BMW 850i
BMW Autoplan
NISSAN MICRA 1.2 SLX
Gemini autokaart
1E
Bewijs
van het
ongelijk
O
L
ibv
fel
ï]L
R
E
«El
AN”
NISSAN van
DENISSEN,
je blijft erin
rijden
left
gk
IJ-IMPRESSI
-
Word^
XP-91-GD
mei 1990-pagina 8
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 mei 1990 - pagina 9
(vervolg van blz. 1)
bezig is je te passeren.
Remsysteem
Geheugen
ver-
et.
et
et.
een
Vermogen
NnHBNHMnMi
/■d
Hoofdsteunen
Iburg
9.00-18.00 uur.
0.00-17.00 uur.
1986-87
1985-86
1983-84
1987
1987
1984
1985
1987
1987
1987
1984
1987
1988
1986
1985
1985
1989
1982
1986
1987
1987
1986
>en te
5 zitpo-
De prijzen van de Nissan Micra
zijn gunstig te noemen. Het basis
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg-013-683911
NISSAN
GARAGE
k DENISSEN BV,
ir.
jrey
met.
et.
mo-
t te-
De
sie
in 04255-3944
RENAULT
J
ser een droomauto bij. Een
- gemaakt is
«n als investe-
weg te zetten.
Grote vooruitgang hel
autofabrikanten de lac
bereikt waar het gaat
importeur
systemen,
De aftrekbaarheid van rente en
het betalen per maand is de enige
overeenkomst met de traditionele
vormen van financiering. Het
BMW Autoplan gaat er vanuit dat
1
ligging en afvering zijn meer
dik in orde. Als je bij 220 km/
van rijbaan verwisselt, kijk je
gewoonte even over je linker
schouder. Je zou echter maar
Iemand die denkt dat Japanse auto's maximaal vier
jaar achter elkaar in productie blijven, treft in de Micra
van Nissan het bewijs van zijn ongelijk. De kleinste telg
van Nissan houdt het al wat langer vol. Na een kleine
facelift eind 1988, oogt de auto nog steeds vlot en mo
dern. Het succes van de auto is erg groot. Ook de eerste
drie maanden van dit jaar neemt het model een nette lïït
21ste plaats in op de verkoopranglijst. Op één versie na, kopere uitgaven te koop,
worden alle Micro's geleverd met de 1.2 liter motor. We
reden met de meest complete uitgave, de SLX.
maximaal f.5000, vergoed en
zijn de tijdens de diefstal in de
auto gemonteerde accessoires
meeverzekerd. Tevens heeft men
recht op een landelijke 24-uurs
service, mochten er problemen
met de alarminstallatie ontstaan.
De Gemini autokaart biedt bij ver
schillende verzekeringsmaat-
Met de BMW 850i hebben we er
weer een droomauto bij
droomauto echter die ge
e verkeer om te rijden en niet om c
echt het ring onder een doek we
Als we het hele Micra-gamma be
kijken dan kunnen we kiezen uit
een flinke reeks varianten. De ba
sisuitvoering heeft nog steeds de 4
cylinder 1 liter motor. Het gaat
hierbij om de speciale Sail-uitga-
ve. In het normale leveringspro
gramma maken we verder onder
scheidt tussen de L, LX en SLX,
die uiteraard oplopend in luxe. Er
kan worden gekozen voor een
drie- of vijfdeurs carrosserie.
Verder kent het BMW Autoplan
een gegarandeerde minimum in-
ruilprijs. Voor gebruikte BMW's
die ook op deze manier kunnen
worden aangeschaft, is een on
derhoudscontract optioneel. Hier
mee is de bestuurder tijdens de
contractperiode gevrijwaard van
onderhoudskosten. Bovendien is,
mits de auto niet ouder is dan vijf
jaar, een garantie van twee jaar
standaard. Voor nieuwe BMW's
kan een onderhoudscontract voor
maximaal vijf jaar worden afge
sloten. Ook de wegenbelasting
kan worden opgenomen.
Het is binnen het Autoplan zelfs
mogelijk een spaarvoorziening in
te bouwen. De klant kan aan het
einde van de looptijd bijvoorbeeld
een duurdere BMW kopen.
Door het BMW Autoplan zijn alle
autokosten met uitzondering van
de brandstof terug te brengen tot
een gemakkelijk te budgetteren
maandbedrag.
Car Systems Breda b.v., i~
van Gemini auto-alarmsys
introduceert de Gemini autokaart.
Met deze kaart is de auto voor
twee jaar aanvullend verzekerd
tegen diefstal van het voertuig, in
clusief gemonteerde accessoires.
Bij aankoop van een Gemini auto-
alarm met startblokkering, gein-
stalleerd door de erkende Gemi-
ni-dealer, krijgt de klant de auto
kaart. Al vanaf f.525, inclusief
montage kan dit alarmpakket
worden aangeboden. Indien de
klant reeds in het bezit is van een
Gemini alarm dat na 1 april 1989
is geïnstalleerd, kan de auto ach
teraf voor twee jaar aanvullend
verzekerd worden tegen diefstal.
Wordt de auto gestolen dan staat
er direct voor 30 dagen vervan
gend vervoer klaar. Als het voer
tuig niet wordt teruggevonden
binnen die 30 dagen, dan ver
goedt deze aanvullende verzeke
ring het verschil tussen de nieuw-
waarde en de uitkering van de
casco-verzekering tot een maxi
mum van 35% van die uitkering.
Bovendien wordt het eigen risico
van de casco-verzekering tot
Het dashboard is functioneel inge
richt en beschikt over een flinke
hoeveelheid opbergruimtes.
De stoelen van de SLX zijn met
een fraaie en stevige stof bekleed.
Ook de hoofdsteunen zijn hiermee
overtrokken. De zitting zou wat
langer mogen zijn. Achterin is nog
flink wat ruimte overgebleven, zo
dat twee volwassenen er gemak-
schappijen korting op de casco-
premie. Verder worden kortingen
gegeven op het lidmaatschap van
de KNAC en op de huur van een
auto bij Budget Rent-a-Car. Tot
slot kan er met de kaart betaald
worden bij alle Van der Valk-, Bil-
derberg- en Esso-vestigingen en
natuurlijk bij de Gemini-dealers.
prijs voor de Nederlandse ver
is vastgesteld op f.233.000,=
terwijl de auto in Duitsland vanaf
DM 140.000 te koop is in een min
rei- en stuurstand kun- der comPlete versie. Belangstel-
geheugens worden op- hn9 18 ®.r meer dancVn°nn°ende-iDlt
Als dus iemand anders >aar zujle? ?r z° n 6-0°0 exempla-
rTATAdAn is slechts ren ln de fabriek van Dingolfing
rriirron den klaargestoomd worden. De
eérste drie jaar productie, dat wil
zeggen 26.000 exemplaren, was
echter al voor de definitieve intro
ductie verkocht. In Nederland zul
len er dit jaar minimaal 40 stuks
afgeleverd worden. Productiever
hoging zit er op korte termijn niet
in, daar dit ten koste zou gaan van
de 5- en 7-serie. Ook de komst van
een 6 cylinder motor is op dit mo
ment nog niet aan de orde. De mo
gelijkheden zijn er wel, maar zo
lang de verkopen er geen aanlei
ding toe geven gebeurt het niet.
de klant aan het einde van de
contractperiode dezelfde finaciele
mogelijkheden heeft als aan het
begin. "Beginpositie is eindposi-»
tie". Met deze kreet wordt het in
gebouwde spaaraspect bedoeld,
waarmee het eigen geld en/of de
waarde van de inruilauto wordt
r teruggespaard. Dankzij de reke-
r ning courantfaciliteiten van het
Autoplan, hoeft niet het gehele
kredietbedrag te worden afgelost,
maar slechts het gedeelte wat
i 'van de auto is afgereden', de
werkelijk afschrijving dus. Bij
aankoop van de volgende BMW
kan dan weer het tot het totaal ge
plande bedrag worden opgei
men en vermeerderd met het t
ruggespaarde 'eigen geld' is dan
weer hetzelfde bedrag beschik
baar om een BMW te kopen. Al-
leen de afschrijving wordt afge
lost, zodat de maandlasten in ver
houding veel lager liggen dan bij
traditioneel financieren.
De complete Micra SLX is uiterlijk
duidelijk te herkennen aan de in
de carrosseriekleur gespoten
bumpers en de speciale wieldop
pen, al waren de laatste op ons
exemplaar vervangen door licht
metalen velgen. De auto is voor
zien van een gelaagde voorruit,
getinte ramen, een wis/wasinstal-
latie op de achterruit, twee van
binnenuit verstelbare buitenspie
gels, een grille in de carrosse
riekleur, uitstelbare zijruiten en
155/70 R 13 banden.
Als je achter het stuur plaats
neemt, zijn direct de voordelen
van de hoge koets merkbaar. De
Micra heeft een enorm ruitopper-
vlak, waardoor vrijwel alles om je
heen makkelijk zichtbaar is. Ook
de hoofdruimte is heel behoorlijk.
Een klein minpuntje is dat de rand
van het stuur een deel van het
analoge klokje op het dashboard
afdekt. Alle andere instrumenten
zijn echter goed afleesbaar.
kelijk kunnen plaatsnemen. De
SLX is uiteraard voorzien van aar
dige zaken zoals portierbakken,
een make-up spiegeltje, volledige
portierbekleding, een deelbaar
neerklapbare achterbankleuning
en tapijt in de bagageruimte.
De Micra is een lekker vlot
autootje. Met zijn top van 150 km/
u kan hij menig grotere bijbenen,
terwijl het sprintje van 0 tot 100
zo'n 12,5 seconden in beslag
neemt. De Micra is een makkelijke
auto die iedereen snel zal beval
len. De motor doet vlot, maar ook
stil zijn werk. Wel is de Micra een
3,73 duidelijke voorwielaandrijver die
bij nat wegdek in een bocht over
zijn voorwielen rechtdoor wil glij
den. Maar dit blijft makkelijk te
corrigeren door simpelweg het
gas los te laten.
De complete SLX is alleen lever
baar met driedeurs carrosserie en
een handgeschakelde vijfbak. De
als extra leverbare drietraps auto
maat is alleen met de L en LX te
combineren. Ook de vijfdeurs-
koets is alleen in deze twee goed-
model met de 1 liter motor staat
voor f.17.495,= op de lijst. De 3-
deurs 1.2 L kost f.18.595,= en is
wat rijden betreft niet anders dan
de SLX. De completere LX vraagt
een investering van f.20.395,= ter
wijl de SLX, met als extra de wiel
doppen, bumpers in de kleur en
andere bekleding f.21.460,= kost.
Hieruit mag geconcludeerd wor
den dat vooral de L en LX interes
sante aanbiedingen zijn.
Een ideale auto
om lange afstanden
mee te overbruggen. Optie is
EDO, een elektronisch systeem
wat de schokbrekers afsteld. Hier
bij kan tussen sportief en comfor
tabel gekozen worden. De con
structie van voor- en achterwiel-
ophanging is zo dat de koets vrij
wel vlak blijft in bochten, waar
door het gunstige effect van de
stroomlijn volledig aanwezig blijft.
Een nieuwtje is een partikelfilter
wat wordt opgenomen in het ver-
warmings- en ventilatiesysteem.
Dit filter vangt miniscule deeltjes
uit de lucht, wat bijzonder prettig
is in vervuilde gebieden en voor
mensen die last hebben van aller-
gien. Alhoewel nog weinig erva
ring met het filter is opgedaan,
moet het ieder jaar vervangen
worden.
BMW heeft op het gebied van vei
ligheid een naam hoog te houden.
Bij aanrijdingen tot 30 km/u sneu
velt slechts weinig van de auto en
zijn eventuele reparaties makke
lijk uit te voeren. Hierdoor valt de
verzekeringspremie van de auto
in Duitsland zelfs gunstiger uit
dan van de oudere en goedkope
re 6-serie.
Het interieur van de 850i is uiter
aard voorzien van een reeks snuf
jes. Het dashboard is bijzonder
vloeiend van lijn. Het instrumenta
rium bevat slechts een snelheids
meter, toerenteller, brandstofme-
ter en temperatuurmeter. Alle an-
De BMW 850i is een rij-ijzer van
het zuiverste water. Je zit als een
vorst omringd door de meest mo
derne techniek. Met hoge snelhe
den blaas je al het andere verke°
voorbij, zonder dat je nou
BMW biedt vanaf heden een inte
ressante methode voor particulie
ren om in gelijke maandelijkse
termijnen de autokosten te beta
len. Wat dat betreft is het BMW
Autoplan vergelijkbaar met lea
sing, de klant betaalt immers
maandelijks voor zijn autoge
bruik. Bij leasing moet echter BTW
betaald worden, die de particulier
niet kan aftrekken. BMW heeft
echter Leasing en Rekening Cou
rant gecombineerd, waardoor de
voordelen van beide systemen zijn
samengesmolten. Het maandbe
drag wordt gezien als aflossing
compleet met rente, zodat er geen
BTW hoeft te worden betaald. Bo
vendien is de betaalde rente af
trekbaar.
Het stuur zelf is elektrisch in hoog
te en diepte verstelbaar. Als het
contact wordt uigezet gaat het
stuur automatisch in de hoogste
stand om het in- en uitstappe
vergemakkelijken. De juiste
sitie, spiegel- en stuurstar 1
nen in drie gehei
geborgen. 7
in de auto gereden heeft, is slechts
één druk op de knop voldoende
omj
te krijgen.
dere functies zijl
in de console of
lom.
Lederen bekleding wordt voor Ne-
deland in de standaarduitrusting
geleverd samen met airconditio
ning en een rolgordijntje voor de
achterruit. De standaard lichtme
talen velgen zijn keurig van vorm
geving, echter BMW levert tegen
meerprijs exemplaren van
nog fraaier ontwerp, die boven
dien voor links en rechts verschil-
lend zijn in verband met de opti- gelijkheden zijn er
male koeling voor de remschijven. de verkopen
De Micra heeft een lengte van 3
mefer en valt daardoor in de klas
se van de Peugeot 205 en Ford
Fiesta. De auto oogt echter klei
ner. Dit komt door de vrij hoge
carrosserie, wat natuurlijk zijn po
sitieve invloed heeft op de binnen
ruimte.
De 1.2 liter motor levert een ver
mogen van 54 pk bij 5200 tr/min.
De krachtbron heeft een elektro
nisch geregelde carburateur die
gekoppeld is aan een geregelde
driewegkatalysator. Alle Micro's
wordemstandaard voorzien van
een vijf versnellingsbak, die zoals
we van het merk gewend zijn, pro
bleemloos te bedienen is.
De voorwielen van de Micra zijn
onafhankelijk opgehangen, terwijl
achter een starre as is gebruikt
met vier reactie-armen. Ondanks
het ontbreken van onafhankelijke
achterwielophanging, rijdt de
auto comfortabel en is zeker niet
springerig op oneffenheden.
Ook tientallen jaren geleden
ren er al bolides die de onvoor
stelbare snelheid van 250 km/u
wisten te behalen. Maar op het
moment dat er fors geremd moest
worden, kwam een flinke dosis
jn ondergebracht 9eluk om de hoek kijken. Dat ge-
f rond de stuurko- luk hebben we met de BMW 850i
wat minder nodig. Het remsys
teem met natuurlijk standaard
ABS is op het hoge prestatieni
veau berekend en weet een gi
gantische vertraging te bewerk
stelligen.
uk
dan
i
uit