BMW 850i BMW Autoplan NISSAN MICRA 1.2 SLX Gemini autokaart 1E Bewijs van het ongelijk O L ibv fel ï]L R E «El AN” NISSAN van DENISSEN, je blijft erin rijden left gk IJ-IMPRESSI - Word^ XP-91-GD mei 1990-pagina 8 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 17 mei 1990 - pagina 9 (vervolg van blz. 1) bezig is je te passeren. Remsysteem Geheugen ver- et. et et. een Vermogen NnHBNHMnMi /■d Hoofdsteunen Iburg 9.00-18.00 uur. 0.00-17.00 uur. 1986-87 1985-86 1983-84 1987 1987 1984 1985 1987 1987 1987 1984 1987 1988 1986 1985 1985 1989 1982 1986 1987 1987 1986 >en te 5 zitpo- De prijzen van de Nissan Micra zijn gunstig te noemen. Het basis Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg-013-683911 NISSAN GARAGE k DENISSEN BV, ir. jrey met. et. mo- t te- De sie in 04255-3944 RENAULT J ser een droomauto bij. Een - gemaakt is «n als investe- weg te zetten. Grote vooruitgang hel autofabrikanten de lac bereikt waar het gaat importeur systemen, De aftrekbaarheid van rente en het betalen per maand is de enige overeenkomst met de traditionele vormen van financiering. Het BMW Autoplan gaat er vanuit dat 1 ligging en afvering zijn meer dik in orde. Als je bij 220 km/ van rijbaan verwisselt, kijk je gewoonte even over je linker schouder. Je zou echter maar Iemand die denkt dat Japanse auto's maximaal vier jaar achter elkaar in productie blijven, treft in de Micra van Nissan het bewijs van zijn ongelijk. De kleinste telg van Nissan houdt het al wat langer vol. Na een kleine facelift eind 1988, oogt de auto nog steeds vlot en mo dern. Het succes van de auto is erg groot. Ook de eerste drie maanden van dit jaar neemt het model een nette lïït 21ste plaats in op de verkoopranglijst. Op één versie na, kopere uitgaven te koop, worden alle Micro's geleverd met de 1.2 liter motor. We reden met de meest complete uitgave, de SLX. maximaal f.5000, vergoed en zijn de tijdens de diefstal in de auto gemonteerde accessoires meeverzekerd. Tevens heeft men recht op een landelijke 24-uurs service, mochten er problemen met de alarminstallatie ontstaan. De Gemini autokaart biedt bij ver schillende verzekeringsmaat- Met de BMW 850i hebben we er weer een droomauto bij droomauto echter die ge e verkeer om te rijden en niet om c echt het ring onder een doek we Als we het hele Micra-gamma be kijken dan kunnen we kiezen uit een flinke reeks varianten. De ba sisuitvoering heeft nog steeds de 4 cylinder 1 liter motor. Het gaat hierbij om de speciale Sail-uitga- ve. In het normale leveringspro gramma maken we verder onder scheidt tussen de L, LX en SLX, die uiteraard oplopend in luxe. Er kan worden gekozen voor een drie- of vijfdeurs carrosserie. Verder kent het BMW Autoplan een gegarandeerde minimum in- ruilprijs. Voor gebruikte BMW's die ook op deze manier kunnen worden aangeschaft, is een on derhoudscontract optioneel. Hier mee is de bestuurder tijdens de contractperiode gevrijwaard van onderhoudskosten. Bovendien is, mits de auto niet ouder is dan vijf jaar, een garantie van twee jaar standaard. Voor nieuwe BMW's kan een onderhoudscontract voor maximaal vijf jaar worden afge sloten. Ook de wegenbelasting kan worden opgenomen. Het is binnen het Autoplan zelfs mogelijk een spaarvoorziening in te bouwen. De klant kan aan het einde van de looptijd bijvoorbeeld een duurdere BMW kopen. Door het BMW Autoplan zijn alle autokosten met uitzondering van de brandstof terug te brengen tot een gemakkelijk te budgetteren maandbedrag. Car Systems Breda b.v., i~ van Gemini auto-alarmsys introduceert de Gemini autokaart. Met deze kaart is de auto voor twee jaar aanvullend verzekerd tegen diefstal van het voertuig, in clusief gemonteerde accessoires. Bij aankoop van een Gemini auto- alarm met startblokkering, gein- stalleerd door de erkende Gemi- ni-dealer, krijgt de klant de auto kaart. Al vanaf f.525, inclusief montage kan dit alarmpakket worden aangeboden. Indien de klant reeds in het bezit is van een Gemini alarm dat na 1 april 1989 is geïnstalleerd, kan de auto ach teraf voor twee jaar aanvullend verzekerd worden tegen diefstal. Wordt de auto gestolen dan staat er direct voor 30 dagen vervan gend vervoer klaar. Als het voer tuig niet wordt teruggevonden binnen die 30 dagen, dan ver goedt deze aanvullende verzeke ring het verschil tussen de nieuw- waarde en de uitkering van de casco-verzekering tot een maxi mum van 35% van die uitkering. Bovendien wordt het eigen risico van de casco-verzekering tot Het dashboard is functioneel inge richt en beschikt over een flinke hoeveelheid opbergruimtes. De stoelen van de SLX zijn met een fraaie en stevige stof bekleed. Ook de hoofdsteunen zijn hiermee overtrokken. De zitting zou wat langer mogen zijn. Achterin is nog flink wat ruimte overgebleven, zo dat twee volwassenen er gemak- schappijen korting op de casco- premie. Verder worden kortingen gegeven op het lidmaatschap van de KNAC en op de huur van een auto bij Budget Rent-a-Car. Tot slot kan er met de kaart betaald worden bij alle Van der Valk-, Bil- derberg- en Esso-vestigingen en natuurlijk bij de Gemini-dealers. prijs voor de Nederlandse ver is vastgesteld op f.233.000,= terwijl de auto in Duitsland vanaf DM 140.000 te koop is in een min rei- en stuurstand kun- der comPlete versie. Belangstel- geheugens worden op- hn9 18 ®.r meer dancVn°nn°ende-iDlt Als dus iemand anders >aar zujle? ?r z° n 6-0°0 exempla- rTATAdAn is slechts ren ln de fabriek van Dingolfing rriirron den klaargestoomd worden. De eérste drie jaar productie, dat wil zeggen 26.000 exemplaren, was echter al voor de definitieve intro ductie verkocht. In Nederland zul len er dit jaar minimaal 40 stuks afgeleverd worden. Productiever hoging zit er op korte termijn niet in, daar dit ten koste zou gaan van de 5- en 7-serie. Ook de komst van een 6 cylinder motor is op dit mo ment nog niet aan de orde. De mo gelijkheden zijn er wel, maar zo lang de verkopen er geen aanlei ding toe geven gebeurt het niet. de klant aan het einde van de contractperiode dezelfde finaciele mogelijkheden heeft als aan het begin. "Beginpositie is eindposi-» tie". Met deze kreet wordt het in gebouwde spaaraspect bedoeld, waarmee het eigen geld en/of de waarde van de inruilauto wordt r teruggespaard. Dankzij de reke- r ning courantfaciliteiten van het Autoplan, hoeft niet het gehele kredietbedrag te worden afgelost, maar slechts het gedeelte wat i 'van de auto is afgereden', de werkelijk afschrijving dus. Bij aankoop van de volgende BMW kan dan weer het tot het totaal ge plande bedrag worden opgei men en vermeerderd met het t ruggespaarde 'eigen geld' is dan weer hetzelfde bedrag beschik baar om een BMW te kopen. Al- leen de afschrijving wordt afge lost, zodat de maandlasten in ver houding veel lager liggen dan bij traditioneel financieren. De complete Micra SLX is uiterlijk duidelijk te herkennen aan de in de carrosseriekleur gespoten bumpers en de speciale wieldop pen, al waren de laatste op ons exemplaar vervangen door licht metalen velgen. De auto is voor zien van een gelaagde voorruit, getinte ramen, een wis/wasinstal- latie op de achterruit, twee van binnenuit verstelbare buitenspie gels, een grille in de carrosse riekleur, uitstelbare zijruiten en 155/70 R 13 banden. Als je achter het stuur plaats neemt, zijn direct de voordelen van de hoge koets merkbaar. De Micra heeft een enorm ruitopper- vlak, waardoor vrijwel alles om je heen makkelijk zichtbaar is. Ook de hoofdruimte is heel behoorlijk. Een klein minpuntje is dat de rand van het stuur een deel van het analoge klokje op het dashboard afdekt. Alle andere instrumenten zijn echter goed afleesbaar. kelijk kunnen plaatsnemen. De SLX is uiteraard voorzien van aar dige zaken zoals portierbakken, een make-up spiegeltje, volledige portierbekleding, een deelbaar neerklapbare achterbankleuning en tapijt in de bagageruimte. De Micra is een lekker vlot autootje. Met zijn top van 150 km/ u kan hij menig grotere bijbenen, terwijl het sprintje van 0 tot 100 zo'n 12,5 seconden in beslag neemt. De Micra is een makkelijke auto die iedereen snel zal beval len. De motor doet vlot, maar ook stil zijn werk. Wel is de Micra een 3,73 duidelijke voorwielaandrijver die bij nat wegdek in een bocht over zijn voorwielen rechtdoor wil glij den. Maar dit blijft makkelijk te corrigeren door simpelweg het gas los te laten. De complete SLX is alleen lever baar met driedeurs carrosserie en een handgeschakelde vijfbak. De als extra leverbare drietraps auto maat is alleen met de L en LX te combineren. Ook de vijfdeurs- koets is alleen in deze twee goed- model met de 1 liter motor staat voor f.17.495,= op de lijst. De 3- deurs 1.2 L kost f.18.595,= en is wat rijden betreft niet anders dan de SLX. De completere LX vraagt een investering van f.20.395,= ter wijl de SLX, met als extra de wiel doppen, bumpers in de kleur en andere bekleding f.21.460,= kost. Hieruit mag geconcludeerd wor den dat vooral de L en LX interes sante aanbiedingen zijn. Een ideale auto om lange afstanden mee te overbruggen. Optie is EDO, een elektronisch systeem wat de schokbrekers afsteld. Hier bij kan tussen sportief en comfor tabel gekozen worden. De con structie van voor- en achterwiel- ophanging is zo dat de koets vrij wel vlak blijft in bochten, waar door het gunstige effect van de stroomlijn volledig aanwezig blijft. Een nieuwtje is een partikelfilter wat wordt opgenomen in het ver- warmings- en ventilatiesysteem. Dit filter vangt miniscule deeltjes uit de lucht, wat bijzonder prettig is in vervuilde gebieden en voor mensen die last hebben van aller- gien. Alhoewel nog weinig erva ring met het filter is opgedaan, moet het ieder jaar vervangen worden. BMW heeft op het gebied van vei ligheid een naam hoog te houden. Bij aanrijdingen tot 30 km/u sneu velt slechts weinig van de auto en zijn eventuele reparaties makke lijk uit te voeren. Hierdoor valt de verzekeringspremie van de auto in Duitsland zelfs gunstiger uit dan van de oudere en goedkope re 6-serie. Het interieur van de 850i is uiter aard voorzien van een reeks snuf jes. Het dashboard is bijzonder vloeiend van lijn. Het instrumenta rium bevat slechts een snelheids meter, toerenteller, brandstofme- ter en temperatuurmeter. Alle an- De BMW 850i is een rij-ijzer van het zuiverste water. Je zit als een vorst omringd door de meest mo derne techniek. Met hoge snelhe den blaas je al het andere verke° voorbij, zonder dat je nou BMW biedt vanaf heden een inte ressante methode voor particulie ren om in gelijke maandelijkse termijnen de autokosten te beta len. Wat dat betreft is het BMW Autoplan vergelijkbaar met lea sing, de klant betaalt immers maandelijks voor zijn autoge bruik. Bij leasing moet echter BTW betaald worden, die de particulier niet kan aftrekken. BMW heeft echter Leasing en Rekening Cou rant gecombineerd, waardoor de voordelen van beide systemen zijn samengesmolten. Het maandbe drag wordt gezien als aflossing compleet met rente, zodat er geen BTW hoeft te worden betaald. Bo vendien is de betaalde rente af trekbaar. Het stuur zelf is elektrisch in hoog te en diepte verstelbaar. Als het contact wordt uigezet gaat het stuur automatisch in de hoogste stand om het in- en uitstappe vergemakkelijken. De juiste sitie, spiegel- en stuurstar 1 nen in drie gehei geborgen. 7 in de auto gereden heeft, is slechts één druk op de knop voldoende omj te krijgen. dere functies zijl in de console of lom. Lederen bekleding wordt voor Ne- deland in de standaarduitrusting geleverd samen met airconditio ning en een rolgordijntje voor de achterruit. De standaard lichtme talen velgen zijn keurig van vorm geving, echter BMW levert tegen meerprijs exemplaren van nog fraaier ontwerp, die boven dien voor links en rechts verschil- lend zijn in verband met de opti- gelijkheden zijn er male koeling voor de remschijven. de verkopen De Micra heeft een lengte van 3 mefer en valt daardoor in de klas se van de Peugeot 205 en Ford Fiesta. De auto oogt echter klei ner. Dit komt door de vrij hoge carrosserie, wat natuurlijk zijn po sitieve invloed heeft op de binnen ruimte. De 1.2 liter motor levert een ver mogen van 54 pk bij 5200 tr/min. De krachtbron heeft een elektro nisch geregelde carburateur die gekoppeld is aan een geregelde driewegkatalysator. Alle Micro's wordemstandaard voorzien van een vijf versnellingsbak, die zoals we van het merk gewend zijn, pro bleemloos te bedienen is. De voorwielen van de Micra zijn onafhankelijk opgehangen, terwijl achter een starre as is gebruikt met vier reactie-armen. Ondanks het ontbreken van onafhankelijke achterwielophanging, rijdt de auto comfortabel en is zeker niet springerig op oneffenheden. Ook tientallen jaren geleden ren er al bolides die de onvoor stelbare snelheid van 250 km/u wisten te behalen. Maar op het moment dat er fors geremd moest worden, kwam een flinke dosis jn ondergebracht 9eluk om de hoek kijken. Dat ge- f rond de stuurko- luk hebben we met de BMW 850i wat minder nodig. Het remsys teem met natuurlijk standaard ABS is op het hoge prestatieni veau berekend en weet een gi gantische vertraging te bewerk stelligen. uk dan i uit

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 27