AUDI 80 JAGUAR XJR-S Korea aan zet In de file Sportieve topper voor Engelse stijl tegen Duits sportwagenoverwich t H JB Oplage92.565 ex. R I J I M P R E S S I E o.a. Bijlage van: DeTilburgseKoerier Deze week in de Automaat De bestelwagen als vakantie- auto V J Hl 990-pagina 20 ©ffifesie Donderdag 31 mei 1990 3te ast ld. lag de Nieuw segment ïn. :eft ►ral )fie en. DOE Demping ing de als iak. Lees verder pagina 9 'op, i is Tony Vos 0( pag.9 Rij-impressie: Chevrolet Lumina e s Jaargang 2 Nummer 23 Het zou natuurlijk niet bevor derlijk werken als ook de bus in een file terecht zou komen. Autotest: Mitsubishi Colt GTi 16V pag.3 bac gek Wat is het alternatief De fiets, dan kunnen we tenminste nog helemaal zelf bepalen op welk tijdstip we weg willen en over welke route we rijden. In Turkije maken twee merken de dienst uit pag.5 nening >Urgse >üw de auto zelf het ac- stter "e" ontbreekt, nporteur dat als "Skoepee" wordt Een capaciteitstekort was hier de oorzaak. Waar zouden we zijn zonder de trein. Nou, ik in ieder geval op tijd op mijn af spraak, dat kon ik nu wel ver geten... het enorme koppel wat de motor levert. Tussen 3000 en 5000 tr/min is het meeste leven aanwezig, met in het maximale geva 1476 Nm. Hierdoor kan het sprintje vanuit stilstand tot 100 km/u in 6,9 secon den worden volbracht. De enorme krachten worden middels een klassieke drietrapsautomaat op de achterwielen overgebracht. De auto werd ontwikkeld door Ja guar Sport, een joint-venture van Jaguar met Tom Walkingshaw, een bekende uit de sport- en toer- wagenracerij. In het interieur is voldoende Engelse traditie terug te vinden: notehout op het dash board en portierpanelen en Con- nolly-leder op de stoelen. De prijs: vijf getallen erachter. strips op de flanken, keurige wiel doppen en een van binnenuit te openen bagageklep. Zeer sportief zijn ook de dubbele uitlaatpijp en de iets uitgebouwde spatborden. de Duitse tegenstrevers. “rerd geimmiteerd is de s topsnelheid. Bij 250 het enthousiasme van sr op elektronische serd. Erg belangrijk is een 2 met Het is natuurlijk een afgeleide van het woord coupé, maar bovendien een woordspeling op het Ameri kaanse "scoop" wat ontdekking betekend. Mercedes en BMW baren in het dure sportwagenseg ment veel opzien met de SL en 850i. Beide zijn het tech nische hoogstandjes met een berg pk's onder de motor kap. Van oudsher is eigenlijk Engeland dé leverancier van sportieve topprodukten. Echter de meeste beroem de namen zijn zo langzaam aan verdwenen. Jaguar is eigenlijk de enige die de Engelse trots kan verdedigen. Dat doet het merk dan ook. Onlangs werd de XJR-s geïntroduceerd. Het interieur van de Scoupe is ook in basisuitgave bijzonder com pleet te noemen. Standaard zijn een toerenteller, een deelbaar neerklapbare achterbank, verstel bare hoofdsteunen, een digitaal klokje, portierbakken, regelbare dashboardverlichting en radio- voorbereiding met 4 speakers en een antenne. Nog geen tien jaar geleden mochten we in Europa voor het eerst kennismaken met Hyundai. Vanwege een nauwe verwantschap met Mitsubishi vertoonden en vertonen de meeste auto's van dit Koreaanse merk technisch veel overeenkomsten met vooral de Colt en Lancer. Hyundai is echter van een imago-loos merkje uit een ver land opgeklommen tot een producent die meetelt in de wereld. Wat productie-aantallen betreft kan het merk zich meten met toppers als Mercedes en BMW. Hyundai heeft nu ook zijn eigen koers gekozen en zal binnenkort met eigen motoren komen. We ma ken op dit moment een duidelijke opbouw van een compleet programma mee. De nieuwste telg is de Scou pe, waarmee Hyundai een nieuw segment heeft ge- creeerd. De trein heeft uiteraard geen last van files. Nou, dat had je gedacht. Onlangs reisde ik van Den Haag naar Gouda, een zeer kort traject. Vlak voor het binnenrijden van sta tion Gouda stopte de trein. Iedereen die met een bepaal de regelmaat gebruik maakt van ons prachtige wegennet krijgt wel eens te maken met files. Vooral in de randstad is het een haast niet meer weg te denken fenomeen. Maar ook de zogenaamde zondags rijder komt richting strand of pretpark verkeersophopingen tegen, die niet bepaald als prettig ervaren worden. De Nederlandse overheid onder leiding van Maij- Weggen probeert aan dit probleem wat te doen. We moeten als Nederlanders uit onze auto, omdat het gewoon te druk wordt. Deze problematiek wordt ter versterking van de milieuproblematiek meegeno men in de anti-autolobby. De nieuwe auto oogt bijzonder ge slaagd. Het gaat om een twee- deurs coupé op basis van de hui dige Pony/Excel-reeks. Onder huids is daarom veel vergelijk baar. Natuurlijk wordt de Scoupe alleen geleverd met de 1.5 liter multi-point injectiemotor die een vermogen levert van 85 pk. Hyun dai wil met de nieuweling geen concurrentie bieden aan het snel le GTi-circus, maar heeft een nieuw marktsegment gecreerd. Of liever gezegd een vergeten mark segment nieuw leven ingeblazen. Denk maar eens aan het verleden toen auto's als de Peugeot 204/304 coupé. Fiat 850 coupé en Renault Caravelle erg populair waren. Al lemaal sportief ogende auto's met een redelijke motorisering, maar tegen een betaalbare prijs. Het geheel ziet er gewoon goed uit. Tijdens onze eerste kennisma- kingsrit mochten we toch al heel wat bewonderende blikken ont vangen. De Scoupe is leverbaar in de kleuren zwart, rood, wit en geel. Vooral die laatste kleur is bijzonder opvallend en gedurfd. Een kwartier lang werden er allerhande vage meldingen over de intercom geroepen, zoals "links remmen, want rechts heb ik water". Je denkt dan al gauw aan een techni sche storing. Maar nee hoor, de uitleg was simpel. We stonden in een file van drie treinen te wachten om het sta tion Gouda binnen te rijden. Voor langere afstanden zul len we echter een beroep moeten doen op bus en trein, ons openbaar vervoer. De bus zal op steeds meer plaat sen van de vluchtstrook ge bruik mogen maken om even tuele files voorbij te rijden. Alhoewel op i cent op de let wil de imj de naam a uitgesproken. De bestelauto wordt niet zelden als vakantie-auto ingezet. Als de bestelauto "normaal" wordt gebruikt is er geen vuiltje aan de lucht. Maar zodra men passagiers in de laadruimte wil meenemen is het oppassen! Want dan kan de vakantie duur uitpakken, waarschuwt de EVO, ondernemersorganisatie voor logistiek en transport in Zoetermeer. Allereerst is het verboden om mensen "los", bijvoorbeeld op kussens en matrassen in de laadruimte te vervoeren. Uit veiligheidsoogpunt is dat een begrijpelijk verbod. Maar wordt er een autobank in de laadruimte geplaatst, dan houdt de fiscus zijn hand omdat de bestelauto dan "omgebouwd" tot personenauto. De argeloze "ombouwer", ook al doet hij dat uitsluitend voor de vakantie, loopt dan het risico aangeslagen te worden voor duizenden guldens. Dit komt doordat de bijzondere verbruiksbelasting van personenauto's, de motorrijtuigenbelasting en zelfs de inkomstenbelasting een rol gaan spelen. Ook waarschuwt de EVO voor gevolgen in verband met de autoverzekering. De verzekeraar weet niet beter dan dat er met de bestelauto alleen goederen worden vervoerd. Er zijn polissen waarin staat dat in de laadruimte geen personen mogen worden vervoerd. Zou dit toch het geval zijn, dan is het verstandig de verzekeringsmaatschappij daarover van te voren schriftelijk te informeren. Bij regelmatig (zakelijk) gebruik van een bestelwagen voor goederen- en personenvervoer spelen nog meer factoren een rol. Daarover heeft de EVO een informatieblad (nr. 1153) opgesteld. Ondernemers kunnen dit aanvragen door de EVO te bellen: 079-414641. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Tijdens de IAA in Frankfurt in sep tember werd de komst gemeld van een nieuwe topversie op basis van de Audi 80, een 16-klepper. Het zal echter nog tot de start van het modellenjaar 1991 duren (augustus/september) voordat de auto daadwerkelijk op de markt komt. De 140 pk leverende 4 cylinder 16- klepper zorgt voor een topsnel heid van 208 km/u en een accele ratie van 0 tot 100 km/u in 9 secon den. De klant kan kiezen uit de voorwielaangedreven Audi 80 16V of dezelfde auto met quattro permanente vierwielaandrijving. De krachtbron is soepel. Zijn maximale koppel van 181 Nm wordt bij 4500 tr/min bereikt. Tus sen de 3000 en 5500 tr/min echter is minimaal 170 Nm beschikbaar. De Audi 80 16V heeft een lager en straffer geveerd sportonderstel gekregen. Standaard zijn 195/60 banden op 6 J x 14 lichtmetalen Voor het ontwerp werd door Hyundai de hulp ingeroepen van Ital Design in Italië. Het resultaat mag er wezen. De voorkant wordt gekenmerkt door een typische Hyundai neus met de merknaam in de kunststof bumper opgeno men. De hoge achterkant is voor zien van een vlotte spoiler en heeft een bagageklep die tot de bum per opengaat en zo het inladen zeer makkelijk maakt. De basis GS is al voorzien van twee buitenspiegels, bescherm- daarmee Wat ook weru te XJS. De 5,3 liter afgeregelde jroot tot maar liefst 6 km/u wordt L antische krachtbron de bestuurdei 300 pk en evenaart wijze getempe velgen. De Quattro- versie krijgt bovendien ABS. Aan de buiten kant verraad de 80 zijn sportiviteit door de aërodynamisch gevorm de bumper en de aluminium ach terspoiler, uiteraard gespoten in de carrosseriekleur. Vanwege zijn flinke binnenruimte en behoorlijke bagageruimte is deze nieuwe Audi 80-variant ook te gebruiken als zaken- en gezinsauto. De uit rusting is compleet met stuurbe krachtiging, een met leer bekleed driespaaks sportstuur, een toeren teller, oliedruk- en temperatuur meter, centrale vergrendeling en mistlampen voor. De exacte prij zen van de Audi 80 16V zullen la ter dit jaar bekend worden ge maakt. De auto zal ongeveer f.57.000,= gaan kosten, terwijl voor de Quattro f.70.000,= op tafel zal moeten komen. Over een aan tal weken zullen we de auto kun nen beproeven op de Duitse auto- ran, waarvan we uiteraard uit- sbreid verslag zullen doen. De Jaguar XJR-s heeft de carros serie van de sinds half jaren ze ventig bekende XJS. De 5,3 liter VI2 werd vergr< liter. Deze gigai levert ruim 3nn Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg' Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 21