
met een viertraps automaat wor
den uitgerust en kost dan
1.29.895,=. Deze automaat biedt
bovendien de keuze uit een po
wer- en economy- stand. De GT
en GTX zijn technisch identiek
aan de GS, maar bieden een nog
completere uitrusting met voor de
GT elektrisch verstelbare en in de
carrosseriekleur gespoten buiten
spiegels, elektrisch bediende por
tierruiten, getint glas, een radio/
cassetterecorder en luxe bekle
ding op sportievere stoelen. De
meerprijs is gering, waardoor de
GT kan worden aangeboden voor
f.28.995,=. Tot slot is er dan de
SLIBBROEK 36
HILVARENBEEK
TEL. 04255-4393
Voor een auto met BOVAG-
GARANTIE gaat U toch naar
MAZDA-DEALER JANSEN.
Dat maakt het ritje naar
Hllvarenbeek beslist de
moeite waard
ice om
i ook alle an-
itart, zoals
De Lumina is wel voorzien van
centrale vergrendeling, waarbij
eerst met de sleutel de bestuur
dersdeur moet worden geopend
en vervolgens met een knop de
overige deuren kunnen worden
ontgrendeld.
De duidelijke positieve kanten van
de Lumina zijn te vinden in zijn rij-
kwaliteiten. Met het comfort is he
lemaal niets mis. Als op een vlie
gend tapijt gaat hij over elk weg
dek, zich niets aantrekkend van
eventuele oneffenheden. Een pret-
dige controle- tig lichte stuurbekrachtiging zorgt
mteller en dag- ervoor dat de kolos werkelijk met
één pink een hoek om te sturen is.
De motor brengt zijn krachten op
de voorwielen over door middel
van een viertraps automatische
Amerikaanse Lumina tot een meer
Europese auto. Natuurlijk staat
daar wel een prijsverschil tegen
over. De standaard Lumina 4-
deurs kost f.59.000,= terwijl de
complete Euro voor 1.65.400,= in
de prijslijst staat. De meerprijs
van f.6.400,= is echter de extra uit
rusting wel waard. Het betreft im
mers zaken die na de aankoop
van de standaardversie moeilijk
nog aan te brengen zijn.
De 2-deurs coupé is over de hele
linie iets goedkoper met f.58.200,=
voor de standaard en f.64.100,=
voor de Euro.
Chevrolet heeft met de Lumina
een aantrekkelijk ogende auto op
de Europese markt gebracht. Een
wagen met een fijne motor en
comfortabele rij- eigenschappen.
Toch merk je dat Amerikanen een
andere kijk op auto's hebben dan
wij. Gezien het prijsverschil is het
zondermeer aan te raden de
duurdere versie te kiezen.
procent van de automobilis
ten heeft daar zijn gordel om,
terwijl het percentage buiten
de bebouwde kom bijna 80
procent bedraagt. Toch mo
gen we niet vergeten dat 60
procent van alle ongevallen
waarbij letsel optreedt, bin
nen de bebouwde kom ge
beuren. Daarom luidt de leus
van de campagne: "Gordel
om, ook binnen de kom".
244 Nm aanzienlijk, waardoor ook
onderin veel trekkracht beschik
baar is. De auto rijdt zoals zijn mo-
torgegevens doen vermoeden. Het
xmoderne verkeer is uiteraard voor
kelijk stijgen. General Motors kon deze activiteit van de de Lumina geen probleem. Top-
arote concurrent natuurliik niet onbeantwoord laten. vXaXe^Het" printj van 0 toT
lOOdSrt' een ruime 13 seconden,
terwijl de top rond de 170 km/u
ligt. De snelheidsmeter op het
dashboard echter gaat niet verder
dan 140, zodat deze auto "de teller
uitloopt".
De Lumina sedan is een moderne
auto met voorwielaandrijving en
een fraaie vormgeving. Een fors
ruitoppervlak, een lage neus en
hoge achterpatij zijn ook aan de
andere kant van de oceaan ge
bruikelijk. De bumpers zijn in de
carrosseriekleur uitgevoerd. De
grote achterlichten zijn haast
naadloos gemonteerd, terwijl de
fraaie wieldoppen, chromen bie
zen en keurige afwerking er het
Nederlandse wagenpark niet
saaier op maken. Typisch is de
chromen grille waaronder extra
lampen zijn gemonteerd.
gaan controleren. Bovendien
zullen er allerhande voorlich
tingsactiviteiten worden op
gezet onder andere in samen
werking met Veilig Verkeer
Nederland en het ROV (Re
gionaal Orgaan Verkeersvei
ligheid).
In de acties wordt nadruk ge
legd op het dragen van de
veiligheidsgordel binnen de
bebouwde kom. Slechts 60
Op het circuit De Koningshoeven
wordt op zondag 3 juni gestreden
om de wereldcup in de klasse su
perstox. Voor de wereldbeker be
staat grote belangstelling bij de En-
gelsen; zij komen met 11 topcou-
reurs naar De Koningshoeven.
Onder hen de jonge, Gerry Sparks,
een van de meest talentvofle super-
stockcoureurs van Engeland. Het
vorig seizoen leverde Sparks een
unieke prestatie door eerst in Til
burg het Europees kampioenschap
te pakken en enkele weken later ook
de wereldtitel voor zich op te eisen.
centrale vergrendeling. Dit alles
wordt aangeboden tegen een
aantrekkelijke prijs van f.33.790,=
De top van het 75-programma
heeft ook een wijziging onder
gaan. De 3.0 V6 America is ver
vangen door de Quadrifoglio. Het
motorvermogen is van 180 pk ge
bracht op 192 bij 6000 tr/min. De
auto is voortaan alleen leverbaar
met een katalysator. De schok
dempers werden voor en achter
iets harder afgesteld om een
maximum aan dynamiek en spor
tiviteit te bieden. Ook de presta
ties zijn nog iets verbeterd. De 75
Quadrifoglio haalt een top van
222 km/u en weet in 7,5 seconden
de 100 km/u te halen. De auto be
schikt standaard over velours be
kleding, getint glas, elektrische
voorportierruiten, centrale ver
grendeling, sperdifferentieel,
lichtmetalen wielen en koplamp-
sproeiers. Tegen meerprijs is de
auto te voorzien van airconditio
ning en een elektrisch schuifdak.
De prijs is vastgesteld op
f.57.750,=. Beide nieuwe versies
van de Alfa 75 zullen het succes
van het merk alleen maar vergro
ten.
versnellingsbak. Deze wordt zoals
het in de States hoort aan de
stuurkolom bediend. De motor
doet opvallend stil zijn werk, ter
wijl het overschakelen van de bak
nauwelijks voelbaar is.
Natuurlijk is de bagageruimte van
een dergelijk grote auto, ook zeer
behoorlijk met een inhoud van 440
liter. De tildrempel is daarbij be
hoorlijk hoog, daar de achterlich
ten niet meescharnieren.
Naast deze standaard Lumina 4-
deurs kent Chevrolet ook de Lumi
na Euro. De naam van deze va
riant duidt al aan dat de uitvoe
ring meer op Europees niveau ge
bracht is. De standaarduitvoering
omvat ondermeer cruise-control,
bredere banden, lichtmetalen
wielen, een verstelbaar stuur,
elektrisch verstelbare bestuur
dersstoel, sportvering, afzonderlij
ke voorstoelen, een middenconso
le en elektrisch bediende portier
ruiten. Deze zaken maken de
Het interieur zal de liefhebber van
Amerikaanse auto's bekend voor
komen. De achterbank biedt veel
ruimte, maar heeft een wat lage
zitting. Voorin kunnen maar liefst
drie personen plaatsnemen. De
middenarmsteun kan omhoog ge
klapt worden, waardoor een door
lopende rugleuning ontstaat. Er is
ook in drie gordels voorzien. De
Lumina heeft een aantal typisch
Amerikaanse details. Zo zijn de
gordels voor de voorpassagiers in
de portieren opgenomen. Ze zitten
onder het rijden comfortabel los
jes, maar worden hjdens een aan
rijding gespannen. Het eenvoudi
ge dashboard is voorzien van een
rand nep-hout. Het instrumenta
rium bestaat uit slechts een snel
heidsmeter, kilometerteller en
brandstofmeter. Natuurlijk kent de
Lumina ook de nodige controle-
lampjes. Een toerer.
teller ontbreken evenals een tem
peratuurmeter. Airconditioning en
een prima stereoinstallatie beho
ren wel tot de standaard gelever-
Maar laten we niet te ver afdwa
len en kijken naar het onderwerp
van deze rij- impressie, de Lumina
vierdeurs sedan. Met een lengte
van net iets meer dan 5 meter
gaat het hier om een echte full-si
ze Amerikaanse auto. Natuurlijk
vergt de Lumina met een totaal
gewicht van circa 1450 kg een for
se motorisering. Amerika is niet
flauw als het gaat om cylinders
een cc's. De Lumina heeft een 3,1
liter V6 met een vermogen van 137
pk wat bij 4400 tr/min wordt be
reikt. Het maximale koppel is met
GTX als topmodel. Deze auto
biedt bovendien 185-60 R14 ban
den, stuurbekrachtiging, lichtme
talen velgen en een verstelbare
stuurkolom voor f.30.995,
Vanwege vormgeving, prijsstel
ling en uitrusting is de Hyundai
Scoupe een unieke auto op de Ne
derlandse markt. Na lang turen in
de prijslijsten van andere merken
is eigenlijk geen concurrent te
noemen. Hyundai neemt met deze
auto een geheel eigen plaats in.
De Scoupe zal het merk veel goed
doen. Naar verwachting zullen er
jaarlijks zo'n 900 stuks van deze
auto worden verkocht, maar wie
weet worden het er veel meer, de
auto heeft er de kwaliteiten voor in
huis.
baru hoge waardering heeft voor de
tijdige levering, de uitstekende kwa
liteit en de manier waarop constant
gewerkt wordt aan een gunstig
prijsniveau voor de continue varia
bele transmissie-banden. De onder
scheiding werd overhandigd door
de heer Hiroshi Arai, senior general
manager van Subaru, aan VDT-di
recteur De Bruin. Bij die gelegen
heid deelde Arai mede dat voor het
eerst in de geschiedenis de Award
aan een Nederlandse onderneming
is uitgereikt.
Hiltennan Lease Service, een mer-
konafhankelijke leasefirma uit
Utrecht heeft een nieuwe service
opgezet, het leasen van klassieke
auto's. Het bedrijfsleven wordt zo
de mogelijkheid gegeven auto's
uit de jaren vijftig, zestig of zeven
tig tegen een aantrekkelijk tarief
te rijden, bijvoorbeeld voor repre
sentatieve doeleinden. De kosten
post afschrijving is bij deze vorm
van leasing zeer gering, daar
over het algemeen over een waar
devermeerdering gesproken kan
worden. In combinatie met een
koopoptie kan een dergelijk lea
secontract een interessante beleg-
gingsmogelijkheid zijn. De lage
oorspronkelijke kataloguswaarde
van de klassieke auto kan gunstig
zijn in verband met de fiscale bij-
telling.
Hiltennan biedt bij deze lease-
vorm dezelfde service met betrek
king tot garanties, reparaties en
onderhoud, vervangend vervoer
en dergelijke als bij 'normale' lea-
secontracten. Voor meer informa
tie: 030-899232.
Onder de naam Lumina brengt
Chevrolet een hele serie auto's.
Naast de vierdeurs is er ook een
sportief getinte tweedeurs coupé
en de Lumina APV, wat staat voor
All Purpose Vehicle. Het gaat
hierbij om een ruimte-auto in het
segment varl de Chrysler Voyager
en Renault Espace. Bij het ont
werp is duidelijk naar deze laat
ste gekeken. De Lumina kent ook
zeven afzonderlijke stoelen, waar
van de achterste vijf afzonderlijk
te verwijderen zijn. Dezelfde auto
wordt echter ook door Pontiac ver
kocht als Trans Sport en door
Oldsmobile als Silhouette. Deze
laatste is echter niet voor de Euro
pese markt bestemd. De meest be
taalbare uit deze serie is de stan-
Alfa Romeo biedt met de 33, 75 eri
164 een rijke sortering in vrijwel
alle prijsklassen. Alfa introduceert
van zijn middelste model, de 75, 1
twee nieuwe versies aan weerszij
den van de totale range. Nieuw is
de 1.6 I.E.. De in lengterichting
voorin geplaatste 1.6 liter motor is
voorzien van een Bosch ML 4.1
Motronic elektronische brandstof-
injectie en ontsteking. Dit biedt de
mogelijkheid voor montage van
een geregelde driewegkatalysa
tor, waarmee aan de US-83-norm
wordt voldaan. De krachtbron le
vert met deze voorzieningen 106
pk die bij 6000 tr/min volledig be
schikbaar zijn. De auto is net als
de Twin Spark uitstekend geïso
leerd, waarbij echter het typische
Alfa-geluid niet verloren is ge
gaan.
De prestaties zijn tevens een Alfa
waardig. De auto haalt een top
van 180 km/u en weet vanuit stil
stand de 100 km/u in 11,3 secon
den te behalen. De auto is ook al
les behalve kaal van uitrusting
met in hoogte en diepte instelbaar
stuurwiel, getint glas, een toeren-
teller, digitaal klokje, elektrisch
bediende voorportierruiten en
Andere klassen
Naast de spektaculaire rac
de wereldcup, komen
dere klassen aan dé st
de.ministox, de stockrods, stock
cars, hotrods, privecars en ban
gere, daarnaast komen de Engel
se coureurs ook aan de start tij
dens alle manches en de finale in
de klasse superstox.
De wedstrijden beginnen om
13.00 uur; de time trials om 11.00
uur.