FORD SIËRRA 2.0 CLX 4x4 Combi of Variant? Is het nu Stationcar, Morgan driewielers bij Historische Zandvoort Trophy Gutmann maakt Peugeot 405 sportiever Ijy me f RiK 6189 Wx'" 5 mei 1990-pagina 10 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Woensdag 23 mei 1990 - pagina 11 Vervolg van pagina 1 Ingespoten j RENAULT] Gedistingeerd Toevoeging 1.5 GL, 3-drs., 1985 1987 Generatie ENS O uur Volkswac Praktisch Es 1987 1987 1988 1985 1988 1988 1986 1989 1984 1987 1987 teur. 405 is er een zo- Beneluxstraat 6 04242-15931 5061 KE Oisterwijk Mazda biedt zoals meer Japanse merken keus uit verschillende sta tioncars. De 323 blijft leverbaar n combi- Variant. Al- als station- 1.5 i GL, 3-drs, wit1989 1.4 GL, 3-deurs rood.. 1988 1.4 GLX Sedan, 4-drs., 1988 'S, rood 1600 5-drs., personen meekun- i de 18 wordt de 21 fraaier gevonden Een typische Sierra-eigenschap heeft de 4x4 niet verloren. Bij fors bochtenwerk is de achterkant wat onrustig. Je zou hem zelfs wat dei- nerig kunnen noemen. De station car zal hier beter voldoen. De po sitieve keerzijde hiervan is dat de auto op lange trajecten rechtuit deelnemende Morgan vierwielers het heel moeilijk in deze race. Maar wat is er nu mooier dan de strijd tussen een 1.000 cc tweebak Morgan Trike Super Sports en een 3.900 cc, vijfbak Morgan Plus 8 die bumper aan bumper over het fraaie circuit snellen. Op de Nederlandse markt zijn ruim dertig verschillende stationcars te koop, verdeeld over meer dan twintig merken. De Amerikanen noemen het een Wagon, de Duitsers een Touring of Variant, terwijl de Fransen lie ver Break zeggen. Het zijn in ieder geval combinaties van een personenauto met een bestelauto. De functio naliteit is door de jaren heen gebleven, echter het vaak wat stijve, vierkante uiterlijk van de stationcar heeft plaatsgemaakt voor carrosserien die gezien mogen worden. Vooral Amerika en Frankrijk hebben een rijke historie waar het gaat om dit soort combinatie-auto's. Het huidige aanbod komt echter uit alle hoeken van de wereld. Rest ons nog drie merken. Toyota heeft veruit het grootste aanbod stationcars. Zowel de Corolla, Ca rina als Camry zijn als zodanig le verbaar. Hierbij is de kleinste, de Corolla, het meest succesvol. De Carina moet vooral opboxen te gen een zware concurrentie uit Europa, terwijl de Camry in een hoger segment zit, waar over het geheel minder stationcars worden verkocht. ferklepspoiler leverbaar uit PU- schuim,. wat makkelijk in de kleur van de auto kan worden gespo ten. Bovendien kunnen alle 405 benzinemodellen 35 mm worden verlaagd. Ook de Break kan een vergelijkbare operatie onder gaan. Doordat alle genoemde de len los verkrijgbaar zijn, kan ieder zijn eigen auto samenstellen. Informatie over verkoopadressen: 01860-13052. genaamd Euro-look pakket lever baar wat bestaat uit een gewijzig de bumper met geïntegreerde voorspoiler, een andere achter bumper, skirts, voorschermverbre- ders en eventueel gewijzigde voorschermen. Door de verschil lende mogelijkheden voor het ver breden van de voorschermen kun nen maximaal 225/45x16 banden worden gemonteerd. Los van het pakkèt is bovendien een kof- Als je de alfabetische lijst auto merken doorloopt komen we eerst drie combinatie-auto's tegen waarbij eigenlijk de vormgeving en bijbehorende uitstraling be- langrijker zijn dan het praktische nut. De vernieuwde Alfa 33 zal in de loop van het jaar weer als Sportwagon worden geleverd, nu met een 1.5 liter injectiemotor. Na tuurlijk biedt deze auto meer bergruimte dan de 'gewone' 33, maar zijn grote pluspunt moet toch gezocht worden in de bijzonder fraaie carrosserie van Pininfarina. zonder goed in de zakelijke sec tor. De Kadett is vooral als werk paard bedoeld, terwijl de Omega vanwege zijn moderne vormge ving ook de modegevoelige auto mobilist moet aanspreken. Het aanbod stationcars is zeer di vers. De prijzen lopen van net iets meer dan tienduizend gulden tot ver over een ton. Voor iedere beurs is er wel een combi-auto te koop. Natuurlijk ondervindt dit ty pe auto concurrentie van de zoge naamde Multi Purpose Vehicles, waarvan de Renault Espace en Chrysler Voyager de bekendste voorbeelden zijn. De auto's bewe gen zich veelal in de hogere prijs klassen, waardoor vooral tot veer tigduizend gulden de 'ouder wetse' stationcar geliefd zal blij ven. Subaru heeft op dit moment twee stationcarmodellen. De oude 1600/1800 is nog steeds op de prijslijst te vinden. Veel belangrij- ker is echter de nieuwe Legacy die in vele versies als wagon wordt geleverd. Het gaat hierbij om een bijzonder grote auto met 1.8 of 2.2 liter boxermotoren en met of zonder vierwielaandrijving. De Legacy heeft een aantrekkelij ke vormgeving en biedt bijzonder veel waar voor zijn geld. De Duitse firma Gutmann uit Brei- sach am Rhein is al meer dan twintig jaar bekend als fabrikant van verschillende onderdelen ter verfraaiing van Peugeot- model len. Knoot Automobieltechniek in Oud-Beijerland is de officiële Ne derlandse imports Voor de Peugeot 4 1987 I6 RS LPG, rood1986 I9 TRS LPG, roodmet... 1988 Komend weekend van vrijdag 25 tot en met zondag 27 mei zal het Circuit van Zandvoort in het teken staan van de klassiekers. Een spe ciaal programmapunt vormt de Morgans Only Race, waarbij zo als de naam al zegt, alleen Mor gans aan de start mogen komen. Onder de merknaam Rover moe ten we nu de Montego zoeken die als aantrekkelijk stationcar te koop is. Natuurlijk wordt deze auto geleverd met de bekende benzinemotor, maar de moderne direct ingespoten diesel is hierbij zeer interessant. De auto oogt goed en heeft een complete uit voering. Uit de hele reeks vierwielaange- dreven auto's die Ford op zijn pro gramma heeft, is de Sierra 2.0 CLX 4x4 één van de meest aan trekkelijke. Vooral voor dagelijks gebruik is hij zeer geschikt, terwijl ook de prijs in vergelijking met zijn concurrenten heel netjes is. Volkswagen geeft zijn auto's de toevoeging leen de Passat wordt i car geleverd. De auto ziet er mo dem uit met zijn gesloten front. Vrijwel alle motor- en uitrustings- varianten van de vierdeurs sedan zijn ook op de Variant leverbaar. Het Zweedse merk Volvo sluit hier de rij. De 240 stationcar is haast een begrip in dit segment. On danks zijn leeftijd heeft deze auto een vaste aanhang. Moderner zijn de 740 en 760 in breakuitvoering. De auto's passen goed bij het Vol- vo-imago, en nog beter, bij de Volvo-klantenkring. Waar je in het hoge marktsegment met een sta tioncar in sommige gevallen niet voor vol wordt aangezien, kun je met een Volvo 7-serie Break rustig voor de dag komen. Vanwege zijn forse afmetingen heeft Audi met de 100 en 200 Avant een goede middenweg ge vonden tussen een fraaie vormge ving en extra bruikbaarheid. De niet bepaald goedkoper Audi Avant is leverbaar met alle denk bare motoren van de 1.8 liter vier- cylinder tot en met de 2.2 liter vijf- cylinder turbo en de nieuwe direct ingespoten turbodiesel. In sommi ge landen is de Quattro vierwiel aandrijving zeer geliefd. Zondermeer één van de meest ge distingeerde stationcar-achtigen op dit moment is de BMW Touring. Het is de nieuwste carrosserieva- riant van de 3-serie. Het aanbod is erg ruim: van 4 cylinder 318i tot en met de 6 cylinder 325i met perma nente vierwielaandrijving. Ook BMW heeft zijn combinatiewagen voorzien van een neerklapbare achterbank, maar de opening van de achterklep is beperkt, waar door het sterke punt van de BMW niet gezocht moet worden in zijn laadvermogen, maar veel meer in zijn bijzonder exclusieve vormge ving. Een merk met een rijke stationcar- historie is Citroen. De vooroorlog se Traction Avant was al in een dergelijke uitgave verkrijgbaar. Ook de DS, CX en GS werden als Break aangeboden. Citroen maakt eigenlijk al langer onder scheid tussen de genoemde Break en de zogenaamde Familiale. De laatste heeft drie zitrijen en mag als zodanig een voorloper van de huidige MPV's gezien worden. De Citroen BX is in een flinke reeks varianten als Break leverbaar. Hierbij staan een 1.4, ter motor ter beschikking. De auto heeft een bijzonder opvallende vormgeving en beschikt over pri ma rij-eigenschappen. Citroen heeft echter ook nog de CX Break in het programma zowel met ben zine- als dieselmotoren. De CX be schikt uiteraard over meer ruimte dan de BX en is in Frankrijk erg succesvol als Familiale voor grote gezinnen. als stationcar in de vorige genera tie. Zeer fraai is de 626 Wagon, die tegen meerprijs als 6/7 per- soons auto geleverd kan worden. Ook hier weer de keuze uit benzi ne- en dieselmotoren en verschil lende uitrustingsvarianten. Een merk wat geen historie heeft als bouwer van stationcars is Mer cedes. Toch zijn ze met hun twee de generatie T-serie bijzonder succesvol. Immers trouwe Merce- des-rijders die op zoek waren naar een combinatie-wagen moesten uitwijken naar de concur rentie. Ook Mercedes biedt een uitgebreide range met 4-, 5- en 6- cylinder krachtbronnen. Een vergeten model is de Lancer Wagon van Mitsubishi. Het is de stationcarversie van de Lancer uit de vorige generatie. De auto is op dit moment te koop met een 1.5 li ter injectiemotor en de 1.8 liter die sel. De auto heeft een bijzonder eigenzinnige vormgeving met zijn typische achterlichten en omhoog lopende dak. Zowel de Sunny als de Bluebird zijn bij Nissan als stationwagon te koop. De Sunny krijgt de toevoe ging Florida en is te koop als ben zine en diesel. De Bluebird is vooral aantrekkelijk vanwege zijn gunstige aanschafprijs en com plete uitrusting. De Bluebird zal echter voor het einde van dit jaar door een nieuwe auto zijn vervan gen. Als we ver in de Opel-historie te ruggaan komen we al combinatie- auto's tegen die destijds als Car- a-van aan de man werden ge bracht. Natuurlijk biedt het huidi ge programma weer een flinke keuze uit de drie- en vijfdeurs Ka dett stationcar en de Omega. Ook Opel scoort met deze auto's bij- Een groep Engelse coureurs komt hiervoor speciaal naar Zandvoort met hun fameuze drie- en vierwie lers. De oudste driewieler dateert uit 1928, terwijl de jongste in 1933 werd gemaakt. Alle auto's verke ren in topconditie. Naar verwachting krijgen de Fiat laat het op dit moment heel even afweten, al zijn de Panda, Uno, Tipo en Croma eigenlijk alle maal combinatievoertuigen. De echte stationcar mogen we weer verwachten op basis van de nieu we Tempra. Deze auto vervangt de Regata en komt nog dit jaar op de markt. Op de Tempra Week end moeten we nog iets langer wachten. Ook is de Oostbloklanden worden stationcars gemaakt. FSO levert prima comfortabel is. We kunnen dus gerust stellen dat het een ech te Sierra gebleven is. De rij- eigenschappen zijn onder norma le omstandigheden gelijk. Pas in kritieke situaties zal het voordeel van de extra investering duidelijk worden. Het oudste Franse merk Peugeot bouwt al een ruime halve eeuw stationcars. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de 203, 403, 204, 304, 504 en op dit moment de 505 en 405. De 505 is al zo'n tien jaar oud, maar zal voorlopig nog op het programma blijven. Van de nieuwe 605 is geen stationcar aangekondigd, zodat de 505 zijn carrière nog even voortzet. De 405 is erg succesvol, niet in de laatste plaats vanwege zijn fraaie vorm geving. Ook de Break is in vele varianten leverbaar met verschil lende benzine- en dieselmotoren. Renault voert het woordje "Break" ook al vele decennnia in zijn vo- cabulair. Na de 12 en 18 is het nu de 21 Nevada die de honneurs waarneemt. De Nevada is wat groter dan de 21 sedan en kan worden geleverd met een derde zitrij, zodat er 7 nen. Net als biji Nevada veelal 1 - - dan de vier- en vijfdeursvarian- ten. Nieuw adres: ISprendlingenstraat27 5061 KM Oisterwijk Tel. 04242-15959 nog steeds de Classis gebaseerd op de oude Fiat 125. Lada is erg bekend met de 2104, die de Fiat 124 als voorloper kent. Officieel is Dacia ook nog steeds leverbaar in ons land. Dit merk levert een in li centie gebouwde Renault 12 Break. Honda heeft op een oud .Civic-mo del na nog nooit een stationcar op de Nederlandse markt gehad. Daar zal wellicht volgend jaar verandering in komen. In de Ver enigde Staten zal een Accord Wa gon gemaakt gaan worden die in 1991 voor de export beschikbaar komt. Bij Ford kan uit twee modellen worden gekozen, de Escort en Siërra. Beide auto's zijn in een veelheid aan uitvoeringen lever baar met verschillende benzine- en dieselmotoren. .Zowel de Escort als de Sierra doen het erg goed op de zakelijke markt. Hier staat de praktische bruikbaarheid voorop. Overigens zal nog voor het einde van het jaar een nieuwe Escort verschijnen, die ook weer als vijfdeurs stationcar leverbaar zal zijn. In Italië weten ze hoe ze auto's moeten ontwerpen. De Lancia Thema is een bijzonder gedistin geerde auto die in de zakenwe reld erg aanspreekt. Pininfarina heeft echter de kans gezien op ba sis van deze auto een stationcar te ontwerpen die er nog veel fraaier uitziet. Helaas zijn de verkopen van deze prachtige auto in ons land niet zo hoog. De Thema sta tioncar is er met een 2 liter benzi nemotor of 2.5 liter turbodiesel. 1.6 enl.91i- ig. D< /aller IN-NH 88 ■V4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 27