1 VOLKSWAGEN CORRADO Rariteit Marijke voorjaarsshow Lepelaers Opel blijft uitbreiden r e s i Tilburgs echtpaar wint prijs bij Renault's Suzuki-dealer Gijsbers blijft bereikbaar I I f 4 I 3 XX-9I-SH 1 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Woensdag 23 mei 1990 - pagina 3 23 mei 1990-pagina 2 L Sober Kinderen Slakkehuis t de >ewe Bij'een turbo is er een schoepen rad wat ronddraait. De G-lader beweegt echter niet. Hij bestaat nen. Ondanks de ging laat de auto alle bochten in dii jatieve pun- 3 noemen. Je sobere uit en, maar dit soort Volkswagen is de bedenker van het zogenaamde GTi-segment. Middenklasse auto's met een rui me motorisering en bijbehorende prestaties waren voor het verschij nen van de Golf GTi, half jaren zeventig, nog nooit eerder ge maakt. De ervaring die met de Golf GTi werd opgedaan, kon in andere producten weer verder worden gebruikt. Hierbij moet ge dacht worden aan twee genera- op- dan zakt het >rgt ervoor n de Corra- snelheden omhoog te zetten met behulp van een knop op het dash board. Deze mogelijkheid is voor al geschapen om bij een wasbeurt overal goed bij te kunnen. De meest indrukwekkende zijde van de Corrado is het front. Voor al gezien in de achteruitkijkspie gel moet de auto erg aggressief overkomen. De neus is breed en beschikt over forse lampen. De grille vermeldt "G60", wat iets vertelt over het geweld onder de motorkap. Volkswagen maakt ge bruikt van een zogenaamde G-lader. Je zou het het broertje van de turbo kunnen noemen. Het gaat om een compressor die lucht onder hoge druk naar de cylin ders stuurt. De Tilburgse Opel- en Isuzu-dea- lers Lepelaers opende begin dit jaar zijn nieuwe occasion-center aan de Ringbaan Oost, tegenover de showroom waar alle nieuwe modellen van General Motors staan te pronken. Binnenkort zal naast deze nieuwe showroom een groot benzinesta tion verrijzen, de bouwwerkzaam- Het is al weer bijna twee jaar geleden dat Volkswagen zijn Corrado presenteerde. De auto neemt in het pro gramma een plaatsje in boven de Scirocco. Met zijn compacte buitenafmetingen en sterke motor is de Cor rado een begerens waar dig speeltje. Toch is de auto in ons land een rariteit, waarmee we willen aanduiden dat we ze niet op iedere straathoek tegenkomen. We namen een exemplaar onder handen en zochten naar de reden van deze geringe populariteit. ties Scirocco en de huidige Golf GTi. Volkswagen zag echter de markt rijp voor een sportieve 2+2 en kwam zo tot de Corrado. De voorstoelen zitten hard, maar erg goed. De voorpassagiers wor den stevig op hun plaats gehou den. De verstelbaarheid is goed. en Berkel-Enschot kan het beste vanaf de snelweg ook over de Ringbaan Oost worden gereden. Het dealer-bedrijf heeft toestem ming gekregen pijltjes in de direc te omgeving te plaatsen, zodat on danks het kleine ongemak klanten niet met overlast te maken krijgen. Helaas doen de door de gemeente geplaatse borden denken, dat de hele Boscheweg onbereikbaar is, maar dat is absoluut niet het ge val. jleden orga- indse Re- jaarsshow. Het is moeilijk om negc ten van de Corrado te zou misschien de wat sob voering kunnen aanhaler dat zijn liefhebbers van a auto's gewend. Waarom zien we dan toch zo weinig van dit fris ogende model. Dat laat zich al leen maar verklaren door de prijs. Volkswagen biedt zijn Corrado aan voor f.75.150,= en dat is een meer dan stevig bedrag. Hierdoor staat de Corrado enkele trapjes hoger dan de Golf GTi. Volkswa gen hoeft daarom weinig clientèle uit die hoek te verwachten. De auto kan dan ook eigenlijk het best concurreren met de Audi Coupé uit eigen huis. Misschien is het juist wel die unieke plaats die Wiek niet vreemd. Met de slogan: "Ieder blaadje van Renault's klavertje vier, brengt geluk en rijplezier" gooide het echtpaar hoge ogen. Binnen kort mogen ze met een beschik baar gestelde Renault 19 twee da gen doorbrengen in één van de gerenommeerde hotels uit de Bil- ’ilburg vielen hierbij in de prij- derberg Groep op de Veluwe. Wiek heeft al meerdere keren Daar zullen zij ondermeer gastro nomisch verwend worden. De prijs werd symbolisch over handigd dor Mare Huijben, de verkoopadminstrateur van Re- nault-dealer v.d. Boom in Tilburg. Mare is sedert maart 1988 in dienst van dit bedrijf en is intern opgeleid tot verkoper. Vanaf 1 ja nuari zal hij full-time het verkoop- team gaan versterken. Merk en type: Volkswagen Corra do G60 Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1781 cc Boring x slag: 81 x 86,4 mm Vermogen: 160 pk bij 5600 tr/min Koppel: 225 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 4,05 meter, breedte 1,68 meter Gewicht: 1115 kg Prestaties: topsnelheid 225 km/u acceleratie 0-100 in 8,3 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,4 liter/100 km bij 120 km/u 8,4 liter/100 km Prijs: f.75.150,= heden zijn hiervoor reeds begon nen. Lepelaers zal hiermee zijn dienstverlening naar de klant ver groten. Natuurlijk wordt het sta tion volgens de meest moderne normen gebouwd. De Echte grondverontreiniging van het be staande, veel kleinere station is inmiddels volledig opgeruimd. De nieuwbouw zal over de hele op pervlakte van 3000 vierkante me ter van een vloeistofdichte bestra ting worden voorzien. Uitbreiding van de diensten van het Texaco-station bestaat verder nog uit een aparte autowasserette en langere openingstijden, zodat ook voor en na winkelsluiting iedereen bij Lepelaers terecht kan. Vanaf deze week tot en met 21 juli zal doorgaand verkeer geen ge bruik kunnen maken van de Bo scheweg tussen Tilburg en Berkel- Enschot. De kanaalbrug zal in de ze twee maanden volledig worden gerenoveerd. Deze werkzaamhe den houden echter in dat alleen de brug is afgesloten en alle be drijven aan de Boscheweg nor maal bereikbaar zijn. Aggressief ‘Met een lengte van 4,05 meter en breedte van 1,67 meter heeft de snelle Corrado ongeveer het zelf de grondoppervlak als de Golf. Ook de wielbasis is identiek. Dit Een aantal weken gek niseerden de Nederlai nault-dealers een voorjc Tijdens dit evenement konden de bezoekers een slogan inleveren, waarmee een twee-daags zome- rarangement in een hotel van de Bilderberg Groep gewonnen kon worden. Wiek en Sjef van Mook uitTilbi - V! v’ J- Ji prijzen gewonnen met taalspel letjes. Ze doet daar graag aan mee, zolang ze maar een bepaald thema hebben. Wiek en Sjef zijn al jaren tevreden Renault-rijders. Maar niet alleen Franse auto's spreken hen aan. Zo zijn ze gek op de Franse keuken en houden ze van gastronomisch tafelen. Daar naast is ook de Franse taal voor "Cocoon" de sciencefiction achtige bioscoopfilm van een aantal jaren geleden, ge maakt door Steven Spielberg, kwam weer in mijn gedach ten toen ik in deze Volkswa gen Corrado stapte. Want het lijkt alsof je in een cocon zit, alles is rond en de auto zit als een omhulsel om je heen. In de film "Cocoon worden oude mensen weer ineens jong van hart en gedragen zich alsof ze weer 18 zijn, hartstikke leuk. Deze Corrado heeft ook die invloed, jong, dynamisch en snel! Terwijl het in Duitsland net kadetjes zijn, zie je de Corra do bij ons zelden. Wellicht heeft dit met het prijsverschil te maken. De Corrado heeft een heel eigen gezicht, heel eigentijds en lijkt wat ontwerp betreft op geen andere auto. Het dash board is als een cockpit ont worpen, dus helemaal afge stemd op de chauffeur. Alle bedieningshendels, knopjes etc. zijn binnen handbereik. De vertilatorunits zijn heel fraai geïntegreerd. Er zitten een paar sportieve stoelen met lendesteunen in en dat is gezien de prestaties die deze bolide levert nodig bij het bochtenwerk. Onze paars/ blauwe testauto deed van binnen knus en warm aan. Het rijden met deze Corrado was uiteraard fantastisch, ho ge snelheden zijn peanuts, je stijgt bijna op. Toch zijn er een paar over eenkomsten te maken met de Golf, het schakelen gaat op dezelfde manier, namelijk niet zo erg licht (wat ik overi gens geen nadeel vind). De wegligging is in orde en het uiterlijk straalt degelijkheid uit. Een groot pluspunt ten op zichte van een Golf is de stan daard stuurbekrachtiging en ABS, opties die bij een derge lijke auto onmisbaar zijn. De G-lader die in deze auto zit, geeft je direkt de mogelijk heid tot snel optrekken, zon der op toeren te hoeven zijn, een aparte dimensie. Een auto om de blits mee te ma ken en om één mee te wor den. Ontdek het zelf geeft al aan dat de constructeurs bij de ontwikkeling heel duidelijk naar de Golf gekeken hebben. Het uiterlijk is echter totaal nieuw. De auto oogt bijzonder compact en heeft een fraaie bolle daklijn. Twee-forse voordeuren en een achterklep zorgen voor een goede toegankelijkheid van de carrosse rie. De auto is prima afgewerkt met bumpers in de carrosse- riekleur, mooie lichtmetalen vel gen, twee meegespoten buiten spiegels en het bekende GTi- an tennetje achterop het dak. Zeer spectaculair is natuurlijk de ach terspoiler die bij het passeren van de 120 km/u elektrisch naar bo ven wordt gedirigeerd. Bij bijna stilstand gaat de spoiler weer om laag. Dit betekent dat als je een Corrado ziet rijden met de spoiler omhoog, de auto minimaal de 120 km/u grens heeft bereikt. Toch biedt Volkswagen de mogelijk heid de spoiler ook bij lagere de Corrado op de automarkt in neemt, dat hij zo zeldzaam is. Overigens is de Carrodo in Duits land een behoorlijk succes. Dit is uiteraard te danken aan de aan genamere aanschafprijs. Boven dien levert Volkswagen daar ook een Corrado 16-klepper, die we bij ons niet kennen. De Volkswagen Corrado is een aparte verschijning. Motorisch is er weinig te wensen, de prestaties zijn uitstekend, bij een redelijk verbruik. De uitrusting herbergt alle nodige zaken, maar is niet overvloedig. Eigenlijk is het alleen de hoge aanschafprijs die de weg naar groot succes verspert. uit een soort slakkehuis wat lucht door een draaiende be ging versneld. Een groot voordeel van de G-lader is dat het motor vermogen zeer geleidelijk wordt afgegeven, in tegenstelling tot de turbo die vaak bij een bepaald toerental begint. Als basis werd de 1.8 liter Golf GTi-krachtbron genomen, die voorzien van de G-lader maar liefst tot 160 pk te kietelen bleek. Dit vermogen wordt bij 5600 tr/ min volledig bereikt, terwijl het hoge maximale koppel van 225 Nm al bij 4000 omwentelingen vol ledig te benutten is. De auto weegt 1115 kg, wat betekent dat het ding tot zeer flitsende prestaties in staat is. Het sprintje van 0 tot 100 duurt 8,3 seconden, terwijl de Corrado het pas bij 225 km/u hard genoeg vindt gaan. De motor functioneert zoals theoretisch wordt berede neerd. Het vermogen komt makke lijk en geleidelijk vrij, waardoor we niet met een soort van turbo- gat te maken krijgen. Als de krachtbron op toeren wordt ge houden zijn ook tussen accelera ties zeer flitsend te volbrengen. Natuurlijk is de Corrado behoor lijk hard geveerd, wat echter niet nadelig het comfort beinvloed. Het interieur is typisch Volkswa gen, de degelijkheid straalt er vanaf. Het dashboard is zakelijk van opzet. Natuurlijk heeft een dergelijke auto een toerenteller. Heel aardig is de boordcomputer die op verschillende manieren ge bruikt kan worden en nuttige in formatie verstrekt. Echt overdadig is de uitrusting niet. De portierrui ten moeten met de hand naar be neden gezwengeld worden. Suzuki-dealer Gijsbers werd zo'n twee jaar geleden geconfronteerd met rioolwerkzaamheden waar door zijn bedrijf niet meer bereik baar was. Hetzelfde herhaalde zich een jaar later toen de weg werd vernieuwd. Nu is echter de situatie anders. Ondanks het af sluiten van de brug is het dealer- bedrijf normaal te bereiken via de Ringbaan Oost. Vanuit Oisterwijk De achterkant van de stoel is in hoogte te variëren. Beter zou ech ter een schommelmogelijkheid in het midden zijn. Achterin biedt de Corrado niet al te veel plaats. Twee kinderen kunnen er redelijk zitten. Volwassenen komen zowel hoofd- als beenruimte te kort. De kofferinhoud van 300 liter in stan daardopstelling is gezien de com pacte carrosserie netjes. Natuur lijk is dit uit te breiden tot maar liefst 840 liter. De 1.8 liter G-ladermotor levert zijn vermogen aan de voorwielen af via een handgeschakelde vijf- bak. Het korte pookje laat zich uiterst exact, maar zeker niet licht bedienen. De eerste kilometers in de Corrado zijn even wennen, maar dan kan het genieten begin- stuurbekrachti- zich makkelijk uuo i^wmcm lii dirigeren. Door zijn korte koets is het een echte gooi- en smijtauto. De remmen zijn hier met standaard ABS volledig op afgestemd. De Corrado wordt door de meeste mensen mooi gevonden. Vooral rijdend langs scholen en andere volksophopingen draaien vele hoofden in de richting van de klei ne sportcoupé van Volkswagen. Het verbruik van de auto is zeer afhankelijk van de manier van rij den. Redelijk doorrijden op de snelweg met vrij constante snelhe den levert een gunstige waarde van 1 op 11 op. Ga je echter veel vuldig door de stad met veel trekken en remmen, af tot 1 op 9. Dit alles zor dat het gemiddelde van do toch heel netjes blijft. r j 4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 19