1 VOLKSWAGEN
CORRADO Rariteit
Marijke
voorjaarsshow
Lepelaers Opel blijft uitbreiden
r e s i
Tilburgs echtpaar
wint prijs bij
Renault's
Suzuki-dealer Gijsbers blijft
bereikbaar
I
I
f
4
I
3
XX-9I-SH
1
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Woensdag 23 mei 1990 - pagina 3
23 mei 1990-pagina 2
L
Sober
Kinderen
Slakkehuis
t de
>ewe
Bij'een turbo is er een schoepen
rad wat ronddraait. De G-lader
beweegt echter niet. Hij bestaat
nen. Ondanks de
ging laat de auto
alle bochten in dii
jatieve pun-
3 noemen. Je
sobere uit
en, maar
dit soort
Volkswagen is de bedenker van
het zogenaamde GTi-segment.
Middenklasse auto's met een rui
me motorisering en bijbehorende
prestaties waren voor het verschij
nen van de Golf GTi, half jaren
zeventig, nog nooit eerder ge
maakt. De ervaring die met de
Golf GTi werd opgedaan, kon in
andere producten weer verder
worden gebruikt. Hierbij moet ge
dacht worden aan twee genera-
op-
dan zakt het
>rgt ervoor
n de Corra-
snelheden omhoog te zetten met
behulp van een knop op het dash
board. Deze mogelijkheid is voor
al geschapen om bij een wasbeurt
overal goed bij te kunnen.
De meest indrukwekkende zijde
van de Corrado is het front. Voor
al gezien in de achteruitkijkspie
gel moet de auto erg aggressief
overkomen. De neus is breed en
beschikt over forse lampen.
De grille vermeldt "G60", wat iets
vertelt over het geweld onder de
motorkap. Volkswagen maakt ge
bruikt van een zogenaamde
G-lader. Je zou het het broertje
van de turbo kunnen noemen. Het
gaat om een compressor die lucht
onder hoge druk naar de cylin
ders stuurt.
De Tilburgse Opel- en Isuzu-dea-
lers Lepelaers opende begin dit
jaar zijn nieuwe occasion-center
aan de Ringbaan Oost, tegenover
de showroom waar alle nieuwe
modellen van General Motors
staan te pronken.
Binnenkort zal naast deze nieuwe
showroom een groot benzinesta
tion verrijzen, de bouwwerkzaam-
Het is al weer bijna twee jaar geleden dat Volkswagen
zijn Corrado presenteerde. De auto neemt in het pro
gramma een plaatsje in boven de Scirocco. Met zijn
compacte buitenafmetingen en sterke motor is de Cor
rado een begerens waar dig speeltje. Toch is de auto in
ons land een rariteit, waarmee we willen aanduiden
dat we ze niet op iedere straathoek tegenkomen. We
namen een exemplaar onder handen en zochten naar
de reden van deze geringe populariteit.
ties Scirocco en de huidige Golf
GTi. Volkswagen zag echter de
markt rijp voor een sportieve 2+2
en kwam zo tot de Corrado.
De voorstoelen zitten hard, maar
erg goed. De voorpassagiers wor
den stevig op hun plaats gehou
den. De verstelbaarheid is goed.
en Berkel-Enschot kan het beste
vanaf de snelweg ook over de
Ringbaan Oost worden gereden.
Het dealer-bedrijf heeft toestem
ming gekregen pijltjes in de direc
te omgeving te plaatsen, zodat on
danks het kleine ongemak klanten
niet met overlast te maken krijgen.
Helaas doen de door de gemeente
geplaatse borden denken, dat de
hele Boscheweg onbereikbaar is,
maar dat is absoluut niet het ge
val.
jleden orga-
indse Re-
jaarsshow.
Het is moeilijk om negc
ten van de Corrado te
zou misschien de wat sob
voering kunnen aanhaler
dat zijn liefhebbers van a
auto's gewend. Waarom zien we
dan toch zo weinig van dit fris
ogende model. Dat laat zich al
leen maar verklaren door de prijs.
Volkswagen biedt zijn Corrado
aan voor f.75.150,= en dat is een
meer dan stevig bedrag. Hierdoor
staat de Corrado enkele trapjes
hoger dan de Golf GTi. Volkswa
gen hoeft daarom weinig clientèle
uit die hoek te verwachten. De
auto kan dan ook eigenlijk het
best concurreren met de Audi
Coupé uit eigen huis. Misschien is
het juist wel die unieke plaats die
Wiek niet vreemd.
Met de slogan: "Ieder blaadje
van Renault's klavertje vier,
brengt geluk en rijplezier" gooide
het echtpaar hoge ogen. Binnen
kort mogen ze met een beschik
baar gestelde Renault 19 twee da
gen doorbrengen in één van de
gerenommeerde hotels uit de Bil-
’ilburg vielen hierbij in de prij- derberg Groep op de Veluwe.
Wiek heeft al meerdere keren Daar zullen zij ondermeer gastro
nomisch verwend worden.
De prijs werd symbolisch over
handigd dor Mare Huijben, de
verkoopadminstrateur van Re-
nault-dealer v.d. Boom in Tilburg.
Mare is sedert maart 1988 in
dienst van dit bedrijf en is intern
opgeleid tot verkoper. Vanaf 1 ja
nuari zal hij full-time het verkoop-
team gaan versterken.
Merk en type: Volkswagen Corra
do G60
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1781 cc
Boring x slag: 81 x 86,4 mm
Vermogen: 160 pk bij 5600 tr/min
Koppel: 225 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,05 meter,
breedte 1,68 meter
Gewicht: 1115 kg
Prestaties: topsnelheid 225 km/u
acceleratie 0-100 in 8,3 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,4 liter/100
km
bij 120 km/u 8,4 liter/100 km
Prijs: f.75.150,=
heden zijn hiervoor reeds begon
nen. Lepelaers zal hiermee zijn
dienstverlening naar de klant ver
groten. Natuurlijk wordt het sta
tion volgens de meest moderne
normen gebouwd. De Echte
grondverontreiniging van het be
staande, veel kleinere station is
inmiddels volledig opgeruimd. De
nieuwbouw zal over de hele op
pervlakte van 3000 vierkante me
ter van een vloeistofdichte bestra
ting worden voorzien.
Uitbreiding van de diensten van
het Texaco-station bestaat verder
nog uit een aparte autowasserette
en langere openingstijden, zodat
ook voor en na winkelsluiting
iedereen bij Lepelaers terecht
kan.
Vanaf deze week tot en met 21 juli
zal doorgaand verkeer geen ge
bruik kunnen maken van de Bo
scheweg tussen Tilburg en Berkel-
Enschot. De kanaalbrug zal in de
ze twee maanden volledig worden
gerenoveerd. Deze werkzaamhe
den houden echter in dat alleen
de brug is afgesloten en alle be
drijven aan de Boscheweg nor
maal bereikbaar zijn.
Aggressief
‘Met een lengte van 4,05 meter en
breedte van 1,67 meter heeft de
snelle Corrado ongeveer het zelf
de grondoppervlak als de Golf.
Ook de wielbasis is identiek. Dit
Een aantal weken gek
niseerden de Nederlai
nault-dealers een voorjc
Tijdens dit evenement konden de
bezoekers een slogan inleveren,
waarmee een twee-daags zome-
rarangement in een hotel van de
Bilderberg Groep gewonnen kon
worden. Wiek en Sjef van Mook
uitTilbi - V! v’ J- Ji
prijzen gewonnen met taalspel
letjes. Ze doet daar graag aan
mee, zolang ze maar een bepaald
thema hebben. Wiek en Sjef zijn
al jaren tevreden Renault-rijders.
Maar niet alleen Franse auto's
spreken hen aan. Zo zijn ze gek op
de Franse keuken en houden ze
van gastronomisch tafelen. Daar
naast is ook de Franse taal voor
"Cocoon" de sciencefiction
achtige bioscoopfilm van een
aantal jaren geleden, ge
maakt door Steven Spielberg,
kwam weer in mijn gedach
ten toen ik in deze Volkswa
gen Corrado stapte. Want het
lijkt alsof je in een cocon zit,
alles is rond en de auto zit als
een omhulsel om je heen. In
de film "Cocoon worden
oude mensen weer ineens
jong van hart en gedragen
zich alsof ze weer 18 zijn,
hartstikke leuk.
Deze Corrado heeft ook die
invloed, jong, dynamisch en
snel!
Terwijl het in Duitsland net
kadetjes zijn, zie je de Corra
do bij ons zelden. Wellicht
heeft dit met het prijsverschil
te maken.
De Corrado heeft een heel
eigen gezicht, heel eigentijds
en lijkt wat ontwerp betreft op
geen andere auto. Het dash
board is als een cockpit ont
worpen, dus helemaal afge
stemd op de chauffeur. Alle
bedieningshendels, knopjes
etc. zijn binnen handbereik.
De vertilatorunits zijn heel
fraai geïntegreerd. Er zitten
een paar sportieve stoelen
met lendesteunen in en dat is
gezien de prestaties die deze
bolide levert nodig bij het
bochtenwerk. Onze paars/
blauwe testauto deed van
binnen knus en warm aan.
Het rijden met deze Corrado
was uiteraard fantastisch, ho
ge snelheden zijn peanuts, je
stijgt bijna op.
Toch zijn er een paar over
eenkomsten te maken met de
Golf, het schakelen gaat op
dezelfde manier, namelijk
niet zo erg licht (wat ik overi
gens geen nadeel vind). De
wegligging is in orde en het
uiterlijk straalt degelijkheid
uit. Een groot pluspunt ten op
zichte van een Golf is de stan
daard stuurbekrachtiging en
ABS, opties die bij een derge
lijke auto onmisbaar zijn. De
G-lader die in deze auto zit,
geeft je direkt de mogelijk
heid tot snel optrekken, zon
der op toeren te hoeven zijn,
een aparte dimensie. Een
auto om de blits mee te ma
ken en om één mee te wor
den. Ontdek het zelf
geeft al aan dat de constructeurs
bij de ontwikkeling heel duidelijk
naar de Golf gekeken hebben.
Het uiterlijk is echter totaal nieuw.
De auto oogt bijzonder compact
en heeft een fraaie bolle daklijn.
Twee-forse voordeuren en een
achterklep zorgen voor een goede
toegankelijkheid van de carrosse
rie. De auto is prima afgewerkt
met bumpers in de carrosse-
riekleur, mooie lichtmetalen vel
gen, twee meegespoten buiten
spiegels en het bekende GTi- an
tennetje achterop het dak. Zeer
spectaculair is natuurlijk de ach
terspoiler die bij het passeren van
de 120 km/u elektrisch naar bo
ven wordt gedirigeerd. Bij bijna
stilstand gaat de spoiler weer om
laag. Dit betekent dat als je een
Corrado ziet rijden met de spoiler
omhoog, de auto minimaal de 120
km/u grens heeft bereikt. Toch
biedt Volkswagen de mogelijk
heid de spoiler ook bij lagere
de Corrado op de automarkt in
neemt, dat hij zo zeldzaam is.
Overigens is de Carrodo in Duits
land een behoorlijk succes. Dit is
uiteraard te danken aan de aan
genamere aanschafprijs. Boven
dien levert Volkswagen daar ook
een Corrado 16-klepper, die we
bij ons niet kennen.
De Volkswagen Corrado is een
aparte verschijning. Motorisch is
er weinig te wensen, de prestaties
zijn uitstekend, bij een redelijk
verbruik. De uitrusting herbergt
alle nodige zaken, maar is niet
overvloedig. Eigenlijk is het alleen
de hoge aanschafprijs die de weg
naar groot succes verspert.
uit een soort slakkehuis wat
lucht door een draaiende be
ging versneld. Een groot voordeel
van de G-lader is dat het motor
vermogen zeer geleidelijk wordt
afgegeven, in tegenstelling tot de
turbo die vaak bij een bepaald
toerental begint.
Als basis werd de 1.8 liter Golf
GTi-krachtbron genomen, die
voorzien van de G-lader maar
liefst tot 160 pk te kietelen bleek.
Dit vermogen wordt bij 5600 tr/
min volledig bereikt, terwijl het
hoge maximale koppel van 225
Nm al bij 4000 omwentelingen vol
ledig te benutten is. De auto weegt
1115 kg, wat betekent dat het ding
tot zeer flitsende prestaties in staat
is. Het sprintje van 0 tot 100 duurt
8,3 seconden, terwijl de Corrado
het pas bij 225 km/u hard genoeg
vindt gaan. De motor functioneert
zoals theoretisch wordt berede
neerd. Het vermogen komt makke
lijk en geleidelijk vrij, waardoor
we niet met een soort van turbo-
gat te maken krijgen. Als de
krachtbron op toeren wordt ge
houden zijn ook tussen accelera
ties zeer flitsend te volbrengen.
Natuurlijk is de Corrado behoor
lijk hard geveerd, wat echter niet
nadelig het comfort beinvloed.
Het interieur is typisch Volkswa
gen, de degelijkheid straalt er
vanaf. Het dashboard is zakelijk
van opzet. Natuurlijk heeft een
dergelijke auto een toerenteller.
Heel aardig is de boordcomputer
die op verschillende manieren ge
bruikt kan worden en nuttige in
formatie verstrekt. Echt overdadig
is de uitrusting niet. De portierrui
ten moeten met de hand naar be
neden gezwengeld worden.
Suzuki-dealer Gijsbers werd zo'n
twee jaar geleden geconfronteerd
met rioolwerkzaamheden waar
door zijn bedrijf niet meer bereik
baar was. Hetzelfde herhaalde
zich een jaar later toen de weg
werd vernieuwd. Nu is echter de
situatie anders. Ondanks het af
sluiten van de brug is het dealer-
bedrijf normaal te bereiken via de
Ringbaan Oost. Vanuit Oisterwijk
De achterkant van de stoel is in
hoogte te variëren. Beter zou ech
ter een schommelmogelijkheid in
het midden zijn. Achterin biedt de
Corrado niet al te veel plaats.
Twee kinderen kunnen er redelijk
zitten. Volwassenen komen zowel
hoofd- als beenruimte te kort. De
kofferinhoud van 300 liter in stan
daardopstelling is gezien de com
pacte carrosserie netjes. Natuur
lijk is dit uit te breiden tot maar
liefst 840 liter.
De 1.8 liter G-ladermotor levert
zijn vermogen aan de voorwielen
af via een handgeschakelde vijf-
bak. Het korte pookje laat zich
uiterst exact, maar zeker niet licht
bedienen. De eerste kilometers in
de Corrado zijn even wennen,
maar dan kan het genieten begin-
stuurbekrachti-
zich makkelijk
uuo i^wmcm lii dirigeren. Door
zijn korte koets is het een echte
gooi- en smijtauto. De remmen zijn
hier met standaard ABS volledig
op afgestemd.
De Corrado wordt door de meeste
mensen mooi gevonden. Vooral
rijdend langs scholen en andere
volksophopingen draaien vele
hoofden in de richting van de klei
ne sportcoupé van Volkswagen.
Het verbruik van de auto is zeer
afhankelijk van de manier van rij
den. Redelijk doorrijden op de
snelweg met vrij constante snelhe
den levert een gunstige waarde
van 1 op 11 op. Ga je echter veel
vuldig door de stad met veel
trekken en remmen,
af tot 1 op 9. Dit alles zor
dat het gemiddelde van
do toch heel netjes blijft.
r j
4