FORD SIËRRA 2.0 CLX 4x4
Combi of Variant?
Is het nu Stationcar,
Morgan driewielers bij
Historische Zandvoort Trophy
Gutmann maakt Peugeot 405
sportiever
Ijy
me
f RiK 6189
Wx'"
5 mei 1990-pagina 10
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Woensdag 23 mei 1990 - pagina 11
Vervolg van pagina 1
Ingespoten
j RENAULT]
Gedistingeerd
Toevoeging
1.5 GL, 3-drs.,
1985
1987
Generatie
ENS
O uur
Volkswac
Praktisch
Es
1987
1987
1988
1985
1988
1988
1986
1989
1984
1987
1987
teur.
405 is er een zo-
Beneluxstraat 6
04242-15931
5061 KE Oisterwijk
Mazda biedt zoals meer Japanse
merken keus uit verschillende sta
tioncars. De 323 blijft leverbaar
n combi-
Variant. Al-
als station-
1.5 i GL, 3-drs, wit1989
1.4 GL, 3-deurs rood.. 1988
1.4 GLX Sedan, 4-drs.,
1988
'S, rood
1600 5-drs.,
personen meekun-
i de 18 wordt de 21
fraaier gevonden
Een typische Sierra-eigenschap
heeft de 4x4 niet verloren. Bij fors
bochtenwerk is de achterkant wat
onrustig. Je zou hem zelfs wat dei-
nerig kunnen noemen. De station
car zal hier beter voldoen. De po
sitieve keerzijde hiervan is dat de
auto op lange trajecten rechtuit
deelnemende Morgan vierwielers
het heel moeilijk in deze race.
Maar wat is er nu mooier dan de
strijd tussen een 1.000 cc tweebak
Morgan Trike Super Sports en een
3.900 cc, vijfbak Morgan Plus 8 die
bumper aan bumper over het
fraaie circuit snellen.
Op de Nederlandse markt zijn ruim dertig verschillende
stationcars te koop, verdeeld over meer dan twintig
merken. De Amerikanen noemen het een Wagon, de
Duitsers een Touring of Variant, terwijl de Fransen lie
ver Break zeggen. Het zijn in ieder geval combinaties
van een personenauto met een bestelauto. De functio
naliteit is door de jaren heen gebleven, echter het vaak
wat stijve, vierkante uiterlijk van de stationcar heeft
plaatsgemaakt voor carrosserien die gezien mogen
worden. Vooral Amerika en Frankrijk hebben een rijke
historie waar het gaat om dit soort combinatie-auto's.
Het huidige aanbod komt echter uit alle hoeken van de
wereld.
Rest ons nog drie merken. Toyota
heeft veruit het grootste aanbod
stationcars. Zowel de Corolla, Ca
rina als Camry zijn als zodanig le
verbaar. Hierbij is de kleinste, de
Corolla, het meest succesvol. De
Carina moet vooral opboxen te
gen een zware concurrentie uit
Europa, terwijl de Camry in een
hoger segment zit, waar over het
geheel minder stationcars worden
verkocht.
ferklepspoiler leverbaar uit PU-
schuim,. wat makkelijk in de kleur
van de auto kan worden gespo
ten. Bovendien kunnen alle 405
benzinemodellen 35 mm worden
verlaagd. Ook de Break kan een
vergelijkbare operatie onder
gaan. Doordat alle genoemde de
len los verkrijgbaar zijn, kan ieder
zijn eigen auto samenstellen.
Informatie over verkoopadressen:
01860-13052.
genaamd Euro-look pakket lever
baar wat bestaat uit een gewijzig
de bumper met geïntegreerde
voorspoiler, een andere achter
bumper, skirts, voorschermverbre-
ders en eventueel gewijzigde
voorschermen. Door de verschil
lende mogelijkheden voor het ver
breden van de voorschermen kun
nen maximaal 225/45x16 banden
worden gemonteerd. Los van het
pakkèt is bovendien een kof-
Als je de alfabetische lijst auto
merken doorloopt komen we eerst
drie combinatie-auto's tegen
waarbij eigenlijk de vormgeving
en bijbehorende uitstraling be-
langrijker zijn dan het praktische
nut. De vernieuwde Alfa 33 zal in
de loop van het jaar weer als
Sportwagon worden geleverd, nu
met een 1.5 liter injectiemotor. Na
tuurlijk biedt deze auto meer
bergruimte dan de 'gewone' 33,
maar zijn grote pluspunt moet toch
gezocht worden in de bijzonder
fraaie carrosserie van Pininfarina.
zonder goed in de zakelijke sec
tor. De Kadett is vooral als werk
paard bedoeld, terwijl de Omega
vanwege zijn moderne vormge
ving ook de modegevoelige auto
mobilist moet aanspreken.
Het aanbod stationcars is zeer di
vers. De prijzen lopen van net iets
meer dan tienduizend gulden tot
ver over een ton. Voor iedere
beurs is er wel een combi-auto te
koop. Natuurlijk ondervindt dit ty
pe auto concurrentie van de zoge
naamde Multi Purpose Vehicles,
waarvan de Renault Espace en
Chrysler Voyager de bekendste
voorbeelden zijn. De auto's bewe
gen zich veelal in de hogere prijs
klassen, waardoor vooral tot veer
tigduizend gulden de 'ouder
wetse' stationcar geliefd zal blij
ven.
Subaru heeft op dit moment twee
stationcarmodellen. De oude
1600/1800 is nog steeds op de
prijslijst te vinden. Veel belangrij-
ker is echter de nieuwe Legacy
die in vele versies als wagon
wordt geleverd. Het gaat hierbij
om een bijzonder grote auto met
1.8 of 2.2 liter boxermotoren en
met of zonder vierwielaandrijving.
De Legacy heeft een aantrekkelij
ke vormgeving en biedt bijzonder
veel waar voor zijn geld.
De Duitse firma Gutmann uit Brei-
sach am Rhein is al meer dan
twintig jaar bekend als fabrikant
van verschillende onderdelen ter
verfraaiing van Peugeot- model
len. Knoot Automobieltechniek in
Oud-Beijerland is de officiële Ne
derlandse imports
Voor de Peugeot 4
1987
I6 RS LPG, rood1986
I9 TRS LPG, roodmet... 1988
Komend weekend van vrijdag 25
tot en met zondag 27 mei zal het
Circuit van Zandvoort in het teken
staan van de klassiekers. Een spe
ciaal programmapunt vormt de
Morgans Only Race, waarbij zo
als de naam al zegt, alleen Mor
gans aan de start mogen komen.
Onder de merknaam Rover moe
ten we nu de Montego zoeken die
als aantrekkelijk stationcar te
koop is. Natuurlijk wordt deze
auto geleverd met de bekende
benzinemotor, maar de moderne
direct ingespoten diesel is hierbij
zeer interessant. De auto oogt
goed en heeft een complete uit
voering.
Uit de hele reeks vierwielaange-
dreven auto's die Ford op zijn pro
gramma heeft, is de Sierra 2.0
CLX 4x4 één van de meest aan
trekkelijke. Vooral voor dagelijks
gebruik is hij zeer geschikt, terwijl
ook de prijs in vergelijking met
zijn concurrenten heel netjes is.
Volkswagen geeft zijn
auto's de toevoeging
leen de Passat wordt i
car geleverd. De auto ziet er mo
dem uit met zijn gesloten front.
Vrijwel alle motor- en uitrustings-
varianten van de vierdeurs sedan
zijn ook op de Variant leverbaar.
Het Zweedse merk Volvo sluit hier
de rij. De 240 stationcar is haast
een begrip in dit segment. On
danks zijn leeftijd heeft deze auto
een vaste aanhang. Moderner zijn
de 740 en 760 in breakuitvoering.
De auto's passen goed bij het Vol-
vo-imago, en nog beter, bij de
Volvo-klantenkring. Waar je in het
hoge marktsegment met een sta
tioncar in sommige gevallen niet
voor vol wordt aangezien, kun je
met een Volvo 7-serie Break rustig
voor de dag komen.
Vanwege zijn forse afmetingen
heeft Audi met de 100 en 200
Avant een goede middenweg ge
vonden tussen een fraaie vormge
ving en extra bruikbaarheid. De
niet bepaald goedkoper Audi
Avant is leverbaar met alle denk
bare motoren van de 1.8 liter vier-
cylinder tot en met de 2.2 liter vijf-
cylinder turbo en de nieuwe direct
ingespoten turbodiesel. In sommi
ge landen is de Quattro vierwiel
aandrijving zeer geliefd.
Zondermeer één van de meest ge
distingeerde stationcar-achtigen
op dit moment is de BMW Touring.
Het is de nieuwste carrosserieva-
riant van de 3-serie. Het aanbod is
erg ruim: van 4 cylinder 318i tot en
met de 6 cylinder 325i met perma
nente vierwielaandrijving. Ook
BMW heeft zijn combinatiewagen
voorzien van een neerklapbare
achterbank, maar de opening van
de achterklep is beperkt, waar
door het sterke punt van de BMW
niet gezocht moet worden in zijn
laadvermogen, maar veel meer in
zijn bijzonder exclusieve vormge
ving.
Een merk met een rijke stationcar-
historie is Citroen. De vooroorlog
se Traction Avant was al in een
dergelijke uitgave verkrijgbaar.
Ook de DS, CX en GS werden als
Break aangeboden. Citroen
maakt eigenlijk al langer onder
scheid tussen de genoemde Break
en de zogenaamde Familiale. De
laatste heeft drie zitrijen en mag
als zodanig een voorloper van de
huidige MPV's gezien worden. De
Citroen BX is in een flinke reeks
varianten als Break leverbaar.
Hierbij staan een 1.4,
ter motor ter beschikking. De auto
heeft een bijzonder opvallende
vormgeving en beschikt over pri
ma rij-eigenschappen. Citroen
heeft echter ook nog de CX Break
in het programma zowel met ben
zine- als dieselmotoren. De CX be
schikt uiteraard over meer ruimte
dan de BX en is in Frankrijk erg
succesvol als Familiale voor grote
gezinnen.
als stationcar in de vorige genera
tie. Zeer fraai is de 626 Wagon,
die tegen meerprijs als 6/7 per-
soons auto geleverd kan worden.
Ook hier weer de keuze uit benzi
ne- en dieselmotoren en verschil
lende uitrustingsvarianten.
Een merk wat geen historie heeft
als bouwer van stationcars is Mer
cedes. Toch zijn ze met hun twee
de generatie T-serie bijzonder
succesvol. Immers trouwe Merce-
des-rijders die op zoek waren
naar een combinatie-wagen
moesten uitwijken naar de concur
rentie. Ook Mercedes biedt een
uitgebreide range met 4-, 5- en 6-
cylinder krachtbronnen.
Een vergeten model is de Lancer
Wagon van Mitsubishi. Het is de
stationcarversie van de Lancer uit
de vorige generatie. De auto is op
dit moment te koop met een 1.5 li
ter injectiemotor en de 1.8 liter die
sel. De auto heeft een bijzonder
eigenzinnige vormgeving met zijn
typische achterlichten en omhoog
lopende dak.
Zowel de Sunny als de Bluebird
zijn bij Nissan als stationwagon te
koop. De Sunny krijgt de toevoe
ging Florida en is te koop als ben
zine en diesel. De Bluebird is
vooral aantrekkelijk vanwege zijn
gunstige aanschafprijs en com
plete uitrusting. De Bluebird zal
echter voor het einde van dit jaar
door een nieuwe auto zijn vervan
gen.
Als we ver in de Opel-historie te
ruggaan komen we al combinatie-
auto's tegen die destijds als Car-
a-van aan de man werden ge
bracht. Natuurlijk biedt het huidi
ge programma weer een flinke
keuze uit de drie- en vijfdeurs Ka
dett stationcar en de Omega. Ook
Opel scoort met deze auto's bij-
Een groep Engelse coureurs komt
hiervoor speciaal naar Zandvoort
met hun fameuze drie- en vierwie
lers. De oudste driewieler dateert
uit 1928, terwijl de jongste in 1933
werd gemaakt. Alle auto's verke
ren in topconditie.
Naar verwachting krijgen de
Fiat laat het op dit moment heel
even afweten, al zijn de Panda,
Uno, Tipo en Croma eigenlijk alle
maal combinatievoertuigen. De
echte stationcar mogen we weer
verwachten op basis van de nieu
we Tempra. Deze auto vervangt
de Regata en komt nog dit jaar op
de markt. Op de Tempra Week
end moeten we nog iets langer
wachten.
Ook is de Oostbloklanden worden
stationcars gemaakt. FSO levert
prima comfortabel is. We kunnen
dus gerust stellen dat het een ech
te Sierra gebleven is. De rij-
eigenschappen zijn onder norma
le omstandigheden gelijk. Pas in
kritieke situaties zal het voordeel
van de extra investering duidelijk
worden.
Het oudste Franse merk Peugeot
bouwt al een ruime halve eeuw
stationcars. Denk bijvoorbeeld
maar eens aan de 203, 403, 204,
304, 504 en op dit moment de 505
en 405. De 505 is al zo'n tien jaar
oud, maar zal voorlopig nog op
het programma blijven. Van de
nieuwe 605 is geen stationcar
aangekondigd, zodat de 505 zijn
carrière nog even voortzet. De 405
is erg succesvol, niet in de laatste
plaats vanwege zijn fraaie vorm
geving. Ook de Break is in vele
varianten leverbaar met verschil
lende benzine- en dieselmotoren.
Renault voert het woordje "Break"
ook al vele decennnia in zijn vo-
cabulair. Na de 12 en 18 is het nu
de 21 Nevada die de honneurs
waarneemt. De Nevada is wat
groter dan de 21 sedan en kan
worden geleverd met een derde
zitrij, zodat er 7
nen. Net als biji
Nevada veelal 1 - -
dan de vier- en vijfdeursvarian-
ten.
Nieuw adres:
ISprendlingenstraat27
5061 KM Oisterwijk
Tel. 04242-15959
nog steeds de Classis gebaseerd
op de oude Fiat 125. Lada is erg
bekend met de 2104, die de Fiat
124 als voorloper kent. Officieel is
Dacia ook nog steeds leverbaar in
ons land. Dit merk levert een in li
centie gebouwde Renault 12
Break.
Honda heeft op een oud .Civic-mo
del na nog nooit een stationcar op
de Nederlandse markt gehad.
Daar zal wellicht volgend jaar
verandering in komen. In de Ver
enigde Staten zal een Accord Wa
gon gemaakt gaan worden die in
1991 voor de export beschikbaar
komt.
Bij Ford kan uit twee modellen
worden gekozen, de Escort en
Siërra. Beide auto's zijn in een
veelheid aan uitvoeringen lever
baar met verschillende benzine-
en dieselmotoren. .Zowel de Escort
als de Sierra doen het erg goed
op de zakelijke markt. Hier staat
de praktische bruikbaarheid
voorop. Overigens zal nog voor
het einde van het jaar een nieuwe
Escort verschijnen, die ook weer
als vijfdeurs stationcar leverbaar
zal zijn.
In Italië weten ze hoe ze auto's
moeten ontwerpen. De Lancia
Thema is een bijzonder gedistin
geerde auto die in de zakenwe
reld erg aanspreekt. Pininfarina
heeft echter de kans gezien op ba
sis van deze auto een stationcar te
ontwerpen die er nog veel fraaier
uitziet. Helaas zijn de verkopen
van deze prachtige auto in ons
land niet zo hoog. De Thema sta
tioncar is er met een 2 liter benzi
nemotor of 2.5 liter turbodiesel.
1.6 enl.91i-
ig. D<
/aller
IN-NH 88
■V4