AUDI 80
JAGUAR XJR-S
Korea aan zet
In de file
Sportieve topper voor
Engelse stijl tegen Duits
sportwagenoverwich t
H
JB
Oplage92.565 ex.
R
I
J
I
M
P
R
E
S
S
I
E
o.a.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Deze week
in de
Automaat
De
bestelwagen
als vakantie-
auto
V J
Hl
990-pagina 20
©ffifesie
Donderdag 31 mei 1990
3te
ast
ld.
lag
de
Nieuw segment
ïn.
:eft
►ral
)fie
en.
DOE
Demping
ing
de
als
iak.
Lees verder pagina 9
'op,
i is
Tony Vos
0(
pag.9
Rij-impressie:
Chevrolet
Lumina
e
s
Jaargang 2
Nummer 23
Het zou natuurlijk niet bevor
derlijk werken als ook de bus
in een file terecht zou komen.
Autotest:
Mitsubishi
Colt GTi 16V
pag.3
bac
gek
Wat is het alternatief De fiets,
dan kunnen we tenminste nog
helemaal zelf bepalen op
welk tijdstip we weg willen en
over welke route we rijden.
In Turkije
maken twee merken
de dienst uit
pag.5
nening
>Urgse
>üw
de auto zelf het ac-
stter "e" ontbreekt,
nporteur dat
als "Skoepee" wordt
Een capaciteitstekort was hier
de oorzaak. Waar zouden we
zijn zonder de trein. Nou, ik in
ieder geval op tijd op mijn af
spraak, dat kon ik nu wel ver
geten...
het enorme koppel wat de motor
levert. Tussen 3000 en 5000 tr/min
is het meeste leven aanwezig, met
in het maximale geva 1476 Nm.
Hierdoor kan het sprintje vanuit
stilstand tot 100 km/u in 6,9 secon
den worden volbracht. De enorme
krachten worden middels een
klassieke drietrapsautomaat op
de achterwielen overgebracht.
De auto werd ontwikkeld door Ja
guar Sport, een joint-venture van
Jaguar met Tom Walkingshaw,
een bekende uit de sport- en toer-
wagenracerij. In het interieur is
voldoende Engelse traditie terug
te vinden: notehout op het dash
board en portierpanelen en Con-
nolly-leder op de stoelen. De prijs:
vijf getallen erachter.
strips op de flanken, keurige wiel
doppen en een van binnenuit te
openen bagageklep. Zeer sportief
zijn ook de dubbele uitlaatpijp en
de iets uitgebouwde spatborden.
de Duitse tegenstrevers.
“rerd geimmiteerd is de
s topsnelheid. Bij 250
het enthousiasme van
sr op elektronische
serd. Erg belangrijk is een 2 met
Het is natuurlijk een afgeleide van
het woord coupé, maar bovendien
een woordspeling op het Ameri
kaanse "scoop" wat ontdekking
betekend.
Mercedes en BMW baren in het dure sportwagenseg
ment veel opzien met de SL en 850i. Beide zijn het tech
nische hoogstandjes met een berg pk's onder de motor
kap. Van oudsher is eigenlijk Engeland dé leverancier
van sportieve topprodukten. Echter de meeste beroem
de namen zijn zo langzaam aan verdwenen. Jaguar is
eigenlijk de enige die de Engelse trots kan verdedigen.
Dat doet het merk dan ook. Onlangs werd de XJR-s
geïntroduceerd.
Het interieur van de Scoupe is ook
in basisuitgave bijzonder com
pleet te noemen. Standaard zijn
een toerenteller, een deelbaar
neerklapbare achterbank, verstel
bare hoofdsteunen, een digitaal
klokje, portierbakken, regelbare
dashboardverlichting en radio-
voorbereiding met 4 speakers en
een antenne.
Nog geen tien jaar geleden mochten we in Europa voor
het eerst kennismaken met Hyundai. Vanwege een
nauwe verwantschap met Mitsubishi vertoonden en
vertonen de meeste auto's van dit Koreaanse merk
technisch veel overeenkomsten met vooral de Colt en
Lancer. Hyundai is echter van een imago-loos merkje
uit een ver land opgeklommen tot een producent die
meetelt in de wereld. Wat productie-aantallen betreft
kan het merk zich meten met toppers als Mercedes en
BMW. Hyundai heeft nu ook zijn eigen koers gekozen
en zal binnenkort met eigen motoren komen. We ma
ken op dit moment een duidelijke opbouw van een
compleet programma mee. De nieuwste telg is de Scou
pe, waarmee Hyundai een nieuw segment heeft ge-
creeerd.
De trein heeft uiteraard geen
last van files. Nou, dat had je
gedacht. Onlangs reisde ik
van Den Haag naar Gouda,
een zeer kort traject. Vlak
voor het binnenrijden van sta
tion Gouda stopte de trein.
Iedereen die met een bepaal
de regelmaat gebruik maakt
van ons prachtige wegennet
krijgt wel eens te maken met
files. Vooral in de randstad is
het een haast niet meer weg
te denken fenomeen. Maar
ook de zogenaamde zondags
rijder komt richting strand of
pretpark verkeersophopingen
tegen, die niet bepaald als
prettig ervaren worden. De
Nederlandse overheid onder
leiding van Maij- Weggen
probeert aan dit probleem
wat te doen. We moeten als
Nederlanders uit onze auto,
omdat het gewoon te druk
wordt. Deze problematiek
wordt ter versterking van de
milieuproblematiek meegeno
men in de anti-autolobby.
De nieuwe auto oogt bijzonder ge
slaagd. Het gaat om een twee-
deurs coupé op basis van de hui
dige Pony/Excel-reeks. Onder
huids is daarom veel vergelijk
baar. Natuurlijk wordt de Scoupe
alleen geleverd met de 1.5 liter
multi-point injectiemotor die een
vermogen levert van 85 pk. Hyun
dai wil met de nieuweling geen
concurrentie bieden aan het snel
le GTi-circus, maar heeft een
nieuw marktsegment gecreerd. Of
liever gezegd een vergeten mark
segment nieuw leven ingeblazen.
Denk maar eens aan het verleden
toen auto's als de Peugeot 204/304
coupé. Fiat 850 coupé en Renault
Caravelle erg populair waren. Al
lemaal sportief ogende auto's met
een redelijke motorisering, maar
tegen een betaalbare prijs.
Het geheel ziet er gewoon goed
uit. Tijdens onze eerste kennisma-
kingsrit mochten we toch al heel
wat bewonderende blikken ont
vangen. De Scoupe is leverbaar
in de kleuren zwart, rood, wit en
geel. Vooral die laatste kleur is
bijzonder opvallend en gedurfd.
Een kwartier lang werden er
allerhande vage meldingen
over de intercom geroepen,
zoals "links remmen, want
rechts heb ik water". Je denkt
dan al gauw aan een techni
sche storing. Maar nee hoor,
de uitleg was simpel. We
stonden in een file van drie
treinen te wachten om het sta
tion Gouda binnen te rijden.
Voor langere afstanden zul
len we echter een beroep
moeten doen op bus en trein,
ons openbaar vervoer. De
bus zal op steeds meer plaat
sen van de vluchtstrook ge
bruik mogen maken om even
tuele files voorbij te rijden.
Alhoewel op i
cent op de let
wil de imj
de naam a
uitgesproken.
De bestelauto wordt niet
zelden als vakantie-auto
ingezet. Als de bestelauto
"normaal" wordt gebruikt is er
geen vuiltje aan de lucht.
Maar zodra men passagiers in
de laadruimte wil meenemen
is het oppassen! Want dan kan
de vakantie duur uitpakken,
waarschuwt de EVO,
ondernemersorganisatie voor
logistiek en transport in
Zoetermeer.
Allereerst is het verboden om
mensen "los", bijvoorbeeld op
kussens en matrassen in de
laadruimte te vervoeren. Uit
veiligheidsoogpunt is dat een
begrijpelijk verbod. Maar
wordt er een autobank in de
laadruimte geplaatst, dan
houdt de fiscus zijn hand
omdat de bestelauto dan
"omgebouwd" tot
personenauto. De argeloze
"ombouwer", ook al doet hij
dat uitsluitend voor de
vakantie, loopt dan het risico
aangeslagen te worden voor
duizenden guldens. Dit komt
doordat de bijzondere
verbruiksbelasting van
personenauto's, de
motorrijtuigenbelasting en
zelfs de inkomstenbelasting
een rol gaan spelen.
Ook waarschuwt de EVO voor
gevolgen in verband met de
autoverzekering. De
verzekeraar weet niet beter
dan dat er met de bestelauto
alleen goederen worden
vervoerd. Er zijn polissen
waarin staat dat in de
laadruimte geen personen
mogen worden vervoerd. Zou
dit toch het geval zijn, dan is
het verstandig de
verzekeringsmaatschappij
daarover van te voren
schriftelijk te informeren.
Bij regelmatig (zakelijk)
gebruik van een bestelwagen
voor goederen- en
personenvervoer spelen nog
meer factoren een rol.
Daarover heeft de EVO een
informatieblad (nr. 1153)
opgesteld. Ondernemers
kunnen dit aanvragen door de
EVO te bellen: 079-414641.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Tijdens de IAA in Frankfurt in sep
tember werd de komst gemeld
van een nieuwe topversie op basis
van de Audi 80, een 16-klepper.
Het zal echter nog tot de start van
het modellenjaar 1991 duren
(augustus/september) voordat de
auto daadwerkelijk op de markt
komt.
De 140 pk leverende 4 cylinder 16-
klepper zorgt voor een topsnel
heid van 208 km/u en een accele
ratie van 0 tot 100 km/u in 9 secon
den. De klant kan kiezen uit de
voorwielaangedreven Audi 80
16V of dezelfde auto met quattro
permanente vierwielaandrijving.
De krachtbron is soepel. Zijn
maximale koppel van 181 Nm
wordt bij 4500 tr/min bereikt. Tus
sen de 3000 en 5500 tr/min echter
is minimaal 170 Nm beschikbaar.
De Audi 80 16V heeft een lager en
straffer geveerd sportonderstel
gekregen. Standaard zijn 195/60
banden op 6 J x 14 lichtmetalen
Voor het ontwerp werd door
Hyundai de hulp ingeroepen van
Ital Design in Italië. Het resultaat
mag er wezen. De voorkant wordt
gekenmerkt door een typische
Hyundai neus met de merknaam
in de kunststof bumper opgeno
men. De hoge achterkant is voor
zien van een vlotte spoiler en heeft
een bagageklep die tot de bum
per opengaat en zo het inladen
zeer makkelijk maakt.
De basis GS is al voorzien van
twee buitenspiegels, bescherm-
daarmee
Wat ook weru
te XJS. De 5,3 liter afgeregelde
jroot tot maar liefst 6 km/u wordt L
antische krachtbron de bestuurdei
300 pk en evenaart wijze getempe
velgen. De Quattro- versie krijgt
bovendien ABS. Aan de buiten
kant verraad de 80 zijn sportiviteit
door de aërodynamisch gevorm
de bumper en de aluminium ach
terspoiler, uiteraard gespoten in
de carrosseriekleur. Vanwege zijn
flinke binnenruimte en behoorlijke
bagageruimte is deze nieuwe
Audi 80-variant ook te gebruiken
als zaken- en gezinsauto. De uit
rusting is compleet met stuurbe
krachtiging, een met leer bekleed
driespaaks sportstuur, een toeren
teller, oliedruk- en temperatuur
meter, centrale vergrendeling en
mistlampen voor. De exacte prij
zen van de Audi 80 16V zullen la
ter dit jaar bekend worden ge
maakt. De auto zal ongeveer
f.57.000,= gaan kosten, terwijl
voor de Quattro f.70.000,= op tafel
zal moeten komen. Over een aan
tal weken zullen we de auto kun
nen beproeven op de Duitse auto-
ran, waarvan we uiteraard uit-
sbreid verslag zullen doen.
De Jaguar XJR-s heeft de carros
serie van de sinds half jaren ze
ventig bekende XJS. De 5,3 liter
VI2 werd vergr<
liter. Deze gigai
levert ruim 3nn
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg'
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur